اخبار خراسان جنوبی

پدافند غیر عامل در مدیریت شهری/خطرهای بیرجند چیست؟

پدافند غیر عامل در مدیریت شهری/خطرهای بیرجند چیست؟

بیرجند- شهردار بیرجند از تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل شهر بیرجند خبر داد و گفت: در حال حاضر تمام خطرهای احتمالی در بیرجند احصا شده است.

مهدی بهترین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پیشگیری از خسارات جبران ناپذیر طبیعی در مدیریت شهری امری بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه راه مدیریتی که شهرداری بیرجند انتخاب کرده، توسعه متوازن شهر است، تصریح کرد: توسعه متوازن یعنی در کنار اقدامات روبنایی، اقدامات زیربنایی هم داشته باشیم.

۵۴ درصد هزینه شهری بیرجند برای طرح‌های عمرانی

شهردار بیرجند با بیان اینکه در ۲۰ ماهه گذشته تقریباً ۴۰ پروژه و اقدام شاخص در شهر بیرجند اجرا شده که شامل ایجاد پل، میدان، پارک، خیابان، آیلند و غیره بوده است، یادآور شد: همه این اقدامات سبب شد تا بودجه شهرداری بیرجند از زمان تحویل آن از ۲۶۰ میلیارد تومان به ۷۶۰ میلیارد تومان برسد.

وی با اشاره به اینکه ۵۴ درصد از این هزینه شهری به طرح‌های عمرانی شهری ارجاع داده شده است، گفت: از ۴۰ درصد که حد قبولی شهرداری بوده به ۵۴ درصد ارتقاء یافته است.

زیرساخت‌های ضعیف آتشنشانی بیرجند

شهردار بیرجند به اقدامات زیربنایی شهرداری بیرجند اشاره داشت و افزود: این اقدامات در شهر بیرجند در سنوات گذشته مورد بی مهری قرار گرفته به طوری که در آتشنشانی در کل سه سال گذشته حدود ۳۵ نفر از آتشنشانان شهرداری بیرجند بازنشسته شدند، و این سازمان جایی نبوده که در روزنامه اعلام شود که این تعداد آتشنشان لازم بوده و یا آزمون برگزار شود اینها آزمون‌های جسمانی و بدنی و روحی سختی را باید پشت سر بگذارند تا به کسوت آتشنشانی مفتخر شوند.

بهترین ادامه داد: ناوگان آتشنشانی شهرداری بیرجند توسعه اندک و قطره چکانی داشته و در طول ده سال گذشته زیرساخت‌های آتشنشانی بیرجند به شدت ضعیف بود.

وی اضافه کرد: در بحث اتوبوسرانی و ترافیک شهری، در طول سه سال گذشته نزدیک به ۳۵ نفر بازنشسته شده‌اند و تقریباً در طول ۱۰ سال گذشته ناوگان اتوبوسرانی و تاکسرانی شهر بیرجند بازسازی نشده است.

آرامستان شهر بیرجند دیگر گنجایش زیادی ندارد

شهردار بیرجند با اشاره به اینکه ۵۰ دستگاه اتوبوس زمین گیر در شهر داریم که این آمار مهمی بوده و تقریباً ۷۰ اتوبوس فعال در شهر بیرجند با ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار مساحت شهر فعالیت دارند، بیان داشت: اینها قطعاً باید جایگزین می‌شدند که این اتفاق نیافتاده است.

بهترین بحث آرامستان ها را یکی از مسائل پدافندی مهم برشمرد و افزود: آرامستان فعلی شهر بیرجند متأسفانه در حال حاضر ظرفیت آن پر بوده و باید به مردم اعلام کنیم که این آرامستان دیگر گنجایش زیادی را ندارد و حداقل از شش سال قبل باید به فکر آرامستان جدید می‌بودیم که این کار هم انجام نشده است.

وی یادآور شد: تمام این مسائل باعث شد که در اولین قدم‌هایی که شهرداری بیرجند را تحویل گرفتم این مسائل مدنظر باشد و به سمت پدافند غیرعامل برویم.

هزینه کرد ۱.۵ میلیارد ریالی برای تهیه طرح پدافند غیرعامل بیرجند

شهردار بیرجند یکی از اولین اقداماتی که در شهرداری بیرجند انجام گرفته تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل شهر بیرجند بوده است، گفت: این طرح مصوب شده و برای آن بودجه قرار داده شد و تقریباً ۱.۵ میلیارد ریال در این زمینه هزینه شده است.

وی ادامه داد: توافق نامه‌ای با سازمان پدافند غیرعامل کشور منعقد گردید که خوشبختانه این طرح مورد تأیید این سازمان قرار گرفت و در حال حاضر برای تمام نقاط شهر بیرجند نقشه پدافندی وجود دارد و زیرساخت‌های شهری همچون آب، برق، گاز، مخابرات و راه‌ها همه مورد بررسی قرار گرفته‌اند و یک طرح تقریباً ۵۰۰ صفحه‌ای تهیه شده است.

اجرای طرح ارزیابی ریز فاکتورها و عوامل خطر در ۳۰۰ هکتار از بافت فرسوده شهر بیرجند

شهردار بیرجند اضافه کرد: سال گذشته شهرداری بیرجند به عنوان شهردار برتر و نمونه کشوری در پدافند غیرعامل مطرح و افتخار بزرگی برای مردم بوده که بیرجند در سطح کشور برتر و حتی از مراکز استان‌هایی مانند تهران و همدان هم جلوتر بوده است.

بهترین ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر تمام خطرهای احتمالی در بیرجند احصا شده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت شهر بیرجند در زمانی که آن را تحویل گرفتیم منجر به این شد که ستاد مدیریت بحران را در شهرداری بیرجند به صورت جدی پیگیری کنیم، تصریح کرد: در ستاد مدیریت بحران چند کار را برای نخستین بار در سطح شهر بیرجند انجام دادیم که یکی از آنها، طرح دوام خاوران و انتخاب داوطلبان محله‌ای در زمان بحران بوده که در این راستا شهر بیرجند را به ۵۶ محله تقسیم و در هر محله حداقل ۱۰ نفر از افرادی که خوش ذوق و مایل بوده‌اند که در مدیریت شهری همکاری کنند را انتخاب و تحت آموزش‌های ویژه ای در رابطه با بحران قرار داده و در مجموع در این محلات هدف ۵۶۰ نفر به صورت بالقوه در این طرح همکاری دارند که شش برابر نیروهای فعلی آتشنشانی شهرداری بیرجند هستند که می‌توانند در موقع بروز بحران با شهرداری همکاری کنند.

شهردار بیرجند از اجرای طرح ارزیابی ریز فاکتورها و عوامل خطر در ۳۰۰ هکتار از بافت فرسوده شهر بیرجند برای نخستین بار خبر داد و گفت: از مجموع ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار پهنه شهر بیرجند، ۷۰۰ هکتار آن بافت فرسوده بوده که طبیعتاً این بافت فرسوده در مواقع بحران استعداد بیشتری برای خسارات داشته بنابراین نیاز به مدیریت بحران خواهند داشت که این کار انجام شده است.

بهترین با بیان اینکه برای اولین بار طرح تجهیز خودروی مدیریت بحران شهرداری بیرجند انجام شده است، متذکر شد: این خودرو برای مواقع بحران مجهز شده و تجهیزات ماهواره‌ای روی آن سوار شده که با این تجهیزات در مواقع بحران تا ۵۰ درصد سطح کره زمین می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم که این خودرو می‌تواند هم برای شهرداری بیرجند و هم برای بقیه ارگان‌های خدمت رسان کاری فوق العاده باشد.

وی خرید تجهیزات بی سیم را از دیگر اقدامات شهرداری بیرجند در حوزه پدافندی برشمرد و افزود: شهر بیرجند به عنوان مرکز استان که ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در طول روز بیش از این جمعیت داشته و از مدیریت شهری بیرجند سرویس می‌گیرند، فاقد مکان اسکان اضطراری است.

تصویب ۱۰ هکتار زمین برای ایجاد محل اسکان اضطراری در بیرجند

شهردار بیرجند در ادامه بیان داشت: پارک کاجستان در این راستا تجهیز شده ولی این میزان مورد کفایت شهر نبوده بنابراین با همکاری استانداری ۱۰ هکتار زمین مورد درخواست، مصوب شد که بعد از تحویل در فاز اول ساختمان‌های ادارای که لازم برای مدیریت بحران بوده و حصارکشی های آن را انجام می‌دهیم که مکانی به گنجایش ۱۰۰ هزار نفر در شهر بیرجند پیش بینی شده که اگر بلایی اتفاق بیافتد مردم بتوانند در این مکان حداقل امکانات را دریافت کنند.

بهترین اضافه کرد: همچنین ۵ هزار متر زمین برای سایت تخصصی آتشنشانی در منطقه آزاد تجاری بیرجند گرفته شده که بسیار در آموزش‌های تخصصی و همچنین آوردن ماشین آلات آتشنشانی به شهرداری کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه استخر ذخیره آب بسیار مورد کاربرد و مهم است، افزود: رواناب هایی را که در فصل پاییز و یا زمستان وارد می‌شوند می‌توانیم در این استخر ذخیره و در طول سال با توجه به خشکی منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

کلنگ زنی پروژه تقاطع غیرهم سطح بلوار صیاد بیرجند در دهه فجر امسال

شهردار بیرجند با اشاره به اینکه یک سری از کارهای پدافندی را شهرداری بیرجند انجام می‌دهد که دور از چشم مردم است، تصریح کرد: میلیاردها تومان در طی ۲۰ ماه گذشته برای ایمن سازی شهر بیرجند هزینه شده که شامل کانال سازی در رواناب‌های شاهرود، کف سازی کانال سجاد و دیوارسازی پل شاهرود از جمله این موارد بوده تا بتوانیم ضریب ایمنی شهر را افزایش دهیم.

بهترین با اشاره به اینکه افتتاح پل و میدان شهید فایده اگر چه یک بحث ترافیکی بوده اما در کریدور شرق به غرب در مواقع بحرانی و حیاتی می‌تواند به عنوان یک عامل پدافندی بسیار کمک کننده باشد، اضافه کرد: در شهر بیرجند تقریباً محورهای شمالی- جنوبی خوبی داریم و در تمام نقاط شهر این مسئله وجود دارد اما کریدور شرق به غرب شهر بیرجند دچار مشکل بوده و تنها یک خیابان ارتش وجود دارد که از ابتدای تا انتهای شرق به غرب شهر ادامه دارد و این یک ضعف پدافندی است.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل با پیگیری‌هایی که انجام شد و نظر مساعد استاندار خراسان جنوبی یکی از آرزوهای دیرینه و از مطالبات مهم مردم بیرجند در بحث تقاطع غیرهم سطح به نتیجه رسید و در دهه فجر امسال شاهد کلنگ زنی پروژه تقاطع غیرهم سطح صیاد- ارتش به عنوان یک تقاطع غیر هم سطح پدافندی در شهر خواهیم بود.

 

 

 

 

باید از لحظه لحظه مسئولیت برای رفع مشکلات مردم استفاده کرد

باید از لحظه لحظه مسئولیت برای رفع مشکلات مردم استفاده کرد

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی گفت: باید از لحظه لحظه مسئولیت برای رفع مشکلات مردم استفاده و در حد توان به آنها خدمت کرد، چرا که بعد از اتمام دوران مسئولیت حسرت می‌خوریم چرا برای مردم بیش از این کار نکردیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی ظهر امروز در دیدار با جمعی از مسئولان شهرستان سرایان، اظهار داشت: مسئولان باید از فرصت خدمت به مردم استفاده کرده و از لحظه لحظه مسئولیت برای رفع مشکلات مردم استفاده کنند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: شهرستان سرایان از جهت عفاف و حجاب و ارزش دینی و تعهدات معنوی جایگاه مخصوصی دارد. مسئولان این شهرستان نیز برای حل مشکلات این مردم وحدت کلمه دارند.

وی به اشاره به خدمت به مردم تصریح کرد: به فرموده آیت‌الله فاضل لنکرانی «من ۵۰ سال است دارم اسلام می‌خوانم. بگذار خلاصه‌اش را برایت بگویم؛ واجباتت را انجام بده، به جای مستحبات، تا می‌توانی به کار مردم برس؛ کار مردم را راه بینداز اگر قیامت کسی از تو سوال کرد، بگو فاضل گفته بود».

نرخ بیکاری شهرستان سرایان ۱۶ درصد است

فرماندار سرایان نیز در این نشست نرخ بیکاری‌ این شهرستان را بالاترین نرخ بیکاری خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: نرخ بیکاری در این شهرستان ۱۶ درصد است.

سیدیاسر رضوی با اشاره به طرح ملی مسکن افزود: در دولت قبلی تنها هشت واحد در سرایان واگذار شد اما در طرح نهضت ملی مسکن در دوره دولت سیزدهم ۷۰ هکتار به شهر سرایان الحاق شده و در شهر سه قلعه و آیسک در حال انجام بوده و در مجموع نزدیک ۶۰۰ قطعه زمین به صورت ویلایی تاکنون به مردم به ویژه جوانان این شهرستان واگذار شده است.

فرماندار سرایان به طرح نیمه‌تمام آبرسانی روستاهای چرمه و سراب اشاره کرد و افزود: این طرح‌ها ۱۷ سال طول کشیده و با همت بسیج سازندگی و کمک مالی دولت سیزدهم طی دو ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: این شهرستان اقتصاد کشاورزی محور دارد اما به لحاظ معیشتی و اشتغال نتوانسته آنچنان که باید فعالیت اقتصادی چشمگیری داشته باشد.

ساماندهی مساجد در حال انجام است

امام جمعه سرایان نیز با اشاره به جایگاه فرهنگی و دینی مردم این شهرستان اظهار داشت: اتحاد، انسجام و همدلی بین مردم و مسئولان سرایان حاکم است.

حجت الاسلام مرتضائی نیا بیان کرد: ساماندهی مساجد در حال انجام است و اعزام روحانی به مدارس نیز در دستور کار قرار دارد.

وی از اهدای ۸۲ سری جهیزیه با مشارکت آستان قدس رضوی به زوج‌های نیازمند این شهرستان در عید غدیر امسال خبر داد.

 

 

«بیکاری» بزرگترین مشکل سرایان

فرماندار سرایان گفت: نرخ بیکاری شهرستان بالاترین نرخ بیکاری خراسان‌جنوبی است؛ براساس آمار متوسط نرخ بیکاری استان حدود ۶ درصد ولی در سرایان این میزان ۱۶ درصد است.

«بیکاری» بزرگترین مشکل سرایان

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سید یاسر رضوی حیدری، فرماندار سرایان امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهارداشت: در شهرستان با جو همراهی و همدلی که بین تمام مسوولان این شهرستان وجود دارد و سعی کرده ایم آن را حفظ کنیم توانسته ایم کارهای بسیار خوبی انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما در این شهرستان این است که به سمت کارهای جهادی و بزرگ برویم، تصریح کرد: در این راستا فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کار برای مردم و در راستای رضای خداوند باشد این موضوع را به عنوان رمز اصلی در فعالیت های خود در نظر گرفته ایم.

فرماندار سرایان به مقایسه عملکرد انتهایی دولت دوازدهم با عملکرد دو ساله ابتدایی دولت سیزدهم در این شهرستان اشاره داشت و گفت: این مقایسه نشان می دهد که اتفاقات ملموسی در سطح شهرستان صورت گرفته است.

رضوی حیدری بیان داشت: بحث توجه به روستاها با روکش معابر روستایی در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ در کل شهرستان حدود ۴۰ هزار مترمربع روکش آسفالت انجام شده که این میزان در دو ساله ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ به ۱۱۵ هزار مترمربع رسیده که ۲۲ روستا از آن بهره‌مند شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آسفالت معابر بین شهری یکی از دغدغه های مردم این شهرستان بوده که کیفیت بسیار ضعیف آسفالت بین شهری و شهری این شهرستان موجب دغدغه‌مندی مردم شده بود، اضافه کرد: خوشبختانه در دو ساله اخیر توجه ویژه به این امر شده و امروز دیگر به عنوان دغدغه اول مردم شهرستان مطرح نیست به طوری که در دو ساله پایانی دولت دوازدهم تنها ۱۱ کیلومتر آسفالت و در دو ساله اخیر ۸۰ کیلومتر از جاده های این شهرستان آسفالت شده است.

فرماندار سرایان با بیان اینکه در طرح ملی مسکن مربوط به دولت قبلی تنها هشت واحد در سرایان واگذار گردید، بیان داشت: اما در طرح نهصت ملی مسکن در دوره دولت جدید ۷۰ هکتار به شهر سرایان الحاق شده و در شهر سه قلعه و ایسک در حال انجام بوده و نزدیک ۶۰۰ قطعه ویلایی تاکنون به مردم این شهرستان به ویژه جوانان واگذار شده است.

رضوی حیدری از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه جوانان را اهدای ۱۳۷ سری جهیزیه بین جوانان شهرستان در دو ساله اخیر برشمرد و تصریح کرد: همچنین در مراسم اربعین امسال ۷۲ نفر از جوانان به عنوان زائران زیارت اولی به این سفر معنوی تشرف یافتند.

وی به طرح‌های نیمه تمام این شهرستان اشاره داشت و افزود: از جمله این طرح‌ها دو پروژه بوده که هر دو در حال حاضر در حال اجرا است که یکی از این طرح های ابرسانی روستایی طرح آبرسانی با روستاهای چرمه و سراب می‌باشد که در حال به اتمام رسیدن است.

فرماندار سرایان ادامه داد: این طرح ۱۷ سال طول کشیده و با همت بسیج سازندگی و کمک دولت دو ماه آینده به بهره برداری می رسد.

رضوی حیدری گفت: از دیگر طرح‌های آبرسانی نیمه تمام در این شهرستان طرح آبرسانی به سه روستای عشایر می‌باشد که حدود پنج سال مشکل آب داشتند و خوشبختانه امسال تجهیز چاه انجام و آب پایدار برای عشایر این منطقه تامین شده است.

وی بیان داشت: در حوزه اشتغال اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان به شهرستان اختصاص یافته که۳۱ میلیارد تومان در بحث جوانان در قالب تسهیلات اشتغال پرداخت شده است.

فرماندار سرایان با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های مردم این شهرستان بحث بیمارستان و ارتقای این مجموعه است، گفت: در طی هفته دولت کلنگ زنی این پروژه انجام گرفت و ظرف همین ماه عملیات اجرایی آن آعاز می شود.

رضوی حیدری با بیان اینکه مسئله اصلی در شهرستان سرایان با توجه به اینکه اقتصاد کشاورزی محور دارد به لحاظ معیشتی  و اشتغال نتوانسته آنچنان که باید فعالیت اقتصادی چشمگیری داشته باشد، اضافه کرد: هر چند پتانسیل های بسیار خوبی در شهرستان شامل معدن بنتونیت، سنگ های قیمتی وجود دارد و در حوزه کشاورزی و دامداری ۹۵ درصد مردم در این حوزه فعالیت دارند اما در ایجاد کردن صنعت پایدار و مادر که حول آن دیگر صنایع ایجاد و سبب اشتغالزایی شود در شهرستان وجود ندارد.

وی ادامه داد: به طوری که نرخ بیکاری شهرستان بالاترین نرخ بیکاری خراسان جنوبی است که براساس آمار متوسط نرخ بیکاری استان حدود ۶ درصد ولی در سرایان این میزان ۱۶ درصد است.

فرماندار سرایان خاطرنشان کرد: دولت تسهیلاتی را در نطر گرفته که از جمله آن معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بوده ولی بحث برق، گران بودن زمین در منطقه صنعتی و ضعف در زیرساخت ها سبب شده تا این مشکل را داشته باشیم.

 

 

اختصاص۱.۴ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه علمیه سرایان

امام جمعه سرایان با اشاره به قدیمی بودن ساختمان حوزه علمیه این شهرستان گفت: در این راستا یک میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت و ۴۰۰ میلیون تومان نیز آستان قدس کمک کرد.

اختصاص1.4 میلیارد تومان اعتبار برای حوزه علمیه سرایان

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مرتضایی، امام جمعه سرایان در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به وضعیت فرهنگی شهرستان سرایان اظهارداشت: سرایان به شهرستان مساجد و عفاف و حجاب، بخش سه قلعه آن به بهشت منجمان و بخش آیسک این شهرستان در زمینه عزاداری، حسینه و داشتن مردم با صفا معروف است.

وی با اشاره به اینکه سوغات این شهرستان اتحاد، انسجام و همدلی بین مردم و مسوولان است، تصریح کرد: با وجود این اتحاد اقدامات شایسته ای در بخش های مختلف شهرستان صورت گرفته است.

امام جمعه سرایان گفت: با توجه به اینکه دشمن تلاش داشت تا خدشه در عقاید مردم وارد سازد ولی امسال در این شهرستان محرم خوبی برگزار شد.

مرتضایی با اشاره به تشکیل ستاد اربعین شهرستان، افزود: ۶ موکب از این شهرستان به سفر عتبات اعزام شدند و اقدامات خوبی در راستای خدمت رسانی به زائران اربعین انجام دادند.

وی به برگزاری مراسم دعای ندبه که به صورت زنده از شبکه یک سیما پخش شد در این شهرستان اشاره داشت و گفت: این مراسم تحول خوبی در بین مردم ایجاد کرد.

امام جمعه سرایان از دیگر برنامه های فرهنگی صورت گرفته در این شهرستان را برگزاری برنامه صبح و نشاط عنوان کرد و افزود: بانوان محجبه این شهرستان در این مراسم حضور یافتند و نشان دادن که با وجود چادر و حجاب کامل هم زنان می توانند در جامعه حضور پررنگ و فعالی داشته باشند.

مرتضایی یادآور شد: به مناسبت هفته دفاع مقدس نمایشگاه خوبی در سطح شهرستان برپا شد که بازخوردهای بسیار خوبی برای آشنایی نسل جوان با این دوران داشت.

وی با بیان اینکه جلسات شورای فرهنگ عمومی این شهرستان به طور مرتب برگزار و خوشبختانه مصوبات خوبی داشته است، بیان داشت: در زمینه جهاد تبیین ویژه روحانیت تاکنون چهار جلسه در این شهرستان برگزار شده است.

امام جمعه سرایان ادامه داد: درخشش صالحین در حوزه های قرآنی، اعزام روحانی به مدارس، اجرای طرح امین و گردهمایی روحانیون به صورت ماهانه از دیگر برنامه های فرهنگی اجرا شده در این شهرستان است.

مرتضایی با اشاره به اینکه سفرهای استانی و به مرکز کشور برای پیگیری امور شهرستان انجام می گیرد، بیان داشت: خوشبختانه این سفرها برکات خوبی داشته به طوری که در دیدار با وزیر آموزش و پرورش در بحث تربیت بدنی توانستیم برای این شهرستان اعتبار برای ایجاد ۱۰ زمین چمن و راه اندازی ۱۰ خانه ورزش را بگیریم.

وی از اهدای ۸۲ سری جهزیه با ۷ قلم کالا در عید غدیر و در بین زوجینی که سه سال معطل مانده بودند خبر داد.

امام جمعه سرایان با اشاره به قدیمی بودن ساختمان حوزه علمیه این شهرستان خاطرنشان کرد: در این راستا یک میلیارد تومان اعتبار گذاشته شده و۴۰۰ میلیون تومان نیز آستان قدس کمک کرده است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*