اختصاص اعتبارات ویژه به حوزه مدیریت بحران خراسان جنوبی

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از اختصاص اعتبارات ویژه در حوزه مدیریت بحران به استان خراسان جنوبی خبر داد. اسماعیل نجار در بازدید ازمرکز پایش و راهبردی  تاسیسات آب شرب شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به حادثه خیز بودن کشور ایران، استان خراسان جنوبی را نیز استانی حادثه خیز توصیف کرد که بلایای زلزله، سیل و خشکسالی بیشترین میزان وقوع را در این استان داشته است، وی گفت : با توجه به شرایط موجود همه دستگاه های اجرایی و خدماتی باید در تمام شرایط آمادگی کامل به منظور کاهش آسیب های انسانی و مالی را داشته باشند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در این بازدید با بیان اینکه تکمیل و توسعه پروژه تله مترینگ، مراقبت تصویری و هوشمند سازی شبکه آب شرب گامی اساسی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است،اذعان داشت : از فواید توسعه این سیستم می توان به پایین آوردن هزینه نگهداری و کنترل تاسیسات، رصد به موقع حوادث و کاهش هدررفت آب و هزینه نیروی انسانی اشاره کرد.. مهندس مهدی هاشمی مقدم به اهمیت اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال آب بیرجند از چهار دشت مرک، رکات، علی آباد و دشت سربیشه با فاصله ۶۵ کیلومتری تامین می شود که این منابع تولید آب در حال حاضر با سیستم های تله متری به صورت شبانه روزی از نظر شاخص های میزان دبی، انرژی و حتی مسائل کیفی آب رصد می شود.
وی ادامه داد: سیاست شرکت آب و فاضلاب استان توسعه این سیستم در کل منابع تولید و توزیع آب شهرها با اولویت شهرهای مرزی است تا با این کار هوشمندسازی ۱۰۰ درصدی منابع تولید آب در استان محقق شود که این پروژه در شهرهای نهبندان و شوسف طی سال جاری اجرایی شده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ، یادآور شد: سیستم کنترل از راه دور از سال ۷۲ در استان پیاده سازی و این سامانه از سال ۸۳ به سامانه اسکادا تبدیل شد و تا سال ۹۰، بخش زیادی از تاسیسات تامین آب به این سیستم متصل گردید همچنین از سال ۹۴ عملیات به روزرسانی و یکپارچه سازی برای تحقق نظارت استانی و مرکزی تاسیسات آغاز شد.
نگرانی کمبود آب در تابستان آتی برای طبس
مهندس هاشمی مقدم با بیان اینکه در شهر طبس بیشترین نگرانی برای کمبود آب در تابستان آتی وجود دارد، افزود: با توجه به گرمای شدید هوا در این شهر و مصرف بالای آب مشترکین و همچنین کاهش محسوس آب سد نهرین که منبع تامین ۳۳ درصد آب شهر بوده، خشک شدن ۳ حلقه چاه و خارج از مدار بهره برداری شدن ۱۹ کیلومتر از خطوط انتقال این شهر، اگر اعتبارات لازم تخصیص نیابد با مشکل جدی برای تامین آب شهر مواجه خواهیم شد.
۶ شهر استان با تنش آبی مواجه است
وی با بیان اینکه در شش شهر استان با تنش آبی مواجه هستیم، تصریح کرد: در مرکز استان نیز که جز این شهرها می باشد اگر تعهدات شرکت آب منطقه ای برای اتمام پروژه انتقال آب از دشت مختاران محقق نشود، قطعا با مشکل جدی برای تامین آب در تابستان آتی مواجه خواهیم شد.
تنها راه نجات طبس در بلند مدت آبرسانی از خط انتقال آب استان یزد
مدیر امور آب و فاضلاب طبس نیز در این بازدید به وضعیت بحرانی تامین آب این شهر اشاره کرد و افزود: شهر طبس بعد از مرکز استان دارای بیشترین مشترک و تاسیسات در سطح استان می باشد که کاهش بارندگی ها در چند سال اخیر کمبود شدید منابع آب را به دنبال داشته است. علیرضا محمدزاده مقدم از کاهش ۷ درصدی مصارف آب توسط مشترکان در سال گذشته با اقدامات صورت گرفته خبر داد و گفت: تنها راه نجات آب شهر طبس در بلند مدت آبرسانی به این شهر از خط انتقال آب استان یزد می باشد که پیش از این مورد تصویب وزارت نیرو قرار گرفته است. مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی نیز در این بازدید از انجام مطالعات تامین آب اضطراری شهر بیرجند، اجرای مانورهای آمادگی و برگزاری کارگاه های آموزشی در راستای ایجاد آمادگی در مواقع بحرانی خبر داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*