نه مردم به دکل های مخابراتی

عضو هیئت علمی دانشکده برق بیرجند: سند علمی دال بر ضرر اشعه دکل های مخابراتی وجود ندارد
نه مردم به دکل های مخابراتی

امروز خراسان جنوبی
برای ایجاد پوشش کامل ارتباطی در نقاط کور شهرها و روستاها، اپراتورهای ارتباطی نیاز به نصب دکل های مخابراتی و تجهیزات مربوطه دارند. اما گاهی اوقات به خاطر ذهنیتی که برخی از مردم از مضر بودن تشعشات این دکل‌ها دارند، به اپراتورها اجازه نصب دکل و تجهیزات ارتباطی در محله ها داده نمی شود که طبیعتا این اقدام باعث ایجاد مشکل و عدم آنتن دهی مناسب در نقاط کور می شود که رفع این مشکل جز با همکاری ساکنین آن محله ها قابل حل نیست.
در چند هفته گذشته شاهد تجمع اهالی خیابان مفتح بیرجند در شورای شهر بیرجند و هم چنین در محل نصب دکل مخابراتی بودیم، ساکنانی که نسبت به نصب دکل مخابراتی در نزدیکی منزل‌شان اعتراض داشته و خواستار جابجایی آن بودند. یکی از ساکنان  خیابان مفتح به خبرنگار ما گفت: حریم فیزیکی در نصب دکل  رعایت نشده و جانمایی آن هم  مناسب نبوده است.
محمدی به اثرات منفی اشعه این دکل ها  بر جسم و روان مردم اشاره کرد و از نگرانی ساکنان محل بابت این موضوع سخن گفت و ادامه داد: وقتی به شرکت مخابرات مراجعه کردیم یک نامه از دادستانی مرکز استان به ما نشان داده که شرکت مخابرات می تواند دکل ها را در مکان های مختلف نصب کند اما در همین نامه دادستانی به این نکته هم اشاره کرده که نصب دکل ها با در نظر گرفتن تبعات اجتماعی  انجام شود و اگر امکان جابجایی وجود دارد این کار با همکاری شهرداری و شورا انجام شود.
وی افزود: شورای شهر بیرجند هم اخیرا مصوبه‌ای داشته که اگر امکان جابجایی دکل از این محدوده به فضای بهتری وجود دارد، این کار انجام شود.  عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر بیرجند و مدیر گروه مخابرات این دانشکده در گفت و گو با امروز خراسان جنوبی در مورد این نگرانی و دغدغه مردمی گفت: هیچ گونه سند علمی دال بر مضر بودن تشعشعات دکل های مخابراتی و تأثیر آن بر ناباروری، سرطان، اختلالات روحی و سلامت وجود ندارد هر چند نمی توان منکر مضر بودن اشعه های آنتن ها هم شد.

خطر مودم بیشتر از دکل مخابراتی
محمد رضا خورشیدی با بیان اینکه خطر مودم وای فای بیشتر از یک کل مخابراتی است، افزود: مضر بودن اشعه های آنتن همیشه وجود دارد و حتی همین مودم های وای فای در منازل که ممکن است کنار تختخواب ما باشد، توان  و ضرر بیشتری دارد.
او ادامه داد: این تلقی که چون دکل ها عظیم‌الجثه هستند پس توان بیشتری دارند غلط است. در صورتی که همان مودم اینترنت توان منفی ۴۰ دسیبل را دارد اما اگر حتی دکل مخابراتی روی پشت بام منزل ما باشد؛ توان آن منفی ۶۰ دسیبل و کمتر است. او معتقد است حتی گوشی‌های موبایل هم مضراتی دارد و این مسئله اجتناب ناپذیر است چون در دنیایی زندگی می کنیم که نمی شود بدون مودم و آنتن زندگی کرد.

نظارت مستمر بر فرکانس اشعه ها
دکتر خورشیدی گفت: اگر بخواهیم خیلی محافظه کارانه عمل کنیم باید حتی از موبایل هم استفاده نکنیم؛ اما اگر قبول کنیم که باید در خانه مان مودم داشته باشیم پس باید قبول کنیم که ضررهایی ما را تهدید می کند.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: فرکانس لوازمی مثل مایکروفر و گوشی همراه که در منازل ما وجود دارند بسیار بالاتر از فرکانس دکل‌های مخابراتی است.
مدیر گروه مخابرات دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت دوره ای تشعشعات فرکانس دکل های مخابراتی را رصد می کنند، گفت: این تشعشعات نباید از یک سطح توان استانداردی بالاتر باشد و قطعا در دکل های مخابراتی هم این حد استاندارد رعایت می‌شود.

مردم شکایات خود را ثبت کنند
خورشیدی بیان کرد:شهروندان می توانند اگر شکایتی دارند و نسبت به غیر استاندارد بودن این تشعشعات معترض اند، در سامانه تنظیم مقررات شکایت خود را درج کنند تا اندازه گیری فرکانس ها در دستور کار قرار گیرد.
این استاد دانشگاه بیرجند به یک کار تحقیقاتی که بر روی ساکنان یک محله تهران و تأثیر  امواج یک آنتن بزرگ در آن محدوده انجام داده است، اشاره کرد و اذعان داشت: در این کار تحقیقاتی فرکانس اشعه ها در حد استاندارد بوده و تخلفی ثبت نشده است.
وی با تأکید بر اینکه هر چه کمتر در معرض اشعه ها باشیم، بهتر است اما این امکان پذیر نیست، در ادامه عنوان کرد: برای بررسی اثر اشعه دکل های مخابراتی نیاز است یک کار تحقیقاتی چندین ساله به طور مثال ۲۰ ساله بر روی ساکنان یک محله که در معرض هیچ اشعه ای غیر این دکل ها نباشد، انجام گیرد که کار دشوار و غیرممکنی است چرا که اشعه‌های زیادی پیرامون ما قرار دارند که بر جسم ما تأثیر گذارند.
خورشیدی افزود: در دنیای فعلی به هر کجا برویم، تحت تأثیر اشعه ها قرار خواهیم داشت و این اجتناب پذیر است.

نصب ۵۷۰ دکل های تلفن همراه

کارشناسی و آیتم های خاصی انجام می شود تا میزان پوشش و عملکرد کیفی به بهینه ترین وضعیت ممکن ارتقا یابد. ضمنا محل احداث سایت باید شرایط عملیات اجرایی را داشته باشد و اینگونه نیست که در هر نقطه ای بتوان دکل نصب کرد. وی گفت: شهروندان بعضی مواقع از عدم آنتن دهی گوشی تلفن همراه در برخی نقاط شهر شاکی هستند که در پاسخ باید گفت، احداث سایت های جدید همراه صرفا به منظور بهبود پوشش و عملکرد کیفی به جهت رفع شکایات مردمی بوده و در صورت جلوگیری از اینگونه اقدامات توسع های و خدمات رسانی، اعتراضات مردمی بر طرف نشده و مشکلات کیفی شبکه دوچندان خواهد شد.

سایت‌های تلفن همراه ضرری ندارد
سازمان انرژی اتمی هم در خصوص این تشعشعات  می‌گوید: طبق آخرین گزارش مجامع بین المللی از کل جمعیت ۷ میلیارد نفری جهان حدود ۴ میلیارد نفر از موبایل استفاده می‌کنند، با توجه به کثرت تعداد کاربران و اهمیت موضوع سلامت سازمان ملل متحد رأسا به موضوع ورود کرده و برای نظارت و کنترل بر ایمنی تشعشع ناشی از آنتن‌های شبکه موبایل از یک سو و آنتن‌های دستگاه‌های موبایل از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت را با مسئولیت اجرایی دو کمیته زیر مجموعه آن یعنی ICNIRP و IARC مسئول نظارت مستمر بر این امر قرار داده است.آخرین اظهار نظر سازمان مذکور این بوده است که هیچ رابطه علمی بین امواج غیر یونیزان رادیویی با بیماری‌ها به اثبات نرسیده است، ضمن اینکه انجام پژوهش‌های علمی به طور مستمر در حال انجام است و به محض کسب دانش مرتبط با موضوع توسط سازمان جهانی بهداشت در اختیار دولت‌ها قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*