آخرین خبر :

توسعه نیافتگی دو جایگاه فرهنگی به استان داد

بکر ماندن آثار میراث فرهنگی استان به دلیل صنعتی نبودن از دلایل دستیابی به دو رتبه در ثبت اثرهای تاریخی و طبیعی منطقه در فهرست آثار ملی است.

این از جمله دلایلی است که مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح می کند. بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران باستان شناسی به این نتیجه رسیده اند که غنای تاریخی آثار کشف شده در خراسان جنوبی نشان از تاریخ و تمدن کهنی دارد که چون گنجی ناشناخته در لایه های زمخت خاک پنهان است. همانطور که «حسن رمضانی» هم بر پایه همین نظرات در گفتگو با «بیرجند امروز» می گوید: آثار ارزشمند تاریخی و طبیعی نشان از قدمت این منطقه دارد و این آثار، زایش تمدن های کهن در بستر این دیار را اثبات می کند؛ محوطه تاریخی مربوط به دوره اشکانی در «زیرکوه» که آثاری از عصر مفرغ تا دوره پارتی را در خود جای داده است، قلعه های زیبای تاریخی که در بیشتر نقاط استان پراکنده است، باغ هایی با معماری بی نظیر که بیننده را به دوره های مختلف تاریخی می برد، رد پای جانوران دوران کرتاسه در ۵۵ تا ۶۵ میلیون سال قبل و مصنوعات دوران پارینه سنگی در دامنه شرقی کوه «چهل دختران» و … اسنادی محکم از وجود تاریخی کهن در این منطقه و شناسایی و توجه به این گنجینه های ارزشمند ضروری است.

۲s1-2

اینگونه است که تلاش بسیاری برای ثبت آثار تاریخی و طبیعی استان در فهرست آثار ملی صورت می گیرد و خراسان جنوبی در ثبت آثار طبیعی رتبه اول و برای ثبت آثار تاریخی جایگاه دوم کشور را دارد. به گفته رمضانی ۸۰۰ اثر از ۲هزار اثر شناسایی شده تاریخی و ۶۰ اثر از ۱۸۰ اثر شناخته شده طبیعی استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

فقط اهمیتی که مجموعه میراث فرهنگی به تشکیل پرونده برای معرفی و تکمیل اطلاعات یک اثر برای ثبت آن می دهد باعث رسیدن به این رتبه ها نشده ، مدیر کل دلایل دیگری هم می آورد. «یکی از مهمترین دلایل توفیق در ثبت این تعداد آثار چه در زمینه میراث طبیعی و چه تاریخی، بکر و دست نخورده بودن بسیاری از مناطق در استان است. محوطه ها، اماکن تاریخی و به ویژه میراث طبیعی خراسان جنوبی در مقایسه با استان های صنعتی و بیشتر توسعه یافته، کمتر در معرض تخریب قرار گرفته و مسئولان حتی در حوزه های غیر مرتبط برای حفظ این میراث اهتمام داشته اند اما در برخی استان ها این تلاش وجود نداشته از این رو توسعه غیر متوازن رخ داده است به این معنی که ممکن است، صنعتی شده باشند اما میراث طبیعی در جاهایی فدای توسعه صنعتی شده است. به علاوه به واسطه شان فرهنگی این استان، مردم از زمان های دور برای نگهداری از این آثار اهمیت قائلند.»

تلاش کارشناسان میراث فرهنگی استان در این سال ها برای شناسایی و ثبت آثار طبیعی و تاریخی بیشتر شده و به گفته «رمضانی» در این دوسال آثار ثبت شده تاریخی از ۷۵۰ به ۸۰۰ اثر رسیده است. ثبت آثار در فهرست آثار ملی باعث می شود به نگهداری و مرمت آنها بیشتر توجه شود و وظیفه حفاظت از این آثار رسمیت پیدا می کند.

او از افزایش آمار گردشگران استان در سال ۹۴ و امسال می گوید؛ آمار گردشگران خارجی در سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش یافت که علت آن ورود گردشگران بیشتر به کشور و انتخاب کویر بکر خراسان جنوبی به عنوان مقصد سفر عنوان شده است.

مسئولان میراث فرهنگی کشور، اعلام کردند که خراسان جنوبی امسال جزو ده مقصد اول گردشگری کشور قرار گرفت،«رمضانی» این تغییر را برای استان بسیار مغتنم می داند و می گوید: خراسان جنوبی در مسیر سفر چندین استان کشور به سمت مشهد مقدس قرار گرفته و هر وقت آمار سفر در کشور افزایش می یابد، آمار عبور گردشگران از استان هم بالا می رود اما امسال با سال های گذشته متفاوت بوده است چون بر اساس آمار هتل ها و مهمان پذیرها و دیگر اقامتگاه ها که از سوی دیگر مجموعه ها چون آموزش و پرورش مستقل از میراث فرهنگی ارائه می شود، آمار اقامت گردشگران در استان افزایش یافته است.

او تلاش بیشتر و مؤثر تر برای معرفی میراث فرهنگی استان را در این موفقیت مؤثر می داند و تاکید می کند: هنوز راه طولانی برای شناساندن میراث تاریخی این دیار کهن باقی است و مجموعه ای از اقدامات میان دستگاهی و برنامه ریزی شده می تواند ما را به اهداف توسعه گردشگری که نیاز این منطقه است برساند.

مردم بازدید از مجموعه باغ و عمارت اکبریه، قنات بلده فردوس، باغ گلشن طبس، بافت تاریخی بشرویه و قلعه فورگ را در میان صدها اثر تاریخی خراسان جنوبی بیشتر انتخاب کرده اند. این اطلاعات را مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می دهد. از نظر خود او همه آثار تاریخی و طبیعی استان جاذبه خود را داردو هریک پنجره ای نو به سوی تاریخ این سرزمین می گشاید.

۲s1-1

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*