به شرط رعایت سرانه استاندارد مصرف محقق شد؛ نبود مشکل تأمین آب شرب تا سال۱۴۱۰ نیاز۴ میلیارد دلاری پروژه انتقال آب از عمان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گفت: مدیریت منابع آبی موجود بسیار اهمیت دارد و معتقدیم استان ما با مصرف کمتر از میزان فعلی نیز می تواند به مراتب رشد اقتصادی بیشتری داشته باشد. مهندس حسین امامی که به همراه معاونین و مشاورینش برای دیدار با مدیرمسئول و کارکنان روزنامه امروز خراسان جنوبی به دفتر این روزنامه آمده بود، با اشاره به اینکه باید بهره وری را در بخش کشاورزی استان ارتقا دهیم، افزود: در بخش های شرب و صنعت هم می توان صرفه جویی در مصرف آب داشت و باید به گونه ای عمل کنیم که در کنار تامین آب مورد نیاز بخش های مختلف، ذخیره سازی آب نیز داشته باشیم. وی اضافه کرد: با وجود تداوم خشکسالی های ۲۰ ساله، برای تامین آب شرب شهرهای استان از محل منابع ملی اعتبار جذب کرده ایم و نگذاشته ایم مردم در شهرهای استان با مشکل آب روبرو شوند و با برنامه ریزی، زمینه تأمین آب شرب تمامی شهرهای استان را تا ۱۴۱۰ فراهم نموده ایم و ان شاء ا… مشکلی از این بابت نخواهیم داشت. الیته این مهم مستلزم رعایت سرانه استاندارد مصرف آب کل کشور توسط مردم است.
مهندس امامی با بیان اینکه انتقال آب از عمان، پروژه بسیار عظیمی است، اظهار کرد: اجرای این پروژه به ۴ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و البته باید در وقت خودش اجرایی شود تا دغدغه ای برای تأمین آب در استان نداشته باشیم. علاوه براین مطالعات آب های ژرف را نیز پیگیر هستیم و نزدیک به ۵۰ درصد اعتبارات آن را تأمین کرده ایم و بخشی از عملیات ژئوفیزیک آن نیز انجام شده که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد و به حفر چاه بینجامد. به هر حال هم ما و هم مردم باید به تعهدات خود عمل کنیم تا با مشکل آب مواجه نشویم. وی با قدردانی از تعاملات روزنامه امروز خراسان جنوبی، گفت: اطلاع رسانی های مناسب و فرهنگ سازی، همراهی مردم را با ما افزایش می دهد و مردم خودشان مطالبه گر می شوند و مطالبه گری شکل گرفته در استان که جهت درستی هم دارد، بسیار ارزشمند است و اگر وضعیت به همین ترتیب پیش برود خیلی از عقب ماندگی های گذشته جبران خواهد شد و افق خوبی را ترسیم خواهد کرد.
هدر رفت آب از شبکه؛ هزینه ای از جیب مردم
مهندس امامی به هدر رفت آب شرب در شبکه های شهری و روستایی استان اشاره کرد و افزود: به طور متوسط در شبکه های آب روستایی و شهری استان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد هدر رفت آب داریم که هزینه تمام شده آب را بالا می برد و این هزینه ها جز از جیب مردم از محل دیگری تأمین نمی شود. وی تصریح کرد: اگر صادقانه رفتار کنیم و منصف باشیم قطعا مردم قانع و قانونمند استان پای کار هستند و هر فرهنگی را به سرعت عملیاتی می کنند که این نعمت بزرگی است و باید به درستی از آن استفاده کنیم.
کاهش ۱۰۷ میلیون متر مکعبی برداشت سالانه آب در بخش کشاورزی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان با ذکر اینکه در بخش کشاورزی استان برداشت سالانه آب نسبت به سال ۹۲ به میزان ۱۰۷ میلیون متر مکعب کاهش یافته است، گفت: در بخش اعتبارات ملی، فرصت های زیادی برای استفاده وجود دارد که باید پیگیر شویم اما متأسفانه در ۱۵ سال گذشته از محل اعتبارات ملی هیچ پروژه جدیدی را اجرا نکرده ایم.
فرهنگ سازی در حوزه مصرف بهینه آب
مدیر مسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی نیز در این دیدار گفت: این روزنامه در سال گذشته رتبه ششم را در بین روزنامه های محلی کشور کسب کرد و ان شاء ا… امسال با تلاش همکاران برای قرار گرفتن در جمع ۳ نشریه برتر کشور خیز برداشته ایم.
محمود حیدری با بیان اینکه با دستگاه های اجرایی استان و از جمله آب منطقه ای تعامل خوبی داریم، افزود: با توجه به معضل خشکسالی و کمبود آب به بحث فرهنگسازی در حوزه مصرف بهینه ورود کرده ایم و این مسیر را ادامه خواهیم داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*