پروژه مرموز؛ عرصه رقابت خراسان جنوبی و ۵ استان بزرگ کشور ماراتن با اَبَر استان ها

استاندار از تلاش برای اجرایی شدن پروژه مهم در استان خبر داد که مشخصات آن را اعلام نکرد، پروژه ای که برای دریافت امتیاز اجرای آن باید با ۵ استان بزرگ کشور رقابت کنیم.
استاندار خراسان جنوبی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه از رقابت استان با پنج استان قوی و برخوردار برای اجرای یک پروژه مهم خبر داد.
دکتر مروج الشریعه که نخواست توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه دهد، گفت: اگر می خواهیم استان رشد کند باید مدیران صاحب رأی در تنظیم و تایید طرح ها، وارد میدان شوند و من هم تعهد می دهم و امضا می کنم تا این پروژه مهم در استان به اجرا در آید.
سه مزیت سند آمایش خراسان جنوبی
نسبت به خراسان رضوی
وی با بیان اینکه من از نحوه انجام مطالعات و تهیه و تدوین سند آمایش خراسان رضوی به طور کامل اطلاع دارم، افزود: سند آمایش استان خراسان جنوبی حداقل سه مزیت نسبت به سند آمایش خراسان رضوی دارد. تأثیر مثبت زمین شناسی به عنوان راهبرد با ارائه پیشنهادات استراتژیک برای فعالیت های مختلف در عرصه های گوناگون، ارائه مطالب پر محتوا در ذیل هر شیت و نگارش یکپارچه و انسجام و وحدت در شکل و محتویات مطالب، مزایای سند آمایش خراسان جنوبی نسبت به خراسان رضوی است که نشان می دهد دانشگاهی توانمند، مسئول اجرای طرح بوده است.دکتر مروج الشریعه در ادامه گفت: دانشگاه مسئولیتی در قبال ایجاد اشتغال ندارد و مسئول توسعه کمی و کیفی رشته های آموزشی، تولید علم و تربیت اندیشمندان علمی بر مبنای نیاز کشور است. وی خواستار گسترش ارتباط علمی ، پژوهشی و دانشگاهی دانشگاه بیرجند با دانشگاه های مطرح جهان شد و گفت: ما هم در این راستا کمک می کنیم وی ضمن تبریک هفته وحدت و هفته بسیج افزود: امیدوارم با تأسی به فرهنگ بسیج، گام های موثری در خدمت به مردم استان برداریم.
نگهداشت جمعیت در مرز نیازمند ارتقای آموزش
رئیس دانشگاه بیرجند هم گفت: در حالی که آموزش عالی در کشور رشدی ۲۵ برابری داشته در استان شاهد رشد ۱۰۰برابری آموزش عالی بوده ایم. دکتر خلیلی تصریح کرد: با توجه به مرزی بودن استان، نگهداشت جمعیت نیازمند ارتقای کمی و کیفی مراکز آموزش عالی است.
در ادامه دکتر خطیب، استاد دانشگاه و مجری سند آمایش استان گزارشی از روند انجام مطالعات طرح آمایش استان و فصول مختلف مطروحه در این طرح ارائه داد.
سهم صنعت و معدن از منابع آبی باید بیشتر شود
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در خصوص سهم۸/۱ درصدی بخش صنعت و معدن از منابع آبی، گفت: در حالیکه توجه به بخش صنعت و معدن لازمه توسعه استان است و در سند آمایش نیز بر این بحث تأکید شده اما سهم ۸/۱ درصدی صنعت و معدن از منابع آب استان یک چالش است که باید با صرفه جویی در سایر بخش ها سهم صنعت و معدن به ۵ درصد افزایش یابد، در این راستا می توان از ظرفیت کشاورزی افغانستان استفاده کرد.
مهندس شهرکی تصریح کرد: اینکه در سند آمایش مزیت نقاطی مانند شهرستان نهبندان به جنگل و منابع طبیعی داده شده با توسعه معادن در تضاد است و بحث از بین رفتن منابع طبیعی مانع از اکتشاف سیستماتیک معادن می شود.
فقر شدید خاک در استان
ولی پور مطلق، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم با بیان اینکه تمایلی به بالا بودن درصد مصرف آب در بخش کشاورزی نداریم، گفت: ۲۰۳ میلیون متر مکعب کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی استان در سال ۹۵ نشان دهنده مصرف ۶/۸۹ درصدی منابع آبی استان در این بخش است در حالی که در مطالعات سند که آمار آن مربوط به سال۹۳ میباشد مصرف آب در بخش کشاورزی استان ۹۳ درصد عنوان شده است.
سنجری، مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان نیز با ذکر این سوال که آیا سند اطلاعات تهیه شده با سند جهت گیری های ملی ابلاغی در سال ۹۶ تطبیق داده شده یا خیر؟ به متناسب بودن ۳۰ بند از ۸۴ بند سند ابلاغی جدید با وضعیت استان اشاره کرد و گفت: مردم استان کمترین درآمد را دارند و توسعه رفاه و تامین اجتماعی برای جلوگیری از توسعه فقر با استفاده از مشارکت مردمی ضروری است.
دکتر نظرافضلی نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با اشاره به اینکه اگر در گذشته براساس واقعیت ها و وضعیت موجود پیش می رفتیم، وضعیت ما بهتر بود، گفت: خراسان جنوبی در بحث سند آمایش پیشرو بود البته قدری در ابتدای کار ضعف داشتیم و لازم بود که از اساتید دانشگاهی در دسترس استفاده شود که ظاهرا اصلاحاتی صورت گرفته و این زحمات قابل تقدیر است.
همایش بین المللی گل نرگس در خوسف
بررسی درخواست مجوز برگزاری همایش بین المللی گل نرگس در شهرستان خوسف دستور کار دوم جلسه بود که استاندار برگزاری اینگونه همایش ها را در بالابردن سطح نشاط اجتماعی و رونق اقتصادی موثر دانست.
برگزاری جشنواره تئاتر معلولان به میزبانی استان
عرب نژاد مدیرکل بهزیستی استان نیز به برگزاری چهارمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین کشور از ۱۳ تا ۱۷ آذرماه در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: ۲۵۰ میهمان اعم از معلولین و هنرمندان مطرح کشوری در این جشنواره حضور خواهند داشت.
مهندس جعفری مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز در خصوص ارجاع ۱۴ مصوبه کارگروه امور زیربنایی استان برای تصویب در شورای برنامه ریزی و توسعه، گفت: این مصوبات که اکثرا مربوط به احداث نیروگاه های خورشیدی است با حضور ۸۰ درصد اعضای شورای برنامه ریزی در کارگروه امور زیربنایی مصوب و به شورا ارائه شده است. در پایان این جلسه، اعضای شورا مطالعات سند آمایش استان، برگزاری جشنواره بین المللی گل نرگس خوسف، دادن اختیار به دبیرخانه شورا برای صدور مجوز برگزاری همایش ها و همچنین میزبانی استان برای جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین کشور را با آرای قاطع خود به تصویب رساندند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*