اخبار خراسان جنوبی/

ثبت بیش از ۳۴۳ هزار تخلف سرعت غیرمجاز در سطح محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی

 

ثبت بیش از 343 هزار تخلف سرعت غیرمجاز در سطح محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از ثبت بیش از ۳۴۳ هزار تخلف سرعت غیرمجاز در سطح محورهای مواصلاتی استان توسط دوربین‌های پلاک خوان در ۱۰ ماهه امسال خبر داد.

هادی بهمنی با اشاره به وضعیت تردد در ۱۰ ماهه اول امسال اظهار داشت: براساس آخرین دیتای سامانه‌های هوشمند تردد شماری، متوسط تردد روزانه از ابتدای سال در راه‌های استان به طور میانگین ۲ هزار و ۵۶۸ وسیله نقلیه به ازای هر محور بوده است.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: تردد در محورهای استان حدود ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته که البته این شاخص در بخش وسایل نقلیه سواری شخصی بیش از ۲۸ درصد رشد در سفرها بوده است.

وی ادامه داد: آمار ورود و خروج استان، حاکی از ورود بیش از ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار وسیله نقلیه و خروج بیش از ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار وسیله نقلیه از استان بوده که در مجموع بیش از ۱۹ درصد رشد را در ورود و خروج استان نسبت به ۱۰ ماهه ۱۴۰۰ شاهد هستیم.

بهمنی اضافه کرد: بیشترین حجم سفرهای ورودی به استان به ترتیب با مبدأ استان‌های خراسان رضوی، سیستان بلوچستان و اصفهان و همچنین بیشترین حجم سفرهای خروجی از استان به ترتیب به مقاصد همین استان‌ها بوده است.

وی تصریح کرد: در مدت زمان مذکور به ترتیب محورهای بیرجند- قاین، بیرجند- سربیشه و بیرجند- خوسف، قاین- گناباد و فردوس- بجستان دارای بیشترین تردد وسایل نقلیه بوده‌اند.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با اشاره به آمار مربوط به دوربین‌های پلاک‌خوان افزود: در ۱۰ ماهه ابتدای امسال بیش از ۳۸ میلیون عملیات پلاک‌خوانی توسط دوربین‌های هوشمند، در راه‌های استان صورت گرفته، که منجر به شناسایی بیش از ۳۴۳ هزار تخلف سرعت شده که دیتای متخلفین برای پلیس راه به صورت هوشمند و آنلاین ارسال شده است.

بهمنی خاطرنشان کرد: توصیه همیشگی به رعایت سقف سرعت مجاز و رانندگی با هوشیاری کامل و به‌ویژه پرهیز از رانندگی در شرایط خستگی و خواب آلودگی را داریم تا سفری ایمن و بی‌خطر و نیز کاهش آمار تصادفات و کشته‌های جاده‌ای را داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی:

افزایش سود بانکی سبب مشکل برای متقاضیان احداث مسکن می‌شود

افزایش سود بانکی سبب مشکل برای متقاضیان احداث مسکن می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی از ۱۸ درصد به ۲۳ درصد موجب ایجاد مشکلاتی برای متقاضیان احداث مسکن می‌شود.

علیرضا عباس‌زاده  اظهار داشت: براساس بخشنامه ابلاغی توسط رئیس بانک مرکزی به بانک‌های کشور، نرخ سود تسهیلات بانکی از ۱۸ درصد به ۲۳ درصد افزایش خواهد یافت که این موضوع مشکلاتی را برای متقاضیان احداث مسکن به خصوص در مناطق کم برخوردار مانند خراسان جنوبی به وجود خواهد آورد.

وی با بیان اینکه باید تسهیلات مربوط به ساخت واحدهای مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن از این قانون مستثنی شود، افزود: باید مکاتبه‌ای با امضای استاندار خراسان جنوبی با معاون اول رئیس جمهور در این خصوص انجام شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اگر دولت واحدهای مسکونی را احداث می‌کرد مشکلات آن به مراتب خیلی کمتر از مشکلات فعلی بود، تصریح کرد: با توجه به تامین زمینی که انجام شد جز بیرجند، در همه شهرهای خراسان جنوبی مقرر شد که واحدهای مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن به شکل ویلایی احداث شوند.

عباس‌زاده گفت: براساس تفاهم نامه‌ای که در تهران منعقد شده است هزینه مربوط به آماده‌سازی اراضی مدد جویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی توسط صندوق سرمایه گذاری ملی مسکن پرداخت خواهد شد.

وی افزود: برای تعیین تکلیف چگونگی پرداخت هزینه مربوط به آماده‌سازی اراضی مددجویان تحت پوشش بهزیستی باید مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با سازمان بهزیستی کشور در این خصوص مکاتبه کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: وضعیت پیشرفت طرح‌های نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی از سایر استان‌ها جلوتر است و تامین زمین مورد نیاز برای اکثر متقاضیان انجام شده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور اعلام کرد؛

آبرسانی به روستاهای فاقد شبکه آب خراسان جنوبی در سال آینده/۴

آبرسانی به روستاهای فاقد شبکه آب خراسان جنوبی در سال آینده

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور از آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی در سال آینده خبر داد.

سردار محمد زهرایی با تبریک دهه مبارک فجر گفت: ۱۴ اسفند ماه سال جاری در سالروز تأسیس کمیته امداد امام (ره) حدود ۴۰۰ پروژه در کشور به بهره برداری می‌رسد که در این راستا ۵۰ واحد مسکونی در خراسان جنوبی هم به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به برگزاری اجلاسیه اردوهای جهادی برای اولین بار در فردوس افزود: حضور رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۴۷ در فردوس مبدا اردوهای جهادی شد و در این راستا چندی قبل کتاب” دوباره فردوس” در قم بازخوانی شد.

به گفته وی سال آینده جشنواره ملی جهادی ۱۰ مرداد ماه در سالروز دیدار گروه‌های جهادی با مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین برای اولین بار کنگره جهاد و خدمت در کشور با توجه به وجود سه هزار و ۳۰۰ شهید جهاد کشاورزی که ۵۶ شهید آن شهدای جهادگر آسمانی هستند و از این تعداد شهید شش شهید متعلق به خراسان جنوبی است، برگزار می‌شود.

رئیس سازمان جهاد سازندگی کشور بیان کرد: سال آینده با مسئولیت جمعی از پیشکسوتان جهاد کشاورزی و با همکاری جهاد سازندگی رزمایش جهادگران فاطمی در سه فصل با توجه به اقلیم استان‌های مختلف برگزار می‌شود.

زهرایی با اشاره به این که این رزمایش پاییز سال آینده در خراسان جنوبی برگزار می‌شود، ادامه داد: با توجه به این که ماه مبارک رمضان مصادف با ایام نوروز است، امسال قرارگاه عملیات جهادی در استان‌های کشور تشکیل و کار آن از ۱۰ اسفند شروع می‌شود.

به گفته وی اعتبار لازم در این زمینه تأمین شده است و باید عرصه‌های مورد نظر و حمایت دولت از گروه‌های جهادی در این راستا مشخص شود.

وی از مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی خواست معلمان به عنوان مربی آموزش و پرورش در عرصه‌های مختلف در قالب ۱۲ کار گروه جهادی با بسیج سازندگی استان همکاری کنند تا به عنوان الگوی قابل تکثیر در کشور این مطرح شود.

رئیس سازمان جهاد سازندگی کشور با اشاره به این که در گذشته هم اجرای طرح‌های معیشت خانواده‌های روستایی، سرخوشه ها و… که اجرای آنها از خراسان جنوبی آغاز شد، به شکل ملی در استان‌های دیگر اجرا شد، گفت: آبرسانی به روستاهای فاقد شبکه آبرسانی و همچنین اصلاح شبکه‌های آب روستایی، سال آینده در قالب محرومیت زدایی اجرا خواهند شد.

زهرایی افزود: در این راستا باید اصلاح شبکه‌های آبرسانی روستاهای بالای ۲۰ خانوار و روستاهای در مسیر سال آینده انجام شود و آبرسانی به روستاها برگ زرینی برای دولت مردمی سیزدهم است.

به گفته وی اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوان داری و… در خراسان جنوبی در قالب تفاهم نامه‌ای با استانداری انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: سه هزار تن قیر رایگان سهم خراسان جنوبی بود که به دلیل اجرای به موقع پروژه‌های مورد نظر دو هزار و ۱۰۰ تن دیگر به سهمیه استان افزوده شد و اگر پروژه‌های واقعی ارائه شود، قیر مورد نیاز برای اجرای آنها از سهم استان‌های که پروژه‌ای در این خصوص اجرا نکرده اند، تأمین خواهد شد.

وی در ادامه گفت: هرچند برای سال آینده دولت در بودجه ۱۴۰۲ قیر رایگان را پیش بینی نکرده بود اما در کمیسیون تلفیق ۲۵ هزار میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفته شد.

رئیس سازمان جهاد سازندگی کشور عنوان داشت: هنوز همه سهمیه قیر خراسان جنوبی در سال جاری جذب نشده است که با ارائه پروژه‌های جدید، قیر مورد نیاز آنها تأمین خواهد شد.

زهرایی با اشاره به برگزاری همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی در سال آینده اظهار کرد: آمادگی داریم تا ست ماشین آلات کامل برای اجرای پروژه‌های پیش بینی شده را به خراسان جنوبی بدهیم که در زمان بحران هم از آنها می‌توان استفاده کرد.

وی تاکید کرد: بعضی از بانک‌ها به لحاظ رویکردی قائل به پرداخت تسهیلات برای اجرای پروژه‌های پیش بینی شده، نیستند و برخی دیگر از بانک‌ها از دید منابع و مصارف به این موضوع نگاه می‌کنند.

 

درخشش مهسا کدخدا در رقابت های والیبال کشور/۳

درخشش مهسا کدخدا در رقابت های لیگ برتر والیبال بانوان باشگاه های کشور

مسابقات لیگ برتر والیبال بانوان با قهرمانی تیم پیکان تهران به کار خود پایان داد.

دیدار نهایی مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر زنان ایران، در سالن فدراسیون والیبال برگزار و تیم‌های سریک گنبد و پیکان تهران در شصت‌ودومین مسابقه این رقابت‌ها به مصاف یکدیگر رفتند.
تیم پیکان در این مسابقه با اقتدار و با نتیجه سه بر صفر سریک گنبد را شکست داد تا در شب سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، قهرمانی جام بیست‌ودوم را جشن بگیرد.
مهسا کدخدا بانوی والیبالیست بیرجندی در این دوره از رقابت ها در تیم پیکان تهران به عنوان بازیکن و کاپیتان هنرنمایی می کرد و در پایان رقابت های لیگ برتر والیبال بانوان به عنوان بهترین دریافت کننده انتخاب شد.

 

 

 

آموزش و پرورش خراسان جنوبی قهرمان مسابقات تنیس روی میز بانوان استان شد/۳

آموزش و پرورش خراسان جنوبی قهرمان مسابقات تنیس روی میز بانوان شد

بیرجند (پانا) – معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان جنوبی اعلام کرد مسابقات تنیس روی میز بانوان دستگاه‌های اجرایی استان با قهرمانی تیم آموزش و پرورش به پایان رسید.

مهدی گلدانی مقدم اظهار کرد: مسابقات قهرمانی تنیس روی میز دستگاه‌های اجرایی استان خراسان جنوبی در سالن سرحدی به صورت انفرادی و تیمی برگزار و در قسمت انفرادی فاطمه تارالهی از آموزش پرورش، طیبه محمدی از آموزش و پرورش و فائزه خراشادی زاده از بانک ملی و محبوبه ساقینی از دانشگاه علوم پزشکی مقام‌های برتر را از آن خود کردند.

وی گفت: در بخش تیمی نیز آموزش و پرورش مقام اول و دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی به ترتیب مقام های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

۹۹.۵ درصد محکومان اغتشاشات در خراسان جنوبی مشمول عفو شدند/۲

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: ۹۹ و نیم درصد محکومان اغتشاشات اخیر در این استان مشمول عفو رهبری شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد افزود: در پی عفو رهبری ۹۹.۵ درصد محکومان اغتشاشات اخیر در استان مشمول عفو شدند و چون برای این افراد حکم قطعی صادر نشده است، سابقه کیفری نیز اعمال نمی‌شود.

وی اظهار داشت: این افراد فریب‌خورده که مشمول عفو شدند شاکی خصوصی نداشته‌ و شخصی را مجروح نکرده یا به قتل نرسانده‌اند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: همچنین این افراد جایی را تخریب نکرده‌اند و مفسد فی الارض هم محسوب نمی‌شوند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد ماه رجب، با پیشنهاد عفو یا تخفیف مجازات عده زیادی از متهمان و محکومان موافقت کردند.

انبار سوخت قاچاق در سربیشه کشف شد/۳

فرمانده انتظامی سربیشه از کشف ۷ هزار و ۷۲۰ لیتر سوخت قاچاق و خارج از شبکه توزیع فراورده‌های نفتی به صورت انبار شده در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ محمود رضا صالحی گفت : مأموران انتظامی سربیشه در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق سوخت، هنگام گشت زنی در روستای ماهیرود این شهرستان به ۲ نفر که گالن سوخت همراه خود داشتند مشکوک شدند و پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: ماموران در نهایت محل انبار سوخت‌های قاچاق را شناسایی کردند و در بازرسی از محل، ۷ هزار و ۷۲۰ لیتر سوخت قاچاق کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه گفت: مأموران در این رابطه ۵ متهم را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

کشف تلویزیون‌های قاچاق از خودروی عبوری در فردوس/۳

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان فردوس از کشف ۲۰ دستگاه تلویزیون خارجی قاچاق در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ جواد بلوکیان گفت : مأموران ایست و بازرسی گلشن شهرستان فردوستلویزیون‌های قاچاق در فردوس در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودرو‌های عبوری به ۴ دستگاه تریلی مشکوک شدند و خودرو‌ها را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی تکمیلی از خودرو‌ها ۲۰ دستگاه تلویزیون خارجی قاچاق کشف کردند که ارزش کالا‌های قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بیش از ۵۰۰ میلیون تومان  برآورد شد.

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان فردوس گفت: ماموران در این رابطه ۴ خودرو را توقیف و ۴ متهم را دستگیر کردند که برای  سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد:

استفاده از همه ظرفیت ها در راستای برگزاری هر چه باشکوه تر جشن گلریزان/۲

استاندار خراسان جنوبی بر استفاده از همه ظرفیت ها در راستای برگزاری هر چه باشکوه تر جشن گلریزان تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با تأکید بر این مطلب در نشست اعضای ستاد جشن گلریزان استان، خاطرنشان کرد: از آن جایی که این جشن در آستانه عید نوروز و به منظور کمک به اقشار ضعیف جامعه است، لذا می بایست از تمامی ظرفیت ها برای بهره برداری از این فرصت استفاده شود.

وی با اشاره به رتبه برتر استان در بحث کمک های مردمی به عتبات عالیات، تصریح کرد: مردم متدین استان با وجود درآمدهای اندک و مشکلات معیشتی که دارند، همواره در بحث کمک به اعتاب مقدسه و محرومین پیشگام هستند.

استاندار اظهار داشت: خراسان‌جنوبی در کنار استان های خراسان‌رضوی، خراسان‌ شمالی، قم، فارس و اصفهان شش استان معین ساخت صحن امام محمد باقر(ع) در کاظمین معرفی شده اند.

قناعت ادامه داد: در بین این استان های برخوردار، خراسان جنوبی در جذب کمک های مردمی در راستای تحقق برنامه ساخت صحن امام محمد باقر(ع) ، سهم بسزاتری دارد.

وی متذکر شد: مراسم و مناسبت هایی که پایه مردمی دارند، همواره با نتایج بهتری مواجهند و دستگاه های اجرایی را هم زیر علم خود می آورند.

استاندار در این نشست، طی تماس تلفنی با برخی حوزه ها همچون بنیاد علوی در تهران، صدا و سیما، آموزش و پرورش و … همراهی با متولیان برپایی جشن گلریزان را تأکید نمود.

قناعت با تأکید بر ضرورت اطلاع رسانی و تبلیغ در زمینه آگاه سازی مردم درخصوص زمان برپایی این جشن و راه های ارائه کمک های نقدی، بهره برداری از ظرفیت رسانه ها به ویژه صدا و سیما را در این راستا مؤثر خواند.

از جمله موارد مطرح شده در این نشست این بود که جشن گلریزان بیرجند، به عنوان یکی از آثار ناملموس استان، ثبت ملی شده است.

کمک ها و هدایای مردمی که در این جشن جمع آوری می شوند، بین دانش آموزان نیازمند در سطح استان توزیع می گردد. استفاده از ظرفیت صدا و سیما و رسانه های جمعی به بالا بردن سطح کمک های مردمی خیلی مؤثر می باشد.

عایدات سی امین جشن گلریزان بیرجند که سال گذشته برگزار شد، بیش از یک میلیارد تومان بود که برای تهیه ۶ هزار و ۳۰۰ دست لباس هزینه شد.

شایان ذکر است: سی و یکمین جشن گلریزان بیرجند، ساعت ۱۹ روز چهارشنبه سوم اسفندماه در محل سالن ورزشی مخابرات برگزار خوهد شد.

 

 

 

۵ پایگاه امدادی بین شهری در خراسان جنوبی احداث می‌شود/۲-۳

۵ پایگاه امدادی بین شهری در خراسان جنوبی احداث می‌شود

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از دریافت مجوز راه اندازی پنج پایگاه امدادی بین شهری در استان خبر داد و گفت: این پایگاه‌ها در سطح استان احداث خواهد شد.

محمود اکبری صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره رسالت‌های ذاتی مجموعه هلال احمر بیان کرد: معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر به عنوان یکی از بازوان اصلی جمعیت هلال احمر طی یک سال و نیم گذشته کارنامه درخشانی را از خود بر جای گذاشته است.

وی با اشاره اقدامات انجام شده توسط معاونت امداد و نجات از ابتدای شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون، گفت: در این مدت مجوز راه اندازی پنج پایگاه بین شهری در سطح استان دریافت شده که در آینده‌ای نزدیک راه اندازی خواهد شد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: راه اندازی پایگاه کوهستان در شهرستان بیرجند، راه اندازی و بهسازی دو سایت مخابراتی در شهرستان‌های نهبندان و درمیان، اجرای سایت مخابراتی شاسکوه، جایگزینی بالگرد بل ۲۰۵ با بالگرد بل ۴۱۲ از اهم اقدامات انجام شده طی یک سال و نیم گذشته بوده است.

اکبری با بیان اینکه همچنین در این مدت سه دستگاه موتور تریل و یک دستگاه خودرو دو کابین به هلال احمر استان اختصاص داده شده است، گفت: در راستای ارتقا سطح خدمت رسانی‌ها در حوادث، ۱۳ دستگاه لجن کش برقی و ۳۱ باکس پالت برای انبارها هم خریداری شده است.

وی با بیان اینکه به منظور امداد رسانی به زائران پیاده امام رضا (ع) طرح «هم‌سفران خورشید» اجرایی شد، گفت: در راستای اجرای این طرح، پنج دستگاه کامیون و کامیونت جهت ارسال اقلام امدادی و سه تیم عملیاتی پنج‌نفره با سه دستگاه خودروی کمک دار برای خدمت رسانی به زائران علی ابن موسی الرضا (ع) اعزام شدند.

اکبری با بیان اینکه در ایام اربعین حسینی (ع) نیز چهار دستگاه آمبولانس و تریلی به عراق اعزام شده است، اظهار کرد: اجرای طرح پنجشنبه‌های امدادی، توان افزایی جسمی و مهارتی استانی به صورت ماهانه، برگزاری دهمین کمیته ارتقا درجه نجات گران، راه اندازی مرکز کشیک آنست به صورت ۲۴ ساعته، راه اندازی و تجهیز تعدادی از خانه‌های هلال سطح استان، راه اندازی پست‌های موقت و خرید البسه طرح زمستان از دیگر اقدامات معاونت امداد و نجات خراسان جنوبی طی یک سال و نیم گذشته است.

بنا به گفته معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، راه اندازی کشیک اضطراری شعب به صورت ۲۴ ساعته با حضور دو نفر نیروی داوطلب از دیگر اقدامات انجام شده است.

 

 

 

حضور پرشور مردم در راهپیمایی وظیفه مسئولین را سنگین تر می کند/۳

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت:حضور پرشور وشعور مردم در راهیپمایی ۲۲ بهمن ، وظیفه مسئولین را در قبال این زمان شناسی مردم سنگین تر می نماید .

 

طالبی در جلسه ستاد عفاف و حجاب استان ، ضمن تقدیر از حضور معنادار و بموقع مردم بصیر و هوشیار ایران اسلامی در راهپیمایی بیست و دوم بهمن ماه گفت: مردم در پشتیبانی از انقلاب و ولایت فقیه به وظیفه شرعی خود عمل نموده و همواره در صحنه حاضرند.

وی افزود: حضور ماندگار مردم در راهپیمایی باشکوه بیست و دوم بهمن ماه مانع دشمنی های معاندان این نظام الهی نمی شود لذا ما باید در این خصوص همواره هوشیار عمل نموه و اقدام ما در این حوزه آفندی باشند، نه تدافعی تا بتوانیم در راستای خنثی سازی نقشه های دشمن گام برداریم.

معاون سیاسی استاندار به سخنان رهبری در موضوع حجاب اشاره و تصریح کرد: به فرموده معظم له در موضوع عفاف و حجاب افرادی که حجابشان ضعیف است نباید افرادی خارج از دایره نظام و ضد انقلاب و دین معرفی شوند.

طالبی با ذکر این نکته که در قانون ما که نشأت گرفته از شرع مقدس اسلام است، رعایت حجاب اسلامی حرمت شرعی دارد، متذکر شد: رعایت حجاب، تکلیفی دینی و قانونی است و طبق قوانین اسلامی و ایرانی کشف حجاب جرم محسوب شده و باید با آن برخورد شود.

تلاش شبانه روزی خانواده شرکت نفت در بحران سرما/ پروژه خط انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان به بیرجند تصویب شد

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: در سفر اول رئیس جمهور پروژه خط انتقال لوله از رفسنجان به بیرجند مصوب شد که به تبع آن وقتی این خط لوله اتفاق بیافتد و فرآورده منتقل شود انبار هم می‌تواند ایجاد و در بحث صادرات فرآورده نیز با توجه به کاهش هزینه‌های حمل اقدامات مؤثری صورت پذیرد.

تلاش شبانه روزی خانواده شرکت نفت در بحران سرما/ پروژه خط انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان به بیرجند تصویب شد

خبرگزاری فارس – خراسان‌جنوبی، سمیه محمدی؛ فرآورده‌های نفتی از سرمایه‌های مهم هر کشور بوده که علاوه بر تأمین انرژی در بخش‌های مختلف می‌تواند منبع مهمی برای ارزآوری باشد.

خوشبختانه کشور ایران از این نعمت الهی بی‌نصیب نمانده و جزو کشورهای غنی در حوزه منابع نفتی به شمار می‌رود.

امسال کشور در فصل سرما با بحران جدی در حوزه گاز و تأمین سوخت مواجه شد که خوشبختانه این بحران در خراسان‌جنوبی با تلاش تیم شرکت گاز و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و همچنین همراهی به موقع مردم مشکل چندانی برای مردم ایجاد نکرد.

خبرنگار فارس استان با دعوت از محمدرضا عابدانی، مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان‌جنوبی این موضوع و موضوعات دیگری که مربوط به این حوزه بوده را پیگیری کرده است.

فارس: به عنوان پرسش نخست بفرمایید، مهم‌ترین رسالت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی چیست؟

عابدانی: رسالت اصلی شرکت پخش توزیع فرآورده‌های نفتی در کشور و به تبع در استان توزیع مناسب و به موقع فرآورده‌های نفتی به دست مصرف‌کننده واقعی است.

فرآورده‌های اصلی که اکنون در استان عرضه می‌شود به جز چهار فرآورده اصلی، سوخت هواپیماها است که به صورت مستمر عرضه و سوخت‌رسانی پروازها انجام می‌شود، همچنین گاز مایع یکی دیگر از این فرآورده‌ها بوده که به صورت مستمر توزیع می‌شود.

همه ساله شرکت پیش‌بینی‌های لازم را برای فصل سرما و  فصل سوخت‌رسانی که از اوایل مهر تا پایان تعطیلات نوروز بوده انجام و با توجه به اینکه سوخت بنزین به ویژه در فصل سرما باید مهیا شود و در فصول دیگر نیز اگر نباشد یک چالش جدی است، این زمان ها زمان های ویژه ای بوده که شرکت به طور ویژه روی این موضوع کار می‌کند.

تأمین فرآورده‌های خراسان جنوبی صرفا متکی به نفتکش است

فارس: یکی از اتفاقاتی که بر آن تأکید داشته‌اید بحث نفتکش‌های جاده‌ای که مخاطراتی را داشته و بحث خط انتقال فرآورده‌های نفتی بوده، در مصاحبه‌های قبلی گفته بودید که پروژه خط انتقال از مبدأ رفسنجان به بیرجند صورت می‌پذیرد، بفرمایید این پروژه در چه مرحله‌ای وجود دارد و چه اقدامی صورت گرفته است؟

عابدانی: استان خراسان‌جنوبی شاید جزو محدود استان‌هایی باشد که تأمین فرآورده‌های آن صرفا متکی به نفتکش بوده یعنی نه ریلی در استان وجود دارد و نه خط لوله‌ای و نه دسترسی به آب‌های آزاد است و این کار را فوق العاده سخت می‌سازد، مکان‌هایی که به آب‌های آزاد دسترسی دارند ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون لیتر نفت را در هر بار تخلیه تزریق می‌کنند، در این استان باید در مبادی بسیار دور از طریق ناوگان حمل و نقل جاده‌ای فرآورده‌ها تأمین شود و الان عمده فرآورده‌های تأمینی استان از بندرعباس وارد که مسیری بسیار دور است و میزان آن توسط هر نفتکش ۳۰ هزار لیتر بوده که طی یک هفته به طول می‌انجامد.

به طور میانگین مصرف روزانه فرآورده بنزین و نفت گاز نزدیک ۳ میلیون لیتر در استان خراسان جنوبی است که تعداد ۹۷ باب جایگاه در استان وجود دارد که باید این فرآورده‌ها در سراسر خراسان جنوبی توزیع شود.

تلاش برای رساندن خط انتقال فرآورده‌های نفتی به بیرجند

این حجم از رفت آمد و انتقال با نفتکش و سختی کار و خطراتی که وجود دارد به حق برنامه‌ریزی شد و در سفر اول رئیس جمهور پروژه خط انتقال لوله از رفسنجان به بیرجند مصوب شد که به تبع آن وقتی این خط لوله اتفاق بیافتد و فرآورده منتقل شود انبار هم می‌تواند ایجاد و در بحث صادرات فرآورده نیز با توجه به کاهش هزینه‌های حمل اقدامات مؤثری صورت پذیرد.

بیشترین هزینه حمل مربوط به نفت‌کش‌های جاده پیما است؛ در سیستم پخش فرآورده‌های نفتی بسیار مهم بوده که نفت و گاز را با هم داشته باشید اما نفت کش می‌تواند یکی از این دو را حمل کند که این نشان دهنده اهمیت این پروژه است.

تلاش مستمر برای تخصیص بودجه خط انتقال فرآورده‌های نفتی به بیرجند

در حال حاضر برآورد اولیه هزینه این پروژه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است و مستمر پیگیری می‌کنیم تا این بودجه تخصیص پیدا کند و در شورای اقتصاد و برنامه و بودجه مصوب و اختصاص یابد و هنوز مرحله عملیاتی آن آغاز نشده است که به جد مسؤولان استان پیگیری هستند.

اگر این پروژه اتفاق بیافتد اقدام زیربنایی مهمی خواهد بود که استان و شرق کشور را متحول می‌سازد و اگر امر صادرات را داشته باشیم رونقی که در بازارچه‌های مرزی استان صورت می‌پذیرد که با شرایط کنونی قابل مقایسه نیست.

۱۱۵ میلیون لیتر فرآورده تحویل جایگاه‌های سوخت خراسان جنوبی شد

فارس: اولولیت شما از ابتدای مسؤولیت در استان چه بوده و چه برنامه‌هایی برای تحقق آن دارید؟

عابدانی: رسالت اصلی ما تأمین و توزیع فرآورده بوده که یک سری زیرساخت‌هایی نیز برای این امر لازم می‌باشد و از ابتدای این مسؤولیت با توجه به وابستگی که تأمین و توزیع فرآورده این استان به نفت کش دارد توجه به تقویت ناوگان حمل و نقل بوده که در مدت ۵ ماه گذشته تقریبا بالغ بر ۷۰ دستگاه نفت‌کش را به ناوگان حمل استان اضافه کردیم.

پیگیری خوبی از طریق واگذاری نفت‌کش برای تقویت ناوگان حمل و نقل استان خراسان جنوبی با پرداخت تسهیلات صورت گرفت تا بتوانیم تأمین پایداری برای استان تا زمان اتصال خط لوله داشته باشیم و در کنار آن همه ساله پیش‌بینی‌های لازم را برای فصل سرد انجام دهیم.

تقریبا از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۵ میلیون لیتر فرآورده تحویل جایگاه‌های سوخت استان شده است؛ امسال شرایط سوخت‌رسانی در کشور شکل ویژه‌ای به خود گرفت.

۲۱۰ دستگاه نفتکش در ناوگان حمل فرآورده‌های نفتی خراسان جنوبی

فارس: در حال حاضر وضعیت نفت‌کش‌ها در استان چگونه بوده و آیا اضافه خواهند شد؟

عابدانی: بله بر اساس پیگیری که انجام داده‌ایم در حال حاضر نزدیک به هفت شرکت فعال در سطح استان وجود دارد که یک مورد به تازگی اضافه شد و کارهای جذب نفت‌کش را انجام می‌دهد.

در حال حاضر تعداد نفتکش‌های فعال در استان حدود ۲۱۰ دستگاه بود که ابتدای سال ۱۴۰ دستگاه بود که اگر این تعداد اضافه نمی‌شدند بدون شک در فصل سرد زمستان زمین‌گیر می‌شدیم.

همچنین طی چند مرحله توانستیم کرایه‌های حمل نفت‌کش را افزایش دهیم و در حال حاضر با کرایه حمل غیر فرآورده‌های نفتی برابری دارد و پرداختی‌ها نیز به روز بوده و در این بخش مشکلی نداریم.

توزیع ۹۰۰ میلیون لیتر فرآوده نفتی در جایگاه ها

فارس: یکی از بحث‌هایی که در استان به ویژه در شهرهایی همچون اسدیه وجود دارد، صف‌های طویل برای بنزین و گازوئیل است اشکال کار مربوط به چه بوده چون این موضوع وجهه خوبی برای مردم ندارد؟

عابدانی: مشکلی به لحاظ تأمین و عرضه فرآورده در جایگاه‌ها نداریم به غیر از میزانی که در صحبت‌های فوق مطرح شد، ۹۰۰ میلیون لیتر فرآورده از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه سال جاری توزیع شده و جایگاه‌ها به طور مستمر در حال فعالیت هستند.

هر خودرویی یک کارت سوخت دارد و یک سری از کارت‌ها نیز در اختیار جایگاه‌داران بوده که اگر کارت از صاحبان خودروها مفقود و یا فراموش شد از آن استفاده کنند و البته سوختی که با این کارت‌ها نیز عرضه می‌شود، یارانه‌ای است.

بنزین سهمیه‌ای در کارت‌های خودروها هزار و ۵۰۰ تومانی و بنزین کارت جایگاه ۳ هزار تومانی و نفت گاز سهمیه‌ای خودروهای سنگین لیتری ۳۰۰ تومانی و با کارت جایگاه ۶۰۰ تومانی است.

صف‌هایی که در برخی از زمان‌ها در جایگاه‌های سوخت  تشکیل می‌شود به دلیل استفاده از کارت موجود در جایگاه‌های عرضه است که در همین راستا از مردم تقاضا داریم الزاما تا پایان سال یک مرحله از کارت شخصی خود سوخت‌گیری کنند تا با انقضای آن با مشکل مواجه نشوند.

سهمیه بنزین لیتری ۳ هزار تومانی تنها مربوط به کارت‌های جایگاه‌های عرضه نبوده بلکه در کارت‌های خودروهای شخصی نیز بعد از اتمام ۶۰ لیتر بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی بالافاصله ۱۵۰ لیتر با نرخ ۳ هزار تومان شارژ می‌شود؛ همچنین سهمیه بنزین تا ۹ماه در کارت‌های سوخت ذخیره می‌شود.

برای ماشین‌های سنگین براساس مسافتی که پیمایش می‌کنند سهمیه در کارتشان ذخیره و این سهمیه ۱۵ روزه شارژ می‌شود و بنابراین برخی از خودروها پیمایشیان شاید نسبت به ۱۵ روز گذشته بیشتر شده که چند روز آخر باید از کارت در اختیار جایگاه استفاده کند و این امر صف‌ها را طولانی‌تر می‌کند.

دلیل تأخیر در صدور کارت سوخت المثنی چیست؟

فارس: یکی از اشکاتی که در مورد کارت سوخت وجود دارد طولانی بودن زمان صدور کارت‌های سوخت المثنی است در این مورد توضیح دهید؟

عابدانی: مدتی صدور کارت المثنی به دلیل نبود و کمبود کارت خام با مشکل مواجه بود و این امر بومی‌سازی شد و مشکل رفع شده است.

در حال حاضر روند صدور این کارت‌ها سرعت بیشتری گرفته هر چند هنوز به زمان مطلوب نرسیده‌ایم و باید این زمان به حداقل ممکن برسد.

‍طرح الکترونیکی توزیع گاز مایع در خراسان جنوبی

فارس: وضعیت سهمیه خراسان جنوبی در گاز مایع به چه صورت است؟ در سال گذشته بواسطه الکترونیکی شدن این فرآورده مشکلاتی برای مردم بوجود آمد.

عابدانی: سهمیه استان در گاز مایع سهمیه خوبی است، در سال ۹۹ زیرساختی برای توزیع الکترونیکی این فرآورده ایجاد و هر خانوار را بر حسب نیاز سهمیه دادند و صنوف، صنایع و کارخانه‌ها نیز در قسمت مربوط به خود در سامانه مربوطه ثبت‌نام و از طریق سامانه سهمیه خود را دریافت می‌کردند؛ از سال ۹۸ تا ابتدای ۱۴۰۰ میزان ۹۰ درصد توزیع الکترونیکی شد.

گاز مایع نیز از طریق ناوگان گازکش وارد استان می‌شود و میزان هر بار ۱۸ هزار لیتر بوده که تعدادشان بسیار محدودتر از نفت‌کش ها در استان است.

برای تأمین به موقع تأسیسات و صنایعی که در استان به گاز مایع نیاز دارند تلاش می‌کنیم.

۲۵جایگاه عرضه CNG در خراسان جنوبی

فارس: در بحث ایجاد زیرساخت‌ CNG در شهرستان‌های استان توضیح دهید، چه برنامه‌ای برای شهرستان‌هایی که از این زیرساخت محروم هستند دارید؟

عابدانی: در سطح استان ۲۵ جایگاه عرضه CNG وجود دارد که البته پراکندگی جایگاه‌ها مناسب نبوده به دلیل اینکه ابتدایی که احداث جایگاه‌ها در کشور انجام گرفته جاگذاری آن را شرکت پخش برعهده نداشته و بعد از سال ۸۶ و ۸۷ به شرکت پخش واگذار شده است.

در سبد سوختی استان تنها ۱۴ درصد مصرف مربوط به  CNG بوده در حالی که میانگین کشوری بسیار بیشتر است.

شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در استان برای توزیع و مصرف گسترده LPG در حال حاضر برنامه و سیاستی ندارد.

مکان‌هایی که نزدیک به پالایشگاه‌ها بوده صرفا به دلیل تأمین سوخت LPG برای مصرف خودروها مناسب بوده اما در استان رویکرد استفاده از CNG است.

چالش ها و مزایای استفاده از CNG در صرفه جویی اقتصادی و کاهش آلودگی محیط

از دید کارشناسی بنده نظرم این بوده که مصرف CNG چه از لحاظ آلایندگی و صرفه اقتصادی برای کشور ما بسیار مقرون به صرفه‌تر بوده و اگر شرایط سوخت‌گیری آن رعایت شود خطرات آن در قبال مزایای آن بسیار اندک است.

LPG از پالایشگاه‌ها نفت فرآوری شده اما CNG مستقیم از پالایشگاه گاز استخراج و فرآورده بسیار باارزشی است، و از طرفی می‌تواند ارزآوری بسیار خوبی LPG برای کشور داشته باشد با توجه به اینکه شرایط آسان‌تری صادرات LPG  نسبت به CNG دارد.

دو شهرستان استان جایگاه CNG ندارند و دو شهر دیهوک و عشق‌آباد طبس نیز از داشتن این جایگاه‌ها محروم هستند که این موضوع را ابتدای گرفتن این مسؤولیت پیگیری کرده تا تجهیزاتی را دریافت و این چهار نقطه را به جایگاه CNG مجهز سازیم.

در ۲۵ جایگاه موجود در استان به صورت امانی تجهیزات را دولت در اختیار سرمایه گذار قرار داده که در حال پیگیری برای گرفتن تجهیزات برای این چهار نقطه نیز هستیم.

توزیع ۶۰۰ هزار لیتر نفت سفید در مناطق دارای افت فشار گاز خراسان جنوبی

فارس: اتفاق اخیر که در افت فشار گاز برای استان رقم خورد، همگان به تلاش‌ها و آمادگی مجموعه شما اذعان داشتند، لطفا از اقدامات خوبی که در این زمان صورت پذیرفت گزارشی ارائه نمایید.

عابدانی: اتفاق و بحران اخیری که در استان رقم خورد در این قضیه همکاران من شاید لحظه به لحظه پای کار بودند نزدیک به سرمای هوا ۱۰ روز ادارات تعطیلی شد همکاران ما برای تامین سوخت مردم تعطیل نبودند.

در این بحران اخیر از لحظه اول که اعلام شد که شاید این اتفاق بیافتد برنامه ریزی کاملی صورت گرفت.

نزدیک به ۳ میلیون لیتر در بازه یک هفته نفت سفید را ارسال به فروشندگی‌های کل استان داشتیم که اگر افت فشار گاز داشته باشیم توزیع شود؛ نزدیک به ۶۰۰ هزار لیتر نفت سفید را در این مدت در استان توزیع کردیم.

در سال جاری ۱۱ میلیون لیتر فرآورده در استان توزیع شد.

تأمین گاز خانگی جزو خطوط قرمز در مدت بحران ایجاد شده بود بنابراین به صنایع اعلام شد که از سوخت جایگزین استفاده کنند و در استان نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در این مدت توزیع سوخت جایگزین وجود داشت.

همچنین در این مدت ۹۸ هزار سیلندر گاز مایع توزیع شد.

خوشبختانه چون تمهیدات لازم اندیشیده شده بود و ذخیره سازی خوبی در ابتدای سال داشته‌ایم تا پایان سال مشکلی در بحث تأمین فرآورده‌ها در استان نداریم اما این امر نباید باعث شود که مردم از صرفه جویی غفلت کنند.

خروج ۴۰۰ فقره کارت سوخت از چرخه سوخت

فارس: موضوع فروش نفت و فرآورده‌های نفتی در مرز از معضلاتی بوده که در استان با آن مواجه هستیم آیا نباید تفاوت قیمت به گونه‌ای باشد که برای افرادی که اقدام به این کار می‌کنند صرفه اقتصادی نداشته باشد؟

عابدانی: براساس آنچه در اختیار شرکت ملی نفت بوده با کمیسیون مبارزه با قاچاق ارز و کالا مصوب شده که در جایگاه‌ها این موضوع رصد و در ورودی جایگاه‌ها خودروهایی که به طور مکرر برای سوخت‌گیری مراجعه دارند را  شناسایی و  پلاک این خودروها را برای برخورد قانونی در اختیار مراجع ذیربط قرار دهیم و تاکنون نزدیک ۴۰۰ فقره کارت شناسایی و مسدود شده و از چرخه سوخت‌رسانی حذف شده است.

همچنین خوردهایی که بیش از سهمیه سوخت می‌گیرند معرفی به تعزیرات شده و برخورد قانونی با آنها صورت می‌گیرد. اختلاف قیمت آنقدر زیاد بوده که جذابیت زیادی برای افراد سودجو دارد؛ جایگاه‌های عرضه سوخت نیز به طور مرتب پالایش می‌شوند تا تخلفی نداشته باشد.

فرآورده از استان‌های مرکزی کشور جمع‌آوری و از استان‌های مرزی قاچاق می‌شود و استان خراسان‌جنوبی بیشتر به عنوان معبر این افراد سودجو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اولویت ها و برنامه های آینده

فارس: چه برنامه‌های زیربنایی دیگر در دستور کار دارید و اولویت شما چیست؟

عابدانی: علاوه بر ناوگان حمل، خط لوله و انبار ذخیره که در قسمت‌های قبلی مصاحبه مطرح شد یکی از مواردی که پیگیری می‌شود بحث پراکندگی جایگاه‌ها در سطح استان بوده به طوری که مدت زمانی که شخص می‌تواند دسترسی به این جایگاه‌ها را پیدا کند بتوانیم به حداقل برسانیم.

از اساسی‌ترین کارها بررسی این موضوع بوده و نقاط را شناسایی و با همکاری فرماندارن سرمایه گذاران جذب خواهند شد.

سخن پایانی:  

عابدانی: تأکید می‌کنم مردم سوخت‌گیری حداقل یکبار از کارت سوخت خودروی خود را داشته باشند تا با مشکل مواجه نشوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*