سخنگوی دستگاه دیپلماسی:بحث موشکی به حاکمیت و مردم ایران مربوط است/مواضع آمریکایی ها مهم نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه مواضع آمریکایی ها در قبال مسایل داخلی و موشکی ایران را مهم ندانست و گفت: بحث موشکی به دولت، حاکمیت و مردم ایران مربوط است و نیازی به مشورت یا صحبت با دیگران نداریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری، این مطلب را در پاسخ به این سوال خبرنگاری درباره موضع گیری دولت جدید واشینگتن در قبال بحث موشکی ایران مطرح کرد.
خبر نگار پرسید: دولت جدید واشنگتن از زمانی که راس حکومت قرارگرفت، موضع گیری سختی درباره ایران به خصوص در بحث موشکی داشته است و برخی دولت های منطقه نیز در موج جدید ایران هراسی شریک بوده اند، به اعتقاد برخی از کارشناسان موضع گیری های تند و ناگهانی دولت ترامپ درصدد عصبانی کردن ایران در عرصه بین المللی است. چه اندازه با این موضع موافق هستید و شما چه راه کاری برای این موضع اندیشیده اید؟
سخنگوی دستگاه دیپلماسی پاسخ داد: بحث موشکی و مسایل داخلی ایران، موضوعی است که به دولت، حاکمیت و مردم ایران مربوط است و ما در مورد منافع و مصالح ایران، خودمان تصمیم می گیریم و نه نیاز به مشورت داریم و نه صحبت با دیگران.
قاسمی افزود: آنچه که از دولت جدید بر می آید نشان می دهد که هنوز دولت تا استقرار کامل فاصله دارد و به شکل قابل قبولی که انتظار می رود، دولت به صورت یک دولت مستقر وجود ندارد.
وی ادامه داد: صحبت هایی گفته می شود که ضد و نقیض است و با هم تطابق ندارد. بعضی صحبت ها غیردوستانه، خصمانه و حتی تهدید آمیز است و ما از آن زیاد تعجب نمی کنیم. خیلی هم برایمان مهم نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ما عادت کردیم در بیش از سه دهه با حاکمیت های مختلف در آمریکا که از این گونه صحبت ها بشنویم اما فکر می کنم واقعیت ها خودشان را در زمان لازم و مناسب نشان می دهند و شرایط را بر دیگران تحمیل می کنند.
قاسمی تصریح کرد: منتظر یم وضعیت کمی جلوتر برود و یک ارزیابی دقیق تر و بهتری از دولت آمریکا داشته باشیم. من هنوز فکر می کنم باز هم باید صبر کرد و خیلی عجولانه صحبت نکرد. منتظر باشیم تا ببینیم در عمل نهایتا دولت آمریکا چگونه می خواهد در مورد مسایل داخلی خودش، اروپا و جهان که یک آشفتگی ایجاد کرده، عمل کند. باید صبور بود و کمتر صحبت کرد و بیشتر تماشا کرد.

**با تمام توان از استقلال ایران دفاع می کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه درپاسخ به سوالی دیگری درباره اظهارات دولت جدید امریکا در خصوص آزمایش موشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: ما در بحث دفاعی و اقداماتی که به مصلحت خودمان می دانیم و برای حفظ منافع و کیان کشور بدون در نظر گرفتن توصیه ها و نگاه دیگران، اقدام می کنیم.
قاسمی افزود: چیزی که به ما مربوط است و حق مسلم ما است، طبق مصالح خود عمل می کنیم و دیگران نه حق دارند و نه اجازه می دهیم که در این خصوص دخالت و صحبت کنند.
وی یادآور شد: تاریخ جدید و جنگ تحمیلی و برخی حوادث دیگر به ما یاد داد که ما نمی توانیم چشم به دست دیگران داشته و از آن ها کمک بخواهیم و تصمیمات ما از مردم خودمان نشات می گیرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: یکی از شعارهای مردم ما استقلال بوده و ما با تمام توان از آن دفاع می کنیم.

**کار ترامپ از محک زدن گذشته است/آزمایش موشکی پیامی برای آمریکا نیست
قاسمی در پاسخ به اینکه آیا ایران با این آزمایش درصدد ارائه پیامی به دولت جدید آمریکا بوده است، گفت: این موشک ها دفاعی هستند و ما از آن ها استفاده ابزاری نمی کنیم که بخواهیم با آن پیامی به دیگران بدهیم.
وی افزود: ما بر اساس مصلحت و زمانبندی که مشخص کرده ایم، اقدام می کنیم. بنابراین اینکه آزمایش موشکی علامت و نشانی به هیات حاکمه آمریکا باشد، این طور نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که با شناختی که از دولت جدید و دولت پیشین آمریکا داریم دیگر نیازی به محک زدن کسی نداریم، خاطرنشان کرد: کار ترامپ از محک زدن گذشته است.
قاسمی یادآور شد: طی روزهای اخیر آقای ترامپ و همکارانشان درباره مسائل مختلف جهانی اظهار نظرهایی داشته اند و باید دید این اظهارات به چه سرنوشتی دچار می شود.

**از حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی آن حمایت می کنیم
به گزارش خبرنگار ایرنا، قاسمی درپاسخ به سوالی در خصوص محورهای مذاکراتی فرستاده پوتین در امور سوریه با مقامات ایران اظهار داشت: سفر نماینده ویژه پوتین به کشورمان، در ادامه رایزنی های منظم و متوالی است که بین ما و روسیه در مورد سوریه وجود داشته است.
وی افزود: در رایزنی های روز گذشته آخرین تحولات سوریه و مسائل پیش رو مورد بررسی قرار گرفت و امیدواریم این تفاهمات موثر باشد و مسیری که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه آغاز کرده اند، در تثبیت آتش بس و استقرار آن موثر باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضع ایران در خصوص سوریه تغییر نکرده است، اظهار داشت: تا زمان برگزرای اجلاس ژنو مدتی باقی مانده و هنوز نمی شود پیش بینی کرد که این اجلاس چگونه و در چه شرایطی برگزار می شود اما در نهایت سرنوشت سوریه را مردم این کشور تعیین می کنند. ما همچنان از تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه و استقرار صلح، ثبات و امنیت در این کشور حمایت می کنیم.

**نشست کارشناسی آستانه برای هماهنگی است
قاسمی در پاسخ به سوال دیگر در خصوص ترکیب نمایندگان ایران در نشست کارشناسی آستانه اظهار داشت: ترکیب هیات نمایندگان در آستانه، کارشناسی و فنی است و وظیفه ای که برای آن تعیین شده هماهنگی برای ایفای نقش برجسته تر در تثبیت آتش بس در سوریه است. این نشست بین کارشناسان سه کشور در جریان است و از حضور کشورهای دیگر بی اطلاع هستم.

**افراد و موسسات امریکایی در لیست در تحریم ایران
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اقدام متقابل ایران در مواجهه ایران با تحریم های اخیر آمریکا اظهار داشت: در قبال اقدامات غیرمنصفانه و غلط دولت امریکا در خصوص برخی اقدامات خاص تفاهم شد تا تعدادی از موسسات، افراد و شرکت های آمریکایی به دلیل کمک به عناصر تکفیری همچون داعش و گروه هایی که در سرکوب مردم مظلوم فلسطین در کنار رژیم صهیونیستی فعال بودند را در لیست تحریم قرار دهیم.
قاسمی اضافه کرد: این موضوع در حال بررسی است و امیدواریم بتوانیم به زودی لیستی از افراد و شرکت ها را منتشر و رسما اعلام کنیم.

**نتانیاهو در آرزوهای خام
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی دیگر درباره اظهار نظرهای ضدایرانی نخست وزیر انگلیس و همچنین اظهارات نتانیاهو مبنی بر تشکیل ائتلاف سه گانه علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در خصوص ائتلاف رژیم صهیونیستی با انگلستان و آمریکا می توان گفت معمولا رژیم صهیونیستی از این آرزوها داشته است و موضوع جدیدی نیست.
قاسمی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در طول حیات جمهوری اسلامی در هر برهه ای تلاش کرده علیه منافع جمهوری اسلامی ایران، مسلمین و مردم فلسطین تلاش کند.
وی اضافه کرد: نتانیاهو احساس می کند فرصتی بوجود آمده و می خواهد از این فرصت استفاده کند اما تصور می کنم باز هم از آرزوهای خام و خیالات صهیونیست ها است چرا که نه شرایط ایران و نه شرایط منطقه و جهان اجازه چنین اتفاقی را نمی دهد.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی خاطرنشان کرد: به هرحال عقلای قوم با دقت و خردورزی بیشتر هم جایگاه جمهوری اسلامی و جهان اسلام و هم وضعیت رژیم صهیونیستی را محاسبه کرده و تصمیم می گیرند.
قاسمی تصریح کرد: این تلاش های رژیم صهیونیستی غیر طبیعی نیست و آب در هاون می کوبند و به اهداف خبیث خود دست نخواهند یافت.

**برخوردهای فرصت طلبانه؛ انگلیس نمی تواند جایگاه و نقش ایران را فراموش کند
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات ترازمی نیز گفت: ایشان در سفر به بحرین و اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس مواضع غلط و نابجایی داشتند و ما هم اعتراض دیپلماتیک خود را داشتیم و علنا پاسخگو بودیم.
قاسمی افزود: این نوع برخوردها، غیرواقع بینانه و فرصت طلبانه است که تحت شرایط خاصی اتفاق می افتد و بعید می دانم انگلستان در دراز مدت در این چارچوب اقدام کند چرا که آن ها بیش از دیگر کشورها با خلیج فارس و مسائل جهان اسلام آشنا هستند.
وی ادامه داد: وضعیت بحرانی انگلستان بعد از خروج از اتحادیه اروپا و حوادث مترتب بر آن، لندن را مجبور کرده که به درآمدهای نفتی برخی کشورهای خلیج فارس گرایش صوری داشته باشد و نگاهی هم به دولت جدید آمریکا؛ تا بتواند جلوی ضرر و زیان بیشتر را بگیرد.
قاسمی گفت: فکر نمی کنم در میان مدت انگلستان بتواند واقعیات تاریخی و موجود منطقه را نادیده گرفته و با نگاه یک بعدی به منطقه، جایگاه و نقش ایران را فراموش کند.

**هر تحرکی را با ملاک امنیت و ثبات منطقه و ایران می سنجیم
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران و همزمانی آن با رزمایش مشترک فرانسه با انگلستان و آمریکا، اظهار داشت: ما علاقه مندیم خلیج فارس منطقه ای امن و به دور از تنش های نظامی و سیاسی باشد و چنین رزمایش ها و مانورهای نظامی را نداشته باشیم.
قاسمی ادامه داد: واقعیت این است کشورهای مختلف همواره از این رزمایش ها در نقاط مختلف برگزار می کند و این اتفاقات از پیش تعیین شده است که زمینه سازی برای آن زمانبر است بطوری که کشورهای همسایه باید اطلاع رسانی کرده و آن ها را در جریان مانورهای خود قرار دهند.
وی اضافه کرد: این مانور البته در آب های بحرین برگزار شده و سفر وزیر خارجه فرانسه هم از قبل تنظیم شده بود. بنابراین مساله پیچیده ای نمی بینم؛ اگرچه این اقدام هم برای کشورهایی که در آن حضور داشتند و هم برای دولت بحرین که تصور می کند با دعوت از برخی کشورها می تواند بر مشکلات داخلی خود سرپوش بگذارد، قابل سرزنش است.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران تصریح کرد: این اقدام قابل دفاع نیست و ما هم دیدگاه های خودمان را از کانال های مشخص ابراز کرده و می کنیم و با حساسیت همه تحرکات را در منطقه به خصوص خلیج فارس و دریای عمان زیرنظر داریم.
قاسمی تاکید کرد: هر تحرکی را با ملاک امنیت و ثبات منطقه و ایران سنجش می کنیم و درباره ایران حتما برخورد مقتضی را خواهیم داشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*