بررسی ادعای ارسال پیامک به داوطلبان انتخابات/ شورای ائتلاف: برای بانک اطلاعاتی‌مان پیامک زدیم/ شریان: قبیله‌گرایی به ائتلاف‌های سیاسی لطمه زده است/ وزارت کشور پاسخ نداد

مطرح کردن شائبه رانت اطلاعاتی از سوی یک جریان سیاسی اصولگرا به نام «شریان» باعث اختلافات اصولگران در آستانه انتخابات ابعاد دیگری از خود را نشان دهد.

بررسی ادعای ارسال پیامک به داوطلبان انتخابات/ شورای ائتلاف: برای بانک اطلاعاتی‌مان پیامک زدیم/ شریان: قبیله‌گرایی به ائتلاف‌های سیاسی لطمه زده است/ وزارت کشور پاسخ نداد

به گزارش ایلنا، اواخر هفته گذشته شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی که به اختصار (شریان) نامیده می‌شود و در عرصه سیاسی به نام و به محوریت مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم شناخته می‌شود، در بیانیه شماره دو خود، شائبه رانت اطلاعاتی از سوی یک ائتلاف سیاسی را مطرح کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «علیرغم همه این تلاش‌ها در جهت سلامت انتخابات، اخیرا یک ائتلاف سیاسی با دسترسی به اطلاعات کاندیداها اقدام به ارسال پیامک‌های انبوه برای نامزدهای انتخاباتی کرده است. این اقدام شائبه وجود یک رانت اطلاعاتی برای این گروه خاص را در اذهان نامزدهای انتخابات و جریانات رقیب به وجود آورده که تداوم این رانت اطلاعاتی می‌تواند منجر به فساد سیاسی شود و رقابت سالم را خدشه دار کند. اقتضای عدالت انتخاباتی و رقابت سالم این است که این اطلاعات باید در زمان مقتضی به صورت یکسان در اختیار کلیه گروه‌های سیاسی، جبهه‌ها، احزاب و حتی مردم قرار گیرد.»

در ادامه با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد، این پیامک از سوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی که مختصرا به «شانا» مشهور است، برای چهره‌های سیاسی و همچنین کاندیداهای احراز صلاحیت شده ارسال شده است. در متن ارسالی این پیامک آمده است: « با سلام و احترام؛ از جنابعالی کاندیدای محترم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دعوت می‌شود در صورت تمایل به بررسی سوابق تخصصی و مدیریتی خود توسط دفاتر استانی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، نسبت به ثبت‌نام در سامانه اقدام فرمایید.»

 

با بررسی سایت این ائتلاف سیاسی صفحه‌ای به نام « فرم ثبت نام کاندیداها» به چشم می‌خورد که کاندیداهایی که صلاحیت‌شان در دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط هئیت اجرایی تایید شده، می‌توانند مشخصات خود را در آن فرم ثبت کنند.

برای پیگیری ادعاهای مطرح شده از سوی شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی مبنی بر شائبه وجود یک رانت اطلاعاتی برای یک گروه خاص، موضوع را از سوی سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور جویا شدیم اما مسئولان وزارت حاضر به پاسخگویی نشدند.

از این رو با سخنگوی شورای ائتلاف و یکی از اعضای حزب «شریان» به گفت‌وگو نشستیم که متن این گفت وگو به این شرح است.

ما برای بانک اطلاعاتی‌مان پیامک زدیم/ شریان مستندات خود را ارائه کند

امیرابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره مطرح شدن شائبه رانت اطلاعاتی از سوی حزب شریان علیه شورای ائتلاف گفت: باید از آنهایی که مدعی هستند سوال کنید تا اسنادشان را منتشر کنند. ما بانک اطلاعاتی داشتیم و برای بانک اطلاعاتی‌مان پیامک ارسال کردیم. نمی‌دانم چه کسی بوده و بیانیه را چه کسی داده است؟

رسولی در پاسخ به اینکه این بیانیه را شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی یا همان (شریان) منتشر کرده است، گفت: من نمی‌دانم این‌ها چه کسانی هستند! بالاخره هرکسی که مدعی است باید اسناد و مدارک را منتشر کند. ممکن است هرکسی چیزی یا بیانیه‌ای را منتشر کند. من اصلا نمی‌دانم و این بیانیه را نخواندم اما شنیدم یک نفر موضع گرفته، نمی‌دانم دقیقا موضوع چیست و درباره چیست. به ما گفتند شما پیامک فرستادید؟ گفتم ائتلاف پیامک می‌زند. ممکن است برای جامعه مخاطبان خود پیامک بزند، یک بانک اطلاعاتی دارد و بعد هم بالاخره افرادی آمده‌اند؛ برای امروز و دیروز هم نیست.

وی افزود: بالاخره ائتلاف یک سابقه‌ای دارد و یک دسترسی اطلاعاتی داریم و متوجه نمی‌شوم الان آنها دنبال چه منفعت، سوال و شبهه‌ای هستند. هر ادعایی دارند مستندات‌شان را ارائه کنند و اگر فکر می‌کنند رانتی اتفاق افتاده مستندات ارائه کنند و بعد هم اگر کسی اشتباه یا خطایی انجام داده به مراجع ذی‌صلاح مراجعه کنند.

رسولی در پاسخ به این سوال که آیا آنطور که در فضای سیاسی گفته می‌شود شریان با محوریت آقای بذرپاش وزیر راه و مسکن شهرسازی فعالیت می‌کند، گفت: چه عرض کنم. یک چیزهایی شنیدم، اما چندبار سوال کردیم، گفتند به من ربطی ندارد. حالا یا ادعا می‌کنند یا خیر من درباره مواضع‌مان می‌توانم صحبت کنم اما درباره مواضع دیگران که نمی‌توانم صحبت کنم. هرکسی درباره موضعی که می‌گوید باید پاسخگو باشد. اگر ادعایی کردند، مستندات‌شان را ارائه کنند؛ اگر کسی تخلفی کرده و فکر می‌کنند موردی وجود دارد، مستندات را به ستاد انتخابات وزارت کشور ارسال کنند. ما که نمی‌دانیم این‌ها چه کسانی هستند.

سخنگوی شورای ائتلاف در پاسخ به این سوال که «شریان» پرسیده به دلیل آنکه هنوز اسامی احراز صلاحیت‌شدگان از سوی نهاد مربوطه منتشر نشده، چه طور شورای ائتلاف به این اسامی دسترسی پیدا کرده و به آن‌ها پیامک زده است، گفت: بروید از خودشان سوال کنید و بپرسید بیانیه‌ای که منتشر کردید بر چه مبنایی است و مستندات‌شان چیست؟ مگر ما چه نهادی هستیم که دسترسی داشته باشیم؟ من نمی‌توانم درباره ادعای کسی نظر بدهم؛ من که قاضی نیستم. یک جریانی ادعایی می‌کند، بالاخره اگر ادعایی دارد و فکر می‌کند این ادعا درست است، مستندات را به مسئول ذی‌ربط ارائه کند و آنها هم پیگیری کنند.

وی افزود: ما که کار سیاسی‌مان را انجام می‌دهیم، سامانه ما از سال‌ها قبل یک دسترسی شبکه‌ای به شبکه ارتباطی دارد و به آن سامانه پیامک می‌زنیم. به نظرم شما خیلی صریح و شفاف از همین مجموعه‌ای که می‌گویید و مدعی است، مصاحبه بگیرید و بخواهید اگر ادعا و مستنداتی دارند، این مستندات را به شما بدهند.

رسولی در پاسخ به این سوال که آیا شورای ائتلاف به کسانی که احراز صلاحیت شده‌اند پیامک زده است، گفت‌: ما طبق قانون یک شبکه پیام‌رسان داریم مثل همه مجموعه‌هایی که شبکه‌های پیامکی دارند و هر روز به مخاطبان‌مان که سال‌ها با شورای ائتلاف در ارتباط هستند، برای موضوعات مختلف پیامک ارسال می‌کنیم. حالا این ادعایی که الان مطرح می‌کنید که ادعای شما نیست؛ می‌گویید یک جریانی مدعی است. به این جریان بگویید مستندات خود را ارائه کند.

وی افزود: شما یک خبرنگار هستی، من خودم صاحب رسانه هستم. به عنوان یک صاحب رسانه به کسانی که مدعی هستند می‌گویم مستنداتتان را بدهید براساس آن پیگیری کنیم. الان ادعایی کردند، خب مستندات‌شان را براساس ادعایی که کردند به شما و نهادهای ذی‌ربط بدهند. مثلا من درباره هر ادعایی که هرکسی مطرح می‌کند نمی‌توانم موضع بگیرم. من الان موضع‌ام این است که می‌گویم اسناد و مدارک‌شان را منتشر کنند و به جاهایی که باید ارائه کنند و به نهادهایی که باید گزارش دهند، گزارش بدهند. ولی بالاخره همه موضوعات بررسی می‌شود. ممکن است ما یک مخاطبانی داشته باشیم که برای‌شان پیامک ارسال کردیم و از این تعداد یک عده‌شان هم کاندیدا باشند. الان چه خطایی کردیم؟ آنها یک ادعایی کردند و باید ادعای‌شان را ثابت کنند.

باندبازی و قبیله‌گرایی به ائتلاف‌های سیاسی لطمه زده است

صالح اسکندری فعال سیاسی اصولگرا عضو حزب شبکه راهبردی یاران انقلاب ( شریان) هم در مورد ارسال این پیامک گفت پاسخ به این سوال در بیانیه شماره ۲ شریان به وضوح مطرح شده و نکته دیگری برای طرح وجود ندارد.

وی با اشاره به تعریف ائتلاف سیاسی در جریان اصولگرایی گفت: وحدت کلمه در بین جریانات انقلابی در مواضع اصولی کاملا وجود دارد اما به نظر ما باید به مفهوم انقلابی‌گری وسعت بخشید تا منجر به جذب حداکثری شود. انقلابی‌گری در جامعه به معنای این نیست که سایر آحاد ملت را غیرانقلابی بدانیم. در دل انقلابی‌گری باید به سلایق مختلف سیاسی و اجتماعی میدان داد.

عضو حزب شبکه راهبردی یاران انقلاب افزود: میدان‌داری ائتلاف در جریانات انقلابی به معنای میدان ندادن به سایر ایده‌ها و سلیقه‌ها نیست. رقابت‌ها باید در چارچوب انقلاب اسلامی باشد. شعارهای حضرت امام خمینی رحمه الله علیه در جامعه جذابیت دارد و همچنان گفتمان انقلاب اسلامی سکه رایج جامعه است. اگر مفهوم انقلابی‌گری را وسعت بخشیدیم، می‌توانیم مدعی شویم که هندسه رقابت را باید در دل خانواده انقلاب طراحی کنیم. باندبازی و قبیله‌گرایی به میدان‌داران گذشته ائتلاف‌های سیاسی لطمه زده و مرجعیت این میدان‌داران زیر سوال رفته است.

وی درباره شیوه رفتار حزبی شریان در انتخابات گفت: شریان برای انتخابات پیش رو به دنبال ایجاد ائتلاف از پایین به بالا است. وقتی پدرخوانده‌ها پاسخگوی عملکرد نامزدهایی که در دوره‌های گذشته به مردم معرفی کرده‌اند نیستند، چه بهتر اینکه ائتلاف را در بین نامزدهایی که قرار است در مجلس از مردم رای بگیرند، دنبال کنیم. یک جمع همدل، یکصدا و با شعارهای شفاف که در پایان ۴ سال نیز امکان ارزیابی عملکرد آنها و پاسخگویی به مردم وجود داشته باشد. البته این روش نافی گفت‌وگو در بالا نیست و شریان هم اکنون مشورت‌هایی را با برخی جریانات سیاسی شروع کرده که نتایج بسیار مثبت بوده و به تدریج درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اسکندری درباره آسیب‌های ائتلاف‌های درون اصولگرایی گفت: یکی از آسیب‌های ائتلاف‌های سیاسی در ایران این است که این ائتلاف‌ها به جای آنکه بر محور وحدت باشند چون به تدریج کارکرد حزبی و باندی پیدا می‌کنند، تبدیل به محور تفرقه می‌شوند. این آسیب از بین برنده مرجعیت این دست ائتلاف‌های سیاسی و شکننده شدن آنها است. در ۴ دهه گذشته رقابت‌های سیاسی ایران به تکرار می‌توان ائتلاف‌های سیاسی را دید که نتوانستند مرجعیت خود را حفظ کنند. نکته دیگر اینکه یکی از مختصات ائتلاف‌های سیاسی، مبرا بودن آنهاست. هیچ ائتلاف سیاسی در ایران  نتوانسته بیش از یک دهه زنده بماند. چراکه اساسا اضلاع ائتلاف رشد یکسان ندارند و پس از یکی دو دوره هیبت کاریکاتوری به ائتلاف سیاسی می‌دهند.

وی تصریح کرد: اخیرا رئیس‌جمهور خواستار تشکیل «مجلس قوی» شده است. یکی از الزامات شکل گیری «مجلس قوی» رقابت و به تبع آن جلب مشارکت حداکثری است. شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی «شریان» در حوزه سیاسی با پیروی از یک الگوی جدید در حال شبکه‌سازی به منظور سامان‌بخشی به موضوع رقابت و تحقق مشارکت حداکثری است. شریان از اساس به دنبال یک کانال‌کشی فکری به منظور فعالیت انقلابی در جامعه در حوزه‌های تخصصی است تا مشارکت واقعی را رقم بزند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*