گزارش/ انتظاری که امام علی (ع) از جوانان دارد

انتظاری که امام علی (ع) از جوانان دارد/۴

این روزها که به بهانه ماه مبارک رمضان، سری به نهج‌البلاغه می‌زنید، امام علی (ع) در نامه‌ای از ۱۲۰ انتظارش را از جوانان بیان داشته است.

120 انتظاری که امام علی (ع) از جوانان دارد

به گزارش فارس، در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه، امام علی نامه‌ای را بعد از جنگ صفین خطاب به فرزندش امام حسن (ع) در حالی که جوانی حدوداً ۳۵ ساله بوده، نگاشته و حدود ۱۲۰ مورد انتظارات خود از جوانان را مطرح کرده است؛ از جمله:

ـ تقوا و پاکدامنی: «اُوصیکَ بتقوی اﷲ» و این را مهم‌ترین سفارش خود می‌داند و می‌فرماید: «واعلم یا بُنَیّ! أنّ أحَبَّ ما أنت آخذٌ به إِلَیَّ مِنْ وصیّتی تقوی الله»؛ پسرم! بدان محبوب‌ترین چیزی که از این وصیت فرا می‌گیری پروای خداست.

ـ موعظه پذیری: «أَحْیِ قَلْبَکَ بِالْمَوْعِظَهِ»؛ دلت را با موعظه زنده کن.

ـ تجربه اندوزی و عبرت آموزی: «وَأَعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبارَ المَاضِینَ، وَذَکِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ کَانَ قَبْلَکَ مِنَ الأَوَّلِینَ، وَسِرْ فی دِیَارِهِمْ وَآثَارِهِمْ؛ فَانْظُرْ فِیمَا فَعَلُوا، وَعَمَّا انْتَقَلُوا، وَأَیْنَ حَلُّوا وَنَزَلُوا»؛ خبرهای گذشتگان را بر قلبت عرضه کن، و آنچه را بر سر پیشینیان تو آمده به یادش آور، و در شهر‌ها و خانه‌ها و آثارشان بنگر؛ پس نیک بنگر که چه کردند، و از کجا رفتند، و در کجا فرود آمدند و منزل گزیدند.

ـ امر به معروف و نهی از منکر: «وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ تَکُنْ أَهْلَهُ، وَأَنْکِرِ الْمُنْکَرَ بِیَدِکَ وَلِسَانِکَ»؛ به کار نیک امر کن تا خود در زمره نیکوکاران باشی، و با دست و زبانت از بدی باز دار.

ـ وجدان اخلاقی: «یَا بُنَیّ! اِجْعَلْ نَفْسَکَ مِیزَاناً فِیمَا بَیْنَکَ وَبَیْنَ غَیْرِکَ؛ فأَحْبِبْ لِغَیْرِکَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِکَ،‌ وَأَکْرِه لَهُ مَا تَکْرَهُ لَهَا»؛ پسرم! خود را میزان میان خود و دیگران قرار بده؛ آنچه را برای خود می‌پسندی برای دیگران نیز بپسند و آنچه را برای خود نمی‌پسندی برای دیگران نیز نپسند.

ـ بزرگ‌منشی: «وَأکْرِمْ نَفْسَکَ عَنْ کُلِّ دَنِیَّهٍ وَإنْ سَاقَتْکَ إلی الرَغَائِب؛ فإِنَّکَ لَنْ تَعْتاضَ بِمَا تَبْذُلُ مِنْ نَفْسِکَ عِوَضَاً. وَلَا تَکُنْ عَبْدَ غَیْرِکَ وَقَدْ جَعَلَکَ اللهُ حُرّاً»؛ و نفس خویش را گرامی شمار و از هر پستی دور بدار هر چند تو را به نعمت‌های فراوان رساند؛ زیرا در برابر آنچه از بزرگواری خویش از دست می‌دهی عوضی دریافت نمی‌کنی. و بنده دیگران مباش که خداوند تو را آزاد آفریده است.

ـ مغتنم شمردن فرصت جوانی: «بَادِرِ الفُرْصَهَ قَبْلَ أَنْ تَکُونَ غُصَّهً»؛ فرصت‌ها را غنیمت شمار پیش از آنکه به اندوه بدل شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده سیره اهل بیت (ع) :

آزادی بیان،از مهمترین حقوق متقابل مردم و حکومت، در سیره علوی(ع)/۵

آزادی بیان،از مهمترین حقوق متقابل مردم و حکومت، در سیره علوی(ع)

مسئله آزادی بیان، یکی از مهمترین حقوق متقابل مردم و حکومت، در سیره امیرالمومنین (ع) است، آنچنانکه حضرت می‌فرمایند: و بدان سان که رسم سخن گفتن با جباران تاریخ است، با من سخن مگویید.

به گزارش مهر مام امیر مؤمنان (ع) در روز ۱۸ ذی‌الحجه الحرام سال ۳۵ هجری قمری، زمام امور را به دست گرفت و در ۲۱ رمضان سال ۴۰ جام شهادت نوشید. مدت حکومت او چهار سال و نه ماه و سه روز بود و در این مدت، کشور پهناور اسلامی را که از شرق به رودخانه سند، از غرب به صحرای افریقا، از شمال به سرزمین قفقاز و از جنوب به خلیج عدن منتهی می‌گشت اداره نمود، هرچند بر اثر شورشی که در کشور مصر پدید آمد این بخش از قلمرو حکومت او جدا شد ولی به جز این نقطه و منطقه شام که از روز نخست، فرزند ابی‌سفیان پرچم یاغیگری را برافراشته بود، تمام سرزمین پهناور اسلامی، قلمرو حکومت او را تشکیل می‌داد و کلیه کارگزاران و فرمانداران و استانداران به وسیله او تعیین می‌شدند و هزینه کشور اعم از عمران و آبادی و حقوق مهاجر و انصار و سایر کارکنان به وسیله امام پرداخت می‌گردید.روزی که امام، زمام امور را به دست گرفت با مشکلات انبوهی روبه‌رو گردید و مقاومت در برابر این دشواری‌ها نیازمند سیاست و تدبیر حکیمانه‌ای بود تا با پنجه تدبیر، بر مشکلات پیروز گردد.

کشف اصول سیاسی امام از سیره عملی او، و این خود راهی است که کم‌تر به آن توجه شده‌است. در حالی که راه نخست، بیش‌تر مورد توجه بود خصوصاً نامه امام به مالک مورد نظر سیاستمداران جهان می‌باشد.سیاست در لغت به معنی «پاسداری ملک»، «نگه‌داری قدرت» و «حراست از کشور» است. ولی چیزی که مهم است آشنایی با اصولی می‌باشد که تدبیر و پاسداری بر آن استوار است.اصولی که امام (ع) از آن پیروی می‌کرد همگی تحت پوشش ارزش‌های اخلاقی و اصول انسانی قرار داشت و بر اساس عدل و دادگری استوار بود و، هر نوع دگرگونی در کشور از این اصول سرچشمه می‌گرفت و امام کراراً بر این اصول تأکید می‌کرد و هر نوع اداره کشور را بر غیر این اصول نفی می‌نمود؛ زیرا او به آینده کشور فکر می‌کرد نه به بقای قدرت و سلطه خویش.چه بسا ممکن است سیاستمداری از طریق مکر و خدعه و فریب مردم، قلوب و دل‌ها را متوجه خود و در نتیجه یک نوع آرامش نسبی بر کشور حکم‌فرما سازد، ولی از آنجا که ظاهرسازی و تزویر اثر موقت دارد و همیشه نمی‌تواند کار ساز باشد، امیر مؤمنان (ع) از سیاست‌های مزورانه سیاسیکاران، پیوسته نقد می‌کرد و می‌فرمود: «هیهات! لولا التقی لکنت أدهی العرب؛ اگر پارسایی نبود من داهی‌ترین و زیرک‌ترین عرب بودم.» در حدیث دیگر، انگشت روی سیاست‌های خادعانه معاویه می‌نهد و می‌گوید: «وِ‌اللهِ ما مُعاویهُ بِاَدهی مِنی، وَلکِنَّهُ یَغدِرُ وَ یَفجُرُ. وَ لَولا کَراهِیهُ الغدرِ لَکُنتُ مِن اَدهی الناسِ، وَ لکِن کُلُّ غَدرَهٍ فَجرَهٌ، وَ کُلُّ فَجرَهٍ کَفرَهٌ. «وَلِکُلٍّ غادِرٍ لِواٌ یُعرَفُ بِهِ یَومَ القیامهِ واللهِ مَا اُستَغفَلُ بِالمَکیدَهِ، وَ لا اُستَغمَزُ بِالشَّدیدَهِ!؛ به خدا سوگند معاویه زیرک‌تر از من نیست لیکن شیوه او پیمان‌شکنی و گنهکاری است. اگر پیمان‌شکنی، ناخوشایند نبود کسی از من زیرک‌تر نبود. اما پیمان‌شکنی انسان را به گناه برمی‌انگیزد و هر چه گناه برانگیزد، دل را تاریک می‌سازد در رستاخیز برای پیمان شکن درفشی است افراخته و او بدین درفش شناخته می‌شود به خدا مرا با فریب غافلگیر نتوانند کرد که با سخت‌گیری ناتوانم نخواهند ساخت.»

به همین مناسبت با حجت الاسلام یدالله حاجی زاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) به گفتگو نشستیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

حجت الاسلام یدالله حاجی زاده با بیان اینکه علی (ع) به عنوان دومین شخصیت برجسته اسلام پس از حضرت رسول (ص) دارای ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری خاصی بودند، از جمله رعایت حقوق شهروندی مورد نظر قرآن و سنت پیامبر (ص) و این موضوع را می‌توان در رفتار و عملکرد ایشان در طول مدیریت کوتاه حضرت مشاهده کرد، چرا که مدیریت پنج ساله‌ی ایشان نمونه‌ی کاملی از تکریم حقوق و آزادی‌های انسان می‌باشد.

حقوق شهروندان بر حکومت

وی با اشاره به خطبه ۳۴ نهج البلاغه افزود: حضرت علی (ع) در این خطبه می‌فرمایند: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ لِی عَلَیْکُمْ حَقّاً وَ لَکُمْ عَلَیَّ حَقٌّ» ای مردم، من بر شما حقی دارم و شما هم بر گردن من حقی دارید. امام علی (ع) در مقام زمام‌دار اسلامی نخست برای رعایت ادب و احترام، حقوق مشروع مردم را نسبت به خود بر می‌شمارد.«فَأَمَّا حَقُّکُمْ عَلَیَّ فَالنَّصِیحَهُ لَکُمْ وَ تَوْفِیرُ فَیْئِکُمْ عَلَیْکُمْ وَ تَعْلِیمُکُمْ کَیْلَا تَجْهَلُوا وَ تَأْدِیبُکُمْ کَیْمَا تَعْلَمُوا».

یکی از مهمترین حقوق متقابل مردم و حکومت، در سیره امیرالمومنین (ع) است، آنچنانکه حضرت می‌فرمایند: «فلا تکلّمونی بما تکلم به الجبابره»؛ و بدان سان که رسم سخن گفتن با جباران تاریخ است، با من سخن مگویید

حاجی زاده بیان کرد: امام (ع) از حقوق مردم چهار نکته را که برای صلاح و رستگاری مردم در دو جهان مفید خواهد بود، بیان کرده است. خیر خواهی بر مردم، تقسیم عادلانه بیت المال و رفاه بخشیدن به زندگی آنان، حق آموزش و فراگیری علم و حق تربیت و پرورش.

وی با بیان اینکه اولین حقّ مردم بر امام نصیحت کردن است. نصیحت کردن توجه دادن مردمان به مکارم اخلاق است و جهت دادنشان به اموری که برای زندگی و آخرتشان مفیدتر باشد. حضرت در این خصوص می‌فرمایند «النصیحه لکم». من خیرخواه شما باشم؛ یعنی از شما دفاع کنم و آنچه را که مصلحت شما است، برایتان انجام دهم.

تقسیم عادلانه بیت المال و رفاه بخشیدن به زندگی مردم

این عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) تقسیم عادلانه بیت المال و رفاه بخشیدن به زندگی مردم، دومین حق مردم بر امام است. آنچنانکه حضرت می‌فرمایند: «و توفیر فیئکم علیکم». حق دیگری که مردم بر گردن حاکم دارند، این است که او بیت المال را متعلق به عموم مردم دانسته و تلاش کند تا همگان بهره لازم را از آن ببرند. در این جمله می‌تواند تعریضی بر رهبران قبلی باشد که بیت المال را اموال شخصی خود می‌دانستند، و به هر کسی که می‌خواستند بدون حساب بذل و بخشش می‌کردند. حضرت علی (ع) معتقد بودند که نباید فرمانروایان هر مقدار از اموال بیت المال را به هر نحوی تصاحب کنند، بلکه این اموال باید به صورت عادلانه میان افراد جامعه تقسیم شود.

وی افزود: حق آموزش و فراگیری علم، حق دیگر مردم بر امام است، با توجه به فرمایش امیرالمومنین (ع) که می‌فرمایند «و تعلیمکم کی لا تجهلوا». یکی دیگر از حقوق ملت به گردن زمام‌داران، این است که امکانات فراگیری علم و دانش را برای آنها فراهم کند. از وظایف امام و فرمانروایان مسلمان نشر علم و دانش است، تا این‌که جهل و نادانی از میان مسلمانان ریشه کن شود. امام علی (ع) در این‌جا یکی از وظایف حکومتش را در قبال مردم، فراهم آوردن زمینه‌های لازم آموزشی می‌داند. و باید توجه داشت که این آموزش، اختصاص به تعالیم دینی ندارد و در آنها خلاصه نمی‌شود، اگر چه آنها در درجه اوّل اهمیت قرار دارد، بلکه شامل موضوعات علمی، بهداشتی، رفاهی و… است که حکومت و دولت باید شرایط آموزش آن‌را برای پیشرفت جامعه فراهم آورد. فراهم آوردن امکانات آموزشی و ایجاد زمینه‌های پیشرفت در مدارج عالی دانش یکی از حقوق ملت بر دولت است

حاجی زاده با اشاره به حق تربیت و پرورش به عنوان چهارمین حق مردم بر امام و حاکم جامعه بیان کرد: با توجه به این سخن از امیرالمومنین (ع) که می‌فرمایند، «و تأدیبکم کیما تعلموا». بعد از آموزش، پرورش لازم است؛ یعنی مهیا نمودن زمینه‌های رشد فکری و فرهنگی مردم.

حق حکومت بر مردم

وی با بیان ای مه حضرت علی (ع) در ادامه خطبه ۳۴ نهج البلاغه با تاکید بر حقوق حکومت بر مردم می‌فرمایند، «وَ أَمَّا حَقِّی عَلَیْکُمْ فَالْوَفَاءُ بِالْبَیْعَهِ وَ النَّصِیحَهُ فِی الْمَشْهَدِ وَ الْمَغِیبِ وَ الْإِجَابَهُ حِینَ أَدْعُوکُمْ وَ الطَّاعَهُ حِینَ آمُرُکُم» و اما حقی که من به گردن شما دارم، باید که در بیعت وفادار باشید و در رویاروی و پشت سر نیکخواه من باشید و چون فرا می خوانمتان به من پاسخ دهید و چون فرمان می‌دهم فرمان برید.

امام می‌فرماید: حقی که من به گردن شما دارم، باید که در بیعت وفادار باشید و در رویاروی و پشت سر نیکخواه من باشید و چون فرا می خوانمتان به من پاسخ دهید و چون فرمان می‌دهم فرمان برید

حاجی زاده با اشاره به حق وفاداری مردم بر بیعت با امام، عنوان کرد: بنابه فرمایش حضرت، «فَالْوَفَاءُ بِالْبَیْعَهِ». مردم موظف‌اند به آن بیعتی که با امام و زمام‌دار کرده‌اند، وفادار باشند. همچنین مردم موظفند «وَ النَّصِیحَهُ فِی الْمَشْهَدِ وَ الْمَغِیبِ». امام را در پیشبرد اهداف یاری نمایند و از او دفاع نمایند.

وی افزود: از دیدگاه امام (ع) حضور مردم در صحنه «وَ الْإِجَابَهُ حِینَ أَدْعُوکُمْ» از جمله حقوق حکومت بر مردم است. مردم در مقام دفاع از حکومت و جامعه اسلامی در برابر تجاوز بیگانگان در حمایت از امام حاضر شوند. به هنگامی که آنان را برای جهاد فرا می‌خواند بسیج شوند؛ زیرا در غیر این صورت دشمن بر آنها مسلط شده و در نهایت منافع بزرگی را از دست می‌دهند.

این پژوهشگر تاریخ و سیره اهل بیت (ع) تصریح کرد: اجابت دعوت «وَ الطَّاعَهُ حِینَ آمُرُکُم‏» از دیگر حقوق حکومت بر مردم است، مردم در جاهایی که حضور مردم ضروری باید حضور یابند؛ یعنی حقّ امام بر مردم، اطاعت و فرمان‌برداری است به هنگامی که دستوری صادر می‌کند، روشن است که نظام امور بدون اطاعت از فرمان رهبر استوار نمی‌شود.

آزادی بیان و نظر مردم

وی گفت: مسئله آزادی بیان، یکی از مهمترین حقوق متقابل مردم و حکومت، در سیره امیرالمومنین (ع) است، آنچنانکه حضرت می‌فرمایند: «فلا تکلّمونی بما تکلم به الجبابره»؛ و بدان سان که رسم سخن گفتن با جباران تاریخ است، با من سخن مگویید. یعنی در برابر من آزادانه حرف‌هایتان بزنید. بدون هیچ ترس و هراسی مطالب و خواسته‌های خود را مطرح کنید. من کسی نیستم که از سخن حق واهمه داشته باشم. این سخن صراحت کامل در آزادی بیان نزد امام علی (ع) دارد. یکی از نمونه‌های روشن آزادی بیان در حکومت علی (ع) پرسش‌های عبدالله بن کواء از امیر مؤمنان (ع) است. وی که از سران خوارج و مخالفان سرسخت و لجوج حضرتشان بود در هر کاری بر امام اعتراض و انتقاد می‌نمود و امام شبهات و ابهاماتی را که وی القا می‌نمود صبورانه پاسخ می‌داد.

حاجی زاده خاطر نشان کرد: آزادی در انتقاد نیز یکی دیگر از حقوق شهروندی در حکومت حضرت علی (ع) است، امام در ارتباط با آزاد بودن شهروندان در انتقاد در خطبه ۲۱۶ می‌فرماید: «فَلَا تَکُفُّوا عَنِّی مَقَالَهً بِحَقٍّ»؛ و چنین مپندارید که اگر با من سخن حقی گفته شود بر من گران می‌آید؛ یعنی اگر از نظر شما در زمینه مسائل سیاسی – اجتماعی در کار من اشکالی به نظر می‌رسد، آن‌را آزادانه مطرح کنید تا من در صدد اصلاح آن برآیم.

وی افزود: حضرت علی (ع)، مردم را در ارائه راهکار و پیشنهاد در اداره امور جامعه فرامی‌خواند. مشارکت در تصمیم‌گیری در قالب مشورت، یکی از رئوس برنامه‌ها و سیاست‌های امام علی (ع) در اداره کشور بود؛ این یعنی دخالت مردم در سرنوشت خویش؛ یعنی مشارکت در تصمیم گیری‌، چنانچه حضرت ۲۱۶ نهج البلاغه می‌فرمایند: «أَوْ َمَشُورَهً عَدْل‏»

کرامت انسانی و جایگاه مردم در حکومت امیرالمومنین (ع)

این عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) حق برخورداری از شخصیت و کرامت را یکی از مهمترین حقوق شهروندی در حکومت علی بن ابیطالب (ع) دانست و گفت: یکی از مباحث مهم جهان کنونی، نقش، جایگاه و ارزش انسان‌ها نزد حکومت‌ها است، نهادها وسازمان‌های متولی و حامیان حقوق مردم این موضوع را تحت عنوان «حقوق بشر» دنبال می‌کنند. به اعتقاد ما، کرامت و ارزشی را که خدای متعال به انسان هدیه داده است، نزد امام علی (ع) به آن توجه ویژه شده، و آن حضرت کارگزاران خود را به رعایت آن تذکر داده است. به عنوان نمونه به مالک اشتر می‌فرماید: «و أشعر قلبک الرحمه للرعیه و المحبه لهم و اللطف بهم»؛ قلب تو را پوششی باید که تار و پودش مهر مردم و دوستی و لطف به آنان باشد.

از نگاه امام علی (ع) یکی از فلسفه‌های بعثت پیامبران احیای کرامت انسانی است: «و وصلت الکرامه علیه حبلهم»

وی افزود: از نگاه امام علی (ع) یکی از فلسفه‌های بعثت پیامبران احیای کرامت انسانی است: «و وصلت الکرامه علیه حبلهم»؛ و کرامت را شیرازه روابط خویش یافتند. هنگامی که حیثیت و کرامت انسان‌ها با گذشت زمان، توسط حکومت‌ها تبدیل به ذلت و خواری شد. جهل و خرافات جایگزین مکارم اخلاق شد، پیامبران آمدند تا ارزش‌های الهی را احیا کنند و عزت و کرامت از دست رفته مردم را به آنان بازگردانند. در نگاه امام علی (ع) توجه به کرامت انسان فقط در قالب قواعد خشک حقوقی جلوه‌گر نیست، بلکه آن حضرت مردم را با رفتار خود به آن توجه می‌داد.

حاجی زاده تصریح کرد: در مسیر حرکت امام (ع) به شام، هنگامی که دهقانان شهر انبار به امام برخوردند، از مرکب‌ها پیاده شدند و در برابر آن حضرت به دویدن پرداختند. حضرت فرمود: «این چه کاری است»؟ گفتند عادتی است که داریم و با آن، امیران خود را بزرگ می‌شماریم. حضرت با این جملات آنان را از کار منع کرد: به خدا سوگند که با این کار زمام‌دارانتان را سودی نرسانید، با این کار در دنیا خود را به رنج می‌افکنید و در آخرت به بدبختی و شقاوت دچار می‌آیید.

حق امنیت و مصونیت مردم

وی با اشاره به حق امنیت و مصونیت مردم بیان کرد: امنیت، نخستین انتظار هر شهروند از حکومت است. امنیت یکی دیگر از حقوق اساسی مردم است که بدون آن بسیاری از حقوق دیگر از بین خواهد رفت. زندگی در شرایط ترس و وحشت، زندگی نیست. هر شهروندی که احساس می‌کند حق شهروندی‌اش از او سلب می‌شود؛ حقوقش پایمال می‌گردد؛ شغلش در معرض تهدید است، در چنین شرایطی که آرامش ندارد حق حیات نیز در معرض خطر و اضطراب است.

حاجی زاده در پایان گفت: به بیانی دیگر، امنیت از لوازم ثانوی حق حیات است. بنابراین، پاسداری از امنیت شهروندان اعم از امنیت جانی، مالی و اقتصادی و حیثیتی توسط دولت از اساسی‌ترین حقوق مردم است. امام علی (ع) به مالک اشتر هشدار می‌دهد! از ریختن خون به ناحق برحذر باش؛ چرا که هیچ چیز در پایان بخشیدن و نابودی عمر زمام‌دار مانند خون ناحق ریختن نیست. موضوع امنیت، در واقع عنصری محوری برای جامعه است؛ یعنی جامعه در بستر امنیت شکوفا خواهد شد. این امنیت باید در ساحت‌های مختلف شخصی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… تجلی کند.

 

زمزمه‌های پایان سیطره دلار بر بازارهای جهانی؛ بررسی ۶ شاخص مهم/۶

زمزمه‌های پایان سیطره دلار بر بازارهای جهانی؛ بررسی ۶ شاخص مهم

همزمان با تضعیف هژمونی آمریکا در نقاط مختلف جهان، به نظر می‌رسد دلار آمریکا نیز به همین سرنوشت دچار شده و در حال از دست دادن جایگاهش در بازارهای جهانی است.

خبرگزاری مهر-گروه بین‌الملل: آمریکا از دیرباز با استفاده از برخی ابزارهای قدرت خود توانسته دلار را به عنوان یک ارز بین‌المللی بر بازارهای متعدد جهانی، چیره سازد.

یکه‌تازی دلار در بازارهای جهانی اما در سال‌های اخیر محل تردید قرار گرفته و موجب شده درباره وضعیت آینده دلار سوالات و ابهامات متعددی مطرح شود. از زمان آغاز جنگ اوکراین، آمریکا تلاش کرد تحریم‌های سنگینی را با حمایت غربی‌ها بر روسیه اعمال کند، تحریم‌های اقتصادی که باعث تأثیرگذاری منفی بر نظم اقتصاد و تجارت جهانی شد. این مساله نگرانی بازارهای تجاری و مالی جهان را برانگیخت تا جایی که انگیزه‌ها برای اصلاح نظام مالی در جهان را افزایش داد.

برخی تحلیلگران معتقدند ضعف‌های دلار در آینده بیشتر به چشم خواهد آمد و به تدریج سیطره آن در جهان نیز از دست می‎‌رود. در این گزارش در نظر داریم ابتدا به این مساله بپردازیم که آمریکا چگونه دلار را در جهان به عرش پادشاهی رساند و سپس درباره عوامل تضعیف آن صحبت کنیم.

تسلیح دلار چگونه شکل گرفت؟

زمانی که دولت آمریکا بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۷۱ هر ۳۵ دلار را معادل یک اونس طلا اعلام کرد، پول رسمی آمریکا به تدریج به ارز بلامنازع بین‌المللی تبدیل شد. در آن زمان بانک‌های مرکزی در کشورهای مختلف جهان برای تضمین ذخایر ارزی خود به استفاده از دلار روی آوردند، مسأله‌ای که به قدرت گرفتن بیشتر دلار در بازارهای جهانی منجر شد.

از سوی دیگر انجام مبادلات نفت در بازارهای جهانی بر اساس دلار که از سال ۱۹۷۳ با افزایش شدید قیمت نفت، روبه‌رو شد موجب تقویت جایگاه دلار در بازارهای جهانی شد.

در واقع قیمت‌گذاری طلا و نفت جهانی با استفاده از دلار امری بود که به قدرت گرفتن این ارز در بازارها منجر شد. در دهه‌های اخیر نیز آمریکا از هر فرصتی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، روابط بین‌المللی و … برای تحکیم سیطره دلار بر بازارهای جهانی استفاده کرده، امری که به تقویت دلار در بازارهای جهانی منجر شده بود.

زمزمه‌های پایان سیطره دلار بر بازارهای جهانی؛ بررسی ۶ شاخص مهم

دلار در سراشیبی سقوط

در سال‌های اخیر مفهومی تحت عنوان دلارزدایی (Dedollarisation) بارها به گوش رسیده است. جدای از عواملی که موجب تضعیف دلار شده، در این مقوله عوامل سیاسی و اقتصادی بیشتر دخیل هستند.

در واقع می‌توان گفت سیاست‌های آمریکا علیه کشورهایی که در معرض تحریم قرار گرفته‌اند، تا جایی پیش‌رفته که موجب شده جریانی در جهان شکل بگیرد که هدف از آن پایان دادن به معاملات دلاری حداقل در تعاملات دوجانبه میان کشورها و یا در چارچوب سازمان‌ها و نهادهای همکاری منطقه‌ای است.

از سوی دیگر، در سال‌های اخیر اقتصاد آمریکا به طور جدی درگیر بحران‌های متعددی شده، امری که میزان کسری بودجه و بدهی‌های عمومی این کشور را به طور فزاینده‌ای افزایش داده است.

بر مبنای آخرین برآوردها میزان بدهی‌های عمومی آمریکا با افزایش پنج برابری طی ۲۰ سال اخیر، هم‌اکنون به ۳۱ تریلیون و ۵۰۰ میلیارد دلار رسیده است. افزایش شدید این بدهی‌ها موجب شده کنگره آمریکا هر ساله سقف بدهی‌های عمومی را بالاتر ببرد تا دولت بتواند مدیریت بودجه و هزینه‌های خود را انجام دهد.

از طرفی بانک مرکزی آمریکا طی سال‌های اخیر در راستای تأمین هزینه‌های دولتی به طور گسترده اقدام به چاپ دلار جدید کرده، امری که باعث افزایش تورم در آمریکا شده است.

همچنین تحریم‌ها و جنگ‌های تجاری و اقتصادی آمریکا علیه کشورهای مختلف جهان موجب ایجاد فضایی از نفرت عمومی از اقدامات واشنگتن شده، امری که این کشورها را به سوی رهایی از سیطره دلار بر تعاملات مالی و تجاری خودشان، سوق داده است.

سیاست‌های مداخله‎‌جویانه و تجاوزکارانه آمریکا در چند دهه اخیر، در کنار نگرانی از سقوط ارزش دلار یک رخداد مهم دیگر را نیز در سطح بین‌المللی رقم زد. بسیاری از کشورهای جهان پس از اینکه به چشم خود دیدند که آمریکا از دلار به عنوان یک سلاح برای تأمین منافع خود استفاده می‌کند تصمیم به کاهش ذخایر دلاری خود گرفتند. بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول میزان ذخایر ارزی مبتنی بر دلار در بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف جهان از ۷۱ درصد در سال ۱۹۹۹ به ۵۹ درصد در سال ۲۰۲۱ رسید، امری که از کاهش اعتماد به دلار در سطح جهانی خبر می‌دهد.

حرکت جهانی به سوی گزینه‌های جایگزین دلار

در اینجا در نظر داریم چند نمونه از رخدادهایی که بیانگر تحرک کشورهای مختلف جهان به سوی گزینه‌های جایگزین دلار است، را مطرح کنیم:

۱) ایران در دوران تحریم‌های شدید آمریکا تصمیم گرفت در مبادلات نفتی خود به جای استفاده از دلار از دیگر ارزها استفاده کند، تهران حتی در راستای دلازدایی اقدام به اجرای طرح مبادله کالا به کالا و یا نفت در برابر طلا گرفت.

۲) چین به عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف آمریکا در راهبرد تخاصم‌جویانه‌اش در تلاش برای کاهش تکیه بر دلار در تعاملات نفتی خود است. پکن از سال ۲۰۱۸ مبادلات نفتی بر مبنای طلا را آغاز کرد.

۳) ولادیمیر پوتین رئیس‎‌جمهور روسیه اخیراً در دیدار با شی‌جین‌پینگ همتای چینی خود در مسکو، تاکید کرد که مسکو با استفاده از یوان (پول رسمی چین) در مبادلات تجاری این کشور با کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین موافق است. از ابتدای جنگ اوکراین نیز روسیه در تعاملات مالی و تجاری خود با کشورهای مختلف روبل را جایگزین دلار کرده است.

۴) محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی در دیدار با رئیس‌جمهور چین از افزایش همکاری‌ها با پکن در بخش انرژی و تجاری خبر داد. وی همچنین از موافقت ریاض با فروش نفت به چین بر مبنای یوان خبر داد، امری که با در نظر داشتن اینکه عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت در جهان است، مسأله‌ای بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

۵) برزیل و چین اخیراً با امضای توافقنامه‌ای درباره استفاده از ارزهای ملی به جای دلار در مبادلات تجاری دوجانبه‌شان توافق کردند. چین در سال ۲۰۲۲ بزرگترین شریک تجاری برزیل بوده است که حجم مبادلات تجاری آنها به ۱۵۰ میلیارد دلار در همین سال رسیده است.

۶) ونزوئلا به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت و گاز جهان در سال ۲۰۱۸ تصمیم به جایگزین نمودن دلار در معاملات انرژی خود گرفت. مقامات ونزوئلا اعلام کردند که از این پس ، یورو، یوان، روبل و دیگر ارزها را جایگزین دلار خواهند کرد.

زمزمه‌های پایان سیطره دلار بر بازارهای جهانی؛ بررسی ۶ شاخص مهم

بهره سخن

در مجموع می‌توان گفت طی دهه‌های اخیر آمریکا از دلار به عنوان سلاحی بر تحکیم سیطره و هژمونی خود بر جهان استفاده کرده است، پس در شرایطی که شاهد کاهش نفوذ آمریکا در مناطق مختلف جهان و حوزه‌های نفوذ سنتی آن‌ها هستیم، پس کاهش نفوذ دلار در بازارهای جهانی نیز امری ناگزیر و حتمی خواهد بود.

از سوی دیگر با وجود اینکه ممکن است رهایی از سیطره دلار در برهه کوتاه‌مدت، تا حدودی سخت و دشوار باشد اما در صورت نهایی شدن این روند می‌تواند به رهایی اقتصاد جهانی از سیطره دلار و همچنین سیاست‌های زورگویانه دولت آمریکا منجر شود، به ویژه در زمانی که استفاده از ارزهای جایگزین به خوبی در دسترس کشورهای مختلف باشد.

نقاشان امام علی (ع) را چگونه دیدند؟ +تصویر

تهران- ایرنا- امام علی (ع) به عنوان موضوع دستمایه تولید آثار هنری بسیاری از هنرمندان کشورهای مختلف جهان است که قدرت اعجاز محتوا بر فرم را می توان در آثار هنرمندانی همچون محمود فرشچیان، حسن روح‌الامین، آیدین آغداشلو و حبیب‌الله صادقی یافت.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، هنر برآمده از روح انسان است و هنرمند به مدد این نیروی الهی، به انسان و هستی، می نگرد و فرآورده هایی بدیع، شگفت انگیز و چشم نواز می‌آفریند.

هنر مذهبی گونه‌ای بسیار اصیل و تاریخی از انواع هنرهاست که هنرمندان بسیاری را در طول دوره‌های گوناگون تاریخ هنر، شیفته خود کرده و چون همیشه از وجه اخلاقی انکارناپذیری برخوردار بوده است، محققان و منتقدان هنر از آن با عنوان شریف‌ترین هنر نام برده‌اند و در این مسیر الهی، هنرمندان شیعی، اثر گذار و نقش آفرین بوده‌اند.

حضرت علی بن ابی‌طالب در آثار هنری هنرمندان بسیاری از کشورهای مختلف جهان به عنوان موضوع یا مضمون اصلی تولید اثر دستمایه کار نقاشان، خوشنویسان، فیلم‌سازان، خوانندگان، آهنگسازان و… بوده‌است.

بیشترین آثاری که در این زمینه تولید شده‌اند مربوط به کشورهای شیعه‌نشین مثل: ایران، عراق، سوریه، لبنان است که هنرمندان ایرانی نقشی غیرقابل مقایسه با هنرمندان کشورهای دیگر در این زمینه داشته‌اند.

در این گزارش مروری بر آثار تولید شده با مضمون حضرت علی (ع) داریم.

استاد محمود فرشچیان؛ استاد نقاشی و مینیاتور ایران، یکی از برجسته‌ترین هنرمندان کشور است که در دوره‌های مختلف زندگی، به آموزه‌ها و سوژه‌های دینی توجه داشته‌است؛ آنچنانکه آثار بی‌بدیل و ارزشمندی مانند «ظهر عاشورا» را از خود به جای گذاشته است.
او همچنین آثار ماندگار را در ارتباط با امام علی (ع) خلق کرده که در زمره هنر دینی، بسیار ارزشمند و فوق‌العاده‌اند.

نقاشان امام علی (ع) را چگونه دیدند+ تصویر
حضرت علی (ع) در محراب/ اثری از استاد فرشچیان

 

حسن روح‌الامین هنرمند نقاش اثری رنگ روغن با عنوان «اسدالله» ولادت مولی الموحدین حضرت امیرالمونین از علی بن ابی طالب علیه السلام خلق کرده است.

حسن روح‌الامین از نقاشان جوان آئینی است که اغلب آثارش مفاهیم عاشورایی و جلوه‌هایی از آئین‌های مذهبی اسلامی را با خود دارد و محوریت موضوعات منتخب او غالباً مضامین شیعی و اسطوره‌های دینی است. حسن روح‌الامین در به تصویر کشیدن مقاتل و روضه‌ها دقیق، ظریف و دستی قوی دارد. او از جذابیت و شکوه و عظمت سبک باروک و همچنین شیوه کلاسیک برای نمایش سیر و سلوکی که به آن معتقد است بهره کامل می‌برد و تصاویر باشکوه وقایع مذهبی‌ای که برای مسلمانان آشنایی دارد و موضوعات مورد علاقه مسلمانان است را به خوبی ترسیم می‌کند.

نقاشان امام علی (ع) را چگونه دیدند+ تصویر

آیدین آغداشلو از چگونگی خلق تابلویی که در آن حضرت علی (ع) را به تصویر کشیده است، گفت و اینکه جمله “لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار” را به خط کوفی با آب طلا نوشته است.

آغداشلو، هنرمند پیشکسوت نقاشی و کارشناس هنری در مورد نقاشی‌ای که از وی با موضوع امام علی (ع) کشیده شده گفته است که مثل هر اثر دیگری که خلق می‌کنم از من خواسته شد که برداشت شخصی خودم را از زندگی و شخصیت امام علی (ع)‌ به تصویر بکشم. برای چنین برنامه‌هایی معمولا یک سری داور وجود دارد که به کار خلق شده توسط هنرمند نظارت کرده و آن را از نظر مفهومی و تکنیکی مورد تائید قرار می‌دهند ولی در خاطرم هست که در آن جریان و در آن سال داور خود هنرمند بود. در خلق آن آثار مهم این بود که برداشت خود هنرمند از زندگی امام علی (ع) چیست.

 

نقاشان امام علی (ع) را چگونه دیدند+ تصویر
اثر لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار از آیدین آغداشلو

وی معتقد است که همه ویژگی‌های مرد بزرگی مانند امیرمومنان نمی تواند در قاب یک تصویر بگنجد چون زندگی حضرت علی (ع)‌ حوادث متعددی دارد و مالامال از وقایع مختلفی است.

 

من مرغ عشق حیدرم عنوان اثری از حبیب‌الله صادقی، هنرمند نقاش است که معتقد است هنرهای دینی و معرفتی ریشه در تاریخ بشریت دارد که همچنان نیز برخی هنرمندان آثار زیادی در حوزه هنرهای دینی خلق می‌کنند و لازم است بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

من مرغ عشق حیدرم از حبیب‌الله صادقی
من مرغ عشق حیدرم عنوان اثری از حبیب‌الله صادقی

در تابلوی «ضربت خوردن امام علی (ع)» اثر یوسف عبدی‌نژاد، نقاش با چنین دوگانگی مواجه است. شهادت امام به همراه شمشیر زدن قاتل، مقرر شده تا در کنار هم قرار گیرند و داستان ترک جهان مادی توسط امام را با جنایتی هولناک و زشت، بیان کند.

دوگانگی اشاره شده، ابتدا در استفاده از رنگ‌ها خود را نمایان می‌سازد. هنرمند میخواهد با آمیختگی رنگ‌ها که هم به موضوع عروج معنوی امام اشاره دارد و هم به زشتی عمل قاتل امام، تابلویی بیافریند که حس خاصی که مدنظرش است را به مخاطب منتقل کند.
یوسف عبدی نژاد نقاش بهاری است که نگارگری (نقاشی ایرانی) را از سال ۱۳۷۴ شروع کرد.

«ضربت خوردن امام علی (ع)» اثر یوسف عبدی‌نژاد
اثر «ضربت خوردن امام علی (ع)» اثر یوسف عبدی‌نژاد

در تاریخ هنر دینی و اسلامی ایران، هنر بدون فیگور رواج داشته است و قالب فیگوراتیو که فضائل اهل بیت (ع) را دنبال می‌کند، بعد از دوره صفویه در ایران به وجود آمد؛ قالبی که شعر و نقاشی قهوه‌خانه‌ای را در سه بخش حماسی، رزمی و بزمی و مذهبی در کنار هم داشت.
آثار زیر توسط نقاشان ناشناس در اواسط دوره قاجار تا اواسط دوره پهلوی کشیده شده است که عمدتا در تکایا، حجره ها، قهوه خانه ها و مکان های پر رفت و آمد نصب می شدند.

نقاشان امام علی (ع) را چگونه دیدند+ تصویر

نقاشان امام علی (ع) را چگونه دیدند+ تصویر

نقاشان امام علی (ع) را چگونه دیدند+ تصویر

نقاشان امام علی (ع) را چگونه دیدند+ تصویر

نقاشان امام علی (ع) را چگونه دیدند+ تصویر

نقاشان امام علی (ع) را چگونه دیدند+ تصویر

وجه‌ ایمان، هنر دینی را خاص و متمایز می‌کند. آفرینش صحنه‌های هنر مذهبی برای هنرمند به‌هیچ‌وجه ساده نیست، چرا که اثر هنری باید ضمن حفظ تقدس موضوع و رعایت نظریات و روایات دینی، از خلاقیت هنری برخوردار باشد. پس هنرمند دینی مسئولیتی دوگانه دارد: اگر هنجارگرایی را از الزامات هنر دینی بدانیم، حفظ آزادی و خلاقیت هنرمند وجه دیگر آن است.در طول تاریخ هنر جهان دین یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌دهنده هنر بوده و در سرزمین ما نیز هنر ایرانی با تکیه بر مفاهیم والای مذهب تشیع همواره اعتقادات، باورها و شعائر مذهب شیعه را در قالب‌های نمادین، تصویری یا نوشتاری مرتبط با حضرت علی(ع) اولین امام شیعیان، حضرت فاطمه(س) و فرزندانش، متجلی کرده است.

 

 

 

 

 

 

هنگام تشویق کودکان، مراقبت این خط قرمزها باشید/۴

هنگام تشویق کودکان، مراقبت این خط قرمزها باشید

تشویق کودکان از موثرترین راه‌های تربیتی است اگر که از روش‌های مناسب تشویق کودک استفاده شود زیرا تشویق نادرست کودک تاثیرات منفی زیادی بر او می‌گذارد.

گروه ایرنا زندگی – تشویق کودکان یکی از بهترین راه‌های تربیت کودک، آموزش و اصلاح رفتار او است. والدین با تشویق درست و به موقع کودکان تاثیر مثبتی بر سلامت روان،تقویت رفتارهای مثبت،عزت نفس و آینده کودک می‌گذارند اما هر تشویقی موثر نیست بلکه تشویق نادرست می‌تواند کودک را پر توقع بار آورده و انگیزه درونی اولیه کودک برای انجام کار درست را متزلزل کند. در این بخش به شما والدین عزیز خواهیم گفت که حتی در تشویق کردن کودکان نیز مراقب باشید.

هنگام تشویق کودکان، مراقبت این خط قرمزها باشید

والدین در تشویق کودک باید از اشتباهات زیر بپرهیزند:

تشویق غیر واقعی

بسیاری از والدین همیشه از کودک خود تعریف کرده و کارهای او را با جملات اغراق امیز و غیر واقعی تشویق می‌کنند مثلا دائما می‌گویند، تو زیباترین و باهوش‌ترین بچه‌ای هستی که دیده‌ام…. تشویق غیر واقعی کودک سبب افزایش اعتماد به نفس کاذب کودک شده و سبب می‌شود کودک احساس خود بزرگ بینی کند. اینگونه کودک بعد از ورود به اجتماع به دلیل اعتماد به نفس کاذب خود را از همه برتر دانسته و هیچگاه برای بهتر شدن تلاشی نمی‌کند یا اینکه ممکن است متوجه افکار اشتباه خود شده و دچار دوگانگی و سر در گمی شود.

تشویق مقایسه‌ای

برخی والدین متاسفانه از مقایسه کردن برای تشویق فرزند خود استفاده می‌کنند یعنی عملکرد کودک را نسبت به دیگران می‌سنجند و او را تحسین و تشویق می‌کنند. این نوع تشویق بسیار اشتباه است زیرا کودک یاد می‌گیرد تنها خودش را با دیگران بسنجد و می‌آموزد که تنها کافیست نسبت به فرد خاصی بهتر عمل کرده و دیگر نیاز نیست تلاش خود را افزایش دهد.

تشویق مقایسه ای سبب می‌شود ذهن کودک رشد نکند و کودک نمی‌تواند قوه تخیل خود را با انجام کارهای بهتر و متفاوت تر پرورش دهد و خلاقیت او از بین می‌رود.

هنگام تشویق کودکان، مراقبت این خط قرمزها باشید

تشویق دروغین

بسیاری از والدین در تشویق کودک به او وعده‌های دروغین می‌دهند، وعده‌ها و قول‌هایی که هرگز به آنها عمل نمی‌کنند. اگر می‌خواهید تشویقتان موثر باشد و انگیزه‌ای در کودک برای انجام کارهای خوب ایجاد نماید، وقتی به فرزند خود وعده تشویق می‌دهید آن را درست در زمانی که قول داده‌اید و به همان شکلی که گفته‌اید عملی کنید. زیر پا گذاشتن وعده‌ خود هیچ نوع توجیهی نخواهد داشت.

تشویق کنایه آمیز

یکی دیگر از اشتباهاتی که والدین در تشویق کودکان مرتکب می‌شوند، مقایسه رفتار کنونی و گذشته آنهاست. اگر برای تشویق کارهای درست کودک رفتار اشتباه پیشین او را گوشزد کنید، باعث می‌شود کودک احساس شکست کرده و دریابد که هر چقدر هم تلاش کند باز هم کارهای اشتباه گذشته او جبران نمی‌شود پس از تشویق کنایه آمیز بپرهیزید و کودک را به خاطر انجام کار خوب تشویق کنید و درباره کار اشتباه او در گذشته چیزی نگویید.

تشویق کودکان به روش مادی

به گزارش وب گاه نمناک، برخی والدین تنها برای تشویق کودک از روش مادی و یا جایزه دادن استفاده می‌کنند. دادن جایزه و پاداش مادی می‌تواند در اصلاح رفتار کودکان موثر باشد اما اعمال کودک نباید به پاداش وابسته شود و پرتوقع و طلبکار پرورش یابد. تشویق بدون دقت و دادن جایزه و پاداش مادی به کودک امکان دارد به شکل رشوه درآید.

هنگام تشویق کودکان، مراقبت این خط قرمزها باشید

دیگر نکات مهم

در زمان تشویق کودکان به نکات زیر توجه کنید:

پاداش باید متناسب با عمل و رفتار کودک و به موقع و بلافاصله اعمال شود.

علت تشویق را برای کودک مشخص نمایید.

تشویق کودکان نباید برای دلخوشی باشد بلکه کار کودک باید واقعاً برازنده تشویق باشد.

تشویق باید به صورت همیشگی و برای هر کاری نباشد.

تشویق نباید زیاد بوده و از حد اعتدال تجاوز کند.

رفتار درست کودک را تحسین کنید اما هیچ گاه آن را آنقدر بزرگ نکنید تا در تلاش بعدی‌اش با شکست مواجه شد.

اگر واقعا نمی‌توانید به قولی که به کودک جهت تشویق می دهید عمل کنید، سعی کنید از تشویق های ساده استفاده کنید زمان و توانایی انجام ان را داشته باشید.

 

 

 

تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک

تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک

تقسیم وظایف زن و شوهر علاوه بر این که مانع از فرسودگی ذهنی و روانی زوجین می‌شود، میزان صمیمیت و همدلی بین آنها را افزایش می‌دهد. در این مطلب شما را با نحوه تقسیم وظایف زن و شوهر و وظایف آن آشنا می‌کنیم.

گروه ایرنا زندگی – براساس پژوهش‌های انجام شده اگر یکی از زوجین در زندگی مسئولیت پذیر نباشد و وظایف مربوط به خودش را انجام ندهد ، همسرش را به سمت فرسودگی روانی و ذهنی یا خستگی بیش از حد پیش می‌برد. زندگی مشترک فقط یک واژه نیست و کسی نمی‌تواند به تنهایی از پس مشکلاتش بر بیاید و فقط به صورت اشتراکی قابل پیشرفت است.

در گذشته وظایف زن و شوهر به صورت جنسیتی تفکیک می‌شد و مردان کارهای بیرون از خانه را انجام می‌دادند و زنان کارهایی داخل خانه را و تقسیم وظایف معنای خاصی نداشت ولی امروزه با گسترش حضور زنان در اجتماع در صورتی که خانواده‌ها به مسئله تقسیم وظایف نگاه سنتی داشته باشند و مردان توقع داشته باشند همسرشان علاوه بر انجام کارهای بیرون از خانه تمام وظایف خانه‌داری و بچه‌داری را به تنهایی به دوش بکشد با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد.

تفکر سنتی، کار خانه را وظیفه زن می‌داند و کار بیرون از خانه را وظیفه مرد زمانی که به این نقش‌ها به چشم وظایف نگاه کنیم به مرور رابطه به تلخی می‌گراید بنابراین توصیه می‌شود قبل از ازدواج درباره تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک به توافقی نسبی برسید.

نحوه تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک

مردان باید خانه داری بلد باشند

زندگی در خوابگاه دانشجویی، داشتن خانه مستقل یا سربازی می‌تواند به مردان کمک کند تا حدودی از مسئولیت‌های خانه‌داری آگاه شوند. بزرگترین اشتباه مردان، این است که کار خانه را وظیفه زن می‌دانند و از کار خانه فراری‌اند که علت اصلی آن تربیت خانوادگی و ایجاد تفکیک وظایف مادر بین دختر و پسر است. مادران باید گاهی از دختر، خرید کردن و از پسر شستن ظروف یا کارهای خانه را بخواهند تا فرزندانشان در این زمینه با تبعیض جنسیتی رشد نکنند. مردی که خانه داری بلد باشد می‌تواند در موارد لازم به  همسرش کمک کند و باری از روی دوش او بردارد و رابطه بین خود و همسرش را با این روش تقویت نماید.

احساس ارزشمندی به همسرتان بدهید

شاید تصور کنید که کار خانه، وظیفه  یک زن خانه‌دار است ولی اشتباه می‌کنید. بر اساس منطق زمانی که مرد ۸ ساعت بیرون از منزل کار می‌کند و تامین هزینه‌های زندگی بر دوش اوست به همان اندازه و شاید هم بیشتر همسرش در خانه کار می‌کند و هزینه‌های زیادی از این طریق صرفه جویی می‌شود. از جمله نظافت خانه، شستن ظروف، پخت و پز، نگهداری از بچه‌ها و غیره که تقریبا یک کار ۲۴ ساعته بدون مرخصی، حقوق و پاداش است.

یکی از مهمترین نکته‌ها در رابطه زن و شوهری این است که به خاطر لطف‌هایی که در حق هم می‌کنند، از یکدیگر تشکر کنند. مردان و زنان نیاز دارند که زحمات و کارهایشان دیده شود به این ترتیب مرد از تلاش بیرو از خانه رضایت پیدا می‌کند و زن خانه‌دار از کارش در منزل لذت می‌برد و هر دو نفر برای پیشرفت زندگی و رابطه شان تلاش می‌کنند.

زمانی که زن و شوهر احساس خوبی در مورد کارهایشان داشته باشند، اعتماد به نفس و حس ارزشمندیشان افزایش پیدا کرده و ارتباط بهتری با همسرشان خواهند داشت.

نحوه تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک

زن و شوهر باید به هم کمک کنند

زمانی که زنی شاغل است و در تامین هزینه‌های زندگی به مرد  کمک می‌کند در مقابل مردان هم باید در منزل به همسرشان کمک کنند. ازدواج باید براساس مشارکت و همدلی و صمیمیت باشد و اگر قرار باشد زن و شوهر در انجام امور زندگی حد و مرزهای دقیق مشخص کند هیچوقت نمی‌توانند صمیمتی بینشان ایجاد کنند.

زن و شوهر باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که سختی کارها بر دوش یک نفر سنگینی نکند و همراهی همسرشان را در همه امور زندگی به وضوح ببینند. اگر همه کارهای خانه بر دوش یک نفر باشد احساس خدمتکار بودن، بی ارزش بدن و مورد سو استفاده قرار گرفتن پیدا خواهد کرد که می‌تواند زندگی مشترک را با بحران خشم فروخورده روبرو کند.

اگر زنی هستید که همیشه کارهای خانه را انجام می‌دهید هفته‌ای یک روز به خودتان استراحت بدهید و همه کارها را به شوهرتان بسپارید بدون این که خودتان را در خرابکاری‌هایش دخیل کنید مسلما ممکن است شوهرتان کارها را به سرعت و تمیزی شما انجام ندهد ولی به مرور بهتر خواهد شد.

تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک

به گزارش وب گاه بیتوته، زن و شوهر باید بپذیرند که کارهای منزل برای هر دو آنها است و لیستی از کارهای منزل تهیه کنند سپس هر کدام کاری را که بیشتر نسبت به آن تمایل دارند یا در انجام آن کار بهتر هستند را مشخص کنند.

مثلا مردی ممکن است آشپزی را دوست نداشته باشد ولی استاد پختن کباب و جوجه باشد یا به کار با باربیکیو علاقه داشته باشد در این صورت می‌توانید روزهای جمعه یا تعطیلات از دستپخت آقا لذت ببرید و سایر روزها خانم آشپزی کند. یا اگر مردی شستن ظرف را دوست ندارد یا به درستی نمی‌تواند این کار را انجام دهد، خانم این وظیفه را بر عهده می‌گیرد یا اگر زنی شستن حمام و سرویس بهداشتی برایش سخت است می‌تواند این وظیفه را به شوهرش بسپارد. در مورد کارهای باقیمانده هم بر اساس رعایت انصاف و رفاقتی به توافق برسید.

نحوه تقسیم وظایف زن و شوهر در زندگی مشترک

برای انجام وظایف خانه داری بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

• سر قول و قرارتان بمانید و در صورت سستی همسرتان با احترام از او بخواهید وظایفش را انجام دهد.

• از کار همسر و فرزندتان ایراد نگیرید و در کارش دخالت نکنید و اجازه دهید وظیفه‌اش را انجام دهد ولی اگر از اشتباه بودن کارش مطمئن بودید به او کمک کنید تا کارش را با موفقیت به پایان برساند.

• به دلیل تنبلی یا ترس از نتوانستن از زیر وظایف در نروید همه می‌توانند هر کاری را به مرور به خوبی یاد بگیرند و انجام دهند.

۵ ترفند موثر برای تقسیم وظایف خانه

• با شریک زندگیتان صحبت کنید: گفتگوی صریح درباره تقسیم کار، روش خوبی برای شروع تغییرات است. هر چه زودتر این کار را انجام دهید بهتر است. این صحبت‌ها در حالت ایده‌آل باید قبل از تصمیم برای فرزندآوری انجام شود و در این موارد  توافق کنید.

• لیست تهیه کنید: شاید نوشتن لیست وظایف خانه برایتان مهم نباشد ولی اگر می‌خواهید هر کسی نقشش را به درستی ایفا کند باید یک لیست مرتب داشته باشید تا زمان انجام کارها و شخصی که قرار است آن کار را انجام دهد مشخص باشند و این لیست را در آخر هر ماه یا آخر هر هفته مورد بازبینی و اصلاح قرار دهید.

زمان انجام وظایف را بر اساس خواسته فرد و به گونه ای که برایش راحت تر باشد  تنظیم کنید. مثلا اگر همسرتان بعد از ورود به منزل تا یک ساعت استراحت میکند نمی‌توانید اصرار کنید که بلافاصله بعد از ورود به منزل دوباره برای خرید به بیرون برود. برای پیشگیری از بروز اختلافات زناشویی هنگام تقسیم وظایف باید لیست تهیه شده  و زمان انجام آنها را بر اساس خصوصیات و خواسته های طرفین تنظیم کنید.

• برون سپاری کارها: اگر زن و شوهر هر دو شاغلند می‌توانند برای کاهش کارهای خانه از برون سپاری برخی از کارها استفاده کنند. مثلا اگر بودجه‌تان اجازه می‌دهد هفته‌ای یک بار نظافت چی استخدام کنید یا فرزندتان را برای مدتی کوتاه به یکی از اعضای خانواده بسپارید. یا برای رساندن بچه به کلاس با همسایه هماهنگ کنید و نوبتی بچه‌ها را به کلاسشان  ببرید یا حتی هفته‌ای یک شب از بچه‌های هم مراقبت کنید.

• کنترل و محدود سازی را کنار بگذارید: اگر به بهانه این که همسرتان کارش را به درستی انجام نمی‌دهد انجام برخی از کارهای را برای او محدود کرده‌اید، دست از این کار بردارید. مثلا اگر نمی‌گذارید شوهرتان به ماشین لباسشویی دست بزند یا اجازه نمی‌دهید لباس تن بچه ها کند، کاملا در اشتباهید و صرفا کار شما باعث افزایش فشار کاری و روانی روی خودتان خواهد شد.

• اولویت هایتان را مشخص کنید: اگر اولویت های مهم زندگی را برای همسرتان توضیح ندهید ، نمی‌توانید از او انتظار داشته باشید که باب میل شما رفتار کند و تغییرات مثبتی داشته باشد مثلا اگر از بی‌نظمی و بی‌مسئولیتی همسرتان ناراحتید به جای این که روی تغییر شخصیتش تمرکز کنید ، اولویت‌ها و خواسته‌هایتان را به  صورت گام به گام به او گوشزد کنید تا احتمال اجرایی شدنشان افزایش پیدا کند و به مرور تغییرات پایداری ایجاد شود.

 

 

 

خطرات و درمان وابستگی به گوشی موبایل

خطرات و درمان وابستگی به گوشی موبایل

وابستگی به گوشی‌های هوشمند امروزه در اکثر افراد دیده می‌شود. طوری که نمی‌توانند حتی یک دقیقه از موبایل شان دور باشند. اما راهکارهای ساده‌ای برای ترک این وابستگی وجود دارد.

گروه ایرنا زندگی – اعتیاد و وابستگی به موبایل یکی از معضلات جدید زندگی در عصر ارتباطات است که گریبانگیر بسیاری از افراد در رده‌های سنی مختلف شده است. وابستگی به گوشی در برخی افراد به گونه‌ای است که زندگی عادی و روزمره آنان را به طور کامل مختل کرده و کنار گذاشتن آن کار ساده‌ای نیست.  استفاده از گوشی هوشمند و فضای مجازی با همه خوبیهای خود در صورتی که از حد متعادل خارج شود، زیانهای فراوانی دارد.

صرف ساعت‌های بسیار در اینستاگرام و شبکه‌های مجازی نه تنها ساعت‌های مفید زندگی شما را به هدر می‌دهد بلکه با ایجاد مقایسه موجب ناراحتی افسردگی در فرد می‌شود. اگر نمی‌دانید به گوشی هوشمند وابسته هستید یا خیر، این بخش را مطالعه نمایید و با رعایت نکات زیر در ۲۱ روز استفاده از گوشی هوشمند را به حداقل برسانید.

خطرات و درمان وابستگی به گوشی موبایل

علایم وابستگی به گوشی

علائم و نشانه‌های اعتیاد به گوشی و شبکه‌های اجتماعی عبارتند از:

۱- چک کردن شبکه‌های اجتماعی در زمان بیرون بودن با دوستان

۲- استفاده از گوشی در شب و قبل از خواب

۳- تلاش برای چک کردن پیام حین حرکت

۴- مورد سرزنش قرار گرفتن توسط دیگران به خاطر استفاده از گوشی

۵- عدم تحمل چند روزی بدون گوشی و اینترنت

۶- پیامک فرستادن حتی به افراد داخل خانه

۷- بردن تلفن همراه حتی به سرویس بهداشتی

۸- به یاد نیاوردن شماره تلفن دوستان خود

۹- چک کردن دائم لایک و کامنت‌های خود در فضای مجازی

۱۰- استرس گرفتن هنگام دوری از گوشی

۱۱- بردن گوشی و چک کردن آن در جلسات و مهمانی‌ها

۱۲- عدم توجه به فیلم مورد علاقه و تنها غرق در گوشی بودن

۱۳- بازی با گوشی و چک کردن شبکه‌های اجتماعی حتی در محل کار

۱۴- کم خوابی‌های شبانه به دلیل غرق شدن در شبکه‌های اجتماعی

خطرات و درمان وابستگی به گوشی موبایل

عوارض وابستگی به تلفن همراه

مهمترین عوارض وابستگی به تلفن همراه شامل:

۱- نگاه کردن طولانی مدت به صفحه موبایل می‌تواند باعث خشکی چشم‌ها و حتی تاری دید شود.

۲- استفاده از تلفن هوشمند در رختخواب و نور ناشی از آن باعث می‌شود که ترشح ملاتونین (هورمون خواب) در بدن دچار اختلال شود.

۳- استفاده از تلفن همراه در زمان رانندگی احتمال تصادفات را افزایش می‌دهد.

۴- پایین انداختن سر هنگام غرق شدن در دنیای مجازی و استفاده از گوشی به مدت طولانی به مرور زمان باعث تخریب مهره‌های گردن شده و حتی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کند.

۵- کار با گوشی همراه و تایپ کردن زیاد فشار زیادی به مشت و ساعد وارد می‌کند و درد در مچ و انگشتان و ساعد ایجاد می‌شود.

۶- افرادی که مدت زمان طولانی با تلفن خود مشغول هستند، فعالیت بدنی کمتری دارند و چاقتر از سایر افرادند.

خطرات و درمان وابستگی به گوشی موبایل

چند راهکار ساده برای کاهش وابستگی به تلفن همراه

استفاده از گوشی‌های هوشمند بد نیست و در این زمانه نمی‌توان بدون فناوری‌های ارتباطی نوین زندگی و کسب و کار سالمی داشت اما اگر استفاده از گوشی و شبکه اجتماعی باعث اخلال در زندگی شخصی و حتی تغییر در ساختار مغز و ایجاد وابستگی بیشتر در شما شده است، برای کاهش وابستگی به گوشی و کاهش زمان تلف شده در طول روز برای شما پیشنهادهایی داریم تا بتوانید اختیار زندگی خود را بیشتر در دست داشته باشید.

گوشی همراهتان را به اتاق خواب نیاورید

هرگز گوشی همراه خود را به اتاق خواب نبرید و آن را برای شارژ در اتاق‌های دیگر مثل پذیرایی یا آشپزخانه به برق بزنید و به کنار تختخواب نیاورید. پیش از خواب گوشی‌تان را به شارژ بزنید، قبل از رسیدن به شارژ کامل آن را از برق جدا کرده تا باتری آسیب نبیند و صبح مجددا از آن استفاده کنید.

یک ساعت زنگ دار تهیه کنید

آیا به بهانه گذاشتن گوشی روی ساعت برای بیدارشدن صبح گوشی خود را به اتاق خواب برده و ساعت‌ها قبل از خواب در فضای مجازی غرق می‌شوید. اگر اینگونه است، راحت‌ترین روش برای ترک استفاده از گوشی هراه قبل از خواب تهیه یک ساعت زنگ دار ارزان قیمت و پر سروصدا است که شما را بیدار کند و هم بهانه‌ای برای کار کردن با گوشی پیش از خواب به شما ندهد.

با وسوسه چک کردن گوشی همراه مقابله کنید

مطمئنا اگر به گوشی و فضای مجازی معتاد باشید، تنها شب‌ها از گوشی استفاده نمی‌کنید بلکه روز را نیز با چک کردن گوشی‌های هوشمند آغاز می‌کنید. چنانچه اشاره شده است سعی کنید با وسوسه چک کردن گوشی همراه مقابله کنید و کارهای روزمره صبحگاهی را بدون نگاه کردن به گوشی هوشمند انجام دهید.

زمان‌های مشخصی برای استفاده از گوشی همراه تعیین کنید

برای مقابله با اعتیاد به گوشی و کنترل زمان استفاده از گوشی، زمان‌های مشخصی تعیین کنید و سعی کنید در زمان تعیین شده از گوشی استفاده نمایید. می‌توانید گوشی خود را برای بازه‌های زمانی مشخص، سرکار یا در محل تحصیل در حالت Mute یا Do Not Disturb قرار دهید.

از صبحانه لذت ببرید

به جای اینکه در هر وعده غذایی گوشی خود را کنارتان قرار دهید و از آخرین اخبار جهانی و آخرین پیام‌های دوستان اطلاع یابید، به خودتان زمان بدهید و از خوردن صبحانه در کنار خانواده لذت ببرید و پیش از شروع طوفان ایمیل‌ها، نوتیفیکیشن‌ها، پست‌های اینستاگرام و استوری‌های نه چندان دیدنی، زمانی را در آرامش بگذرانید.

خطرات و درمان وابستگی به گوشی موبایل

گوشیتان را خارج از دسترس قرار دهید

در بازه‌های زمانی معین که تعیین نموده‌اید از گوشی استفاده نکنید، گوشی خود را در محلی دورتر و خارج از دسترس – مثل داخل کیف، کمد، یک اتاق دیگر – نگهداری کنید. اگر گوشی در محدوده دید شما نباشد، ذهن خود را برای کارهای دیگر بازتر و فعال‌تر عمل می‌کند و تمرکزتان برای انجام کارهای دیگر بیشتر می‌شود.

قوانینی برای استفاده از گوشی در خانه وضع کنید

می توانید با وضع قوانین ساده محدودیت استفاده از تلفن همراه در خانه و رعایت این قوانین به صورت خانوادگی عادت استفاده از گوشی همراه را کمتر کنید. در صورتی که عادت کنید در ساعت‌های مشخصی از روز گوشی را همراه نداشته باشید، به مرور راحت‌تر می‌توانید در سایر ساعت‌های روز توجه‌تان را به آن کمتر کنید و بیشتر به کارهای مفید بپردازید.

برنامه طولانی مدت داشته باشید

شما نمی‌توانید اعتیاد به گوشی را یک شبه ترک کنید پس برای تغییر عادت‌های تان عزم جدی و برنامه طولانی مدت داشته باشید. ابتدا ساعت استفاده نکردن از گوشی کمتر و به تدریج این ساعات را اضافه کنید. شروع کار با تغییرات کوچک ولی مستمری باعث تغییر رفتار شما در دراز مدت می‌شوند.

خطرات و درمان وابستگی به گوشی موبایل

از برنامه‌های خود گوشی کمک بگیرید

برای ترک وابستگی به گوشی، برنامه‌های محدود کننده را روی گوشی خود نصب نمایید. برخی از بهترین برنامه‌های محدود کننده عبارتند از:

Checky

با استفاده از این برنامه می‌توانید بدانید چند بار در روز قفل گوشی تان را باز کرده‌اید و چقدر از گوشی‌تان استفاده می‌کنید.

AppDetox

این برنامه به شما اجازه می‌دهد زمان استفاده از هر اپلیکیشن را به صورت جدا تعیین کنید. روش دیگر هم انتخاب تعداد دفعاتی است که در هر روز می‌توانید یک اپلیکیشن را اجرا کنید.

Onward

با این برنامه می‌توانید ببینید از خود گوشی و هر یک از اپلیکیشن‌ها چقدر استفاده می‌کنید و برای آنها محدودیت تعیین کنید.

Flipd

این برنامه هم مثل AppDetox، دسترسی شما را به برنامه‌های خاص در بازه‌های زمانی مشخص شده محدود می‌کند.

ایمیل، پیامک و نوتیفیکیشن شبکه‌های اجتماعی را بی صدا کنید

اگر با رسیدن هر ایمیل، پیامک و نوتیفیکیشن شبکه‌های اجتماعی گوشی‌تان سروصدا کند، تمام روزتان را باید برای آن اختصاص می‌دهید پس ایمیل، پیامک و نوتیفیکیشن شبکه‌های اجتماعی را بی‌صدا کنید. می‌توانید گوشی‌تان را برای زمان‌های مشخصی خاموش کنید، روی حالت هواپیما قرار داده یا آن را کاملا Mute کنید.

با تنظیم گوشی روی حالت «Do Not Disturb» در بازه‌های مشخص زمانی در طول روز، می‌توانید نوتیفیکیشن‌ها را دریافت کنید اما گوشی هیچ صدا یا لرزشی که بخواهد حواس شما را پرت کند ایجاد نکند.

همچنین می‌توانید در بخش تنظیمات سیستم عامل گوشی برخی برنامه‌ها را به طور کلی از نمایش نوتیفیکیشن محروم کنید. کافی است وارد قسمت Apps & Notifications اندروید یا Notifications در iOS شده و برنامه‌هایی را که می‌خواهید حواس‌تان را پرت نکنند، انتخاب کنید.

تم‌های غیر جذاب استفاده کنید

از تم‌های کمتر رنگی و غیر جذاب استفاده کنید تا دائم گوشی خود را بررسی نکنید زیرا استفاده از تم‌های جذاب باعث می‌شود خواه ناخواه مرتب به گوشی خود سر بزنید.

خطرات و درمان وابستگی به گوشی موبایل

برنامه‌های متعدد و غیر ضروری را پاک کنید

کاربران معتاد به استفاده از گوشی، اغلب تنها از چند اپلیکیشن مخصوص به طور مکرر استفاده می‌کنند. می‌توانید این برنامه‌ها را پاک کنید و با پاک کردن اپلیکیشن، کمی اختیار روزتان را در دست بگیرید یا اپلیکیشن‌های دارای استفاده فراوان را در محلی دور از دسترس درون رابط کاربری قرار دهید.

بازی نصب نکنید

برای ترک عادت وابستگی به گوشی بازی نصب نکنید و بازی‌های موجود را هم پاک کنید. بسیاری از افراد وابسته به موبایل خود، زمان زیادی را در بازی‌های استراتژیک غرق می‌شوند و در نتیجه کنترل زمان را از دست می‌دهند.

خطرات و درمان وابستگی به گوشی موبایل

ترک کامل وابستگی به گوشی در ۲۱ روز

در بخش انتهایی توصیه می‌کنیم با رعایت نکات زیر در ۲۱ روز استفاده از گوشی هوشمند را به حداقل برسانید و ترک کنید.

هفته اول:

فضاهایی از منزل را به مناطق دور از دسترس تکنولوژی اختصاص دهید.

پس از بیدار شدن تا نیم ساعت به موبایل خود دست نزنید و به فعالیت‌های دیگری بپردازید.

هنگام غذا خوردن گوشی خود را دور از خود قرار دهید و از هم صحبتی با اعضای خانواده لذت ببرید.

قبل از خواب به سراغ گوشی نروید و با کمی مطالعه روز خود را تمام کنید.

برای خود ساعتی مشخص کنید که پس از آن استفاده از گوشی ممنوع باشد.

خطرات و درمان وابستگی به گوشی موبایل

هفته دوم:

در تمام طول روز تا زمانی که کار ضروری نداشته باشید به سراغ گوشی نروید.

بهترست که هشدار دهنده و نوتیفیکیشن‌های گوشی خود را غیر فعال کنید تا فقط تلفن و پیام‌های شما مهم باشد.

در مترو، اتوبوس و وسایل نقلیه عمومی که تا رسیدن به مقصد فرصت دارید از گوشی خود استفاده نکنید.

ساعتی از روز را که تا قبل از این صرف گشت و گذار در اینستاگرام و دنبال کردن دیگران می‌کردید را به فعالیت‌هایی همچون مطالعه و ورزش اختصاص دهید.

هفته سوم:

اگر برای خوردن قرص، تماس تلفنی مهم، یادآوری تاریخ‌های مهم، در گوشی خود آلارم تنظیم کرده‌اید، تمام آنها را غیر فعال کنید.

برخی از نرم افزارها میزان استفاده از گوشی را بررسی می‌کنند. این نرم افزارها توانایی این را دارند که برای هر برنامه تعداد دفعات و زمان مشخصی را تعیین کنید.

به گزارش وب گاه نمناک، از تلفن همراه خود استفاده مفید کنید. به طور مثال در حین انجام کارهای منزل مانند آشپزی، شستن ظروف و … به کتاب‌های صوتی گوش کنید. همچنین هنگام ورزش و پیاده روی از برنامه‌های سلامتی استفاده کنید.

 

امام جمعه سربیشه مطرح کرد؛
فصلی شدن معنویت در جامعه/ در قاعده خدا و اهل بیت(ع) حرکت کنیم
حجت الاسلام نجمی‌پور با تأکید بر اینکه پایه‌های اعتقادی فرزندانمان باید مستحکم شود‌، گفت: علت افول و کاهش معنویت در خانواده‌ها بخاطر فصلی شدن معنویت آنان و رعایت نکردن لقمه حلال و حرام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستاناز خراسان جنوبی، حجت الاسلام احمد نجمی‌پور – امام جمعه سربیشه- شامگاه سه شنبه (۲۲ فروردین) در هیئت آزادگان بیرجند با اشاره به اینکه شب قدر، شب قلب مبارک رمضان است، اظهار کرد: این شب با سه امر مرتبط است و قرآن در سوره قدر می فرماید: «تنزل الملائکه و الروح» یعنی هم ملائکه و هم روح در شب قدر نازل می شوند.

 

وی با بیان اینکه در این شب قرآن بر قلب مبارک پیامبر(ص) نازل شده است ادامه داد: فرشتگان در شب قدر شرفیاب محضر ولی خدا حضرت مهدی(عج) مى‏ شوند و در این شب پرونده اعمال ما به محضر ولی خدا عرضه می‌شود

 

عامل افول معنویت در بخشی از جامعه

حجت الاسلام نجمی‌پور با اشاره به اینکه شب قدر معادل ۸۴ سال عمر یک انسان و شب پیوند با قرآن و اهل بیت(ع) است، تصریح کرد: سوالی که در این شب با عظمت از خودمان باید بپرسم اینکه چرا در مورد نماز، روزه، حج، خمس، ولایت، ارتباط با خدا و … بخشی از جامعه دچار افول شده است.

 

امام جمعه سربیشه ادامه داد: مراد از معنویت تنها این نیست که اجتماع مردم در شب‌های قدر و اربعین و مناسبت‌های دینی زیاد باشد بلکه باید کاری کنیم که حضور خدا در زندگی‌ها بیشتر دیده شود و احساس حضور خالق‌مان در برنامه‌های زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی پررنگ شود و احساس تکالیف الهی را داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه باید معنویت و احساس تعهد به احکام الهی را در زندگی خودمان و فرزندانمان بیشتر کنیم‌، خطاب به خانواده‌ها افزود: باید والدین با رفتار و عمل خود فرزندانشان را عاشق خدا و اهل بیت(ع) کنند.

 

حجت الاسلام نجمی‌پور بر ارتباط بر خدا در زندگی‌ها به ویژه جوانان تأکید کرد و گفت: همانگونه که جسم انسان برای سلامتی به غذا نیاز دارد روح انسان نیز برای سلامتی نیاز به غذا(معنویت) دارد.

 

معنویت سکولار و غربی

استاد دانشگاه با بیان اینکه غذای روح معنویت است یعنی باور به « الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ… کسانى که به غیب (حقایقى که از حس پوشیده و پنهان است) ایمان می‌آورند»، عنوان کرد: باید باور به خداباوری و معادباوری را به جوانان خودمان تزریق کنیم. هر چیزی چشم انسان نمی‌بیند دلیل بر نبودن آن نیست.

 

وی بیان کرد: غرب امروز تلاش می‌کند که معنویت سکولار را به نوجوان و جوانان ما تزریق کند یعنی رسیدن به معنویت و خوب بودن به هر طریقی که دلتان می‌خواهد و به هرگونه که امکان‌پذیر است و الزاما نیاز نیست در این معنویت خدا  و حجت خدا باشد.

 

دین دل‌بخواهی نداریم

حجت الاسلام نجمی‌پور در ادامه گفت: ما در دین دل‌بخواهی نداریم بلکه دلم بخواهد تزریق سکولارها و غربگرایان است که به جوان ما این را تزریق کردند که به عنوان مثال نمی‌خواهد حجاب داشته باشید؛ خداوند حجاب و پوشش را برای تکریم انسان خلق کرده است بنابراین قرار نیست در حد حیوانیت بمانیم.

 

امام جمعه سربیشه با تأکید بر اینکه معنویتی که اسلام‌ مطرح می‌کند یعنی در چارچوب دین است، تصریح کرد: معنویت دینی یعنی شما باید در چارچوب قوانین خدا باید حرکت کنید و دین اسلام می‌گوید باید مقید به واجبات باشید و حلال و حرام را رعایت کنید. ما در مقابل اوامر الهی نباید چون و چرا و سوال کنیم ما معتقدیم خدای که خالق ماست مسیر را برای ما معلوم کرده است.

 

نگرانی پیامبر(ص) درباره بچه‌های دوره آخرالزمان

وی به نگرانی پیامبر(ص) درباره بچه‌های دوره آخرالزمان از دست پدر و مادرهایشان اشاره کرد و گفت: پیغمبر اکرم رد می‌شدند و بچه‌ها بازی می‌کردند و پیغمبر اکرم یک نگاه حسرت‌آمیزی به بچه‌ها کردند و رو کردند به امت و فرمودند وای به بچه‌های دوره آخرالزمان از دست پدر و مادرهایشان. گفتند یا رسول الله! پدر و مادرشان کافرند و این بچه‌ها در اثر کفر پدر و مادر کافر می‌شوند؟! فرمود: نه، مسلمان هستند و به فکر دنیای بچه‌هایشان هستند اما به فکر آخرت بچه‌هایشان نیستند. الان هرچه به فکر دنیای فرزندانمان هستیم، از آخرت آنان غفلت کرده‌ایم.

 

حجت الاسلام نجمی‌پور با اشاره به اینکه پایه‌های اعتقادی فرزندانمان باید مستحکم شود‌، افزود: علت کاهش معنویت در خانواده‌ها بخاطر فصلی شدن معنویت آنان و رعایت نکردن لقمه حلال و حرام است.

 

تاثیر لقمه حلال در معنویت

امام جمعه سربیشه با تأکید بر اینکه لقمه حرام مستقیما برروی معنویت اثر می‌گذارد، تشریح کرد: در معنویت دینی لقمه حرام از قبل تولد نوزاد اثر دارد و باید بدانیم که استفاده از درآمد حلال از شرایط درک شب‌ قدر و استجابت دعا است. لقمه حرام تا چهل روز مانع استجابت دعا می‌شود‌.

 

وی با بیان اینکه برخی از قوانین در قاعده خدا معکوس عمل می‌کند و ما متوجه نیستیم، افزود: مگر امام معصوم نمی‌گوید اگر می‌خواهید فقیر نشوید صدقه بدهید چون صدقه دادن، ظاهرا پول را کم می‌کند ولی در واقع معکوس عمل می‌کند و ما را از فقر نجات می‌دهد. خمس و زکات هم معکوس عمل کرده و ما را غنی‌تر می‌کند بنابراین نباید مسیر شیطان را برویم بلکه باید در قاعده خدا و اهل بیت(ع) حرکت کنیم.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*