سرمقاله / لزوم ایجاد انقلابی تکنولوژیک در مساجد کشور استفاده از تلگرام در راستای برنامه ریزی مساجد

وقتی به آمار حضور جوانان در مساجد نگاه می کنیم، تنها بخش اندکی از این جوانان اصطلاحا پامنبری های ثابت نمازهای جماعت هستند و دیگران صرفا به صورت گذرا برای اقامه نماز در مسجد حضور پیدا می کنند. شاید دلیل این حضور موقتی و گذرای برخی از افراد ریشه در عدم پیوستگی و ارتباط با دیگران در مسجد باشد. ارتباط مستمر و پیوستگی ارتباطی بین افراد مختلف با ایده ها و تفکرات متفاوت موجب ایجاد یک انگیزه برای حضور همیشگی در مسجد خواهد بود. دیگر مثل گذشته نمی توان صرفا با سخنرانی ها و ارشادهای امام جماعت مردم را به حضور در صفوف نماز جماعت دعوت نمود. شیوه ها و روش های تبلیغ فرهنگی و دینی باید متناسب با اقتضای زمانی بوده تا اثرگذاری شایسته ای داشته باشد. یکی از ابزارهای ایجاد پیوستگی بین مردم نمازگزار به خصوص جوانان، استفاده از ابزارهای ارتباطی نظیر تلگرام می باشد. آمارهای سایت الکسا به خوبی نشان می دهد که استفاده از وب سایت های شبکه های اجتماعی در ایران از رتبه بالایی برخوردار می باشد، طبق این آمارها اینستاگرام در رتبه ۹، تلگرام ۱۳، یوتیوب ۴۷، فیس‌بوک ۱۳۲ و توئیتر ۴۷۲ قرار گرفته‌اند و شبکه‌های اجتماعی داخلی مانند فیس‌نما در رتبه ۳۴ و کلوب در رتبه ۶۳ قرار دارند. چنین ارقام و اعدادی بیانگر نوعی از شکل گیری جامعه مجازی در ایران است. از لحاظ علوم جامعه شناسی به دلیل بافت جمعیتی در ایران که در حدود یک چهارم آن جوان ها می باشند، استفاده از ابزارهای نوینی مانند تلگرام یا اینستاگرام طبیعی به نظر می رسد. فارغ از همه اظهارنظرها باید بتوان از این ابزار ارتباطی بهترین بهره را ببریم تا فواید شبکه هایی همچون تلگرام بر مضرات آن افزون شود. ایجاد کلونی های مذهبی متشکل از بچه های مسجدی یکی از مفیدترین بهره برداری ها از شبکه اجتماعی تلگرام در جهت حضور همگانی و مستمر مردم در مساجد می باشد.
شاید در ابتدای راه کانال تخصصی برای هر مسجد در شبکه اجتماعی تلگرام توسط متولیان امور مساجد ایجاد شود ولی می توان به مرور زمان از نوجوانان و جوانان مشتاق در جهت مدیریت این کانال ها استفاده نمود. از آن جایی که این قشر از علاقه وافری برای حضور در فضای مجازی برخوردار بوده و طبیعتا از زیر و بم نحوه استفاده نیز مطلع می باشند، تفویض مدیریت کانال های مساجد نه تنها موجب پویایی هرچه بیشتر نمی گردد بلکه خود نوجوان و جوان امروزی دوستانش را تشویق به حضور در مساجد خواهد کرد.  احساس مدیر و مدبر بودن و احساس مفید و موثر بودن یکی از دلایل مهمی است که قشر نوجوان را نسبت به تفویض مسئولیت در مساجد خرسند می کند.
آنچه گفته شد صرفا یک ایده بود، ایده ای که اگر به صورت سیستماتیک در سراسر کشور اجرایی شود شاید شاهد بروز یک انقلاب تکنولوژیک در عرصه مساجد کشور باشیم. اگر مساجد هر محله دارای یک کانال تلگرامی خاص و مشخص باشند و اعضای این کانال ها را با توجه به جمعیت محله افزایش دهند، هم یک جامعه آماری مجازی در محلات را داریم و هم نسبت به تعداد افرادی که از اخبار ما مطلع می شوند، آگاهی پیدا می کنیم. در صورت استفاده صحیح از ابزارهای تکنولوژیک می توان با سهولت بیشتری به تبلیغ دین در اصلی ترین پایگاه دینی کشور پرداخت، امری که ان شاء ا… در آینده نه چندان دور شاهد آن خواهیم بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*