تب بازار گوشت فروکش کرد

از چهارشنبه هفته گذشته شاهد کاهش چشمگیر و عدم عرضه گوشت در قصابی های شهر بیرجند بودیم کمبودی که به دلیل اعتراض جمعی از قصابان به قیمت پایین گوشت و نبود صرفه اقتصادی برایشان باعث شد مردم در چند روز اخیر برای تهیه گوشت مشکل داشته باشند . البته قصابان  قبل از ماه مبارک رمضان طی نامه اعتراض آمیزی به مسئولان عنوان کرده بودند که در صورت عدم نرخ گذاری دوباره گوشت قرمز که در حال حاضر کیلویی ۳۱ هزار تومان عرضه می شود از ۱۰ خرداد ماه تعهدی در تامین گوشت نخواهند داشت .صاحب یکی از قصابی های شهر بیرجند به خبرنگار ما گفت: در تاریخ ۶ خرداد ماه نامه ای به کمیسیون نظارت و اتاق اصناف و جهاد کشاورزی ارسال کرده ایم مبنی بر نرخ گذاری دوباره قیمت گوشت چرا که قیمت تمام شده هر کیلو گوشت برای قصاب ۳۰ هزار تومان است و فروش آن به قیمت ۳۱ هزار تومان به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد .وی با بیان اینکه از این تاریخ مسئولان هیچ پاسخی در مقابل این اعتراض قصابان نداشته اند، افزود: دام زنده کیلویی ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان است و ما در شهرهای دیگر کشور مانند مشهد که دام زنده ۱۶ هزار تومان است شاهد عرضه گوشت قرمز به ازای هر کیلو ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان هستیم واین در حالی است که در بیرجند نرخ ها هیچ تغییری نداشته است.
وی ادامه می دهد: از چهارشنبه هفته گذشته هیچ کشتاری در بیرجند انجام نشده بجز ۴ تا ۵ کشتار که بیشتر برای تامین گوشت رستوران ها بوده است.
وی با بیان اینکه آیا درست است ما بدون هیچ سودی گوشت قرمز عرضه کنیم، گفت: الان روزانه هر قصاب ۴ تا ۵ هزار تومان ضرر می کند و چرا باید این مردم از جیب قصاب روزه بگیرند.
افزایش چشمگیر عوارض در کشتارگاه ها
او به افزایش چشمگیر عوارض کشتارگاه ها از پنج شنبه گذشته اشاره می کند و می افزاید : عوارض کشتار گاو از ۴۵ به ۷۵ و عوارض گوسفند از ۷ به ۱۱ هزار تومان افزایش یافته است و از طرف دیگر قصاب باید هزینه حمل را هم پرداخت کند و با افت لاشه بعد از سرد شدن هم مواجه باشد ولی از طرف دیگر هیچ تغییری در نرخ گوشت ایجاد نشود .
کشتار دام از دوشنبه و عرضه آن از روز سه شنبه در بیرجند
روز شنبه هفته جاری در پی تماس خبرنگار ما با مسئولان برای پیگیری این موضوع شاهد برگزاری جلسه ای در راستای رفع این مشکل بودیم که پس از برگزاری جلسه مسئولان اینگونه عنوان کردند که تا پایان ماه مبارک رمضان گوشت با همان قیمت ۳۱ هزار تومان عرضه می شود و از دوشنبه با کشتار دام در کشتارگاه ها شاهد توزیع آن از روز سه شنبه در سطح شهر خواهیم بود و مشکلی برای تامین گوشت وجود نخواهد داشت.
کمبود دام چاره اندیشی شود
رئیس اتحادیه مواد پروتئینی بیرجند در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به جلسه ای که برای رفع این مشکل با حضور مسئولان برگزار شده است، می گوید: تا پایان ماه مبارک رمضان گوشت در قصابی های شهر بیرجند با همان قیمت قبلی توزیع می شود تا بعد از این تاریخ برای موضوع تصمیم گیری شود.
زجاجی با بیان اینکه کمبود دام در استان باید چاره اندیشی شود، می افزاید: از دوشنبه در کشتارگاه های بیرجند کشتار دام صورت می گیرد تا در روز سه شنبه مشکلی برای توزیع نداشته باشیم.
افزایش قیمت گوشت مختص خراسان جنوبی نیست
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار ما به عرضه گوشت در قصابی های شهر بیرجند از امروز خبر می دهد و می گوید: در ماه مبارک رمضان مشکلی نخواهیم داشت و گوشت با نرخ ۳۱ هزار تومان عرضه می شود. تهوری می افزاید: قیمت گوشت در سراسر کشور مانند تهران افزایش داشته است و مختص به استان خراسان جنوبی نیست.
هر کیلو گوشت برای قصاب ۳۲ هزار تومان آب می خورد
نماینده قصابان در بیرجند نیز درگفت و گوی تلفنی با خبرنگار ما از حل موقت مشکل تامین گوشت تا پایان ماه مبارک رمضان خبر می دهد و می گوید: در بیرجند کمبود دام داریم که با حل این مشکل شاهد کاهش قیمت دام زنده و به نسبت کاهش قیمت گوشت خواهیم بود. حمیدی می افزاید: الان قیمت دام زنده کیلویی ۱۶ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است ولی قیمت گوشت کیلویی ۳۱ هزار تومان است و هیچ کجای ایران چنین نرخی جوابگو نیست چرا که عملا هر کیلو تا ۳۲ هزار تومان برای قصاب درمی آید. او به افزایش چشمگیر عوارض کشتارگاه ها اشاره می کند و می گوید: از چند روز گذشته شاهد این افزایش نرخ ها بوده ایم.
در استان کمبود دام زنده وجود ندارد
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ما با بیان اینکه اعتقادی به کمبود دام در استان ندارد می گوید: در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه گذشته کاهش کشتار دام را در بیرجند داشته ایم اما با این وجود در روز چهار شنبه ۲۵ و در روز پنج شنبه ۱۵ کشتار صورت گرفته است.
جلال مدرسی با بیان اینکه بطور فرض اگر کمبود دام هم در استان وجود داشته باشد با واردات آن را مرتفع می کنیم، می افزاید: مشکل فعلی بخاطر کمبود دام زنده بوجود نیامده بلکه قصابان معتقدند قیمت فعلی برایشان مقرون به صرفه نیست چرا که قیمت تمام شده بیش از این رقم است. وی با بیان اینکه برای رفع این مشکل کمیسیون تنظیم بازار باید ورود پیدا کند، ادامه می دهد: اگر نیاز باشد این آمادگی وجود دارد که با همکاری تشکل های دامداری و دامداران استان نسبت به تامین دام اقدام کنیم. وی اذعان می دارد: افزایش قیمت گوشت مختص خراسان جنوبی نیست و این افزایش به عوامل متعددی بستگی دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*