اخبار خراسان جنوبی

افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات پژوهشی میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات پژوهشی این اداره‌کل در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.
به‌گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه استان بیان کرد: مسائل پژوهشی یکی از اولویت این اداره‌کل در بخش میراث‌فرهنگی است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تمام بودجه پژوهشی در این اداره‌کل در همین زمینه هزینه می‌شود، افزود: موضوعات پژوهشی می‌تواند در پیشبرد بهتر اهداف این حوزه بسیار دارای اهمیت باشد.
شاه‌وردی با بیان اینکه حوزه میراث‌فرهنگی نیاز به اعتبارات پژوهشی فراوانی دارد، گفت: با کمک گرفتن از موضوعات پژوهشی آنچه را که در حوزه میراث‌فرهنگی غفلت شده را می‌توان دوباره پویا ساخت.
او ادامه داد: بافت‌های تاریخی زیادی در استان بوده که ظرفیت عظیم میراث‌فرهنگی است و متأسفانه مغفول مانده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنین پژوهش می‌تواند در زمینه‌های شناسایی محوطه‌ها، تپه‌ها و غیره که نیازمند اعتبار و اقدامات باستان شناسی بوده نیز مؤثر باشد.
شاه‌وردی گفت: پژوهش در هر یک از این بخش‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده اما متأسفانه اعتبارات استانی که در شهرستان ها توزیع می‌شود در این زمینه محدود بوده و بیشتر توجه و اتکا به اعتبارات ملی است.
او از قول مساعد در خصوص تخصیص اعتبارات پژوهشی به میزان ۱۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی به این اداره‌کل خبر داد و افزود: این امر نشان می‌دهد در بعد ملی به این موضوع اهمیت بیشتری داده می شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی یادآور شد: با پیگیری‌های صورت گرفته نه تنها توانسته‌ایم صد درصد اعبتارات پژوهشی سال‌های گذشته این اداره‌کل را محقق کنیم بلکه امسال نیز افزایش ردیف اعتبارات تخصیصی پژوهشی از سیاست‌های این اداره کل بوده است.
شاه‌وردی میزان اعتبارات پژوهشی این اداره‌کل را در سال جاری معادل ۴۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و بیان کرد: خوشبختانه این میزان نسبت به سال گذشته صد در صد رشد داشته است.
او با اشاره به برخی از اقدامات مؤثر صورت گرفته در حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی استان در زمینه های پژوهشی خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی در حوزه صنایع‌دستی، میراث‌فرهنگی و احیا رشته‌های منسوخ شده انجام شده که نشان از گام‌های مؤثر پژوهشی در این زمینه ها است.

تحقق ۱۰۰ درصدی تعهد اشتغال اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از تحقق ۱۰۰ درصدی تعهد اشتغال اداره‌کل میراث‌فرهنگیاستان خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی گفت: با توجه به مصوبات کارگروه اشتغال خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۲، تعهد ایجاد اشتغال اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تعداد ۴۶۸ نفر تعیین شده بود که طبق آخرین گزارش، میزان اشتغال ثبت شده اداره‌کل در ۹ ماهه ابتدای سال در سامانه رصد تعداد ۴۹۷ تعهد اشتغال بوده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: این نشان‌دهنده تحقق ۱۰۶.۲ درصد ایجاد اشتغال است و در این میان شهرستان‌های قائنات، ۱۶۵% بیرجند ۱۲۲% و سربیشه۱۱۶% به ترتیب بالاترین درصد رشد در ایجاد اشتغال را داشته‌اند.
شاه‌وردی گفت: بیشترین اشتغال محقق شده در اداره‌کل مربوط به حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی بوده و تقریبا ۹۹% اشتغال در این حوزه محقق می‌شود.
او بیان کرد: اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی و تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ از عوامل مشوق و جذب صنعتگران است.

 

پارک علم و فناوری،محیط مناسب برای توسعه فناوری

پارک علم و فناوری،محیط مناسب برای توسعه فناوری

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در یادداشتی نوشت:پارک های علم و فناوری، محیط مناسب برای توسعه فناوری و پژوهش های علمی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، دکتر محمد حسن مجیدی در یادداشتی نوشت:پارک های علم و فناوری، محیط مناسب برای توسعه فناوری و پژوهش های علمی است.

این پارک ها به عنوان مراکزی برای برقراری ارتباط بین صنعت، دانشگاه و دولت، در جهت توسعه فناوری و ارتقاء اقتصاد کشور، نقش مهمی را ایفا می کنند. اهمیت پژوهش و فناوری در پارک های علم و فناوری، برای توسعه صنعت و اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به تغییرات سریع در جامعه و بازار، پژوهش و توسعه فناوری، به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل توسعه صنعت و اقتصاد، مورد توجه قرار گرفته است.

پارک های علم و فناوری به عنوان محیطی مناسب برای توسعه پژوهش و فناوری، به دانشمندان و کارآفرینان کمک می کنند تا ایده های خود را به عمل آورده و توسعه دهند.

این پارک ها، با فراهم کردن فضایی مناسب برای تحقیق و توسعه، امکانات لازم برای ایجاد شرکت های فناوری جدید، آموزش و پژوهش در حوزه های مختلف را فراهم می کنند. همچنین، با ارائه خدماتی مانند مشاوره، تسهیلات مالی و فضای کار اشتراکی، کارآفرینان و دانشمندان را در توسعه ایده های خود یاری می کنند.

پارک های علم و فناوری، به عنوان مراکزی برای تحقیق و توسعه، به دانشمندان و کارآفرینان این امکان را می دهند که با همکاری و تبادل نظر، بهترین راه حل های فناورانه را برای مشکلات جامعه پیدا کنند. این پارک ها، با ایجاد شبکه های ارتباطی بین صنعت، دانشگاه و دولت، به توسعه فناوری و ارتقاء اقتصاد کشور کمک می کنند.

در نتیجه، پارک های علم و فناوری به عنوان محیطی مناسب برای توسعه پژوهش و فناوری، در توسعه صنعت و اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت هستند. با فراهم کردن فضایی مناسب برای تحقیق و توسعه، امکانات لازم برای ایجاد شرکت های فناوری جدید، آموزش و پژوهش در حوزه های مختلف، پارک های علم و فناوری به دانشمندان و کارآفرینان کمک می کنند تا ایده های خود را به عمل بیاورند و توسعه دهند.

اهمیت پژوهش و فناوری در پارک های علم و فناوری به دلایل زیر بسیار مهم است:

۱ -توسعه اقتصادی: پژوهش و فناوری باعث توسعه اقتصادی کشورها می شود. در پارک های علم و فناوری، شرکت های فناوری جدید تاسیس می شوند که با استفاده از دانش و فناوری جدید، محصولات و خدمات جدیدی را به بازار معرفی می کنند. این شرکت ها باعث ایجاد شغل و افزایش رشد اقتصادی می شوند.

۲-توسعه فناوری: پارک های علم و فناوری به عنوان مراکز تحقیقاتی پایه، به توسعه فناوری کمک می کنند. در این مراکز، پژوهشگران و دانشمندان در زمینه های مختلف فعالیت و به توسعه فناوری کمک می کنند.

۳-نوآوری: پارک های علم و فناوری به عنوان مراکز نوآوری، به تولید ایده های جدید و نوآورانه کمک می کنند. در این مراکز، پژوهشگران و دانشمندان با استفاده از دانش و فناوری جدید، راه حل های نوآورانه برای مشکلات را پیدا می کنند.

۴-ایجاد شرکت های فناوری: پارک های علم و فناوری به عنوان مراکز ایجاد شرکت های فناوری، به توسعه شرکت های جدید کمک می کنند. در این مراکز، شرکت های فناوری جدید تاسیس می شوند که با استفاده از دانش و فناوری جدید، محصولات و خدمات جدیدی را به بازار معرفی می کنند. به طور خلاصه، پارک های علم و فناوری به عنوان مراکز پژوهش و فناوری، نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع دارند. این مراکز با توجه به اهمیت پژوهش و فناوری، به تحقیقات پایه، توسعه فناوری، نوآوری و ایجاد شرکت های فناوری کمک می کنند.

 

 

 

۱۶ میلیون نهال در طرح ملی کاشت چگونه تأمین می‌شود؟

خراسان جنوبی در طرح ملی کاشت نهال مکلف به کاشت ۱۶ میلیون نهال در طول ۴ سال است که تأمین و کاشت آن از طریق همکاری دو بخش دولتی و خصوصی انجام می‌شود.

 

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: طرح کاشت نهال یک طرح جهانی و کشوری است که در آن ایران مکلف به کاشت یک میلیارد اصله درخت در طول ۴ سال شده است که به عبارتی سهم هر ایرانی سه درخت می‌شود.

او افزود: سهمیه استان در این طرح کاشت ۱۶ میلیون نهال در طول ۴ سال است که روند غیر رسمی این طرح در استان از پارسال شروع شد و با ساماندهی نهالستان‌ها توانستیم تعداد نهالستان‌های استان را در جهت ظرفیت سازی و بسترسازی برای تحقق این تکلیف، از ۴ نهالستان به ۱۶ عدد برسانیم.

نصرآبادی بیان کرد: پارسال تعهد استان یک میلیون اصله نهال بود که این عدد را توانستیم به یک میلیون و ۷۵۰ هزار اصله نهال برسانیم و تعهد امسالمان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله است که با مشارکت بخش خصوصی و اداری تحقق خواهد یافت و بسترسازی‌های آن انجام شده و با توجه به اینکه بخش خصوصی پارسال ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال توزیع داشتند، می توان گفت که استان توانایی تحقق این تعهد را دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: این طرح یک طرح همه گیر و مردمی است و تمام دستگاه‌های اداری، سمن‌ها، مردم، دانشگاه‌ها، مراکز نظامی و انتظامی، رسانه، روحانیون، همیاران طبیعت، دهیاران، شورا‌ها و … می‌بایست در به تحقق رسیدن این تعهد ما را یاری کنند.

او عنوان کرد: این طرح از ۱۰ آذر امسال با حضور سخنگوی دولت در استان به طور رسمی آغاز شد و از ظرفیت بخش خصوصی که بیشتر در قسمت کاشت نهال‌های میوه‌ده فعالیت می‌کنند در کنار ظرفیت‌های دولتی استفاده می‌شود.

نصرآبادی تصریح کرد: برای اینکه در این طرح با چالش آب مواجه نشویم از دو راهکار انتخاب گونه مناسب با شرایط اقلیمی استان و تغییر و اصلاح سیستم‌های آبیاری استفاده می‌کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار کرد: تولید، کاشت و نگهداری در این طرح حائز اهمیت است که البته درصد اهمیت تولید ۱۰ درصد، کاشت ۲۰ درصد و نگهداری ۷۰ درصد است بنابراین بعد از اینکه نهال‌ها کاشته شد نظارت بر نگهداری آن‌ها همچنان ادامه دارد و حوزه‌هایی که بیشتر از ۱۰۰ اصله نهال می‌خواهند کاشت کنند باید اطلاعات را در سامانه ثبت کاشت درخت کشور ثبت کند.

 

۹۲ آسباد خراسان جنوبی قابلیت ثبت جهانی دارد

۹۲ آسباد خراسان جنوبی قابلیت ثبت جهانی دارد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: این استان با دارا بودن ۳۰۸ آسباد، پایتخت آسبادهای ایران است که از این تعداد ۹۲ مورد قابلیت ثبت در فهرست آثار جهانی را دارد.

به‌ گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی روز پنجشنبه در نشست با شهردار و اعضای شورای شهر طبس مسینا شهرستان درمیان افزود: طبس مسینا، شهری با پیشینه کهن است که با توجه به داشتن ظرفیت‌های منحصر به‌فرد از جمله قلعه و آسبادها (آسیاب‌هایی که با بهره‌گیری از نیروی باد فعالیت می‌کردند) می‌تواند با کمک و همراهی مردم و مسئولان به مقصد گردشگری تبدیل شود.

وی گفت: شهرستان درمیان ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های سه‌گانه دارد، در صنایع‌ دستی سرآمد است و سوزن دوزی درمیان یکی از برندهای استان بوده همچنین در حوزه گردشگری و تاریخی منحصر به‌فرد است و قلعه فورگ آوازه کشوری دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: متاسفانه شهرستان درمیان آن طور باید مورد توجه قرار نگرفته ولی طی ۲ سال گذشته افزایش اعتبار خوبی در حوزه‌های میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی برای این شهرستان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: قلعه طبس مسینا به عنوان یکی از چهار سایت موزه‌های پیشنهادی استان به وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی معرفی شده است و باید با کمک شهرداری مطالعات این سایت موزه انجام و طرح توجیهی آماده شود.

شاه‌وردی اضافه کرد: مرمت دیواره‌های بیرونی قلعه از محل اعتبارات امسال آغاز خواهد شد و در اولویت قرار ‌می‌گیرد.

وی گفت: دورتادور قلعه طبس مسینا را خندقی فرا گرفته و در حال حاضر تنها قلعه‌ای که خندق آن موجود است و وجود این خندق یکی از ویژگی های ممتاز قلعه است لذا با کمک شورای شهر و شهرداری باید روشنگری انجام و خندق آزادسازی و احیا شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی پیشنهاد داد: دیوار حفاظتی برای خندق در نظر گرفته شود و طرح این دیوار توسط اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تهیه و به کمک شهرداری اجرا شود.

وی افزود: لازم است تور آشناسازی برای شهرستان درمیان و شهر طبس مسینا برای راهنمایان گردشگری و مدیران دفاتر گردشگری برگزار شود.

شاه‌وردی بیان کرد: مکاتباتی با وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مبنی بر انتقال دفتر پایگاه ملی آسبادها به خراسان جنوبی انجام شده است و به‌زودی محقق خواهد شد.

وی گفت: برنامه‌ریزی خوبی برای آسبادهای خراسان جنوبی انجام شده لذا آسبادهای استان به طور ویژه دیده خواهد شد و راسته آسبادها راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی افزود: مالکان در صورتی که توانایی مشارکت داشته باشند می‌توانند در کنار میراث‌ فرهنگی قرار بگیرند و اگر توانایی مشارکت نداشته باشند، آن را در اختیار میراث‌ فرهنگی قرار دهند.

وی بیان کرد: فضاسازی و بازآفرینی اطراف آسبادها نیز باید انجام شود و در این راستا طرح بهسازی فضای اطراف آسبادها توسط اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در دست تهیه است که پس از تکمیل در اختیار راه‌ و شهرسازی قرار می‌گیرد.

شاه‌وردی گفت: با برنامه‌ریزی مدون، قلعه‌های درمیان نیز مرمت می‌شوند چراکه پرونده بعدی استان برای ثبت جهانی پروند قلاع تاریخی استان خواهد بود.

تاکنون ۹ اثر از استان خراسان جنوبی در قالب ۶ گروه شامل باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت، قنات بلده فردوس، روستای خراشاد، ژئوپارک طبس و کاروانسراها ثبت جهانی شده است.

 

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

بودجه‌ پژوهشی وزارت بهداشت به طور هماهنگ توزیع شده است

بودجه‌ پژوهشی وزارت بهداشت به طور هماهنگ توزیع شده است

بیرجند – ایرنا – معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در رویکرد جدید تلاش شده که بودجه‌های این معاونت به طور هماهنگ بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توزیع شود و استان‌های مرزی هم ویژه دیده شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یونس پناهی روز پنجشنبه در نشست با اعضای هیات علمی، دانشجویان، پژوهشگران و فن آوران دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: بودجه پژوهش از محل یک درصد ماده ۵۹ برای همه مراکز تحقیقاتی است و در گذشته فقط به هفت مرکز داده می‌شد.

وی گفت: سال گذشته از این محل ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال به همه دانشگاه‌ها اختصاص یافت و باید طبق برنامه هزینه شود.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اگر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند چند طرح بزرگ تحقیقاتی تعریف کند از محل اعتبارات یک درصد حمایت می‌کنیم.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت هزینه‌های تحقیقات و سلامت گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که در شرایط تورم خدمات مطلوب به بیماران ارایه شود.

پناهی با بیان اینکه ارتباط دانشجویان با مراکز تحقیقاتی ارزشیابی می‌شود افزود: اگر پایان نامه‌های دانشجویی در این مراکز انجام شود از اعتبارات پژوهشی حمایت خواهد شد اما از تحقیقات تکراری باید پرهیز کرد.

وی بر ضرورت تامین زیرساخت‌های لازم برای تحقیقات و فناوری تاکید کرد و گفت: ۸۰۷ مرکز تحقیقات دانشگاهی، ۴۰ مرکز تحقیقات ستادی، ۴۰ مرکز تحقیقات بخش خصوصی و بیش از ۹۰ مرکز تحقیقات بالینی بیمارستانی داریم که هنوز بخش زیادی از آنها چارت تشکیلاتی ندارند.

۱۰۷ مجله در نمایه‌های بین المللی ارتقا یافتند

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از مجوز دادن به مجلات فردمحور گفت: باید به برنامه و طرح اعتبار داد نه صرفا راه اندازی یک مجله لذا نیروی انسانی، مجلات و مراکز را باید متناسب با نیاز کشور، زیرساخت و ارتقای توسعه، ساماندهی کنیم.

وی با بیان اینکه حتی در حوزه آموزش متناسب با نیاز، رشته تعریف نشده است افزود: بدهی‌های زیادی از گذشته در بخش تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به جا مانده که باید به شکل مناسب برنامه ریزی شود.

پناهی گفت: در سنوات گذشته برای همه مجلات برای داشته‌ها امتیاز داده می‌شد اما سال گذشته برای ارتقای مجلات اعتبار اختصاص یافت از همین رو ۱۰۷ مجله در نمایه‌های بین المللی ارتقا یافتند.

وی اظهار داشت: از این پس به ارتقای مجلات و مراکز تحقیقات کمک می‌کنیم و مراکزی که هیچ خروجی نداشته را قطعا مدیریت خواهیم کرد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نیماد (موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران) متعلق به کل کشور بوده نه جناج سیاسی یا اشخاص خاص لذا امسال اعتبار آن افزایش یافته و هر پژوهشگر و محققی که طرح ارایه دهد به خصوص نقاط دورافتاده تر حمایت خواهد شد.

وی افزود: به هر دانشجویی که در نیماد مقام کسب کند نیز در حد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جایزه تعلق می‌گیرد تا با حمایت‌ها بتوانیم آنها را برای عرصه‌های مدیریتی آماده کنیم.

پناهی با اشاره به اینکه همه داوری‌های جشنواره رازی ا نگاه عدالت محور بوده و سیاست دولت سیزدهم نیز همین است، بر کاربردی بودن پژوهش‌ها تاکید کرد و گفت: اگر این امر محقق نشود در وزارت بهداشت قابل قبول نیست لذا تحقیقات کاربردی مسئله محور و براساس نیاز کشور باشد.

وی افزود: بار بیماری‌های مختلف از قلبی و عروقی تا سرطان و بیماری‌های بازپدید یک نوع مسئله است و هر پژوهشی در این زمینه حمایت می‌شود.

جوانی جمعیت از موضوعات اولویت دار برای پژوهش

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیماری‌های واگیر و غیر واگیر و جوانی جمعیت از موضوعات اولویت دار معاونت تحقیقات و فناوری است که در این زمینه باید تحقیقات گسترده تر شود.

وی ادامه داد: طرح‌های خوبی در حوزه جوانی جمعیت ارایه شده اما سلامت اجتماعی و روان هم مسئله است که باید به آن پرداخته شود.

پناهی با بیان اینکه هوش مصنوعی در کمیته‌ای از نیماد مورد بررسی قرار گرفته است گفت: زیرساخت‌های حوزه تحقیقات و فناوری نیاز به توجه دارد اما تجهیزات باید استفاده شوند نه اینکه در مراکز خاک بخورند از همین رو دستگاه‌ها در قالب برنامه خریداری می‌شود.

وی با تاکید بر پرهیز از اقدامات جزیره‌ای گفت: باید تمامی تجهیزات مشترک در اقدامات جمعی به کار گرفته شود و در زیرساخت‌ها نیز این مسئله مورد توجه است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، داشتن نیروی انسانی و اجرای عدالت را برای مرجعیت علمی الزامی دانست و افزود: دانش بنیان هنوز باور نشده لذا تعادل بین تدریس و پژوهش باید برقرار باشد و به سمت ثروت آفرینی دانشگاه حرکت کنیم تا بتوان نیازهای خود را تامین کرد.

وی گفت: دانشگاه اجتماع محور باید در اجتماع نماینده داشته باشند و به دنبال نیازهای جامعه حرکت کنند تا مطالعات کوهورت (هم‌گروهی) در این زمینه انجام شود.

پناهی تاکید کرد: داده‌های مطالعات کوهورت باید در اختیار هر رئیس دانشگاه قرار گیرد تا براساس آن وضعیت مردم منطقه تجزیه و تحلیل شود.

وی گفت: نگاه در حوزه تحقیقات و فناوری باید مثبت باشد و اصلاح شود لذا نیازمند یک نگرش حکومتی است و باید اعتقاد به آن افزایش یابد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: در دوران کرونا که روزی حداقل ۷۰۰ کشته داشتیم پژوهشگران ایرانی ۶ واکسن ساختند که حاصل تحقیقات بود.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از ۹۰ درصد داروها ساخت داخل است گفت: ایران در حوزه پژوهش رتبه اول منطقه و ۱۵ دنیا را دارد که حاصل تحقیقات است.

خراسان جنوبی در حوزه تحقیقات نیازمند توجه ویژه است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این نشست گفت: با توجه به اینکه عمده اعتبارات صرف نگهداری و ثبات خدمات درمانی استان شده در حوزه تحقیقات نیازمند نگاه ویژه وزارتخانه هستیم.

سید محمد موسوی میرزایی افزود: ۳۱۳ نفر عضو هیات علمی در این دانشگاه داریم که عمدتا از نسل جوان بوده و در کنار اساتید با تجربه می‌توانند گام‌های موثری در راستای علم و فناوری بردارند.

وی عنوان کرد: ایده‌های خوبی در زمینه تحقیقات وجود دارد اما نیازمند حمایت هستند که باید خراسان جنوبی ویژه دیده شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: ایجاد زیرساخت‌های مناسب در حوزه تحقیقات و فناوری، ارتقای کیفی بروندادهای پژوهشی و اجرای طرح‌های مختلف تاثیرگذار از جمله اقدامات انجام شده است.

مسعود یوسفی با اشاره به فعالیت پنج مرکز تحقیقاتی در استان افزود: با راه‌اندازی واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان‌های رازی و امام رضا (ع) بیرجند هم موافقت شده است.

وی گفت: تجهیز آزمایشگاه جامع تحقیقات به ارزش ۲۰ میلیارد ریال، تجهیز مرکز مطالعات تجربی و حیوانات آزمایشگاهی به ارزش پنج میلیارد ریال و جذب گرنت از استانداری به مبلغ ۶.۸ میلیارد ریال از اقدامات انجام شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر لزوم به‌روز رسانی منابع کتابخانه‌های دانشگاه تاکید کرد و گفت: در حال حاضر کتابخانه‌های دانشکده‌های اقماری در وضعیت مطلوبی قرار ندارند و نیازمند به‌روز رسانی منابع هستند.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون پنج میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریال برای تجهیز کتابخانه‌های دانشگاه هزینه شده است.

یوسفی همچنین خواستار تامین بودجه عاملیت و دسترسی به منابع اطلاعاتی برای پژوهشگران دانشگاه شد و افزود: درخواست داریم که اعتبار خرید تجهیزات مربوط به آزمایشگاه عفونی در مرکز مطالعات طب تجربی و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی جنین‌شناسی و ناباروری تامین شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی امروز در سفر به خراسان جنوبی از مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی، پایگاه توسعه تحقیقات بالینی و آزمایشگاه ویروس شناسی در بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند و مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق، مرکز بازتوانی قلب و پایگاه توسعه تحقیقات بالینی در بیمارستان رازی بیرجند بازدید کرد.

مرکز کوهورت، طرح سلامت سالمندان، شرکت‌های دانش بنیان و فناور، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، مرکز مطالعات تجربی و حیوانات آزمایشگاهی، مرکز تحقیقات سوء‌مصرف مواد و مسمومیت‌ها، مرکز تحقیقات سلولی مولکولی، آزمایشگاه جامع تحقیقات و کمیته تحقیقات دانشجویی از دیگر مراکزی بود که در پردیس دانشگاه با حضور وی بازدید شد.

معاون وزیر بهداشت: مراکز تحقیقات بیماری‌های بدخیم گسترش می‌یابد

معاون وزیر بهداشت: مراکز تحقیقات بیماری‌های بدخیم گسترش می‌یابد

بیرجند – ایرنا – معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به اینکه شیوع سرطان در ایران و دنیا رو به رشد است مراکز تحقیقات بیماری‌های بدخیم باید گسترش یابد و از راه اندازی چنین مرکزی در خراسان جنوبی نیز حمایت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یونس پناهی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مراکز تحقیقاتی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حوزه فناوری به نسبت تولید علم، ضعیف هستیم لذا حمایت‌ها در این حوزه به ویژه برای مناطقی همچون خراسان جنوبی خاص خواهد بود تا فناوری رشد پیدا کند.

وی با اشاره به اهدای زمینی از سوی خیر برای گسترش تحقیقات در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: سال‌های گذشته در وزارت بهداشت مکاتبه‌ای برای تعیین تکلیف این زمین انجام شده و از محل سفر رئیس جمهور هم مصوبه داشته، چون تمایل داریم کمک خیران در عرصه پژوهش تداوم داشته باشد قرار شد مجوزی برای احداث پژوهشکده در این زمین صادر شود.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در اولین جلسه شورای گسترش وزارتخانه این موضوع مطرح و مجوز اخذ خواهد شد همچنین قول مساعد را برای حمایت‌های مالی از این پروژه می‌دهیم.

وی گفت: با توجه به اینکه در این منطقه شیوع هپاتیت بالاست برخی ایده‌ها و طرح‌هایی در این خصوص ارایه شده که قطعا از آنها حمایت خواهد شد زیرا ریشه کنی هپاتیت C برای وزارت بهداشت حایز اهمیت است.

پناهی گفت: همچنین پیشگیری اولیه و ثانویه از بیماری‌های قلبی و عروقی اهمیت دارد و خوشبختانه در مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی جزو استان‌های با آمار جمعیت سالمندی بالاست اظهار داشت: قرار شد طرح جامع پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، مغز و اعصاب و موضوع رشد جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تهیه و ارایه شود تا مورد حمایت وزارتخانه قرار گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بازدیدش از شرکت‌های دانش بنیان و فناور در مراکز رشد اشاره کرد و گفت: در حوزه هوش مصنوعی اقدامات خوبی شده و برخی محصولات و کیت‌ها نیز تولید شده که جای تقدیر دارد.

گسترش مراکز تحقیقات بیماری‌های بدخیم در دستور کار است

وی افزود: از مطالعات کوهورت (هم‌گروهی) حمایت می‌کنیم اما باید داده‌های این مطالعات به تایید دانشگاه علوم پزشکی هر استان برسد.

پناهی همچنین یکی از سیاست‌های کلان وزارت بهداشت را سلامت خانواده عنوان کرد و گفت: تحقیقات همه محققان و پژوهشگران در دانشگاه علوم پزشکی باید به سمت این موضوع مهم سوق داده شود تا بتوانیم شاهد جامعه و خانواده سالم باشیم.

وی تصریح کرد: مراکز تحقیقاتی که در ارتباط با سلامت اجتماعی، جامعه و خانواده کار می‌کنند اگر تحقیقاتشان پیشگیرانه در راستای کاهش خشونت و فرهنگ خانواده سالم ارتقا پیدا کند امسال حدود ۲ هزار میلیارد ریال برای آنها در نظر گرفته‌ایم.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه مساله جمعیت در کشور بسیار مهم است افزود: سال گذشته از محل طرح‌های یک درصد به دانشگاه‌های علوم پزشکی گیلان، مازندران و سمنان ماموریت ویژه دادیم که امسال این ماموریت گسترش یافته تا در دیگر استان‌ها هم تحقیقاتی مبتنی بر ارتقای جمعیت سالم انجام شود.

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز از این محل حمایت خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی امروز در سفر به خراسان جنوبی از مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی، پایگاه توسعه تحقیقات بالینی و آزمایشگاه ویروس شناسی در بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند و مرکز تحقیقات بیماری‌های قلب و عروق، مرکز بازتوانی قلب و پایگاه توسعه تحقیقات بالینی در بیمارستان رازی بیرجند بازدید کرد.

مرکز کوهورت، طرح سلامت سالمندان، شرکت‌های دانش بنیان و فناور، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، مرکز مطالعات تجربی و حیوانات آزمایشگاهی، مرکز تحقیقات سوء‌مصرف مواد و مسمومیت‌ها، مرکز تحقیقات سلولی مولکولی، آزمایشگاه جامع تحقیقات و کمیته تحقیقات دانشجویی از دیگر مراکزی بود که در پردیس دانشگاه با حضور وی بازدید شد.

دیدار با اعضای هیات علمی، دانشجویان، پژوهشگران، نخبگان و فن آوران دانشگاه علوم پزشکی از دیگر برنامه‌های این سفر است.

 

 

 

 

 

 

همزمان با ارائه لایحه بودجه از سوی رئیس محترم جمهور به مجلس شورای اسلامی؛

مسائل مربوط به تخصیص بودجه در دیدار رئیس دانشگاه با رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی و رئیس سازمان برنامه و بودجه پیگیری شد

 ۱۵ آذر ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۸ کد : ۲۶۱۸۱ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۳۸۴
دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند، همزمان با تقدیم رسمی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور از سوی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران (در روز سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲) به مجلس شورای اسلامی رفت. رئیس دانشگاه در مجلس شورای اسلامی ضمن دیدار و گفتگو با رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، مسائل مربوط به تخصیص بودجه و افزایش اعتبار در قانون بودجه را پیگیری کرد.
مسائل مربوط به تخصیص بودجه در دیدار رئیس دانشگاه با رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی و رئیس سازمان برنامه و بودجه پیگیری شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، همزمان با تقدیم رسمی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور از سوی آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به مجلس شورای اسلامی، دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند نیز به منظور پیگیری تخصیص بودجه سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، کسری اعتبارات و برخی از مطالبات در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
دکتر لامعی، رئیس دانشگاه با حضور در مجلس شورای اسلامی با رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی، دکتر سلمان اسحاقی، نماینده مردم شریف قائنات و زیرکوه دیدار و گفتگو کرد. دیدار دکتر لامعی با دکتر اسحاقی در راستای استفاده از تمامی ظرفیت‌ نمایندگان استان در جهت پیشبرد بهتر امور دانشگاه صورت گرفت.
همچنین دکتر لامعی در مجلس شورای اسلامی با دکتر داود منظور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دیدار و گفتگو کرد. رئیس دانشگاه در دیدار با معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز مسائل مربوط به تخصیص بودجه، کسری اعتبارات سال جاری و مطالبات دانشگاه را پیگیری کرد.

همیاران سمپادکمک دانش‌آموزان محروم اند/ باشگاه کتاب سمپادی،طرحی نو درراستای افزایش نرخ مطالعه

مشاور و مدیر حوزه ریاست سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: همیاران سمپاد پس از ثبت‌نام، به دانش‌آموزان حاشیه شهرها، مناطق کم‌برخوردار و روستایی مستعدی که دسترسی کامل به آموزش و یا محتوای آموزشی مناسب ندارند، خدمت رسانی می کنند.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، عباسعلی مظفری، دوشنبه شب درآیین تجلیل از ۲۸۶ رتبه برتر برگزیده  علمی ،پرورشی ،فرهنگی،هنری و ورزشی دبیرستان دوره اول شهید بهشتی بیرجند، که در سالن«قلم چی» برگزار شد، اظهار کرد:طرح همیار سمپاد با مشارکت و یاری مدیران مدارس، برای آموزش دانش‌آموزانی که بعضا دچار نواقص و کاستی‌های علمی، آموزشی و پژوهشی هستند؛ ارائه می شود.

وی، تعلیم و تعلم رارکن اساسی جامعه اسلامی دانست و تصریح کرد: طرح همیار سمپاد تمرین آمادگی برای پذیرش مسئولیت های اجتماعی در سطوح بالاتر، یادگیری همزمان و تمرین کاربست دانش و اطلاعات و دانش نظری، یاری و خدمت رسانی به دانش‌آموزان مشتاق یادگیری بیشتر است.

این مقام مسئول درسازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، ادامه داد: آشنایی با مسائل و مشکلات دیگران و تلاش جهت رفع آن، دوست‌یابی و آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم مردم شهرهای مختلف کشور عزیزمان، مهرورزی، نوع دوستی،تقویت اعتماد به نفس، از جمله فواید شرکت دانش آموزان در این طرح به شمار می رود.

مشاور و مدیر حوزه ریاست سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان؛ با بیان این مطلب که تفکر بدون تعلیم و تعلم امکان پذیر نیست، اذعان کرد:لازمه ی تربیت علمی پرهیز از انباشته سازی علم و بسنده کردن به گردآوری اطلاعات و توجه داشتن به به پرورش عقل و رشد قوه تفکر در متعلمان است.

وی، باشگاه کتاب سمپادی‌ را طرحی نو در راستای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و ارتقای سرانه نرخ مطالعه در جامعه دانش آموزی برشمرد و عنوان کرد: در گام اول این باشگاه،کتابخانه‌ها بازسازی و نوسازی شده، در گام دوم،دو کمیته در انجمن اولیا و مربیان و شورای دانش‌آموزی تشکیل می‌شود و در گام سوم نیز با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دراختیار مدارس سمپاد و کتابخانه‌های آنها قرار می‌گیرد.

به گفته ی مظفری، علم مسموع، بدون علم مطبوع فایده ندارد چرا که از منظر اسلام علمی مفید فایده است که به تربیت و مهارت آموزی فردی یا اجتماعی متعلمان کمک نماید و هر علمی که در مبانی اسلامی تأثیر ندارد، اسلام درباره آن علم نظر خاصی ندارد ولی هر علمی که تأثیر سوء بر هویت، فکر، اندیشه و سلامت جامعه دارد،اسلام  با آن مخالف است.

مدارس سمپاد، مدارسی پیشرو در نظام تعلیم و تربیت

 

مشاور و مدیر حوزه ریاست سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: مدارس سمپاد،مدارسی پیشرو در نظام تعلیم و تربیت هستند .

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی،عباسعلی مظفری، در آیین تجلیل از ۱۲۰برگزیده  علمی ،پرورشی ،فرهنگی،هنری و ورزشی دبیرستان فرزانگان حضرت زینب«س» بیرجند، اظهار کرد: مهمترین هدف و رسالت مدارس سمپاد گسترش و تقویت فعالیت های پژوهشی و دانش بنیان است.

وی، با بیان این که مرکز ملی پرورش استعداهای درخشان و دانش پژوهان جوان برنامه های مدونی برای تقویت فعالیت های پژوهشی دارد، عنوان کرد: لازمه ی آموزش روش های صحیح پژوهش و تحقیق به دانش آموزان و رشد و بالندگی علمی دانش آموزان مدارس سمپاد، اتخاذ تمام ساز و کارهای لازم برای انجام فعالیت های پژوهشی و دانش بنیان است.

مشاور و مدیر حوزه ریاست سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان،خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان مستعد مناطق کم‌برخوردار و روستایی که دسترسی کامل به آموزش و یا محتوای آموزشی مناسب ندارند، را وظیفه ذاتی این مرکز برشمرد و تصریح کرد: به این منظور؛ طرح «همیار سمپاد»  توسط مرکز ملی پرورش استعداهای درخشان و دانش پژوهان جوان طراحی، تدوین و اجرایی شده است.

تجلیل از۲۸۶رتبه برتربرگزیده علمی،پرورشی،فرهنگی،هنری وورزشی دبیرستان شهید بهشتی بیرجندبه روایت تصویر

تجلیل از286رتبه برتربرگزیده علمی،پرورشی،فرهنگی،هنری وورزشی دبیرستان شهید بهشتی بیرجندبه روایت تصویر

تجلیل از286رتبه برتربرگزیده علمی،پرورشی،فرهنگی،هنری وورزشی دبیرستان شهید بهشتی بیرجندبه روایت تصویر

تجلیل از286رتبه برتربرگزیده علمی،پرورشی،فرهنگی،هنری وورزشی دبیرستان شهید بهشتی بیرجندبه روایت تصویر

تجلیل از286رتبه برتربرگزیده علمی،پرورشی،فرهنگی،هنری وورزشی دبیرستان شهید بهشتی بیرجندبه روایت تصویر

تجلیل از286رتبه برتربرگزیده علمی،پرورشی،فرهنگی،هنری وورزشی دبیرستان شهید بهشتی بیرجندبه روایت تصویر

تجلیل از286رتبه برتربرگزیده علمی،پرورشی،فرهنگی،هنری وورزشی دبیرستان شهید بهشتی بیرجندبه روایت تصویر

تجلیل از286رتبه برتربرگزیده علمی،پرورشی،فرهنگی،هنری وورزشی دبیرستان شهید بهشتی بیرجندبه روایت تصویر

تجلیل از286رتبه برتربرگزیده علمی،پرورشی،فرهنگی،هنری وورزشی دبیرستان شهید بهشتی بیرجندبه روایت تصویر

تجلیل از286رتبه برتربرگزیده علمی،پرورشی،فرهنگی،هنری وورزشی دبیرستان شهید بهشتی بیرجندبه روایت تصویر

تجلیل از286رتبه برتربرگزیده علمی،پرورشی،فرهنگی،هنری وورزشی دبیرستان شهید بهشتی بیرجندبه روایت تصویر

تجلیل از286رتبه برتربرگزیده علمی،پرورشی،فرهنگی،هنری وورزشی دبیرستان شهید بهشتی بیرجندبه روایت تصویر
سلامت و کاهش آفات کشاورزی مهمترین برنامه سازمان انرژی اتمی است

بیرجند- ایرنا- معاون سازمان انرژی اتمی گفت: مسئله سلامت و کاهش آفات محصولات کشاورزی یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان انرژی اتمی است تا مدت زمان انبارداری آنها افزایش یابد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، سید پژمان شیرمردی روز شنبه در جمع اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی زراعی نیمبلوک شهرستان قاینات اظهار داشت: در گام اول به دنبال ارتقای امنیت غذایی هستیم که از مسیر سلامت غذایی گذر می‌کند و بر اقتصاد هر منطقه نیز اثرگذار است.

وی افزود: در برخی نگاه‌ها گمان بر این است که انرژی اتمی و هسته‌ای فقط تولید برق یا غنی سازی بوده یا از دیدگاه غربی‌ها دنبال مسائل نظامی هستیم اما امروز نگاه اصلی به حوزه سلامت است.

معاون سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: یک بُعد سلامت که انرژی اتمی بر آن تمرکز کرده مربوط به داروها و درمان بیماری‌های مختلف همچون سرطان است لذا امروز با استفاده از داروهای هسته‌ای بیماری هایی تشخیص داده می شود که با هیچ ابزاری قابل تشخیص نیست.

وی ادامه داد: برخی عفونت های بیمارستانی هم ناشی از استریل نشدن کالاهای مصرفی است در صورتی که اگر زمان تولید این وسایل از پرتودهی استفاده شود استریل شده و زمانی که در بدن فرد قرار گیرد مشکلی ایجاد نخواهد شد.

شیرمردی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات حوزه محیط زیست مسئله ریزگردهاست گفت: در این حوزه نیز ماده‌ای به نام هیدرومالچ تولید شده که ترکیبی از چند پلیمر و گیاه است که وقتی روی خاک قرار می گیرد اجازه حرکت خاک را نمی دهد و به صورت آزمایشی در اطراف دریاچه ارومیه اجرایی شده است حتی بذری هم در این ماده به کار گرفته که محیط را سبز می کند.

وی با تاکید بر اینکه انرژی هسته ای با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید برای استفاده مردم کاربردی شود افزود: همین زعفران، زرشک و عناب خراسان جنوبی امروز درگیر آفت است که مشکلاتی در صادرات دارد و در حوزه فروش هم گرفتار مباحث واسطه‌گری و دلالی می شود لذا کشاورزان سودی چندانی از دسترنج خود ندارند.

معاون سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: در حوزه کشاورزی یکی از مهمترین حلقه های زنجیره تامین کالاهای ارزشمند بخش انرژی هسته ای است زیرا اگر بهترین محصول همانند زعفران را داشته باشیم ولی میکروب یا سم داشته باشد علیرغم ارزشمند بودن زحمات کشاورزان اما نمی‌توانیم به آن افتخار کنیم لذا در حوزه بازار باید محصول ارگانیک و بار میکروبی کم داشته باشیم.

وی با اشاره به صادرات ۹۰ درصد پسته به اروپا گفت: این موفقیت به خاطر آن بوده که از سم استفاده نمی‌شود اما چطور باید بپذیریم که جمهوری اسلامی ایران که تا ۱۰ سال گذشته بزرگترین تولید کننده پسته دنیا بوده امروز، پسته از اروپا برگشت داده می‌شود.

شیرمردی تصریح کرد: ما نتوانسته ایم محصولات کشاورزی خود را مدیریت کنیم، محصولات منطقه خراسان جنوبی به ویژه زعفران قاینات به عنوان برند جمهوری اسلامی شناخته می شوند.

وی افزود: برای محصول زرشک، زعفران و عناب خراسان جنوبی به عنوان پیوست اگر کاری کنیم که محصولات ما با افتخار به خارج صادر شود، یکی از موفقیت های بزرگ است که با هم‌افزایی مسئولان انجام‌پذیر خواهد بود چرا که نگاه ما به منطقه ملی است نه منطقه‌ای تا گامی برای نظام جمهوری اسلامی برداریم.

معاون سازمان انرژی اتمی یادآور شد: در دولت جدید نگاه به بخش هسته‌ای بیشتر حل مسئله است، امروز مسئله از نگاه مردم حل مشکلات کشاورزی و یا امنیت غذایی از بُعد انسان و دام است.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با اشاره به اینکه قاینات در خراسان جنوبی به عنوان قطب کشاورزی شناخته می‌شود گفت: زعفران قاینات از لحاظ کیفی حرف اول را در دنیا می‌زند و بزرگترین باغ زرشک جهان در روستای افین شهرستان زیرکوه است.

سلمان اسحاقی تصریح کرد: هدف ما این است که در زمینه مباحث علمی با استفاده از پرتودهی در محصولات کشاورزی منطقه از لحاظ کمی هم جز برترین‌های دنیا باشیم.

 

 

 

 

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند:

توسعه کریدور شرق/ وضعیت زیرساخت های خراسان جنوبی مناسب نیست

توسعه کریدور شرق/ وضعیت زیرساخت های خراسان جنوبی مناسب نیست

بیرجند- رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با تاکید بر توجه به معبر مرزی ماهیرود در راستای توسعه کریدور شرق گفت: متاسفانه وضعیت زیرساخت ها و جاده‌های استان در مسیر کریدور شرق مناسب نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا خامه زر صبح شنبه در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و امور مرز اتاق بازرگانی بیرجند، با اشاره به اهمیت کریدورهای حمل و نقلی و ترانزیتی، اظهار کرد: کشورهایی که از موقعیت جغرافیایی خود درآمد دارند از از نفوذ سیاسی و اقتصادی بالاتری در معادلات جهانی نیز برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه کشور ایران در یکی از شاهراه‌های جهان واقع شده است، افزود: قطعاً اگر به درستی عمل کنیم می توانیم از این ظرفیت جهت توسعه اقتصادی کشور استفاده‌های مفیدی داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: کشور ایران به دلیل دو پهنه آبی شمال و جنوب موقعیت بسیار خوبی دارد اما متاسفانه در تصمیم گیری‌ها نتوانستیم آن گونه که باید از این موقعیت استفاده کنیم.

وی با اشاره به توسعه کریدور شرق، گفت: کریدور شرق از چابهار در سیستان و بلوچستان شروع و شهرهای نیکشهر، ایرانشهر، زاهدان، نهبندان، سربیشه، بیرجند، قاین، گناباد، تربت حیدریه و مشهد را در بر می‌گیرد و در نهایت از مرز سرخس به کشورهای حوزه آسیای میانه می‌رسد.

خامه زر با بیان اینکه خراسان جنوبی در مسیر کریدور شمال – جنوب نیز قرار دارد، عنوان کرد: مرز ماهیرود به عنوان سومین معبر رسمی به کشور افغانستان در خصوص توسعه کریدور شرق مد نظر است.

وی با اشاره به اینکه حمل ترکیبی و چند وجهی نیز مورد توجه کشورها قرار دارد لذا تامین و توسعه ریلی استان می‌تواند مفید باشد، بیان کرد: متاسفانه وضعیت جاده‌های استان نیز در مسیر کریدور شرق مناسب نیست.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه سند آمایش سرزمینی باید به روز شود، اظهار داشت: نظرات و پیشنهادات ادارات در راستای توسعه کریدور شرق جمع‌بندی و به استانداری ارسال شود.

در سفر کاری دکتر لامعی به تهران انجام شد؛

دیدار و گفتگوی رئیس دانشگاه با رئیس دفتر رئیس جمهور

 ۱۵ آذر ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۴ کد : ۲۶۱۸۲ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۳۴۴
دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند همزمان با سفر به تهران در روز سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲، با دکتر غلامحسین اسماعیلی، رئیس محترم دفتر رئیس جمهور دیدار و گفتگو کرد.
دیدار و گفتگوی رئیس دانشگاه با رئیس دفتر رئیس جمهور

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در دیدار دکتر لامعی، رئیس دانشگاه با دکتر غلامحسین اسماعیلی، رئیس محترم دفتر رئیس جمهور مسائل مختلف استان و دانشگاه بررسی شد.
دکتر اسماعیلی در این دیدار به اقدامات صورت گرفته برای پروژه آبرسانی به استان خراسان جنوبی از دریای عمان و احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تابش از رفسنجان به استان خراسان جنوبی که سوخت موردنیاز شرق و شمال شرق کشور را تأمین می‌کند، اشاره کرد و بیان داشت: خط فرآوری تابش نقش بسزایی در تسهیل امور خواهد داشت.
همچنین دکتر اسماعیلی با اعلام آخرین وضعیت ابر پروژه راه آهن خراسان جنوبی و خط راه آهن بیرجند – قاین – یونسی، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته منابع اعتباری برای احداث طرح تأمین شده است. وی با برشمردن نقش راه آهن در توسعه استان، افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته، به همت دولت سیزدهم یکی از آرزوهای دیرینه مردم خراسان جنوبی برای اجرای پروژه راه آهن در حال رقم خوردن است.
در ادامه، دکتر لامعی از نقش دکتر اسماعیلی در توسعه استان خراسان جنوبی قدردانی کرد و بطور مفصل چالشهای دانشگاه را برشمرد. رئیس دانشگاه در این دیدار و گفتگو که بیش از یک ساعت به طول انجامید، به بودجه و کسری اعتبارات سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ پرداخت و اعلام کرد: اعتبارات تخصیص یافته به دانشگاه در ۷ ماهه سال جاری کافی نبوده است. همچنین درخواست‌های دکتر لامعی برای کمک به برخی از پروژه‌های دانشگاه، از جمله؛ باغ امیریه، بوستان و المان شهدای پردیس شوکت آباد و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، سالن اجتماعات، خوابگاه‌های متأهلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دکتر اسماعیلی، عضو هیأت امنای دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی نیز همچون گذشته قول پیگیری، همراهی و مساعدت داد.
در پایان، دکتر لامعی از همت و تلاش‌های بی وقفه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه برای پیگیری مسائل استان و مجموعه آموزش عالی تشکر و قدردانی کرد.
همچنین رئیس دانشگاه بصورت ویژه از تلاش‌های بی‌دریغ، مساعی ارزشمند و خدمات خالصانه جناب آقای دکتر اسماعیلی، رئیس محترم دفتر رئیس جمهوری به مردم ولایتمدار خطه خراسان جنوبی که موجب شده روند توسعه و پیشرفت زیرساختها در استان شتاب بیشتری بگیرد، صمیمانه قدردانی و سپاسگزاری به عمل آورد.

 

 

 

 

 

گزارش تصویری بازدید از مدارس غیردولتی هدایت و دارالعلوم، به مناسبت هفته گرامی داشت مدارس غیر دولتی

گزارش تصویری بازدید از مدارس غیردولتی هدایت و دارالعلوم، به مناسبت هفته گرامی داشت مدارس غیر دولتی

گزارش تصویری بازدید از مدارس غیردولتی هدایت و دارالعلوم، به مناسبت هفته گرامی داشت مدارس غیر دولتی

گزارش تصویری بازدید از مدارس غیردولتی هدایت و دارالعلوم، به مناسبت هفته گرامی داشت مدارس غیر دولتی

گزارش تصویری بازدید از مدارس غیردولتی هدایت و دارالعلوم، به مناسبت هفته گرامی داشت مدارس غیر دولتی

گزارش تصویری بازدید از مدارس غیردولتی هدایت و دارالعلوم، به مناسبت هفته گرامی داشت مدارس غیر دولتی

گزارش تصویری بازدید از مدارس غیردولتی هدایت و دارالعلوم، به مناسبت هفته گرامی داشت مدارس غیر دولتی

گزارش تصویری بازدید از مدارس غیردولتی هدایت و دارالعلوم، به مناسبت هفته گرامی داشت مدارس غیر دولتی

گزارش تصویری بازدید از مدارس غیردولتی هدایت و دارالعلوم، به مناسبت هفته گرامی داشت مدارس غیر دولتی

مدارس سمپاد، مدارسی پیشرو در نظام تعلیم و تربیت

 

مشاور و مدیر حوزه ریاست سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: مدارس سمپاد،مدارسی پیشرو در نظام تعلیم و تربیت هستند .

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی،عباسعلی مظفری، در آیین تجلیل از ۱۲۰برگزیده  علمی ،پرورشی ،فرهنگی،هنری و ورزشی دبیرستان فرزانگان حضرت زینب«س» بیرجند، اظهار کرد: مهمترین هدف و رسالت مدارس سمپاد گسترش و تقویت فعالیت های پژوهشی و دانش بنیان است.

وی، با بیان این که مرکز ملی پرورش استعداهای درخشان و دانش پژوهان جوان برنامه های مدونی برای تقویت فعالیت های پژوهشی دارد، عنوان کرد: لازمه ی آموزش روش های صحیح پژوهش و تحقیق به دانش آموزان و رشد و بالندگی علمی دانش آموزان مدارس سمپاد، اتخاذ تمام ساز و کارهای لازم برای انجام فعالیت های پژوهشی و دانش بنیان است.

مشاور و مدیر حوزه ریاست سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان،خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان مستعد مناطق کم‌برخوردار و روستایی که دسترسی کامل به آموزش و یا محتوای آموزشی مناسب ندارند، را وظیفه ذاتی این مرکز برشمرد و تصریح کرد: به این منظور؛ طرح «همیار سمپاد»  توسط مرکز ملی پرورش استعداهای درخشان و دانش پژوهان جوان طراحی، تدوین و اجرایی شده است.

۱۶ میلیون نهال در طرح ملی کاشت چگونه تأمین می‌شود؟

خراسان جنوبی در طرح ملی کاشت نهال مکلف به کاشت ۱۶ میلیون نهال در طول ۴ سال است که تأمین و کاشت آن از طریق همکاری دو بخش دولتی و خصوصی انجام می‌شود.

 

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: طرح کاشت نهال یک طرح جهانی و کشوری است که در آن ایران مکلف به کاشت یک میلیارد اصله درخت در طول ۴ سال شده است که به عبارتی سهم هر ایرانی سه درخت می‌شود.

او افزود: سهمیه استان در این طرح کاشت ۱۶ میلیون نهال در طول ۴ سال است که روند غیر رسمی این طرح در استان از پارسال شروع شد و با ساماندهی نهالستان‌ها توانستیم تعداد نهالستان‌های استان را در جهت ظرفیت سازی و بسترسازی برای تحقق این تکلیف، از ۴ نهالستان به ۱۶ عدد برسانیم.

نصرآبادی بیان کرد: پارسال تعهد استان یک میلیون اصله نهال بود که این عدد را توانستیم به یک میلیون و ۷۵۰ هزار اصله نهال برسانیم و تعهد امسالمان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله است که با مشارکت بخش خصوصی و اداری تحقق خواهد یافت و بسترسازی‌های آن انجام شده و با توجه به اینکه بخش خصوصی پارسال ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال توزیع داشتند، می توان گفت که استان توانایی تحقق این تعهد را دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: این طرح یک طرح همه گیر و مردمی است و تمام دستگاه‌های اداری، سمن‌ها، مردم، دانشگاه‌ها، مراکز نظامی و انتظامی، رسانه، روحانیون، همیاران طبیعت، دهیاران، شورا‌ها و … می‌بایست در به تحقق رسیدن این تعهد ما را یاری کنند.

او عنوان کرد: این طرح از ۱۰ آذر امسال با حضور سخنگوی دولت در استان به طور رسمی آغاز شد و از ظرفیت بخش خصوصی که بیشتر در قسمت کاشت نهال‌های میوه‌ده فعالیت می‌کنند در کنار ظرفیت‌های دولتی استفاده می‌شود.

نصرآبادی تصریح کرد: برای اینکه در این طرح با چالش آب مواجه نشویم از دو راهکار انتخاب گونه مناسب با شرایط اقلیمی استان و تغییر و اصلاح سیستم‌های آبیاری استفاده می‌کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار کرد: تولید، کاشت و نگهداری در این طرح حائز اهمیت است که البته درصد اهمیت تولید ۱۰ درصد، کاشت ۲۰ درصد و نگهداری ۷۰ درصد است بنابراین بعد از اینکه نهال‌ها کاشته شد نظارت بر نگهداری آن‌ها همچنان ادامه دارد و حوزه‌هایی که بیشتر از ۱۰۰ اصله نهال می‌خواهند کاشت کنند باید اطلاعات را در سامانه ثبت کاشت درخت کشور ثبت کند.

 

 

 

فروش کپسول گاز خانگی بیشتر از نرخ یارانه‌ای غیرقانونی است

بیرجند – ایرنا – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: نرخ یارانه‌ای هر سیلندر گاز مایع ۲۷۹ هزار ریال است که فروش آن به قیمت بالاتر غیرقانونی است.

محمدرضا عابدانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مردم در صورت مشاهده فروش کپسول گاز خانگی به قیمت بالاتر از یارانه‌ای به سامانه نظارتی ۱۲۴ سازمان صمت تماس بگیرند.

وی عنوان کرد: همه متقاضیانی که نیازمند دریافت گاز مایع برای مصرف خانگی و یا مشاغل خرد هستند باید در سامانه دریافت فرآورده‌های نفتی (سامانه سدف) ثبت‌نام و از این بستر الکترونیکی سوخت موردنیاز خود را دریافت کنند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی افزود: هدف از شکل‌گیری سامانه سدف در سال گذشته این بود تا متقاضیان واقعی نفت سفید و گاز مایع که به گاز شهری دسترسی ندارند، شناسایی و سوخت یارانه‌ای از این روش در اختیار آنان قرار گیرد.

وی بیان کرد: دولت تلاش می‌کند فرآورده یارانه‌ای را به دست مردم به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی برساند و از شبکه خارج نشود، بنابراین تلاش شده است تا انواع فرآورده با قیمت یارانه‌ای به‌منظور شفافیت بیشتر از طریق بسترهای اینترنتی توزیع شود.

فروش کپسول گاز خانگی بیشتر از نرخ یارانه‌ای غیرقانونی است

عابدانی با ذکر این نکته که توزیع الکترونیکی گاز مایع را از حدود یک سال گذشته آغاز کرده‌ایم که در خراسان جنوبی از ۹۸ درصد متقاضیان ثبت‌نام انجام شده است، خاطرنشان کرد: اما برخی مصارف مربوط به کسب‌وکارهای خرد است که اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت متولی شناسایی این مشاغل است و باید احراز هویت آنها انجام شود و با تایید سازمان صمت استان، گاز مایع در اختیار این مصرف‌کنندگان نیز قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: درصد اندکی از نیاز گاز مایع استان خراسان جنوبی مربوط به نیازهای غیریارانه‌ای است که تلاش می‌کنیم آن را هم از طریق سدف مرتفع کنیم.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هیچ کمبودی در استان در خصوص گاز مایع وجود ندارد یادآور شد: اولویت اصلی ما تامین نیاز مردم است و به هر مقدار شرکت‌های توزیع کننده گاز مایع بخواهند، تحویل خواهد شد، اما توزیع تنها در بستر سامانه سدف انجام خواهد شد.

وی افزود: این شرکت تنها وظیفه توزیع گاز مایع را برعهده دارد و قیمت‌گذاری و نظارت بر نحوه توزیع به‌عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار است.

 

 

 

 

 

 

در سفر کاری دکتر لامعی به تهران انجام شد؛

دیدار و گفتگوی رئیس دانشگاه با رئیس دفتر رئیس جمهور

 ۱۵ آذر ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۴ کد : ۲۶۱۸۲ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۳۴۵
دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند همزمان با سفر به تهران در روز سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲، با دکتر غلامحسین اسماعیلی، رئیس محترم دفتر رئیس جمهور دیدار و گفتگو کرد.
دیدار و گفتگوی رئیس دانشگاه با رئیس دفتر رئیس جمهور

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در دیدار دکتر لامعی، رئیس دانشگاه با دکتر غلامحسین اسماعیلی، رئیس محترم دفتر رئیس جمهور مسائل مختلف استان و دانشگاه بررسی شد.
دکتر اسماعیلی در این دیدار به اقدامات صورت گرفته برای پروژه آبرسانی به استان خراسان جنوبی از دریای عمان و احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تابش از رفسنجان به استان خراسان جنوبی که سوخت موردنیاز شرق و شمال شرق کشور را تأمین می‌کند، اشاره کرد و بیان داشت: خط فرآوری تابش نقش بسزایی در تسهیل امور خواهد داشت.
همچنین دکتر اسماعیلی با اعلام آخرین وضعیت ابر پروژه راه آهن خراسان جنوبی و خط راه آهن بیرجند – قاین – یونسی، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته منابع اعتباری برای احداث طرح تأمین شده است. وی با برشمردن نقش راه آهن در توسعه استان، افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته، به همت دولت سیزدهم یکی از آرزوهای دیرینه مردم خراسان جنوبی برای اجرای پروژه راه آهن در حال رقم خوردن است.
در ادامه، دکتر لامعی از نقش دکتر اسماعیلی در توسعه استان خراسان جنوبی قدردانی کرد و بطور مفصل چالشهای دانشگاه را برشمرد. رئیس دانشگاه در این دیدار و گفتگو که بیش از یک ساعت به طول انجامید، به بودجه و کسری اعتبارات سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ پرداخت و اعلام کرد: اعتبارات تخصیص یافته به دانشگاه در ۷ ماهه سال جاری کافی نبوده است. همچنین درخواست‌های دکتر لامعی برای کمک به برخی از پروژه‌های دانشگاه، از جمله؛ باغ امیریه، بوستان و المان شهدای پردیس شوکت آباد و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، سالن اجتماعات، خوابگاه‌های متأهلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دکتر اسماعیلی، عضو هیأت امنای دانشگاه‌های استان خراسان جنوبی نیز همچون گذشته قول پیگیری، همراهی و مساعدت داد.
در پایان، دکتر لامعی از همت و تلاش‌های بی وقفه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه برای پیگیری مسائل استان و مجموعه آموزش عالی تشکر و قدردانی کرد.
همچنین رئیس دانشگاه بصورت ویژه از تلاش‌های بی‌دریغ، مساعی ارزشمند و خدمات خالصانه جناب آقای دکتر اسماعیلی، رئیس محترم دفتر رئیس جمهوری به مردم ولایتمدار خطه خراسان جنوبی که موجب شده روند توسعه و پیشرفت زیرساختها در استان شتاب بیشتری بگیرد، صمیمانه قدردانی و سپاسگزاری به عمل آورد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*