اخبار خراسان جنوبی

 

زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و گوهرسنگ در خراسان جنوبی تعریف شد

زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و گوهرسنگ در خراسان جنوبی تعریف شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: ۲ زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و گوهرسنگ در این استان تعریف شده است که نقش موثری در درآمدزایی و اشتغالزایی دارد.

به گزارش ایرنا از روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی، جواد اشرفی روز پنجشنبه در آیین کلنگ‌زنی مجتمع کارگاه تولیدی و آموزش صنایع‌ دستی “خور” به عنوان روستای ملی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی افزود: این پروژه در راستای سیاست تکمیل زنجیره ارزش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌ قیمتی خراسان جنوبی انجام شده و هدف از این کلنگ‌زنی، احداث مجتمع صنایع‌ دستی برای گردآوری هنرمندان در کنار هم است.

وی اعتبار پروژه را بیش از ۴۰ میلیارد ریال از محل سفر دوم رئیس جمهور اعلام کرد و گفت: دولت و بخش خصوصی با همکاری هم این مجموعه را که شامل ۲۰ غرفه محصولات صنایع‌ دستی است، به بهره‌برداری می‌رسانند.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: شهرستان خوسف دارای معادن غنی طلا و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌ قیمتی است که سنگ‌های قیمتی و نیمه‌ قیمتی یکی از پایگاه‌های مهم در اقتصاد مردمی است و می‌تواند برای پایداری جمعیت در مناطق روستایی مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: از محل سفر دوم رئیس جمهور منابعی برای احداث بازارچه‌های صنایع‌ دستی در ورودی شهرها و روستاها در نظر گرفته شده و مزیت شهرستان خوسف وجود سنگ‌های قیمتی و نیمه‌ قیمتی است که باید شکوفا و در راستای بازارسازی آن اقدام شود.

اشرفی تاکید کرد: باید بعد از کلنگ‌زنی این مجموعه سریعا نسبت به اقدامات عمرانی آن اقدام شود.

وی همچنین از کسب رتبه دوم کشوری توسط مجموعه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان در ارزیابی عملکرد ادارات کل کشور، تقدیر و تشکر کرد.

فرماندار خوسف هم گفت: خوسف مهمترین نقطه گردشگری استان است و درخواست داریم نگاه به این شهرستان ویژه باشد.

سید علی حسینی افزود: اولین مجتمع مشارکتی خراسان جنوبی در روستای خور کلنگ‌زنی می‌شود و این شهرستان ظرفیت بسیار بالایی در حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌ قمیتی دارد.

همچنین مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: منطقه خور شامل روستای خور، سروباد و نوغاب است و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌ قیمتی یکی از ۲ پیشران اقتصادی استان انتخاب شده است.

هادی شاهوردی افزود: شهرستان خوسف بعد از بیرجند بیشترین آثار ثبتی را داراست.

وی گفت: مله بافی خوسف و روستای خور به لحاظ گوهرسنگ‌ ثبت ملی شده که نشان از ظرفیت بالای این شهرستان است و خوسف بسته کاملی از گردشگری سلامت، کویر و مذهبی است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: بزرگترین و اولین بازارچه صنایع‌ دستی مشارکتی استان در این محل با متراژ ۱۱ هزار متر مربع احداث خواهد شد.

وی ادامه داد: این مجموعه با اولویت گوهرسنگ فعالیت خواهد داشت و شامل بخش‌هایی همچون کارگاه آموزشی، ۲۰ کارگاه تولیدی، هشت فروشگاه، رستوران، سرویس بهداشتی، نمازخانه و پارک خواهد بود.

شاهوردی گفت: کارگاه آموزشی به وسعت هزار و ۵۰۰ متر مربع، کارگاه‌های تولیدی صنایع‌ دستی به متراژ هزار و ۸۰۰ متر مربع، فروشگاه به مساحت ۲۰۰ متر مربع و بوستانی به مساحت ۶۰۰ متر مربع از جمله کاربری‌هایی است که در این مجموعه ایجاد می‌شود.

وی افزود: دوره زمانی ساخت واحدهای بخش خصوصی ۶ ماه است و پیمانکار باید در این مدت کارگاه را به سفت‌کاری برساند.

روستای خور از توابع شهرستان خوسف در فاصله ۸۵ کیلومتری شمال غربی شهر بیرجند است و به دلیل کثرت و تنوع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌ قیمتی به ویژه انواع عقیق، سال ۱۳۹۸ به‌ عنوان روستای ملی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌ قیمتی ثبت شد.

 

طرح خرید قراردادی دام برای عشایر خراسان جنوبی اجرا می‌شود

 

طرح خرید قراردادی دام برای عشایر خراسان جنوبی اجرا می‌شود

رئیس سازمان عشایر کشور با بیان اینکه با کاهش میزان تولید گوشت قرمز عشایری در کشور، مشکلات زیاد اقتصادی به وجود می‌آید، گفت: طرح خرید قراردادی دام در استان خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سیاوش احمدی‌میرقائد، رئیس سازمان عشایر ایران به همراه سلمان اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، ابراهیمی مدیرکل عشایر استان، غیرتی فرماندار زیرکوه و جمعی از مسئولان، امروز از کشتارگاه صنعتی در حال احداث در شهرستان زیرکوه بازدید و در جریان روند پیشرفت این پروژه قرار گرفت.

رئیس سازمان عشایر کشور در بازدید از کشتارگاه صنعتی زیرکوه، اظهار داشت: بهترین و با کیفیت‌ترین گوشت را عشایر تولید می‌کنند. با کاهش میزان تولید گوشت قرمز عشایری در کشور، مشکلات زیاد اقتصادی به وجود می‌آید، لذا حمایت از عشایر، موجب تأمین امنیت غذایی و در کنار آن امنیت مرزی می‌شود.

احمدی‌میرقائد افزود: تفکر و نگاه دولت سیزدهم در بخش خدمت رسانی به عشایر بسیار ویژه است، علی‌الخصوص در بحث اجرای پروژه‌های آبرسانی پایدار که تأثیر مستقیم در میزان تولید گوشت قرمز دارد. برای استان خراسان جنوبی یک کار‌ ویژه با تمرکز بر‌ تأمین منابع آبی پایدار تعریف کردیم و در تلاشیم در دوسال مانده از دولت در این حوزه اقدامات مثبتی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه این مجتمع در صورت تکمیل، قادر است روزانه ۵۰ رأس دام سبک و ۵ رأس دام سنگین را کشتار کند، عنوان کرد: افزایش بهره‌وری دام با تصویب و اجرای طرح خرید قراردادی دام را خواهیم داشت.

رئیس سازمان عشایر کشور اظهار داشت: در حوزه آب‌رسانی بیشترین اعتبارات به استان خراسان جنوبی اختصاص داده شده و دو دستگاه تانکر نیز برای آب‌رسانی به استان اختصاص داده شده است. دو دستگاه گریدر در حوزه راه‌ها اختصاص داده شده  و در سال آینده نیز دو گریدر دیگر به استان اختصاص داده خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید اظهار داشت: در قوانین در برنامه هفتم اتفاقات خوبی در حوزه ایل راه‌های عشایر صورت گرفته و امیدواریم دولت در ۵ سال آینده برای ایل راه‌ها و راه‌های روستایی اعتبارات خوبی بگذارد.

سلمان اسحاقی گفت: تمام هم و غم دکتر احمدی در حوزه آب گذاشته شده و آب عشایر یکی از نکاتی است که از افتخارات و یادگاری‌های دکتر احمدی بوده و خواهد بود. خواهش ما از دولت سیزدهم این است که ارز واردات گوشت در اختیار خود عشایر قرار گیرد.

فرماندار زیرکوه نیز اظهار داشت: جامعه عشایر زیرکوه جز عشایر مولد و فعال هستند. ۳۰ درصد ‌جمعیت شهرستان زیرکوه عشایر هستند که دارای پراکندگی بالایی است.

محمدرضا غیرتی بیان کرد: اقدامات خوبی در حوزه عشایری انجام شده از جمله آب‌رسانی و تولید برق خورشیدی و یک سری امکاناتی که کافی نبوده و نیازمند حمایت مدیران کشوری هستیم. در حوزه ایل راه‌ها با مشکلاتی رو به رو هستیم و نیازمند یک گریدر هستیم تا راه‌ها برای این قشر فهیم بهبود یابد.

خدمت‌رسانی به عشایر با اولویت بیشتری صورت گیرد

خدمت‌رسانی به عشایر با اولویت بیشتری صورت گیرد

سرپرست سازمان امور عشایر ایران گفت: عشایر ۱۱ هزار و دویست شهید در طول هشت سال دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده‌اند که با توجه به جمعیت، رقم قابل توجهی می‌باشد. بنابراین خدمت رسانی به آنها باید اولویت بیشتری صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سیاوش احمدی‌میررقائد در گفت‌وگو با عشایر و اعضای شرکت تعاونی عشایری شهرستان طبس، بر تشویق عشایر بر استفاده از طرح خرید قراردادی دام توسط تشکل‌ها تأکید کرد.

وی گفت: عشایر می‌توانند تا با بهره‌مندی از طرح خرید قراردادی دام(گوشت قرمز)، جو را به صورت مدت‌دار (۵ ماه) خریداری کرده، دام خود را پروار کرده و به صورت مستقیم و با حذف واسطه‌ها تولیدات گوشت قرمز خود را عرضه  کنند.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه عشایر کشور ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تولید می‌کنند، افزود: ۸ درصد کشاورزی کشور در دستان عشایر زحمت‌کش است که با کمترین کمک‌های دولتی و با حداقل‌های ممکن صورت می‌پذیرد.

احمدی‌میرقائد عشایر را همچون یک پدافند غیرعامل، ارزشمند برشمرده و گفت: عشایر ۱۱ هزار و دویست شهید در طول هشت سال دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده‌اند که با توجه به جمعیت، رقم قابل توجهی می باشد، لذا خدمت‌رسانی به آنها باید اولویت بیشتری پیدا کند.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با حضور در بخش دستگردان طبس در آیین کلنگ‌زنی فاز دوم پروژه آبرسانی به محلات عشایری چاه مسافر شهرستان، شرکت و آغاز عملیات اجرایی این پروژه را اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه خراسان‌ جنوبی بیشترین اعتبارات را در حوزه آبرسانی در سطح ادارات عشایر کشور دریافت کرده است، گفت: مهمترین پروژه‌های آبرسانی پایدار کشور در خراسان‌جنوبی مطالعه، اجرا و به‌ بهره‌برداری رسیده است.

احمدی‌میرقائد، در خصوص فاز دوم پروژه آبرسانی به محلات عشایری چاه مسافر شهرستان طبس گفت: فاز دوم این پروژه ۱۷ کیلومتر خط انتقال آب به محلات عشایری هوک و چاه بیات دارد و ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیازمند است. با اجرای این پروژه ۵۰ خانوار عشایری با جمعیت ۲۵۰ نفر بهره‌مند می‌شوند.

 

حرفه‌آموزی پشت دیوار بلند زندان بیرجند

مدیرکل زندان های خراسان‌جنوبی گفت: ۴۶ درصد محکومان زندان بیرجند را در کارگاه‌های مهارت‌آموزی و مجتمع گلخانه‌ای و پرورش شترمرغ مشغول به کار کرده‌ایم.

حرفه‌آموزی پشت دیوار بلند زندان بیرجند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مرتضی ذاکریان، نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی امروز از زندان مرکزی بیرجند بازدید کرد و اذعان داشت: امیدواری از جنس تلاش و پشتکار و برنامه ریزی برای آینده را در بین مددجویان زندان بیرجند مشاهده کردیم.

در این برنامه که به همراه مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی استان انجام شد، از مراکز حرفه آموزی زندان بیرجند،گلخانه بنیاد حامی و اندرزگاه زنان این شهرستان بازدید شد.

مرتضی ذاکریان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در جمع بانوان قرآنی زندان بیرجند که عازم سفر معنوی مشهد مقدس بودند بیان داشت: حضور در زندان نباید باعث این تصور شود که در همین سطح متوقف بمانید، بلکه باید از فرصت هایی که در ادامه توسط خداوند به شما اعطاء می شود، نهایت استفاده‌ را ببرید و انسان های مفیدی باشید که جامعه به شما افتخار کند.

وی با بیان اینکه شما می توانید با بهره گیری از مهارت های ارائه شده در کارگاه های حرفه آموزی به گونه ای در آینده در جامعه ظاهر شوید که اطرافیان به شما افتخار کنند؛ بیان داشت: اقدامات اداره کل زندانهای استان جهت اشتغال زایی و حرفه آموزی قابل تقدیر بود.

وی با توصیه به مددجویان زندان بیرجند به آموختن فن و حرفه های مورد نیاز جامعه، گفت: این امر به شما در بازگشت موفق به دامان جامعه کمک می کند.

 وی با اشاره به رویت امیدواری از جنس تلاش و پشتکار و برنامه ریزی برای آینده در بین مددجویان زندان بیرجند اظهارکرد: پشت این امیدها، انسجام و نظم تلاش های مسئولان زندان بود که زمینه های مهارت آموزی و اصلاح و تربیت را فراهم کرده اند.

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی خراسان جنوبی هم در این بازدید اظهارکرد: با توجه به برنامه های فرهنگی و تربیتی و قرآنی که در سطح اندرزگاه برگزار می شود شاهد اتفاقات خوبی در حوزه اشتغال و کسب رتبه های قرآنی و رفتار مددجویان بوده ایم.

علی عبدی بیان داشت: نفرات اول تا سوم قرآنی و اشتغال امروز عازم سفر معنوی مشهد مقدس هستند.

وی اصلاح و بازپروری مددجویان را از مهمترین اهداف نظام زندانبانی دانست و بیان کرد: ۴۶ درصد محکومان زندان بیرجند را در کارگاه های مهارت آموزی و مجتمع گلخانه ای و پرورش شترمرغ مشغول به کار کرده ایم.

 وی تصریح کرد: رتبه نهم کشور را در زمینه اشتغال زایی برای مددجویان را در سطح کشور داریم.

 وی با همت همکاران و ایده های بنیاد تعاون زندانیان در استان تصریح کرد: با راه اندازی جایگاه سوخت و مجتمع خدماتی رفاهی برای بیش از ۱۵۰ نفر از مددجویان اشتغال ایجاد خواهیم کرد.

 

 

 

 

پیشرفت‌های سپاه منجر به افزایش قدرت بازدارندگی شده است

بیرجند – ایرنا – فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: پیشرفت‌های سپاه در عرصه دفاعی اعم از آمادگی نیروی انسانی و ارتقای سطح دفاعی که قابل مقایسه با گذشته نیست، منجر به افزایش قدرت بازدارندگی و آمادگی در برابر دشمن شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار محمدرضا مهدوی روز پنجشنبه در دوازدهمین جشنواره سراسری مالک اشتر (یادبود سردار شهید غلام‌عباس کمیلی افین) و اختتامیه سومین جشنواره و نمایشگاه اسوه سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی افزود: در عرصه امنیتی با کمک همه نیروها در زمینه اغتشاشاتی که دشمن می‌خواست مهر ماه اتفاق بیفتد و القا کردند در مدارس و دانشگاه‌ها با چالش و آشوب مواجه می‌شویم اما توطئه‌های دشمن خنثی شد.

وی گفت: امنیت امروز کشور مرهون تلاش همه نیروهای امنیتی و انتظامی است و محصول همدلی و هم‌افزایی بوده لذا اگر وحدت و هماهنگی داشته باشیم به این دستاوردها می‌رسیم.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی اظهار داشت: فعالیت‌های سپاه و بسیج تاکنون حرکت رو به جلو داشته و در عرصه محرومیت زدایی هم اقدامات خوبی در دست انجام است.

وی با بیان اینکه سپاه برای اتمام پروژه‌های مسکن ملی با همه ظرفیت و امکانات در کنار دولت است افزود: جشنواره مالک اشتر عملکرد یک سال گذشته را بررسی می‌کند که بدانیم آیا اهداف مورد نظر محقق شده است.

سردار مهدوی گفت: در این ارزیابی به آسیب‌ها، اشکالات و نواقصی هم می‌رسیم و می‌توانیم برای سال آینده آنها را رفع کنیم.

وی افزود: پیشرفت‌ها حاصل تلاش شبانه روزی همه رده‌ها بوده و در عرصه‌های مختلف موفقیت‌های خوبی کسب شده است، سپاه پاسداران در گام دوم انقلاب همچنان پر جوشش و با برنامه رو به جلو حرکت می‌کند که بیانگر پویایی است و با روحیه جهادی در همه رده‌ها شاهد حرکت پوینده هستیم.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: رشد بیش از پیش فرماندهان و مسوولان در جهت تحقق مدیریت عملکرد و مدیریت راهبرد در سپاه، ایجاد وحدت رویه و نظام‌ مند کردن نحوه انتخاب و معرفی فرماندهان، مسوولان و مدیران موفق تر در دوره یکساله مبتنی بر شاخص‌ها و مولفه‌های تخصصی و مدیریتی، ترغیب در رفع معایب و نواقص سازمانی و ماموریتی از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره مالک اشتر است.

وی تصریح کرد: شاخص‌هایی که در جشنواره مالک اشتر ارزیابی می‌کنیم نشان می‌دهد جهش بسیار خوبی در همه عرصه‌ها بوده اما در حوزه اطلاع رسانی و تبیینی نتوانسته‌ایم بسیاری از دستاوردها را منعکس کنیم.

سردار مهدوی افزود: این نشات گرفته از روحیه اخلاص است که پاسداران اِبا دارند مسائل را منعکس کنند یا مانور دهند اما باید در این عرصه اطلاع رسانی کنیم و مورد انتظار است.

وی گفت: وقتی عملکردها در سطح استان بررسی می‌شود در عرصه زیرساخت‌های مجموعه سپاه و بسیج حرکت جهشی داشته‌ایم هرچند تا نقطه مطلوب فاصله داریم اما این زیرساخت‌ها می‌تواند به آینده ماموریت‌ها کمک کند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی ادامه داد: پیگیری مهمترین مسئله مدیریتی است و مقام معظم رهبری همواره بر آن تاکید دارند لذا در همه امور باید سرلوحه قرار گیرد.

وی گفت: پروژه‌هایی که بیش از یک دهه در استان قدمت دارند در اولویت قرار گرفته است که باید تکمیل و تا سه ماه آینده افتتاح شوند.

پیشرفت‌های سپاه منجر به افزایش قدرت بازدارندگی شده است

سردار مهدوی افزود: تمامی پروژه‌هایی که ۲ دهه از عمر آنها می‌گذرد در حال انجام است که بخشی به مناسبت هفته دفاع مقدس افتتاح شده و بخشی هم هفته بسیج به بهره‌برداری می‌رسد.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی هم در این همایش گفت: تمدن اسلامی، هدف نهایی انقلاب است و در این راستا باید همه بخش‌ها پای کار باشند.

حجت‌الاسلام امین‌رضا کمالی با اشاره به اینکه ولایت فقیه، شاخص اصلی جامعه اسلامی است افزود: امام بی امت هم کاری از دستش بر نمی‌آید لذا باید مردم پای نظام نگهداشته شوند.

وی اظهار داشت: دشمن نیز همواره در جبهه باطل علیه حق برای اینکه به تمدن سازی نرسیم، طرح و سناریو دارد و اگر آنها را نشناسیم ما را از پا در می‌آورند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا (ع) با بیان اینکه روشنفکران غرب زده، استکبار جهانی و استعمار در مقابل این هدف نورانی قرار گرفته‌اند گفت: با این وجود هسته‌های مقاومت سراسر عالم را گرفته و انقلاب اسلامی به دنیا صادر شده است.

وی بر تقویت جایگاه ولایت فقیه تاکید کرد و افزود: انتخابات از جلوه‌های مردم‌سالاری دینی است که باید همواره باشکوه برگزار شود زیرا عده‌ای نمی‌خواهند انقلاب مقابل استکبار جهانی بیاستد و قصد ریشه کن کردن آن را دارند.

حجت‌الاسلام کمالی تاکید کرد: شناخت ابزار دشمن ضرورت دارد و اگر امروز فناوری دست آنهاست باید برای تقویت بُعد علمی و فناوری نظام نیز تلاش کنیم.

وی پشتکار، نظم، مدیریت و عاقلانه برخورد کردن با حوادث را از ضرورت‌های هر سازمان برشمرد و گفت: وجدان کاری و تعهد هم از مهمترین شاخص‌های سنجش جشنواره مالک اشتر است لذا مدیر انقلابی باید اهل خطرپذیری باشد.

دوازدهمین جشنواره سراسری مالک اشتر (یادبود سردار شهید غلام‌عباس کمیلی افین) با هدف معرفی رده‌های برتر سپاه انصارالرضا (ع) به همراه اختتامیه سومین جشنواره و نمایشگاه اسوه بسیج مساجد و محلات امروز در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد و در این مراسم ۵۰ برگزیده استانی رده‌های مختلف سپاه استان و پایگاه‌های بسیج تجلیل شدند.

۲۲ نفر هم از استان خراسان جنوبی به مرحله کشوری جشنواره سراسری مالک اشتر راه یافتند.

 

 

لزوم توجه فرماندهان بسیج به ۴ اصل اساسی/ ضعف در اطلاع رسانی

سردار مهدوی با بیان اینکه پیشرفت ها و تلاش ها حاصل حرکت های جهادی است، گفت: فرمانداران و نواحی پایگاه های بسیج برای دستیابی به موفقیت و نتیجه باید به ۴ اصل اساسی “برنامه ریزی، هدایت، نظارت و پیگیری” توجه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سردار محمدرضا مهدوی امروز (۱۸ آبان) در دوازدهمین جشنواره مالک اشتر در بیرجند اظهار داشت: این جشنواره بهانه ای است که گردهم آییم و عملکرد یکساله گذشته را بررسی کنیم.

 

فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی در ادامه گفت: آیا بر اساس اهدافی که برنامه ریزی کردیم توانسته ایم حرکت کنیم یا خیر و آیا پیشرفت یا پسرفت داشته ایم؟ آیا درست حرکت کرده ایم و برای ارزیابی به نواقص و آسیب ها خواهیم رسید؟

 

وی با بیان اینکه پیشرفت ها و تلاش ها حاصل حرکت های جهادی است، افزود: نیروهای جهادی در عرصه های مختلف توانستند موفقیت های خوبی را به دست آورند و در کنار همه نیروهای مسلح و دستگاه های خدمتگذار توانستیم در زمینه انجام رسالت و وظیفه خود یک حرکت رو به جلو داشته باشیم.

 

سردار مهدوی بیان کرد: امروز به لطف خدا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب همچنان پرجوش و با برنامه، گام های محکم، استواری در عرصه های مختلف رو به جلو بر می دارد و این بیانگر یک پویایی است.

 

فرمانده سپاه انصارالرضا علیه السلام خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با روحیه جهادی در مقاومت ها و در بخش های مختلف شاهد یک حرکت پوینده هستیم، ادامه داد: شاخصه هایی که امروز در استان ارزیابی شده نشان دهنده که یک جهش خوب در همه عرصه ها است اما در عرصه اطلاع رسانی نتوانستیم بسیاری از مسائل را منعکس کنیم.

 

وی در ادامه گفت: در عرصه اطلاع رسانی ضعیف عمل کرده ایم و در عرصه زیرساخت های مجموعه سپاه و بسیج استان طی یکسال گذشته شاهد یک حرکت جهشی بوده ایم و این زیرساخت ها می تواند بحث آینده ما بسیار کمک کند.

 

سردار مهدوی با بیان اینکه برای مدیریت عرصه بسیج و استفاده از بسیج عمومی ابتدا باید زیرساخت ها در سپاه فراهم شود، افزود: تاکنون در این زمینه یک روند خوبی را پیش گرفته ایم و برای راه اندازی بسیج عمومی در یک روستای دورافتاده قدم و لازمه آن ایجاد یک پایگاه است.

 

فرمانده سپاه انصارالرضا علیه السلام خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: امروز تمامی پروژه های ۱۷ یا ۱۸ ساله را در دست اجرا قرار دادیم و بخشی طی هفته دفاع مقدس به بهره برداری رسید و برخی تا پایان سال جاری به اتمام خواهیم رساند.

 

وی با اشاره به عرصه سازندگی و محرومیت زدایی گفت: امروز شاهد هستیم که در تمامی عرصه ها از جمله مسکن محرومین و کمک به نهادهای حمایتی اقدامات خوبی انجام شده است و از ظرفیت های سپاه در کنار دولت استفاده می‌شود تا هر چه سریع تر پروژه مسکن ملی به اتمام برسد. در قرارگاه محرومیت زدایی توانستیم این حرکت جهادی را در سطح استان راه بیاندازیم.

 

سردار مهدوی با بیان اینکه در عرصه دفاعی حرکت های خوبی انجام گرفته است، افزود: با توجه به اینکه در حاشیه مرز قرار داریم هم به قدرت بازدارندگی و هم به قدرت آمادگی ما در برابر دشمن افزوده است.

 

فرمانده سپاه انصارالرضا علیه السلام خراسان جنوبی عنوان داشت: در اغتشاشات اخیر با کمک همه نیروهای امنیتی، توطئه های دشمن خنثی شد و امروز امنیت به لطف خدا بر کشور، استان و شهر ما حاکم است و این امنیت را محصول همدلی و هم افزایی نیروهای امنیتی می دانیم.

 

وی در خصوص لزوم توجه به برنامه ریزی در کارها گفت: اگر برنامه ریزی نداشته باشیم قطعا پیشرفت نخواهیم داشت؛ باید با برنامه حرکت کنیم و اگر هدایت درست هم نباشد موفق نخواهید شد و بر عملکردها نظارت قوی داشته باشید.

 

سردار مهدوی در پایان بیان کرد: بحث پیگیری بسیار مهم است که یکی از معضلات مهم کشور محسوب می شود و هر جا به نتیجه نرسیدیم به خاطر عدم پیگیری بوده است.

 

 

 

 

 

پنجره امید بر دیوار بلند ندامت

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به رویت امیدواری از جنس تلاش و پشتکار و برنامه ریزی برای آینده در بین مددجویان زندان بیرجند گفت: پشت همه این امیدها، انسجام و نظم؛ تلاش های مسئولان زندان بود که زمینه های مهارت آموزی و اصلاح و تربیت را فراهم کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی و به نقل از روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی، هرچه از زندان در ذهن داریم فضایی تاریک و سرد و تیره و میله‌های آهنی و لباس‌های راه‌راه است. تنها صدایی که به ذهن متبادر می شود ، نوای بر هم خوردن درب‌های آهنی خاکستری زندان است.

 

اما قدم که در این محیط گذاشتیم و کمی گوش کردیم، صداهای دیگری نیز به گوش می رسید.صدای کارکردن می‌آید، صدای چرخ تراشکاری، اره‌های چوبی، منبت‌کاری، چرخ‌های خیاطی و حتی لالایی‌های مادرانه؛ صداهایی که نام دیگرش زندگی است.

 

در پس دیوارهای بلند زندان عده‌ای زندگی می‌کنند، کار می‌کنند و افراد زیادی هستند که سعی می‌کنند آمادگی خود را برای روزهای سخت پس از زندان بالا ببرند.

 

نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی از زندان مرکزی بیرجند بازدید کرد و اذعان داشت: امیدواری از جنس تلاش و پشتکار و برنامه ریزی برای آینده را در بین مددجویان زندان بیرجند مشاهده کردیم.

 

در این برنامه که به همراه مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی استان انجام شد، از مراکز حرفه آموزی زندان بیرجند،گلخانه بنیاد حامی و اندرزگاه زنان این شهرستان بازدید شد.

 

مرتضی ذاکریان -مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی-در جمع بانوان قرآنی زندان بیرجند که عازم سفر معنوی مشهد مقدس بودند بیان داشت: حضور در زندان نباید باعث این تصور شود که در همین سطح متوقف بمانید، بلکه باید از فرصت هایی که در ادامه توسط خداوند به شما اعطاء می شود، نهایت استفاده‌ را ببرید و انسان های مفیدی باشید که جامعه به شما افتخار کند.

 

وی با بیان اینکه شما می توانید با بهره گیری از مهارت های ارائه شده در کارگاه های حرفه آموزی به گونه ای در آینده در جامعه ظاهر شوید که اطرافیان به شما افتخار کنند؛ بیان داشت: اقدامات اداره کل زندانهای استان جهت اشتغال زایی و حرفه آموزی قابل تقدیر بود.

 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با توصیه به مددجویان زندان بیرجند به آموختن فن و حرفه های مورد نیاز جامعه، گفت: این امر به شما در بازگشت موفق به دامان جامعه کمک می کند.

 

ذاکریان با اشاره به رویت امیدواری از جنس تلاش و پشتکار و برنامه ریزی برای آینده در بین مددجویان زندان بیرجند اظهارکرد: پشت این امیدها، انسجام و نظم تلاش های مسئولان زندان بود که زمینه های مهارت آموزی و اصلاح و تربیت را فراهم کرده اند.

 

علی عبدی-مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی خراسان جنوبی- هم در این بازدید اظهارکرد: با توجه به برنامه های فرهنگی و تربیتی و قرآنی که در سطح اندرزگاه برگزار می شود شاهد اتفاقات خوبی در حوزه اشتغال و کسب رتبه های قرآنی و رفتار مددجویان بوده ایم.

 

وی در ادامه بیان داشت: نفرات اول تا سوم قرآنی و اشتغال امروز عازم سفر معنوی مشهد مقدس هستند.

 

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی خراسان جنوبی اصلاح و بازپروری مددجویان را از مهمترین اهداف نظام زندانبانی دانست و بیان کرد: ۴۶ درصد محکومین زندان بیرجند را در کارگاه های مهارت آموزی و مجتمع گلخانه ای و پرورش شترمرغ مشغول به کار کرده ایم.

 

عبدی در ادامه تصریح کرد: رتبه نهم کشور را در زمینه اشتغال زایی برای مددجویان را در سطح کشور داریم.

 

وی با همت همکاران و ایده های بنیاد تعاون زندانیان در استان تصریح کرد: با راه اندازی جایگاه سوخت و مجتمع خدماتی رفاهی برای بیش از ۱۵۰ نفر از مددجویان اشتغال ایجاد خواهیم کرد.

 

 

 

 

تماشای خراسان جنوبی در آینه رویدادهای گردشگری

بیرجند – ایرنا – رویدادهای گردشگری با همکاری جوامع محلی فرصتی برای جذب گردشگر همراه با ایجاد نشاط اجتماعی محسوب می‌شود و در خراسان جنوبی ثبت مراسم مختلف در تقویم رویدادهای گردشگری کشور نویدبخش افزایش گردشگران و رونق این صنعت است.

به گزارش ایرنا، مقصدها و مسیرهای گردشگری به عنوان کانون اصلی جذب گردشگران داخلی و خارجی، نقش اصلی در توسعه صنعت گردشگری دارند، زمانی می‌توان یک مقصد را متمایز و موفق جلوه داد که بتوان تجربه‌های منحصر به‌فرد و جدید را ارائه کرد که این نقش برعهده رویدادهای گردشگری نهاده شده است.

رویداد در ترکیب با توسعه گردشگری باعث شکل‌گیری جاذبه می‌شود و از طریق برنامه‌ ریزی، بازاریابی و اجرای اصولی، به عنوان یکی از راهبردهای مهم برای توزیع گردشگری به صورت عادلانه و منظم در مناطق و زمان‌های مختلف در کشور محسوب می‌شود.

برگزاری رویدادهای گردشگری با همکاری جوامع محلی علاوه بر ایجاد نشاط اجتماعی باعث افزایش مشارکت‌ اجتماعی در برنامه‌های مختلف می‌شود و زمینه‌ای برای احیای هنرها و آداب و رسوم و معرفی آنها به نسل‌های جدید و البته زمینه موثری برای جذب گردشگر، معرفی هدفمند مناطق به ویژه روستاها و مناطق بکر است.

این رویدادها همچنین فرصتی برای آشنایی مردم با فرهنگ مناطق مختلف است و تاکنون ۱۱ رویداد استان خراسان جنوبی در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شده که نشانگر سهم عمده‌ استان در این حوزه است.

برگزاری رویدادهای فرهنگی و میراثی در حوزه‌های مختلف توانسته به رونق گردشگری خراسان جنوبی کمک کند و نمونه اخیر آن دومین جشنواره ملی زرشک بود که ۲۹ مهر تا سوم آبان امسال برگزار و گردشگری مزرعه از برنامه‌های جانبی آن اعلام شد.

امضای هفت تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین بخش دولتی و خصوصی با هدف کمک به ارتقای جایگاه زرشک خراسان جنوبی که رتبه اول تولید این محصول را در کشور دارد و تکمیل زنجیره ارزش افزوده، از جمله رهاورد این جشنواره است.

اما در آخرین خبر مربوط به این حوزه که مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی هفته جاری اعلام کرد، جشنواره برداشت خرمای طبس به تقویم رویدادهای گردشگری اضافه شد.

تماشای خراسان جنوبی در آینه رویدادهای گردشگری

هادی شاهوردی گفت: پس از ثبت این رویداد تلاش می‌شود در زمان برداشت خرما و فصل خرماپزان در شهرستان طبس، برای تورهای ورودی مختص این جشنواره برنامه‌ ریزی لازم انجام شود تا در شاخه‌های گردشگری کشاورزی و گردشگری خوراک یکی دیگر از جاذبه‌های استان به علاقه‌مندان معرفی و شناسانده شود.

همچنین جشنواره نخل و شالی روستای هدف گردشگری ازمیغان طبس یازدهم آبان امسال همزمان با پاییز (فصل گردشگری خراسان جنوبی) برگزار شد و ثبت ملی این مراسم در فهرست رویدادهای گردشگری کشور به نام روستای ازمیغان در دستور کار است.

ثبت ۱۴ رویداد خراسان جنوبی در تقویم رویدادهای گردشگری

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی با اشاره به ثبت ۱۱ رویداد استان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور گفت که چهار رویداد دیگر در حال ثبت شدن است.

هادی شاهوردی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آیین سنتی بی‌بی گردی، جشنواره انار و زعفران فردوس، بازی بومی و محلی روستای گستج، آیین سنتی کوزه شکنی قاین، جشنواره طلای سرخ قاینات، جشنواره شهاب باران، جشنواره ملی زرشک در بیرجند، مراسم بیل زنی خوسف، عناب ته کنی خوسف و بی بی گردی از جمله رویدادهایی بوده که در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شده است.

وی گفت: چهار رویداد گردشگری دیگر مربوط به شهرستان‌های طبس، سرایان، سربیشه و خوسف در حال دفاع و ثبت شدن است که در مجموع ۱۴ رویداد استان را هدفگذاری کردیم.

تماشای خراسان جنوبی در آینه رویدادهای گردشگری
 آیین کوزه شکنی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: در زمینه توسعه گردشگری در استان و هدفگذاری برای جذب گردشگر یکی از مواردی که می‌تواند تاثیرگذار باشد برگزاری رویدادهایی در سطح ملی و استانی است که اکنون ثبت رویدادها در استان آغاز شده و تا ثبت ملی نیز ادامه دارد.

وی افزود: ۱۱ رویداد را در سامانه به ثبت رساندیم و چهار مورد را بارگذاری کردیم که با مستندات از آنها دفاع خواهیم کرد تا با ثبت آنها به ۱۴ رویداد برسد.

شاهوردی گفت: براساس برنامه ریزی و احصا از داده‌ها حدود ۱۰۰ رویداد شناسایی شده که در شهرستان‌ها و ماه‌های مختلف سال هم به لحاظ ثبت در فهرست آثار معنوی و هم قابلیت برگزاری رویداد را دارند که تلاش می‌کنیم پالایش شوند و تعداد رویدادهای گردشگری استان افزایش یابد.

وی بیان کرد: گردشگرانی که می‌خواهند به استان‌ها سفر کنند یکی از مواردی که مد نظر قرار می‌دهند این است که چه رویداد و جشنواره‌ای در زمان سفرشان در آن استان برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: دفاتر و تورهای گردشگری که برنامه‌ریزی می‌کنند برایشان مهم است وقتی گردشگر به یک استان سفر می‌کند با چه رویدادی مواجه می‌شود لذا هرچه بتوانیم کیفیت این رویدادها را ارتقا دهیم برای گردشگر جذاب‌تر است و باعث می‌شود در سال‌ها و ماه‌های آتی گردشگر بیشتری را جذب کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از پایه‌های جذب گردشگر در استان رویدادهایی است که در سطح استانی و ملی برگزار می‌شود افزود: توجه به کیفیت در راس برگزاری رویدادها و جشنواره‌ها در حوزه میراث فرهنگی قرار دارد.

تماشای خراسان جنوبی در آینه رویدادهای گردشگری
 مراسم بیل زنی خوسف

شاهوردی ادامه داد: تلاش می‌کنیم جشنواره‌ها و رویدادهایی که در استان‌های دیگر کیفیت عالی و سبقه قدیمی دارند را احصا و الگوگیری کنیم تا جشنواره‌های خود را با آنها سازگار کنیم و کیفیت را ارتقا دهیم که اکنون در مجموعه استانذاری و دستگاه اجرایی این عزم و همت وجود دارد.

وی گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این آمادگی را دارد چنانچه مجموعه‌ای بخواهد از تجربیات ما استفاده و اعلام نیاز کند ما تجربه خود را در اختیار آنها قرار دهیم تا کیفیت برگزاری رویدادها بیشتر شود.

شاهوردی افزود: مهمترین عامل جذب گردشگر این است که ما رویداهای خود را به خوبی معرفی کنیم و با توجه اینکه رقابت سختی بین استان‌ها وجود دارد که بتوانند خودشان را مقصد گردشگری کنند و از آنجایی که استان ما هنوز مقصد گردشگری نیست باید خیلی تلاش کنیم تا بتوانیم به عنوان یک مقصد گردشگری خوب و مشخص در کشور معرفی شویم.

در اولین گام فصل پاییز به عنوان فصل گردشگری خراسان جنوبی معرفی شدمدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: ما در اولین گام، فصل پاییز را به عنوان فصل گردشگری خراسان جنوبی در بین چهار فصل معرفی کردیم، فصلی که بتواند بیشترین جذب گردشگر را در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری کشاورزی، گردشگری معدن و گردشگری آثار تاریخی و طبیعی داشته باشد.

وی ادامه داد: یکسری برنامه‌ها و رویدادها را دستگاه‌های دولتی برگزار می‌کنند و در این زمینه بخش خصوصی را هم وارد کردیم که کمک کنند، اگر قرار باشد اتفاقی رقم بخورد مجموعه میراث فرهنگی به تنهایی این امکان را ندارد لذا تعیین فصل گردشگری، تبلیغ و اطلاع رسانی در سطح ملی و فراملی برای جذب گردشگر تاثیر بسزایی دارد که تحقق آن همت استانی را می‌طلبد و ما این کار را شروع کردیم.

تماشای خراسان جنوبی در آینه رویدادهای گردشگری
 مراسم عناب ته کنی

شاهوردی گفت: پخش تیزر در شبکه استانی آغاز شده و در شبکه ملی هم پیگیری می‌شود، چاپ و نشر جاذبه‌ها در ماهنامه‌ها و فصلنامه‌های شرکت‌های هواپیمایی، بیلبوردهای فرودگاهی و شهری در دست اقدام است که امیدواریم همه دستگاه‌ها کمک کنند بتوانیم این فصل گردشگری را به خوبی معرفی کنیم و به طور حتم اتفاق خوبی رخ خواهد داد.

وی افزود: در حال حاضر زیرساخت‌های استان جوابگوی گردشگران هست و اگر در بخش‌هایی کمبودی باشد با صدور مجوز مشکل رفع می‌شود اما مشکلی برای اسکان گردشگران در شهرستان‌ها نداریم و در حوزه زیربنایی اعم از راه و آب و پروازها دچار مشکل هستیم که باید توسعه یابد و پروازهای ما بهتر شود. باید یک شرکت هواپیمایی بومی را ایجاد کنیم تا دغدغه لغو پروازها از فرودگاه بیرجند رفع شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: در زمینه بهسازی راه‌ها اقدامات خوبی در دولت سیزدهم انجام شده است و باید جاده‌های بیشتری از استان دوبانده تا امنیت گردشگران تامین شود از طرفی با توجه به اینکه استان ما پهناور است زیرساخت‌های روبنایی مثل سرویس‌های بهداشتی، مجتمع‌های اقامتی و بین راهی باید افزایش یابد که در این زمینه برنامه‌هایی در دست اقدام است.

اما معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی چندی پیش در نشست با فعالان گردشگری استان عنوان کرد: معرفی نشدن ظرفیت‌های استان سبب شده است که خراسان جنوبی در مقایسه با سایر نقاط کشور، گردشگران معدودتری را میزبانی کند.

جواد اشرفی افزود: خراسان جنوبی با وجود محصولات کشاورزی خاص و جاذبه‌های گردشگری ویژه، هنوز ناشناخته مانده است، بکرترین کویرها، چشمه‌ها و کوه‌ها و نیز مناطق تفریحی و گردشگری در این منطقه وجود دارند اما به خوبی معرفی نشده‌اند.

خراسان جنوبی هزار و ۲۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی در فهرست میراث ملی دارد که از این تعداد ۹ اثر در قالب ۶ گروه ثبت جهانی شده است. چهار کاروانسرای خراسان جنوبی در پرونده کاروانسراهای ایرانی در سال جاری و ژئوپارک طبس سال گذشته جهانی شدند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*