سرمقاله/چرا از شفافیت می هراسیم ؟!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com
یکی از شاخصه های مهم در دستیابی به دموکراسی و اعتماد عمومی به دستگاه های دولتی و در نهایت حاکمیت، شفافیت در عملکرد سیستم ها، ارگان ها و مؤسسات دولتی و خصولتی و زیر مجموعه هایی است که لیستی بزرگ از نام هایی دارند که تاکنون به گوش کسی هم نخورده و مشخص نیست که با این همه هدر رفت سرمایه و جذب میلیاردی پول های بی زبان بیت المال چه بازخورد و فایده ای به حال جامعه داشته اند.
شفافیت در عملکرد مالی و عملیاتی مگر چه ایراد و عیبی دارد که اینگونه آتش به خرمن و مؤسسات و ارگان ها و نهادهایی می اندازد که تاکنون دیوار بتنی و فولادی غیرقابل نفوذی را به گرد خود کشیده اند تا به هیچ سازمان نظارتی پاسخگو نباشند و همواره طلبکار هم باشند، چرا فرار مالیاتی؟ چرا دور زدن قانون؟ چرا آنقدر خویش را در هاله ای از قداست می پیچانیم که دیگر نقدکردن را نیز حرام شرعی می پنداریم؟!!
وقتی شفافیت نباشد، مؤمن ترین و پارساترین و متقی ترین انسان ها هم دچار سهم خواهی و دست اندازی به بیت المال می شوند آن هم با توجیهات ایدئولوژیک!!
وقتی شفافیت در عملکردها نباشد زمینه ایجاد فساد کاملا آماده بذر پاشی و رشد و تولید محصول فاسد می شود، محصول که فاسد شد، برای عرضه اش هم باید از روش هایی استفاده کرد که بوی فساد می دهد!!
اگر شفافیت نباشد بانک ها تبدیل می شوند به بنگاه هایی که فقط نامی از بانک یدک می کشند، تبدیل می شوند به مؤسسات ربایی آن هم بسیار گران تر از رباهای متداول دربازار، وام می دهند با بهره های کمرشکن و دیرکرد اقساطشان را هم با وقاحت تمام از تو می گیرند و آن را در چارچوبه های عقود به اصطلاح اسلامی کادو پیچ می کنند و مردم را برای پس انداز به سودهای ربوی تحریک و تحریص می کنند که نتیجه اش می شود انباشت نقدینگی در بانک ها و خوابیدن و نابودی تولید!!
شفافیت که باشد و حسابی و کتابی، دیگر آن بلایی که برسر صدها هزار نفر از سپرده گذاران میزان و فرشتگان و ثامن و پدیده و… آمد، تکرار نخواهد شد، دیگر کسی و نهادهای وابسته به قدرت اجازه تأسیس چنین صندوق ها و مؤسسات کلاهبردار مالی را نخواهد داشت!!
شفافیت که باشد می توان ریال ریال خرج کرد تمامی نهادها و مؤسسات و وزارتخانه ها را محاسبه و رصد کرد و دیگر هراز گاهی سروکله اختلاس گران عزیزی چون خاوری ها و زنجانی ها و…چون زالو و اختاپوس در این کشور پیدا نخواهد شد !!
شفافیت اگر در محاسبات اداری باشد هیچ آقازاده ای جرات خوردن حقوق هزاران جوانی که از نعمت آقازادگی محرومند را به خود نخواهد داد، او هم همان میزان حق دارد که کربلایی علی کشاورز دارد!!
شفافیت اگر باشد مردم نیز به هم و در نتیجه به حاکمیتشان اعتماد می کنند و کم کم شیرازه رفع مشکلاتشان فراهم خواهد شد!!
شفافیت اگر باشد دیگر لازم نیست دائم به فکر سانسور و فیلتر کردن و مردم را دائم در بی خبری نگاه داشتن باشیم، اصلا لازم نیست برای فرار از مسئولیت گناه را به گردن فلان گروه و فلان کشور بیندازیم!!
شفافیت اگر باشد دیگر ترس از دست دادن میز و مسئولیت ما را مجبور به ریا و گفتن دروغ و تهمت نخواهد کرد !!
این شفافیت چه موجود وحشتناکی است که این چنین پشت برخی را می لرزاند و به مانند حضرت عزرائیل قبض روح شان می کند، این موجود را چرا در غل و زنجیر قرار داده ایم و نمی گذازیم از آن رونمایی شود ؟!!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*