اخبار خراسان جنوبی

طرح یاریگران زندگی در پنج استان کشور اجرا شد

طرح یاریگران زندگی در پنج استان کشور اجرا شد

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر از اجرای آزمایشی طرح یاریگران زندگی در پنج استان کشور خبر داد و گفت: آگاه‌سازی مردم و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد از اهداف این طرح ملی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید قربانی روز سه‌شنبه در مراسم آغاز اجرای طرح “یاریگران زندگی در روستا” که با حضور جمعی از مسوولان در روستای حاجی‌آباد از شهرک‌های اقماری بیرجند برگزار شد افزود: روستا از گذشته تاکنون همواره جایگاه ویژه‌ای در جوامع انسانی داشته و به عنوان کانون تولید و توسعه شناخته شده است لذا شناخت اجتماعی در فرآیند ارتباطات روستایی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر توجه به بنیان خانواده گفت: ارتباطات اجتماعی کم شده و شاهد فردگرایی عادات در جامعه هستیم پس باید از زمان کودکی افراد در مسیر آموزش فرهنگ و سبک زندگی قرار بگیرند.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: هدف از اجرای طرح یاریگران زندگی پیشگیری از اعتیاد با کمک فعالیت‌های مغزی است و افراد باید آموزش‌هایی ببینند که در مقابل پدیده‌های آسیب‌زا بتوانند اقدامات سلامت‌بخش را انجام دهند.

وی افزود: فعال کردن قابلیت‌ها و فعالیت‌های مغزی رویکرد اصلی طرح یاریگران زندگی است که از این طریق فرد در مقابل آسیب‌های ناشی از اعتیاد مصون می‌شود.

قربانی گفت: تفکر، برنامه‌ریزی و مهارت‌آموزی از قابلیت‌های مغز انسان است که فعال شدن آن در فرآیند زندگی هر فرد اهمیت دارد و طرح یاریگران زندگی در روستا آموزش‌هایی را ارائه می‌دهد تا منجر به توسعه فرهنگ و اقتصاد در جوامع محلی شود.

وی ادامه داد: آموزش مهارت‌های زندگی از بدو تولد باید مورد توجه قرار گیرد و این موضوع در جوامع روستایی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: طرح یاریگران زندگی در روستا به عنوان یک طرح ملی و مردم‌پایه با مشارکت دستگاه‌های اجرایی زمانی موفق است که همه ارکان مدیریتی و اجرایی نسبت به اهداف طرح متقاعد شده و در پیشبرد اهداف آن همکاری داشته باشند.

فرماندار بیرجند هم در این مراسم که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و شماری از مسوولان استانی حضور داشتند، اعتیاد را مهمترین آسیب اجتماعی در استان برشمرد و گفت: مقابله با اعتیاد نیازمند مشارکت‌های مردمی است تا شاهد کاهش آسیب‌های ناشی از مواد مخدر باشیم.

علی فاضلی‌فرد افزود: اجرای طرح یاریگران زندگی در روستاها به عنوان یک ماموریت مهم در پنج استان کشور شروع شد و خراسان جنوبی هم به عنوان یکی از این استان‌های پایلوت مجری طرح است.

وی با اشاره به اهمیت تشکل‌های غیردولتی برای همراهی در اجرای طرح یاریگران زندگی گفت: بسیج، مساجد و روحانیون نیز در جلب مشارکت‌های مردمی برای اجرای این طرح نقش مهمی برعهده دارند که امید است شاهد موفقیت‌هایی در روند اجرا باشیم.

طرح “یاریگران زندگی در روستا” در استان‌های سمنان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، گلستان و اردبیل پس از ابلاغ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به استانداران آماده اجرا شده و قرار است به سایر استان‌ها نیز تسری یابد.

این طرح در ۲۵۰ روستای استان خراسان جنوبی به مدت سه سال اجرا می‌شود.

شناسایی ۲۵۰ روستای خراسان جنوبی برای اجرای طرح یاریگران زندگی

شناسایی ۲۵۰ روستای خراسان جنوبی برای اجرای طرح یاریگران زندگی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: ۲۵۰ روستای استان برای اجرای طرح یاریگران زندگی با کمک فرمانداران شناسایی شده و خراسان جنوبی یکی از پنج استان مجری این طرح در کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا حسنی مقدم روز سه‌شنبه در مراسم آغاز اجرای طرح “یاریگران زندگی در روستا” که با حضور مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در روستای حاجی‌آباد بیرجند برگزار شد افزود: هدف از اجرای این طرح ترویج سبک زندگی سالم با نشاط، تقویت رویکرد توانمندسازی جامعه روستایی، توسعه رویکرد مردمی‌سازی و افزایش مشارکت‌های اجتماعی است که به منظور عدالت توزیعی در راستای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم گفتمان‌سازی اجتماعی در محیط روستاها گفت: ایجاد حساسیت و آگاهی‌بخشی نسبت به کنترل و کاهش اعتیاد، کمک به سالم‌سازی خانواده‌ها در حوزه سوء مصرف، ایجاد انگیره و امید برای بهبودی مصرف‌کنندگان مواد اعتیادآور از دیگر اهداف طرح یاریگران زندگی در روستا است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی اظهار داشت: در قالب اجرای این طرح به مدت سه سال قرار است ۳۰ درصد کل جامعه روستایی استان شناسایی شده و زیر پوشش مرحله اول قرار گیرند که ۲۵۰ روستا با کمک فرمانداران شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه در سال دوم اجرای طرح باید روستاهای زیر پوشش به ۶۰ درصد برسد افزود: تا سال ۱۴۰۳ ضمن بررسی نتایج ارزشیابی مراحل قبل، تعداد روستاهای هدف باید به ۱۰۰ درصد برسد.

حسنی مقدم با تاکید بر اینکه مشارکت مردم مهمترین رکن موفقیت طرح یاریگران زندگی است گفت: استفاده از ظرفیت مساجد، پایگاه‌های بسیج و مدارس، بهینه‌سازی اوقات فراغت و گسترش فرهنگ حفاظت از روستا از سیاست‌های اجرایی این طرح است.

رئیس شورای اسلامی استان خراسان جنوبی هم گفت: ۴۵۰ خانوار در روستای حاجی‌آباد برای مشارکت در اجرای طرح یاریگران زندگی شناسایی شدند که در زمینه مباحت فرهنگی و اجتماعی آموزش‌های لازم را ببینند.

محمدرضا حاجی‌آبادی افزود: در راستای توانمندی و آموزش این افراد باید گام برداشت تا شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به خانواده‌های آسیب‌پذیر در طرح یاریگران زندگی گفت: بزرگترین کارگاه صنعتی شرق در حاجی‌آباد ایجاد شده و هزار و ۲۰۰ نفر آموزش صنایع دستی دیده‌اند.

رئیس شورای اسلامی روستای حاجی‌آباد ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران خدمات بزرگی به مردم ارائه داده و دستاوردهای عظیمی تاکنون داشته است.

وی گفت: روستای حاجی‌آباد که اکنون بزرگترین روستای خراسان جنوبی شده سال ۶۵ از نعمت آب و برق برخوردار شده و به برکت انقلاب اسلامی از همه نظر پیشرفت کرده و توسعه داشته لذا شاهد رونق اقتصاد زندگی مردم در این روستا هستیم.

حاجی‌آبادی با اشاره به اجرای ۱۲ کیلومتر آبرسانی با کمک‌های مردمی در این روستا بیان کرد: در هر محله پایگاه بزرگ فرهنگی ایجاد شده که مساجد مرکز این پایگاه‌ها است.

وی گفت: با همیاری مردم می‌توان هر کاری را انجام داد که امید است طرح یاریگران زندگی هم به همین شکل موفقیت خوبی داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی روستای حاجی‌آباد افزود: ۲ هزار و ۷۵۰ خانوار با ۱۶ هزار نفر جمعیت در این روستا با فرهنگ‌های متفاوت سکونت دارند و آسیب‌های اجتماعی تهدید بزرگی برای این کانون جمعیتی در مرکز استان است.

طرح “یاریگران زندگی در روستا” در استان‌های سمنان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، گلستان و اردبیل پس از ابلاغ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به استانداران آماده اجرا شده و قرار است به سایر استان‌ها نیز تسری یابد.

این طرح در ۲۵۰ روستای استان خراسان جنوبی به مدت سه سال اجرا می‌شود.

 

شهردار بیرجند: بودجه شهرداری ۱۰۰ درصد افزایش یافت

شهردار بیرجند: بودجه شهرداری ۱۰۰ درصد افزایش یافت

شهردار بیرجند گفت: کاهش اتکای بودجه شهرداری به شهر فروشی یکی از افتخارات این دوره مدیریت شهری است و مجموعه تدابیر منجر به افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه شهرداری در دوره یک ساله شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی بهترین روز سه‌شنبه در دیدار مدیران شهرداری با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: مساله‌ای که همیشه مورد تاکید بوده، بودجه است و ما در شهرداری چند نکته را در رابطه با بودجه مورد توجه قرار دادیم.

وی گفت: نکته اول کاهش فشار اقتصادی بر اقشار آسیب‌پذیر است و در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ به شورای شهر بیرجند ۲۵ درصد بهای خدمات و عوارض را برای اکثریت جمعیت آسیب‌پذیر شهر کاهش دادیم یعنی در قسمت عمده‌ای از شمال شهر نه تنها در سال ۱۴۰۱ افزایش هزینه نداشتیم بلکه آن را کاهش دادیم و به عبارتی شهر را برای اقشار آسیب‌پذیر ارزان‌تر کردیم که این روند در بودجه ۱۴۰۲ نیز ادامه پیدا کرده است.

شهردار بیرجند اظهار داشت: نکته دوم کاهش اتکای بودجه شهرداری به تخلفات ساختمانی است و کاهش تخلفات ساختمانی به لحاظ رعایت مسائل شرعی و اسلامی که به آن اعتقاد داریم، همواره دغدغه نماینده ولی فقیه در استان بوده که در این دوره از مدیریت شهری سعی کردیم موضوعات مدنظر محقق شود.

وی افزود: ما در بودجه شهرداری بیرجند تخلفات ساختمانی و بودجه‌ای که از این محل کسب می‌شود را به حداقل رساندیم که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

بهترین نکته سوم را افزایش اتکای بودجه به درآمدهای پایدار ذکر کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری در همه دوره‌ها و کشور تحقق درآمدهای پایدار است و همیشه عنوان کرده‌ایم که باید به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم.

وی افزود: اولین کاری که در شهرداری انجام دادیم قراردادهای مشارکتی برای ساخت مسکن در زمین‌های متعلق به شهرداری بوده و الان زمین‌های شهرداری خام‌فروشی نمی‌شود بلکه با کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری مشترک با شهرداری دارند، وارد مذاکره شدیم.

شهردار بیرجند گفت: این اقدام منجر به رونق اقتصادی و اشتغالزایی می‌شود لذا یکی از مهمترین اهداف ما علاوه بر درآمدهای پایدار ایجاد شغل است هرچند شهرداری جزو دستگاه‌های متولی شغل نیست ولی همواره این موضوع را مدنظر قرار داده‌ایم ضمن اینکه ارزش افزوده زمین‌های شهرداری را به دنبال دارد.

وی افزود: برای نمونه در خیابان ظفر قراردادهای متعددی را منعقد کردیم که منجر به تولید ۵۰ واحد مسکن در سال آینده می‌شود.

بهترین اقدام دوم در حرکت به سمت درآمدهای پایدار را انعقاد قرادادهای مشارکتی در املاک تجاری متعلق به شهرداری عنوان کرد و گفت: سومین اقدام مشارکت با بخش خصوصی در بخش‌های مختلف است که مورد علاقه طرفین باشد.

وی تصریح کرد: مجموعه این تدابیر و عوامل منجر به افزایش ۱۰۰ درصدی بودجه شهرداری در دوره یک ساله شد که گام بلندی است یعنی زمانی که شهرداری را تحویل گرفتیم بودجه آن ۳۰۰ میلیارد تومان بود و بودجه ۱۴۰۲ که به شورای شهر تقدیم و چند روز قبل مصوب شد به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

شهردار بیرجند گفت: قسمت عمده این بودجه به سمت کارهای عمرانی سوق داده می‌شود و با انضباط اداری و مالی که در شهرداری به دنبال آن هستیم برکات زیادی برای شهر به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: در وضعیت اقتصادی فعلی افزایش ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه کار مشکلی است ولی مدیران شهرداری دلسوزانه و شبانه‌روزی به دنبال تحقق این عدد هستند تا سال آینده مثل امسال بتوانیم جهشی را در بودجه‌ها و پروژه‌های عمرانی داشته باشیم.

بهترین گفت: بودجه ۱۴۰۱ شهرداری بیرجند ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و در متمم بودجه امسال نیز مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومانی را به شورای شهر اعلام کردیم که اختلاف سلیقه‌ها مانع از انجام آن شد و اگر این اتفاق مبارک می‌افتاد، بودجه ۱۴۰۲ را می‌توانستیم بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر بگیریم و این ظرفیت در شهرداری وجود دارد که با حمایت مسوولان استان باید محقق شود.

وی از جمله پروژه‌های در دست پیگیری شهرداری به منطقه گردشگری بند دره بیرجند اشاره کرد و افزود: سه هزار متر مربع زمین در بند دره وجود دارد و زمین‌های بی‌بدیل در اختیار شهرداری است که باید از طریق جذب سرمایه‌گذار این مجموعه رفاهی را ایجاد کنیم.

شهردار بیرجند گفت: احداث مجموعه تجاری با هزار متر مربع در خیابان ملاصدرا را دنبال می‌کنیم و ساخت سردخانه ۷۰۰ تنی در دوشنبه بازار بیرجند که از نیازهای عمده شهر است در برنامه است.

وی افزود: اگر بتوانیم این سردخانه‌ را احداث کنیم قطعا در ارائه میوه و تره بار تازه و از همه مهمتر قیمت کمتر از بازار به مردم موثر است، الان با وجود محدودیت‌هایی که داریم روزانه یا حداکثر هفتگی میوه را وارد می‌کنیم اما با احداث سردخانه شرایط تغییر می‌کند و شهروندان می‌توانند از میوه با کیفیت و حداقل ۳۰ درصد کمتر از قیمت بازار بهره‌مند شوند.

بهترین با تاکید بر توجه ویژه به زیرساخت‌های شهری گفت: متاسفانه در سنوات گذشته زیرساخت‌های شهری در بیرجند مورد غفلت و بی‌مهری قرار گرفته و در برخی زیرساخت‌ها وضعیت قرمز را داریم که باید به فوریت ترمیم شود.

وی ادامه داد: در سه هزار و ۷۰۰ هکتار وسعت شهر بیرجند ۶۸ دستگاه اتوبوس آماده به کار داریم و سال گذشته و پایان امسال نزدیک به ۴۰ نفر از رانندگان سازمان حمل و نقل شهری بازنشسته می‌شوند که بحرانی را در شهرداری ایجاد می‌کند و می‌بایست در سال‌های قبل مورد نظر قرار می‌گرفت که اکنون مشکل‌آفرین نباشد.

شهردار بیرجند گفت: مردم به حق گلایه دارند که گاهی فاصله بین رسیدن اتوبوس طولانی می‌شود و به ۳۰ تا ۴۰ دقیقه می‌رسد، ما به طور متوسط ۲۰ تا ۲۵ دقیقه را در نظر گرفتیم اما به دلیل محدودیت تعداد اتوبوس گاهی بیشتر می‌شود.

وی افزود: اغلب اتوبوس‌ها از نظر سامانه گرمایشی و سرمایشی مشکل دارند چون عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر بیرجند بالای ۱۳ سال است و هر اتوبوس ۶ تا ۷ سال باید در مدار خدمت باشد.

بهترین گفت: از سال گذشته رایزنی‌هایی را با وزارت کشور شروع کردیم و از محل یارانه‌هایی که وزارت کشور به شهرداری‌ها و اولین بار در دولت سیزدهم با وجود تنگناهای اقتصادی پرداخت شد، پنج دستگاه اتوبوس از محل یارانه‌ها به بیرجند اختصاص یافت و با رایزنی به ۱۵ دستگاه افزایش یافت.

وی اظهار داشت: با ورود ۱۵ دستگاه اتوبوس و حدود ۷۰ دستگاه فعلی عدد بزرگی می‌شود که ۱۰ دستگاه را خریداری کردیم و پول به کارخانه‌های سازنده پرداخت شده لذا دهه فجر امسال سه دستگاه اتوبوس نو را وارد ناوگان شهری کردیم.

شهردار بیرجند گفت: هر دستگاه اتوبوس پنج میلیارد تومان قیمت دارد یعنی دولت ۷۵ میلیارد تومان برای ۱۵ دستگاه به شهر بیرجند اختصاص داده و ۱۰ دستگاه ون نیز به ارزش ۴.۴ میلیارد تومان خریداری شده تا در مناطقی که اتوبوس امکان تردد ندارد یا برای سرویس مدارس به کار گرفته شوند.

وی افزود: آتش نشانی هم از زیرساخت‌های مهم شهری است که شبانه‌روز فعالیت دارد و در این مجموعه نیز بحران نیروی انسانی داریم به طوری که سال‌های گذشته برای جایگزینی آتش نشان‌های متبحر به جای نیروهای بازنشسته اقدام موثری صورت نگرفته لذا تعدادی زیادی از همکاران را به دلیل بازنشستگی نخواهیم داشت و به دنبال این هستیم که نیروی جایگزین با فرآیند خاص خود جذب شود.

بهترین گفت: یک دستگاه خودروی هشت تنی را در سال جاری برای آتش نشانی با هزینه حدود ۲ میلیارد تومان خریداری کنیم و با پیگیری‌های استاندار و شهرداری یک دستگاه سنگین آتش نشانی به زودی وارد ناوگان شهری می‌شود و می‌توانیم خدمات بهتری را به مردم ارائه دهیم.

وی اظهار داشت: آتش نشانی بیرجند علاوه بر مرکز استان، شهرک‌ها، روستاها و حتی شهرهای اطراف را پوشش می‌دهد و بیش از دو سوم وسعت استان را پشتیبانی می‌کند ولی همکاران ما بیش از ۱۰ سال است که لباس استاندارد در اختیار ندارند و اخیرا ۵۰ دست لباس جدید هر لباس ۳۰۰ میلیون تومان تهیه شده است.

شهردار بیرجند گفت: یکی از مواردی که باعث مرگ و میر همشهریان شده ورود به بندهای خاکی اطراف بیرجند علیرغم اطلاع‌رسانی‌های متعدد است و جزو آب‌های کدر هستند لذا برای افزایش توانمندی نیروهای امدادی دوره‌های غواصی در بیرجند برگزار شد و همکاران واجد شرایط در این دوره‌ها شرکت کردند.

وی افزود: سایر تجهیزات از جمله لباس شیمیایی با توجه به احتمال بروز خطرات جدید و لزوم پدافند غیرعامل خریداری شده لذا با تهیه خودروهای آتش نشانی و لباس‌های استاندارد، همکاران ما با سرعت و اطمینان خاطر بیشتر خدمات‌رسانی می‌کنند.

بهترین یکی از انتظارات به حق مردم را آسفالت خیابان‌ها عنوان کرد و گفت: آسفالتی که در سال‌های قبل انجام شده به دلایل متعدد از جمله عملیات عمرانی دستگاه‌های زیربنایی مثل آب، برق، گاز و مخابرات شکافته و باعث می‌شود آسفالت دچار ناهماهنگی متعدد شود.

وی افزود: دستگاه سنگ شکن در کارخانه آسفالت بیرجند به زودی وارد مدار می‌شود و نصب دستگاه باسکول که تاکنون در این کارخانه وجود نداشته، اقدام موثری در شفاف‌سازی است.

شهردار بیرجند گفت: یکی از کارهای بزرگی که دولت سیزدهم انجام داده تخصیص هزار و ۴۰۰ تن قیر رایگان به مرکز استان است که در سنوات گذشته وجود نداشته و یکی از زیرساخت‌های اصلی، آسفالت معابر شهری است که با فراغت بهتری می‌توانیم خدمات لازم را ارائه دهیم.

وی اظهار داشت: هر جایی که ادارات زیرساختی آمادگی آسفالت را اعلام کنند کمتر از یک هفته آسفالت می‌کنیم و امیدواریم جشن پایان آسفالت در مهرشهر نیز سال آینده برگزار شود که مستلزم همکاری دستگاه‌های زیرساختی به خصوص شرکت آب و فاضلاب است.

بهترین هوشمندسازی شهرسازی را از دیگر اقدامات در دست پیگیری شهرداری ذکر کرد و گفت: یکی از گلوگاه‌های فساد در شهرداری‌ها سیستم شهرسازی است و وقتی هوشمند شود از رفت و آمدهای مردم و خیلی زمینه‌های فساد جلوگیری می‌شود.

وی افزود: توافق‌نامه‌ای با شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی داشتیم و ۲ میلیون لیتر سهم پساب را برای آبیاری فضای سبز شهری گرفتیم بنابراین برای کاهش استفاده از آب شرب در بسیاری از خیابان‌ها سامانه‌های نوین آبیاری اجرا می‌شود تا آب شرب به مردم بازگردد.

شهردار بیرجند گفت: توافق‌نامه دیگری با اداره کل راه و شهرسازی در رابطه با آرامستان بیرجند که وضعیت قرمز دارد، به امضا رسید و ۹۳ هکتار زمین برای آرامستان جدید در جاده شوشود را تحویل گرفتیم که از سال آینده نسبت به تسطیح آن اقدام می‌شود تا یکی از نگرانی‌های شهروندان را برطرف کنیم.

وی به موضوع حل اراضی پادگان ۰۴ بیرجند اشاره کرد و افزود: این موضوع که خواسته مردم و مسوولان بوده، چالش‌های متعددی بین مسوولان شهری، شهرستانی، استانی و حتی کشوری ایجاد کرده بود و با کار چهار جانبه‌ای که صورت گرفت، اراضی تعیین تکلیف شد.

بهترین تصریح کرد: در حال حاضر مساله و بحرانی به نام اراضی پادگان در شهر نداریم و منجر به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی شده که در آینده نزدیک بازگشایی امتداد خیابان عدل را داریم تا این مساله را به صورت اساسی حل کنیم.

وی گفت: مشکل درختان خشک شده پادگان نیز مباحث عمده را در شهر و بین مردم ایجاد کرده و در این مورد به تفاهم‌نامه خوبی با محوریت استانداری رسیدیم و مساله حل شده است.

شهردار بیرجند افزود: یکی از طرح‌های خوبی که دهه فجر امسال افتتاح شد، پارکینگ خیابان طالقانی است که به عنوان معبر شریانی درجه ۲ وضعیت قرمز دارد و ۲ هزار متر مربع زمین در این خیابان پرتردد به تملک شهرداری درآمد و پس از تسطیح به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفت.

وی گفت: علاوه بر این زمین به دنبال ایجاد تعداد بیشتری پارکینگ در شهر به‌ویژه خیابان طالقانی هستیم و با تعدادی از مالکان نیز به توافق رسیدیم که تعریض خیابان انجام شود.

بهترین ادامه داد: احداث سر در بازار بزرگ بیرجند از کارهای ماندگار و در دست انجام است زیرا در بازار هویت تاریخی و اسلامی خود را پیدا نمی‌کنیم لذا پروژه‌ای در سه فاز با حدود سه میلیارد تومان اعتبار دنبال می‌شود و سازه سر در بازار آماده نصب است که جلوه خاصی به میدان امام خمینی (ره) و بازار می‌دهد.

وی گفت: یکی از پروژه‌های فاخر و بزرگ شهرداری که در حال اجرا داریم، باغ شهرداری است و به عنوان بزرگترین پارک شهر با ۱۱ هکتار وسعت و اعتبار ۳۰ میلیارد تومان در حال احداث است.

شهردار بیرجند افزود: این پروژه سه فاز دارد که امیدواریم فاز اول و دوم تا پایان امسال انجام شود و قسمت عمده باغ در اختیار مردم قرار گیرد همچنین براساس رهنمود نماینده ولی فقیه در استان نمازخانه با وسعت ۵۰۰ متر مربع و فضای اطراف با استعداد ۲ هزار نفر را مدنظر قرار دادیم.

وی ایجاد بازارچه و خانه‌های صنایع دستی را از دیگر برنامه‌های شهرداری عنوان کرد و گفت: بازارچه صنایع دستی با ۲۴ غرفه در ضلع شمالی فرهنگسرای شهر راه‌اندازی و دهه فجر افتتاح شد که در رونق کسب و کار و گردشگری همچنین ارائه هویت شهر و استان ما موثر است.

بهترین بیان کرد: با رویکرد ایجاد نشاط اجتماعی ۷۰ رویداد فرهنگی در یک سال گذشته با محوریت فرهنگسرای شهر برگزار شد و استقبال مردم از جشن‌های دهه فجر چشمگیر بود که برخی شب‌ها تا چهار هزار نفر از شهروندان نیز در این برنامه‌ها شرکت کردند.

 

کشف ۸۳۶ کیلوگرم مواد مخدر در فردوس

فرمانده انتظامی استان گفت: ماموران انتظامی شهرستان”فردوس” ۸۳۶ کیلوگرم مواد مخدر تریاک و حشیش کشف و ۲ سوداگر مرگ را دستگیر کردند.

سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان فردوس اخباری مبنی بر این که سوداگران مرگ یک محموله مواد مخدر از مرزهای شرقی کشور وارد کرده و قصد انتقال آن به شهرهای مرکزی کشور را دارند دریافت کردند که پیگیری موضوع و دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر را در دستور کار خود قرار دادند. وی بیان داشت: مأموران انتظامی شهرستان فردوس هنگام کنترل محورهای مواصلاتی به یک دستگاه کامیون حامل بار خاک معدنی مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند. فرمانده انتظامی خراسان جنوبی افزود: مأموران در بازرسی از کامیون، ۴۹۷ کیلوگرم تریاک و ۳۳۹ کیلوگرم حشیش که مجموعاً ۸۳۶ کیلوگرم می باشد و به طرز ماهرانه ای داخل بار آن جاساز شده بود را کشف کردند و در این رابطه ۲ متهم دستگیر و با تشکیل پرونده به مقام قضائی معرفی شدند. سردار فرشید با اشاره به این که از ابتدای سال جاری بالغ بر ۳۷ تن انواع مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شده است؛ تصریح کرد: طی همین مدت ۷۵۰ نفر قاچاقچی مواد مخدر دستگیر شدند. وی با بیان این که برابر دستور سردار”احمدرضا رادان” فرمانده انتظامی کل کشور در بحث طرح برخورد قاطع با خرده فروشان مواد مخدر و معتادان متجاهر تأکید ویژه ای داشتند لذا در این خصوص این طرح در دستور کار فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی نیز می باشد؛ تصریح کرد: در این زمینه بیش از ۸۰۰ نفر خرده فروش و ۷۰ نفر معتاد متجاهر دستگیر شدند.

 

 

کشف ۳۲هزار لیتر سوخت قاچاق در نهبندان

 

فرمانده انتظامی استان گفت: مأموران انتظامی شهرستان”نهبندان” یک دستگاه کامیون حامل ۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق را توقیف کردند.  سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران انتظامی نهبندان در اجرای طرح مبارزه با قاچاقچیان عمده سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان به یک دستگاه کامیون مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند. وی بیان داشت: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودرو، ۳۲ هزار لیتر سوخت خارج از شبکه توزیع فرآورده های نفتی کشف کردند. فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی تصریح کرد: ماموران در این رابطه کامیون را توقیف و ۲ متهم را دستگیر کردند که با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

کشف ۵ هزار ۳۰۰ لیتر سوخت قاچاق در نهبندان/

 

فرمانده انتظامی شهرستان”نهبندان” از کشف ۵ هزار ۳۰۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراورده های نفتی در این شهرستان خبر داد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ”حسین عرب” اظهار داشت: ماموران انتظامی نهبندان در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای فرعی این شهرستان به ۵ دستگاه سواری پژو مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودروها را متوقف کردند. وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودروها، ۵ هزار و ۳۰۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراوردهای نفتی کشف کردند. فرمانده انتظامی شهرستان نهبندان بیان داشت: مأموران در این خصوص ۵ دستگاه خودرو توقیف و ۵ نفر متهم دستگیر که به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

کشف ۹۹کیلوگرم تریاک در سربیشه/

فرمانده انتظامی استان از کشف ۹۹ کیلو ۶۰۰ گرم تریاک در یک عملیات مشترک با مرزبانی خراسان جنوبی در شهرستان”سربیشه” خبر داد. سردار”ناصر فرشید” اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان”سربیشه” اخباری مبنی بر حمل محموله مواد مخدر توسط سوداگران مرگ در محور مرزی”ماهیرود” به سربیشه دریافت کردند که پیگیری موضوع و دستگیری قاچاقچیان را در دستور کار خود قرار دادند. وی افزود: مأموران انتظامی شهرستان سربیشه در یک عملیات مشترک پلیسی به همراه تیمی از ماموران مرزبانی استان خراسان جنوبی، هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی این شهرستان، سواری پژو ۴۰۵ قاچاقچیان مواد مخدر را مشاهده کردند و با علائم هشدار دهنده به راننده خودرو دستور ایست دادند. فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی بیان داشت: راننده سواری پژو ۴۰۵ به محض مشاهده پلیس سریعا متواری شد که مأموران خودرو را تعقیب کردند و در یک عملیات منسجم و هماهنگ خودرو را متوقف و در بازرسی از آن ۹۹ کیلو و ۶۰۰ گرم تریاک کشف کردند. سردار فرشید عنوان داشت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و یک متهم دستگیر کردند که متهم دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

 

 

کشف ۲هزار لیتر سوخت قاچاق از ۲ خودروی در سرایان/

فرمانده انتظامی”سرایان” گفت: ماموران این فرماندهی در بازرسی از یک سواری پژو ۴۰۵ و یک وانت پیکان، ۲ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراوردهای نفتی کشف کردند. سرهنگ”مهدی شکوهی راد” اظهار داشت: ماموران انتظامی شهرستان سرایان در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک سواری پژو ۴۰۵ و یک وانت پیکان مشکوک شدند که جهت بررسی بیشتر خودروها را متوقف کردند. وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودروها، ۲ هزار لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراوردهای نفتی کشف کردند. فرمانده انتظامی شهرستان سرایان بیان داشت: مأموران در این خصوص ۲ خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر که به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

شورای شهر بار دیگر صلاحیت شهردار بیرجند را بررسی کرد

شورای شهر بار دیگر صلاحیت شهردار بیرجند را بررسی کرد

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: صلاحیت شهردار بیرجند در جلسه اخیر این شورا بررسی شد و تصمیم نهایی بعد از اعلام نظر استانداری و سازمان بازرسی اتخاذ می‌شود.

رضا حسنی صفت روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در جلسه روز گذشته (دوشنبه) شورای شهر به منظور بررسی موضوعیت قانونی بودن انتصاب شهردار، ۹ عضو شورا حاضر بودند اما در زمان رای‌گیری چهار نفر جلسه را ترک کردند لذا موضوع به استانداری و سازمان بازرسی ارجاع شده و هر تصمیمی که این مراجع بگیرند، اجرایی خواهد شد.

وی گفت: براساس تبصره پنج ماده سه آیین‌نامه اجرایی انتصاب شهرداران مصوبه ۲۵ آذر ۹۷، شهرداران در شهرهای ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت باید حداقل هفت سال سابقه مدیریت میدانی داشته باشند و شهردار فعلی این شرایط قانونی را ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند ادامه داد: قانون قبل از انتصاب شهردار بوده اما تاکنون بررسی نشده است، استانداری و سازمان بازرسی هم براساس همین قانون شورای شهر را مکلف به بررسی موضوع کرده‌اند.

وی گفت: در حال حاضر پنج نفر از اعضای شورای شهر بیرجند موافق رفتن و چهار نفر موافق ماندن شهردار فعلی هستند.

حسنی صفت بیان کرد: اگرچه ملاک رای اکثریت است اما چهار عضو موافق ماندن شهردار در زمان رای‌گیری جلسه دیروز را ترک کردند لذا نتوانستیم رای قاطع را صادر کنیم.

وی افزود: تصمیم نهایی درخصوص ماندن یا رفتن شهردار بعد از اعلام نظر استانداری و سازمان بازرسی گرفته خواهد شد.

 

 

 

 

 

معاون رئیس جمهور بیان کرد؛

برداشت سالانه ۱۰۰ میلیارد متر مکعب از منابع سطحی آب کشور

معاون رئیس جمهور گفت: هر سال بیش از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب از منابع سطحی آب برداشت می‌شود و ۲/۳ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش قرار می دهد.

سلاجقه با حضور آنلاین در اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب به میزبانی دانشگاه بیرجند، گفت: آب یکی از اجزای اصلی محیط زیست بوده که در آموزه‌های دینی اهمیت بسیاری دارد و دانش بومی کشور ما سرشار از تجارب خلاقانه در این باره است.

او افزود: قنات یکی از مترقی‌ترین روش‌های برداشت آب و سد‌های مخزنی یکی از بزرگ‌ترین مقیاس‌های ذخیره آی است.

به گفته سلاجقه، هر سال بیش از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب از منابع سطحی آب برداشت می‌شود و ۲/۳ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: زمانی که به آب به عنوان یک مسئله انتزاعی نگاه شود نتیجه آن همان چیزی است که امروز در کشور مشاهده می‌کنیم.

او تاکید کرد: باید مدیریت منابع آب کشور به خرد جمعی انجام شود تا دلسوزانه در این خصوص برنامه‌ریزی شود.

سلاجقه ادامه داد: در گذشته ایران جزو کشور‌های پیش رو در زمینه مهندسی آب بوده و باید با شناسایی انواع آب و همه ظرفیت‌های این حوزه، به تأمین حق آبه محیط زیست شامل تالاب‌ها و… توجه کافی داشته باشیم.

به گفته معاون رئیس جمهور از آن جایی که آب یکی از ارکان محیط زیست است باید نگاه و شیوه استفاده از آن تغییر کند.

 

 

اجرای آزمایشی طرح نیم خطی اتوبوس در بیرجند/۲-۳

به دنبال تردد برخی اتوبوس‌ها در بیرجند با ظرفیت ۲۵ درصدی، طرح نیم خطی اتوبوس در این شهر از خط خیابان غفاری آغاز شده است.

 

حسینی رئیس حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: ۷۵ درصد مسافران اتوبوس های درون شهری جنوب شهر در ایستگاه مرکز شهر و یا قبل از آن پیاده می‌شوند و تنها ۲۵ درصد مسافرین به سمت میدان آزادی یا بازار شهر تردد می‌کنند یکی از مشکلات ترافیکی شهر همین تردد اتوبوس‌های با ظرفیت ۲۵ درصد مسافر در هسته مرکزی شهر است.

او افزود: این امر باعث ترافیک در سطح شهر می‌شود که بار‌ها مورد انتقاد پلیس راهور و مسئولین نیز قرار گرفته است.

حسینی بیان کرد: امیدواریم طرح نیم خطی اتوبوس‌ها در بیرجند اجرایی شود تا هم زمان انتظار مسافر کاهش یابد و هم از ترافیک در هسته مرکزی که شامل خیابان جمهوری و طالقانی) کاسته شود.

رئیس حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند ادامه داد: سازمان حمل و نقل بار و مسافر به طور آزمایشی در خط خیابان غفاری به منظور آسیب شناسی این طرح به صورت موقت اجرا کرده است.

او گفت: در حال حاضر سه دستگاه اتوبوس در مسیر آزادی-غفاری با زمان انتظار ۲۵ دقیقه و چهار دستگاه اتوبوس در مسیر ابوذر-غفاری با زمان انتظار ۱۵ دقیقه فعال است.

 

 

همایش بین‌المللی مدل‌سازی و فناوری مدیریت آب در بیرجند گشایش یافت/۲-۳

همایش بین‌المللی مدل‌سازی و فناوری مدیریت آب در بیرجند گشایش یافت

اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب با حضور جمعی از متخصصان و پژوهشگران در دانشگاه بیرجند آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند روز سه‌شنبه در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: کمبود بارش‌ها، رشد جمعیت و افزایش برداشت از سفره‌های آب زیر زمینی منجر به افت شدید این منابع شده و از طرفی مصرف ذخایر آب استراتژیک تجدیدناپذیر به وضعیت نگران‌کننده‌ای رسیده است.

ابوالفضل اکبرپور افزود: محدودیت منابع آبی کشور از نظر کمی و کیفی، استفاده نادرست از منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی، نبود مدیریت و برنامه‌ریزی اصولی و صحیح برای استفاده از مقدار آب موجود، نگرانی‌ها از خشکسالی و شدت گرفتن بحران آب به‌خصوص در مناطق خشک را افزایش داده است.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با خشکسالی و جلوگیری از شدت گرفتن بحران آب باید همزیستی با کم‌آبی مورد توجه قرار گیرد، گفت: امروزه باید از برنامه‌ها و راهکارهای مبتنی بر سازگاری با کم‌آبی استفاده کرد و تهدید به فرصت تبدیل شود لذا با بهره‌گیری از راهکارهای مؤثر کمبودها را جبران کرد.

دبیر اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب اظهار داشت: اولین دوره همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب، آبان سال ۱۳۹۷ برگزار و ۱۸۵ مقاله پذیرفته شد.

وی افزود: امروز اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل‌سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب با همکاری مشترک دانشگاه‌هایی از آلمان و قطر در دانشگاه بیرجند آغاز به کار کرد که تا فردا ادامه دارد.

اکبرپور گفت: آخرین مهلت ثبت‌نام برای شرکت در همایش تا ۳۰ دی امسال بود و در مجموع ۲۴۹ مقاله به دبیرخانه رسید که پس از بررسی، ۲۱۴ مقاله به صورت شفاهی و پوستر پذیرفته شد همچنین چاپ مقالات برتر در مجلات علمی و پژوهشی در برنامه است.

وی برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی را از برنامه‌های این همایش دو روزه ذکر کرد و گفت: افتتاح نمایشگاه صنعت آب با حضور تولیدکنندگان و نامداران این حوزه از برنامه‌های جانبی همایش است.

روش‌های سازگاری با خشکسالی و تغییر اقلیم برای مدیریت منابع آب، کاربرد RS و GIS در پایش خشکسالی و تغییر اقلیم، بازیافت و استفاده مجدد از فاضلاب شهری و صنعتی، روش‌های نوین در تصفیه آب‌های شور، مدیریت پایدار شورآبه‌های ناشی از نمک زدایی، مدیریت پایدار تامین آب در کشاورزی مبتنی بر افزایش راندمان آبیاری، مدل‌سازی حوزه آبریز و تغذیه آب‌های زیرزمینی، مدیریت کاهش آلودگی آب‌های سطحی و زیر زمین از محورهای این همایش است.

مدل‌سازی کمی و کیفی در محیط متخلخل، سیستم‌های انتقال و توزیع آب، کاربرد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در مدل‌سازی سیستم‌های منابع آب، روش‌های استحصال آب در مناطق خشک و نیمه‌خشک، روش‌های جدید در پیش‌بینی سیلاب‌های سریع شهری، روش‌های جدید در مدیریت پیشروی آب شور دریا و احیای منابع آب‌های زیرزمینی، روش‌های جدید در تصفیه آب، فناوری‌های نانو و کاربرد آن در صنعت آب، فناوری‌های مرتبط با کاهش تلفات آب و انرژی، فناوری‌های مرتبط با پایش کیفیت آب‌های سطحی و زیر زمینی و تجزیه و تحلیل سیستم‌های تصمیم‌گیری از دیگر محورهاست.

 

 

 

آغاز طرح یاریگران زندگی در روستا در خراسان جنوبی/۲-۳

طرح یاریگران زندگی در روستا که بصورت آزمایشی در ۵ استان کشور اجرا می‌شود، امروز در خراسان جنوبی و در روستای حاجی آباد بیرجند آغاز شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اینکه در مرحله اول این طرح در ۲۵۰ روستا اجرا می‌شود گفت: در این طرح با اجرای اقدامات فرهنگی اموزشی، با همکاری مردم فعالان اجتماعی، شورا‌ها، روحانیون و معتمدان روستا برای کاهش سوء مصرف مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی تلاش خواهد شد.
حسنی مقدم با اشاره به اینکه در این طرح ۳ کمیته راهبری در سطح استان، شهرستان و روستا تشکیل شده است گفت:کمیته‌های استان شهرستان کار رهبری حمایت و هدایت را بر عهده دارند و در روستا‌ها برنامه‌ها اجرا خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هم با اشاره به اینکه در سال اول اجرا، این طرح در ۳۰ درصد روستا‌های استان اجرا می‌شود و مابقی روستا‌ها را هم در ۲ سال بعد آن در برمی‌گیرد گفت:در این طرح در روستا‌هایی که آلودگی به مواد مخدر ندارد با اقدمات فرهنگی و آموزشی پیشگیری از اعتیاد در دستور کار است و در روستا‌هایی که اعتیاد فراگیر‌تر شده با اقدامات پیشگیرانه ودرمانی به دنبال پاکسازی و عاری شدن روستا از مواد مخدر هستیم.
طالبی با اشاره به اینکه بیکاری می‌تواند منشا اعتیاد باشد گفت:در این طرح با اشتغالزایی در روستا‌ها به دنبال پیشگیری از اعتیاد هستیم.

قربانی مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتناعی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور هم با اشاره به اینکه پیشگیری از اعتیاد مقدم بر درمان است و یک، پنجاهم هزینه‌های درمان اگر صرف پیشگیری شود اثر بخش خواهد بود گفت: اعتیاد یک بیماری مزمن است که باید با اقدمات پیگشیرانه از آت جلوگیری کنیم و امیدواریم با اجرای طرح یاریگران زندگی و اجرای آن در کل کشور در مبارزه با اعتیاد گام‌هایی مهم برداریم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*