روحانی در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی: بدون اخلاق و رعایت قواعد بازی نمی‌توان پای صندوق انتخابات رفت/ثروتی بالاتر از سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی نیست

رئیس‌جمهور گفت: یکی از افتخارات این انقلاب، “انتخابات” است، مگر می شود بدون اخلاق و رعایت و مراعات قواعد بازی پای صندوق انتخابات رفت.

بدون اخلاق و رعایت قواعد بازی نمی‌توان پای صندوق انتخابات رفت/ثروتی بالاتر از سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی نیستبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور در آیین اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی که صبح امروز یکشنبه (۲۴ بهمن ماه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در اختتامیه این جشنواره، گفت: جشنواره فارابی همواره به عنوان تجلیل و تکریم از صاحب‌نظران علوم انسانی و اسلامی شناخته شده است.

روحانی افزود: هنوز هم از صاحب‌نظران علوم انسانی و اسلامی درخواست می‌کنم که انقلاب اسلامی را بازخوانی و تحلیل کنند که چطور و چگونه در یک عصر دو اردوگاهی در دوران جنگ سرد ملت بدون تکیه به آنها توانست بزرگترین انقلاب مردمی را به پیروزی برساند.
رئیس قوه مجریه ادامه داد: امام خمینی(ره)به عنوان راهبر این انقلاب چگونه توانست این انقلاب بزرگ را به پیروزی برساند درباره ابعاد مختلف این مسئله می‌توان سخن گفت اما باید به یک نکته مهم آن اشاره کرد.
وی تصریح کرد: اگر مردم‌شناسی دقیق امام راحل نبود و اگر ایشان قضاوتی که نسبت به جامعه‌شناسی و روانشناسی اجتماعی ایران داشت، دقیق نبود انقلاب به پیروزی نمی‌رسید.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امام(ره) نسبت به وحدت انسجام و قدرت مردم اندیشه داشت گفت: شاید در آغاز تعداد انگشت‌شماری از صاحب‌نظران با او همراه بودند همه می‌گفتند مگر مردم با دست خالی در برابر یک قدرت بزرگ منطقه‌ای و با پشتیبانی همه قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای می‌تواند بدون سلاح امکانات و حتی بدون تشکیلات منظم حزبی پیروز شود.
روحانی تاکید کرد: مگر می‌شود مردم از طریق مساجد، حسینیه‌ها، اعلامیه‌ها، نوار، کتاب و سخنرانی به خیابان‌ها کشاند و این مردم بتوانند در برابر قدرت استبدادی تا دندان مسلح پیروز شوند؛ امام از همان سال ۴۱ به قدرت مردم ایمان داشت.
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: امام خمینی(ره) به قدرت مردم ایمان و اعتقاد داشت، با این اعتقاد و توکل بود که امام راحل به صحنه آمد، آیا ما از لحاظ علوم اجتماعی، روانشناسی و جامعه شناسی این موضوع را تحلیل کرده‌ایم که چه چیزی باعث شد یک ملت بزرگ بتواند در برابر همه قدرت‌ها پیروز شود.
وی اضافه کرد: دانشمندان علوم انسانی و اسلامی بار مسئولیت سنگینی بر دوش دارند، آنها هستند که باید ابعاد مختلف این انقلاب بازخوانی، تفسیر و تبیین کنند، حتی اگر بگوییم علم هدفش شناخت است نه تغییر، حتی اگر این نظریه را بپذیریم که علم در پی شناخت واقعیت‌ها و حقیقت‌ها است، باز هم باید این واقعه انقلاب را به خوبی بشناسیم و تحلیل کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر بنا است علم و دانش در پی هدف تغییر باشد، این تغییر است که می‌تواند حتی واقعیت‌ها را برای ما به خوبی تبیین و تفسیر کند، اگر از دیدگاه اسلامی به علوم انسانی نگاه کنیم، وظیفه علوم تنها شناخت و تغییر نیست بلکه هدایت و تعالی انسان‌ها و جامعه است.

روحانی ادامه داد: اگر بعد دینی و اسلامی کنار بگذاریم شاید وظیفه علوم انسانی بر شناخت و تغییر منحصر شود، اما وقتی به بعد اسلامی نگاه می‌کنیم مسئله هدایت و تعالی جامعه نه تنها مسائل توصیفی بلکه ناچاریم به مسائل تجویزی هم بپردازیم.
رئیس قوه مجریه اضافه کرد: همان گونه طبیب تنها در پی شناخت عدم تعادل مزاج یک بیمار نیست، تنها در پی شناختن بیماری و عامل درد نیست و به فکر راه درمان، نسخه و معالجه بیمار است، علم هم در تمام زمینه‌ها این وظیفه مهم و بزرگ را بر دوش دارد.
وی ادامه داد: شاید برخی از علوم انسانی کمتر بتوانند در این راستا قدم بردارند، آنچه که به ادبیات یک زبان می‌پردازد علی‌الظاهر نمی‌تواند نسخه تعالی جامعه را بپیچد، اما در عین حال از طریق ادبیات زبان است که دریچه‌ای به سمت دستیابی به فرهنگ واقعی ملت‌ها باز می‌شود.
رئیس جمهور تاکید کرد: فرهنگ عامل حرکت ملت‌ها و جوامع است، در تمام علوم انسانی و اسلامی به غیر از بخش بنیادی‌اش باید به فکر کاربردی آن هم بود، امروز در جامعه ما ده‌ها مشکل بزرگ وجود دارد، برای حل این مشکلات آیا فقط علوم تجربی و فنی می‌تواند راه درمان باشند یا بیشترین بار مسئولیت بر دوش عالمان علوم انسانی و اسلامی است؟
روحانی با طرح این سوال که مشکلات جامعه را چه کسانی حل کنند گفت: چه کسانی باید شرایط اقتصادی امروز جامعه را تعیین کنند، مگر امروز یکی از مشکلات بزرگ ما مسئله اقتصادی، رشد و رونق اقتصادی نیست؟ علم مدیریت بر دوش کدام رشته‌ها است.
رئیس قوه مجریه افزود: مگر این علوم انسانی نیست که بار مسئولیت سیاست‌گذاران و شیوه و چارچوب ان و مدیریت جامعه را بر دوش دارد، حتی اگر از مشکلات اقتصاد و تحول اداری و سیستم بانکی بگذریم و به مسائلی نگاه کنیم که به ظاهر با سایر علوم قابل حل و فصل است، باز هم باید به این نکته توجه کنیم که علوم انسانی نقش بسیار تاثیرگذاری دارد.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر امروز مشکل سلامت در جامعه وجود دارد، آغازش از فرهنگ سلامت است؛ این فرهنگ سلامت بر دوش پزشکان نیست، پزشکان درد را می‌شناسند و به دنبال درمانش هستند اما فرهنگ سلامت بارش بر دوش همه است.

روحانی با طرح این سوال که ایجاد فرهنگ کار و وجدان کاری بر عهده کیست گفت: اندیشمندان علوم انسانی این بار سنگین را بر دوش دارند، بدون فرهنگ صحیح و مدیریت صحیح نمی‌توان مشکلی را در کشور حل کرد، اگر امروز مشکلات محیط زیستی در غرب و جنوب کشور بوجود آمده است و مردم‌‎مان را گرفتار ریزگردها و آلودگی کرده باید بدانیم که چگونه عوامل این اتفاق را مدیریت کنیم تا مردم در سلامت کامل زندگی کنند، بنابراین بدون تغییر فرهنگ جامعه نمی‌توان مسئله را حل و فصل کرد.
رئیس قوه مجریه تصریح کرد: مگر از سرمایه اجتماعی بالاتر سرمایه دیگری وجود دارد، همه این سرمایه‌های مادی که در جامعه می‌شماریم اگر در این جامعه مردم به همدیگر اعتماد نداشته باشند، اگر مردم به حکومت اعتماد نداشته باشند، رابطه درست بین این دو نباشد سنگ بر روی سنگ بند نمی‌شود و نمی‌توان جامعه را اداره کرد.
وی تصریح کرد: بدون این اعتماد، مردم نمی‌توانند احساس آرامش داشته و به یکدیگر اعتماد کنند، قانون شب گذشته که مردم خوابیدند تغییری نکرده است، حاکمان جامعه خواب‌نما نمی‌شوند و متکی به علم، خرد و مشورت هستند و شبانگاه تصمیم فردی نمی‌گیرند.
رئیس جمهور تاکید کرد: اساس زندگی ما بر مبنای سرمایه اجتماعی است و این سرمایه اگر مورد آسیب قرار گیرد، چه کسی مسئول است؟ تبیین و تشریح قواعد بازی سیاسی و اقناع مردم وظیفه کیست؟ اگر بنا باشد در جامعه ما قواعد بازی مراعات نشود و اگر فرهیختگان نتوانند افکار صحیح را منتقل کنند همین وضعیت رخ می‌دهد که امروز در آمریکا بوجود آمده است.
روحانی اضافه کرد: برای مردم آمریکا این سوال پیش آمده که چطور با داشتن ابزار تبلیغاتی و ارتباطی و با داشتن فرهیختگان و دانشگاهیان چطور نتوانستند افکار عمومی مردم را قانع کنند.

رئیس‌ جمهور گفت: اگر در بخش آب مشکل داریم و باید منابع آبی کشور را با شیوه‌های درست مدیریت کنیم، شیوه‌های جدید آبیاری آموخته شود و از ذخایر و منابع آبی برای رفاه مردم درست بهره ببریم، بدون فرهنگ صحیح برای مصرف نمی‌توان مشکلات مدیریت آب را حل کرد.

روحانی افزود: حتی اگر به دنبال تحول در الگوی کشت هستیم، بدون ایجاد فرهنگ لازم در کشاورزان عزیز، نمی‌توان تغییر الگوی کشت و مصرف در جامعه بوجود آورد.

رئیس‌ قوه مجریه با اشاره به مشکلات محیط زیستی مردم در غرب، جنوب و شرق کشور و مشکلات آنان در مواجهه با ریزگردها، ‌آلودگی خاک و آب، اظهار داشت: راه‌حل علمی برای این مشکلات وجود دارد و باید مصرف و شدت انرژی متعادل شود، از منابع سوختی سالم بهره ببریم و صنعت ما تحول یابد، اما در عین حال باید در نظر داشت در مسأله محیط زیست، بدون تغییر فرهنگ جامعه مشکلات حل نمی‌شود.

روحانی ادامه داد: با تبیین اهمیت مسأله محیط زیست، مراقبت مردم، سبک زندگی درست و استفاده حداکثری از وسایل نقلیه عمومی، می‌توان مشکلات محیط زیستی را حل کرد.

رئیس قوه مجریه افزود: هر فصل انتخابات در کشورمان افتخاری برایمان محسوب می‌شود، در طول ۳۸ سال انقلاب اسلامی حداقل ۳۴ انتخابات در کشور برگزار شده، ۱۰ بار انتخابات مجلس، ۱۱ بار انتخابات ریاست جمهوری، ۵ بار انتخابات خبرگان رهبری، ۱ بار قانون اساسی، ‌۱ بار رفراندوم جمهوری اسلامی، یک بار رفراندوم اصلاحیه قانون اساسی و چهار بار انتخابات شوراها و اگر بخواهیم آن را مورد توجه قرار دهیم باید بگوییم یکی از افتخارات این انقلاب، نو و جوان بودن انتخابات است.
وی اضافه کرد: امام راحل روزی که به ایران آمد گفت پدران ما نمی‌توانند درباره سرنوشتمان تصمیم بگیرند، ما خودمان باید برای خودمان تصمیم بگیریم. سالی یک بار یا دو سال یکبار پای صندوق‌های اخذ رای می‌رویم تا برای سرنوشت کشورمان تصمیم بگیریم نمی‌توان بدون اخلاق و مراعات قواعد بازی‌ پای صندوق اخذ رای رفت.
رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: امروز در دنیای صنعتی و ارتباطات همه چیز در اختیار علوم انسانی و اسلامی است و این انقلاب نیز از سوی همین عالمان بازخوانی می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*