اخبار خراسان جنوبی

واگذاری زمین به خانواده‌های ۴ فرزند به بالا در خراسان‌جنوبی

اولین قرعه کشی واگذاری زمین به خانواده‌های ۴ فرزند به بالا در خراسان‌جنوبی صبح امروز در شهرستان خوسف برگزار شد.

واگذاری زمین به خانواده‌های 4 فرزند به بالا در خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از خوسف، اولین قرعه کشی واگذاری زمین به خانواده های ۴ فرزند به بالا در خراسان جنوبی صبح امروز در این شهرستان برگزار شد.

 دکتر سید علی حسینی، فرماندار خوسف با اشاره به قرعه کشی اهدای زمین به خانواهای دارای ۴ فرزند و بیشتر در این شهرستان گفت: در این قرعه کشی برای اولین بار به ۱۱۳ خانوار واجد شرایط زمین واگذار شد.

وی گفت: متقاضیان زمین ۴ فرزند به بالا از پرداخت هزینه های آماده سازی معاف هستند.

به گفته وی اراضی نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت خوسف به صورت ویلایی و به متراژ حداقل ۲۰۰ متر به این خانواده اختصاص می‌یابد.

فرماندار خوسف یادآور شد: تاکنون طی قرعه کشی های صورت پذیرفته به ۴۵۰ متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن و ۲۳۷ نفر در طرح جوانی جمعیت ، در شهر خوسف زمین واگذار شده بود.

بر اساس بند ح تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۲، در سال جاری یک قطعه زمین به صورت رایگان در قالب شرایط مندرج در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به خانواده‌های دارای ۴ فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال اختصاص می یابد.

 امکان ثبت نام و بهره مندی از این طرح تا پایان سال ۱۴۰۲ امکان پذیر بوده و واحد شرایطین نباید ثبت نام را به روزهای پایانی سال موکول کنند.

 

 

 

 

سربازی عبادت و جهاد در راه خداست

سرهنگ بخشی علت تقدس سربازی را حفاظت از گوهر ارزشمند اسلام ناب محمدی و انقلاب دانست و گفت: سربازی عبادت و جهاد در راه خدا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سرهنگ مهدی بخشی- معاونت نیروی انسانی انصارالرضا(ع) امروز (۱۹آذر) در جشنواره جوان سرباز، سربازی را عبادت و جهاد در راه خدا دانست و گفت: وقتی عبادت و مجاهدت در راه خدا باشد، سرباز خدمت را تکلیف دانسته و آن را در قبال اسلام، ادا می کند.

معاونت نیروی انسانی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه امنیت کشور مدیون و مرهون نیروهای مسلح و سربازان است، گفت: بنا به گفته پیامبر(ص) یک روز مرزبانی در راه خدا بهتر از دنیا و هر چه در آن است و یک شب نگهبانی دادن برای خدا برتر از هزاران شبانه روز که روزهایش روزه داری و شب‌ها به عبادت سپری شود، است.

سرهنگ بخشی علت تقدس سربازی را حفاظت از گوهر ارزشمند اسلام ناب محمدی و انقلاب دانست و افزود: رسالت ما دفاع از اسلام و انقلاب و آرمان ها تا پای جان است.

وی یادآور شد: شانزدهمین جشنواره جوان سرباز، حول ۱۰ هدف و محور با عناوین “سرباز و دفاع از امنیت و اقتدار، ایثارگری و فداکاری، ورزش و تربیت بدنی، مسئولیت پذیری و خانواده، وظیفه شناسی و اقدام برجسته، سازندگی و تفکر بسیجی، کارورزی و اشتغال پذیری و…” برگزار شد.

بخشی در ادامه افزود: مشکلات سربازان به صورت ماهانه مورد بررسی قرار می گیرد و ارتقا کمی و کیفی، امکانات زیست خواب، اهدای بسته معیشتی و… در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی برای مناسب سازی محیط و ایجاد فضای سبز، امسال بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه شده است.

در پایان جشنواره از ۹ سرباز منتخب حول محورهای ذکر شده و ۱۵ کادر ساعی مرتبط با امور سربازان در همه رده های سپاه انصار الرضا (ع) استان تقدیر به عمل آمد.

سرباز زینت کشور است

سردار مهدوی در همایش جوان سرباز، از این قشر به عنوان زینت کشور نام برد و گفت: آنچه در انقلاب اسلامی ایران مهم بود ارزش و جلا پیدا کردن این جایگاه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سردار محمدرضا مهدوی- فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی- امروز یک شنبه (۱۹ آذر) در همایش جوان سرباز با بیان اینکه سرباز زینت کشور است، گفت: سربازی مرتبط با همه حکومت ها و جوامع بوده اما آنچه در انقلاب اسلامی ایران مهم است ارزش و جلا پیدا کردن این جایگاه است.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گریزی به حدیثی از امام جعفر صادق(ع) زد و افزود: بر اساس این حدیث چشمی که برای پاسداری از اسلام بیدار بماند در آتش دوزخ نخواهد سوخت.

وی گریزی به دفاع مقدس زد و گفت: در آن برهه سربازی در جبهه در حالی خدمت می کرد که ۶ ماه از زمان سربازی اش گذشته بود و با این حال به خدمت خود ادامه داد و حدود سه سال در جبهه خدمت کرد.

به گفته وی تذهیب نفس یکی از دلایل ماندگاری این سرباز در جبهه بود که او با اصرار مدت طولانی را در جبهه خدمت کرد.

سردار مهدوی با بیان اینکه باید از این فرصت طلایی بهترین و بیشترین بهره را برد، یادآور شد: خدمت در سربازی برای همه خاطرات زیادی به همراه دارد و سال ها پس از آن از آن به نیکی یاد می شود.

وی با بیان اینکه انقلاب به سمت جهانی شدن حرکت می کند، به جنگ رژیم صهیونیستی با مردم مظلوم غزه اشاره کرد و گفت: استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی دو قدرت پوشالی در برابر رزمندگان فلسطین ناتوان بوده و به همین دلیل با بمب و … مردم غیر مسلح و بیمارستان ها را هدف گلوله های خود قرار داده و مردم مظلوم فلسطین، کودکان و بیماران را به خاک و خون می کشند.

در ادامه سردار مهدوی تعدادی از نامه و درخواست های سربازان را قرائت و به آنها پاسخ داد.

وی در زمینه نبود تلویزیون در آسایشگاه، عدم دریافت تشویقی، فضای سبز و… قول مساعد پیگیری و حضور از نزدیک برای حل مشکلات را داد.

 

افتتاح اولین مرکز حرفه‌آموزی دستان پر توان خوسف

اولین مرکز حرفه‌آموزی تولیدی، حمایتی و حرفه آموزی معلولان شهرستان خوسف افتتاح شد.

افتتاح اولین مرکز حرفه‌آموزی دستان پر توان خوسف

به گزارش خبرگزاری فارس از خوسف، امروز اولین مرکز حرفه آموزی تولیدی، حمایتی و حرفه آموزی معلولان این شهرستان با حضور از جمعی از مسوولان  افتتاح شد.

دکتر سید علی حسینی، فرماندار خوسف در حاشیه افتتاح این مرکز حرفه آموزی اظهارداشت: در این مرکز که به همت موسسه خیریه حضرت رسول (ص) خوسف و بهزیستی شهرستان راه اندازی شد، ۱۰ نفر از معلولان توسط اداره بهزیستی شهرستان شناسایی و به موسسه خیریه حضرت رسول(ص) خوسف برای حرفه آموزی معرفی شده‌اند.

به گفته وی مله بافی، گلدوزی و خیاطی از جمله خدمات قابل ارائه در این مرکز است.

فرماندار خوسف  با تاکید بر هم افزایی همه دستگاه ها برای ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت، از همکاری های صورت گرفته در راستای افتتاح این مرکز قدردانی کرد.

 

مرکز حرفه آموزی تولیدی و حمایتی دستان پر توان خوسف افتتاح شد

مرکز حرفه آموزی تولیدی و حمایتی دستان پر توان خوسف افتتاح شد

اولین مرکز حرفه آموزی تولیدی، حمایتی و حرفه آموزی معلولین شهرستان خوسف با حضور فرماندار، مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی و جمعی از مددجویان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی فرمانداری خوسف، سیدعلی حسینی در حاشیه افتتاح مرکز حرفه آموزی تولیدی و حمایتی دستان پر توان شهرستان خوسف اظهار داشت: در این مرکز که به همت موسسه خیریه حضرت رسول صلی الله علیه و آله خوسف و بهزیستی شهرستان افتتاح شده است، تعداد ۱۰ نفر از معلولین توسط اداره بهزیستی شهرستان شناسایی و به این موسسه خیریه برای حرفه آموزی معرفی شده اند.

 

به گفته وی مله بافی، گلدوزی و خیاطی از جمله خدمات قابل ارائه در این مرکز است.

 

حسینی با تاکید بر هم افزایی همه دستگاه ها برای ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت، از همکاری های صورت گرفته در راستای افتتاح این مرکز قدردانی کرد.

۶۷ قلم داروی فاقد پوشش بیمه‌ای زیر چتر صندوق صعب العلاج

۶۷ قلم داروی فاقد پوشش بیمه ای تحت پوشش صندوق بیماری های صعب العلاج قرار گرفته است.

علی اربابی مدیر کل بیمه سلامت خراسان جنوبی از تحت پوشش قرار گرفتن ۶۷ قلم داروی فاقد پوشش بیمه‌ای زیر چتر صندوق بیماران خاص و صعب العلاج خبر داد و گفت: این دارو‌ها برای بیماری‌های مختلفی است که ۲۰ قلم آن مربوط به بیماران دیابتی می‌باشد.

اربابی با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت بدنبال کاهش هزینه‌های درمان بیمه شدگان است، ادامه داد: از دارو‌های تحت پوشش قرارگرفته، ۱۷ قلم دارو برای بیماران متابولیک، ۵ قلم دارو برای بیماران سرطانی، ۵ قلم دارو برای بیماران SMA و یک قلم برای بیماران هپاتیت c است.

وی به افزایش پوشش دارویی برای بیماران قلبی، عروقی و پرفشار خون نیز اشاره کرد و افزود: ۱۳ قلم داروی فاقد پوشش بیمه‌ای برای این بیماران تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت و برای بیماران سیستیک فیبروزیس نیز ۶ قلم دارو تحت پوشش قرار گرفته است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی یادآور شد: افرادی که دارای بیماری‌های خاص و صعب العلاج هستند و می‌خواهند از مزایای بیمه‌ای این صندوق در درمان و کاهش هزینه‌ها بهره‌مند شوند ابتدا باید در سامانه‌های بیمه سلامت نشان دار شوند.

انعقادتفاهم۵میلیاردی به منظور حمایت ازدانش آموزان محروم خراسان جنوبی

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از انعقاد تفاهم نامه همکاری به منظور حمایت از دانش آموزان دختر و پسر مناطق محروم استان به ارزش ۵ میلیارد تومان با قرارگاه عدالت آموزشی بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خبر داد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد، صبح امروز در آیین امضای این تفاهم نامه که در سالن اجتماعات آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت ا… العظمی خامنه‌ای«مدظله العالی»مبنی بر گسترش عدالت آموزشی در مناطق کمتر توسعه یافته،این تفاهم نامه به امضار رسید.

وی،اجرایی شدن اهداف کلان سند تحول بنیادین را هدف دیگر این تفاهم نامه دانست و عنوان کرد:  مشارکت، تعامل و همکاریدر حمایت از دانش آموزان مناطق محروم،لازمه کمک به ارتقاء کیفیت یادگیری و تحقق عدالت آموزشی، پرورشی و تربیتی در مدارس بهارستان علم و ادب می باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به فراهم شدن فرصت های برابر دسترسی به تربیت عمومی و رسمی برای آحاد جامعه و اولویت دادن به مناطق کم‌برخوردار استان در این تفاهم نامه گفت: ارتقا سطح مهارت‌آموزی میان دانش آموزان و حمایت از طرح های مرتبط،  توسعه طرح‌های مبتنی بر نگاه تحول محوردر نظام تعلم و تربیت و ارتقاء مهارت های حرفه ای معلمان در سه حوزه دانش،مهارت و گفتمان از دیگر اهداف این تفاهم نامه به شمار می رود.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی از استقبال بیش از یک هزار معلم استان از طرح جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر خبر داد و افزود: ارتقای سلامت فکر، جسم و اندیشه دانش آموزان، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، تحقق عدالت آموزشی و تربیتی، تحقق مدارس قوی، ایران قوی و معلم تأثیرگذارتوانمند،ارتقای سواد رسانه درجامعه،افزایش تولیدعلم وحرکت به سوی تولیدمحصولات دانش بنیان ازمزایای مهم انعقاد این تفاهم نامه است.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش خراسان جنوبی، اذعان کرد: براساس این تفاهم نامه، توزیع۵ هزاربسته لوازم التحریربین دانش آموزان  مناطق محروم مرزی، عشایری و روستایی، حمایت تحصیلی از ۲هزاردانش آموز مستعد پایه دوازدهم و آماده سازی آن ها برای حضور مؤثر و موفق در آزمون سراسری،حمایت تحصیلی از۵ هزاردانش آموز م ابتدایی از طریق ارائه محتوای آموزشی دروس، حمایت از طرح جهاد آموزشی و تربیتی با همکاری معلمان جهادگر استان، اجرا طرح استعدادیابی در مدارس شبانه‌روزی دوره متوسطه اول ،شناسایی و شبکه برای اجرای طرح های آموزشی و تربیتی در دستور کار قرار می گیرد.

به گفته موسوی نژاد، اعتبار این تفاهم نامه از تاریخ امضاء به مدت یکسال شمسی می باشد که با توافق طرفین قابل تمدید است.

بهره برداری از۲مدرسه تولیدی،درخوسف وفردوس/هزینه کرد۳هزارمیلیادی بنیاداحسان ستاد اجرایی فرمان امام«ره»درامرتعلیم وتربیت

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی«ره» درخراسان جنوبی گفت: در آینده نزدیک بهره برداری از ۲ مدرسه تولیدی شهرستان های خوسف و فردوس با تخصیص اعتبار یک میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، سید مجتبی موسوی صبح امروز در آیین انعقاد تفاهم نامه همکاری قرار گاه عدالت آموزشی بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام«ره» با آموزش و پرورش اظهار کرد: تا کنون ۱۳۵ مدرسه توسط بنیاد های ۱۵ خرداد و احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام«ره» در استان احداث شده و به بهره برداری رسیده است.

وی، با اشاره به توزیع ۴ هزار پک آموزشی، پرورشی و تربیتی و خدماتی بین دانش آموزان دختر و پسر مناطق محروم استان، تصریح کرد: از سوی بنیاداحسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام«ره» ۳ هزار میلیارد تومان درامر تعلیم و تربیت و توانمند سازی علمی  دانش آموزان دختر و پسر مناطق محروم و یتیم خراسان جنوبی،دردو بخش سخت افزاری و نرم افزاری، اشتغال زایی و دیگر موارد هزینه شده است.

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی«ره» درخراسان جنوبی، از توزیع پنج هزار بسته نوشت افزار بین دانش آموزان نیازمند خراسان جنوبی در قالب پویش مشق احسان، خبر داد و خاطر نشان کرد:قرارگاه عدالت آموزشی بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام«ره» ،در کنار تقویت مهارت برای تحقق عدالت آموزشی، نگاهی تربیتی هم به تمام عرصه های حوزه فعالیتی خود در مدارس استان دارد.

پیشرفت ۵۰ درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه بیرجند

پیشرفت ۵۰ درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه بیرجند

بیرجند – ایرنا – معاون دانشجویی دانشگاه بیرجند گفت: سه خوابگاه متاهلی در این دانشگاه در دست ساخت است که اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سید مرتضی موسوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون ۲۰ سوئیت خوابگاه متاهلی در دانشگاه داریم و با کمک یکی از خیرین سه خوابگاه متاهلی در دست ساخت است.

وی با اشاره به کمبود خوابگاه متاهلی در استان، اظهار کرد: با بهره‌برداری از سه خوابگاه جدید، ۳۶ سوئیت به مجموع خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه بیرجند افزوده می‌شود.

معاون دانشجویی دانشگاه بیرجند ادامه داد: امید است این خوابگاه سال آینده به بهره‌برداری برسد هر چند با وجود ۲ هزار و ۴۰۰ دانشجوی متاهل، تا ایده‌آل فاصله داریم.

وی تصریح کرد: در سفر دوم هیات دولت در خصوص خوابگاه‌های متاهلی ۲۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که با رایزنی رئیس دانشگاه افزایش پیدا کرده اما هنوز تخصیص نیافته است.

موسوی عنوان کرد: با توجه به برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص نهضت تامین خوابگاه‌های متاهلی در استان نیز این مهم را پیگیری می‌کنیم تا در این خصوص مانند خوابگاه‌های مجردی بتوانیم همه درخواست‌ها را پوشش دهیم.

وی یادآور شد: خوابگاه‌های خودگران داخل شهر در دوران کرونا از هفت خوابگاه به ۲ مورد کاهش پیدا کرده بود لذا دانشجویان سنواتی و شبانه که از این خوابگاه‌ها استفاده می‌کردند تقاضای استفاده از خوابگاه‌های دانشگاه را دارند.

معاون دانشجویی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۲ خوابگاه به دانشگاه بیرجند افزوده شد، اظهار کرد: یک خوابگاه به همت بنیاد ۱۵ خرداد مهرماه ۱۴۰۱ افتتاح و ۲۰۲ دانشجوی دختر اسکان داده شدند.

وی ادامه داد: مهرماه امسال نیز یک ساختمان قدیمی دانشگاه با تغییر کاربری تبدیل به خوابگاه شد که ۱۴۰ دانشجوی بین‌الملل در خوابگاه شهید خدری اسکان داده شدند.

موسوی عنوان کرد: اکنون چهار هزار دانشجوی دانشگاه بیرجند در خوابگاه‌ها اسکان دارند و تمام درخواست‌های دانشجویان بابت اسکان در خوابگاه‌های مجردی محقق شده و سبب شد دانشجویی راهی خوابگاه خودگران نشود.

وی افزود: همزمان با روز دانشجو برنامه‌های متعددی در دانشگاه برگزار شد از جمله اینکه به همراه هیات رئیسه دانشگاه از خوابگاه‌های دانشجویی بازدید کردیم و مسائل و مشکلات دانشجویان مورد توجه قرار گرفت.

نمایشگاه حمایت از توانمندی‌های فرهنگی و هنری دانشجویان دانشگاه‌های استان از ۱۹ تا ۲۲ آذر ماه جاری، صبح‌ از ساعت ۹ تا ۱۳ و عصر از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸ در محل سالن امید دانشگاه بیرجند دایر است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی خبر داد؛

رشد ۳۰ درصدی سرمایه گذاری در حوزه صمت خراسان جنوبی

رشد ۳۰ درصدی سرمایه گذاری در حوزه صمت خراسان جنوبی

بیرجند- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: سرمایه گذاری که در حوزه صمت استان در هشت ماهه امسال صورت گرفته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد آریافر صبح یک شنبه در نشست خبری اظهار کرد: سازمان صمت نه تنها در استان بلکه در کل کشور یکی از وزارت خانه مهم است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد گردش مالی کشور در این وزارت خانه انجام می‌شود، تصریح کرد: دامنه فعالیت‌های این سازمان وسیع و طویل بوده و جامعه هدف در این سازمان مردم هستند بنابراین کارکرد در این حوزه بسیار دارای اهمیت است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: بیش از ۷۳ درصد اشتغال استان مربوط به مجموعه صمت با ۱۲۷ هزار و ۸۱۲ فرصت شغلی ایجاد شده بوده که ۱۰۰ هزار مورد از این فرصت‌های اشتغال تنها مربوط به حوزه اصناف و بقیه در حوزه‌های دیگر است.

آریافر ادامه داد: سه چهارم اشتغال خراسان جنوبی در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری که در حوزه صمت استان در هشت ماهه امسال صورت گرفته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است، بیان داشت: همچنین تعداد جوازهای تأسیس صادر شده در این مدت حدود ۱۹ درصد و تعداد واحدهای صنعتی که احیا شده پنج درصد رشد داشته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از وجود ۷۸۰ معدن در استان خبر داد و افزود: از این تعداد ۵۵۲ مورد فعال و ۲۳۸ مورد غیرفعال بوده که عمده در حوزه سنگ‌های معدنی و خاک‌های معدنی است.

احیای ۲۴ واحد معدنی در خراسان جنوبی

آریافر با بیان اینکه صدور پروانه‌های بهره برداری معدنی در استان در طی هشت ماهه امسال ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است، اضافه کرد: اشتغال ایجاد شده در حوزه معدن نیز طی این مدت ۶۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به احیای ۲۴ واحد معدنی در هشت ماهه امسال گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد رشد داشته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به بخش اصناف اشاره کرد و گفت: میزان پروانه‌های صنفی صادر شده در استان در هشت ماهه امسال ۶۳ درصد رشد را نشان می‌دهد و در حال حاضر ۴۰ هزار واحد صنفی در استان فعال هستند.

آریافر با اشاره به رشد ۶۳ درصدی اشتغال در حوزه اصناف استان در طی هشت ماهه سال جاری افزود: همچنین در طی این مدت سرمایه گذاری در حوزه اصناف استان ۶۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی از رشد حدود هشت درصدی مشاغل خانگی در خراسان جنوبی خبر داد و یادآور شد: میزان پرداختی‌ها به مشاغل خانگی ۱۱۷ درصد از نظر ارزش و از نظر تعداد ۱۶ درصد رشد داشته است.

رشد ۸۱ درصدی صادرات کالاهای تولیدی استان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه صادرات استان در هشت ماهه امسال از نظر ارزشی محصولات داخل استان ۸۱ درصد و از لحاظ وزنی ۴۳ درصد افزایش وجود داشته است، بیان داشت: واردات به استان نیز در این مدت از نظر ارزشی ۱۶ درصد رشد و از نظر وزنی ۲۵ درصد کاهش داشته است

آریافر ادامه داد: خروجی کل استان در طی هشت ماهه امسال ۴۲۳ میلیون دلار ارزش داشته که ۳۲ درصد رشد را نشان می‌دهد و از لحاظ وزنی نیز ۴۳ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه مراقبت از بازار با انجام بازرسی‌ها و همکاری دیگر سازمان‌ها جزئی از وظایف این سازمان محسوب می‌شود، تصریح کرد: در هشت ماهه امسال ۱۲ هزار و ۸۱ مورد بازرسی از سطح بازار استان صورت گرفته که منجر به تشکیل ۶۲۲ پرونده شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۳ درصد کاهش داشته که نشان از نظارت‌ها خوب از طرف دیگر مراعات کردن حقوق مصرف کنندگان توسط اصناف بوده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: سامانه ۱۲۴ مربوط به ثبت شکایات مردم بوده که در هشت ماهه امسال یک هزار و ۵۸۳ مورد گزارش تخلف ثبت شده که ۱۲۰ مورد منجر به تشکیل پرونده شده است.

آریافر با بیان اینکه در استراتژی استان برای بهره‌گیری از حوزه معدن، صنعت برنامه‌هایی پیش بینی شده است، بیان کرد: در حوزه معدن سیاست این بوده معادن در راستای توسعه اقتصادی و صنعتی استان گام بردارند و منجر به رشد زیرساخت‌های مختلف گردند.

وی با بیان اینکه در خصوص جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی، بسته‌های معدنی تهیه شده و سیاست این بوده که از خام فروشی جلوگیری و زنجیره ارزش افزوده مواد معدنی در استان ایجاد شود، اضافه کرد: در این زمینه باید در کنار معادن کارخانه‌های ایجاد شود و برای تأمین نیرو نیز باید اولویت نیروهای بومی باشند.

گام بلند واحدهای صنعتی به سوی دانش بنیانی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: در حوزه صنعت نیز سیاست سازمان حمایت از صنایعی بوده که تأمین مواد اولیه آنها در استان متناسب با معادن موجود باشد زیرا این امر سبب کاهش هزینه‌های حمل و نقل شده و بنابراین هزینه‌های تولید را پایین می‌آورد.

آریافر با اشاره به اینکه حدود ۱۳ واحد صنعتی استان به سمت دانش بنیان شدن پیش رفته و موفق شده‌اند، بیان کرد: نمونه بارز آن کارخانه کویر تایر در استان بوده و دانشی که از خارج آمده را بومی سازی کرده و این سبب شده در دسترس باشد و هزینه‌ها کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در حوزه تجارت و بازرگانی تعامل با اصناف از طریق فعال سازی اتحادیه‌ها و مشارکت با اتاق اصناف بر اساس ظرفیت و توان در بعد مالیات و همچنین کاهش هزینه‌ها در بحث اجاره بها در دستور کار قرار دارد، گفت: در حوزه بازرگانی خارجی ظرفیت‌هایی خوبی در استان وجود دارد و تلاش داریم تا این ظرفیت‌ها استفاده شود که یکی از این اقدامات فعال کردن خرده فروشی در مرز ماهیرود و یزدان است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با تأکید بر این موضوع که باید تلاش شود تا تراز تجاری با افغانستان مثبت گردد، بیان داشت: باید از طریق ظرفیت کنسولی و نماینده رئیس جمهور در افغانستان و تیمی که در استان برنامه‌ریزی شده ظرفیت‌های استان برای تجار افغان بیان شود.

 

 

دانشگاه بیرجند ۳۶ تفاهم‌نامه پژوهشی امضا کرد

بیرجند – ایرنا – معاون پژوهشی، نوآوری و فناوری دانشگاه بیرجند از انعقاد ۳۶ تفاهم‌نامه پژوهشی دانشگاه با دستگاه‌های اجرایی داخل و خارج از استان خبر داد و گفت: تعداد تفاهم‌نامه‌ها نسبت به سال گذشته چهار برابر شده است.

ابوالفضل اکبرپور روز دوشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های دانشجویان در محل سالن امید دانشگاه بیرجند در جمع خبرنگاران افزود: در حوزه ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت هم قراردهای ما ۲ برابر سال گذشته و به ارزش بیش از ۹ میلیارد تومان بوده است.

وی بیان کرد: امسال در حوزه پژوهش ۱۹۳ مقاله علمی و پژوهشی انجام و ۱۶۲ مقاله ISI دانشگاه بیرجند نیز چاپ و ۳۳۰ مقاله نیز در همایش‌های ملی و داخلی منتشر شده است.

معاون پژوهشی، نوآوری و فناوری دانشگاه بیرجند گفت: امسال تاکنون این دانشگاه هفت نمایشگاه داخلی و خارجی برگزار و ۹ طرح مصوب داخلی را اجرا کرده است.

اکبرپور با اشاره به برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش هفته گذشته در دانشگاه بیرجند، تصریح کرد: هدف از این نمایشگاه هم پیوند دانشجویان با بخش صنعت و بازار کار بود تا ایده‌های جذاب و نو در خصوص نیازهای صنعت ارائه شود.

وی گفت: امسال آزمایشگاه مرجع دانشگاه بیرجند رتبه یک آزمایشگاه‌های کشور و رتبه ۴۱ را در بین ۳۶۰ آزمایشگاه زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کردI است.

اکبرپور با اشاره به نمایشگاه توانمندی‌های دانشجویان گفت: در این نمایشگاه در حوزه پژوهشی دستاوردهای دانشجویان در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان زیر نظر پارک علم و فناوری و مراکز آموزشی و پژوهشی استان، کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، الکترونیک، آب و معدن به نمایش گذاشته شده است.

معاون پژوهشی، نوآوری و فناوری دانشگاه بیرجند افزود: امسال قرص زعفران با خاصیت دارویی مبارزه با سرطان و افسردگی با مجوز سازمان غذا و دارو برای نخستین بار در دانشگاه بیرجند تولید شد.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه معدن نیز اعضای هیات علمی دانشگاه و دانشجویان محصول پهبادی را تولید کردند که می‌تواند به شکل سه بعدی توپوگرافی سطح زمین را برداشت کند و اطلاعات را در اختیار فعالان حوزه معدن قرار دهد.

نمایشگاه حمایت از توانمندی‌های فرهنگی و هنری دانشجویان دانشگاه‌های استان از ۱۹ تا ۲۲ آذر ماه، صبح‌ها از ساعت ۹ تا ۱۳ و عصرها از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸ در محل سالن امید دانشگاه بیرجند دایر است.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*