مصاحبه اختصاصی امروز خراسان جنوبی با کاتب بیرجندی قرآن نفیس نسخ ترکیبی : نمی خواستم سخن رهبری در مورد بومی سازی علوم قرآنی روی زمین بماند ۱۳ بهار برای کتابت قرآن صرف کرده ام

هنرمند خوشنویس بیرجندی که قرآن کریم را برای نخستین بار در ایران و دنیا با بهره گیری و الگو برداری از دو رسم الخط معروف مرحوم استاد نیریزی و استاد عثمان طه با عنوان نسخ ترکیبی به رشته تحریر درآورده است بعد از گذشت ۱۳ سال به آرزویش رسید. دکتر ذبیح ا… اوحدی هنرمند ۳۵ ساله بیرجندی که بنا به گفته خودش خوشنویسی را از سن ۹ سالگی شروع کرده در گفت و گوی اختصاصی با امروز خراسان جنوبی از پدرش به عنوان اولین استاد خوشنویسی خود  یاد کرد و گفت: من خط شکسته نستعلیق را نزد استاد مهدی اسماعیلی مود فرا گرفتم ولی برای خط نسخ استادی نداشته ام و به لطف خدا و ممارست خودم توانستم در این زمینه موفقیت های زیادی کسب کنم. این کاتب وحی که در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه و دانشجوی دکترای حکمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهد نیز می باشد در ادامه یادآور شد: من از فارغ التحصیلان انجمن خوشنویسان ایران هستم و مدارک و گواهینامه ممتاز از این انجمن کسب کرده ام که تمامی این موفقیت ها را لطف پروردگار می دانم.
در سال ۷۹ ذهنیت کتابت قرآن کریم
با دو هدف به ذهنم خطور کرد
استاد اوحدی که در منزل مسکونیش پذیرای خبرنگار ما و عکاس روزنامه بود، به معرفی چند جلد از قرآن کریم که با نسخ ترکیبی به رشته تحریر درآمده بود پرداخت و در ادامه با اشاره به اینکه ذهنیت کتابت قرآن در سال ۷۹ به ذهنم خطور کرده است، اظهار کرد: ما پژوهشگران قرآنی زیادی داریم که در زمینه تسهیل و قرائت قرآن از دریچه هنر و علم قرآنی کار کرده اند و من نیز نمی خواستم از ثواب این کار بی بهره بمانم .
نمی خواستم سخن رهبری
در مورد بومی سازی علوم قرآنی روی زمین بماند
این هنرمند بیرجندی نیتش را برای ورود به این حوزه آسان کردن قرائت قرآن به اندازه توانش عنوان کرد و افزود: از طرف دیگر می خواستم گوشه ای از ابهت ظاهری قرآن را از دریچه هنر به مردم نشان دهم چرا که مقام معظم رهبری دغدغه و اهتمام ویژه ای نسبت به نوآوری و بومی سازی علوم قرآنی داشته و دارند و من نمی خواستم این سخن رهبری روی زمین بماند و تلاش کردم این نوآوری را در هنر دینی از جمله در کتابت قرآن نشان دهم .
کتابت قرآن را خالصانه و فقط برای رضای خدا انجام داده ام
استاد اوحدی با بکار بردن این عبارت که من کتابت قرآن کریم را فقط برای رضای خدا و خالصانه انجام داده ام، یادآور شد: این قرآن با نسخ ترکیبی برای سه گروه حفاظ و کسانی که علم تجوید بالا و قدرت بینایی کافی را ندارند با خط درشت و رسم الاعراب ساده ای انتخاب کرده ایم.
مهم ترین ویژگی های قرآن
او در ادامه به ویژگی های این قرآن اشاره کرد و افزود: فرود هر صفحه با آیه است چرا که برای تمرکز حفاظ بلحاظ ذهنی اهمیت زیادی دارد و از طرف دیگر خط این قرآن نسخ ترکیبی است یعنی از دو رسم الخط نسخ ایرانی استاد نیریزی و نسخ عثمانی استاد عثمان طه بهره گرفته شده که اعراب آن روان است و این از مهم ترین ویژگی های این قرآن به شمار می رود .
تمام تذهیب صفحات قرآن از طلاست
این کاتب وحی تعداد صفحات قرآن کریم کتابت شده با این نسخ ترکیبی را ۶۰۴ صفحه عنوان کرد که هر صفحه ۱۵ سطر دارد و در ادامه به بیان ویژگی های قرآن هدیه شده به رهبری پرداخت و یادآور شد: تمام تذهیب صفحات این قرآن از ورق طلاست که این موضوع به آراستگی و تزیین قرآن کریم کمک کرده و کاغذ آن از ورق مستحکمی انتخاب شده که به ماندگاری آن در مدت زمان طولانی نیز  کمک می کند.
ابعاد قرآن کریم ۱۰۰ در ۷۰ و وزن آن بالغ بر ۲۲۰ کیلو گرم
استاد اوحدی ابعاد این قرآن را ۱۰۰ در ۷۰ و وزنش را بالغ بر ۲۲۰ کیلوگرم عنوان کرد و اظهار داشت: چرم بکار رفته در این قرآن از چرم اصل انتخاب شده و جلد قرآن نیزتوسط چوب محکمی تهیه و برای اینکه از جنبه هنری بی بهره نباشد حرف کاف برای تزیین به شکل خاصی در قرآن کتابت شده است و علاوه بر این رحل قرآن نیز از چوب محکمی است که برای سهولت در حمل و نقل بصورت چرخ دار طراحی شده است. این هنرمند بیرجندی تصریح کرد: قرآن مذکور  قابلیت چاپ را دارد چرا که از تمامی صفحات آن بصورت دقیق و با ظرافت خاصی اسکن انجام شده و می تواند بعد از اینکه مجوز چاپ را اخذ کرد در ابعاد مختلف در اختیار عموم قرار گیرد .
۱۳ سال برای کتابت قرآن
او مدت زمان صرف شده برای کتابت این قرآن را ۱۳ سال عنوان می کند و اینکه از لیالی قدر و ایام شهادت امیر المومنین علی (ع) کارش را شروع کرده و ناخواسته آن را در ۱۳ رجب سال ۹۵ به اتمام رسانده سخن می گوید و ادامه می دهد : من بخاطر شوقی که نسبت به این کار داشتم گاهی در شبانه روز ۴ تا ۵ ساعت می خوابیدم و بیشتر در سحرگاهان وقتی شروع به کتابت می کردم آرامش معنوی خاصی بر من حاکم می شد.
آرامش معنوی و انبساط روحی
این کاتب وحی از آرامش معنوی و انبساط روحی و باطنی که در زندگیش بدست آورده بعنوان مهم ترین برکت کتابت قرآن یاد می  کند و می افزاید : به نظر من این بالاترین ثروت معنوی است که نصیب انسان می تواند بشود که قابل قیاس با ثروت مادی نیست .
اهدای قرآن نفیس به مقام معظم رهبری
او در ادامه با بیان اینکه من از همان ابتدای کتابت قرآن کریم قصد داشتم آن را به رهبر انقلاب هدیه کنم ، گفت: به لطف الهی شرایط بگونه ای مقرر شد که من توانستم در ۱۴ تیر ماه برابر با ۲۸ ماه رمضان به محضر رهبری برسم و این قرآن را به ایشان هدیه کنم. استاد اوحدی از دیدارش با رهبری سخن گفت و اینکه ایشان عنایت ویژه ای داشته اند و بیان کرده اند که این موضوع رسانه ای شود و در واقع برای اولین بار قرآن کتابت شده توسط استاد اوحدی در محضر رهبر انقلاب رونمایی شد و با اهدای این قرآن توسط رهبری به آستان قدس رضوی در تاریخ ۲۶ تیر ماه با حضور تولیت آستان قدس رضوی این امر محقق و تحویل آستان قدس رضوی شد. این هنرمند بیرجندی هم چنین به دیدارش با تولیت آستان قدس رضوی اشاره کرد و اذعان داشت: آیت ا… رئیسی نیز عنایت ویژه ای نسبت به این قرآن داشتند و دستور دادند در موزه آستان قدس حفظ و نگهداری شود.
زندگیم با قرآن عجین شده است
او در ادامه می افزاید : من خداوند را خیلی شاکرم چرا که زندگیم با قرآن عجین شده و همسرم نیز حافظ و معلم و استاد قرآن است و در تمام این سال های کتابت قرآن پا به پای من تلاش کرده و به من انگیزه و روحیه داده است.
کتابت قرآن کریم اعطایی از جانب پروردگار است
استاد اوحدی معتقد است که کتابت قرآن اذن و اجازه خاصی لازم دارد و اینگونه نیست که هر کسی که خط خوشی داشته باشد قرآن بنویسد و یا اینکه هر کسی که صدای خوشی داشته باشد قاری قرآن بشود بلکه این  توفیق اعطایی است نه اکتسابی و خداوند این توفیق را به من عطا کرده و من توانسته ام با ممارست و صبر و تحمل و با تمرین زیاد به موفقیت برسم .
قصد دارم نهج البلاغه را به رشته تحریر درآورم
او در ادامه به برنامه های آینده اش می پردازد و اینکه قصد دارد با توجه به اینکه کلام امیرالمؤمنین در نهج البلاغه مظلوم واقع شده و در دسترس همه نیست با قلم خودش به رشته تحریر در آورد چرا که الان همه کتب موجود چاپی است و دست نویس و قابل عرضه به همه نمی باشد.
هم چنین استاد اوحدی عنوان کرد که از سوی رئیس شورای عالی قرآن کشور و رئیس دفتر ارتباط مردمی مقام معظم رهبری که به عنوان نماینده بیت رهبری در مراسم اهدای قرآن نفیس به آستان قدس رضوی نیز حضور داشت به بنده ماموریت داده شده که یک قرآن با اوصافی که خودشان بعدا اعلام خواهند کرد نگارش شود که این یک توفیق دیگر خواهد بود. استاد اوحدی به رسم ادب در انتهای این مصاحبه از تمامی کسانی که وی را در رسیدن به این هدف یاری رسانده اند مانند دعای خیر پدر و مادرش ، همکاری همسر و برادران و دوستان و اطرافیانش قدردانی کرد و در پایان عنوان کرد: تمام کارهای صحافی این قرآن بومی است و من از افرادی که در مراحل تذهیب، طلاکوبی، صحافی، ساخت و حمل رحل و اسکن قرآن، فتوشاپ و طراحی آن با من همکاری داشته اند، تشکر و قدردانی می کنم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*