گزارش

زندگی مجازی| افسار دستگاه هوشمندتان را بکشید

چشم‌تان را ببندید و زندگی را بدون گوشی، تبلت و لپ‌تاپ تصور کنید… نمی‌شود، نه؟ فقط خواستم امتحان کنید و ببینید نمی‌شود. حالا که نمی‌شود، بگذاریم بتازند و هر کار می‌خواهند با ما بکنند؟ البته که نه! اینجاییم تا بگوییم چطور افسار ابزارهای الکترونیکی‌تان را در فضای مجازی بکشید.

زندگی مجازی| افسار دستگاه هوشمندتان را بکشید

گروه زندگی: یک لحظه چشم‌تان را ببندید و زندگیتان را بدون گوشی موبایل، تبلت و لپ‌تاپ تصور کنید… نمی‌شود؟ می‌دانستم! فقط خواستم امتحان کنید و ببینید که نمی‌شود. حالا که نمی‌شود بدون این‌ها سر کرد، بگذاریم همین طور بتازند و هر کار می‌خواهند با ما و بچه‌هایمان بکنند؟ معلوم است که نه! اینجاییم تا یادتان بدهیم چطور افسار ابزارهای الکترونیکی‌تان را در فضای مجازی بکشید و نگذارید شما و فرزندتان را به هر سمتی که می‌خواهند بکشند.


مهندس «میلاد نوری»، کارشناس امنیت شبکه

«میلاد نوری» کارشناس امنیت شبکه، در این مسیر کنار ماست و نکات ریز و درشت مهمی را به ما یادآور می‌شود. قول می‌دهیم در اصل مطلب دست نبریم و فقط کمی خودمانی تعریفش کنیم که در حوصله‌تان بگنجد.به عنوان اولین گزارش، چند نکتهٔ مهم برایتان آماده کرده‌ایم واجب‌تر از نان شب:

۱) گول اِفاده‌های تکنولوژیک را نخورید!

دلتان را خوش کرده‌اید به اینکه دستگاه‌تان قبل از نصب هر اپلیکیشنی از شما اجازه می‌گیرد و به نظر و حریم خصوصی شما احترام می‌گذارد؟ بی‌خود! گول این ادا و اطوارها را نخورید. کارنامهٔ اعمال این دستگاه‌ها سیاه‌تر از این حرف‌هاست. همین چند وقت پیش یکی از کارکنان ایرانی شرکت توییتر نوشت که واتس‌اپ در ساعت‌هایی که او خواب بوده، بدون اجازه از میکروفن گوشی‌اش استفاده کرده! بدون اینکه حتی بعداً به او خبر بدهد که «میکروفن لازم داشتیم؛ مال گوشی شما دم‌دست بود. خواب بودید، نخواستیم بیدارتان کنیم. راضی باشید!». ایلان ماسک، مدیرعامل توییتر هم که پای خودش در مسألهٔ مشابهی گیر است، درآمد که «واتس‌اپ قابل‌اعتماد نیست.». نه اینکه توییتر مثل چشمانش از اطلاعات کاربران محافظت می‌کند!

خلاصه اینکه به این بشر دوپا و تکنولوژی‌هایی که می‌سازد زیادی اعتماد نکنید. مالتان یعنی اطلاعاتتان را سفت بچسبید که این همسایه‌ها دستشان از بیخ کج است!

۲) گوشت را دست گربه نسپارید!

اولین قانونی که دربارهٔ امنیت افراد و دستگاه‌هایشان در فضای مجازی و اینترنت مطرح است این است: اگر اطلاعاتی را که روی گوشی و کامپیوتر شخصی‌تان دارید، روزی در بستر اینترنت یا دست این و آن دیدید دلخور نشوید!

 نوری می‌گوید: «نمی‌توانید انتظار داشته باشید اطلاعاتتان همان جا بماند و دست کسی هم به آن نرسد. همیشه این خطر هست که اطلاعات سیستم‌های الکترونیکی شما (مثل گوشی، تبلت، رایانه و هر چیز دیگری که به اینترنت وصل می‌شود!) به دست افراد سودجو، هکرها، باجگیرهای اینترنتی و… بیفتد یا در اینترنت منتشر شود.».


اطلاعات خصوصی را در دستگاه‌هایی نگه دارید که به اینترنت وصل نمی‌کنید.

۳) اطلاعات محرمانه را از اینترنت دور کنید

برای اینکه گوشت را دست گربه نسپارید به توصیهٔ مهندس نوری «روی دستگاهی که با آن به اینترنت وصل می‌شوید، اطلاعات حساس، خصوصی و محرمانه‌تان را نگه ندارید.» دقیقاً با خود شما مخاطب عزیز هستم! نگویید «من چکاره‌حسن هستم که اطلاعاتم حتی در صورت انتشار در روزنامه‌های کثیرالانتشار، به درد کسی بخورد؟» آن کسی که به دنبال اطلاعات افراد مختلف از اقشار مختلف است، خوب می‌داند چطور از اطلاعات شما سوءاستفاده کند.

۴) پادشاه را هر روز به خیابان نبرید!

چند سال پیش نظریه‌ای باب شده بود که می‌گفت «اطلاعات پادشاه است.». خدا خیرتان بدهد! پادشاه را که هر روز راه نمی‌اندازند در خیابان و مترو و اتوبوس. می‌گذارندش یک گوشه تا پادشاهی‌اش را بکند. کارشناس نوری هم این حرف ما را قبول دارد و می‌گوید: «عکس‌های خانوادگی و اطلاعات محرمانه‌تان را روی سیستمی که همیشه همراهتان است و همه جا با خودتان می‌برید نگه ندارید. این گونه اطلاعات را روی یک هارد خارجی ذخیره کنید.»

البته خارجی نه به این معنی که در خارجه تولید شده باشد. هارد اکسترنال را می‌گوییم! خواستیم فارسی را پاس بداریم با اجازه‌تان. اطلاعاتتان را که رویش کپی کردید، خانه‌نشینش کنید. توی هفتاد تا سوراخ قایمش کنید و خلاص. اگر پول ندارید هارد خارجی بخرید، DVD هم کار را راه می‌اندازد. اطلاعاتتان را روی DVD رایت کنید و بگذارید گوشهٔ خانه خاک بخورد. ولی با خودتان در خیابان به هر سو نکشید!


Del نه! با wipe اطلاعاتتان را از صفحهٔ روزگار محو کنید

۵) دلتان را به Del خوش نکنید!

بگذارید میان‌تیتر را کامل کنم. حتی به Shift+Del هم دل خوش نکنید. مهندس نوری می‌گوید: «هر چیزی را که از روی هر حافظه‌ای پاک کنید، می‌توان با نرم‌افزارهای ریکاوری یا بازیابی به راحتی برگرداند.» حتی اگر مربوط به عهد قلقلک میرزا باشد! اگر می‌خواهید داده‌ای را طوری پاک کنید که نادر رفت، دوای دردتان نرم‌افزارهای wipe است. مهندس نوری توصیه می‌کند: «برای جلوگیری از درز اطلاعات شخصی، خصوصاً هنگام فروش دستگاه‌های الکترونیکی، اطلاعات آن را با استفاده از wipe حذف دائمی کنید.» تا بعدها ناچار نشوید دست به دامن پلیس فتا شوید!

۶) وای‌فای رایگان دیدید، فرار کنید!

هیچ گربه‌ای محض رضای خدا موش نمی‌گیرد. بگذارید کمی خارجکی‌طور بگویم؛ پنیر مجانی فقط در تله‌موش پیدا می‌شود! پس فکر نکنید اگر جایی وای‌فای رایگان گذاشته‌اند، عاشق چشم و ابرویتان بوده‌اند. مهندس نوری، کارشناس امنیت شبکه می‌گوید: «یکی از مکان‌های موردعلاقهٔ هکرها برای نفوذ و سرقت اطلاعات کاربران، جاهایی است که وای‌فای رایگان ارائه می‌شود، مثل بعضی از هتل‌ها، رستوران‌ها و…».

بگذارید این را هم درگوشی بگویم که مهندس نوری از یک مسیر طی‌شده با شما سخن می‌گوید. یعنی خودش هم وقتی نوجوان بوده در چنین فضاهایی محض سرگرمی و کنجکاوی شیطنت‌هایی می‌کرده! پس فکر نکنید خیلی اتفاق غریبی است و حتماً باید پای اطلاعات امنیتی و محرمانه در میان باشد یا هکر حتماً باید قربانی‌اش را بشناسد.

۷) وای‌فای رایگان را فقط با VPN معتبر صرف کنید

اگر ناچار شدید از اینترنت رایگان فضاهایی که در بند قبل گفتیم استفاده کنید، یک راه‌حل از این کارشناس امنیت شبکه گرفته‌ایم که کارتان راه بیفتد: «یک VPN معتبر روی دستگاه‌تان داشته باشید و بعد از اتصال به وای‌فای رایگان حتماً روشنش کنید.». مثل همان قاعدهٔ قدیم‌ها که نوشابه فقط با ساندویچ داده می‌شد. الان هم وای‌فای رایگان را فقط با VPN استفاده کنید.

استغفرالله! فکر نکنید VPN همان فیلترشکن است لزوماً. مهندس نوری می‌گوید «VPN یک شبکهٔ خصوصی مجازی است که برای امنیت بیشتر از آن استفاده می‌شود. اگر موقع اتصال به وای‌فای غریبه، بلافاصله VPNتان را روشن کنید، دیگر شما را در آن شبکه نمی‌بینند. پس نمی‌توانند اطلاعاتتان را بدزدند.».


هر چیزی را دانلود نکنید؛ حتی یک عکس هم می‌تواند سیستم شما را آلوده کند!

۸) برنامه‌ها را از فروشگاه‌های مجاز تهیه کنید!

چون خیلی تکراری شده دیگر نمی‌گوییم روی هر لینکی در پیامک و ایمیل و… کلیک نکنید. در عوض می‌گوییم در شبکه‌های اجتماعی هر چیزی برایتان فرستادند دانلود نکنید! هر برنامه‌ای را در هر سایتی دیدید سریع برای دانلودش خیز برندارید.

 نوری می‌گوید: «فقط از نرم‌افزارهایی استفاده کنید که در منابع معتبر رسمی منتشر می‌شوند. برنامه‌های بی‌نام و نشان ممکن است بدافزار باشند یا درهای پشتی را برای نفوذ هکرها باز کنند. ضمناً روی گوشی‌تان یک آنتی‌ویروس خوب داشته باشید که اپلیکیشن‌ها را موقع نصب، اسکن کند.». با این مراقبت‌ها دست‌کم تا حدودی خیالمان آسوده می‌شود که مار در آستین پرورش نمی‌دهیم.


ظاهراً مهارت‌های IT به طور پیش‌فرض روی بچه‌های امروزی نصب شده است!

۹) پدر! مادر! از کودکت عقب نمان!

دوره‌زمانهٔ عجیبی شده. نیم‌وجب بچه خیلی مهندس‌طور گوشی پدر یا مادرش را می‌گیرد، ایرادش را رفع و رجوع می‌کند، برای خودش بازی می‌ریزد، یک VPN هم حلالش می‌کند و تحویل پدر یا مادر بی‌خبر و ساده‌دل می‌دهد. این نشان از یک خطر بزرگ دارد؛ اینکه بسیاری از بچه‌ها در زمینهٔ تکنولوژی از والدین‌شان جلوتر هستند. اینکه از وزیر و وکیل تا شوهرعمه‌مان همه در فضاهای فیلترشده حضور فعال دارند صرفاً با خلوص نیت و توکل به ایزد منان که اتفاق نمی‌افتد. همه VPN یا فیلترشکن دارند! بیشترشان هم سن و سال و حوصله و اعصاب‌شان به این چیزها نمی‌خورد. پس یعنی پای بچه‌هایشان در میان است! آنها برایشان نصب می‌کنند.

 نوری معتقد است این ماجرا باید برعکس باشد و والدین باید بدانند این برنامه‌ها چه هستند تا بتوانند کنترلشان کنند: «پدر و مادرها نباید از لحاظ دانش و مهارت‌های فناوری اطلاعات از فرزندانشان عقب بمانند. بسیاری از پدر و مادرها کودک یا نوجوانشان را در فضای مجازی رها کرده‌اند. اسمش فضای مجازی است. ولی به واقعیت بسیار نزدیک است، با آسیب‌های کاملاً واقعی.».

از آنجایی که در این زمینه کار فرهنگی و رسانه‌ای خاصی از طرف مسئولان برای خانواده‌ها انجام نشده، قرار است خودمان یک‌تنه به این دریا بزنیم و مدام از این مطالب مهارتی فجازی برایتان تولید کنیم. خوابتان نبرد که از قافله جا می‌مانید!

 

 

 

معادل وام ۱۵ هزار زوج خرج سگ‌های ولگرد می‌شود!

بالغ بر ۸۰ درصد حیوان‌گزیدگی‌ها در ایران، مربوط به سگ است. با توجه به قیمت واکسن و سرم ضدهاری تخمین زده می‌شود هزینه سالانه درمان سگ‌گزیدگی برابر با ۳/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان است!

معادل وام 15 هزار زوج خرج سگ‌های ولگرد می‌شود!

فارس پلاس؛ روایت روز – بالغ بر ۲۰ کمپین در «فارس من» با موضوع سگ ولگرد در بازه سه ماهه اول سال ۱۴۰۲  به ثبت رسیده است. عدد دقیقی از تعداد سگ در ایران و کل جهان موجود نیست. آمار ۲۰۰ میلیون سگ ولگرد در جهان از سوی سازمانی جهانی بهداشت نقل شده[۱] و سهم ایران نیز مجموعاً بیش از ۴ میلیون قلاده سگ خانگی و ولگرد عنوان شده است. یعنی تقریباً به ازای هر ۲۰ نفر در ایران یک سگ در کشور وجود دارد.

تولید مثل نجومی: تبدیل ۲ قلاده به ۶۰ هزار قلاده سگ!

زاد و ولد سگ به شدت بالاست. یک جفت سگ نر و ماده درصورت تغذیه خوب توسط عامل انسانی،  پس از یک سال به ۱۶ سگ تبدیل می‌شوند. هرسگ می‌تواند سالی ۸ زایمان داشته باشد و هر توله‌، پس از ۹ ماه آماده باروری است. یک جفت سگ نر و ماده طی ۶ سال به بیش از ۶۰ هزار سگ تبدیل خواهد شد!

وقتی ۲ قلاده به ۶۰ هزار سگ تبدیل می‌شود، احتمالاً ۲ میلیون قلاده سگ ولگرد با تغذیه‌ای که عمدتاً از سوی دهک‌های ثروتمند جامعه تامین می‌شود، می‌تواند در بازه زمانی ۱۰ ساله کشور را به تسخیر خود درآورد!

این لشکر میلیونی سگ‌ها تبدیل به بحران امنیت اجتماعی و زیست محیطی کشور شده است. سگ‌ها یکی از عوامل انقراض «یوز ایرانی» و نابودی «جنگل‌‌های بلوط» اعلام شده‌اند. هیچ گونه جانوری در ایران توان رویارویی با جمعیت میلیونی سگ‌ها ندارد. فیلم زیر را ببنید:

مرگبارترین حیوان ایران:‌ سالانه بیش از ۲۰۰ هزار گزیدگی اعلام شده!

بیش از ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در ایران مربوط سگ‌هاست.[۲] علی الظاهر سگ‌ها علاقه شدیدی هم به کودکان دارند. یاسین یکی از همین قربانیان است. این کودک ۴ ساله ساعت ۱۱ صبح مشغول بازی کنار خانه خود بود. هنوز ۵ دقیقه از بازی نگذشته بود که ۵ سگ به او حمله کردند. سگ‌ها «یاسین» را ۱۵ متر بر روزی زمین کشیدند و به نقطه‌ای رساندند که گرد او حلقه بزنند. هر سگ بخشی از بدن یاسین را به دندان گرفت؛ یک سگ خرخره را و دیگری سر کودک را به دندان گرفت. «یاسین» همان جا از دنیا رفت در حالی که ۲۰ روز بعد تولد ۵ سالگی او بود.

افراد بزرگسال نیز مصون نیستند. در یک نمونه؛ مادری ۴۸ ساله در شوشتر که بر اثر بیماری هاری ناشی از گازگرفتگی سگ‌های ولگرد جان خود را از دست داد.

متهم اصلی این جنایات طبقه متوسط و ثروتمندی است که این جانور وحشی را تغذیه می‌کند. این طبقه که همواره درحال غرولند پیرامون ارکان کشور هستند، هم سگ را تغذیه می‌کنند و هم برای انقراض یوز ایرانی مرثیه سرایی می‌کنند!

قربانی نیز عمدتاً طبقه ضعیف اقتصادی در حاشیه ‌شهرها هستند. تصاویر یکی از بانیان جنایت کودک کشی توسط سگ ولگرد را در ادامه ببینید:

 

آمار حیوان گزیدگی در سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۳۴ هزار، ۲۱۲ هزار و ۲۶۰ هزار نفر اعلام شد که نقش اصلی آن بر عهده سگ‌‌ ولگرد است. لازم به ذکر است که افراد در صورت گزیدگی توسط سگ یا گربه، باید کمتر از ۲۴ ساعت به مرکز درمانی برای دریافت واکسن هاری مراجعه کنند، در غیر اینصورت با پیدایش علائم هاری، محکوم به مرگی دردناک در عرض چند روز خواهند شد.

 

آلوده‌کننده محیط زیست: ۷۲۰ میلیون کیلوگرم مدفوع در سال!

بخش عمده‌ای از  آلودگی محیط شهری و روستایی مربوط به مدفوع سگ است. اگر مدفوع روزانه هرسگ را ۵۰۰ گرم در نظر بگیریم،‌ مجموع مدفوع روزانه ۴ میلیون سگ ولگرد و خانگی در کشور چیزی بالغ بر ۲ میلیون کیلوگرم، مجموع ماهانه ۶۰ میلیون کیلوگرم و در سال، ۷۲۰ میلیون کیلوگرم مدفوع سگ خواهد شد که در محیط زندگی شهری و روستایی رها می‌شود. مدفوعی که آکنده از انگل و بیماری است.

سگ‌ها قابلیت انتقال ده‌ها بیماری به انسان‌ را دارد. لیشمانیا (Leishmania) یکی از این بیماری‌هاست. لیشمانیا یک نوع انگل خونی است. یعنی سگ مبتلا به لیشمانیاست و پشه‌ای از طریق نیش زدن، این بیماری را دریافت می‌کند و می‌تواند به انسان منتقل کند. «سالک» نمونه‌ای از انگل خونی لیشمانیا است.

رئیس هیئت مدیره جامعه دامپزشکان ایران در همین رابطه می‌گوید که از قلب تهران مراجعه‌کننده مبتلا به لیشمانیا وجود دارد که این موضوعی بسیار ترسناک است. «سالمونلا»، «کرم‌های روده‌ای»، «هلیکوباکتر» از جمله بیماری‌های متعددی است که از سگ به انسان منتقل می‌شود.

 

پرهزینه‌ترین حیوان در ایران:‌ هزینه سالانه ۳ هزار میلیارد تومان برای مقابله با هاری!

نظام جمهوری اسلامی از حکومت‌های پیشرو در زمینه مبارزه با بیماری هاری است. تمامی خدمات مربوط به هاری را رایگان انجام می‌دهد و برهمین اساس، هزینه سنگینی هم بابت آن می‌پردازد.

با استناد به آمار وزارت بهداشت، برای هر شخص مبتلا به گزیدگی متوسط ۵ ویال سرم ضدهاری با قیمت هر ویال ۵۶ یورو (بسته به وزن فرد مبتلاء) و ۳ نوبت واکسن ۷ یورویی تزریق می‌شود که هزینه آن برای هر فرد حدوداً ۳۰۰ یورو خواهد شد. اگر هر یورو را ۵۰ هزار تومان در نظربگیریم، هزینه هر فرد گزیده شده ۱۵ میلیون تومان می‌شود.

بالغ بر ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها مربوط به سگ است. از طرفی، قریب به ۲۰۰ هزار نفر سالانه از سوی سگ مورد حمله قرار می‌گیرند. با توجه به قیمت واکسن و سرم ضد هاری تخمین زده می‌شود که هزینه سالانه درمان سگ گزیدگی برابر با ۳/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان است!

به این عدد هزینه عقیم سازی، هزینه نگهداری در کمپ‌ها و سایر هزینه‌ها را هم اضافه کنید. هر سگ متوسط روزانه یک کیلوگرم، ماهانه ۳۰ کیلوگرم و سالانه بیش از ۳۰۰ کیلوگرم تغذیه می‌کند. این عدد را ضربدر تعداد سگ‌ها کنید!

از طرفی، هر فردی که بر اثر گزش سگ ولگرد فوت می‌کند، دیه آن را شهرداری باید پرداخت کند. منبع شهرداری هم عوارض‌هایی که از مردم اخذ می‌کند. ۱۶ نفر در سال ۱۴۰۰ به دلیل هاری فوت کردند. جدا از بحث انسانی و ضربات روحی این ماجرا به خانواده فرد، هزینه اقتصادی آن نیز قابل توجه است. دیه هر فرد حدوداً یک میلیارد تومان است.

 

هزینه ۳ هزار میلیارد تومانی سگ معادل چیست؟

۱: هزینه سالانه سگ برای دولت معادل اختلاسی است که خاوری در آن دخیل بود.

۲: «مهدی کلینیک» بزرگترین و مجهزترین بیمارستان تخصصی تاریخ کشور با امکانات کم نظیر و در تراز جهانی است. این مجموعه اسفند ۱۴۰۱ توسط رئیس جمهور رئیسی افتتاح شد. هزینه ساخت این مجموعه عظیم حدوداً ۵۰۰ میلیارد تومان بود.[۳] یعنی با هزینه سالانه سگ گزیدگی می‌توان قریب به ۶ بیمارستان در تراز نخست جهانی ساخت.

۳: بزرگترین مدرسه ایران با ظرفیت بیش از هزار دانش‌آموز در هر شیفت با هزینه ۵۰ میلیارد تومان ساخته شد.[۴] یعنی با هزینه سالانه سگ گزیدگی می‌توان قریب به ۶۰ مدرسه با ابعاد وسیع ساخت.

۴: وام ازدواج به هر فرد معادل ۱۸۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان است. یعنی با هزینه سالانه سگ گزیدگی معادل ۱۵ هزار وام ازدواج است. هزینه سالانه سگ گزیدگی معادل ۳۰ هزار وام عادی ۱۰۰ میلیون تومان به افراد است.

این فهرست با انواع داده‌ها می‌تواند تکمیل شود. هدف روشنگری در این موضوع است که یک بار برای همیشه تکلیف سگ در کشور مشخص شود. زیرا جمعیت میلیونی سگ در حال ضربه مهلک به محیط زیست، محیط انسانی و اقتصاد ایران است.

 

چه باید کرد؟

جمعیت سگ باید کم شود. هدف اصلی این است. جامعه کشش شنیدن هر روزه خبر دریده‌ شدن یک کودک یا گزیدگی یک مادر را ندارد. راهبرد رسیدن سریع به هدف مذکور می‌خواهد معدوم‌سازی با سلاح گرم باشد یا عقیم‌سازی و مرگ آسان. فارس پلاس در گزارش «جهان با سگ‌ ولگرد چه می‌کند؟» به روش‌های مرسوم در جهان نظیر «بمب سیانور»، «متد ۴ گانه CNVR»، «مرگ آسان» و حتی صادرات به خارج از کشور اشاره کرده است.

اما علاوه بر جمع آوری سگ‌ها باید با افراد به ظاهر حامی سگ نیز برخورد محکم و در صورت لزوم خشن صورت گیرد.  این جمع حداقلی باعث و بانی هزینه جانی و مالی برای یک کشور ۸۰ میلیونی شده‌اند. در جامعه‌ای که طبقه ضعیف درگیر مشکلات معیشتی است، طبقه‌ای نوکیسه درحال رژه تجملات است و میلیون‌ها تومان در مجاورت مناطق محروم خرج خوراک سگ می‌کنند.

در ادامه فیلم حمله وحشیانه یک حامی سگ به به یک کودک را ببینید:

تیر ۱۴۰۰ بود که دو کودک به طرز فجیعی در شهر دامشهر توسط سگ‌های ولگرد دریده شدند.  «آخانی» عضو هیئت علمی گروه زیست‌ شناسی پس از واقعه تلخ نوشت: «جامعه علمی باید از مسئولین بخواهند قبل از هر چیز ضمن منع کامل غذا رسانی، منابع مالی آنها را شناسایی و قطع کنند. اگر درآمدهای کاسبان سگ و گربه تعطیل شود دیگر انگیزه ای برای ایجاد صدها صفحه و دارو دسته ندارند. غذا رسانی به سگ‌ها باید جرم و مشمول مجازاتهای ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی گردد که تهدید بهداشت عمومی است.»

آخانی در ادامه افزود: «اگر فرض کنیم که سگ دوستان فقط یک درصد مردم ایران باشند، احتمالا با دریافت یک و یا دو سگ می توانند کلیه سگ های ولگرد را در آغوش گرم خود نگهداری کنند. این روش بهترین معیار برای آمار برداری از تعداد سگ دوست های واقعی است. برای نمونه می توانیم ۱۰۰ هزار سگ را به عنوان هدیه به هیئت مدیره شبکه منوتو بفرستیم تا در هاید پارک لندن به آنها غذارسانی کنند. به هر کدام از سلبریتی‌های سگ دوست هم می‌توان به ازای هر ۱۰۰ فالوئر یک سگ‌هدیه کرد تا با ایجاد پناهگاه سرپرستی کنند. با این روش نه سگی کشته می‌شود و نه کودکی قربانی سگ‌ها می شود.»

 

کدام حیوان از پدر متولد میشود؟

در دنیای جیوانات یک گونه وجود دارد که از پدر متولد می شوند. سایت نشنال جئوگرافی در سال ۲۰۱۲ به معرفی برخی از پدران متعهد و فداکار در دنیای حیوانات پرداخته است که تا حد زیادی جای مادر را برای فرزاندن خود پر می‌کنند.
کد خبر: ۶۷۷۳۳

کدام حیوان از پدر متولد میشود؟

علاوه بر انسان ها در بین حیوانات هم رایج است که مادر، فرزند را به دنیا بیاورد. اما آیا می دانید کدام حیوان از پدر متولد میشود؟ قصد داریم به یکی از عجایب آفرینش بپردازیم و شما را به اعماق اقیانوس ها ببریم. راستی متعهدترین پدران در دنیای حیوانات را در انتهای مطلب بشناسید.

کدام حیوان از پدر متولد میشود؟

اسب دریایی از پدرش متولد می شود. اسب دریایی پدر جزء جاندارانی است که باردار می‌شود. پس از اینکه اسب دریایی مادر به تخم‌گذاری در کیسه مخصوص اسب نر پرداخت، گونه نر با بارور کردن آنها، ۲۰۰۰ تخم را طی یک دوره بارداری ۱۵ تا ۲۵ روزه حمل می‌کند که همین خصوصیت، این حیوان را به یک پدر متعهد تبدیل کرده است.

کدام حیوان از پدر متولد میشود؟

کدام حیوان از پدر متولد میشود؟

پادویش، یک آنتی ویروس قدرتمند برای محافظت از شما در فضای مجازی

پادویش، یک آنتی ویروس قدرتمند برای محافظت از شما در فضای مجازی

کلیک کنید

تبلیغ

ویژگی های اسب دریایی

اسب دریایی سری بزرگ با پوزه‌ای لوله‌ای شکل ودمی نوار مانند وبلند دارد که در آب‌های حاره‌ای و معتدل سرتاسر جهان یافت می‌شود. طول بدن اسب‌های دریایی از ۱۶ میلی متر تا ۳۵ سانتی متر متغیر است. بدنش تقریبا به طور کامل با توده‌های استخوانی پوشیده شده که به آن شکل کنده کاری‌های روی چوب را می‌دهد. این حیوان بر خلاف نامش یک ماهی است. بیست گونه از این ماهی‌ها وجود دارند.

تغذیه اسب دریایی

اسب دریایی از سخت پوستان کوچک تغذیه میکند، هر چند میگو یکی از غذا‌های مورد علاقه آنهاست. اسب دریایی یک روش تغذیه خاص بسیار شبیه به شیوه شکار گربه دارد. شما تا به حال تماشای یک گربه در حال شکار نشسته اید، گاهی اوقات گربه به مدت دو دقیقه بی حرکت مینشیند و به شکار خود نگاه میکند تا اینکه در یک لحظه دم خود را تکان داده و به با چنگال حمله میکند، تاکتیک اسب دریایی هم همین است.

اسب دریایی دوست دارد غذای خود را برای چند دقیقه قبل از اینکه در نهایت تصمیم به حمله بگیرد، تماشا کند وهنگامی که تصمیم میگیرد، با چابکی بالا برای گرفتن طعمه حرکت می‌کند.

کدام حیوان از پدر متولد میشود؟

این حیوان از پدر متولد میشود

تعیین سطح زبان انگلیسی

تعیین سطح زبان انگلیسی

ثبت‌نام کنید

تبلیغ

اسب دریایی کجا زندگی می کند؟

اسب دریایی تقریبا در تمام اقیانوس‌ها، به استثنای نواحی سردسیریافت می‌شوند. اسب دریایی برای نگاه داشتن خود بر روی آب دمش رابه گیاهان دریایی متصل می‌کند.


بیشتر بخوانید:


تولید مثل اسب دریایی

اسب دریای از جهاتی با ماهی‌ها تفاوت دارد. نوع ماده مانند سایر ماهی‌ها تخم نمی‌ریزد وآن‌ها را به حال خود رها نمی‌کند بلکه تخم‌ها را درون کیسه‌ای در بدن اسب دریایی نر می‌گذارد. اسب دریایی نر تخم‌ها را تا هنگام خروج نوزاد حفظ می‌کند. سپس نوزادان از کیسه بیرون می‌آیند وصاحب زندگی مستقل می‌شوند.
طول مدت حاملگی در اسب دریایی بین ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد. تک همسر داری از جمله دیگر خصوصیات غیر عادی اسب‌های دریایی می‌باشد. بدن اسب دریایی از صفحات کوچک استخوانی پوشیده است ودر واقع نوعی اسکلت خارجی دارد.

زندگی اسب دریایی

این ماهی غیر معمول بلند قد دارای سری به شکل اسب است و به سمت بالا شنا می‌کند. بیشتر اوقات اسب‌های دریایی بدون حرکت باقی می‌مانند این حالت را به صورت گیر دادن دم چسبیده خود در لابه لای مرجان‌ها و جلبک‌های دریایی انجام می‌دهند و با همین حرکت در مقابل دشمنان ایجاد استتار می‌کنند. چشم‌ها مستقل از سر به طرفین حرکت می‌کنند و به این وسیله دائماً مراقبت دشمنان بوده و همچنین غذای خود را جستجو می‌کنند.
این ماهیان به دلیل شکل خاص خود شناگران ماهری نیستند و عمدتاً در امواج و طوفان‌های سهمگین دریا به راحتی از بین می‌روند و تلف می‌شوند. حرکت این ماهیان به جلو توسط باله زدن باله کوچک پشتی آن‌ها است که در هر ثانیه تا ۳۵ بار می‌تواند به لرزه درآید. باله‌های کوچکتر سینه‌ای هم نقش هدایت و فرمان را بعهده دارند.

کدام حیوان از پدر متولد میشود؟

صندوق فروشگاهی معین

صندوق فروشگاهی معین

مشاوره رایگان

تبلیغ

اسب دریایی از پدر متولد میشود

اسب دریایی در آکواریوم

اسب‌های دریایی موجودات مهاجمی نیستند، آن‌ها غالبا موجوداتی خجالتی بوده و ترجیح میدهند به جای جنگ برای حفظ قلمرو مخفی شوند یک جفت اسب دریایی با متانتی که در وجود این ماهیست و خلق و خوی ستیز گریزی آن گزینه‌ای مناسب برای ایجاد یک اکوسیستم شاد در آکواریوم هستند.
تانک مناسب اسب دریایی باید ارتفاعی مطلوب حداقل ۶۰ حدود سانتیمتر داشته باشد، اگر به سلامت آن‌ها علاقمندید اطمینان حاصل کنید که برای آن‌ها فضا‌های مخفی شدن در نظر گرفته اید، گیاه‌ها و شقایق‌هایی در محیط قرار دهید که بتوانند به وسیله دم به آن‌ها متصل شوند در این صورت آن‌ها وانمود میکنند که بخشی از دکور هستند و در کنار آن‌ها از نگهداری از ماهی‌های درشت و ترسناک پرهیز کنید.

وظیفه‌شناس‌ترین حیوانات پدر را بشناسید!

حالا که دانستیم کدام حیوان از پدر متولد میشود. می خواهیم پدران متعهد دنیای حیوانات را معرفی کنیم. سایت نشنال جئوگرافی در سال ۲۰۱۲ به معرفی برخی از پدران متعهد و فداکار در دنیای حیوانات پرداخته است که تا حد زیادی جای مادر را برای فرزاندن خود پر می‌کنند.

میمون جغدی

کدام حیوان از پدر متولد میشود؟

گونه نر این میمون آمریکای جنوبی در زمان پرورش فرزندان خود بسیاری از وظایف را انجام می‌دهد. این حیوانات با همسران خود یک ارتباط مادام‌العمر دارند و به انتقال و تیمار فرزندان درکنار مادر می‌پردازند. این گونه ارتباط نشانگر نیاز به حضور هر دو والدین برای تامین غذا و ایمنی کافی برای زنده ماندن نوزادان است.

پکیج صندوق فروشگاهی لوازم یدکی

پکیج صندوق فروشگاهی لوازم یدکی

مشاهده

تبلیغ

اسب دریایی

این حیوان پدر جزء جاندارانی است که باردار می‌شود. بالا کاملا درباره آن توضیح دادیم.

باقرقره ناماکوا

کدام حیوان از پدر متولد میشود؟

باقرقره‌های پدر ناماکوا از یک شیوه خاص برای مرطوب نگه داشتن جوجه‌های خود در آب‌و‌هوای خشک صحرا برخوردارند که طی آن پرنده نر به شناسایی یک چاله آب پرداخته و پر‌های شکم خود را با آن خیس می‌کند. این بخش از بدن این پرنده قادر به نگهداری میزان بیشتری از آب نسبت به بخش‌های دیگر بوده و تا ۴۰ میلی‌لیتر آب را در خود نگه می‌دارد. در این زمان پرنده پدر به لانه بازگشته و جوجه‌های خود را در زیر این رطوبت حفظ و آب بدن آن‌ها را گاهی تا ۱۰ دقیقه تامین می‌کند.

قوی گردن سیاه

لایسنس اورجینال ویندوز 10 ارزان

لایسنس اورجینال ویندوز ۱۰ ارزان

قیمت؟

تبلیغ

کدام حیوان از پدر متولد میشود؟

پرنده قوی نر نیز که تنها یک همسر برای خود اختیار می‌کند، به حمل جوجه‌هایش در پشت و نیز در نزدیکی خود برای حفظ گرما و ایمنی آن‌ها به همراه پرنده ماده در اولین هفته‌های حیات می‌پردازند.

بوزینه آمریکایی

کدام حیوان از پدر متولد میشود؟

بوزینه‌های نر نه تنها به حمل، تغذیه و تیمار دو فرزند خود پرداخته بلکه ممکن است در زمان تولد مانند یک قابله عمل کرده و به تیمار و لیسیدن نوزاد خود اقدام کنند. به دلیل ارزش بالای بارداری در بوزینه مادر، بوزینه نر نیز در وظیفه والدی درگیر است چرا که فرزندان در زمان حضور در رحم تا ۲۵ درصد از وزن ۵۵ کیلویی مادر را گرفته و آن‌ها نوزدانی تا وزن ۱۴ کیلو را وضع حمل می‌کنند.

خرید لایسنس ویندوز 11 اورجینال ارزان

خرید لایسنس ویندوز ۱۱ اورجینال ارزان

قیمت ؟

تبلیغ

رئای بزرگ قرمز

کدام حیوان از پدر متولد میشود؟

در بسیاری از پرندگان این وظیفه پرنده مادر بوده تا به نگهداری از جوجه‌ها بپردازد، اما در رئای بزرگ آمریکای جنوبی این چنین نیست.
گونه ماده این پرنده به جفت‌گیری با نر‌های زیادی در فصل جفت‌گیری پرداخته و بسیاری از آن‌ها به تخم‌گذاری در یک لانه مشغول می‌شوند که توسط یک نر ساخته شده است. پرنده نر نیز معمولا به خوابیدن بر روی حدود ۵۰ تخم برای شش هفته و نگهداری از جوجه‌های تازه از تخم درآمده می‌پردازد. رئای نر با خشونت به حفاظت از جوجه‌های خود برابر حیوانات دیگر حتی رئای ماده می‌پردازد.
از آنجایی که ماده‌ها از انرژی و منابع زیادی برای تولید این تخم‌های بزرگ استفاده می‌کنند، منطقی است که پرنده نر به انجام وظیفه مراقبت از آن‌ها بپردازد.

قورباغه پارس کن

اخذ گلدن ویزای اسپانیا با خرید ملک - مشاوره رایگان در گروه مهاجرتی آسو

اخذ گلدن ویزای اسپانیا با خرید ملک – مشاوره رایگان در گروه مهاجرتی آسو

مشاهده

تبلیغ

این قورباغه که به دلیل صدای گرفته و سگ مانند آن به این نام مشهور شده به عنوان پدر برای چندین هفته در کنار تخم‌های خود قرار گرفته و در صورت لزوم برای حفظ رطوبت تخمها، آن‌ها را با ادرار خود خیس می‌کند.
در گونه‌های دیگر قورباغه، جنس نر به حمل لارو‌ها بر پشت خود پرداخته یا آن‌ها را در یک پناهگاه کیسه‌ای دهانی قورت می‌دهد تا از آن‌ها حفاظت کنند.

سوسک

شاید این حشرات مورد تنفر بسیاری باشند، اما پدر‌های خوبی محسوب می‌شوند.
در گونه‌هایی که از چوب تغذیه می‌کنند، والدین از مواد لازم برای ساخت لانه و تغذیه لارو‌های خود بهره می‌برند. سوسک‌های پدر حتی از فضله پرندگان برای تامین نیتروژن که بخش مهمی از رژیم آن‌ها محسوب شده استفاده کرده و این مواد را به نوزدان خود منتقل می‌کنند.
سوسک‌های چوب همچنین والدین منظمی بوده و لانه خود را از سوسک‌های مرده و قارج برای حفظ خانواده خود از عفونت پاک می‌کنند.

پنگوئن امپراطور

کدام حیوان از پدر متولد میشود؟

پنگوئن‌های امپراطور در سرمای فوق منجمد قطبی به نگهداری از تخم‌های خود می‌پردازند.
پس از تخم گذاری توسط پرنده ماده، جفت نر آنرا زیر پای خود قرار داده و بخشی از پوست خود تخم را می‌پوشاند. پی از به دنیا آمدن جوجه، این شرایط آنرا گرم نگه می‌دارد.
برای چهار ماه، پنگوئن‌های نر در کنار هم اجتماع کرده و تکان نمی‌خورند در حالیکه پنگوئن‌های نر در حال جمع‌آوری غذا از دریا هستند. ماده‌ها در نهایت برای تغذیه جوجه‌های خود باز می‌گردند.

با "موهای سفیدت" برای همیشه خداحافظی کن! (محصولی از دل طبیعت)

با “موهای سفیدت” برای همیشه خداحافظی کن! (محصولی از دل طبیعت)

مشاوره تخصصی

تبلیغ

سن آبی

کدام حیوان از پدر متولد میشود؟

سن آبی که به نیش‌زن پا یا کنه تمساحی نیز معروف بوده از نیش بسیار دردناکی برخوردار است، اما سن آبی پدر بسیار به تخم‌های خود وفادار است. پس از جفت‌گیری، سن ماده بیش از ۱۰۰ تخم را بر پشت جفت خود قرار می‌دهد تا برای چندین هفته به حمل و نگهداری آن‌ها اقدام کند. سن پدر، از تخم‌ها در برابر عفونت قارچی نگهداری می‌کند.

آبچیلیک وفادار

شروع ثبت نام ترم تابستانه زبان فرانسه | نزدیکتر

شروع ثبت نام ترم تابستانه زبان فرانسه | نزدیکتر

ثبت نام

تبلیغ

کدام حیوان از پدر متولد میشود؟

آبچیلیک ماده از قامت بزرگتری نسبت به نوع نر خود برخوردار است. این حیوان پس از گذاشتن چهار تخم در یک لانه زمین، به سوی جفت دیگر پرواز کرده و آبچیلیک نر را برای حفظ تخم‌ها و نگهداری از جوجه‌ها برای چهار هفته بر جای می‌گذارد.

شترمرغ استرالیایی

کدام حیوان از پدر متولد میشود؟

گونه ماده این شترمرغ دو متری ۴۵ کیلوگرمی پس از گذاشتن شش تا ۱۱ تخم، به جست‌وجوی جفت دیگر رفته، در حالیکه پرنده نر برای ۶۰ روز به نگهداری از تخم‌ها و به عنوان یک والد تنها برای دو سال به نگهداری از جوجه‌های خود می‌پردازد.

بدون رنگ مو، سفیدی موهاتو رفع کن! (طبیعی+ ارسال رایگان)

بدون رنگ مو، سفیدی موهاتو رفع کن! (طبیعی+ ارسال رایگان)

ثبت سفارش

تبلیغ

گردآوری: تابناک جوان

منبع: ایسنا / بیتوته

یادداشت/ببخشیم و فراموش کنیم!

امروز خراسان جنوبی /
هزار دعا می خوانیم و استغفرا… بر زبان داریم. خدا را می خوانیم که هم از قصور و تقصیر و جرم و گناه مان بگذرد و هم آن را از یاد ببرد. به صفت کریم الصفح می خوانیمش تا هم ببخشد و هم فراموش کند! اما خود نه می بخشیم و نه فراموش می کنیم که سیاهه رفتار ناخوش دیگران را در جیب داریم و به هر بهانه ای به بازخوانی اش می پردازیم. خب معلوم است که اذیت می شویم. کسی که اذیت شود برای اذیت کردن انگیزه پیدا می کند و در جامعه ای که انگیزه هایی از این دست فراوان شود نمی توان به توسعه زیبایی ها امید بست. چه برای توسعه ای از این دست باید خود را به جغرافیای زیبایی رساند زیرا در باغ که باشی، یا رایحه گل سرمستت می کند و یا دیگرانی که در باغ اند، به مهر شاخه گلی تقدیمت می کنند. در محیط خوب معمولا خوبی هاست که پیشکش می شود و سوغات گلستان هم گل است و گلاب، این ماجرا برای زمین تنها نیست برای زمان هم صادق است، بهار که باشد سهم بیشتری از گل خواهیم داشت و در بهار قرآن نیز گل و آیه و نگاه زیباست که بدبین ترین آدم ها را هم تحت تاثیر قرار می دهد و سخت گیرترین ها را نیز هم، لذاست که معمولا در ماه رمضان، آمار جرم و بزهکاری کاهش می یابد و از سوی دیگر، بخشش و عفو رو به افزایش می نهد. انگار آدم ها، به ظرافت این حقیقت پی می برند که «قداقبل علیکم شهرا… بالبرکهوالرحمه والمغفره» درسی است برای ما تا با مغفرت و رحمت و مبارکی به روی هم آغوش گشاییم پس چهره شادان باید داشت و دل مهربان و برای گسترش مهربانی و فراوانی رحمت هم تلاش باید کرد و آغاز این راه می تواند این باشد که ما از خود آغاز کنیم و خاضعانه از هم طلب حلالیت کنیم و همدیگر را حلال کنیم تا خداوند دروازه حلال ها را بر ما بگشاید و به باران رحمت هم زمین تشنه را و هم زمان تشنه را سیراب کند.  در شرایط کنونی وسیله ای هست به اسم تلفن همراه و ظرفیتی به نام گروه های اجتماعی و پیامک تا لااقل از این راه، هم غرور خود را بشکنیم و هم بی شرم حضور دست هامان را برای طلب حلیت دراز کنیم. این دست ها خالی برنمی گردد نه از پیش مردم که بندگان خدایند و نه از محضر ربوبی که نهایت مهربانی و گذشت است تازه خود به پوزش خواهی بندگان تقصیرکار نزد بندگان صاحب حق هم سفارش رحمت و بخشش فرموده است که «ارحمواترحموا» ببخشید تا شما را ببخشم. پس بیایید هم «بحل» کنیم همدیگر را تا جان و جامعه و جهان مان پر از حلال و تهی از حرام در همه اشکال شود تا باران رحمت و آرامش باریدن آغازد و ما در طراوت این باران به زیبایی افزون تر مستجاب شویم. زیبایی که بیاید، نیکی افزا می شود و در دیار خوبی ، زیستن هم زیباتر خواهد شد….

 

یادداشت/احتکارِ استعدادهای انسانی!

امروز خراسان جنوبی
احتکار فقط آن نیست که کالایی را جایی دپو کنند تا با افزایش قیمت بفروشند چنانکه برخی خبرها از این موضوع حکایت دارد و داد همه حتی برخی ائمه محترم جمعه را هم به حق در آورده است. احتکار به انبار کردن لوازم خانگی برای افزایش قیمت هم خلاصه نمی شود. حتی انبار کردن و از دست دور نگهداشتن ارزاق هم همه معنای احتکار نیست بلکه هرکدام بخشی از این روش خبیثه است که زندگی و معاش مردم را تحت تأثیر سوء قرار می دهد ولی احتکار معانی دیگری هم دارد از جمله در حوزه شخصیتی و نحوه تعامل با استعدادهای انسانی. استاد ارجمند، مرحوم آیت ا… صفائی حائری در کتاب ارزشمند روابط متکامل زن و مرد، در صفحات ۴۳ و ۴۴ به این ماجرا می پردازد و می نویسد: “انسان با آن «عظمت»، در جهانی زندگی می کند همراه «نظام و سنّت» و در جامعه ای زندگی می کند همراه «ارتباط و پیوست». و «نشاط» این انسان، در بی نیاز شدن و «تأمین شدن تمام کمبودها» و «شکوفا شدن تمام استعدادهای اوست، نه در هرز کردن استعدادها و نه در احتکار کردن آنها، که این هر دو درگیری می آورد و رنج می زاید. ممکن است در یک لحظه با «خوشی ها» همراه باشد ولی این خوشی همان خاک‌بازی بچه هایی است که از درد کزاز غافلند و رنج بریدن دست و پا را تجربه نکرده اند.
انسانی که خودش را هرز کرده و خوش بوده و کیف کرده، در واقع از آنجا «لذت» برده که نمی داند چه از دست داده، فقط حساب کرده که چه به دست آورده است. «ما از حجم استعدادها و از عظمت خویش غافلیم و خود را جزو دارایی حساب نمی کنیم» و این است که با لذتی که در عوض از دست دادن خویش و عمر و هستی خود بدست آورده ایم، سرخوشیم و سرشاد. ” باری، احتکار را فقط در قالب اقتصادی نباید دید بلکه همه جنبه های آن را باید کاوید چه اگر این پدیده فقط اقتصادی باشد با اقتدار قانون، تا حدود زیادی حل می شود چنانکه پیش از این تجربه کرده ایم اما وقتی ما در حوزه شخصیتی و شخصی و فکری به این بلیه دچار می شویم، از قانون و قانون گذار و مردان قانون هم کاری ساخته نیست بلکه فقط خود ما می توانیم خود را از این مهلکه نجات دهیم، هم از احتکار و هم از هرز دادن منابع بسیار قیمتی انسانی که در وجود هر کدام مان نهفته است. به تأکید می گویم؛ سخن استاد را مجدد بخوانیم و تأمل کنیم با هزینه گران استعداد و فرصت خویش، چه می خریم و با از دست دادن آن، چه به دست می آوریم. شاید این تأمل، دریچه ای به فردا باز کند تا افق را ببینیم و ضرورت حرکت را احساس کنیم و از خود به در آییم و کاری بکنیم….

یادداشت/به مقصد فکر کنیم نه وسیله سفر

امروز خراسان جنوبی –
باید تأمل کنیم. باید حواس مان جمع باشد تا اصل را با فرع اشتباه نکنیم. اشتباهی چنین نه تنها اولویت های زندگی مان را جا به جا می کند بلکه نتایج آن نیز متفاوت می شود و ما را در شرایط خاص قرار می دهد. ما باید بدانیم که چه می خواهیم. این که مشخص شد، راه رسیدن و وسیله رسیدن به آن را به بهترین شکل پیدا کنیم. باید بدانیم که رسیدن هدف است نه وسیله رسیدن. اما ما گاه چنان درگیر وسیله می شویم که به مقصد نمی رسیم حتی آن را فراموش هم می کنیم. زمانی به یادمان می آید که قرار بود چه بکنیم و کجا برویم که دیگر خیلی دیر شده است. من این ماجرایی که در فضای مجازی خواندم را برای فضای حقیقی زندگی هم قابل توجه می دانم و درس آموز، بخوانید؛
یک گروه از دوستان به ملاقات استاد دانشگاهی رفتند. گفتگو خیلی زود به شکایت در مورد استرس و تنش در زندگی تبدیل شد.
استاد از آشپزخانه بازگشت و به آنها قهوه در انواع متفاوت در فنجان ها تعارف کرد.
فنجان های شیشه ای، فنجان های کریستال، فنجان های درخشان، تعدادی با ظاهری ساده، تعدادی معمولی و تعدادی گران.
وقتی همه آنها فنجان ها را در دست داشتند، استاد گفت: اگر توجه کرده باشید تمام فنجان های  “خوش قیافه و گران” برداشته شدند در حالیکه فنجان های “معمولی” جا ماندند. هر کدامیک از شما بهترین فنجان ها را خواستید و آن “ریشه استرس و تنش” شماست.
آنچه شما واقعا می خواستید قهوه بود نه فنجان، اما با این وجود شما باز هم فنجان را انتخاب کردید. اگر “زندگی” قهوه باشد.”مشاغل،” “پول،” “موقعیت” و غیره، “فنجان ها” هستند.فنجان ها وسیله هایی هستند برای نگهداری و زندگی را فقط در خود جای داده اند.
لطفاً نگذارید فنجان ها “کنترل” شما را در دست گیرند.” از قهوه تان لذت ببرید.”بله، از قهوه باید لذت برد. از زندگی باید به بهترین شکل بهره برد و در التذاذ آن هم به دریافت های تازه و مؤمنانه رسید. حق هم همین است پس بیاییم و قبل از آنکه به ظرف ها فکر کنیم به حقیقت ها، به هدف ها، به مقصدها فکر کنیم و وسیله را هم متناسب با آن انتخاب کنیم. این می تواند به ما کمک کند تا یقه خود را از چنگ استرس ها و اضطراب ها به در آوریم و به سمت مقصد، منطقی و محکم حرکت کنیم و به آن هم برسیم و در شکوه مقصد به شکوفایی دست یابیم. پس تدبر، تفکر و تأمل را، این مثلث آرامش بخش را همیشه در نظر داشته باشیم….

برای قهرمان شدن با زندگی معمولی خداحافظی کنید

لطیفه‌ای هست که می‌گوید خبرنگاران به سراغ یکی از کسانی رفتند که قلهٔ اورست را فتح کرده بود. از او پرسیدند چه شد اورست را فتح کردی، جواب داد: «بار خورد! من هم رفتم!». برنامه دقیقاً جلوی چنین اتفاقاتی را می‌گیرد و باعث می‌شود چیزی را که ضرورت و فوریت ندارد و اصلی نیست کنار بگذاریم.

برای قهرمان شدن با زندگی معمولی خداحافظی کنید

گروه زندگی: چند روز پیش «نازنین‌فاطمه عیدیان»؛ دوندهٔ جوان کشورمان نائب‌قهرمان رقابت‌های آسیایی شد. تحسین و تشویق او به جای خود. اما سؤال اینجاست که چطور یک نفر از میان هزاران نفر که به ورزش دو میدانی مشغولند، نائب‌قهرمان آسیا می‌شود و دیگران نه؟ می‌دانیم که ورزشکاران حرفه‌ای، برنامه‌های منظم و سنگین تمرین ورزشی، بدنسازی، تغذیه و حتی خواب و استراحت دارند.

برای رسیدن به هر هدف دیگری جز «قهرمان ورزشی شدن» هم نیاز به برنامه داریم. در قسمت اول و دوم برنامهٔ زندگی، از لزوم برنامه‌ریزی گفتیم و بعضی از ویژگی‌های مهم یک برنامهٔ خوب را نام بردیم. تفکر راهبردی را به عنوان ناجی قهرمان‌های بالقوه از زندگی‌های معمولی معرفی کردیم و قول دادیم در قسمت‌های بعدی از این روش تفکر و برنامه‌ریزی بیشتر بگوییم. همراه‌مان باشید با «نرگس مهاجر»؛ کارشناس ارشد علوم تربیتی و مدرس تفکر و مدیریت استراتژیک که در این مسیر راهنمایمان خواهد بود.

هر مدل تفکر، ویژگی‌ها و بایدها و نبایدهای خودش را دارد. در تفکر راهبردی یا استراتژیک هم باید نکاتی را در نظر گرفت که قرار است برایتان بگوییم تا بتوانید برنامهٔ راهبردی زندگی خودتان را تدوین کنید.

* فعالیت‌های با ارزش را انتخاب کنید

عصر رسانه ما را به اقیانوسی با عمق یک سانتی‌متر تبدیل کرده است. از هر مهارت و اطلاعاتی که شاید هرگز به کارمان نیاید، جرعه‌ای برداشته‌ایم. این‌ها اطلاعاتی هستند که از ما نسخه‌ای بهتر از خودمان نمی‌سازد. طوری که باعث شود در یک یا چند چیز آن قدر خوب باشیم که از خودمان احساس رضایت کنیم. نرگس مهاجر با این توضیح می‌گوید: «تفکر معمولی، ما را به این نقطه نمی‌رساند. تفکر راهبردی لازم است. در تفکر راهبردی، فعالیت‌های با ارزش را انتخاب می‌کنیم. برای قهرمان شدن باید با زندگی معمولی خداحافظی کنیم».

* نقطهٔ مطلوب خودتان را بیابید

چرا بعضی از خانم‌ها تصور می‌کند اگر شبیه آقایان بشوند، موفق خواهند بود؟ چون ارزش‌های منحصر به‌فرد خود را نمی‌شناسند و طبیعتاً آنها را شکوفا نمی‌کنند.

مهاجر با این مثال یکی دیگر از ویژگی‌های تفکر راهبردی را متذکر می‌شود و می‌گوید: «در تفکر راهبردی، دنباله‌روی از دیگران جایی ندارد. خودمان باید فکر کنیم ببینیم نقطهٔ مطلوب ما کجاست؛ دقیق و صادقانه. باید تفاوت‌ها و تمایزهایمان با دیگران را بشناسیم، بر اساس آنها نقطهٔ کمال خودمان را تعیین کنیم و بکوشیم استعدادها و توانایی‌هایمان را شکوفا کنیم».


تفکر راهبردی مظهر تمرکز بر هدف است

* بر هدفتان متمرکز باشید

بسیاری اوقات ما برای خودمان برنامه می‌ریزیم. اما در انتها به جایی که حقیقتاً راضی‌مان کند نمی‌رسیم. دلیلش این است که از ابتدا مسیر و هدف مطلوب‌مان را دقیق و درست تعیین نکرده‌ایم. تفکر راهبردی یک مهارت است برای مشخص کردن جهت درست.

مهاجر می‌گوید: «تفکر راهبردی مظهر تمرکز بر هدف است. دقیق، ساده و روشن است و عزم و ارادهٔ رسیدن به هدف را در ما ایجاد می‌کند. در این تفکر دغدغهٔ اصلی‌مان توانمندسازی خودمان از طریق رشد دادن قابلیت‌های خودمان است. هدفی را مشخص می‌کنیم و می‌خواهیم به آن برسیم. این کار شور و شوق تازه‌ای به ما می‌دهد تا بر خودمان تمرکز کنیم و به اهداف‌مان برسیم».

تا اینجا، بعضی از ویژگی‌های مهم تفکر راهبردی را با هم مرور کردیم. این تفکر در مقابل تفکر معمولی قرار دارد. در تفکر معمولی، دنباله‌روی و تقلید از دیگران وجود دارد. همچنین پیچیده و پر رمز و راز و بدون خروجی است.

* کارهای غیرضروری و فرعی را کنار بگذارید

لطیفه‌ای هست که می‌گوید خبرنگاران به سراغ یکی از کسانی رفتند که قلهٔ اورست را فتح کرده بود. به پایین کوه که رسید از او پرسیدند چه شد اورست را فتح کردی، جواب داد: «بار خورد! من هم رفتم!». برنامه دقیقاً جلوی چنین اتفاقاتی را می‌گیرد و باعث می‌شود چیزی را که ضرورت و فوریت ندارد و اصلی نیست کنار بگذاریم.

مهاجر می‌گوید: «برنامه‌ریزی یک فرآیند است برای پیاده کردن راهبردها و رسیدن ما به هدف. اگر برنامه نداشته باشیم هر چه در مسیرمان قرار بگیرد انجام می‌دهیم؛ یعنی همان رویکرد «هر چه پیش آید خوش آید!». این طوری پر از کارهای ناتمام می‌شویم».پس آنچه در برنامه‌ریزی به دنبال تحقق آن هستیم، هدف است. حالا بیایید ببینیم چطور باید هدف‌گذاری کنیم.


ورزش، تحصیل و تهذیب سه بعد یک هدف‌گذاری خوب

* سه بعد مهم وجودی در تعیین هدف

برای تعیین هدف باید همهٔ نیازهایمان را با هم در نظر بگیریم؛ نیازهای روحانی و جسمانی. مثلاً تعیین کنیم که در یک افق ۱۰ساله، ۵ساله، ۳ساله یا حتی یک‌ساله می‌خواهیم در چه نقطه‌ای باشیم. همان طور که در گزارش قبل گفتیم باید در این مرحله سه بعد کلی را لحاظ کنیم: بعد جسمی، بعد تحصیلی، بعد تهذیب.

* بعد جسمی در تعیین هدف

مهاجر می‌گوید: «باید از نظر سطح سلامت جسمانی، خودمان را به نقطهٔ مطلوبی برسانیم». مثلاً باید ۳ سال آینده اضافه‌ وزنم را از بین ببرم؛ برنامهٔ تغذیه‌ای مناسب خودم را داشته باشم و به آن پایبند باشم. به اندازه‌ای که سلامتی‌ام را حفظ کنم ورزش کنم یا…

عقل سالم در بدن سالم است. اگر در راه رسیدن به هدف، از جسم خود غافل شویم، ممکن است بعد از رسیدن به موفقیت تحصیلی، علمی و… توان جسمی بهره‌مند شدن از مزیت‌های آن موفقیت را نداشته باشیم و ناچار شویم در اوج پیشرفت و تحقق هدفمان، با آن خداحافظی کنیم.

* بعد تحصیلی در تعیین هدف

باید تعیین کنیم که می‌خواهیم در (مثلاً) ۳ سال آینده در چه مقطعی، چه رشته‌ای و چه دانشگاهی مشغول تحصیل باشیم. مهاجر توضیح می‌دهد:«تحصیلات صرفاً آکادمیک نیست. معرفتی هم هست. مثلاً لازم است برای فراگیری و تکمیل اندیشه‌مان در حوزه‌های مختلف زندگی، یک دورهٔ مطالعاتی از آثار شهید مرتضی مطهری را بگذرانیم یا آموزش مهارت خاصی را ببینیم. همهٔ این‌ها را بسته به هدف و چشم‌اندازی که برای خودمان انتخاب می‌کنیم، باید مشخص کنیم و بنویسیم». تمام این آموزش‌ها در بعد تحصیلی تعیین هدف می‌گنجد.

* بعد تهذیب در تعیین هدف 

پاکسازی درون، اخلاقیات، درگیری‌های قلبی و روحی، اضطراب‌ها، دلهره‌ها، خشم‌ها و…؛ پرداختن به همهٔ این‌ها در این حوزه قرار می‌گیرد. ما بیشتر وقت و عمرمان را صرف تحصیلات دانشگاهی کرده‌ایم و از ابعاد دیگر وجودمان غافل شده‌ایم. مهاجر با بیان این نکته می‌گوید: «اخلاق فقط لبخند زدن و مهربانی کردن به دیگران نیست. یک علم است و باید فرا گرفته شود. باید یاد بگیریم چگونه یک انسان واقعی باشیم. بحث تربیتی و رشد را اگر درست در نظر نگیریم و به آن نپردازیم، رشدمان کامل و همه‌جانبه نخواهد بود».

بسیاری از ما می‌دانیم چه چیزی درست است، ولی خلافش هستیم. خودمان را گول می‌زنیم و می‌گوییم «من همینم! نمی‌توانم خودم را تغییر بدهم». در حالی که این دنیا، دنیای تغییر است و تا وقتی زنده هستیم می‌توانیم تغییر کنیم. مهاجر یکی از راهکارهای تغییر و مراقبت از تغییرات فردی را جدول مراقبتی و نظارت دقیق بر خود می‌داند.


در چشم‌انداز تعیین می‌کنید چگونه قرار است بدرخشید

* چشم‌انداز، نقطهٔ آغاز تفکر راهبردی

تفکر استراتژیک با چشم‌انداز آغاز می‌شود. لازم است در ابتدای آشنایی با این مفهوم بدانیم که هیچ محدودیتی در تعیین چشم‌انداز نیست. چشم‌انداز می‌تواند بسیار ماورایی، مثل یک آرمان باشد که در نگاه دیگران دست‌نیافتنی است. مهاجر با این مقدمه می‌گوید: «در گام اول برای ترسیم چشم‌انداز نباید هیچ محدودیتی را در نظر بگیرید. نقاط ضعف، موانع و واقعیت‌های زندگی‌تان را که نمی‌گذارند به آن چشم‌انداز برسید، حذف کنید. چون قرار است سقف فکر شما را نشان دهد. باید تعیین کنید که چطور می‌خواهید بدرخشید».

یادتان باشد که اگر هنوز زنده‌اید، یعنی رسالتی هست که باید آن را به انجام برسانید. رسالتی که تنها از دست شما برمی‌آید!

ادامه دارد…

پایان پیام/

کمبودهای دارویی خودنمایی کرد/ اعتراف رئیس سازمان غذا و دارو

کمبودهای دارویی خودنمایی کرد/ اعتراف رئیس سازمان غذا و دارو

بر خلاف ادعای وزیر بهداشت که گفته بود کمبود دارو نداریم، رئیس سازمان غذا و دارو نسبت به خودنمایی کمبودهای دارویی هشدار داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ماجرای کمبود دارو در کشور، موضوع تازه و عجیبی نیست و این کمبودها همواره وجود داشته و تا حدودی نیز طبیعی است. اما، موضوعی که محل نگرانی است، سیر صعودی کمبودهای دارویی در کشور است که می‌تواند با مشکلات زیادی برای بیماران همراه باشد.

از همین رو، سازمان غذا و دارو، به عنوان متولی تأمین دارو در کشور؛ همواره سعی کرده است با برنامه ریزی مناسب، شرایط را مطلوب نگه دارد.

این در حالی است که همواره رفع مشکلات و موانع در مسیر تولید و تأمین دارو در کشور، فقط در دست سازمان غذا و دارو نیست و سازمان‌ها و دستگاه‌های دیگری همچون سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و…، نیز در بروز شرایط بحرانی دارو؛ سهیم هستند. به طوری که در سال گذشته و به هنگام بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، کارشناسان نسبت به کمبود بودجه دارو هشدارهای لازم را دادند. اما هیچ تغییری در میزان بودجه دارو شکل نگرفت.

بر اساس لایحه بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۲، بودجه دارو روی ۶۵ همت بسته شده است، در حالی که کارشناسان معتقدند بایستی حداقل ۱.۵ همت به دارو اختصاص می‌یافت.

حالا با گذشت سه ماه از سال ۱۴۰۲، کمبودهای دارویی در حال خودنمایی است؛ درست همانطور که پیش بینی شده بود، بودجه دارو برای ۳ ماه جوابگو بوده و می‌بایست اقدام عاجلی صورت داد تا وارد بحران کمبود دارو نشویم.

این موضوع را، سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، روز گذشته و هنگام سخنرانی در همایش مکمل‌ها، مطرح کرد و گفت: هدف ما کمک به تولید کنندگان است تا مشکلات آنها برطرف شود، در حالی که حتی بخشی از مشکلات فرابخشی است. به عنوان مثال بخشی از مشکلات به دلیل عدم امکان حواله ارز است که از بهمن سال گذشته تاکنون ما را با مشکلات زیادی در تأمین مواد اولیه و…، مواجه کرده است؛ به شکلی که برخی شرکت‌ها حتی ۳ ماه است نتوانسته اند مواد اولیه تأمین کنند و این نشان می‌دهد که باید با تسهیل فرایندها به سمت افزایش تولید برویم.

اعتراف به بروز کمبودهای دارویی توسط متولی تأمین دارو، حکایت از این واقعیت دارد که شرایط دارو در کشور خوب نیست.

شرکت‌های دارویی برای اینکه در مسیر تولید دارو دچار مشکل نشوند، می‌بایست مواد اولیه را حداقل برای سه ماه انبار کرده باشند. در غیر این صورت، شرایط برای آنها بحرانی تلقی خواهد شد.

در همین حال، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت نیز که هفته گذشته در کمیسیون بهداشت و درمان حاضر شده بود، در حاشیه این نشست؛ گلایه‌هایی را با خبرنگاران مطرح کرد که نشان می‌داد اوضاع دارو چندان خوب نیست.

وزیر بهداشت، با عنوان این مطلب که مشکلات متعددی را در بودجه داریم، گفت: امسال برای تأمین دارو به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، ولی در قانون بودجه فقط ۶۹ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته و اگر این بودجه محقق نشود با مشکلاتی روبه رو خواهیم شد.

وی، تأمین دارو و تجهیزات پزشکی را با اختصاص اعتبارات بودجه مرتبط دانست و از دستگاه‌های فرابخشی خواست برای تأمین دارو همکاری کنند.

عین اللهی با عنوان این مطلب که انتظار داریم بودجه و ارز به موقع و به هنگام داده شود، افزود: برخی از مصوبات برای ما مشکل ایجاد کرده است.

از دحوالارض چه می‌دانید؟/۵

از دحوالارض چه می‌دانید؟

«دحو» به معنای گسترش است و بعضی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی‌اش تفسیر کرده‌اند. منظور از دحوالارض (گسترده شدن زمین) این است که در آغاز، تمام سطح زمین را آب‌های حاصل از باران‌های سیلابیِ نخستین فراگرفته بود. این آب‌ها، به تدریج در گودال‌های زمین جای گرفتند و خشکی‌ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده‌تر شدند. از طرف دیگر، زمین در آغاز به صورت پستی‌ها و بلندی‌ها یا شیب‌های تند و غیرقابل سکونت بود. بعدها باران‌های سیلابی مداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شستند و دره‌ها گستردند. اندک اندک زمین‌هایِ مسطح و قابل استفاده برای زندگی انسان و کشت و زرع به وجود آمد.

به گزارش ایسنا، «دحو الارض» مطابق با بیست و پنجم ماه ذی‌القعده، روزی است که خداوند با نظر به کره زمین، به جهان خاکی حیات بخشید، از این روز، بخش‌هایی از کره زمین که سراسر از آب بود شروع به خشک شدن کرد تا کم کم به شکل یک چهارم خشکی‌های امروزی درآمد.

مطابق روایات، اولین نقطه‌ای که از زیر آب سر برآورد، مکان کعبه شریف و بیت الله الحرام بود.  در قرآن کریم و احادیث اسلامی به روز دحوالارض (یعنی بسط و گسترش زمین) اشاره شده است و عبادت در این روز از ارزش بسیار زیادی برخوردار است.

از امیرالمومنین علیه‌السلام روایت شده است که فرمودند: «نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنجم ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت ۱۰۰ سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت. »

به نظر برخی از مفسران، آیه ۳۰ سوره نازعات «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا»، به همین واقعه اشاره دارد، در تفسیر این آیه نیز آمده است:«خداوند زمین را به‌گونه‌ای گسترد که برای زندگی انسان و پرورش گیاهان و جانداران آماده باشد؛ گودال‌ها و سراشیبی‌های تند و خطرناک را به وسیله فرسایش کوه‌ها و تبدیل سنگ‌ها به خاک پر کرد و آنها را مسطح و قابل زندگی ساخت؛ درحالی‌که چین‌خوردگی‌های نخستین آن، به‌گونه‌ای بودند که اجازه زندگی به انسان را نمی‌دادند. »

گذشته از واقعه دحوالارض، رویدادهای دیگری نیز در این روز رخ داده‌اند که اهمیت آن را دو چندان کرده است؛ از جمله:

– میلاد حضرت ابراهیم علی نبینا وآله وعلیه‌السلام

– میلاد حضرت عیسی مسیح علیه‌السلام

– خروج رسول اکرم (ص) از مدینه به همراه هزاران حاجی به سوی مکه، به قصد حجه الوداع. در این سفر وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها و نیز تمامی همسران پیامبر(ص) نیز ایشان را همراهی می‌کردند.

– در روایتی نیز آمده است که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه‌الشریف در همین روز قیام خواهد کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*