مدیر کل انتقال خون خراسان جنوبی خبر داد: ارسال پلاسمای خون از استان به کره برای فرآوری در آینده نزدیک

مدیر کل انتقال خون خراسان جنوبی از ارسال پلاسمای خون از استان به کره برای فرآوری خبر داد و گفت: در سال ۹۳ بازرسانی از یک شرکت کره ای معتبر از سازمان انتقال خون استان بازدیدی داشته اند که در سال ۹۴ مجوز ارسال پلاسما توسط سازمان انتقال خون کشور برای استان صادر شد .
محمد رضا عاملی در جمع خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن ۹ مردادماه روز انتقال خون   افزود: با توجه به اینکه امکان فرآوری این محصول خونی در کشور وجود ندارد برای صرفه جویی ارزی در واردات اینگونه محصولات و برای جلوگیری از انتقال برخی بیماری های خونی سازمان انتقال خون ارسال پلاسمای ایرانی را به خارج کشور در دستور کار قرار داده که الان ۱۷ استان کشور درگیر این موضوع هستند .
وی ادامه داد: در حال حاضر خراسان جنوبی و ۴ استان دیگر بدنبال ذخیره سازی پلاسما هستند تا موقعی که به ظرفیت قابل توجهی رسید به کره ارسال شود و تاکنون ۷ هزار واحد پلاسمای خونی در استان ذخیره سازی شده است.وی اذعان داشت: با فرآوری پلاسما فراورده هایی مانند آلبومین و فاکتور ۸ وارد کشور می شود و نمی توان به این اقدام نام صادرات را گذاشت چرا که دوباره به کشور بازگشت داده می شود .


مراجعه بیش از ۸ هزار نفر در ۴ ماهه سال جاری برای اهدای خون
مدیر کل انتقال خون خراسان جنوبی در ادامه از مراجعه ۸ هزار و ۱۲۳ نفر در ۴ ماهه سال جاری برای اهدای خون خبر داد و گفت: در این مدت ۶ هزار و ۹۳۶ واحد خونی اهدا شده که به رغم کاهش اهدای خون در ابتدای امسال با فرهنگ سازی های انجام شده  در ۴ ماهه اخیررشد دو درصدی اهدای خون را داشته ایم .
تنها ۷ درصد بانوان در استان  اهدا کننده خون هستند
عاملی با بیان اینکه از این تعداد مراجعه کننده فقط ۲/۷ درصد در قالب ۵۰۴ نفر خانم بوده اند ، افزود: تعداد اهدا کنندگان خون در بین خانم ها بسیار کم است که علت آن بخاطر ترس از کم خونی و یا ترس از سوزن است که البته شاید ما هم فرهنگ سازی خوبی نداشته ایم .
۵۹ درصد اهدا کنندگان خون در استان مستمر هستند
وی با اشاره به اینکه ۵۹ درصد اهدا کنندگان خون استان مستمر هستند ، اذعان داشت: ۳/۷۶ اهدای خون استان از مراکز خونگیری بیرجند و تیم سیار ، ۱۱ درصد در مراکز خون طبس،۵ درصد در مراکز فردوس و ۶ درصد در مراکز قاین اهدا می شود .
وی تصریح کرد: متوسط اهدای خون در کشورهای اروپایی ۳۶ در هزار ، در منطقه ما ۵/۱۱ در هزار و در برخی کشورهای عقب مانده ۴/۳ در هزار می باشد اما در کشور ما اهدای خون دو برابر شاخص اهدای خون در منطقه می باشد و در خراسان جنوبی نسبت اهدای خون ۲۷ در هزار است .
وی با بیان اینکه از یک واحد کامل خونی گلبول قرمز ، پلاکت و پلاسما فرآوری می شود ، گفت: تلاش ما بالا بردن سلامت خون اهدایی در استان بوده که می توان گفت از سلامت بالایی برخوردار است .
راه اندازی کمپین اهدای خون در کشور
مدیر کل انتقال خون خراسان جنوبی از راه اندازی کمپین اهدای خون در کشور و از جمله در استان خبر داد و افزود: این کمپین از ۲۴ خرداد ماه آغاز شده و تا ۹ مردادماه ادامه خواهد داشت که اهدا کنندگان خون می توانند عکس های سلفیشان را بر روی سایت انتقال خون بارگذاری کنند و قرار است به ۴۳ نفر جوایزی به قید قرعه اهدا کنند .
عاملی با تاکید بر اینکه ۱۰۰ درصد خون استان را ما تامین می کنیم ، گفت: در سال ۹۴ ،۲۰ هزار واحد خونی اهدا شده و ما خون مورد نیاز تمامی بیمارستان های استان را تامین می کنیم .
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد اهداکنندگان خون بین رنج سنی ۲۰ تا ۳۵ سال هستند ، اذعان داشت: دو تا سه درصد خون های اهدایی به طور معمول قابل استفاده نیستند معدوم سازی می شوند که از ابتدای امسال ۷ تا ۸ مورد هپاتیت گزارش شده و این در حالیکه است که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۱۵ مورد بوده است .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*