اخبار خراسان جنوبی

پیشرفت فیزیکی باغ ملی بیرجند به ۷۰ درصد رسید

پیشرفت فیزیکی باغ ملی بیرجند به ۷۰ درصد رسید

شهردار بیرجند گفت: باغ ملی و میدان اجتماعات بیرجند از پروژه‌های مهم شهرداری و در حال اجراست که پیشرفت فیزیکی آن به ۷۰ درصد رسیده است.

مهدی بهترین روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پروژه شامل پارک ملی، پارک مفاخر و میدان اجتماعات به مساحت حدود ۱۱ هکتار است و جزو بزرگترین تفرجگاه‌های استان محسوب و با ترکیب خاصی احداث می‌شود که در زمینه گردشگری هم بسیار کمک کننده است.

وی بیان کرد: تاکنون در اجرای این پروژه ۱۴۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن به ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

شهردار بیرجند به شروع عملیات عمرانی باغ ملی بیرجند در اراضی موسوم به پادگان ۰۴ از سال ۱۳۹۷ اشاره کرد و گفت: پیش بینی می‌شود باغ ملی شهرداری بیرجند تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: سایت میدان اجتماعات و تفرجگاه باغ ملی حد فاصل بلوار شهید صیاد شیرازی، بلوار شهید قرنی، خیابان شهدا و خیابان ارتش است که در آن میدان اجتماعات برای برگزاری گردهمایی‌های ملی و مذهبی و تفرجگاه شهروندان همچنین باغ مفاخر برای متمرکز کردن ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی با نام باغ شهرداری در نظر گرفته شده است.

پیشرفت فیزیکی باغ ملی بیرجند به ۷۰ درصد رسید

بهترین گفت: کاشت درختچه‌های خاص و متناسب با اقلیم منطقه نیز در این مجموعه پیش بینی شده و امید است در تحول چهره شهری اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: در ۲ سال گذشته ۵۰ هکتار به فضای سبز شهر بیرجند اضافه شده و بیشترین تمرکز در شمال شهر به عنوان منطقه کمتر برخوردار است.

شهردار بیرجند گفت: پارک طبیعت در «بند دره» بیرجند هم از پروژه‌های مهم شهرداری بیرجند بود که به بهره‌برداری رسید اما در ۴.۲ هکتار از اراضی متعلق به شهرداری طرح سرمایه‌گذاری مجتمع گردشگری تهیه شده است.

وی عنوان کرد: فراخوان این سرمایه‌گذاری اعلام شده و در حال رایزنی برای انتخاب بهترین طرح هستیم.

بهترین افزود: در ۲ سال گذشته پنج مورد از خانه‌های قدیمی در اختیار شهرداری بازسازی و به عنوان خانه محله افتتاح شده که در زمینه صنایع دستی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی یادآور شد: ساخت بازارچه صنایع دستی در ضلع شمالی فرهنگسرای شهر نیز ظرفیت خوبی برای عرضه محصولات بومی استان است.

 

 

 

تلاش پلیس برای وفای به عهد خود با خدا و مردم

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: پلیس با تقدیم خون عزیزانش به عهدی که با خدا و مردم بسته است وفا می‌کند.

سردار شجاعی نسب فرمانده انتظامی خراسان جنوبی درمراسم سومین روز شهادت استوار یکم امیر حسین ابراهیمی که در مسجد امام حسین (ع) بیرجند با حضور مردم، خانواده‌های شهدا و جمعی از فرماندهان و مسئولین استانی برگزار شد گفت: نظم و امنیت از مهم‌ترین خواسته‌های اجتماعی جامعه است.

او با بیان اینکه بستر توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی بر پایه قانون، امنیت و نظم شکل می‌گیرد افزود: فقدان امنیت ناشی از فقدان نظم است و امنیت و نظم، لازم و ملزوم جامعه است.

سردار شجاعی نسب با اشاره به نقش مهم و ضروری مدافعین امنیت در کنار همه نهاد‌ها اظهار کرد: پلیس با تقدیم خون و با تقدیم جان‌های عزیزانش در زمینه عهدی که با خدا و با مردم بسته است تلاش می‌کند.

فرمانده انتظامی استان بیان کرد: برخی‌ها قصد برهم زدن نظم و امنیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در کشور دارند و با مظلوم نمایی دست به تخلفات می‌زنند.

او گفت: قاچاق مواد مخدر و قاچاق سوخت علاوه بر اینکه یک جرم است، برهم زننده امنیت اجتماعی است و موجب داغدار شدن خانواد‌های متعددی شده و قربانی‌های زیادی را گرفته است.

سردار شجاعی نسب با بیان اینکه امروز ارابه‌های دشمن جان مرزبانان و جوانان مردم را می گیرد تصریح کرد: قاچاقچیان و افرادی که با این افراد برای سوخت قاچاق کمک می‌کنند و این سرمایه ملی که برای مردم کشور و برای توسعه صنعت کشور است را به تاراج می‌برند باید مجازات شوند.

فرمانده انتظامی استان با اشاره به شهادت استوار یکم امیر حسین ابراهیمی گفت: این شهید هم جانش را فدای آرامش و امنیت مردم کرد؛ خانواده‌های این شهید در این آزمون الهی سر فراز بیرون آمدند.

او با اشاره به مراسم تشییع باشکوه این شهید و حضور مسئولین و مردم گفت: از همراهی و هم افزایی مردم قدردانی می‌کنیم.

 

 

 

 

سود سرشار به زبان قاچاقچیان سوخت مزه کرده است

بیرجند – ایرنا – فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: سود سرشار و پول نامشروع به زبان قاچاقچیان سوخت مزه کرده و یک شبه دنبال کسب آن هستند که باعث این معضل در جاده‌های استان شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار حسن شجاعی نسب عصر دوشنبه در مراسم سومین روز تشییع و خاکسپاری استوار یکم شهید امیرحسین ابراهیمی در مسجد امام حسین (ع) بیرجند افزود: سوخت یارانه‌ای برای تولید کشور، کمک به مردم، توسعه زیرساخت‌ها و صنعت پیش بینی شده نه اینکه از مرزهای کشور قاچاق شود و خانواده‌ها متعددی هم داغدار شوند.

وی گفت: پلیس در زمینه قاچاق سوخت هزینه‌های متعددی متحمل می‌شود تا امنیت و آرامش مردم حفظ شود.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی تصریح کرد: اگرچه شهادت امیرحسین ابراهیمی سعادت و لقاءالله بود اما خسارت بزرگ و غیرقابل جبران ناشی از سوءاستفاده قاچاقیان سوخت است.

وی گفت: جای سوال است که آیا در این جولان خودروهای سوخت‌کش خدمتگزاران مردم خواهند توانست به خوبی از امنیت مردم دفاع کنند و باید دقت کنیم که جایگاه شهید و جلاد، خادم و خائن عوص نشود و در برخورد قاطع با این سوداگران مرگ باید مراقب فریادهای مظلوم نمایی عده‌ای هم باشیم.

سردار شجاعی نسب افزود: افتخار است که در خانواده‌های معتقد ایرانی از بدو تولد حرکت بر مدار ارزش‌ها تمرین می‌شود و پدر و مادر شهید ابراهیمی در این آزمون سرافراز بیرون آمدند.

وی با اشاره به نقش مربی و هدایت‌گری پدر شهید ابراهیمی که خودش از یادگاران دفاع مقدس است گفت: این شهید در مسابقه بندگی علو درجات و نمره قبولی دریافت کرد و از فرماندهانش پیشی گرفت.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود: همه ما خوب می‌دانیم که نظم و امنیت و تامین آرامش عمومی و فردی از خواسته‌های مهم اجتماعی است زیرا زمینه توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بر مدار قانون و نظم اجتماعی شکل می‌گیرد.

وی گفت: لذا امنیت و نظم لازم و ملزوم هم هستند چرا که فقدان امنیت ناشی از نبود نظم است و نقش نیروهای مدافع امنیت در کنار همه سازمان‌ها و نهادها به عنوان خدمتگزار مردم ضروری و انکارناپذیر است.

سردار شجاعی نسب تصریح کرد: پلیس نشان داده با تقدیم خون و جان عزیزانش به عهد خود با مردم پایبند است.

وی افزود: اقدامات همه جانبه در مجموعه استان برای برخورد با قاچاق سوخت در دستور کار است و پلیس در این خصوص قاطعانه برخورد می‌کند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: بخشی از اقدامات مقابله با قاچاق سوخت مربوط به استان‌های همجوار و دیگر مناطق کشور بوده که باید جدی گرفته شود اما نظارت‌ها و مراقبت‌های لازم در خراسان جنوبی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در مقابله جدی با برهم زنندگان نظم لحظه‌ای کوتاهی نمی‌کنیم و هشدار می‌دهیم مجرمان و متخلفان به جمع مردم و دلسوزان نظام برگردند در غیر این صورت برخورد قاطع بوده و انتقام از قاتلان شهید ابراهیمی و دیگر شهدای امنیت، سخت است.

سردار شجاعی نسب با اشاره به اینکه بیش از ۹۹ درصد مردم استان قربانیان کمتر از یک درصدی هستند که سرمایه ملی را به تاراج می‌برند گفت: در بحث جاده‌های دوطرفه و این نوع مطالبه‌گری‌ها اشاره‌ای به قاچاقچیان سوخت نمی‌شود و نباید انگشت اشاره به سمت دولت و دلسوزان نظام باشد.

وی یادآور شد: قاچاق کالا، سوخت و مواد مخدر علاوه بر اینکه جرم و منکر است برهم زننده نظم و امنیت اجتماعی بوده و باید از سوی عموم مردم مطرود باشد لذا هدف پلیس علاوه بر برخورد، پیشگیری از این جرایم است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: برخی افراد تحلیل‌های نادرست از موضوع قاچاق مواد مخدر و سوخت دارند و وجود این جرایم را ناشی از بیکاری و نبود شغل می‌دانند حتی برخی افراد آگاهانه و ناآگاهانه این مطالب را تکرار می‌کنند.

وی افزود: قاچاقچی سوخت که در یک یا چند تانکر ۲۰ تا ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق می‌کند آیا مشکل شغل دارد؟ آیا کامیون، تریلی و خودروهای عمومی که برای گشایش زندگی مردم و توسعه حمل و نقل عمومی به کار گرفته شده اما با آن سوخت قاچاق می‌کنند ناشی از مشکلات اقتصادی است یا افرادی که چند خودرو را در این زمینه مدیریت می‌کنند ناشی از بیکاری است؟

سردار شجاعی نسب گفت: ارابه دشمن جان سربازان وطن و مرزبانان را هدف قرار داده و آیا اینها مشکل شغل دارند لذا توجیه مناسبی نیست.

وی ادامه داد: برخی افراد با دور زدن قانون امتیازات سوخت را در اختیارات قاچاقیان قرار می‌دهند و اینها واقعیت‌های اجتماعی قاچاق سوخت نیست که باید مورد توجه قرار گیرد.

این مراسم که با حضور جمعی از مسئولان، فرماندهان نظامی و انتظامی و اقشار مختلف مردم برگزار شد با قرائت دل نوشته‌ای توسط خواهر شهید ابراهیمی همراه بود.

استوار یکم “امیرحسین ابراهیمی” هشتم شهریور امسال در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و سوخت غیرمجاز (خودروهای شوتی) در محل پلیس راه سربیشه بر اثر برخورد خودروی شوتی مصدوم شد و پس از تحمل یک دوره بیماری در حالت کما، روز چهارشنبه اول آذرماه به به یاران شهید امنیت پیوست.

پیکر مطهر این شهید فراجا روز شنبه چهارم آذر ماه با حضور گسترده مردم در بیرجند تشییع و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.

 

 

 

 

ارائه ۱۱۲ هزار نفر خدمت درمانی به زائران اربعین حسینی

کاووسی خواستار برقراری حداقل دو پرواز اربعین در خراسان جنوبی شد و گفت: در اربعین امسال هلال احمر ۱۱۲ هزار خدمت درمانی را انجام داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی محمدعلی کاووسی امروز (۶ آذر) در ستاد اربعین حسینی(ع) خراسان جنوبی اظهار داشت: مجموعه هلال احمر استان امسال دو اقدام را برای امدادرسانی انجام داده است که بازخورد کشوری و بین المللی داشته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه در زلزله افغانستان اولین تیم اعزامی برای امدادرسانی از کشور ما اعزام شدند، افزود: بحت مدیریت واگذاری بهداشت، درمان و امداد و نجات کاظمین و قسمتی از سامرا به مجموعه هلال احمر هم اقدام خوب ما بود، در کشور ما بحث همفسران خورشید و میقات الرضا را داشتیم که ۲۰۰ نفر را به مشهد اعزام و آموزش های لازم را این افراد برای امداد در اربعین فرا گرفتند.

کاووسی از ارائه ۱۱۲ هزار نفر خدمت به زائران اربعین توسط هلال احمر استان خبر داد و گفت:  ۱۶۲ پزشک متخصص را از استان به کاظمین اعزام کردیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی خواستار برقراری حداقل دو پرواز اربعین در استان  شد و افزود: برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی یک ریال از بودجه هلال احمر خراسان جنوبی را هزینه نکردیم.

وی گفت: برای درمانگاه از پیش ساخته در کاظمین باید حمایت شویم، همچنین چهار تن داروهای مازاد مردمی را جمع آوری کردیم اما نیازمند دستگاه های یخچال دار برای حمل و نگهداری هستیم.

در گفت وگو با مهر مطرح شد؛

خدمات زمستانی راهداری/ خسارت ۲۵میلیاردی به جاده های خراسان جنوبی

خدمات زمستانی راهداری/ خسارت ۲۵میلیاردی به جاده های خراسان جنوبی

بیرجند- مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی خدمات زمستانی راهداری استان را تشریح کرد و گفت: بارندگی های اخیر ۲۵ میلیارد تومان به جاده های استان خسارت زده است.

اسداله جلال زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: راهداری به صورت همیشگی برخی از برنامه ها را در طول سال انجام می دهد.

وی با اشاره به طرح نگهداری زمستانی توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ایام زمستان گفت: یک سری عملیات هایی قبل از شروع طرح زمستانه راهداری و یک سری از عملیات هایی در طی طرح انجام می گیرد.

اجرای رسمی طرح زمستانه راهداری از ۲۶ آذرماه

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی از اعلام آمادگی کامل راهداری استان برای هر گونه بارش از جمله باران و برف خبر داد و افزود: اگر چه طرح زمستانه راهداری عملاً از ۲۶ آذرماه به صورت رسمی آغاز می شود اما با توجه به نزولات جوی در طول سال فرقی نمی کند در کدام ایام باشد راهداران در سطح محورهای موصلاتی استان در راهدارخانه ها برای خدمت رسانی به مردم مستقر خواهند بود.

جلال زاده با اشاره به اینکه تعداد ۳۳ راهدارخانه در کل استان وجود دارد، یادآور شد: تعداد ۱۹ مورد از آن بین راهی بوده که عملیات های بین راهی برای کمک کردن به مردم و برای نگهداری راه ها را انجام می دهند و در مواقع حساس بارندگی به صورت ۲۴ ساعته آماده باش هستند.

وی افزود: در مجموع ۲۵۰ نفر نیرو در این راهدارخانه ها فعالیت دارند و به صورت شیفتی در این طرح همکاری می کنند.

۱۵۸ دستگاه در خدمت طرح زمستانه راهداری خراسان جنوبی

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین ۱۵۸ دستگاه در راستای اجرای این طرح به کار گیری شده اند.

جلال زاده با بیان اینکه راهدارخانه ها براساس پیش بینی های جوی که انجام می شود تجهیز و آماده می شوند، یادآور شد: محور زاهدان به سمت مشهد که جزو کریدورهای اصلی بوده درجه اولویت بالایی داشته و نباید مسدود شود و باید سعی کنیم کمترین تبعات را در زمان بارندگی ها داشته باشد.

وی بیان کرد: به نسبت بارندگی تعداد نیروها و تجهیزات در راهدارخانه ها کم و زیاد می شود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در بحث بارندگی ها عملیات های پیش از بارندگی شامل لایه روبی پل ها، باز کردن راه رودخانه ها، تمیز کردن حاشیه راه ها و دپوی شن و نمک انجام می گیرد، بیان داشت: امسال ۱۵ هزار تن شن و نمک برای گردنه های برف گیر و نقاطی که بیشترین برف را در استان داشته باشیم دپو شده است.

خسارت ۲۵ میلیارد تومانی به جاده های استان در پی بارش های اخیر

جلال زاده گفت: بارندگی های اخیر و سیلابی که طی چند هفته گذشته در استان داشته ایم حدود ۲۵ میلیارد تومان خسارت به جاده ها وارد کرد که این خسارت کارشناسی و تایید شده از سوی مدیریت بحران استانداری استان است.

وی ادامه داد: جیران این خسارت ها نیازمند اعتبار بوده و بسیاری از خسارت ها با اعتبارات داخل دستگاه انجام می شود که شاید در این آمار قید نمی شود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی اضافه کرد: بیشترین خسارت ها مربوط به محورهای فرعی روستایی شهرستان های درمیان، زیرکوه، سربیشه و خوسف بوده است.

جلال زاده با اشاره به اینکه خسارت های وارده به رویه آسفالت جاده ها، ابنیه فنی، پل ها و آبنما ها است، تصریح کرد: تعداد آبنماها در استان به ۲ هزار و ۷۰۰ مورد می رسد که باید به پل تبدیل شوند.

تبدیل ۱۵ آبنمای بزرگ خراسان جنوبی به پل طی دو سال گذشته

وی متذکر شد: در دو سالی که از دولت می گذرد حدود ۱۵ آبنمای بزرگ استان تبدیل به پل شده و به طور متوسط هر آبنمای که تبدیل به پل می شود بالغ بر ۷ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی در خصوص مجتمع های خدماتی رفاهی گفت: اگر این مجتمع ها دارای مجوز بوده و ساخته شده باشند، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کمکی را به عنوان کمک بلاعوض به این مجتمع ها انجام می دهد به این صورت که شخص سرمایه گذار زیرسازی ورودی و خروجی آن را آماده و سازمان آسفالت را برایش تنها برای یک مرتبه انجام می دهد.

جلال زاده با اشاره به درخواست مردم مبنی بر ایجاد راهدارخانه های دائمی در برخی از مسیرهای استان افزود: راهدارخانه ها براساس فصول فعال بوده و توان اعتباری سازمان این اجازه را نمی دهد که بتوانیم برای همیشه راهدارخانه دائمی داشته باشیم.

ایمنی اولویت نخست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است

وی در رابطه با فعالیت های راهداری در منطقه مسجد شکر طبس برای نگهداری از جاده از طوفان شن و مسدود شدن آن افزود: اگر طوفان شنی در این منطقه به ما گزارش شود در کمترین زمان ممکن راهداران خود را به آنجا رسانده و اقدامات لازم را انجام می دهند و تاکنون مسدودی در جاده این منطقه به علت طوفان شن نداشته ایم.

جلال زاده در مورد درخواست مردم روستای چاه زرد مبنی بر اجرای زیرسازی این جاده روستایی که چهار کیلومتر بوده گفت: به طور قطع این جاده در دستورکار قرار دارد اما متأسفانه ردیف ملی اعتبارات در راه های روستایی حذف شده و ردیفی که در این حوزه وجود دارد استانی بوده که با محدودیت مواجه است.

وی با بیان اینکه ایمنی اولویت نخست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است، بیان داشت: براساس استانداردهای تعریف شده امکان گاردریل زدن در جاده دو طرفه اصلاً وجود ندارد مگر اینکه دو باند رفت و دو باند برگشت داشته باشد.

اجرای طرح شیار لرزاننده در محورهای حادثه خیز به سبب خواب آلودگی

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اکثر جاده ها استان کویری هستند و بحث خواب آلودگی در این جاده ها علت اصلی تصادفات است، متذکر شد: طرحی را از چهار سال گذشته در نقاط حادثه خیزی استان به ویژه محورهایی که بحث خواب آلودگی و تجاوز از لاین سبب بروز حادثه می شود به عنوان شیار لرزاننده اجرا شده است.

جلال زاده با بیان اینکه خط کشی جاده ها جزو ایمنی آنها بوده مگر اینکه روکش شده و مدت زمان ۱۵ تا یک ماهه نیاز بوده تا رنگ را قیر در خود جذب نکند، یادآور شد: خط کشی جزو کارهای مستمر بوده و هر مدت ۹ و ۱۵ ماه براساس شرایط رنگ احیا می شود.

وی ادامه داد: ۹۹ درصد محورهای استان خط کشی بوده اما برای احیا یک سری از خط کشی محورها محدودیت های اعتباری وجود دارد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هزینه اجرای روشنایی در محورهای موصلاتی زیاد است، اضافه کرد: این طرح تنها در نقاط حادثه خیز آن هم نه به صورت طولی بلکه مانند یک تقاطع باید اجرا شود.

 

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مطرح کرد؛

تلخ و شیرین آمارهای «اچ آی وی» در خراسان جنوبی/شناسایی ۱۳ بیمار

تلخ و شیرین آمارهای «اچ آی وی» در خراسان جنوبی/شناسایی ۱۳ بیمار

بیرجند- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیرجند با اشاره به برخی از آمارهای مرتبط با ویروس «اچ آی وی» گفت: در نیمه اول سال جاری ۱۳ بیمار مبتلا در خراسان جنوبی شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید شایسته صبح دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت ۱۰ آذر روز جهانی اچ آی وی برگزار شد، اظهار کرد: در سطح کشور در سال ۱۴۰۱ تخمین موارد ابتلا به اچ آی وی ۴۵ هزار و ۴۳۶ مورد بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در همین بازه زمانی تعداد موارد تحت مراقبت ۱۸ هزار و ۴۴ نفر و موارد تحت درمان ۱۷ هزار و ۴۷ نفر و موارد فوت ثبت شده نیز ۲۱ هزار و ۸۲۳ نفر بوده است.

شایسته با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ تا پایان شهریورماه تخمین موارد ابتلا به اچ آی وی در کشور ۴۶ هزار و ۱۴۵ بوده است، گفت: در همین بازه زمانی موارد تحت مراقبت فعال ۱۸ هزار و ۶۳۹ نفر، موارد تحت درمان ۱۷ هزار و ۷۱۱ نفر و موارد فوت ثبت شده نیز ۲۲ هزار و ۴۱۵ نفر بوده است.

شناسایی ۱۳ بیمار در ۶ ماهه نخست سال جاری

وی بیان کرد: در خراسان جنوبی نیز در ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۳ بیمار مبتلا به ویروس اچ آی وی شناسایی شده است که یک مورد به دلیل سکته قلبی فوت کرده و یک بیمار نیز از خراسان جنوبی مهاجرت کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در پایان شهریور ماه ۱۱ بیمار داشته‌ایم، گفت: در حال حاضر ۹ بیمار مبتلا به ویروس اچ آی وی در خراسان جنوبی داریم.

شایسته اظهار کرد: در سال ۹۷ در خراسان جنوبی ۱۰ مورد، در سال ۹۸ نیز ۱۰ مورد، در سال ۹۹ تعداد ۹ مورد و در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۲ مورد بیمار اچ آی وی شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه روش‌های انتقال ویروس از تزریقی به انتقال از طریق رابطه جنسی در حال افزایش است، بیان کرد: خوشبختانه با تلاش‌ها و کوشش‌های صورت گرفته انتقال از طریق مادر به کودک در خراسان جنوبی نداشته‌ایم.

بیماران مبتلا به اچ آی وی می‌توانند عمر طولانی داشته باشند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اگر افرادی که رفتار پرخطر داشته و یا مشکوک به ابتلا به اچ آی وی هستند چنانچه به موقع برای شناسایی و درمان اقدام کنند می‌توانند مانند سایر انسان‌ها یک زندگی معمولی داشته باشند.

شایسته با تأکید بر اینکه باید در زمینه ویروس اچ آی وی اطلاع رسانی لازم صورت گیرد، یادآور شد: مردم باید بدانند که اچ آی وی از طریق لیوان و ظرف مشترک، در آغوش گرفتن و همکار بودن و…منتقل نمی‌شود و از این جهت نگرانی وجود ندارد.

رییس میراث فرهنگی طبس خبر داد؛

اجرای ۲۵ پروژه سرمایه گذاری گردشگری در طبس

اجرای ۲۵ پروژه سرمایه گذاری گردشگری در طبس

بیرجند- رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس از فعال بودن ۲۵ پروژه سرمایه گذاری گردشگری در سطح شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعرب بعدازظهر دوشنبه در بازدید کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی از طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام شهرستان طبس از فعال بودن ۲۵ پروژه سرمایه گذاری گردشگری در سطح شهرستان خبر داد و اظهار کرد: ۱۶ اقامتگاه بوم گردی، ۴ مجتمع گردشگری و مراکز تفریحی و سرگرمی، سفره خانه سنتی و هتل از جمله طرح‌های در حال اجرا است که در شهر طبس، دیهوک، روستاهای گردشگری ازمیغان، خرو و اصفهک، کریت، خسروآباد، منصوریه و … است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس ادامه داد: همچنین برای ۴ طرح مجوزهای لازم صادر شده ولی متأسفانه عملیات اجرایی شروع نشده یا از پیشرفت فیزیکی مطلوبی برخوردار نیست.

اشاره به جاذبه‌های گردشگری طبس

به گفته وی طبس با وجود جاذبه‌های متنوع و متعدد گردشگری و وجود آستان مبارک حسین بن موسی الکاظم ع، ۷ روستای هدف گردشگری، مناطق نمونه گردشگری، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، سه کاروانسرای ثبت جهانی، باغ تاریخی گلشن، ظرفیت‌های گردشگری مزرعه و پتانسیل‌های معدنی و زمین شناسی، عنوان سومین ژئو پارک جهانی کشور را به خود اختصاص داده و ظرفیت‌های مناسبی در حوزه گردشگری و صنایع وابسته به این صنعت برای سرمایه گذاری وجود دارد.

عرب افزود: گردشگری یک پدیده اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که منجر به جابجایی مردم به کشورها یا مکان‌هایی خارج از محیط معمول زندگی آنها برای اهداف شخصی یا تجاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گردشگری در حد وسیعی اشتغال ایجاد می‌کند و یکی از بزرگترین صادرات نامرئی در دنیا شناخته می‌شود، گفت: جاذبه‌های گردشگری به لحاظ منابع طبیعی، فرهنگی، باستانی، مذهبی و… و. از توانمندی بسزایی در جذب گردشگران برخوردارند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس گفت: با سرمایه گذاری مناسب در بخش‌های نرم افزاری و سخت افزاری این صنعت و نیز با حفظ مزیت‌های رقابتی می‌توان از این بخش کسب درآمد کرد.

مزیت‌های سرمایه گذاری در بخش گردشگری

عرب افزود: نکته حائز اهمیت این است که گردشگری نسبت به سایر صنایع از لحاظ سرمایه گذاری احتیاج به منابع درآمدی و منابع ارزی کمتری دارد و به نسبت سرمایه گذاری انجام شده منافع و درآمدهای بیشتری را در مقایسه با سایر بخش‌ها ایجاد می‌کند.

وی اظهار کرد: تاکنون ۳۸ اقامتگاه بوم گردی در طبس به بهره برداری رسیده و در کنار سایر تأسیسات اقامتی، ظرفیتی حدود هزار و ۳۰۰ نفر در شبانه روز در حال بهره برداری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس گفت: همچنین تا پایان سال جاری حداقل دو اقامتگاه بوم گردی دیگر در شهرستان به بهره برداری خواهند رسید و اکثر طرح‌های اجرا سال آینده می‌شود.

عرب هدف از این بازدیدها را بررسی دقیق و سنجش نتایج طرح‌ها دانست و تاکید کرد: بهتر است نظارت‌های دوره‌ای بطور منظم صورت پذیرد تا در جهت حمایت از صاحبان مشاغل مطمئن شویم روند اجرای طرح‌ها بصورت صحیح انجام می‌شود و مشکلات سرمایه گذاران و طرح‌ها شنیده و بررسی و حل و فصل شوند.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*