مدیرکل کتابخانه های استان /زمین برای بیلیارد دارند برای کتابخانه ندارند

کاربری فرهنگی برای استفاده های مختلف مانند بیلیارد دادهاند اما وقتی برای احداث کتابخانه زمین میخواهیم اعلام کردند زمین نداریم.

نبود زمین برای احداث کتابخانه در مرکز استان بزرگترین دغدغه فرهنگی مدیرکل کتابخانه های استان است دغدغه ای که که بارها عنوان شده اما تاثیرش در دیگر شهرستانهای استان بیشتر از مرکز استان بوده است.

۱۳۹۴۰۶۲۲۱۰۳۲۲۷۵۲۶۰۷۵۲۸۴

رضایی با ابراز نگرانی از عقب ماندگی که در بحث فضای کتابخانه ای شهرستان بیرجند وجود دارد به بیرجند امروز گفت: در تمام ساخت و سازهای شهری باید بر اساس قانون منطقه ای با عنوان فرهنگی داشته باشیم اما این مهم تاکنون در بیرجند لحاظ نشده است.

وی با اشاره به فضای کتابخانه ای که در سایت مسکن مهر قاین احداث شده است افزود: این فضا باید در مسکن مهر بیرجند نیز به طور ویژه دیده می شد اما آنچه در گذر از خیابانهای بیرجند شاهد هستیم بحران نبود مکانی است که بتوان به عنوان کتابخانه به جوانان معرفی کرد.

رضایی یادآور شد: اگر دغدغه مسئولان ما روانه شدن اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان به سمت فضای مجازی است، این نکته راباید مدنظر قرار داد که ابتدا باید فضای غیر مجازی را مهیا کنیم تا بعد مردم را از درگیری بیش از حد در فضای مجازی دور کنیم.

مدیرکل کتابخانه های استان افزود: طبق قانون باید مکان هایی برای احداث کتابخانه ها در شهر تعریف شود اما مشکل این جاست که کاربری فرهنگی برای برخی باید به ریز تعریف شود چرا که دیده میشود زمینی با کاربری فرهنگی به زمین بیلیارد داده میشود اما برای نهاد کتابخانه ها زمین نیست، چون تعریف باشگاه بیلیارد نیز فرهنگی بوده است.

وی ادامه داد: با یک بررسی کوچک در وضعیت کتابخانه های مرکز استان میتوان ادعا کرد بعد از تاسیس استان در بیرجند هیچ رشدی در بحث سرانه فضای کتابخانه ای نداشته ایم.

وی از حضور کمرنگ خیرین در این خصوص نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: باید تلاش کنیم همان طور که خیرین در بحث های ساخت مدرسه وارد شده اند برای احداث کتابخانه نیز وارد گود شوند.

وی ورود خیرین به بحث احداث کتابخانه ها را ازجمله نکات مهم در مرکز استان نام برد که باید رسانه ها به شکل ویژه برای آن کار کنند.

رضایی با اشاره به این که در حال حاضر هیچ مشکلی در تامین نیروی مورد نیاز کتابخانه ها وجود ندارد گفت: به طور حتم تجهیز و نگه داری کتابخانه سخت تر از راه اندازی آن است به همین دلیل با ورود خیرین در این زمینه هیچ دغدغه ای در تامین و تجهیز کتابخانه ها نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اداره راه و شهرسازی درباره ساخت و سازهای مسکن مهر بدون تعیین محدوده فرهنگی به عنوان کتابخانه پاسخگو باشد گفت: مشکلی در این زمینه وجود دارد اینست که هر سازمانی که با کاربری فرهنگی برای دریافت زمین اقدام کند چون زودتر از نهاد قبلی وارد گود شده است زمین به او ارایه می شود حتی اگر مهدکودک باشد.

وی معتقد است این مشکل توسط مسئولان فرهنگی استان باید به شکل ویژه تری مطرح و برای رفع ان اقدام شود.

وی از رسانه ها را به عنوان حامی رفع مشکلات فرهنگی جامعه خواست تا برای رشد فضای کتابخانه ای مرکز استان و همچنین توجه بیشتر مسئولین به این مقوله تلاش کنند.

رضایی-_مدیرکل

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*