چین به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعتراض کرد

 چین روز دوشنبه به طور رسمی به تحریم های اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که نام چندین شخصیت و شرکت چینی نیز در آن دیده می‌شود، اعتراض کرد.

به گزارش ایرنا، «لو کانگ» یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه چین امروز در نشست خبری روزانه خود با خبرنگاران با اعلام موضع رسمی دولت کشورش، گفت که تحریم ها هرگز نتوانسته است اعتماد بین طرف ها را بالا ببرد و مسایل بین المللی را حل و فصل نماید.
این سخنگو تاکید کرده است که اقدامات آمریکا در تحریم طرف های ثالث و تدابیری که بر اساس آن به شرکت های چینی لطمه وارد می آورد، نمی تواند مشکلات واشنگتن و تهران را حل و فصل کند.
وی همچنین تصریح کرد: چنین تحریم هایی که طرف ثالث را نیز هدف قرار می دهد به هیچوجه اقدام سازنده ای نیست و اعتماد متقابل را زیر سئوال می برد.
سخنگوی دولت چین با اشاره به اینکه چنین حرکتی و تحریم هایی از سوی آمریکا به طرف دیگر زیان وارد می کند، تاکید کرد که چین اعتراض رسمی خود را تسلیم واشنگتن کرده است.
«لو کانگ» همچنین یادآور شد: هر حرکت و تدبیری که به تجارت معمول چین لطمه بزند و به شرکت های چینی زیان برساند مورد مخالفت پکن است.
آنطور که گزارش های رسمی در چین نشان می دهد و تارنمای «یی سی» این کشور هم به آن اشاره کرده است پکن همچنین یادداشت اعتراضی خود را به این تحریم ها که شامل ۲۵ فرد و موسسه از جمله چند موسسه و فرد ایرانی و ۲ شرکت چینی و سه چینی تبار می شود، می شود تسلیم آمریکا کرده است.
این گزارش می افزاید: یکی از کسانی که در فهرست تحریم قرار گرفته گفته است هیچ فعالیت غیرقانونی تجاری نداشته است.
مسوولان شرکت های چینی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته اند، گفته اند که هیچ نوع تبادلات تجاری غیرقانونی نداشته اند و کالاهای صادراتی آنها به ایران اقلام معمول و قانونی بوده است.
چین همواره از تحریم های آمریکا انتقاد کرده و وزارت خارجه این کشور با انتشار بیانیه هایی با اقدامات تحریمی یکجانبه واشنگتن و تحمیل مقررات آن کشور بر دیگر کشورها مخالفت ورزیده است.
رسانه های گروهی چین گزارش کرده اند که چین و ایران دارای مبادلات تجاری بسیار گسترده ای هستند و پکن نقش مهمی در شکل گیری برجام و توافق هسته ای داشته است.
همزمان خبرگزاری شین هوا نیز امروز در مطلبی آورده است که تحریم های جدید دولت آمریکا نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه فصل تازه ای از مناقشه میان واشنگتن و تهران را باز خواهد کرد.
این گزارش می افزاید، اقداماتی که دولت ترامپ علیه ایران انجام می دهد می تواند مثل یک بمب صلح و ثبات خاورمیانه را به مخاطره بیندازد.
شین هوا در گزارش خود از روابط تجاری و مناسبات چین و ایران دفاع کرده و آن را مطابق با مقررات معمول جهان دانسته است.
وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه با انتشار بیانیه ای در تارنمای خود، ۲۵ شخصیت حقیقی و حقوقی و شرکت را به بهانه انجام آزمایش موشکی به فهرست تحریم های نامشروع فرامرزی آن کشور علیه ایران افزود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*