گفتگوی امروز خراسان جنوبی با کاظم غنی فرهیخته بیرجندی(۷) خروج شهر بیرجند از بن بست با تعریض کوچه اسدی

گفتگوی امروز خراسان جنوبی با کاظم غنی فرهیخته بیرجندی(۷)
خروج شهر بیرجند از بن بست با تعریض کوچه اسدی
غنی شهردار اسبق بیرجند با اشاره به اینکه مشکل بن بست شهر و نیاز به ایجاد معبر جدید را به عنوان شهردار در جلسه انجمن شهر مطرح کردم، می گوید: اعضای انجمن شهر هم با پیگیری موضوع موافق بودند و لذا مقرر گردید با استانداری به منظور اعزام مهندسین از مشهد برای بررسی وتعیین مسیری که شمال و جنوب شهر را به هم متصل نماید، مکاتبه شود. پیگیری های زیادی صورت گرفت تا در نهایت مهندسین از مشهد آمدند و کار نقشه برداری و بررسی های کارشناسی را به انجام رساندند و بر این اساس کوچه اسدی ( در خصوص علت نامگذاری این کوچه به اسدی در ادامه صحبت خواهد شد) را به عنوان مسیر جدید انتخاب نمودند.
غنی می افزاید: البته گویا بحث تعریض کوچه اسدی با توجه به بن بست شهر در زمان پهلوی اول ( رضا شاه) هم مطرح شده و حتی کار میخکوبی هم انجام گردیده بود و گفته می شد دو تن از مالکین املاکی که در مسیر تعریض کوچه قرار داشته نیز در آن زمان به همین خاطر سکته کرده اند … از قضا در زمانی که من شهردار بودم نیز منازل ۲ تن از اعضای انجمن شهر و چند تن از بستگان اعضا و همین طور جمعی از بزرگان شهر در مسیر تعریض و بازگشایی کوچه اسدی قرار داشت و لذا اجرای طرح و تعریض کوچه اسدی و بازگشایی معبر جدید با مشکل روبرو شد و مردم هر از چند گاهی در خصوص اجرای این طرح تحت عنوان مخالف و یا موافق نظرات مکتوب خود را با جمع آوری امضا برای علم ارسال می کردند.
وی ادامه می دهد: بالاخره یک روز علم را در دفترش در تهران ملاقات کردم که وی ۲ طومار از سوی معترضان و موافقان طرح به من نشان داد که اتفاقا امضای برخی افراد هم به عنوان مخالف و هم به عنوان موافق در هر دو طومار مشاهده می شد و لذا من به علم گفتم ۹۰ درصد به اصطلاح مخالفین این طرح، متن نامه ها را مطالعه نمی کنند و فقط ذیل آن را امضا می نمایند و لذا با توجه به وعده ای که من به مردم شهر برای تعریض کوچه اسدی و خروج شهر از بن بست داده ام، اگر اجازه تعریض کوچه اسدی به من داده نشود، از شهرداری استعفا خواهم داد.
در آن روز علم برای پاسخ قطعی، چند روزی مهلت خواست تا اینکه چند روز بعد به من گفت مشکلی برای تعریض کوچه اسدی نیست و برو و کار تعریض کوچه را انجام بده. غنی اضافه می کند: البته در حین اجرای طرح بازگشایی هم شکایات و مخالفت ها ادامه داشت اما در مجموع همه شهروندان دریافته بودند که باید شهر از این بن بست خارج شود. ما هم در شهرداری سعی می کردیم رضایت مالکین املاک مسیر تعریض را جلب نماییم . قیمت املاک مسیر تعریض را مهندسین مشهدی تعیین می کردند و هر کس که قصد فروش ملکش را داشت پول آن را دریافت می کرد و چنانچه مالک درخواست تحویل زمین در نقطه ای دیگر برای احداث را مطرح می کرد نیز به وی زمین واگذار می شد.
در صورتی که مالک تحت هیج شرایطی قصد راه آمدن با شهرداری را نداشت هم قیمت ارزیابی شده ملکش را به صندوق ثبت اسناد بیرجند واریز می کردیم و به وی اخطار داده می شد که اگر پول ملکش را می خواهد دریافت کند در غیر اینصورت نسبت به تخریب ملک اقدام خواهد شد. به هر حال طرح تعریض کوچه اسدی و بازگشایی خیابان اجرا شد و شهروندان که نتایج مثبت اجرای این طرح و خروج شهر از بن بست را دیدند با رضایتمندی تمام، قدردان زحمات مجریان طرح بودند.                           ادامه دارد…..

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*