خرید گندم در آستانه رکوردی تاریخی

خرید گندم در آستانه ثبت رکوردی تاریخی قرار دارد و از ۱۱ میلیون تن هم عبور خواهد کرد .
خرید گندم در آستانه رکوردی تاریخیبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرید تضمینی بیش از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم تا این موقع از فصل خرید خبرداد و گفت: با توجه به تداوم خرید در بیشتر استان های کشور، احتمالاَ رکورد تاریخ خرید گندم کشور در سالجاری باخرید تضمینی بیش از ۱۱میلیون تن شکسته می شود.
علی قنبری افزود: تا امروز ۱۰ میلیون و ۷۶۳ هزار تن گندم در قالب یک میلیون و۶۰۰ هزار محموله از کشاورزان در سراسر کشور در ۱۱۳۲مرکز خرید فعال، تحویل و در مراکز استاندارد ذخیره سازی شده است.
معاون وزیر جهادکشاورزی اظهار کرد: خرید تضمینی گندم هم اکنون درکشور ادامه دارد و مراکز خرید این شرکت تا اوایل مهرماه محموله های گندم عرضه شده از سوی کشاورزان را تحویل و خریداری می کند.
قنبری با اشاره به رشد ۳۳ درصدی خرید در مقایسه با پایان فصل خرید سال ۱۳۹۴، تصریح کرد: در سالجاری تا امروز، در مقایسه با زمان مشابه سال قبل، میزان خرید بالغ بر ۴۰درصد معادل ۳میلیون و ۱۰۰ هزارتن افزایش داشته است.
مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران؛ استانهای خوزستان با بیش از یک میلیون و ۳۹۶ هزار تن، گلستان با یک میلیون و ۳۵۷ هزار تن، فارس با خرید ۸۹۶ هزار تن، کردستان ۸۰۰ هزار تن و کرمانشاه با خرید ۷۲۰ هزار تن را به ترتیب ۵ رتبه برتر خرید تضمینی گندم در کشور اعلام کرد.
قنبری خاطر نشان کرد: خرید تضمینی گندم در استانهای آذربایجان غربی، اردبیل و خراسان رضوی، از ۵۰۰هزار تن فراتر رفته است و استانهای آذربایجان شرقی، همدان و لرستان هم در آستانه خرید نیم میلیون تن گندم قرار دارند و مراکز خرید در تمامی این استانها در حال حاضر فعال است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بیشترین میزان خرید گندم در کشور را مربوط به دولت هشتم و در سالهای ۱۳۸۳تا۱۳۸۵ با خرید بالای ۱۱میلیون تن اعلام و تأکید کرد: با برنامه ریزی اصولی و تعیین و تدوین سیاست های دانش محور در زمینه افزایش تولید در دولت تدبیر و امید و وزارت جهاد کشاورزی ، امسال نیز برای دومین سال متوالی کشور در زمینه تأمین گندم مورد نیاز خودکفا شده است و با آهنگ فعلی خرید، امکان شکسته شدن رکورد تاریخ تولید و خرید گندم در کشور دور از واقعیت نیست.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: ارزش ریالی کل گندم ها حدود ۱۳۷هزار میلیارد ریال است و تاکنون حدود ۴۵ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده که دلایل عمده کندی پرداخت ها نیز مشکلات مالی دولت به واسطه کاهش درآمدها و افزایش حجم خرید است.
قنبری تصریح کرد: باقیمانده طلب گندمکاران براساس اولویت تحویل گندم ها با تامین اعتبارات لازم و به مرور زمان توسط بانک کشاورزی به حساب کشاورزان واریز و تا پایان فصل خریدتمامی مطالبات این عزیزان تسویه خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*