طرح های کبدی کاران به بن بست مربی خورد زووووووووووو

فکر نکنید کبدی یا همان «زو»ی خودمان ورزشی است که تاکتیک و تکنیک ندارد و می شود به همین راحتی در انجامش راه افتاد. دیروز کبدی کاران درنشست هم اندیشی شان اجرایی شدن بسیاری از طرح ها و پیشنهادها را منوط به داشتن مربی دانستند چون «زو» ظرافت هایی دارد که بدون مربی شدنی نیست.
کبدی از رشته های ورزشی معروف در گذشته است که طرفداران بیشماری داشت، کبدی همان «زو» یک بازی ایرانی است. اصل و منشاء این بازی بومی و محلی است و این بازی نیاز به قدرت و مهارت داشته و کاملاً ساده و کم خرج می باشد و نیازی به محوطه بزرگ و وسایل بازی ندارد. این بازی در تمام نقاط ایران معروف و مشهور است و مسابقات کبدی به طور عادی برگزار می شوند. قوانین این بازی با گذشت زمان تغییر و اصلاح گردیده است، کبدی از مسابقات آسیایی سال ۱۹۸۲ به صورت نمایشی و پس از آن جز‌ مسابقات رسمی بازی های آسیایی قرار گرفت. این روزها این رشته در ایران و بیرجند به دست فراموشی سپرده شده و کمتر کسی اطلاع دارد که هنوز این ورزش در خراسان جنوبی فعال است، کبدی کاران مشکل اساسی این هیئت برای ارتقای سطح را کمبود مربی می دانند و مدارک افرادی که سال ها قبل در دوره دانش افزایی و مربی گری و داوری شرکت کرده اند هنوز نرسیده است حالا باید دوباره دوره مربی گری و داوری برگزار شود تا غنای این سطح در کبدی را داشته باشیم.
به دنبال ارتقای کبدی در استان
رئیس هیئت کبدی استان در جلسه هم اندیشی و برنامه ریزی هیئت کبدی که دوشنبه شب برگزار شد، گفت: موضوع اصلی این جلسه تأیید تقویم ورزشی سال ۹۷ می باشد و می خواهیم با مشورت همه اعضاء تصویب و در مجمع عمومی مطرح شود. «کاظمی» عنوان کرد: اولویت اصلی در هیئت، ارتقای سطح کبدی با برنامه ریزی های درست است. وی خاطر نشان کرد: از برج ۸ سال قبل به دنبال برگزاری دوره دانش افزایی بودم و سال های قبل این دوره با حضور رئیس فدارسیون برگزار شد، برنامه ریزی هایی داشتیم که با استعفای رئیس فدراسیون تمام برنامه ها کنسل شد. به گفتۀ وی اکنون که رئیس جدید فدراسیون منصوب شده ،جای مدیرکل ورزش و جوانان خالی است و امکان تصویب برنامه ها و قول ها وجود ندارد.
برنامه برگزاری کلاس های مربی گری
این مقام مسئول با بیان اینکه کمبود مربی و داور داریم، گفت: از همان ابتدا برای برگزاری کلاس مربی گری و داوری برنامه داشتم و قرار بود در سال قبل برگزار شود که به دلیل مشکلات فدراسیون این کار انجام نشد. «کاظمی» عنوان کرد: با توجه به قولی که از رئیس فدراسیون جدید گرفته ام قرار است در اردیبهشت امسال و قبل از ماه رمضان خراسان جنوبی اولین استان برای کلاس های مربی گری و داوری باشد. وی افزود: با مشخص شدن مدیرکل ورزش و جوانان استان هم مجمع عمومی سالانه در اواخر اردیبهشت برگزار خواهد شد. او تأکید کرد: هیئت کبدی اکنون هیچگونه مشکلی از نظر سالن، کلاس و تجهیزات ندارد و فقط نیاز داریم مدرس از تهران بیاید و کلاس های مربی گری و داوری را برگزار کند تا برای توسعه این ورزش به شکل علمی و درست کار را شروع کنیم. به گفتۀ وی تا وقتی مربی و داور نداشته باشیم نمی توانیم کار خاصی را هم انجام دهیم. رئیس هیئت کبدی استان با اشاره به اینکه وضع کبدی بانوان بهتر است، بیان کرد: متأسفانه در کبدی آقایان هنوز کاری انجام نشده است و آقایان به این سمت نیامده اند. «کاظمی» در زمینه اینکه هیئت کبدی در کدام شهرستان فعال است، گفت: بیرجند، قائن، نهبندان، خوسف و طبس فعال هستند هر چند که بیشتر در بخش بانوان می باشد. به گفتۀ وی در دیگر شهرستان ها هم به دلایل مختلفی به شکل نیمه فعال هستند که به دنبال فعال کردن آنها هستیم.
لزوم معرفی رشته ورزشی کبدی به مردم
مسئول کمیته آموزش استان در این جلسه بیان کرد: باید مسابقات کبدی، همایش و جشنواره آن برگزار شود تا مردم بیشتر بتوانند با آن آشنا شوند. «اکبری» افزود: درست است که اکنون مربی و داور مدرک دار نداریم ولی برای برگزاری مسابقات و آماده شدن و ترغیب ورزشکاران می توان کاری انجام داد تا زمانی که کار فدراسیون و اداره کل ورزش درست شود.
دبیر هیئت کبدی بیرجند نیز در زمینه کمبود مربی و داور گفت: ما چند سال قبل در دوره های مربی گری و داوری شرکت کردیم اما مدارک ما از تهران نیامده است و با وجود پیگیری های فراوان محقق نشد و دوره اعتبار مدرک به پایان رسید. «غلامی» تصریح کرد: به دلیل نداشتن مجوز مربی گری نمی توانیم کار خاصی انجام دهیم ولی با این وجود در مدارس بیرجند برای دانش آموزان کلاس های آموزشی گذاشته ایم. اما برای اینکه در سطح های بالاتر و برای دانشجویان کلاس های تمرینی و آموزشی برگزار کنیم چون مدرکی نداریم امکان اجرا وجود ندارد.
نایب رئیس هیات کبدی بیرجند هم بیان کرد: در بخش نونهالان توانسته ایم کبدی را فعال کنیم ولی بعد از گرفتن مدارک مربی گری و داوری برای اینکه در سطح های دیگر مدارس هم بخواهیم فعال کنیم، تایم کلاسی کم داریم و باید طرح استعدادیابی برگزار شود. «دروهی» خواستار برگزاری همایش و یا جشنواره ای در این راستا شد تا جامعه بیشتر با این رشته آشنا شود.
۳ تفاهم نامه با هیئت کبدی
رئیس هیئت کبدی استان در پایان به جمع بندی پرداخت و گفت: خوشبختانه ۳ تفاهم نامه با سازمان فرهنگی آموزشی و ورزشی شهرداری، بسیج و آموزش و پرورش داریم. «کاظمی» در این باره توضیح داد: بسیج برای برگزاری مسابقات و همایش ها قول همکاری به ما داده است، سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری هم گفته که در برگزاری همایش کبدی مانند دیگر رشته های ورزشی به ما کمک و آموزش و پرورش برای برگزاری طرح استعدادیابی در مدارس کمک می کنند. وی تصریح کرد: بعد از برگزاری کلاس های آموزشی مربی گری و داوری که تا حدود ۲ هفته دیگر و قبل از ماه رمضان برگزار می شود، طرح استعدادیابی را به مناسبت هفته معلم برگزار می کنیم و در آن دانش آموزان مستعد انتخاب و آموزش داده می شوند تا برای مسابقات قهرمانی کشوری آماده شوند. به گفتۀ وی این طرح استعدادیابی ابتدا در شهرستان بیرجند برگزار می شود و اگر جواب مثبتی داشت در تمام استان اجرایی خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*