شب لیله الرغائب چه شبی است؟ + اعمال

آیا میدانید شب لیله الرغائب چه شبی است؟ لیله الرغائب یکی از شب های ماه رجب است که در مفاتیح الجنان اعمال شب لیله الرغائب ذکر شده است.

شب لیله الرغائب چه شبی است؟ + اعمال

ماه رجب از ماه های پرفضیلت است. یکی از شب های ماه رجب را لیله الرغائب می نامند و اعمال و فضائلی برای آن ذکر شده است. در این مطلب قصد داریم بگوییم شب لیله الرغائب چه شبی است؟

“رجب”، ماه خداست؛ ماه پر برکتی است که اعمال بسیاری برای آن ذکر شده است. باید خود را در دریای زلالش بشوییم تا پاک و مطهر گردیم. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می‌شود و غضب الهی از او دور می‌گردد و دری از در‌های جهنم بر روی او بسته می‌شود.

لیله الرغائب چیست؟

لَیلَهُ الرَّغائِب نخستین شب جمعهٔ ماه رجب است که در آن امید به بخشش‌های فراوان از سوی خداوند است. در این شب ملائک بر زمین نزول می‌کنند بنابراین برای این شب عملی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد و آداب آن در مفاتیح الجنان موجود می‌باشد.

شب لیله الرغائب چه شبی است؟

ماه رجب، ماه خداست، ماه پر برکتی است که اعمال بسیاری برای آن ذکر شده است. شب جمعه اول این ماه به لیله الرغائب معروف است، در چنین شبی نقل است فرشتگان از آسمان به زمین خاکی سرازیر می‌شوند و ساکن زمین می‌شوند و پیغام بر نیت‌های پاک بندگان خداوند هستند.

آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی درباره این شب با فضیلت می‌گوید: چنانچه شب اول ماه مصادف با شب جمعه بود، سزاوار است عمل لیله الرغائب را نیز انجام دهد. از پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) روایت شده است که فرمودند: از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید. زیرا شبی است که فرشتگان آن را لیله الرغائب می‌نامند.

لیله الرغائب ۱۴۰۲ چه روزی است؟

  • تاریخ لیله الرغائب یا شب آرزو‌ها در تقویم شمسی برابر با پنجشنبه ۲۸ دی سال ۱۴۰۲ است.
  • تاریخ لیله الرغائب یا شب آرزو‌ها در تقویم قمری برابر با ۶ رجب سال ۱۴۴۵ است.
  • تاریخ لیله الرغائب یا شب آرزو‌ها در تقویم میلادی برابر با ۱۸ ژانویه سال ۲۰۲۴ است.

در شب لیله الرغائب از خدا چه بخواهیم؟

بهترین دعا‌های شب لیله الرغائب چیست؟

دعای سلامتی و فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که با آمدن او جهان پر از عدل و داد و صلح و آرامش خواهد شد.

هدایت و راه مستقیم را از خدا طلب کنیم: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ؛ ما را به راه راست هدایت کن» همان راه صحیح و قرآنی که ریشه در سیره و سبک زندگی اهل بیت پیامبراکرم (صلی الله علیه و اله) دارد.

پذیرش توبه و تسلیم بودن در راه خدا را طلب کنیم: «پروردگارا! ما را تسلیم فرمان خود قرار ده! و از دودمان ما، امتی که تسلیم فرمانت باشند، به وجود آور! و طرز عبادتمان را به ما نشان ده و توبه ما را بپذیر، که تو توبه‌پذیر و مهربانی!»

دنیای نیکو و آخرت خوب را طلب کنیم: آموزه‌های دینی مخالف دست یابی به دنیای خوب و سالم نیست از این رو در مناجات‌های قرآنی علاوه بر آخرت نیک دنیای خوب هم طلب می‌شود: «و بعضی میگویند: «پروردگارا! به ما در دنیا (نیکی) عطا کن! و در آخرت نیز (نیکی) مرحمت فرما! و ما را از عذابِ آتش نگاه دار!»

طلب بخشش الهی و نجات از آتش جهنم: «همان کسانی که میگویند: «پروردگارا! ما ایمان آورده ایم؛ پس گناهان ما را بیامرز، و ما را از عذابِ آتش، نگاهدار!»

عاقبت به خیری: از دعا‌های قرآنی این چنین استفاده می‌شود که یکی از بهترین دعا‌ها طلب عاقبت خیر است، کما اینکه در آیاتی از قرآنی این چنین بیان شده است: «أَنْتَ وَلِیِّی فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ تَوَفَّنی مُسْلِماً وَ أَلْحِقْنی بِالصَّالِحین؛ تو ولیّ و سرپرست من در دنیا و آخرت هستی، مرا مسلمان بمیران؛ و به صالحان ملحق فرما!»

شب لیله الرغائب چه شبی است؟ + اعمال

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*