اخبار خراسان جنوبی/ بانوان خوشنویس خراسان جنوبی پای میز مشق مادر

بانوان خوشنویس خراسان جنوبی پای میز مشق مادر

مرحله استانی جشنواره ملی «مشق مادر» همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور بانوان خوشنویس خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این برنامه در بیرجند روز جمعه ۲۳ دی ماه همزمان با مراکز استانی حوزه هنری در کشور با حضور جمعی از بانوان خوشنویس اجرا شد.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی در حاشیه این جشنواره به خبرنگار ایرنا گفت: امروز اولین جشنواره ملی بداهه‌نویسی بانوان خوشنویس به اسم “مشق مادر” به عشق مادر و مقام والای زن و به یمن ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) همزمان با ۳۱ استان کشور برگزار شد.

 

مجید کریمیان افزود: در این جشنواره پنج نفر از بانوان خوشنویس با کتابت اسامی و القاب حضرت فاطمه زهرا (س)، آیات و اشعار با موضوع مقام مادر و زن در رشته‌های نستعلیق و شکسته نستعلیق از ساعت ۱۵ تا ۱۹ امروز به میزبانی حوزه هنری خراسان جنوبی آثاری ارزشمند را خلق کردند.

وی گفت: دبیرخانه این رویداد در قزوین است و آثار این جشنواره به‌صورت استانی و ملی تقدیر می‌شود که این تقدیر بهانه‌ای برای گردهم آمدن و قرار گرفتن زیر پرچم حضرت زهرا (س) و تبیین فرهنگ اهل بیت است.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی ادامه داد: امسال این جشنواره فقط در مرکز استان برگزار شد و امیدواریم سال آینده در تمامی شهرستان‌های استان شاهد برگزاری این رویداد فرهنگی باشیم.

 

 

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در پی اقدام نشریه فرانسوی

مردم خراسان جنوبی با برپایی راهپیمایی توهین نشریه فرانسوی به ساحت ولایت و مرجعیت را محکوم کردند

مردم ولایت مدار خراسان جنوبی همانند دیگر استانهای مختلف کشور پس ازراهپیمایی مردم خراسان جنوبی  در پی اقدام نشریه فرانسوی اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه با برپایی راهپیمایی، اهانت نشریه شارلی ابدو را به ساحت ولایت و مرجعیت محکوم کردند.

این مراسم در خراسان جنوبی پس از اقامه نماز جمعه و با حضور باشکوه مردم ولایتمدار این استان برگزار شد.

 

 

معاون استاندار خراسان جنوبی:

نقد و نظارت وظیفه خطیر رسانه‌ها است

 

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نقد و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی و دولتی از وظایف رسانه است، گفت:اما این نقد باید منصفانه باشد.

سید محمد رضا طالبی چهارشنبه شب در مراسم بزرگداشت سالروز تأسیس بسیج رسانه اظهار کرد: خبرنگاران در واقع سفیران گمنام انقلاب اسلامی هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی بیان‌کرد: یکی از رسالت‌های حوزه خبرنگاری و رسانه روشن ساختن افکار عمومی جامعه و افزایش آگاهی‌ها در بین مردم است.

طالبی ادامه داد: حُسن کار خبرنگاری در این است که به صورت عادلانه، منصفانه و صادقانه رفتار شود چرا که تنها در این صورت مخاطب را به سمت خود جلب خواهید کرد.

صداقت و انصاف زمینه ساز جلب مخاطب

وی گفت: مخاطب وقتی که در یک خبرنگار صداقت و انصاف را ببیند نسبت به آن رسانه اعتماد خواهد کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اولین روزنامه کشور در دوره قاجاریه منتشر شد، اظهار کرد: در دوران انقلاب مشروطه رسانه به بهترین نحو قضایا را برای مردم تبیین و تشریح کرد.

طالبی با بیان اینکه در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز رسانه نقش بی بدیلی را ایفا کرد، ادامه داد: در دوران جنگ و دفاع هشت ساله نیز خبرنگاران در کنار فرماندهان در خطر مقدم حضور داشتند تا روایتگر مستند ایثارگری‌ها باشند.

وی با اشاره به بحث جهاد تبیین اظهار کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران چه در سطح بین‌المللی، ملی و استانی اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده که در قلم خبرنگاران به رشته تحریر درآمد.

جهاد تبیین را جدی بگیریم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه در حوزه جهاد تبیین انتظارات بیش از اقدامات فعلی است، گفت: جهاد تبیین به فرموده مقام معظم رهبری یک فریضه فوری و قطعی است.

طالبی اظهار کرد: برای این فریضه در حد وجوب باید کار جدی و قابل تأمل انجام داد و کار تحلیلی بیش از قبل برای مردم انجام داد.

وی افزود: اگر کار جهاد تبیین را جدی بگیریم دشمن با امپراطوری رسانه‌ای خود نخواهد توانست بر مغز و ذهن جوان ما تأثیر منفی بگذارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه باید با کار مستند و بیان واقعیت‌ها اقناع سازی را داشته باشیم، گفت: خباثت‌ها و دیکتاتوری‌های دشمن را نیز برای جوانان بیان کنیم.

طالبی با اشاره به اینکه دشمن ضعف‌های ما را چند برابر نشان می‌دهد، یادآور شد: هجمه‌های دشمن در طول ۴۳ سال گذشته اگر برای هر کشور دیگری رخ می‌داد حتماً براندازی صورت می‌گرفت.

وی گفت: اما انقلاب اسلامی به واسطه نگاه‌های اعتقادی و به پشتوانه حمایت مردمی ثابت قدم مانده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه نقد و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی و دولتی از وظایف رسانه است، یادآور شد: اما این نقد باید منصفانه باشد.

طالبی اظهار کرد: کوتاهی‌ها و قصورها مطالبه‌گری شود ولی در کنار آن اقدامات صورت گرفته را نیز بازگو کنیم.

مسوول بسیج رسانه خراسان جنوبی هم در این مراسم با گرامیداشت ۲۱ دی ماه سالروز شهادت غلامرضا رهبر که روز بسیج رسانه نام دارد، گفت: غلامرضا رهبر، خبرنگار شهید صدا و سیمای جمهوری اسلامی در ۲۱ دی سال ۱۳۶۵ به شهادت رسید.

سجاد رضایی افزود: وی نوع خاص و جذاب از گزارشگری را در جنگ تحمیلی بنیان نهاد و در فضای طراحی عملیات هم حضور چشمگیری داشت.

وی گفت: خبرنگاران افراد راهبردی هستند چون در کف میدان با نگاه راهبردی سعی دارند از زوایای مختلف مشکلات جامعه را ببیند و برای حل آنها تلاش کنند.

مسوول سازمان بسیج رسانه سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی اظهار داشت: خبرنگاران در عرصه جهاد تبیین و در فتنه اخیر نیز به عنوان مدافع انقلاب فعالیت کردند.

وی افزود: از همه مسوولان درخواست داریم با توجه به اینکه قاعده دشمن در فتنه اخیر و جنگ ترکیبی، مشهود است از خبرنگارانی که مجاهدانه و بدون هیچ چشمداشتی فعالیت می‌کنند مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.

۲۱ دی ماه سالروز شهادت “غلامرضا رهبر” گزارشگر شهید صدا و سیما در دوران دفاع مقدس، روز بسیج رسانه نام دارد.

 

 

 

 

برگزاری همایش زنان مرزنشین در شهرستان زیرکوه

برگزاری همایش زنان مرزنشین در شهرستان زیرکوه

فرماندار شهرستان سربیشه گفت: همایش زنان مرزنشین برای قدر دانی از زحمات زنان مرزنشین روستایی و عشایری در شهرستان زیرکوه برگزار می‌شود.

محمد رضا غیرتی در گفتگو با خبرنگار مهر با تبریک میلاد حضرت فاطمه (س) و روز زن اظهار کرد: هفته بزرگداشت مقام زن فرصت بسیار خوبی برای تجلیل از زحمات و تلاش‌های همه بانوان ایرانی و زنان مرزنشین روستایی و عشایری است.

وی با بیان این که زنان مرزنشین روستایی و عشایری با حضور در کنار مردها در مرزها به حفظ امنیت ایران کمک فراوانی می‌کنند، افزود: آنها با فعالیت در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنایع دستی و … به اقتصاد کشور کمک می‌کنند.

 

 

 

«مَلّه» پنبه ای خوش یُمن برای خوسفی ها/ مله در مسیر جهانی شدن
مردم بومی منطقه از پارچه مله، بیشتر برای سجاده، جانماز و سفره نان استفاده می‌کنند و معتقدند که این سجاده خاکی رنگ؛ معاد و بازگشت به خاک را برای انسان تداعی می‌کند.

پنبه «مَله» از جمله تولیدات منحصر بفرد خراسان جنوبی و به ویژه شهرستان خوسف است که مردم از گذشته تاکنون به خوش یُمنی این نوع پنبه و تولید آن اعتقاد داشته‌اند. مله یکی از نمونه‌های منحصر بفرد پارچه در ایران است که ماده اولیه این پارچه، از پنبه ای به رنگ خاکی است.

به گزارش شبستان افراد محلی و بومی از پنبه مله به‌ عنوان پنبه‌‌ای خوش‌یمن و دارای تقدس بالا یاد می‌کنند و بیشتر از این پنبه در بافت سجاده، جانماز، چادر و سایر محصولات ابداعی استفاده می‌کنند.

کشت پنبه مله و بافت پارچه مله پس از حدود ۴۰ سال که این هنر منسوخ شده بود در سالیان گذشته دوباره احیا شده و رونق آن دوباره به شهرستان خوسف بازگشته است.

سجاده مله یادآور روز معاد

برخی هم معتقدند قدمت این سجاده مربوط به دوره قاجاریه است. مردم محلی خوسف بر روی این سجاده با نخ‌های ابریشم نقوش گل و بته گلدوزی یا بخارادوزی که یکی از نقوش رایج در منطقه است، حک می کنند. سجاده مله شهرستان خوسف خراسان‌جنوبی در فهرست میراث غیر منقول (اشیاء) ملی نیز ثبت شده است.

مردم بومی منطقه از پارچه مله، بیشتر برای سجاده و جانماز استفاده می‌کنند و معتقدند که این سجاده خاکی رنگ؛ معاد و بازگشت به خاک را برای انسان تداعی می‌کند. رنگ ذاتی پنبه مله شباهت زیادی به رنگ خاک بند سارهایی دارد که در آن کشت می شود که به آن خاک مل  می گفتند و آن پنبه نیز به مله شهرت یافت.

بافت انواع پارچه از پنبه مله و این دانش خاص به صورت انحصاری مربوط به شهرستان خوسف است که از قدیم وجود داشته و جزء میراث خراسان جنوبی است، بنابراین کشور دیگری نمی‌تواند از پنبه خام این استان محصولاتی و بازاری رقابتی ایجاد کند، لذا کشاورزان شهرستان خوسف نیازمند حمایت های جدی در خرید این نوع از پنیه هستند تا سطح زیر کشت خودشان را دوچندان کنند چراکه به دلیل فعالیت گسترده خوسفی‌ها و سطح زیر کشت این نوع پنبه در خوسف، این شهر به عنوان شهر ملی پنبه مله و مله‌بافی ثبت شده است.

احیای پنبه مله بعد از ۴۰ سال

سلم آبادی کشاورزی از منطقه خوسف است که برای اولین بار در ۶ سال گذشته برای احیای پنبه مله بعد از گذشت ۴۰ سال، آستین همت را با کمک جهاد کشاورزی بالا زده و به کشت این محصول پنیه مله روی آورد.

به گفته این کشاورز کاشت این نوع پنبه در اوایل با استقبال خوبی همراه بود و توجیه اقتصادی داشت اما همزمان با شیوع بیماری کرونا و خاموش شدن چراغ کارخانه های نساجی و بازار خراب صنعتگران، محصول پنبه مله روی دست کشاورزان مانده است.

سلم آبادی ضمن گلایه از بازار خراب فروش این نوع پنبه، افزود: قیمت پنبه مله به دلیل گرم تر بودن و خواص آن و به دلیل عملکرد ضعیفی که نسبت به پنبه سفید دارد، سه برابر است اما هم اکنون میراث فرهنگی به این قیمت خریدار نیست و سه تن پنبه قهوه ای در انبار تلمبار کرده ام.

وی از عدم استقبال کشاورزان خوسف به کاشت پنبه مله خبر داد و گفت: در صورت حمایت میراث فرهنگی و صنایع دستی، کشاورزان خوسف به کاشت این پنبه تمایل دارند چراکه کاشت آن را نوعی خوش یُمنی و برکت سایر محصولاتشان می دانند.

به گفته این کشاورز که سال‌های گذشته یک هکتار از مزارع خود را به کاشت پنبه مله اختصاص داده بود، گفت: با بی‌انگیزگی امسال تنها هزار متر پنبه مله کاشته ام، این در صورتی است که خودم در اوایل احیای کاشت پنبه مله با تبلیغات گسترده مردم را به کاشت این پنبه تشویق می کردم.

به گفته این کشاورز در ابتدا کاشت پنبه مله در خوسف رنگ باخته و منسوخ شده بود اما برای اولین بار با جداکردن سه کیلو بذر از بین بذر پنیه های سفید و کاشت نشاء در گلخانه، کاشت این محصول دوباره در خوسف جان گرفت.

تقدس مله

علی صالحی، مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: مله در فرهنگ فارسی عمید به نوعی پنبه زرد رنگ و نوعی پارچه خاکی رنگ ترجمه شده است؛ این نوع پنبه در زبان محلی سُرخچه (به دلیل رنگ مایل به سرخ این نوع پنبه) نیز اطلاق می شود.

وی با بیان اینکه روش های کاشت، داشت و برداشت پنبه مله همانند پنبه معمولی است، اما به لحاظ کوتاهی الیاف این نوع پنبه، آن را با کمان، حلاجی نمی‌کنند بلکه با چوبالش بر روی بالشتک حلاجی می‌شود، افزود: همچنین اعتقاد به خوش یمنی گیاه پنبه مله تا حدی بوده که هر کشاورز در حد توان خود کشت این نمونه پنبه را در کنار پنبه سفید انجام می داده است و اعتقاد داشته‌اند که اگر آب با عبور از این پنبه به دیگر محصولات(پنبه سفید) برسد در باردهی و برکت زمین موثر خواهد بود.

به گفته این مسئول پنبه مله از تاریخچه و قدمت طولانی برخوردار است و به عنوان گیاه ویژه منطقه خوسف از زمان‌های گذشته کاشت می‌شده است می‌توان تاریخچه این نوع پنبه را همزمان با پنبه سفید دانست با توجه به اظهارات و شواهد موجود صنعت پنبه در خوسف در گذشته ارزش بالایی داشته و با قرار داشتن منطقه در مسیر داد و ستدهای بین منطقه‌ای، تجارت پنبه نیز مطرح بوده است، چیزی که مشهود است این پنبه جزو سرمایه های منطقه و افراد منطقه در گذشته بوده است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف خاطرنشان کرد: دانش کشاورزی، فن نخ ریسی، سنت‌ها و نمودهای شفاهی پنبه مله خراسان جنوبی، شهرستان خوسف به شماره ۱۶۲۳ در سال ۹۷ ثبت شده است.

وی با اشاره به خصوصیات پنبه و پارچه مله و وجه تمایز آن با کاربافی گفت: استفاده از آن همراه با سایر گیاهان دارویی و چربی گوسفند جهت تولید سرمه چشم به دلیل تقدس، احترام و قداست پنبه مله که به نسبت گرم تر بوده و برای فصول سرد سال هم مورد استفاده قرار می گیرد خاصیت آن به پشم شتر نزدیک است و سازگاری آن با طبیعت و محیط زیست انسان است چرا که به سادگی از طبیعت شکل می گیرد و نیازمند صرف هیچ گونه انرژی جانبی آلاینده نیست. همچنین قابل احترام بودن و نگاه همراه با تقدس به پنبه مله در کاربردهای آن از قبیل جانماز، سجاده، سفره، پرده، قطیفه (قدیفه)، چادر، گردن‌پیچ (یلو مله)  از جمله خصوصیات خوب این پارچه است.

وی در ادامه خود رنگ بودن، داوم و عمر طولانی مدت آن، طیف رنگی از کرم روشن تا قهوه ای آجری، نرمتر بودن این پنبه نسبت به پنبه معمولی، موارد درمانی پارچه های مله اینکه تبدیل از پنبه به نخ و بافت آن کاملا به‌صورت دستی بوده است و هیچگونه دستگاه صنعتی در آن کارایی و کاربرد ندارد را از دیگر خصوصیات این نوع پنبه عنوان کرد.

بازار کار برای ۱۰۰ صنعتگر

صالحی در ادامه از تولید حدود هزار متر پارچه مله ایران در خوسف خبر داد و افزود: ارزش اقتصادی این میزان پارچه ۲۹۰ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ نفر در چرخه مله بافی در بخش‌های حلاجی، نخ ریسی، بالشت زنی، رنگرزی سنتی، چله کشی مله، بافت، رودوزی‌های سنتی و تبدیل به محصول نهایی با هدف جلوگیری از خام فروشی مشارکت دارند، افزود: علاقمندان به تولید و فعالیت در چرخه مله می‌توانند به شهرستان خوسف مراجعه کنند.

۶ هکتار از اراضی کشاورزی خوسف زیر کشت پنبه مله است

سید مهدی خبیری، مدیرجهاد کشاورزی خوسف در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان سطح کشت پنبه مله در خوسف را ۶ هکتار عنوان کرد.

مدیرجهاد کشاورزی خوسف در ادامه پیش بینی تولید ۹ تن پنبه مله را کرد و گفت: پیش بینی می‌شود پنج هزار و ۴۰۰ میلیون ریال از محل فروش این مقدار پنبه عاید کشاورزان شود.

خبیری در ادامه با بیان اینکه اولین بار در راستای احیای این محصول، کشت پنبه مله به صورت نشاء در گلخانه توسط جهادکشاورزی در سال ۹۷ انجام شد، گفت: هم اکنون تعداد بهره بردار پنبه مله در خوسف ۲۵ نفر است.

وی تصریح کرد: پنبه مله، پنبه قهوه ای رنگ بومی و انحصاری خوسف است که ۳۰۰ سال پیش کشت می شده است اما منسوخ شده بود و مجدد در سال ۹۷ به همت جهاد کشاورزی کار کشت را به صورت نشایی در گلخانه آغاز و تولید بذر آن تقویت شد.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف با بیان اینکه اگر بتوانیم مبحث تولید نخ و پارچه را در خوسف انجام دهیم، آمادگی داریم سطح زیر کشت این پنبه را افزایش دهیم، افزود: قیمت این نوع پنبه دو برابر قیمت سفید است و عملکرد آن در هر هکتار ۱.۵ تن است.

وی در پایان در خصوص حمایت از کشاورزان و خرید محصولاتشان، گفت: خرید پنبه مله در حوزه جهاد کشاورزی نیست اما موسسه خیریه حضرت رسول(ص) محصول کشاورزان را خریداری خواهد کرد، همچنین تشکلی قرار است ورود کند تا بحث ریسندگی را انجام دهد تا مشکل کشاورزان در حوزه فروش این نوع پنبه حل شود.

مله در مسیر جهانی شدن

شهرستان خوسف خاستگاه پنبه مله استان وشهر مله بافی ایران است که در راه جهانی شدن شدن قرار دارد و به منظور تربیت نیرو، و احیای این سنت قدیمی دوره آموزشی مله بافی در این شهر آغاز شده است.

پنبه مله پس از سال‌های طولانی که رنگ باخته بود به همت مسئولان شهرستان و استان در تیر ۹۷ به شماره ۱۶۲۳ در فهرست میرات معنوی کشور ثبت ملی و در ۳۱ تیر ۹۸ شهر خوسف به عنوان شهر مله بافی ثبت ملی شد و اکنون در مسیر جهانی شدن قرار دارد.

 

 

 

در مراسم تکریم از مادر شهید مهدی الهی در بیرجند عنوان شد:

مادران شهدا، نماد و اسوه صبر و مقاومت هستند

مادران شهدا، نماد و اسوه صبر و مقاومت هستند

مدیر آموزش و پرورش بیرجند تاکید کرد مادران شهدا، نماد و اسوه صبر و مقاومت هستند.

مدیر آموزش و پرورش بیرجند به همراه تنی چند از مسئولان آموزش و پرورش این شهرستاندیدار و گفتگو کرد.

مجید بهدانی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند، در دیدار با خانواده شهید دانش‌آموز مهدی الهی گفت: مادران شهدا، نماد و اسوه صبر و مقاومت هستند که این صبر و مقاومت را از حضرت زهرا(س) و حضرت ام‌البنین الگوپذیری کردند.

وی با تجلیل و قدردانی از رشادت ها و ایثارگری‌های این عزیزان، خاطر نشان کرد: زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست و ما باید همواره یاد و خاطره این عزیزان را گرامی بداریم چرا که امنیت و پایداری نظام امروز مرهون رشادت های این شهیدان در گذشته است.

وی در پایان ضمن آرزوی سلامتی و عاقبت بخیری برای مادر شهید و خانواده ایشان بیان کرد: امید است دعای خیر خانواده شهدا و انفاس قدسی شهدا روشنگر راه ما باشد و به نحوی ما را هدایت کنند که ما شرمنده شهدا و اولیاءالله نباشیم و عاقبت بخیری نصیب ما شود.

گفتنی است شهید دانش آموز در سال ۱۳۴۳ در روستای ساقی از توابع بیرجند دیده به جهان گشود و در سال ۶۱ در سن ۱۸ سالگی به عنوان تخریب چی در عملیات محرم شرکت کرد و در منطقه سومار براثر اصابت ترکش خمپاره به فیض شهادت نائل شد.

 

 

 

سومین پویش کودکان سایبری در خراسان جنوبی

سومین پویش دانش آموزان و کودکان سایبری در خراسان جنوبی

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی از اجرای سومین طرح پویش مردمی کودکان سایبری از ۲۴ الی ۲۹ دی‌ماه سال جاری با هدف افزایش آگاهی عمومی پیرامون مخاطرات فضای مجازی برای کودکان و با شعار “پلیس فتا، حامی کودکان در فضای مجازی” خبر داد.

سرهنگ قدرت الوانی در تشریح این خبر عنوان کرد: ارتقاء فرهنگ سایبری و مهارت استفاده مؤثر از فضای مجازی در خانواده‌ها، ایجاد محیطی ایمن برای کودکان به‌منظور بهره‌مندی بیشتر از فرصت‌ها و پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی، ایجاد جریان‌ گفتمان سواد فضای مجازی برای کودکان مبتنی بر آموزش‌های پیشگیری از وقوع جرائم سایبری در کشور و همچنین افزایش سطح توجه جامعه و رسانه‌ها به موضوع کودکان سایبری نتایجی خواهند بود که در اجرای این پویش به ثمر خواهند نشست.

وی بیان کرد: این پویش به عنوان یکی از اقدامات مهم پیشگیرانه سایبری پلیس فتا در سال ۱۴۰۱ با هدف ارتقاء آگاهی‌های اجتماعی در خصوص شیوه صحیح استفاده دانش آموزان از فضای مجازی، کاهش شکاف دیجیتال بین والدین و کودک، پیشگیری از آسیب‌های ناشی از استفاده ناصحیح فضای مجازی برای کودکان، افزایش سطح توجه جامعه و رسانه‌ها به موضوع کودکان سایبری، پرداخته خواهد شد.

سرهنگ الوانی افزود: با توجه به شرایط موجود و لزوم ارتقاء آگاهی‌های اجتماعی در خصوص کاربران، ایمنی کودکان در فضای مجازی، طرح حاضر با رویکرد استفاده از ظرفیت‌ها و مشارکت‌های عمومی در قالب پویش مردمی کودکان سایبری در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی گفت: خانواده‌ها می‌توانند با پیگیری صفحه پویش کودکان سایبری به آدرس cyberpolice.ir/cyberkids و دنبال کردن محتوای آموزشی در خصوص حضور کودکان در فضای مجازی با هشتگ (#کودکان_سایبری) به راهکارها و اقدامات مؤثری به منظور حفاظت از کودکان خود در فضای مجازی دست یابند و در صورت نیاز گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به‌صورت شبانه‌روزی با همکاران پلیس فتا در میان بگذارند.

 

 

جشنواره ملی مفاخر به روایت دانش‌آموزان برگزار می‌شود

جشنواره ملی مفاخر به روایت دانش آموزان برگزار می شود

رییس سازمان دانش‌آموزی خراسان جنوبی گفت به منظور هویت‌بخشی و هویت‌سازی جشنواه ملی مفاخر و مشاهیر به روایت دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

به گزارش پانا محمدعلی حسن آبادی اظهار کرد: سازمان دانش آموزی با توجه به رسالت فرهنگی، تربیتی و اجتماعی خود در امر آموزش مهارت‌های اجتماعی و معرفتی و در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اقدام به برگزاری این جشنواره کرده است.

فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی حال و گذشته و تلاش برای ارتقای هویت اعتقادی و تقویت و تحکیم هویت ملی دانش آموزان برگزار می شود.

وی گفت: دانش آموزان علاقمند تا ۲۵بهمن فرصت دارند در قالب قایل word و یا pdf زندگینامه، افتخارات، عکسها و خدمات مشاهیر منطقه خود را تهیه و به سازمان دانش آموزی ارسال کنند.

شایان ذکر است دانش آموزان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فرم مسابقات به سایت سازمان دانش آموزی مراجعه کنند

 

 

فرار مالیاتی ۱۰میلیاردی در خراسان جنوبی شناسایی شد

فرار مالیاتی 10میلیاردی در خراسان جنوبی شناسایی شد

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی از کشف فرار مالیاتی ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی در یک شرکت واردکننده کالای این استان خبر داد.

سرهنگ جواد بخشی اظهار کرد: مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی با دریافت اخباری مبنی بر فرار مالیاتی در یک شرکت وارد کننده کالا که فاقد هرگونه فعالیتی در استان و با اخذ کارت بازرگانی اقدام به واردات کالا می کردند، موضوع را پیگیری و در دستور کارخود قرار دادند.

وی افزود: ماموران با انجام اقدامات تخصصی پلیسی شرکتی را که تخلف کرده بود شناسایی کرده و با بررسی سیستم و جمع آوری اسناد مالی مشخص شد، این شرکت مرتکب فرار مالیاتی حاصل از واردات کالا شده است.

وی بیان کرد: با ورود مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی در این پرونده سریعا مدیران شرکت در اداره امور مالیاتی استان حاضر شده و مبلغ ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بدهی مالیاتی خود را به صورت پیش پرداخت واریز کردند.

 

 

امتحانات داخلی مدارس در خراسان جنوبی لغو شد

 امتحانات داخلی مدارس در خراسان جنوبی لغو شد

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت به علت برودت هوا، یخبندان معابر شهری و روستایی و سرمای شدید، کلاس‌های حضوری تمامی مدارس و مراکز پیش دبستانی، کودکستان‌ها و مهد کودک‌ها در روزهای شنبه و یکشنبه ۲۴ و ۲۵ دی ماه سال جاری تعطیل است.

سید علیرضا موسوی نژاد با اعلام این خبر عنوان کرد: بر اساس اعلام استانداری خراسان جنوبی، مدارس ابتدایی، متوسطه اول و دوم استان در دو شیفت صبح و عصر، در روزهای شنبه و یکشنبه بیست و چهارم و بیست و پنجم دی ماه جاری تعطیل بوده و کلیه خدمات آموزشی و پرورشی به صورت غیرحضوری و از طریق نرم افزار شاد ارائه خواهد شد.

به گفته موسوی نژاد امتحانات داخلی دبیرستان های دوره اول و دوم لغو شده ولی امتحانات نهایی و هماهنگ استانی بزرگسالان طبق برنامه اعلام شده قبلی برگزار می شود.

 

 

تعطیلی ادارات و مدارس خراسان جنوبی تمدید شد

ادارات و مراکز آموزشی خراسان جنوبی شنبه و یکشنبه تعطیل شدند

 ادارات و مراکز آموزشی خراسان جنوبی شنبه و یکشنبه تعطیل شدند

 سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی در خراسان جنوبی از تعطیلی ادارات، دستگاه‌های اجرایی و مراکز آموزشی استان در روزهای ۲۴ و ۲۵ دی خبر داد.

علیرضا عباس‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با اعلام این خبر، به اخطار نارنجی هواشناسی به جهت برودت هوا اشاره کرد و گفت: بنا به پیشنهاد شرکت گاز استان و تصویب کارگروه استانی مدیریت مصرف انرژی و موافقت استاندار خراسان جنوبی به منظور رفاه حال عموم مردم و همچنین رعایت اصل صرفه‌جویی در مصرف انرژی، تعطیلی ادارات، دستگاه‌های اجرایی، سازمان ها، نهادها، مدارس و مراکز آموزشی استان تا روز یکشنبه ۲۵ دی ماه تمدید شد.

وی تصریح کرد: مراکز درمانی و بهداشتی، امدادی و عملیاتی و خدمات رسان از این قاعده مستثنی هستند.

به گفته معاون استاندار؛ تمامی مدارس دوره ابتدایی استان اعم از نوبت صبح و عصر در روزهای مذکور بصورت مجازی است و امتحانات متوسطه اول و دوم و همچنین امتحانات نهایی براساس برنامه ریزی های قبلی به قوت خود باقی است و برگزار می شوند.

عباس زاده متذکر شد: با توجه به تداوم موج سرما و به منظور امکان تامین گاز بویژه در بخش خانگی، از همه مردم و مشترکین عزیز می خواهیم که تمام همت خود را برای صرفه جویی در مصرف گاز به کار گیرند.

همچنین به همه هم استانی های عزیز توصیه می شود از سفرهای غیرضروری بپرهیزند و از تردد در محورهای مواصلاتی به جهت لغزندگی و یخ زدگی ناشی از سرمای شدید بپرهیزند.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: جلوگیری از قطع گاز نیازمند همراهی مردم است

استاندار خراسان جنوبی گفت: قطع گاز در بخش خانگی استان نخواهیم داشت اما جلوگیری از بحران قطع گاز در مناطق شهری و روستایی نیازمند همکاری بیشتر مردم در مدیریت مصرف است.

به گزارش مزایده امروز جواد قناعت جمعه شب در قرارگاه مدیریت بحران شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به سرمای کم سابقه و به تبع آن افزایش مصرف گاز، مردم با رعایت الگو و مدیریت مصرف از هر گونه مشکل در روند تامین گاز استان جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به سرما و برودت هوا در شرایط خاصی به سر می‌بریم که باید انعکاس خوبی نسبت به شرایط کنونی داشته باشیم گفت: ممکن است استان و ‌کشور یکی دو هفته درگیر مدیریت انرژی باشد اما به امید خدا این وضعیت هم به خوبی مدیریت خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی با ذکر این نکته که یکی از مشکلاتی که کشور و خراسان جنوبی از آن رنج می‌برد، کم‌آبی و خشکسالی‌های مستمر است افزود: در این وضعیت خشکسالی، بارش باران و برف نعمت الهی است که در هفته اخیر شامل کشور و خراسان جنوبی شده و نیاز است که با انعکاس‌های خوب، دل مردم را شاد کنیم و از این زاویه مثبت هم می‌توان به مسائل چند روز اخیر نگاه کرد.

وی از فرمانداران و مسئولان متولی خواست در مصاحبه‌های خود شرایط را بحرانی و نگران‌کننده جلوه ندهند اما در کنار آن دقت لازم را در مدیریت انرژی داشته باشند تا مشکلی به وجود نیاید.

قناعت با بیان اینکه حداکثر تولید گاز از پالایشگاه‌های کشور انجام می‌شود گفت: مصرف روزانه گاز کشور هزار و ۱۰۰ میلیون مترمکعب و تولید ما ۹۰۰ میلیون مترمکعب است که به دلیل کمبود تولید باید در این بخش مدیریت لازم را داشته باشیم.

وی با اشاره به ‌چالش جهانی کمبود انرژی، برودت هوا و حتی قطعی گاز در برخی کشورهای پیشرفته بیان کرد: این موج سرما در کشور بی‌سابقه است که به صورت میانگین هر یک دهه یک بار رخ می‌دهد و هم نعمت الهی را داریم از طرفی تمرینی برای مدیریت بحران عملی است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تداوم موج سرما در سطح کشور حداقل تا پایان هفته پیش رو ادامه دارد و اکنون ۲۷ استان و ۴۶۰ شهر کشور درگیر سرما و برودت شدید هوا هستند، شب گذشته بالاترین مصرف گاز در کشور رقم خورد اما باید همه تلاش خود را به کار گیریم تا قطع گاز خانگی به عنوان خطر قرمز را نداشته باشیم.

وی با اشاره به سه تماس تلفنی خود در قرارگاه مدیریت بحران شرکت گاز استان با وزیر نیرو، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و معاون عملیات دیسپچینگ شرکت ملی گاز به منظور پایداری شبکه گاز خراسان جنوبی گفت: از این مسئولان قول مساعد را برای قطع نشدن گاز استان گرفته‌ایم و جای نگرانی نیست.

قناعت با تاکید بر اینکه در کنار همه این پیگیری‌ها باید خودمان را برای روزهای سخت آماده کنیم افزود: باید مصوبات ستاد مدیریت بحران استان به طور کامل در همه شهرستان‌ها دنبال شود.

وی با بیان اینکه در صورت شدت برودت هوا، احتمال افت فشار در برخی مسیرهای آنتی‌ شبکه‌ گاز خراسان جنوبی وجود دارد گفت: فاز اول قطع آنتی‌ها برای مناطق شهرستان‌های زیرکوه و درمیان و بخش دُرح شهرستان سربیشه خواهد بود که مردم این مناطق آمادگی برای قطع احتمالی گاز را داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: انتظار این است که فرمانداران این شهرستان‌ها آمادگی بیشتری داشته باشند اما درخواست ما از مردم در همه شهرستان‌ها این است که همراهی لازم را در مدیریت مصرف گاز داشته باشند.

وی با تاکید بر پیگیری و اجرایی شدن مصوبات قرارگاه مدیریت بحران استان گفت: فرمانداران، مسئولان متولی و ستاد مدیریت بحران تعامل و همراهی لازم را داشته باشند تا دچار مشکل نشویم.

قناعت افزود: فرمانداران، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و ستاد مدیریت بحران آمادگی لازم در صورت نیاز برای توزیع نفت در شرایط اضطراری را داشته باشند همچنین در صورت ضرورت مساجد، تکایا و پایگاه‌های بسیج با محوریت فرمانداران برای اسکان مردم از نظر گرمایشی آماده شوند تا مردم دچار مشکل نشوند.

وی ضمن تشکر از نیروهای امدادی به خصوص ماموران و کارکنان شرکت گاز که در این شرایط سخت در حال خدمت شبانه‌روزی به مردم هستند گفت: گاز پایدار در سطح کشور و خراسان جنوبی داریم و با همراهی، همدلی، مدیریت خوب و کار تیمی این بحران را هم به خوبی پشت سر خواهیم گذاشت.

استاندار خراسان جنوبی از تمدید تعطیلی ادارات، دستگاه‌های اجرایی و مراکز آموزشی این استان در روزهای ۲۴ و ۲۵ دی ماه خبر داد و گفت: با تعطیلی ادارات استان‌های همجوار شبکه گاز پایدارتری خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه بخشی از تامین گاز خانگی استان‌های مازندان و گلستان از کشور ترکمنستان است بیان کرد: این کشور به دلیل فراگیری سرما در تامین گاز خود دچار مشکل شده و صادرات گاز را به ایران قطع کرده در غیر این صورت دچار مشکل نمی‌شدیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*