اعضای شورای استان به برابری مالیاتی در نقاط محروم و برخوردار انتقاد کردند اجحاف مالیاتی درمناوند و دماوند نماینده شورای اسلامی طبس: نحوه وصول مالیات گاها شرم آور است و شاهد توقیف وسیله نقلیه و بستن حساب بانکی افراد هستیم

دریافت مالیات برابر با نقاط برخوردار از مردم و تولید کنندگان خراسان جنوبی اجحاف مالیاتی است.رئیس شورای اسلامی استان در ششمین جلسه شورای استان به قوانین دست و پاگیر نه تنها در امور مالیاتی بلکه در بسیاری از موارد دیگر در استان اشاره کرد و بیان داشت: در استان خراسان جنوبی مر قانون باید اجرا شود و ازطرف دیگر همان قوانینی که در دماوند اجرایی می شود در مناوند نهبندان هم اجرایی میشود که این اجحاف در حق مردم است.
قرایی خواستار شفاف سازی میزان عوارض واریز شده به حساب شهرداری ها و دهیاری ها شد و گفت: مردم در ممیزی ها با مشکلاتی مواجهند که با وجود چنین جریاناتی سرمایه گذارانی که تمایل دارند در استان حضور یابد را فراری می دهد.
او با اشاره به نامگذاری سال بنام حمایت ازکالای ایرانی  خواستار خرید مورد نیازشهرستان ها از خودشان شد و افزود: شبکه بازاریان در شهرستان ها نگرانند که کالاهایشان دپو شود چرا که بعضا خرید شهرستان ها از مرکز استان انجام می شود.
نماینده  و عضوشورای اسلامی خوسف در شورای استان نیز به تعطیلی یک آهن فروشی بدلیل بدهی ۸۰۰ میلیون تومانی مالیاتی اشاره کرد و گفت: میزان مالیات اخذ شده از مردم گاها با میزان درآمدها هم خوانی ندارد. حجت الاسلام والمسلمین موسوی با بیان اینکه برای رفع مشکلات مردم در حوزه مالیاتی باید در   قوانین اصلاحاتی صورت گیرد ، افزود: از دست مسئولان امور مالیاتی در استان هم کاری بر نمی آید و اینگونه جلسات راهی به جایی نمی برد بنابراین باید این موارد از طریق وزارت خانه  پیگیری شود.
وی با بکار بردن این عبارت که کدام سرمایه گذار با وجود این مالیات ها می تواند وارد عرصه کار شود، ادامه داد: عده ای ازدادن مالیات فرار می کنند و عده ای مظلومانه آن را میپردازند که نیاز است این اجحاف مرتفع شود. نماینده شورای اسلامی  طبس در شورای استان هم اجرای قانون تجمیع عوارض را به ضرر شهرستان طبس دانست و با بیان اینکه ازاین محل درآمد شهرداری به یک سوم تقلیل یافته و این مجموعه بیش از ۱۲ میلیارد تومان بدهکار است ، گفت: انگیزه فعالت ازمدیران شهرستان گرفته شده است.
نماینده شهرستان بشرویه دراین  شورا تشخیص دارایی ها را توسط کارشناسان امور مالیاتی بعنوان یک دغدغه مهم مردم یاد کرد و گفت: نحوه وصول مالیات هم گاها شرم آور است وما شاهد توقیف وسیله نقلیه و بستن حساب بانکی افراد در این زمینه هستیم .
حسین زاده اخذ مالیات تعیین شده  ازمسکن مهر بشرویه را عادلانه ندانست و خواستار نظارت بیشتر بر ارقام مالیاتی شد. نماینده شورای شهرستان بیرجنددر نیز گفت : نحوه اخذ عوارض از املاک  در دفترچه جدید از پایه و اساس نادرست است و در برخی ازمناطق شهر  شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۵برابری عوارض ساختمانی بودیم که مردم را نگران کرده است. میری با بیان اینکه فشارزیادی بر مردم وارد آمده و در شهرداری هم با مشکل مواجه هستیم ، افزود: بطورمثال عوارض نوسازی سالانه  درشمال شهر از۲۵ به ۷۵ تومن افزایش یافته  که انتظار می رود این مشکل بررسی و مرتفع شود .
یزدانی نماینده شورای اسلامی سربیشه نیز با انتقاداز اخذ مالیات از شرکت تعاونی عشایری خواستار پاسخ مسولان شد. نماینده شهرستان سرایان نیز خواستار نحوه اخذ مالیات از موسسات قرآنی و خیریه شد و گفت: اخذ مالیات ازیک کسبه در شهرستانی مانند سرایان براساس هم روشی که از کسبه تهرانی و یا در مرکز استان اخذ می شود با توجه به میزان درآمدها بحق نیست .
نماینده شهرستان درمیان در شورا با انتقاد از اخذ مالیات از تعاونی های عشایری در این منطقه گفت: نبایدهمان قانونی که در شهرهای بزرگ اجرایی می شود در نقاط محروم و مرزی مثل درمیان هم اجرایی شود.
نماینده شهرستان نهبندان در این جلسه از زمان بر بودن پاسخ استعلامات مالیاتی انتقاد کرد اکبری.نماینده شهرستان فردوس نیز به رقم سنگین ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومانی  مالیاتی برای آب گرم فردوس اشاره کرد و گفت:این مجموعه پروانه گردشگری دارد و در هیچ کجای کشور از این مجموعه ها مالیات اخذ نمی شود.
معاون امور مالی اداره کل مالیات خراسان جنوبی در ادامه به این سوالات پاسخ گفت و افزود: سرجمع عوارض بر اساس ضریب جمعیتی بین شهرداری ها(۸۸درصد)  و دهیاری ها (۱۲ درصد)تقسیم می شود  که در سال گذشته ۶۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ازاین محل بین دهیاری و شهرداری های استان توزیع شده است.
پاک گهر سهم شهرداری بیرجند را ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: اگر میزان واریزی عوارض را به حساب شهرداری ها با میزان اخذ مالیات ها در شهرستان ها مقایسه کنیم می بینیم که اعتبار بیشتری به حسابشان واریز شده بطور مثال در قاین ۹۴ درصد درامد،فردوس ۵۱ درصد، درمیان ۱۴۲ درصد،زیرکوه ۲۲۸ درصد، نهبندان ۱۰۸ درصد،بیرجند ۱۶ ، طبس ۹ و سرایان ۱۲۴ درصد به خودشان بازگشت اعتبار صورت گرفته است.
وی تشخیص درآمدها را بر  اساس مدارک و اسناد افراد دانست و بیان کرد: اگر اسنادی ارائه نشود علی الراس مالیات صادر می شود و اگر مالیاتی کسی بطور مثال  سه برابر شده مطمئن باشید اسناد و مدارکی بدست کارشناسان رسیده است.
وی به  دفترچه بهای عوارض ساختمانی را که۲ درصد ارزش روزملک محاسبه می شود اشاره کرد و با بیان اینکه ما این ارقام راتعدیل کرده ایم ، گفت: اگر این ارقام تعدیل نمیشد همین هزینه های فعلی چندین برابر باید پرداخت می شد.
معاون امور مالی اداره کل مالیات خراسان جنوبی به بخشش ۱۰۰ درصدی جرائم مالیات شهرداری ها اشاره کرد و افزود: شرکت های تعاونی تولیدی در صورت پرکردن اظهارنامه و داشتن اسناد و مدارک دفتری ازدادن مالیات معافند. پاک گهر با بیان اینکه در گرفتن مالیات بروز شده ایم و تا سال ۹۴ این بروز رسانی صورت گرفته ، ادامه داد: پاسخ استعلامات در بازه زمانی ۲۴ ساعته باید انجام شود که اگر اداره ای تخلف کده پیگیری می کنیم. وی درآمد مالیاتی استان را ازمحل اشخاص حقوقی و شرکت های دولتی و غیر دولتی در قالب ۴۷ درصد، ازمحل درآمد مشاغل ۱۱ درص و  ازمحل مالیات حقوق بخش خصوصی ودولتی ۳۶ درصد عنوان کرد وگفت: فشار چندانی بر کسبه از محل اخذ مالیات وارد نیامده است.وی خط قرمز امور مالیاتی را فرار مالیاتی دانست و افزود: دستگاه های نظارتی ماند دیوان محاسبات هم باید دیدشان به امور مالیاتی مثبت باشد.
مدیر کل امور مالیاتی خراسان جنوبی در انتهای جلسه بابکار بردن این عبارت که در تمامی جلسات نوک پیکان اتهام به سمت امور مالیاتی است و ما هم می خواهیم درد دل داشته باشیم و از دغدغه هایمان بگوییم، افزود: با وجود اینکه زحمت اخذ عوارض بر دوش امور مالیاتی است بدون اینکه توقعی از مجموعه هایی مانند شهرداری داشته باشیم شاهد همکاری نکردن آنها حتی در نصب یک تابلو و بنر تبلیغاتی در شهر هستیم.
نباتی با انتقادازاینکه در شهرهایی مانندبیرجند و خوسف این بنر ها از طرف شهرداری جمع آوری شده ادامه داد: ما توقع کارت هدیه نداریم ولی انتظار داریم دردادن ماشین و یا نیرو و یا ساختمان همان طور که در برخی ازشهرها شهرداری ها به امور مالیاتی دراخذ عوارض کمک میکنند به ما هم کمک شود.
میری عضو شورای استان بعد ازشنیدن سخنان مدیر کل امور مالیاتی گفت: نباید بزرگ نمایی کرد وما هر کاری می کنیم وظیفه مان است و فقط یک دهم بودجه شهری مانند بیرجند  از محل عوارض مالیاتی تامین می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*