«هلال» در «پارکینگ»

۱۱ مرداد ماه سال گذشته گزارشی با عنوان «شهردار بیرجند: دیگر به پروژه هلال امتیاز نمی دهیم» در هفته نامه بیرجند امروز به چاپ رسید. دکتر مدیح شهردار بیرجند در آن مقطع به گزارشگر هفته نامه گفته بود: « بخشودگی عوارض برای پروژه هلال، مصوبه شورای شهر بوده و روند کار کاملا قانونی است. ما برای حمایت از سرمایه گذاران با دادن این امتیازها به شرکت سرمایه گذاری هلال احمر موافق هستیم چون این شرکت مجتمعی را در بیرجند می سازد که نظیر آن را نداشته ایم و نیاز مردم است. پس از تمدید پروانه ۶ ماه دیگر به مسئولان پروژه مهلت داده شد و امتیازات تا پایان این مهلت اعمال می شود و از آنجا که طولانی شدن پروژه به نفع مردم نیست و به عنوان شهردار، نظم خیابان طالقانی با توجه به ترافیک و شرایط آن برای ما بسیار اهمیت دارد در پایان ۳ ماه مهلت باقیمانده بدون تعارف وارد شده و دیگر امتیازات گذشته را برای اجرای این پروژه نخواهیم داشت. فکر نمی کنم اعضای شورای شهر هم دوباره برای تمدید مهلت به پروژه هلال، مصوبه بدهند و بعید می دانم مسئولان پروژه بتوانند در مدت اندک باقیمانده به تعهدات  عمل کنند. با اینحال امیدواریم هرچه سریعتر مشکلات پروژه رفع و به نفع مردم به بهره برداری برسد. طبق بررسی های گزارشگر ما مصوبه شورای شهر که مد نظر شهردار است مربوط به صورتجلسه ۲۵۵ مورخه ۱۱/۳/۹۰ بوده که برای مدت ۳۰ ماه اعتبار داشته و از نیمه دوم سال ۹۲ از درجه اعتبار ساقط شده است. در حقیقت اعمال ۵۰ درصد بخشودگی عوارض برای  پروژه مذکور منوط به اتمام کار پروژه تا ۳۰ ماه پس از مصوبه شورای شهر بوده و نه بیشتر.
ضمن اینکه در بحث تأمین پارکینگ نیز به تعهدات عمل نشده و هیچ واحدی با کاربری پارکینگ در پروژه احداث نگردیده است. علاوه بر این در بحث تأمین پله فرار نیز اقدامات لازم صورت نگرفته و تنها بخشی از پله فرار مورد نیاز پروژه تأمین شده است.تخلفات دیگر پروژه مربوط به اشغال فضایی قابل توجه از معبر و تجاوز پروژه به حریم معبر است.
حال با گذشت حداقل ۳ ماه از پایان مهلت شورای شهر به دست اندرکاران پروژه هلال، بار دیگر نظر شهردار بیرجند را جویا شدیم. دکتر عباسعلی مدیح این بار گفت: نیمی از کارشناسان خبره و رسمی دادگستری به مدت دو سه ماه بررسی هایی را در خصوص پروژه هلال انجام داده و تخلفات آن از قبیل تجاوز به حریم معبر، پارکینگ و … را جمع بندی کرده اند.
تأمین پارکینگ خط قرمز ماست
وی در بحث تأمین پارکینگ پروژه هلال اظهار کرد: پارکینگ، آن هم در خیابان طالقانی که گره کور ترافیکی دارد، خط قرمز ماست. در خصوص پروژه هلال قرار بود دست اندرکاران پروژه ۲۵ درصد پارکینگ مورد نیاز را در مجموعه و ۷۵ درصد را خارج از مجموعه تأمین نمایند. در ادامه اعلام شد با توجه به نیاز مردم شهر و استان به مجتمع آبدرمانی، این مجتمع را با هدف استفاده معلولان و نیازمندان به ارائه اینگونه خدمات در طبقه منفی ۲ احداث می کنیم و در عوض ۱۰۰ درصد پارکینگ مورد نیاز پروژه را خارج از محدوده و در زمین مجاور که متعلق به هلال احمر است، تأمین خواهیم کرد.
شهردار تصریح کرد: در هر صورت چنانچه پارکینگ مورد نیاز پروژه تأمین نشود به هیچ وجه اجازه بهره برداری از واحد ها را حتی اگر در اختیار متقاضیان قرار گرفته باشد نخواهیم داد و نسبت به پلمپ واحد ها اقدام می کنیم و بدون ذره ای اغماض، قانون را اجرا خواهیم کرد.
به پروژه هلال پایان کار نخواهیم داد
به گفته مدیح، با توجه به این شرایط پیمانکار و مدیریت پروژه با جدیت به دنبال تأمین پارکینگ هستند زیرا در غیر اینصورت پایان کار پروژه صادر نخواهد شد و امکانات بهره برداری از واحد ها وجود نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مهلت اعتبار مصوبه شورای شهر به پایان رسیده، دست اندرکاران پروژه علاوه بر جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ باید جریمه دیر کرد نیز بپردازند و حجم جرایم به حدی است که تخفیفات پیش بینی شده قبلی شورای شهر در عمل برای مجریان پروژه کاربردی خواهد داشت.
ادامه عملیات اجرایی غیرقانونی پروژه هلال
عضو شورای شهر بیرجند نیز با تأکید اینکه مصوبه سال ۹۰ شورای شهر ۳۰ ماه اعتبار داشته، گفت: مقرر شده بود ۲۵ درصد پارکینگ پروژه در محل و ۷۵ درصد در بلوک تأمین شود و چنانچه پارکینگ در زمان مقرر تأمین نشود، تخفیف ۵۰ درصدی عوارض نیز لغو می گردد که در حال حاضر ۳۰ ماه مد نظر گذشته است و در ادامه هم ۶ ماه مهلت داده شده به پایان رسیده و ۳ ماه هم از پایان مهلت ۶ ماهه سپری شده و پروژه هلال پروانه نگرفته و بدون پروانه به کارش ادامه می دهد و ۲ بار هم پلمپ شده است.
برخی از تخلفات پروژه هلال
دکتر حسنی صفت افزود: این پروژه باید پلمپ می شد و برای پلمپ هم نیاز به مصوبه شورای شهر نبوده است.
به گفته وی پروژه هلال بر اساس مستندات در مجموع ۱۶۳۵ مترمربع اضافه بنا دارد. در این پروژه در حال حاضر از ۴ پله فرار پیش بینی شده تنها ۲ پله فرار باقی مانده که برای استاندارد سازی همین ۲ پله نیز از آتش نشانی استعلام نشده است. همچنین بر اساس نظر تیم کارشناسی مدنظر شهرداری، پروژه هلال حداقل ۲۱۱ متر از معابر جانبی را اشغال کرده که برابر با ۴ واحد می باشد. علاوه بر اینها با توجه به بحث احداث مرکز آبدرمانی و فیزیوتراپی مدنظر دست اندرکاران پروژه در طبقه منفی ۲، طبق دستورالعمل های وزارت بهداشت، چنین مرکزی در طبقه منفی ۲ قابل استفاده نخواهد بود.
جریمه اضافه بنای پروژه هلال
به مراتب کمتر از جریمه تخلف صورت گرفته است
دکتر حسنی صفت با اشاره به رأی کمیسیون بدوی ماده ۱۰۰ که مجریان پروژه هلال را به لحاظ تخلفات ساختمانی (اضافه بنا) به پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان جریمه محکوم کرده گفت: اگر بنا را بر قیمت هر متر مربع ۱۰ میلیون تومان هم بگذاریم برای این تخلف باید جریمه ای بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعمال میشد. این در حالی است که هر متر مربع در خیابان محل اجرای پروژه هلال بین ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان خرید و فروش می شود.
وی افزود: این پروژه همچنین به تأمین پارکینگ و پله فرار هم محکوم گردیده اما در بحث ارتفاع مازاد در طبقات و کسر پله فرار حکم بر برائت مجریان پروژه داده شده است.
تأمین حداقل ۱۰ هزار متر مربع پارکینگ
در ساختمان مجاور امکان پذیر نیست
این عضو شورای شهر بیرجند با اشاره به بحث تأمین کل پارکینگ مورد نیاز پروژه هلال در زمین مجاور متعلق به هلال احمر، اظهار کرد: به جز محاسبه راهروها، پروژه هلال حداقل به بیش از ۱۰ هزار متر مربع پارکینگ نیاز دارد که قطعا تأمین این حجم پارکینگ در اراضی مدنظر، امکان پذیر نخواهد بود.
خواستار ارائه عدم خلافی شهرداری شده ایم
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند نیز در بحث استعلام از آتش نشانی در خصوص پروژه هلال، گفت: در تاریخ ۲۴/۱۱/۹۴ نامه ای به دست اندرکاران پروژه دادیم و طی آن خواستیم تا وضعیت ایمنی پروژه را مشخص کنند. آنها هم در نامه ای در تاریخ ۱۵/۱۲/۹۴ خواستار مساعدت آتش نشانی شدند. در ۱۹/۱/۹۵ هم ما مجددا طی نامه ای از مجریان پروژه خواستیم تا گواهی عدم خلافی از شهرداری به ما ارائه دهند که تا این لحظه اقدامی صورت نداده اند.
میرزایی در پاسخ به سوال گزارشگر ما مبنی بر اینکه مجریان پروژه هلال عنوان کرده اند که نقشه های اصلاحی طبقات را به آتش نشانی ارائه داده اند و با وجود این چه نیازی به ارائه عدم خلافی از شهرداری می باشد؟ گفت: به هر حال آنها باید هزینه ها را بپردازند.
اغماض نخواهیم کرد
گزارشگر ما پرسید: مگر ارائه خدمات ایمنی رایگان نیست؟آیا مشکل اصلی فقط پرداخت هزینه هاست؟ که میرزایی پاسخ داد: اگر می گویند نقشه های اصلاحی را ارائه داده اند، نامه شان را بیاورند.
سوال بعدی گزارشگر روزنامه این بود که چرا جلوی کار پروژه را نگرفتید؟ که میرزایی گفت: ما فقط در زمان پایان کار می توانیم ورود پیدا کنیم و قدرت اجرایی نداریم و از آنجا که پروژه هلال هنوز پایان کار نگرفته، در زمان خودش و بدون اغماض ورود پیدا خواهیم کرد و همانگونه عمل خواهیم نمود که در خصوص سایر پروژه های سطح شهر عمل می کنیم.
در پایان این گزارش با توجه به اهمیت بالای مباحث ایمنی و ضرورت رعایت دقیق قوانین و مقررات ساخت و سازها در راستای جلوگیری از تکرار وقوع حوادثی نظیر حادثه ساختمان پلاسکو در تهران و لزوم اندیشیدن تمهیداتی در این زمینه، پیگیر هستیم تا نشستی تخصصی را با حضور کارشناسان و مسئولین صاحب نظر در خصوص پروژه هلال در اینده نزدیک برگزار نموده و زوایای پنهان این پروژه را مورد بررسی قرار دهیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*