انحصار در بازار میوه

دویست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر بیرحند روز گذشته در حالی برگزار شد که موضوع نطق  پیش از دستور  جلسه ، بیش از ۳ ساعت از وقت اعضای شورای شهر را به خود اختصاص داد . دکتر حسنی صفت یکی از اعضای شورای شهر بیرجند در نطق پیش ازدستور جلسه شورا که با حضور رئیس سازمان میادین  میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی شهرداری به عنوان مسئول پاسخگو همراه بود با انتقاد از گرانی اخیر میوه و تره بار در شهر بیرجند اینگونه عنوان کرد که: در چند مدت اخیر شاهد افزایش قیمت میوه و تره بار بوده ایم بطور مثال قیمت یک کیلو پرتقال به ۸ تا ۱۰ هزار تومان هم رسیده و من در بررسی های میدانی متوجه شدم که سازمان میوه و تره بار در انحصار ۲۰ نفر است  که هر طور می خواهند میوه  وارد و توزیع می کنند که همین انحصار طلبی باعث گرانی هم شده است.
وی با بکار بردن این عبارت که من نه این موضوع را رد و نه صحت آن را تایید می کنم، ادامه داد: من کاری به اینگونه مسائل ندارم اما شورا باید بداند که سازمان میوه و تره بار شهرداری در این وسط چه میکند ؟
وی با اشاره به ماده ۲ و ۳ اساسنامه سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری اذعان داشت: مردم نباید منتظر رسیدن چهارشنبه باشند تا مایحتاج خود را از آنجا با قیمت مناسبتر تهیه کنند آن هم با ترافیک بالای مسیر و شلوغی بازار بلکه باید قیمت ها طوری مناسب سازی شود که در سایر اماکن عرضه هم چنین شرایطی فراهم شود.
بر زمین ماندن مصوبه احداث سردخانه میدان میوه و تره بار
وی از برزمین ماندن مصوبه احداث سردخانه میدان میوه و تره بار از سال ۹۲ تاکنون انتقاد کرد و افزود: این پروژه طی دو سال در بودجه شهرداری لحاظ شده اما راه به جایی نبرده است. وی از مسئول این مجموعه خواست در این مورد توضیح دهد.
ماموریت کاری برای خرید میوه ارزان و دست خالی برگشتن
دکتر حسنی صفت هم چنین به ماموریت کاری رئیس سازمان میادین میوه و تره بار بیرجند به استان های البرز و شیراز اشاره کرد و گفت: قرار بوده در این سفر میوه ارزان قیمت با کیلویی ۸۰۰ تومان برای مردم خریداری و ذخیره شود تا در موقع گرانی با تزریق به بازار قیمت ها شکسته شود اما چنین اتفاقی نیفتاده و ما شاهد هستیم مردم الان باید با قیمت بالا میوه را خریداری کنند.
وی هم چنین از وضعیت نامناسب روز بازار غفاری انتقاد کرد و افزود: اگر سازمان شما مشکلی دارد باید مطرح کند در غیر این صورت ما مشکلات موجود را از کم کاری شما  خواهیم دانست.
نادیده گرفته شدن نقش شورا و شهرداری در بازنگری اساسنامه
دکتر بهترین دیگر عضو شورا نیز با اشاره به ایراداتی که در بازنگری اساسنامه سازمان میادین میوه وتره بار وجود دارد ، گفت: عملا در این بازنگری نقش شورا و شهرداری نادیده گرفته شده و این دو مجموعه هیچ کاره هستند. وی درادامه اذعان داشت: الان فصل بودجه ریزی شورا برای سال ۹۶ است بنابراین باید هوشیار باشیم و بودجه شهرداری را بر اساس واقعیت ببینیم و بعد از تصویب بر هزینه کرد آن نظارت کنیم.  صباغ از دیگر اعضای شورا نیزبا قدردانی از تلاش هایی که طی دو سال گذشته در شهر بیرجند ازسوی سازمان میدان میوه و تره بار صورت گرفته ، گفت:استقرار  همین کانکس ها و غرفه های عرضه میوه و تره بار گامی در جهت خروج از انحصار طلبی است. طاهری عضو حقوق دان شورا نیز با بیان اینکه  مشکلات این سازمان باید به  شورا انعکاس داده می شد، ادامه داد: نباید سیاه نمایی کرد و کارهای مثبت سازمان میوه و تره بار را ندید گرفت و بهتر است اعضای شورا راه حل هم ارائه دهند .
یزدان شناس از دیگر اعضای شورا نیز در ادامه با تاکید بر اینکه برای ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری باید زیر ساخت ها را فراهم ساخت ، گفت: انحصار گرایی در هیچ جای دنیا جواب نداده است. قالیبافان دیگر عضو شورا نیز خواستار خروج بازار میوه و تره بار از حالت انحصاری شد و گفت: ما در کمیسیون خدمات پیشنهاد داده ایم دوشنبه و سه شنبه بازار نیز در بیرجند راه اندازی شود.
انحصاری بودن بازار میوه و تره بار را کتمان نمی کنم  
رئیس سازمان میادین میوه و تره بار بیرجند نیز در ادامه این جلسه از اشتغال ۷۰۰ نفری طی سه سال گذشته در بازار روزها و روزبازارهای شهرداری خبر داد و گفت: برای کاهش دست واسطه ها تلاش شده ۵۰۰ تن انواع میوه و تره بار در هر هفته وارد روزبازارها و بازار روزها شود. عباسی با اشاره به وجود برخی ناملایمات و سنگ اندازی ها در مجموعه هیات مدیره این سازمان با تاکید بر اینکه نمی توان انحصاری بودن بازار میوه و تره بار را در بیرجند کتمان کرد، ادامه داد: ما با هدف خدمت به مردم تعدادی از جوانان را وارد این گود کرده ایم تا میوه وتره بار را در فصل ارزانی بخرند و با ذخیره سازی هنگام بالا رفتن قیمت ها به بازار عرضه کنند.
مخالفت هیات مدیره با خرید میوه ارزان قیمت
وی در پاسخ به دیگر سوال اعضای شورا ،علت عدم خرید میوه ارزان قیمت در سفر کاری به البرز و شیراز را مخالفت هیات مدیره اعلام کرد و گفت:  عده ای نمی خواهند ما کار بکنیم و ما تا نجنگیم نمی توانیم مصوبه ای از هیات مدیره بگیریم و آنها تصور می کنند ما می خواهیم برای خودمان منفعت طلبی داشته باشیم. وی در ادامه با اشاره به ارسال نامه های متعدد از حراست شهرداری و گیرهای الکی و مانع تراشی بر سرانجام کارها در این سازمان ، ادامه داد: بودجه سازمان طی سالهای گذشته با سرمایه گذاری های بخش خصوصی از ۵۰۰ میلیون  به یک میلیارد تومان رسیده و توانسته ایم ۳۰ غرفه عرضه میوه و تره بار را در مسکن مهر مستقر کنیم، هم چنین ۳۸ غرفه را در بازار روز غفاری ساخته ایم تا بتوانیم بورس پروتئین را در این منطقه با حضور کشتارگاه های مختلف از سطح استان داشته باشیم.
احداث سردخانه میدان میوه و تره بار معطل بی اعتباری
عباسی با بیان اینکه ثمرات این سرمایه گذاری ها را در سالهای آتی خواهیم دید، اذعان داشت:  برای احداث سردخانه نیز در فازیک به رغم پیش بینی ۷۶۰ میلیون تومانی ، پیمانکار با رقم ۴۱۱ میلیون تومان دو مناقصه برنده شده که با حمایت شهرداری فنداسیون انجام شده ولی در حال حاضر بدلیل مشکلات اعتباری معامله خاتمه پیدا کرده است. وی از راه اندازی بازار پرندگان و بازار خودرو بعنوان برنامه های آتی این سازمان یاد کرد.
شهردار : توپ را در زمین دیگری نیندازیم
شهردار بیرجند نیز در این جلسه با ابراز بی اطلاعی از مشکلات و مخالفت هایی که در مجموعه میوه و تره بار وجود دارد ، گفت: اگر در اساس نامه این سازمان ایرادی هست شورا باید بررسی کند و نباید توپ را در زمین دیگری انداخت. دکتر مدیح با بیان اینکه بر اساس اساسنامه معاون خدمات شهری شهرداری باید در ۷ سازمان عضو باشد ، افزود: من هم موافقم که این نیرو با چنین دغدغه هایی نمی تواند توانایی لازم را داشته باشد وباید این روند اصلاح شود. وی با بیان اینکه سازمان میادین میوه و تره بار باید خود درآمدزا باشد ، ادامه داد: اگر قرار باشد شهرداری به این سازمان ها کمک کند آنها را منحل و تبدیل به واحد می کنیم. رئیس شورای شهر بیرجند نیز در انتهای این جلسه با اشاره به تماس تلفنی با رئیس هیات مدیره سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری اینگونه عنوان کرد که او طی این تماس اعلام کرده ما با خرید میوه ارزان قیمت توسط رئیس سازمان مخالفت نکرده ایم فقط گفته ایم طبق معاملات شهرداری خریداری کنید.  دکتر زنگویی افزود: بنابراین برای اینکه یکطرفه به قاضی نرویم در جلسه بعدی شورا از هیات مدیره دعوت می کنیم تا توضیحات لازم را ارائه دهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*