بهار ۹۷ چهره خشک استان را تازه کرد باران اما سیلاب

بهار متفاوتی برای خراسان جنوبی رقم خورده است. روزهای نخست فروردین، بوی باران چنان از مشام بهار استان دور شد که گویی بهار گذشت و تابستان گرم و خشک فرارسید اما چهره تازه این روزهای استان، عمر بهار را در خراسان جنوبی طولانی تر کرده است. هرچند شدت و تداوم نزولات آسمانی این روزها هم نمی تواند هیولای سرکش خشکسالی را رام کند، حصار سنگینش خاک را نفوذ ناپذیر کرده و هراس سیلاب وجود کشاورز و غیر کشاورز استان را می گیرد. مدیر کل مدیریت بحران استانداری می گوید: سیلاب ناشی از باران این روزها سبب خسارت ۱۰ تا ۱۵ درصدی به ۱۴ رشته قنات و آبگرفتگی ۲۱ واحد مسکونی، آب شستگی راههای اصلی، روستایی و ایل راه های شهرستان های طبس، سربیشه، فردوس، سرایان و نهبندان شد و به این محورها خسارت وارد کرد. کانال های دسترسی بین مزارع هم در شهرستان های طبس، فردوس و سرایان پس از رگبار و سیلاب تخریب و در روستاهای فردوس نیز گزارش هایی از مرگ دام ها دریافت شد.
میر جلیلی میزان خسارت های وارده را پس از بررسی و برآورد کارشناسان در روزهای آینده اعلام می کند و خبر می دهد که ۹۰ تیم امدادی تا امروز در آماده باش کامل هستند. بارش های تگرگی و تند، گیاه کم جان و بی رمق خراسان جنوبی را تا نابودی می برد و آنچه می ماند گزارش خسارت ها و انتظار طولانی کشاورز برای جبران است.
بارش تگرگ در ۲۴ ساعت گذشته به محصولات زراعی و باغی شهرستان های سرایان، فردوس، قاین و زیرکوه خسارت جدی وارد کرده است. این خبر را هم مسئولان مدیریت بحران اعلام کرده اند. اغلب خبرهای هواشناسی امیدوارکننده تر است.مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی از تداوم بارش ها در استان خبر می دهد و می گوید: احتمال بارش برف و وقوع یخبندان برای برخی مناطق استان پیش بینی می شود.
علیرضا خندان رو وقوع رگبار ، رعد و برق و وزش باد شدید لحظه ای را برای امروز استان پیش بینی می کند. لبریز شدن سدها و پرآب شدن رودخانه ها، آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان آب ها هم از نظر او دور از انتظار نیست.
او ادامه می دهد: بارش تگرگ و تشکیل مه در ارتفاعات پدیده ای است که احتمال وقوع دارد و دمای هوا هم سردتر می شود.
او احتمال بارش برف و وقوع یخبندان در مناطق سردسیر برای امروز را ممکن می داند و مقدار بارندگی در مرکز استان تا صبح دیروز را ۶/۱۱ میلی متر اعلام می کند.
وی با اشاره به بارندگی های ۲۴ ساعت گذشته می گوید: درمیان با ۴۰ میلی متر بارندگی، بیشترین میزان بارش ها را داشته است. رئیس گروه پیش بینی و پیش یابی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی هم هوایی نیمه ابری تا ابری همراه با رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید برای امروز پیش بینی می کند.
تقویت رگبارهای پراکنده در نیمه شرقی استان تا امروز به گفته برهانی باعث وقوع سیلاب و روان آب خواهد شد بنابراین توصیه می کند مردم در مسیر رودخانه ها قرار نگیرند. به علاوه با توجه به کاهش دما انتظار می رود کشاورزان تمهیدات لازم را برای حفظ محصولات باغی، گلخانه ای و … بیندیشند. او می گوید: شدت بارش های روزهای آینده در شهرستان های سربیشه، حاجی آباد، درمیان، آرین شهر، نهبندان و بیرجند بیشتر خواهد بود. به علاوه وزش باد شدید، تگرگ، تشکیل مه و بارش پراکنده برف در ارتفاعات، دیگر پدیده جوی برای تمام استان خواهد بود.
کارشناس هواشناسی همچنین از تشدید سرما و وقوع یخبندان تا فردا می دهد و پیش بینی می کند که از روز جمعه بتدریج هوا گرم شود.
در این مدت مقدار بارندگی ایستگاه های سربیشه ۳۳، سرایان۲۲، اسدیه ۱۷، فردوس۱۶، قاین۱۵، بیرجند۱۲، حاجی آباد زیرکوه۱۱، طبس و نهبندان ۶ و بشرویه ۴ میلیمتر بوده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*