شکر و تلخ کامی کارگران/بازدیدی که گره شکر را باز نکرد

چندی است که تعطیلی واحد های تولیدی خرد و کلان دراستان خراسان جنوبی به معضلی نگران کننده تبدیل شده است، واحدهایی که بعضا به دلیل بدهی مالی، نبود سرمایه در گردش، مالیات و مشکلات عدیده از چرخه اقتصاد خارج شده و سرانجامی تلخ را بر خود دیده اند. این بار یک واحد تولیدی مربا بخاطر نبود شکر در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

کمبود شکر و افزایش نسبی قیمت در یک ماه اخیر کام مصرف کنندگان بزرگ شکر مثل مربا سازی، صنف شیرینی، بستنی و آبمیوه فروشان را تلخ کرد. اما فشار وارد شده در بازار اقتصادی برای همه محسوس نبود و در این میان برای برخی واحدهای صنفی نارضایتی های فراوانی به بار آورد. با توجه به فرارسیدن فصل گرما و وابستگی برخی واحدهای صنفی به شکر مانند بستنی فروشی ها، قنادی‌ها و آبمیوه فروشی ها این نیاز بیش از پیش احساس می شود.البته قیمت شکر هر سال با چالش های جدی روبه روست اما امسال شدت این چالش ها ملموس تر بود. در همین زمینه برخی از واحدهای صنفی بستنی فروش در استان قیمت محصولات خود را افزایش دادند و سوالات زیادی مبنی بر احتکار در اذهان عمومی پدیدار شد.

عدم پیگیری مسئولان

پس ازگذشت چند روز از خبرکمبود شکر در استان و مشکلاتی که در این زمینه برای تولیدکنندگان ایجاد شده است با گل محمدی مدیر عامل واحد تولیدی مربای دنیای سبز خراسان جنوبی گفتگو کردیم. وی گفت: در بازدید فرماندار بیرجند قرار شد به این واحد تولیدی ۵ تن شکر بدهند که تنها ۲ تن آن محقق شده است. وی با انتقاد از عدم پیگیری مسئولان برای حل مشکلات واحد های تولیدی افزود: در این دو روز بخاطر نبود شکر بیش از ۲۵ میلیون تومان میوه فاسد شد که مجبور شدیم معدوم نماییم. گل محمدی گفت: در این واحد تولیدی ۳۵ کارگر مشغول بکار بودند که با مشکلاتی که داشتیم اکنون به ۱۸ کارگر کاهش یافته است و اگر این شرایط ادامه یابد شنبه درب کارخانه بسته خواهد شد و همه کارگران باید به دنبال کار جدید باشند. وی با اشاره به افزایش قیمت شکر در چند روز اخیر عنوان کرد: هرساله در یک محدود زمان این کار برای گران کردن شکر توسط دلالان انجام می شود و باید دولت و مسئولان مربوطه به دنبال ریشه کنی مفسدان، دلالان و سودجویان باشند. مدیر عامل واحد تولیدی مربای دنیای سبز خراسان جنوبی افزود: قبل از ماه مبارک رمضان قیمت شکر ۲هزارتومان بود اما اکنون به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته و قرارداد صادرات مربا به کشورهای عراق و افغانستان با قیمت شکر ۲ هزار و ۳۰۰ تومانی بسته شده است و اکنون نمی توان با قیمت فعلی مربا تولید کرد.به گفته وی هدف از راه اندازی این مجموعه حمایت از کشاورزان استان به خصوص زرشککاران بوده و توانسته در این مدت صادرات خوبی به کشور عراق داشته باشد و اکنون مشتری از کشور افغانستان هم دارد که با کمبود شکر روبرو می باشد و نمی تواند تولید نماید.

دولت وظیفه ای درتامین شکر واحدهای تولیدی ندارد

اسدالهی دبیر کمیسیون تنظیم بازار استان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: دولت هیچ گونه وظیفه ای در قبال تامین شکر واحدهای تولیدی ندارد اما برای تقویت واحدهای تولیدی تمام حمایت و تلاش خود را بکار می گیرد.وی با اشاره به مشکلات و نوسان قیمت شکر افزود: از ماه مبارک رمضان بخاطر افزایش مصرف، قیمت شکر نوسان پیدا کرد و شاهد افزایش قیمت شکر بودیم که دولت در طرحی برای حمایت از مصرف کننده مقداری شکر توزیع کرد. وی افزود: هدف دولت این است که همواره عرضه بیش از تقاضا باشد ، تا قیمت ها تغییر نکند.دبیر کمیسیون تنظیم بازار استان با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار هیچ گونه مسئولیتی در قبال تامین شکر واحدهای تولیدی نداشته و ندارد، عنوان کرد: برای حمایت از واحدهای تولیدی مقداری شکر که داشته ایم در اختیار این واحد تولیدی قرار دادیم. وی با بیان اینکه هم اکنون در بازار بورس شکر به قیمت کف بازار برای واحدهای تولیدی شکر عرضه می شود، گفت: واردات شکر به نحو مطلوبی در حال انجام است و در چند روز آینده شاهد ورود شکر خواهیم بود. به گفته اسدالهی واحدها ی تولیدی که نیاز به شکر دارند می توانند نسبت به تأمین شکر خود از بازار بورس به قیمت کف بازار به مبلغ دو هزار و ۳۰۰ تومان خریداری نمایند.

هیچ گونه احتکار شکر در استان نداریم

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از احتکار شکر در استان اعلام نشده است، گفت: اگر مردم شاهد احتکار شکر هستند به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند تا در اسرع وقت بررسی شود

تهوری با اشاره به مسئله گران شدن قیمت شکر درخراسان جنوبی افزود: همکاران ما در بازرسی‌های مداوم در این زمینه پیگیر هستند و مسئله احتکار دراستان مصداق نداشته است.وی ادامه داد: فروش شکر در فروشگاه‌های خرده‌فروشی نیز بر اساس فاکتورها و درصد سودی که به‌عنوان سود خرده‌فروشی می‌توانند اضافه کنند انجام می‌شود.تهوری درباره نوسان قیمت شکر از بعد از ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: وضعیت سیستم فروش شکر به گونه‌ای نیست که به‌صورت رسمی خریدوفروش شود، عمده‌فروشان نیز از طریق کارخانه ها اقدام به خرید و توزیع شکر می‌کنند بنابراین قیمت مصوبی ندارد از همین رو قیمت‌گذاری بر اساس قیمت خرید ثبت‌شده در فاکتورها و درصد سود مجاز تعیین می شود.وی افزود: تاکنون هیچ گزارش و پرونده ای مبنی بر تخلف در زمینه شکر با موضوع احتکار و گران فروشی به سازمان نرسیده و قطعاً اگر موردی باشد پیگیری و گزارش خواهد شد.

قول فرماندار برای حل مشکل کارخانه مربای دنیای سبز استان

این گزارش حاکی است که چند روز پیش فرماندار و مسئولان بیرجند از شهرک صنعتی بیرجند بازدید کردند که در این بازدید از کارخانه تولیدی مربای سبز نیز بازدید ودر جریان مشکلات این کار خانه قرار گرفتند.مدیرعامل این واحد تولیدی در این بازدید خطاب به فرماندار و هیئت همراه گفت: قبل از ماه مبارک رمضان وضعیت بازار شکر در استان مطلوب و شکر برای تهیه مربا فراهم بود به گونه ای که هر بار ۱۰ تا ۱۵ تن خریداری می شد اما در ماه رمضان اوضاع بازار شکر خراب شد و از آن زمان به بعد تهیه آن با مشکل مواجه است.وی با تاکید بر اینکه اگر شکر این کارخانه به میزان نیاز تامین شود کارگران اخراج شده دوباره به سر کار برمی گردند عنوان کرد،تاکنون پیگیری های زیادی برای تهیه شکر با سازمان صنعت ، معدن و تجارت ، شرکت غله و جهاد کشاورزی انجام شده که نتیجه ای نداشته است.محمدی تاکید کرد: با وجود این که قیمت شکر برای تولید مربا مقرون به صرفه اقتصادی نیست باز هم حاضریم شکر را با قیمت بالا تهیه و به تعهدات خود برای تولید مربا عمل کنیم.به گفته وی ۱۰ تن هویج و ۶ تن آلبالو ، انجیر و زردآلو برای تولید مربا خریداری شده که به دلیل نبود شکر در حال فاسد شدن است.

ناصری، فرماندار بیرجند هم در بازدید از این واحد تولیدی طی تماس تلفنی با دبیر کمیسیون تنظیم بازار خراسان جنوبی موضوع تامین مواد اولیه از جمله شکر را پیگیری کرد.دبیر کمیسیون تنظیم بازار خراسان جنوبی در این تماس تلفنی به فرماندار بیرجند پاسخ داد: در گذشته قرار بود دولت ۲۴۰ تن شکر به خراسان جنوبی بدهد اما فقط ۱۲۰ تن به استان اختصاص یافت .اسدالهی با بیان این که دولت تکلیفی برای تامین شکر و تحویل آن به واحدهای صنعتی ندارد، افزود: کارخانه های صنعتی برای تامین شکر باید از بازارهای آزاد ، بورس و دیگر کارخانه ها خرید کنند چرا که بیشتر شکر وارد شده به استان صرف مصارف عمومی می شود با این حال باز هم به واحدهای تولیدی کمک می شود و تاکنون به این واحد ۱۰ تن شکر تحویل داده ایم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*