انتقاد جانشین سپاه انصار الرضا(ع) از محقق نشدن اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی نشد آنچه می پنداشتیم

قطرات باران روز گذشته ، چشم و دل کشاورزان میهمان همایش کشاورزی و اقتصاد مقاومتی استان را تازه کرد. همایشی که با رویکردهای بهینه سازی سیستم های آبیاری در کشاورزی و افزایش بهره وری در تولیدات دامی و باغی برگزار شد، آتش دل برخی مسئولان را خاکستر کرد، تا ناگفته هایی که تاکنون پنهان کرده بودند، زلال و شفاف مانند باران اینگونه عنوان کنند: «از اجرای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی خراسان جنوبی توقع بیشتری داشتیم، اما نشد آنچه می پنداشتیم.»جانشین فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی در این همایش با نقد برخی از شیوه های عملکردی توسعه ای در بخش کشاورزی برای افزایش داشته ها و دارایی ها گفت: آنچه امروز در استان تولید می شود حاصل تجربه کشاورزانی است که سالها با داشته های تجربی خود کار و تلاش کرده اند و از تخصص های امروزی خبری نبوده است.
سرهنگ اسماعیلی ادامه سخنانش را با چند سوال آغاز کرد: ما از علم و دانش امروز دانشمندان و علمای این بخش (مهندسان کشاورزی)برای رونق این بخش چه استفاده ای کردیم؟ وی پاسخ را به طور صریح اعلام کرد: به اعتقاد من از این نیروهای متخصص به جایش استفاده نشده است.
جای خالی مهندسان کنار کشاورزان
من امروز به عنوان یک کشاورز این حرف را می زنم ،غالب کشاورزان در هیچ مرحله ای از کارشان (کاشت، داشت و برداشت) حضور مهندسان کشاورزی را در کنارشان شاهد نیستند. علاوه بر این بعد از برداشت در نگهداری از محصول نیز هیچ راهنمایی وجود ندارد.
سرهنگ اسماعیلی به تغییرات مهمی که باید در الگوی کشت اتفاق افتد اشاره کرد و افزود: باید آزمایش های حاصلخیزی خاک را در مقابل کشاورزان انجام دهیم.
ما چیزی ندیدیم
جانشین فرمانده سپاه انصار الرضا(ع) بعد از این نکات مستقیم به این جمله می رسد که «ما که تاکنون در بخش کشاورزی از اقتصاد مقاومتی چیزی ندیده ایم،هم اکنون کشاورزان ما حتی برای فروش محصولات و نگهداری آن دچار بحران هستند این درحالی است که بیشترین زحمت و خون دل را آنها متحمل می شوند اما به این دلیل که شرایط بسته بندی ، امکانات کافی و مناسب و یا هر آنچه مربوط به نگهداری محصولشان است را ندارند تن به دست دلالان می دهند و تمام دارایی شان را به ضرر هم که شده می فروشند.»وی ادامه می دهد: در بخش هایی گفته می شود در حوزه آبیاری نوین پیشرفت کرده ایم و سطح زیرکشت را افزایش داده ایم این در حالی است که قرار نبوده آبیاری نوین باعث شود سطح زیرکشت افزایش یابد. آقایان مسئول از خود پرسیده اند اگر تولید موفقی داشته اند برای نگهداری و فروش سودآور آن البته به نفع کشاورزان و البته در کنار آن ، به کارگیری مهندسان کشاورزی چه کرده اند؟
۱۰ دهستان مرزی محرومیت زدایی می شود
سرهنگ اسماعیلی با اشاره به اقدامات سپاه برای محرومیت زدایی از ۱۰ دهستان مرزی استان یادآور شد: تسهیلاتی در اختیار داریم که قرار است به بهترین نحو به دست کشاورزان برسد چرا که ما معتقدیم اقتصاد مقاومتی علاج اقتصاد کشور است.
غرامت ها دیر پرداخت می شود
معاون خدمات صندوق بیمه محصولات کشاورزی هم که در این جلسه انگار تحت تاثیر رحمت الهی قرار گرفته بود به روشنی اعتراف کرد، پرداخت های دیرهنگام غرامت های صندوق بیمه محصولات کشاورزی باعث شده رغبت کشاورزان برای بیممه کاهش یابد، البته مهندس جواد غنچه این موضوع را به میزان زیاد خسارت ها در مقابل مبلغ بیمه ای که کشاورزان و دامداران پرداخت می کنند مربوط دانست.وی با اشاره به اینکه در این بی اعتمادی دامداران استان بیشترین زیان را متحمل شدند، افزود: من این اطمینان را به دامداران و کشاورزان استان می دهم هرچند دیر اما چون صندوق بیمه کشاورزی دولتی است به هر حال در همین ماه غرامت به آنها پرداخت خواهد شد.
اعتبار برای آبیاری نوین داریم
وی از راه اندازی بیمه پایه در استان خبر داد و گفت: پرداخت غرامت در این نوع بیمه کمی متفاوت است، علاوه براین میزان پرداختی نیز در آن نسبت به بیمه صندوق بیشتر است.
مدیر جهاد کشاورزی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تسهیلات این بخش برای کمک به ماندگاری روستائیان و جلوگیری از مهاجرت آنها است، گفت: شرایط خاص و آب و هوای ویژه در این منطقه باعث شده آبیاری های نوین در اولویت کارهای این مدیریت قرار بگیرد
مهندس محمدی افزود: خوشبختانه امروز شرایط به نحوی است که اگر برای اجرای طرحی در برخی بخش ها عنوان می شود که پول نداریم من اعلام می کنم ما در جهاد کشاورزی برای اجرای آبیاری نوین اعتبارات لازم را داریم.
جذب ۴۰۰ مهندس کشاورزی
مسئول بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه استان نیز در این جلسه به عنوان میزبان برگزاری این همایش گفت:تاکنون ۵ کانون بسیج کشاورزی در استان راه اندازی شده و خدمات این بخش زیرنظر مهندسان کشاورزی به روستاییان ارائه می شود.
مهندس جویبان دغدغه های بسیاری برای کشاورزان و دامداران استان دارد از کاهش نگران کننده باران تا رشد آفات و … اما معتقد است تمام این مشکلات در سایه اقدام درست به مصداق های اقتصاد مقاومتی قابل رفع است.
وی گفت: تاکنون ۴۰۰ مهندس کشاورزی را جذب و فعالیت هایی در نقاط مختلف استان به آنها سپرده شده است که امیدواریم با طرح بسیج همگام با کشاورز بخشی از مشکلات و دغدغه های کشاورزان و دامداران استان را کاهش دهیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*