سومین پرواز باروری ابرها بر فراز خراسان جنوبی

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرهای کشور از انجام سومین پروازهواپیمای این مرکز بر فراز آسمان استان تا ظهر امروز خبر داد. فرید گلکار Untitledtailand-300x236در گفت وگو با خبرنگار ما در این زمینه گفت: روز جمعه (یکم بهمن ماه جاری) نخستین پرواز عملیاتی باروری ابرها برفراز مناطق مرکزی و شمالی استان خراسان جنوبی انجام شد. وی افزود: روز شنبه دوم بهمن ماه نیز  یک سورتی پرواز با هدف باروری ابرها بر فراز استان خراسان جنوبی صورت گرفت که به رغم تلاش دو ساعته همکاران در این پرواز بدلیل عدم وجود رادار هواشناسی و پایین بودن ارتفاع ابرها امکان اجرای عملیات فراهم نشد. وی ادامه داد: هواپیمای مرکز دیشب در استان مستقر بوده و از صبح امروز تا ظهر با انجام پروازهای مستمر تلاش خواهدشد با شناسایی شرایط جوی مناسب باروری ابرها انجام شود. وی با اشاره به دشواری انجام این عملیات در استان بخاطر نبود رادار اذعان داشت: بدون رادار گویی در اقیانوسی هستیم که نمی دانیم به کجا برویم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگارما مبنی بر اینکه تا چه زمانی اثرات باروری ابرها در استان مشخص خواهد شد، گفت: در گذشته اعلام نتایج حاصل از باروری ابرها حتی تا دو سال هم بطول می انجامید اما در حال حاضر هر چند روند اعلام نتایج نیاز به کار کارشناسی سخت و دشواری دارد اما در بازه زمانی سه ماهه می توان برآوردی از نتایج را اعلام کرد. رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرهای کشور تصریح کرد: ارزیابی  میزان افزایش بارندگی بر اثر باروری ابرها براحتی قابل اندازه گیری نیست و باید از طریق تصاویر ماهواره ای به نتایج قابل قبولی دست یافت.
گلکار هم چنین به نقص فنی یکی از دو هواپیمای مرکز اشاره کرد و گفت: بدلیل مشکلات خارجی تاکنون نتوانستیم نقص فنی این هواپیمارا رفع کنیم و در حال حاضر همان یک هواپیما تمام استان های کشور را تحت پوشش دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*