در کمیته برنامه ریزی شهرستان بیرجند عنوان شد:صفر؛ سهم بیرجند از اعتبارات ملی ماده ۱۸۰

سهم شهرستان بیرجند از اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای استان در سال جاری از محل ها و ردیف های مختلف ۴۴ و نیم میلیارد تومان عنوان شد. فرماندار بیرجند روز گذشته در کمیته برنامه ریزی شهرستان با بیان این مطلب اظهار داشت: اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای شهرستان بیرجند به علاوه اعتبارات دو درصد درآمد صادرات نفت خام و گاز طبیعی در سال جاری ۴۲ درصد رشد را نشان می دهد که در مجموع با لحاظ اعتبارات سایر محل ها و ردیف ها شاهد رشد ۸/۳۸ درصدی اعتبارات تملک دارایی در این شهرستان بوده ایم .

ناصری سر جمع اعتبارات تملک دارایی به علاوه ردیف ۱۸۰ استانی را ۲۳ میلیارد و ۴۸۱ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: در مجموع با اعتبارات ماده ۱۸۰ ملی سهم شهرستان بیرجند در سال جاری از اعتبارات تملک دارایی ۴۴ میلیارد و ۵۳۱ میلیون تومان می باشد.

علی ناصری فرماندار بیرجند

سهم صفر درصدی شهرستان بیرجند در سال گذشته از محل ملی ماده ۱۸۰

وی با بیان اینکه در سال گذشته سهم شهرستان از اعتبارات ملی ماده ۱۸۰ صفر درصد بوده است ، اذعان داشت : این در حالی است که بیش از ۲۱ میلیارد تومان از اعتبارات تملک دارایی قرار است از این محل تامین شود. وی ادامه داد: پیش بینی می شود امسال افق بهتری در تخصیص این اعتبارات را شاهد باشیم چرا که بعد از پسابرجام و رفع تحریم ها امید است صادرات مواد غیر نفتی افزایش یابد و دولت اعتبارات بیشتری را به استان ها تخصیص دهد ولی باید مسئولان استانی و نمایندگان مردم در مجلس برای تخصیص این اعتبارات تلاش کنند .

مرکز استان مورد حمایت اعتباری بیشتری قرار گیرد

فرماندار بیرجند با اشاره به عقب ماندگی شهرستان در برخی شاخص ها در مقایسه با کشور بخصوص در روستاها تاکید کرد : ما درخواست کرده ایم با توجه به اینکه مرکز استان به کارهای زیربنایی بیشتری مانند توسعه فرودگاهی، افزایش اعتبار برای حوزه سلامت و … نیاز بیشتری دارد از حمایت های اعتباری بیشتری نیز بهره مند شود. ناصری با بیان اینکه اولویت ما در تخصیص اعتبارات حوزه آب بوده است، گفت: بیشترین اعتبار از محل الزامات قانونی به این حوزه اختصاص یافته و در مجموع تمامی دستگاه های اجرایی رشد ۳۷ تا ۳۸ درصدی اعتبارات را داشته اند.

نمی خواستم رسانه ای صحبت کنم / با رضایت اعتبارات را توزیع نکردیم

وی در ادامه بعد از شنیدن انتقاد برخی مدیران در مورد کاهش اعتبارات و یا تخصیص بیشتر اعتباراتشان از محل ماده ۱۸۰ ملی و …. با بیان اینکه نمی خواستم رسانه ای صحبت کنم چرا که حرف برای گفتن زیاد است ، اذعان داشت: ما با مشکلات زیادی روبرو هستیم و در حوزه های مختلف نیاز به اعتبار داریم بطور مثال در روستاها مردم برای شستن لباس آب ندارند و این در حالی است که الزامات قانونی زیادی برای ما در توزیع اعتبارات دیده شده است و یا اینکه اعتبارات ملی ماده ۱۸۰ را ما مجبوریم توزیع کنیم.

الزامات قانونی دست و پای ما را بسته است

وی تصریح کرد: الزامات قانونی که ابتدا باید از اعتبارات تملک دارایی جدا شوند و در سال جاری بیش از ۵ میلیارد تومان به آن اختصاص یافته دست و پای ما را بسته است که این مشکل نه شورای برنامه ریزی استان و نه در سازمان برنامه و بودجه قابل حل است بلکه نمایندگان در مجلس باید ورود پیدا کنند .

آبرسانی به ۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در سال جاری

فرماندار بیرجند هم چنین به اجرای ۲۲۶ پروژه در سال جاری اشاره کرد و اذعان داشت: تکمیل یک مدرسه و ساخت دو مدرسه در مهرشهر، ساخت یک مدرسه در حاجی‌آباد، ساخت یک مدرسه در اراضی مسکن مهر ارتش، تکمیل یک مدرسه در چهکند، ساخت و تکمیل مجموعه ورزشی شهپر، ساخت پروژه جدید مرکز کانون پرورش فکری کودکان، ایجاد پارک و آتش‌نشانی در مهرشهر و آبرسانی به ۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار از جمله این پروژه‌ها است.

گروکشی مدیران در وزارتخانه ها از اعتبارات محدود استانی

ناصری تأکید کرد: اینکه مدیران در سطح وزارتخانه ها می گویند از اعتبارات استانی رقمی را برای فلان پروژه بگذارید تا از مرکز کشور چند برابر اعتبار بدهیم را نمی‌ پسندم چراکه این اقدام گروکشی از اعتبارات محدود استان است و باید وزارتخانه ‌ای که در قانون بودجه کشور ملزم شده خصوصا در مناطق کمتر توسعه یافته اعتباراتی را هزینه کند، خودش وارد کار شود و این، پیگیری مدیران کل استان را می‌طلبد.

تخصیص اعتبار بیش از ۵ میلیاردی برای الزامات قانونی در سال جاری

معاون عمرانی فرمانداری بیرجند در ادامه سرجمع اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای شهرستان و دو سوم اعتبارات دو درصد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی را ۱۴۹ میلیارد و ۴۳۵ میلیون ریال، اعتبارات ماده ۱۸۰ قانون پنج ساله پنجم توسعه استانی را ۲۹ میلیارد و ۶۰ میلیون ریال و این اعتبارات را از محل ملی ۲۱۰ میلیارد و ۵۰۵ میلیون ریال عنوان کرد و اظهار داشت: در سال جاری شاهد تغییر در برخی عناوین الزامات قانونی در شهرستان بوده ایم به این نحو که اعتبار ۲ میلیارد و ۸۵۵ میلیون ریالی برای حمایت از احداث و توسعه پایگاه ها و حوزه های مقاومت بسیج ، ۲۲ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریالی برای اجرای طرح های هادی و بهسازی روستاها ، ۲۸ میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریالی برای آبرسانی روستایی و ۲ میلیارد و ۷۰ میلیون ریالی برای حوزه های علمیه و مرکز خدمات حوزه های علمیه در نظر گرفته شده که اعتبار بنیاد شهید و آسفالت روستایی از این الزامات قانونی امسال حذف شده است. مهندس رونقی میزان اعتبارات الزامات قانونی را بیش از ۵ میلیارد تومان عنوان کرد.

تعریف ۲۲۶ پروژه در سال جاری برای شهرستان بیرجند

دبیر کمیته برنامه ریزی شهرستان بیرجند و سرپرست معاونت هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه سهم شهرستان از اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای استان بر اساس شاخص های جمعیت، مساحت و عدم برخورداری مشخص می شود ، اظهار داشت: در سال جاری ۲۲۶ پروژه با اعتبار بیش از ۵/۴۴ میلیارد تومان در قالب ۲۶ فصل و ۶۴ برنامه بین ۳۵ دستگاه اجرایی تعریف و اجرایی خواهد شد. جهانشاهی به بیان اعتبارات توزیع شده بین دستگاه های اجرایی در فصول مختلف پرداخت و از مدیران شهرستانی خواست تا اظهار نظر داشته باشند و   در ادامه افزود: ما بغیر این اعتبارات عنوان شده اعتباری نداریم و تمامی دستگاه های اجرایی افزایش اعتبار داشته اند .

گلایه مدیران دستگاه های اجرایی از عدم تخصیص اعتبارات ملی ماده ۱۸۰

در ادامه این جلسه برخی مدیران دستگاه های اجرایی با انتقاد از عدم تخصیص اعتبارات ملی ماده ۱۸۰ اظهار کردند : در سال گذشته این اعتبارات تخصیص نداشته و این نگرانی وجود دارد در سال جاری نیز محقق نشود. معاون عمرانی شهرداری بیرجند در این زمینه گفت: ۹۰ درصد اعتبارات ما ملی است و عملا به نظر می رسد محقق نخواهد شد و این در حالی است که ما فقط در مهرشهر با حجم زیادی از درخواست ها روبرو هستیم و درخواست ما این است که از محل دیگری اعتبار به ما بدهند تا شهرداری هم امیدوار شود .

آبرسانی سیار برایمان افتخار نیست

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان نیز اظهار داشت: اگر آب دغدغه اصلی ماست دستگاه هایی که می توانند این اعتبار را به این حوزه انتقال دهند و آبرسانی سیار افتخار ما نیست بلکه ساخت مجتمع آبرسانی و قنوات یک افتخار است.

بحران ریزگردها در استان هر سال افزایش می‌یابد

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه باید برای مقابله با ریزگردها اقدام کنیم، گفت: وضعیت ریزگردها از سال ۹۰ تاکنون روز به روز بحرانی‌تر شده و هر سال نسبت به سال قبل روزهایی که شاهد ریزگردها هستیم بیشتر شده است. مهدی ا…‌پور اظهار داشت: آیین‌نامه ریزگردها ابلاغ شده و محیط زیست برای مقابله با این پدیده باید اقدام کند. وی افزود: دستگاه‌ها برای ریزگردها باید اعتبار در نظر بگیرند و نهادهایی مانند شهرداری، منابع طبیعی، هواشناسی و محیط زیست در این زمینه اقدام کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*