اعلام آمادگی سرمایه گذار چینی برای ورود به راه آهن استان

نشست تخصصی مرکز خدمات سرمایه گذاری خراسان جنوبی روز گذشته با حضور دو شرکت سرمایه گذار چینی و با حضور جمعی از مدیران استانی در راستای معرفی طرح های مهم و کلیدی استان مانند انتقال آب از دریای عمان، پروِژه راه آهن و پروژه انرژی بادی به این سرمایه گذاران برگزار شد که در نهایت سرمایه گذار چینی موافقت اولیه خود را برای سرمایه گذاری پروژه راه آهن استان اعلام کرد. رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در این نشست به معرفی این دو شرکت چینی و فعالیت های آنها در کشور پرداخت و گفت: سرمایه گذاران حاضر در این جلسه نمایندگان دو شرکت چینی در ایران هستند که شرکت ستینگ یکی از بزرگترین شرکت های چینی است که در این کشور در کار ساخت و ساز فعالیت دارد و در داخل ایران پروژه فاز یک و دوی متروی تهران را اجرا و در پروژه های بزرگراه شهید صدر و امام علی (ع)، کک زرند و …. مشارکت داشته اند. جعفری گیو ادامه داد: این شرکت آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در پروژه های انرژی بادی ، انتقال آب و راه آهن اعلام کرده که دراین جلسه با طرح این پروژه ها برای آن تصمیم گیری می شود .
فراهم بودن تمامی زیر ساخت ها برای
سرمایه گذاری در نیروگاه بادی درح
در ابتدای این جلسه مشاور مدیر عامل شرکت انرژی های تجدید پذیر خراسان به ارائه دو طرح احداث نیروگاه بادی در خواف و درح پرداخت و گفت: نیروگاه درح در خراسان جنوبی ظرفیت ۵۰ مگاواتی و نیروگاه خواف ظرفیت ۲۰ مگاواتی  دارد که در خراسان جنوبی تمامی مجوزهای لازم اخذ و زمین تامین و اتصال به شبکه انجام شده است و ما یک ایستگاه بادسنجی نیز در نیروگاه نصب کرده ایم.
قالی شویان  با بیان اینکه تا دو ماه آینده از نصب این ایستگاه یکسال می گذرد و ما بدنبال نصب دومین ایستگاه هستیم ، افزود : در حال حاضر بدنبال انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق نیروگاه هستیم و پیش بینی ما برای این مرحله ظرف یک و ماه نیم آینده است. وی با بیان اینکه نیروگاه خواف در مرحله اخذ مجوز از کمیسیون ۲۱ کارگروه استانداری قرار دارد ، اذعان داشت: مطالعات فنی و اقتصادی این پروژه انجام شده است. وی با بیان اینکه ما در پروژه نیروگاه درح از ۵ تا ۱۵ درصد می توانیم با این سرمایه گذار شریک شویم ، گفت: در صورت تمایل سرمایه گذار آمادگی ۱۰۰ درصدی هم در این زمینه وجود دارد. در ادامه جلسه سرمایه گذار چینی سوالاتی را مطرح و اینگونه عنوان کرد که ما تمایل داریم سهم مان در این پروژه ۶۰ تا ۷۰ درصد باشد.
انتقال سالانه ۲۲۰ میلیون متر مکعب
آب در طرح انتقال از دریای عمان
در ادامه مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی به تشریح پروژه انتقال آب از دریای عمان پرداخت و گفت: از  این پروژه سه استان خراسان جنوبی و رضوی وسیستان و بلوچستان بهره مند می شوند و قرار است ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب در سال به این استان ها منتقل شود. مهندس امامی با بیان اینکه ۱۹۰ میلیون متر مکعب از این میزان برای تامین آب شرب و ۲۵ میلیون متر مکعب برای بخش صنعت سنگان استفاده خواهد شد، افزود: دولت خرید تضمینی آب را در هر مرحله بر عهده گرفته و مدت زمان اجرای طرح نیز ۵ ساله است . وی با بیان اینکه باید سرمایه گذار مدارک لازم را به شرکت مهندسی آب و فاضلاب تهران ارسال کند ، ادامه داد: تعدادی شرکت سرمایه گذار دیگر و هم چنین یک شرکت بخش خصوصی در داخل ایران هم اعلام آمادگی کرده اند که ازهمه آنها در جلسه ای در تهران دعوت و طرح برایشان توجیه خواهد شد. وی سرمایه  مورد نیاز این طرح را ۴ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: این پروژه کم ریسک و دارای مزیت ویژه ای است چرا که در کنار ریل راه آهن اجرایی می شود و مزیت اقتصادی دارد. در ادامه سرمایه گذار چینی سوالاتی را مطرح و در نهایت اینگونه عنوان شد که با توجه به بالا بودن رقم مورد نیاز برای سرمایه گذاری اطلاعات بیشتری در اختیار سرمایه گذار قرار داده شود تا بعدا نظرش را اعلام کند. این سرمایه گذار چینی عنوان کرد : ما آمادگی داریم در مذاکرات اولیه با وزارت خانه بصورت ای پی سی اف با شما کار کنیم که در صورت منتفی شدن آن ، همکاری در قالب بی او تی قابل بررسی خواهد بود .
تمامی مقدمات واگذاری پروژه راه آهن فراهم است
در ادامه معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به معرفی طرح انتقال راه آهن زاهدان- بیرجند و انتقال به راه آهن سراسری مشهد- بافق پرداخت  و گفت: قطعه چابهار -زاهدان بطول ۷۰۰ کیلومتر به پیمانکار واگذار شده و در حال اجراست و قطعه زاهدان- بیرجند و بعد اتصال به بافق و بندرعباس نیز بطول ۷۳۰ کیلومتر است که مطالعات فاز دو  ۷۰ کیلومتر آن انجام شده است. رجبی با بیان اینکه تمامی مقدمات برای واگذاری پروژه به روش های مختلف فراهم است، افزود: اجرای این پروژه برای خراسان جنوبی دارای اهمیت است و پروژه از مزیت هایی مانند اینکه زمین در تملک دولت است، برخوردار است و برای اجرای آن ۷ سال زمان تعریف شده است.
سرمایه گذار : با پروژه های راه آهن در ایران آشنایی داریم
سرمایه گذار چینی نیز در ادامه که به نظر می رسید نسبت به این پروژه تمایل بیشتری دارد ، گفت: ۷ سال پیش شرکت ستینگ دو خط راه آهن غرب و جنوب ایران را مورد مطالعه قرار داده و اسناد آن هنوز موجود است و شرکت های چینی الان در برخی پروژه های راه آهن ایران همکاری دارند که اگر مسئولان استان بتوانند بین دولت چین و ایران رایزنی داشته باشند ما آماده همکاری در این پروژه هستیم . رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان نیز در این زمینه گفت: با توجه به موافقت سرمایه گذار با کلیت طرح، جلسه ای در تهران در وزارت راه و شهرسازی برگزار تا توافق نامه بسته شود. در ادامه این جلسه دو پروژه مربوط به آب و فاضلاب شهری و احداث تصفیه خانه فاضلاب مطرح شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*