اخبار خراسان جنوبی

فرماندار شهرستان درمیان:
🔸شهرستان دارالتقریب درمیان در دولت سیزدهم به کارگاه آبادانی تبدیل شده است

🔹فرماندار شهرستان درمیان گفت: شهرستان دارالتقریب درمیان در دولت سیزدهم به کارگاه آبادانی تبدیل شده است.
🔹به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ مهدی فرجامی فرد با بیان این مطلب در برنامه گفتمان هفته شبکه خاوران، به تشریح ویژگی ها و ظرفیت های بکر شهرستان درمیان پرداخت و خاطرنشان کرد: شهرستان دارای دو اقامتگاه بومگردی در روستاهای گسک و فورگ و ۲۰ خانه و ۳۰۰ اثر تاریخی است که از این تعداد ۱۰۱ اثر از جمله روستای هدف گردشگری فورگ، مسجد تاریخی هندوالان، آسبادهای طبس مسینا، سد رزه، قلعه مسک و … ثبت ملی شده اند.
🔹به گفته وی؛ شهرستان در زمینه سوزن دوزی و حوله بافی، سکه دوزی، قالیبافی، جاجیم بافی، قالی بافی و … در سطح ملی دارای شهرت است و در نمایشگاه های بین المللی از محصولات شهرستان استقبال خوبی می شود.
🔹وی با اشاره به ناحیه صنعتی شهرستان درمیان با وسعت ۳۰ هکتار بیان داشت: تمامی زیر ساخت ها در این ناحیه صنعتی آماده است لذا از تمامی سرمایه گذاران جهت حضور در این شهرستان استقبال می کنیم.
🔹فرماندار به ظرفیت های معدنی غنی شهرستان اشاره و تأکید کرد: ۸۶ درصد مارن به عنوان ماده اولیه تولید سیمان، ۳۸ درصد آهک، ۴۰ درصد بازالت و ۴۵ درصد هیدرومنزیت ذخایر استانی در شهرستان درمیان وجود دارد.
🔹فرجامی فرد با اشاره به ظرفیت بخش کشاورزی شهرستان هم گفت: درمیان با سطح کشت ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار و برداشت۳ هزار و۲۰۰ تن زرشک خشک رتبه دوم استان را دارد، ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرستان به کاشت پسته و ۱۰۰ هکتار نیز به زعفران اختصاص دارد .
🔹به گفته وی؛ درمیان با ۱۹۹ مرغداری فعال در تولید گوشت سفید استان رتبه دوم را دارد.
🔹وی از ظرفیت بالقوه شهرستان در حوزه استفاده از انرژی‌های خورشیدی و باد گفت و افزود: در این حوزه از سرمایه‌گذاران حوزه انرژی های پاک دعوت می کنیم از ظرفیت های شهرستان بازدید کنند‌.
🔹فرماندار از خریداری ۲۵ هزار تن شکر بور برای کارخانه قند قهستان نیز خبر داد و گفت: کارخانه قند قهستان که در سال ۱۳۹۲ به طور کامل تعطیل شد، امسال با پیگیری‌های ما، ورود هیئت مدیره و مساعدت استاندار و رئیس جمهور دوباره راه افتاد.
🔹فرجامی فرد ادامه داد: با توجه به اقلیم خشک استان، نمی‌توانستیم برای تأمین مواد اولیه این کارخانه به چغندر قند تولیدی منطقه تکیه کنیم بنابراین پیگیری‌هایی در این مورد از طریق ریاست جمهوری انجام دادیم و بنا شد سهمیه‌ای از شکر بور یا همان شکر خام کشور اختصاص یابد تا در کارخانه قند قهستان به شکر سفید تبدیل شود.
🔹به گفته وی؛ با این اقدام کارخانه در تمام ماه‌های سال فعال خواهد بود و تاکنون ۲۵ هزار تن شکر بور خریداری شده و ۵ هزار تن از آن وارد کارخانه شده است.
🔹وی با تأکید بر اینکه بخشی از چغندرقند مورد نیاز کارخانه از غرب کشور خریداری شده، اظهار داشت: با وزیر صنعت و کشاورزان افغانستانی نیز صحبت شده و اعلام آمادگی کردیم در صورت تأمین چغندر قند مورد نیاز کارخانه، در مبادله کالا به کالا شکر سفید تحویل بگیرند.
🔹فرماندار با ذکر این نکته که در حوزه عمرانی در دولت سیزدهم شاهد اتفاقات بی نظیری در شهرستان درمیان بودیم، تصریح کرد: گازرسانی به تمام روستاها با اعتبار ۱۱۸ میلیارد تومان، اجرای ۳۴.۵ کیلومتر روکش آسفالت و احداث و آسفالت ۱۹ کیلومتر راه روستایی با اعتبار ۶۲.۵ میلیارد تومان از جمله این اقدامات است.
🔹فرجامی فرد با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان هم گفت: مجوز ارتقاء بیمارستان شهر اسدیه از ۳۲ به ۶۴ تختخوابی، تأمین نیروی انسانی بیمارستان و شبکه بهداشت شهرستان، افزایش تعداد پزشکان متخصص از ۲ به ۹ نفر، ضریب نفوذ اشغال تخت از ۲۰ به ۷۰، احداث کلینیک آزمایشگاه و پانسیون پزشکان، افتتاح و کلنگ زنی چندین خانه بهداشت در سطح شهرستان، تجهیز آی سی یو و تهیه دستگاه‌های سی تی اسکن و سونوگرافی تنها بخشی این دستاورد هاست.
🔹وی از هزینه ۵۸.۵ میلیارد تومانی دولت در حوزه برق شهرستان خبر داد و افزود: با احداث پست فوق توزیع برق شهر اسدیه در سفر وزیر نیرو با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان موافقت شد و عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده است.
🔹به گفته وی؛ صددرصد روستاهای سطح شهرستان به جز روستاهای ۳ خانواری پاتنگ و شومه که از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند، برق رسانی شده است.
🔹فرماندار از مرمت ۹۳ قنات با اعتبار ۱۴ میلیارد تومان هم خبر داد و اظهار داشت: در مجتمع ۴۲ قطعه ای گلخانه‌ای شهرستان تاکنون ۵ واحد به بهره‌برداری رسیده و ۹ واحد نیز تا پایان امسال با پرداخت ۲۷ میلیارد تومان تسهیلات بهره‌برداری می‌شود.
🔹فرجامی فرد از بهره‌برداری ۸ زمین چمن مصنوعی تا پایان سال گفت و متذکر شد: با افتتاح این پروژه ها، تعداد ۳۱ زمین چمن

 

در شهرستان در طول ۲ سال احداث شده است. 🔹وی در حوزه آب و فاضلاب نیز از آبرسانی به ۱۰ روستا طی دو سال اخیر خبر داد و افزود: ۱۵.۵ کیلومتر اصلاح شبکه در سطح روستاها و ۳۶ کیلومتر بازسازی شبکه را داشته‌ایم.
به گفته وی؛ در حال حاضر ۴۸ روستا آبرسانی سیار می‌شود که با افتتاح مجتمع آبرسانی خونیک چارتنگ ۱۳ روستا آبرسانی مطمئن خواهد شد که تاکنون برای این مجتمع آبی ۳۸ میلیارد تومان هزینه شده و احداث آن توسط قرارگاه شهید ناصری در حال انجام است.
🔹فرماندار گفت: نوسازی مدارس با مشارکت بنیاد علوی تاکنون ۴۵ کلاس درس را در این شهرستان احداث و ۹۵ کلاس درس نیز در روستاهای درمیان هوشمندسازی کرده است.
🔹فرجامی فرد با بیان اینکه در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری نیز ۱۱ سازه با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان در این دولت به بهره‌برداری رسیده، خاطرنشان کرد: در بحث پوشش شبکه‌های دیجیتال صدا و سیما ۸ گیرنده دیجیتال با اعتبار ۷۱ میلیارد تومان در شهرستان قابل بهره برداری است.
🔹به گفته وی؛ در حوزه نهضت ملی مسکن ۴ هزار و ۷۲۷ ثبت نامی داشتیم که از این تعداد ۲ هزار و ۸۱۲ متقاضی برای تحویل زمین مراجعه کرده اند.
🔹وی با بیان اینکه راه و شهرسازی هزار و ۲۵۸ قطعه زمین تحویل بنیاد مسکن داده و از این تعداد هزار و ۲۱۵ قطعه تحویل متقاضیان شده و همچنین هزار و ۲۳۶ متقاضی به شهرداری‌ها معرفی شده اند، افزود: تاکنون هزار و ۹۹ پروانه ساخت به متقاضیان داده شده و می‌توان گفت در مجموع تاکنون ۲ هزار و ۳۱۴ قطعه زمین در شهرستان در طرح نهضت ملی مسکن تحویل داده شده است.
🔹فرماندار اظهار داشت: در طرح جوانی جمعیت نیز ۱۰۴ قطعه زمین که ۸۰ قطعه آن در اسدیه و ۲۴ قطعه آن در گزیک است تحویل متقاضیان شده و در حال ساخت است.
🔹فرجامی فرد افزود: در حوزه مسکن ملی، ۲۰۱ هکتار زمین به شهرستان الحاق شده که ۱۶۷ هکتار در اسدیه، ۱۵.۵ هکتار در گزیک، ۲۲ هکتار در طبس مسینا و یک هکتار هم در قهستان بوده است.
🔹به گفته وی؛ هم اکنون ۲ هزار واحد مسکونی اعم از مسکن ملی، مسکن محرومان، مسکن کمیته امداد و مسکن روستایی در شهرستان در حال ساخت است.
🔹وی با اشاره به اینکه جاده بیرجند- درمیان از دغدغه‌های مردم شهرستان است، گفت: مجوز کمیسیون ماده ۲۳ برای دوبانده سازی این محور اخذ شده و در جدول یک قانون بودجه ۱۴۰۲ مبلغ ۶۸ میلیارد تومان برای تکمیل ۳ کیلومتر این پروژه درنظر گرفته شده است. 🔹 فرماندار خاطرنشان کرد: در حوزه عشایری نیز برای آبرسانی ۷۵۰ میلیون تومان هزینه شده، ۲ هزار کیلومتر ایل راه های عشایری شهرستان مرمت و تیغ زنی شده و ۱۴۰ پنل خورشیدی نیز در دولت سیزدهم تحویل این عزیزان شده است.
🔹فرجامی فرد تأکید کرد: در حوزه توانمند سازی خانواده های بی بضاعت با کمک کمیته امداد امام خمینی (ره) ۴۸۳ سری جهیزیه به ارزش ۱۲ میلیارد تومان و ۷۸۰ سری جهیزیه نیز به ارزش ۸ میلیارد تومان توسط بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی توزیع شده و بخشی از ۷۰ مسکن معلولین نیز تحویل متقاضیان شده و یا در حال احداث است.
🔹به گفته وی؛ در ۴ شهرداری شهرستان نیز ۲۳۴ هزار مترمربع آسفالت معابر شهری را در دو سال اخیر داشته ایم.h

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*