امضای تفاهم نامه همکاری بین المللی طرح‌های مقابله با بیابانزایی

تفاهمنامه همکاری تعمیم پروژه‌های مبارزه با بیابانزایی در ۵ استان کشور بین برنامه عمران ملل متحد و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری امضا شد.

امضای تفاهم نامه همکاری بین المللی طرح های مقابله با بیابانزاییبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با اشاره به اینکه ۱۱۰ کشور جهان در معرض بیابانزایی قرار دارد، گفت: سرانه بیابان در جهان ۲ هزار مترمربع است، اما در کشور ما ۴ هزار و ۳۰۰ مترمربع برآورد شده است.
وی افزود: وسعت بیابان در کشور ما ۸ میلیون هکتار است که عملیات مقابله با بیابانزایی در هفت میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار انجام شده است.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در روز جهانی مقابله با بیابان زایی این پدیده را سومین چالش مهم بشریت دانست و گفت: مهاجرت مهمترین تاثیر نامطلوب بیابانزایی است به طوری که آمار مهاجرت از سال دو هزار میلادی از ۱۷۳ میلیون نفر به ۲۴۴ میلیون نفر درسال ۲۰۱۵ رسیده است.
جلالی تصریح کرد: افزایش ۴۱ درصدی مهاجرت در جهان بیانگر تخریب سرزمین.
ناامنی غذایی، فقر و بی ثباتی سیاسی است.
وی افزود: شعار امسال روز جهانی مقابله با پدیده بیابانزایی ” سرزمین ما، خانه ما و آینده ما” است و برای تحقق این شعار باید در هر منطقه‌ای مناسب با شرایط و استعدادهای آن منطقه طرح‌های مقابله با بیابانزایی را برای حفاظت از سرزمین اجرا کنیم و اجازه ندهیم مردم به خاطر فقر و خشکسالی مهاجرت کنند تا حاشیه نشینی شهر‌ها گسترش یابد.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با پدیده بیابانزایی در کشور گفت:: در دولت یازدهم عملیات بذرکاری، نهال کاری، مالچ پاشی، مراقب و آبیاری در ۱۸۴ هزار و ۵۸۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی با مشارکت مردم محلی و کارشناسان سازمان‌های بین المللی انجام شده است.
جلالی افزود: طرح‌های بین المللی مدیریت سرزمین نیز در یک میلیون و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی به منظور پیشگیری از تاثیرات پدیده بیابان زایی با مشارکت مردم محلی انجام شده است.
وی تاکید کرد: این طرح‌ها که ترسیب کربن نامیده می‌شود بسیار موفق بوده و در ۲۱ استان اجرا شده است.
در این مراسم از کتاب تجارب موفق مقابله با بیابانزایی در ایران نیز رونمایی شد.
 پدیده بیابانزایی زلزله خاموش قرن است
نماینده برنامه عمران سازمان ملل متحد با بیان اینکه ۲۰ درصد جمعیت ایران تحت تاثیر پدیده بیابان زایی قرار دارند، گفت: ۱۸ استان شامل ۹۷ شهر با پدیده بیابان زایی درگیر هستند.
گری لوئیس در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری تعمیم پروژه‌های مبارزه با بیابانزایی در ۵ استان کشور پدیده بیابانزایی را زلزله خاموش قرن خواند و افزود: تغییر اقلیم، فعالیت‌های انسانی، چرای بی رویه دام، فشار جمعیت بر مراتع و اراضی، برداشت بی رویه از منابع آب، تغییر کاربری اراضی کشاورزی مهمترین عوامل توسعه بیابان در جهان و ایران است.
نماینده برنامه عمران سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه ۲۰ سال از پیوستن جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون جهانی مقابله با پدیده بیابانزایی می‌گذرد، گفت: معکوس کردن مهاجرت و کاهش جمعیت حاشیه نشین از مهمترین برنامه‌های مقابله با پدیده بیابانزایی است.
گری لوئیس مشارکت مردم محلی را کلید اصلی موفقیت در اجرای طرحهای مقابله با پدیده بیابانزایی در ایران دانست و افزود: در اجرای طرح ترسیب کربن یا همان مقابله با پدیده بیابانزایی؛ جمهوری اسلامی ایران موفقیت‌های زیادی کسب کرده و این طرح
در ۲۱ استان و در بیش از ۳۰۰ روستا در حال اجراست.
وی گفت: اجرای طرحهای مقابله با بیابان زایی؛ زندگی ۱۲۰ هزارنفر از ساکنان این مناطق را تغییر داده و سه میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی نیز احیا شده است.
نماینده برنامه عمران سازمان ملل متحد افزود: در طرح ترسیب کربن حدود دو هزار گروه روستایی شامل ۲۵ هزار نفر فعالند و در پی احیای اراضی و افزایش درآمد موفق شدند تعاونی‌ها و صندوق‌های خرد محلی را برای پرداخت وام به روستاییان ایجاد کنند.
گری لوئیس صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش گازهای گلخانه‌ای، کاهش فرسایش خاک و استفاده بهینه از منابع آب را از مهم‌ترین دستاوردهای اجرای طرح مقابله با بیابانزایی دانست و گفت: اجرای این طرح‌ها، فرصت‌های شغلی، توسعه اقتصادی و معکوس کردن پدیده مهاجرت را در پی داشته است.
وی افزود: براساس گزارش کارشناسان مردم محلی روستای قلمه گنج در استان گلستان در نتیجه مشارکت در اجرای طرحهای مقابله با پدیده بیابان زایی ۳ میلیون دلار معادل ۶ میلیارد تومان درآمد کسب کرده اند که می‌تواند نمونه‌ای از اقتصادی مقاومتی باشد.
نماینده برنامه عمران سازمان ملل متحد گفت: طرح ترسیب کربن در استان‌های خراسان شمالی و جنوبی، آذربایجان غربی و شرقی و حاشیه دریاچه ارومیه نیز در حال اجراست.
وی افزود: بر اساس تفاهم نامه‌ای که امروز به امضاء رسید، طرح ترسیب کربن برای ۵ سال دیگر در استان‌های خراسان جنوبی و شمالی، گلستان و یزد تمدید شده است.
نماینده برنامه عمران سازمان ملل متحد؛ جمهوری اسلامی ایران را یکی از ۱۰ تجربه موفق کشور‌ها در زمینه اجرای طرح بین المللی مقابله با پدیده بیابانزایی دانست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*