ایران به اندازه صادرات به ترکیه هدررفت گاز دارد

فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون توسعه پایدار اتاق ایران به تابناک گفت: ایران معادل گازی که به ترکیه صادر می‌کند هدررفت دارد. با این اوصاف، مشخص است که توپ تقصیر مصرف‌گرایی در زمنیه انرژی (گاز) صرفا در زمین مردم نیست و عوامل دیگری نیز دخیل هستند!
قم نیوز - هدررفت گاز در قم کمتر از ۲ درصد است

بارها شاهد انتشار اخبار متعدد درباره رکوردزنی ایرانیان در زمینه مصرف انرژی بوده‌ایم. همچنین درخواست مساعدت از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌هایی نظیر برق و گاز از جمله تکراری‌ترین تقاضاهای متولیان در این زمینه به شمار می‌آید.

این فعال بخش خصوصی بیان می‌کند که موضوع انرژی در ایران برگرفته از آسیب‌های عمده‌ای است؛ اینکه قیمت پایین آن در کشور منجر به ایجاد حساسیت در مصرف نمی‌شود. زیرا طبیعت بشر چنین است که تنها با افزایش قیمت یک محصول وسواس استفاده بهینه از آن را پیدا می‌کند.
وی ادمه داد: برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که ایران سالانه حدود دو میلیارد دلار هدر رفت گاز دارد. حال با توجه به این روند پیشنهاد می‌شود وضعیت هدر رفت انرژی در خطوط انتقال مورد توجه جدی قرار گیرد و صرفا با مقصر جلوه دادن مردم در این زمینه این موضوع به حاشیه نرود.
شکرخدایی توضیح داد: ورودی‌ها و خروجی‌های تزریق گاز در شبکه مشخص است و برآورد‌ها حاکی است که ایران حدود ۱.۵ تا سه میلیارد دلار هدررفت گاز دارد. چراکه شبکه نشتی دارد. در نتیجه می‌توان گفت ایران به اندازه صادرات گاز به ترکیه در شبکه هدررفت دارد.   بر اساس این گزارش مشخص است که صرفه‌جویی در بخش انرژی به وسیله مردم امری مثبت تلقی می‌شود؛ اما چاره‌اندیشی برای هدررفت گاز در شبکه نیز از جمله موضوعات اساسی است که باید به آن پرداخته شود.بانک جهانی در ژانویه ۲۰۲۲ طی گزارشی نوشت، ده کشور، عامل ۷۵ درصد کل هدررفت گاز در جهان هستند. این کشور‌ها همچنین سهم ۵۰ درصدی از کل تولید جهانی نفت دارند. هفت کشور از جمله ایران در ده سال گذشته، موقعیت خود را میان کشور‌های بزرگ هدردهنده گاز حفظ کرده‌اند؛ بنابراین باید دید شرکت ملی گاز تاکنون چه تدبیری در این زمینه اندیشیده است؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*