رئیس هیات کوهنوردی استان از استقبال کم مردم از این رشته خبر داد روگردانی از کوهنوردی

منابع مالی را به هر نحوی می توان تأمین کرد ولی منابع انسانی که روبه کاهش است را نمی توان کاری کرد.رئیس هیئت کوهنوری و صعودهای ورزشی استان مسائل مالی را یکی از مشکلات تمام رشته های ورزشی دانست و افزود: این مشکل را می توان با جذب اسپانسر، کمک های اداره کل، فدراسیون و ادارات دیگر حل کرد ولی منابع انسانی که روبه کاهش است را نمی توان کاری کرد. «گنجی» مشکل اصلی و مهم رشته کوه نوردی را منابع انسانی برشمرد و تصریح کرد: در استان های دیگر به صورت جدی و فعال کار می کنند و مجموعه های کوهنوردی بسیار قوی دارند اما در استان ما اینگونه نیست. وی تأکید کرد که نقش خانواده ها در جذب فرزندان آنها به این رشته خیلی مهم است چراکه باتوجه به بازتاب های خبری که از کوهنوردی می شود و آن را رشته خطرناکی نشان می دهد تمایل افراد را به آن کاهش داده است. به گفتۀ وی این نگرش کاملا اشتباه است چون صعودهای ورزشی رشته های امنی است که با ایمنی کامل از جمله طناب و دیگر وسایل تأمین می شود و حتی از برخی رشته های توپی هم خطرات کمتری دارد.
دیده نشدن کوهنوردی مانعی برای جذب سرمایه گذار
این مقام مسئول در زمینه مشکلات مالی هم تصریح کرد: در جذب اسپانسر مسئله اصلی دیده نشدن این رشته ورزشی است چراکه نه صدا و سیما پوشش می دهد و نه تماشاچی دارد به همین دلیل کسی هم رغبتی برای سرمایه گذاری در این ورزش ندارد. «گنجی» راه حل تأمین مالی انواع رشته های ورزشی را جذب سرمایه گذاران خصوصی دانست و اظهار کرد: باید به سمت یکپارچه سازی منابع مالی برویم چراکه اگر هرکدام از هیئت ها خودشان به دنبال اسپانسر بروند شاید نتوانند کاری انجام دهند ولی اگر اداره کل ورود پیدا کند و با سرمایه گذاران وارد مذاکره شود و از این طریق بودجه به دست آمده را به شکل مساوی بین تمام هیئت ها تقسیم کند خیلی بهتر است. وی راه حل تشویق صنعتگران به اسپانسری ورزشی را هم معافیت های مالیاتی عنوان کرد و افزود: اگر دولت مشوقی برای صنعتگران در نظر بگیرد و شرط بگذارد که با هر مقدار سرمایه گذاری در بخش ورزشی از مالیات هم معاف می شوند مسلما چاره ساز خواهد بود.
آمار ۲۲ درصدی علاقه مندی بانوان به کوهنوردی
او با بیان اینکه این هیئت از سال ۸۶ راه اندازی شده است، گفت: هدایت هیئت کوهنوردی را از سال ۹۵ به عهده گرفتم. «گنجی» افزود: در حال حاضر ۵۰۷ نفر بیمه شده داریم که ۱۲۴ نفر آن ها در پورتال فدراسیون صعودهای ورزشی و کوهنوردی ثبت نام کرده اند و به صورت جدی این ورزش را دنبال می کنند. وی تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون حدود ۳۸۲ نفر در استان آموزش صعود و کوهنوردی دیده اند. به گفتۀ وی از تعداد علاقه مندان به این رشته می توان گفت که ۲۲ در صد خانم ها و باقی آقایان هستند.
رشد ۱۰ پله ای کوهنوردی استان در رنکینگ کشوری
رئیس هیئت کوهنوری و صعودهای ورزشی استان با تأکید بر اینکه از استانداردهای دنیا فاصله زیادی داریم، بیان کرد: تا قبل از سال ۹۵ رتبه خراسان جنوبی در رنکینگ کشوری ۳۱ بود ولی خوشبختانه با همکاری تمام اعضای هیئت، فدراسیون و اداره کل در این مدت ۱۰ پله رشد داشته ایم و به رتبه ۲۱ رسیده ایم که البته این هم چندان خوب نیست ولی در بازه زمانی یک ساله مناسب می باشد. «گنجی» با اشاره به اینکه چندین کلاس آموزشی برگزار کرده ایم، عنوان کرد: در این کلاس ها ۱۳ مبحث مختلف آموزش داده شده است. وی خاطر نشان کرد: اکنون ۵ مربی در انواع رشته ها داریم که این تعداد کم می تواند به دلایل مختلفی از جمله کم کاری ما، دور بودن از مرکز و یا هزینه های بالای آموزش مربیگری باشد. به گفتۀ وی همچنین فقط یک داور در استان حضور دارد که آن هم به دلیل این است که موضوع داور در رشته کوهنوردی و صعود چندان مفهومی ندارد و نیاز نداریم.
هر صعود به دماوند برابر با مدال برنز
این مقام مسئول با بیان اینکه در رده های سنی مختلف اعزام های زیادی داشته ایم، گفت: برای کسب مقام کشوری و جهانی هنوز در میانه راه هستیم و این اعزام ها باعث کسب تجربه می شود و خیلی مفید است. «گنجی» تأکید کرد که بخشی از صعودهایی که انجام می شود مدال ندارد هرچند که معادل هر صعود به قله دماوند برابر با مدال برنز می باشد ولی چون همین معادل سازی هزینه هایی در بردارد بچه ها برای آن کاری انجام نمی دهند و اگر بخواهیم این نوع صعودها را براساس مدال بسنجیم تعداد زیادی می شود. «گنجی» عنوان کرد که با کمک موسسه مالی و اعتباری نور امسال همایش سراسری کشوری کوهنوردی بانوان در استان برگزار شده است که از ۱۱ استان ۶۰ بانو آمده اند. وی یادآور شد که این رشته ورزشی شامل انواع دیوارنوردی، غار نوردی، کوهنوردی، سنگ نوردی، یخ نوردی و … می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*