ادعای دو هیأت ورزشی؛ «مروت» تعیین تکلیف شود، قهرمان می شویم!

امروز خراسان جنوبی- یگانه
ورزشکاران دو رشته وزنه برداری و شمشیربازی که  سال هاست در استان مدال آور هستند تنها دغدغه شان مکانی برای تمرین شده است، جابجایی مدیران کل ورزش وجوانان در استان طی چند سال گذشته و واگذاری اماکن به بخش خصوصی  براین دغدغه افزوده و ادامه روند فعالیت هر دو هیأت در گیرودار تصمیمات مدیران ورزش برزمین مسکوت مانده است. مجموعه ورزشی ولایت در خیابان توحید بیرجند محل تمرین چندین هیأت ورزشی است. خانه شطرنج، هیأت های بوکس، اسکواش و شمشیربازی، زمین چمن مصنوعی، استخرشنای رضوی نژاد و سالن شهیدین قاسمی از جمله  بخش هایی هستند که در این مجموعه ورزشی چند منظوره گنجانده شده است. با تاسیس خراسان جنوبی و تعیین مدیریت اداره کل ورزش و جوانان استان، غدیری مدیر وقت ورزش و جوانان کلنگ احداث سالن وزنه برداری در مجموعه ولایت را بر زمین زد و این مجموعه بعد از ساخت در اختیار این هیأت قرار گرفت. این سالن بعد از مدتی به دلیل ضعف مدیریت هیأت وزنه برداری به دستور مرحوم «عمیدیان» مدیرکل وقت ورزش و جوانان در اختیار هیأت شمشیر بازی قرار می گیرد.  آن طور که پیشکسوت و مربی هیأت وزنه برداری استان می گوید: این هیأت در استان  قدمتی ۴۰ ساله دارد و قهرمانان، پیشکسوتان و نوجوانان زیادی در این رشته  فعالیت دارند. خالدی به افت و خیزهای این ورزش طی این چند سال اشاره می کند و ادامه می دهد: با استان شدن خراسان جنوبی و استقرار اداره کل ورزش و جوانان، فدراسیون وزنه برداری مکانی را برای فعالیت ورزشکاران این رشته در مجموعه ورزشی ولایت در نظر می گیرد. او با بیان اینکه در زمان مدیریت وقت آن زمان «قدیری»، ضعف مدیریتی رئیس وقت هیأت وزنه بردای استان (از سال های ۸۹ به بعد) زمینه ای می شود تا این سالن از ورزشکاران گرفته شود، می گوید: در سال های ۹۳ با تدابیر مدیریتی مرحوم عمیدیان این سالن در اختیار هیأت شمشیربازی قرار می گیرد و وزنه برداران برای ادامه فعالیت ورزشی به سالن سرحدی که مجموعه ورزشی چند منظوره است، ورود پیدا می کنند. او ادامه می دهد: به دلیل جلوگیری از آسیب دیدگی ورزشکاران این رشته نیاز است فعالیت در مکانی باشد که ورزشکاران با تمرکز بیشتر تمرین کنند این در حالی است که سالن سرحدی یک مجموعه چند منظوره و محل مناسبی برای تمرین وزنه برداران نیست.
خالدی می گوید: اگر سالن مروت که در مجموعه ورزشی ولایت بنام هیات وزنه برداری ساخته شد در اختیار ورزشکاران این رشته قرار گیرد این هیأت یکی از مدال آورترین رشته های ورزشی است و جایگاه واقعی خود را بدست می آورد. در همین زمینه در گفتگویی رئیس هیات شمشیربازی استان نیز که کارنامه درخشانی طی ۱۰ سال فعالیت، داشته است. می گوید: ورزشکاران این رشته از سال ۹۳ در سالن مروت مجموعه ورزشی ولایت تمرین می کنند و با استعدادیابی هایی که در رده های نوجوانان و نونهالان انجام شد مقام های خوبی در سطح ملی کسب شده است.  قلاسی مود با اشاره به اینکه سالن های ورزشی بیرجند استانداردهای لازم برای استقرار پیست شمشیربازی ندارد، تاکید کرد: این رشته با قدرت فعالیت می کند و اگر قرار باشد سالن ورزشی که محل تمرین ورزشکاران است دراختیارهیأت وزنه برداری قرار گیرد، هیأت شمشیربازی تعطیل می شود.  او به محدودیت های اعزام ورزشکاران به مسابقات اشاره می کند و می گوید:با درخشش ورزشکاران این رشته بازیکنانی به تیم ملی دعوت شدند و چنانچه این سالن در اختیار هیأت شمشیربازی قرار بگیرد نسبت به تکمیل و تجهیز بیشتر این هیأت از سوی فدراسیون نیز اقداماتی صورت می گیرد. قلاسی مود با بیان اینکه فدراسیون شمشیربازی اعلام کرده است که اگر مکانی برای این هیأت تصویب شود خانه شمشیربازی در خراسان جنوبی راه اندازی می شود، ادامه داد: مسئولین اداره کل ورزش و جوانان استان این شوک را به هیأت شمشیربازی وارد نکنند و بخواهند هیأتی که با قدرت کار می کند را از داشتن سالن محروم کنند.  رئیس هیأت شمشیربازی استان در زمینه اختصاص سالنی برای شمشیربازی در بیرجند، می گوید:  وقتی با خشکسالی اعتبارات در بخش ورزش روبرو هستیم راه اندازی و یا ساخت مکانی برای تمرین شمشیربازان کار دشوار و زمان بری است.  قلاسی مود ادامه می دهد: در حال حاضر مزایده ای انجام شده است و تعیین تکلیف واگذاری سالن مروت، به یکی از دو هیأت وزنه برداری و شمشیربازی به مدیریت اداره کل ورزش و جوانان استان واگذار شده است و ما نیز تابع نظر مسئولین ورزش استان هستیم.
در ادامه  برای پیگیری مشکلات واگذاری سالن مروت که سالها اختلاف بین دو هیأت شمشیربازی و وزنه برداری در بیرجند را رقم زده است با عجمی نژاد معاون ورزش و جوانان استان تماس گرفتیم که وی از پاسخگویی امتناع کرد و گفت: این مشکل به ماده ۸۸ واگذاری سالن های ورزشی برمی گردد و مربوط به حوزه ورزش و جوانان نیست و با معاونت پشتیبانی و اداری مالی اداره ورزش و جوانان صحبت کنید. در ادامه به برومند معاون پشتیبانی ، اداری و مالی اداره کل ورزش و جوانان تماس گرفتیم که وی نیز با بیان اینکه این موضوع مربوط به حوزه ورزش و جوانان است و با توجه به اینکه در مرخصی به سر می برم توضیحاتی ارائه کرد اما گفت پس از برگشت از مرخصی این موضوع را پیگیری و به نتیجه خواهیم رساند.  از آنجایی که در انتخابات هیأت رئیسه وزنه برداری استان عنوان شد که برای ادامه تمرینات سالن مروت در اختیار ورزشکاران این هیأت قرار گیرد و از طرفی هیأت شمشیربازی استان نیز عملکرد خوبی طی سال های اخیر داشته است. با واگذاری این سالن به هیأت وزنه برداری عملاً هیأت شمشیربازی نیز در آستانه تعطیلی قرار می گیرد. به نظر می رسد دکتر افضل پور مدیریت جدید اداره کل ورزش و جوانان استان با ارائه برنامه ریزی و تدابیری در زمینه واگذاری سالن مروت که زمینه ساز رشد ورزشکاران هیأتی که متناسب با شرایط، مدال آوری می کند را فراهم کرده و توجه ویژه ای به این مقوله داشته باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*