سرمقاله / درس های ترور…!!

تروریسم و تروریست، دو واژه ای است که ناخودآگاه نوعی استرس را به شنونده القا می کند، ترور و وحشت دو مفهوم همزاد و همگن است که نشان از تاثیرات مخرب آن بر روح جامعه دارد. با ظهور و بروز داعش نوع جدید و منفور و وحشتناک ترور متولد شد که با شنیع ترین روش ها دست به قلع و قمع و جنایات جنگی و غیر جنگی زدند، از به آتش کشیدن مردم بیگناه تا سربریدن و اعدام های دسته جمعی، داعش چهره بربریت و سبوعیت بشر هزاره سوم است که در بوجود آمدن اش بسیار کشورها و حامیان تروریسم نقش و دست داشتند، داعش نتیجه شکاف بین سرمایه داری و سوسیالیسم منتزع شده از کمونیسم است شکافی که خویش را ناجی جهان می پندارد که ابوبکر بغدادی اش منادی تفکری خاص و خشن وبی منطق از اسلام است.
ترور ابزار مرگباریست که منادیانش هم حامل پیامی هستند و هم حامل وحشت وامنیت زدایی از جوامع. احساس ناامنی بسیار خطرناکتر از خود ناامنی است و این یکی از اهداف مهم تروریست ها و ترور است. در شرایطی که جامعه ای آسیب دیده از ترور دچار نوعی کنش و واکنش طبیعی اما مخرب است، تولید دچار افت و ارزش سهام و پول ملی افت کرده و اعتماد به آینده کاهش یافته و ارتباطات اجتماعی دچار خلجان و آسیب می شود و این از اهداف اولیه ترور است.
دولت ها و گروه های تاثیرگذار مرجع، هنرمندان، سیاستمداران و مسئولین سطوح بالای حاکمیتی در چنین شرایطی باید در اولین قدم انسجام و نزدیکی اجتماعی را ترویج و عملیاتی کرده و دست از سیاسی بازی های کور و بچه گانه نعمتی حیدری بردارند، باید با روش های علمی و امتحان شده و به سرعت ترس و اضطراب ناشی از عملیات تروریستی را از اذهان افکار عمومی بزدایند و حتی تا مدت ها مامورین انتظامی و امنیتی با لباس های فرم و تجهیزات در خیابان ها و اماکن شلوغ به چشم آیند که احساس امنیت را در مردم تزریق کنند و این امر در ساماندهی تزلزل اجتماعی و ارتقای امنیت بسیار حیاتی بنظر می آید.
رسانه ملی دراین زمینه می تواند و باید نقش کلیدی و اساسی اش را ایفا کند و با تهیه برنامه های کارشناسی شده و به دور از شعارزدگی و حاشیه سازی سعی در بالابردن روحیه جامعه وآموزش مردم در مواجهه با این نوع عملیات نماید. با اندک نفوذ داعشیان در جامعه و عملیاتی کور که به سرعت سرکوب شدند نباید از دو عامل ضربه خورد : ۱-ترس بیمورد وهیجانات ناشی ازآن و وادادگی اجتماعی ۲- بی توجهی و پشت گوش انداختن حادثه درقالب کم اهمیت جلوه دادن آن
این دوعامل اگر مدیریت نشوند میتوانند به مانند دو تیغه قیچی عمل کنند که باعث ازهم گسیختگی اجتماعی خواهند شد. متاسفانه ترور کور داعشیسم در شکل های گوناگون تقریبا تمامی جهان را درنوردیده است از جمله یک مورد هم در کشور ما، نه زیاد بزرگش کنیم و نه زیاد نادیده بگیریم اش.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*