دلیل مشکلات ورزش استان از نگاه قهرمان تیر و کمان :بدنه ضعیف تربیت بدنی

بدنه تربیت بدنی استان یا همان اداره کل ورزش و جوانان از نظر یکی از مدال آوران رشته تیرو کمان ضعیف است و همین ضعف مشکلات بسیاری را برای رشته های مختلف از جمله رشته تیرو کمان ایجاد کرده است.
تیر و کمان در قدیم الایام وسیله شکار حیوانات و یک ابزار دفاعی برای انسان بوده است. در تاریخ استفاده از این وسیله به پنج هزار سال قبل از میلاد می رسد، کمان گیران همواره در ادبیات، هنر، اساطیر، گویش ها، داستان های حماسی و انسان شناسی گذشته مطرح بوده اند و ایرانیان و مصریان در تاریخ باستان، دارای بهترین تیراندازان جهان بوده اند. در ارتش این دو امپراطوری، از تیر و کمان استفاده می شد. تیراندازی با کمان بین ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار بوده است و در اعیاد و جشن های گوناگون پیر و جوان مهارت خود را به نمایش می گذاشتند. همچنین دین مبین اسلام هم به آن تأکید داشته است.
علی رضایی اسفدن ۳۲ ساله که یکی از قهرمانان این ورزش در استان است . از مشکلات و موفقیت هایی که در جو همین مشکلات بدست آورده به امروز خراسان جنوبی می گوید.

*از چه زمانی فعالیت در رشته ورزشی را آغاز کردید و چرا تیرو کمان ؟
۱۱ سالی می شود که تیر و کمان کار می کنم، قبل از آن در رشته تیراندازی فعالیت می کردم. برادرم در ابتدا با رشته تیر و کمان آشنا شد و من هم به صورت اتفاقی جذب این رشته شدم، در یکی از تمرینات او حاضر شدم که جلسه استعدادیابی هم بود و چون دیدند که استعداد دارم مرا تشویق کردند که ادامه دهم. من جذب این رشته شدم ولی برادرم دیگر ادامه نداد.

*تاکنون چه مقام هایی را کسب کردید؟
۲ سال گذشته کمتر به مسابقات رفته ام و از قبل ۳ مقام قهرمانی کشوری، ۲ دوره عضویت تیم ملی و عضو تیم ملی دانشجویان هم بودم . ۲ بار هم قهرمان بسیج کشور شدم و چندین مدال دوم و سومی دیگر از مسابقات کشوری دارم.

*وضع هیئت را چگونه می بینید؟
هرچه می گذرد وضع هیئت تیر و کمان بهتر می شود. گذر زمان برای این رشته باعث تکامل بیشتر و حل مشکلات آن شده است. از زمانی هم که رئیس هیئت جدید که از ورزشکاران خود این رشته است کار را آغاز کرده بهتر هم شده است. اصلا امروزه با ۱۱ سال قبل قابل مقایسه نیست، تجهیزات و امکانات هیئت خیلی پیشرفته تر شده است، هچنین توانسته ایم میزبانی یک دوره از مسابقات در رنکینگ کشوری را بگیریم.

*در مدتی که دراین رشته فعال بودید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
مشکلات همیشه بوده و همیشه خواهد بود، چرا که وقتی بدنه تربیت بدنی و ورزش ضعیف باشد نمی توان کاری انجام داد. متأسفانه در بدنه اصلی ورزش و جوانان افراد دلسوز و کار راه انداز وجود ندارند و این برای اداره کلی که عمومیت دارد و افراد زیادی با آن سروکار دارند اصلا خوب نیست، حتی در برخی مواقع نه تنها دنبال کار راه انداختن نیستند بلکه سنگ اندازی هم داریم؛ باید کسی مسئولیت را قبول کند که دلسوز این قسمت باشد و بعد از آقای قدیری اینگونه نبوده است.
از آنجایی که استان ما صنعتی نیست و صنایع قدرتمندی که بتواند اسپانسری را قبول کند نداریم، مسئولان بالا دستی می توانند کمک کنند و خواهش می کنم اگر کسی کاری در حوزه ورزش از دستش برمی آید، انجام دهد. هر کسی که در ورزش کاری انجام می دهد واقعا از روی عشق و دل است وگرنه سودی به همراه ندارد.

*محدودیت ها را چه چیزی می دانید؟
طبیعی است هر کسی در ورزش نیازهای زیادی از جمله امکانات، تجهیزات و زمین دارد. تجهیزات در اکثر مواقع به صورت شخصی تهیه می شود و اگر کسی در زمینه مالی برای خرید تجهیزات کمک کند قدردان خواهیم بود ولی طلبکار نیستیم که حتما از کسی بخواهیم ولی برای ورزشکاران حرفه ای قیمت یک تیرو کمان با دیگر تجهیزات لازم برای شرکت در مسابقات کشوری حدود ۱۴ میلیون تومان است و انتظار داریم که حداقل برای ورزشکاران حرفه ای که هزینه های سرسام آوری دارند در پرداخت حداقل هزینه ها کمک کنند و زمین را در اختیار آنان قرار دهند تا لازم نباشد برای تمرین دنبال زمین باشیم.
او می گوید: قرار است زمین به هیئت داده شود که برای الان خوب است ولی در آینده که ورزشکاران بیشتری جذب می شوند مناسب نیست و کوچک است و باعث پیشرفت نمی شود.
زمین های دیگری را هم که پیشنهاد می دادند در خارج از شهر بود و برای ایاب و ذهاب ورزشکاران و کسانی که علاقمند به انجام این ورزش هستند امکان پذیر نبود.
باید زمین های ورزشی نزدیک شهر و در مراکز شهرها قرار داشته باشد و تجربه هایی مانند استادیوم غدیر دوباره تکرار نشود که هیچ ورزشکاری به دلیل دوری راه حاضر نیست به آنجا برود و در حال خراب شدن است.

*رشته تیروکمان ورزشی هزینه بر است؟
تمام رشته های ورزشی در سطح حرفه ای هزینه بر است و در هر رشته ورزشی که بخواهید در سطح مسابقات کشوری، آسیایی و جهانی با بهترین ها رقابت کنید باید تجهیزات هم در همان حد به روز و حرفه ای باشد و به همین دلیل هزینه های زیادی دارد، در سطح معمولی مسلما اینگونه نیست و اگر کسی بخواهد فرزندش این ورزش را انجام دهد کمانی در حد ۱۰۰ تومان هم می تواند تهیه کند.

*به نظر شما استقبال از این رشته در چه حد است؟
استقبال همیشه هست و همیشه علاقمندانی به این ورزش اضافه می شوند. اکنون هم کارها خوب انجام می شود چه از نظر تأمین تجهیزات و چه از نظر مربی که مربیان برخوردار از دانش روز فعال هستند اوضاع بهتر است همچنین ارتباط با فدراسیون خیلی قوی و خوب شده است چون قبلا اینگونه نبود حالا توانسته ایم مجوز اولین مسابقات انتخابی تیم ملی کشوری را به میزبانی خراسان جنوبی بگیریم و این به دلیل کارهایی است که هیئت انجام داده است و در آن سطحی بوده که نظر فدراسیون را جلب کرده است. تا زمانی هم که با همین سرعت پیش برویم روز به روز وضع بهتر و موفقیت ها بیشتر می شود.

*گفتید ۲ سالی هست که کمتر ورزش می کنید دلیلش چیست؟
دلایل شخصی بود چون تازه ازدواج کرده بودم و زمانی که کسی ازدواج می کند تا وضع زندگی خود را به ثبات برساند طول می کشد. چارچوب هایی برای خانه و زندگی داریم که باید انجام شود . در زمان مجردی هر ساعتی که می توانستیم تمرین می کردیم ولی اکنون برای من اولویت زندگی شخصی است و به همین دلیل ورزش قهرمانی را کم اما تمریناتم را دنبال کرده ام. با برنامه ریزی می توان بین فعالیت های ورزشی و برنامه تعادل ایجاد کرد اما اینکه برخی مواقع خیلی ها فکر می کنند کسی با وجود این مشکلات هنوز ورزش می کند از جایی حمایت می شود کاملا اشتباه است فقط عشق به ورزش می تواند باعث ادامه کار شود.

*فعالیت در این رشته ورزشی را به دیگران توصیه می کنید؟
البته مسلما ورزش در زندگی افراد تأثیر زیادی دارد، درست است که از نظر مالی هیچ کس کمک نمی کند و یا اینکه نمی توان انتظار شغل و درآمد از این طریق را داشت ولی در کل هم سلامتی و هم از نظر ارتباطات و تعاملات خیلی مفید است همین که می توان با افراد شاخص از نظر ورزشی، علمی و فرهنگی آشنا و مرتبط شد جذابیت دارد چون به سطح دانش می افزاید و برای من هم این تعاملات جذابیت خوبی داشت.
نکته دیگر اینکه مدال آوری و افتخارآفرینی برای خانواده و دوستان اهمیت دارد. مثلا اینکه پدرت تماس بگیرد و تبریک بگوید رضایت بخش است، احساس غرور و شادی دلچسبی به انسان می دهد که به همه چیز می ارزد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*