اخبار خراسان جنوبی

اجرای ۹۰ دوره آموزشی در طرح‌های کهاد و نخلستان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی از اجرای ۹۰ دوره آموزشی در قالب طرح‌های کهاد و نخلستان در استان خبر داد.

کامرانی فرد گفت: فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی در طرح کهاد در ۱۲ واحد دانشگاهی استان به  اجرای آموزش‌های نوین  می‌پردازد که در این خصوص بیش از ۹۴۱ نفر از ابتدای سال در ۷۸ دوره آموزشی آموزش‌های لازم را در  حوزه‌های فناوری‌های نو، برق الکترونیک، مکانیک، مشاغل نوظهور و دانش بنیان فرا گرفته اند.

او با اشاره به اینکه فنی و حرفه‌ای استان در طرح نخلستان نیز ارتباط خوبی با روسای دانشگاه‌ها و مراکز پارک علم وفناوری استان دارد افزود: در طرح نخلستان بیش از ۱۶۹ نفر در قالب ۱۲ دوره آموزشی، آموزش‌های لازم را فرا گرفته اند.

کامرانی فرد ادامه داد: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی در قالب طرح‌های کهاد و نخستان، بستر‌های اشتغال مولد دانش آموختگان و فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی را  با توانمندسازیشان در واحد‌های دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری فراهم می‌کند.

برنامه ریزی و ساماندهی آموزش‌های مهارتی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان، ارتقای مهارت و شایستگی فنی دانشجویان و دانش آموختگان مراکز آموزش عالی، تسهیل و حمایت از تشکیل استار تاپ‌ها و واحد‌های نوآور و مهارتی و شرکت‌های فناور و دانش بنیان از سوی دانشجویان و دانش آموختگان ماهر در مراکز فناوری و نوآوری از جمله اهداف این ۲ طرح است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی مطرح کرد؛

خریداری ۷۰ تن علوفه برای تغذیه حیات وحش در زمستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: برای تأمین تغذیه حیات وحش استان در زمستان ۷۰ تن علوفه خریداری شده است.مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: ما در خراسان جنوبی هفت منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش، شش منطقه شکار ممنوع و چهار منطقه شکار ممنوع مرزی داریم.اسدالله حاتمی بیان کرد: برای تأمین علوفه حیات وحش در این مناطق گفته شده سال گذشته ۷۰ تن علوفه خریداری و ذخیره سازی کردیم.
مناطق حفاظت شده از نظر منابع آبی مشکل ندارند
حاتمی با تأکید بر اینکه این میزان علوفه در شهرهایی چون طبس، فردوس، قاین و خوسف ذخیره شده است، ادامه‌داد: البته این علوفه قابلیت حمل به سایر مناطق را نیز دارد.وی اظهار کرد: نکته لازم به ذکر این است که ما در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع خراسان جنوبی از نظر منابع آبی برای حیات وحش مشکل خاصی نداریم و سال گذشته بارندگی‌های به نسبت خوبی داشتیم.مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه سنگ آبه های طبیعی در این مناطق پر شده است، گفت: در مجموع در زمینه آب و تغذیه حیات وحش همه چیز تحت کنترل است.حاتمی با تأکید بر اینکه نمی‌خواهیم حیات وحش را به علوفه طبیعی وابستگی زیادی پیدا کنند، بیان کرد: از این جهت این علوفه در شرایط آب و هوایی ویژه چون یخبندان شدید و برف در این مناطق توزیع می‌شود.وی یادآور شد: البته به واسطه بارندگی‌های سال گذشته بیشتر مناطق تحت حفاظت و شکار ممنوع خراسان جنوبی از نظر پوشش گیاهی وضعیت بسیار خوبی دارند.
جبران خسارت آسیب حیات وحش به مزارع
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: اگر به واسطه خشکسالی و  حیات وحش به مزارع کشاورزان و روستاییان ما خسارتی وارد کنند، راه جبران وجود دارد.حاتمی بیان کرد: یک فرم کارشناسی در این زمینه داریم که کارشناس ما بعد از بازدید از منطقه آسیب دیده و برآورد هزینه آن را تکمیل و برای پرداخت خسارت به سازمان ارسال می‌کند.
وی اظهار کرد: مواردی بوده که فرم‌ها را تکمیل و ارسال کرده‌ایم و سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری موضوع است.مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: خوشبختانه در سال جاری به نسبت سال گذشته تعداد شاکیان از خسارت حیات وحش به مزارع به شدت کاهش پیدا کرده است.حاتمی ادامه داد: ما قبل از ورود خسارت هم برای روستاهایی که در آن احتمال آسیب توسط گرگ وجود دارد، کلاس‌های آموزشی گذاشته و راه‌های حفاظت از دام‌هایشان را به آنان آموزش داده‌ایم.وی یادآور شد: در مناطقی در شهرستان سربیشه و درمیان و لشکرگاه خضری قاین احتمال آسیب به دام و مزارع توسط گرگ وجود داشته که اهالی این مناطق از کارگاه‌های آموزشی بهره برده‌اند.

 

جزئیات بخشودگی جرایم مالیاتی اعلام شد

 

جزئیات بخشودگی جرایم مالیاتی اعلام شد

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی از اعلام جزئیات بخشودگی جرایم مالیاتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علی کریمدادی صبح امروز در جمع خبرنگاران در زمینه فرصت ویژه بخشودگی جرایم مالیاتی گفت: سازمان امور مالیاتی کشور در راستای تکریم مؤدیان مالیاتی و حمایت لازم از بخش‌های اقتصادی، شرایط ویژه‌ای در بخشودگی جرایم مالیاتی قابل بخشش فراهم کرده است.

وی افزود: مؤدیان مالیاتی در صورت پرداخت و یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی سال ۱۳۹۸ و به بعد خود ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ برگ قطعی، کل جرایم قابل بخشش سال یا دوره مالیاتی مربوطه مورد بخشودگی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی بیان کرد: برای بدهی‌های مالیاتی قبل از سال ۱۳۹۸ نیز تسهیلات ویژه‌ای در زمینه بخشودگی جرایم مالیاتی و تقسیط بدهی در نظر گرفته شده که در صورت پرداخت و یا ترتیب پرداخت بدهی برابر درخواست کتبی مؤدی مربوطه اعمال خواهد شد.

وی افزود: به منظور تسریع در فرایندهای تعیین تکلیف پرونده‌های مالیاتی مطرح در مراکز دادرسی مالیاتی و جلوگیری از اتلاف وقت مؤدیان، چنانچه مؤدیانی که تا تاریخ ۱۶ مهر ۱۴۰۱ نسبت به اوراق مالیاتی خود اعتراض کرده و حداکثر تا تاریخ ۱۶ دی‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به انصراف از اعتراض خود در هر مرحله دادرسی و پرداخت اصل مالیات و جرایم غیرقابل بخشش اقدام کنند از ۱۰۰ درصد بخشودگی جرایم مالیاتی قابل بخشش برخوردار می‌شوند.

کریمدادی گفت: مؤدیان مالیاتی متقاضی استفاده از این تسهیلات و فرصت ویژه، با توجه به فرصت زمانی محدود، می‌توانند در اسرع وقت با مراجعه به ادارات امور مالیاتی مربوطه، از این شرایط و تسهیلات ویژه استفاده کنند.

 

 

نیست اما هست

بیرجند – ایرنا – «نیست اما هست» جمله‌ای که با گذشت حدود سه ماه از فوت مردی در بیرجند که بر اثر مرگ مغزی اعضای بدنش به هفت بیمار اهدا شد از زبان خواهرش روایت می‌شود.

به گزارش ایرنا «اهدای عضو، اهدای زندگی» شعاری است که بارها و بارها شنیده‌ایم اما معنای حقیقی آن را خانواده‌هایی درک می‌کنند که عزیزی را بر اثر مرگ مغزی از دست داده‌اند در صورتی که هنوز می‌توانند بخش‌هایی از اعضای بدنش را در کالبد همنوع دیگر ببینند آنگاه زنده بودن عزیزشان را به واقع لمس و احساس می‌کنند.

این گزارش روایت اهدای اعضای بدن مرد ۴۰ ساله بیرجندی است که چند ماه قبل بر اثر سانحه‌ای جان خود را از دست داد اما به هفت بیمار دیگر جان دوباره بخشید.

اهدای عضو در بیم و امید ماندن یا رفتن

پرده اول: ساعت حدود ۱۴ و ۳۰ دقیقه هفتم مهر ۱۴۰۱ است که طبق روال هر روز از همکارانش در اداره کل گمرکات خراسان جنوبی خداحافظی می‌کند اما نمی‌داند که این آخرین دیدار خواهد بود. سوار بر موتورسیکلت به سمت منزلش راهی می‌شود چند خیابانی بیشتر نرفته که ناگهان با خودرویی از مقابل برخورد و نقش زمین می‌شود.

نیروهای امدادی اورژانس، هادی حدادی را به بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند می‌رسانند اما تصاویر و اسکن نشان می‌دهد که مغزش به طور کامل متلاشی شده پس زندگی نباتی او آغاز می‌شود.

چند روزی را در بیمارستان به کمک دستگاه‌های اکسیژن‌رسان زنده است و خانواده نیز در بیم و امید ماندن یا رفتن او شبانه‌روزی بسیار سخت را پشت درب اتاق از سرمی گذرانند تا اینکه با مشورت پزشک راضی به اهدای اعضای بدنش می‌شوند سپس جسد برای جداسازی اعضای قابل اهدا به مشهد انتقال می‌یابد.

هفت عضو بدن هادی که قابل اهدا به بیماران نیازمند بود از جسمش خارج و به بانک اهدای بیمارستان منتصریه مشهد رفت و جسمش به زادگاهش برگشت.

مادر، خواهران، برادران، همسر و فرزندان جسم هادی را برمی‌گردانند و نهم مهرماه در بهشت متقین بیرجند او در خانه ابدی‌اش آرام می گیرد. او «نیست، اما هست» چون یک سال دیگر همه کسانی که اعضای بدن هادی را به آنها پیوند زده اند در مراسمی جمع خواهند شد تا دوباره خانواده حضورش را حس کنند. (راوی: خواهر مرحوم هادی حدادی)

نیست اما هست

اهدای زندگی به هفت بیمار

پرده دوم: بیمارستان منتصریه مشهد و هزار و دویست و چهلمین عمل اهدای عضو؛ مرحوم “هادی حدادی” بیمار مرگ مغزی معرفی شده از بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند، پس از تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانواده‌اش، تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار می‌گیرد.

کلیه‌های این بیمار مرگ مغزی در بیمارستان منتصریه مشهد به ۲ مرد ۴۴ و ۴۰ ساله ساکن شهرستان‌های مشهد و تربت حیدریه که سالها از نارسایی کلیه رنج می‌بردند و با دیالیز تحت درمان بودند، اهدا و پیوند می‌شود.

همچنین کبد زنده یاد حدادی در بیمارستان منتصریه مشهد به بانوی ۵۰ ساله ساکن مشهد و قلب وی در بیمارستان امام رضا مشهد به مرد ۲۴ ساله ساکن قوچان اهدا و پیوند می‌شود.

قرنیه‌های این بیمار مرگ مغزی به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نیز قسمتی از پوست وی برای پیوند به بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد ارسال می‌شود. (راوی: دکتر ابراهیم خالقی مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد )

اکنون حدود سه ماه از نبودن هادی می‌گذرد و خانواده‌اش به شوق دوباره دیدن چشم‌ها و شنیدن صدای قلبش در کالبد هم نوعی دیگر منتظر آن مراسمی وعده داده شده هستند که از راه برسد.

اهدای عضو چهار بیمار مرگ مغزی از ابتدای امسال

به گفته رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی از ابتدای امسال اعضای بدن چهار بیمار مرگ مغزی در خراسان جنوبی اهدا شد که هادی حدادی یک از این سه بیمار است.

وجیه الله رییسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد سه نفر در بیرجند و یک نفر در طبس دچار مرگ مغزی شدند که با رضایت خانواده‌ها اعضای بدنشان اهدا شد.

وی گفت: کلیه، کبد، قلب، قرنیه، پوست و در شرایط خاص روده قابل پیوند است.

نیست اما هست

رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای اهدای عضو در استان افزود: با اهدای عضو جان چند نفر نجات می‌یابد که رسانه‌ها نقش مهمی در فرهنگ‌سازی دارند.

وی گفت: سال گذشته مراسمی برای افرادی که اهدای عضو داشته‌اند برگزار و با اهدای لوح و هدیه از آنها تقدیر شد که جنبه تشویقی برای سایر افراد داشت.

رئیسی تصریح کرد: باید روی جنبه معنوی اهدای عضو بیشتر کار شود گرچه از لحاظ مادی هم نیاز است سیاست‌های تشویقی از سوی دولت و مجلس در نظر گرفته شود.

وی گفت: از ابتدای امسال ۲ بیمار نیازمند پیوند در خراسان جنوبی از اعضای اهدا شده بیماران مرگ مغزی استفاده کردند.

رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی با بیان اینکه ۲۵ پرونده بیمار نیازمند پیوند کلیه در خراسان جنوبی تشکیل شده است افزود: بخش پیوند کلیه در بیمارستان رازی بیرجند تجهیز شده و بعد از اولین متقاضی اهدای عضو عمل پیوند کلیه برای نخستین بار در استان انجام خواهد شد.

 

 

سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی اعلام کرد:
هزینه کرد ۳ میلیارد تومانی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی برای خوابگاه دانشجویان
حجت الاسلام اکبری مطلق با اشاره به کمبود فضای خوابگاهی دانشگاه فرهنگیان گفت: با وجود این مشکل در هر ترم بالغ بر سه میلیارد تومان هزینه برای تخت دانشجویان پرداخت می شود.

حجت الاسلام جواد اکبری مطلق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با اشاره به کمبود فضای خوابگاهی دانشگاه فرهنگیان استان گفت: امسال با وجود این مشکل از فضاهای دانشگاه آزاد استفاده شده است و در هر ترم هزینه تخت برای دانشجویان یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان (هر دانشجو ترمی سه میلیون برای تخت) پرداخت می شود.

سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی تعداد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان را ۲ هزار و ۳۷۰ نفر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر ۵۵۰ دانشجوی این دانشگاه از خوابگاه دانشگاه آزاد استفاده می کنند و بر همین اساس دانشگاه فرهنگیان از محل اعتبارات استانی برای هر ترم این تعداد دانشجو بالغ بر سه میلیارد تومان پرداخت می کند.

وی افزود: با توجه به مشکل خوابگاه دانشجویان برای حل این معضل تعداد ۲۰۰ دانشجو (آقا) به شهرستان قاین فرستاده و در آن جا اسکان یافتند و برای حل مشکل خواهران هم، خوابگاه دانشگاه آزاد در نظر گرفته شد.

حجت الاسلام اکبری ضمن گلایه از عدم تخصیص اعتبار به این دانشگاه در سنوات گذشته، گفت: در طول سنوات گذشته در حق دانشگاه فرهنگیان اجحاف شده و این دانشگاه به حاشیه رفته است.

به گفته وی اگر این دانشگاه به طور عادی دانشجو پذیرش داشت مشکل کمبود معلم در استان نداشتیم و در یک سال گذشته برای جبران عقب ماندگی (از نظر اعتباری، پذیرش دانشجو و…) اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی ضمن تقدیر از مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: با مساعدت آموزش و پرورش اقدامات خوبی انجام شده است و خوابگاه آموزش و پرورش هم بدون پرداخت هزینه در اختیاز دانشجویان گذاشته شده است.

افزایش ۶ درصدی جرائم سایبری در خراسان جنوبی

بیرجند- رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی گفت: در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل جرائم سایبری خراسان جنوبی شش درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، قدرت الوانی صبح دوشنبه در شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اظهار کرد: در ۹ ماهه اخیر هزار و ۱۹ فقره جرم در فضای مجازی در خراسان جنوبی صورت گرفته است.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی بیان کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته شش درصد رشد (افزایش ۹۶۱ پرونده) را نشان می‌دهد.

الوانی ادامه‌داد: از این میزان هزار و ۱۹ فقره جرم ۹۳۳ فقره آن کشف شده که این آمار نشان از کشف ۹۲ درصد جرایم در فضای مجازی خراسان جنوبی است.

وی گفت: یکی از بیشترین جرایم فضای مجازی را کلاهبرداری رایانه‌ای با ۴۸۹ فقره پرونده (۴۸ درصد جرایم) به خود اختصاص داده است.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی اظهار کرد: جرم برداشت اینترنتی غیر مجاز هم در ۹ ماهه سال جاری ۲۲۳ فقره بوده که ۲۲ درصد از جرایم سایبری خراسان جنوبی را شامل می‌شود.

الوانی ادامه داد: برای جرم هتک حیثیت و نشر اکاذیب نیز از ابتدای سال جاری ۱۴۵ پرونده تشکیل شده که ۱۴ درصد جرایم سایبری خراسان جنوبی را شامل می‌شود.

وی افزود: همچنین در مورد هک و نفوذ، ۴۸ فقره پرونده در ۹ ماهه سال جاری تشکیل شده است.

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی یادآور شد: همچنین در مورد مزاحمت‌های اینترنتی و تهدید از این طریق ۴۳ فقره پرونده تشکیل شده است.

الوانی گفت: از هزار و ۱۹ فقره پرونده جرم در فضای مجازی تعداد ۵۸۷ پرونده مربوط به شهرستان بیرجند است که ۱۵ درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

ساخت یک واحد آپارتمان مسکن ملی در بیرجند چقدر آب می خورد؟

هم اکنون در بیرجند مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان وام به متقاضیان پرداخت می‌شود و این در حالیست که یک واحد آپارتمان ۹۰۰ میلیون تومان است.

 

علیزاده معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: هم اکنون مبلغ وام مسکن در بیرجند ۳۵۰ میلیون تومان و دیگر شهرستان‌ها ۳۰۰ میلیون تومان است که این کمکی است برای ساخت مسکن مردم و بقیه هزینه باید آورده خود فرد باشد.

او با اشاره به اینکه آورده اولیه افراد برای نهضت ملی مسکن همچنان همان ۴۰ میلیون تومان است افزود: تنها در شهر بیرجند ۸۰ میلیون تومان از شهروندان دریافت شده است که این مبلغ برای پی ریزی و آورده اولیه بوده است.

علیزاده با اشاره با بیان اینکه مسکن ملی در شهرستان بیرجند به صورت آپارتمانی و با طبقات ۸ و ۱۰ واحدی است بیان کرد: هم اکنون شهرستان‌های طبس، فردوس و بشرویه در طرح نهضت ملی مسکن پیشگام هستند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار کرد: هم اکنون ساخت مسکن ملی در شهرستان بیرجند در محل سایت زعفرانیه در مرحله پی ریزی و تهیه قالب‌های اسکلت است.

او با بیان اینکه بیشتر زمین واگذاری شده برای ساخت مسکن ملی در کشور مربوط به شهرستان طبس است گفت: ساخت مسکن‌ در این شهرستان به صورت ویلایی است.

علیزاده ادامه داد: هم اکنون اراضی سایت ۳۵۰ هکتاری این شهرستان قرعه کشی و تحویل بنیاد مسکن شده است، اما دلیل وقفه‌ای که در این مدت برای این سایت ایجاد شده آماده سازی این منطقه است که تا هفته آینده مشکل این سایت حل خواهد شد.

طرح فاضلاب مسکن نهضت ملی بر عهده سازمان‌های خدماتی است

یکی از شهروندان طبسی گفت: هم اکنون که نهضت ملی مسکن در حال انجام است نیاز است تا فاضلاب کشی این مسکن‌ها همزمان با ساخت آن‌ها صورت بگیرد.

علیزاده معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی در خصوص فاضلاب کشی نهضت ملی مسکن گفت: انجام فاضلاب کشی در این مسکن‌ها باید از سوی اداره آب و فاضلاب صورت بگیرد و هر زمانی که طرحشان را ارائه کنند آمادگی همکاری را داریم.

او با اشاره به وضعیت درآمدی مردم خراسان جنوبی افزود: به دنبال پیگیری آن هستیم که وام نهضت ملی مسکن را برای متقاضیان افزایش دهیم و از سوی دیگر سود پرداخت این وام را کاهش دهیم و امیدواریم مسئولین کشوری با این موضوع موافقت کنند.

هم اکنون ۸۳ هزار و ۷۱۰ نفر در استان در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که تاکنون ۷۷ هزار و ۴۵۹ نفر تعیین تکلیف شده اند و کار ساخت ۴۵۱ واحد آپارتمان در استان به پایان رسیده است.

 

 

 

 

مراقب گرگ‌ها باشید

دامپزشکی در خصوص حمله گرگ‌ها به دام‌ها در فصول سرد سال هشدار داد.

 

کاووسی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سربیشه گفت: با توجه به فرا رسیدن فصول سرد سال و کمبود مواد خوراکی، حیوانات وحشی به سمت روستا‌ها برای یافتن غذای مورد نیاز خود می‌روند.

او افزود: دامداران با ساختن آغل‌هایی با دیواره بلند و افزایش تعداد سگ های نگهبان گله این خطر را می‌توانند از خودشان دور کنند.

کاووسی اظهار کرد: متأسفانه دو مرتبه شاهد حمله گرگ ها به دام‌های اهالی روستای تیغناب بودیم که این حادثه باعث تلف و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ رأس از دام‌های این روستا شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سربیشه عنوان کرد: در سال ۱۳۹۸ هم در اثر حمله گرگ به دام‌ها شاهد تلف شدن بیش از ۱۹۰ رأس گوسفند و بز در این روستا بودیم.

 

 

 

سرمایه گذاری بیش از ۲۴۳ میلیارد تومانی در شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی

بیش از ۲۴۳ میلیارد تومان از ابتدای سال در شهرک‌های صنعتی استان برای ۱۸ طرح سرمایه گذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفت: این طرح‌ها در سال جاری پروانهسرمایه گذاری بیش از ۲۴۳ میلیارد تومانی در شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی بهره برداری گرفته اند که شامل ۵ واحد فلزی، ۴ واحد کانی غیرفلزی، ۴ واحد غذایی و دارویی، ۲ واحد صنایع شیمیایی، یک واحد برق الکترونیک و ۲ واحد خدماتی است.
پارسا افزود: این ۱۸ واحد برای ۲۵۵ نفر شغل ایجاد کرده است و هم اکنون فعالند.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۲ واحد مجدد راه اندازی شده و به چرخه تولید بازگشته اند گفت: این واحد‌ها شامل ۵ واحد کانی غیرفلزی، ۴ واحد صنایع شیمیایی، ۲ واحد صنایع غذایی و یک واحد صنایع برق والکترونیک بوده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گفت: از ابتدای امسال همچنین ۹ قرارداد واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی استان منعقد شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

دانشجویان خراسان جنوبی از خدمات ویژه فرهنگی برخوردار شدند

دانشجویان خراسان جنوبی از خدمات ویژه فرهنگی برخوردار شدند

بیرجند – ایرنا – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: با ارائه بسته فرهنگی در این استان دانشجویان از خدمات ویژه فرهنگی اعم از عضویت در کتابخانه‌ها، بازدید از موزه‌ها، استفاده از سینماها و اماکن ورزشی برخوردار شدند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، علی فرخنده در نشست با دانشجویان فعال فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان با اشاره به ارائه بسته فرهنگی ویژه دانشجویان با عنوان «من کارت فرهنگی» افزود: براساس این طرح، دانشجویان استان با ارائه کارت دانشجویی معتبر می‌توانند در استفاده از هتل‌ها، اماکن اقامتی و بوم‌گردی از تخفیف ۱۵ درصدی و برای استفاده سینما و کتابخانه‌ها از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار شوند.

وی اظهار داشت: این خدمات از روز شنبه ۱۹ آذر ماه جاری به مدت یک سال به دانشجویان در خراسان جنوبی ارائه می‌شود و امید است بتوانیم در راستای ارائه خدمات فرهنگی به این قشر فرهیخته گام‌های بلندتری برداریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت شور و نشاط اجتماعی گفت: استفاده از ظرفیت دانشجویان در اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای و تزریق روحیه امید به جامعه و فرهنگ مردم‌پایه مورد توجه ویژه است.

وی خواستار برگزاری محافل ادبی، رویداد هنرهای تجسمی و گروه‌های موسیقی از سوی دانشجویان شد و افزود: آمادگی داریم در ایامی مانند دهه فجر، حماسه نهم دی و دهه مقاومت در راستای برگزاری رویدادهای فرهنگی دانشجویی حمایت‌های لازم را داشته باشیم.

نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با جمعی از دانشجویان فعال فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های استان با محوریت بررسی راهکارهای تقویت امید و نشاط در سطح دانشگاه و به میزبانی دانشگاه صنعتی بیرجند برگزار شد.

در این نشست راهکارهایی در راستای تقویت امید و نشاط در سطح دانشگاه‌ها ارائه و سوالات دانشجویان درباره مباحث فرهنگی و هنری از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ داده شد. ‌

۴۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های خراسان جنوبی تحصیل می‌کنند.

 

 

 

جولان خودروهای شوتی و افزایش قاچاق سوخت در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – تردد خودروهای شوتی با سبقت‌های غیرمجاز و سرعت‌های ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر در جاده‌های خراسان جنوبی بیشتر شده و این در حالی است که امسال کشفیات سوخت قاچاق در این استان رشد پنج برابری را نشان می‌دهد.

به گزارش ایرنا، بامداد چهارم آذر امسال واژگونی خودرو سواری حامل سوخت قاچاق در محور قاین – بیرجند سبب حریق خودرو شد و ۲ نفر از سرنشینان خودرو در آتش سوختند که پلیس خراسان جنوبی ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه را علت این حادثه ذکر کرد.

چند هفته قبل در ۲۹ آبان ماه هم در حادثه‌ای مشابه برخورد ۲ خودرو سواری حامل سوخت در محور قاین – گناباد سه کشته و یک مصدوم برجا گذاشت و از ابتدای سال جاری تاکنون به گفته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی ۲۲ نفر از عوامل خودروهای شوتی‌سوار و سوخت‌بر در جاده‌های استان جان خود را از دست داده‌اند.

خودروهای سواری که از آنها برای قاچاق کالا یا انسان استفاده می‌شود، خودروی شوتی نام دارند و اصطلاح شوتی برای مردم استان‌های جنوبی و شرق کشور آشناست.

قیمت بالای سوخت در کشورهای همسایه موجب شده سودجویان با ترفندهای مختلف سرمایه ملی را از محورهای استان خراسان جنوبی به سمت سیستان و بلوچستان برای قاچاق به افغانستان و پاکستان عبور دهند به گونه‌ای که امسال تردد خودروهای حامل سوخت قاچاق در جاده‌های استان افزایش یافته و به گفته مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی کشفیات فرآورده‌های نفتی در سال جاری رشد پنج برابری داشته است.

البته سوخت همیشه در صدر فهرست کالاهای قاچاق خراسان جنوبی قرار داشته به طوری‌ که براساس آمارهای رسمی اعلام شده در کشور هم کشفیات سوخت قاچاق نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

با اقدمات کنترلی، قاچاق سوخت از مرزهای این استان ناچیز است و قاچاقچیان با ترفندهای مختلف محموله‌های خود را برای قاچاق از مرزهای استان همجوار، از راه‌های خراسان جنوبی عبور می‌دهند و البته پلیس با همه توان در حوزه مبارزه با قاچاق سوخت، فعالیت دارد به طوری که فقط طی سه روز، ۱۴۵ خودرو حامل سوخت قاچاق در خراسان جنوبی توقیف شد.

بنابر اعلام جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی ماموران انتظامی در اجرای طرح سه روزه “برخورد با خودروهای شوتی و حامل سوخت قاچاق” که بتازگی در این استان اجرا شد، ۱۴۵ دستگاه خودرو حامل سوخت خارج از شبکه توزیع را توقیف کردند.

در میان چالش‌ها و نگرانی‌هایی که در ابعاد مختلف قاچاق سوخت برای جامعه رقم می‌خورد، افزایش مرگ و میر بر اثر تصادفات در جاده‌های استان نگران کننده‌تر است و به دلیل افزایش تعداد خودروهای حامل سوخت و خطرات تردد آنها در جاده‌ها، کارگروه انجام اقدامات و تدابیر پیشگیرانه در حوزه قاچاق کالا و ارز با محوریت دادگستری خراسان جنوبی برای بررسی موضوع و ارائه راهکارهای مقابله‌ای تشکیل شد.

جولان خودروهای شوتی و افزایش قاچاق سوخت در خراسان جنوبی

افزایش پنج برابری سوخت قاچاق در خراسان جنوبی

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات این مجموعه در راستای کاهش قاچاق سوخت اظهار داشت: با توجه به وجود مرز مشترک با کشور افغانستان و موضوعات مربوط به افزایش مصرف بنزین و نفت‌گاز، اجرای طرح مدیریت کارت‌های آزاد در جایگاه‌های سوخت همزمان با تامین مستمر سوخت مورد نیاز مصرف‌کنندگان واقعی استان از مرداد امسال آغاز شد.

محمدرضا عابدانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای این طرح تاکنون نتایج خوبی در پی داشته است و توانستیم مقداری از سیر صعودی افزایش مصرف بنزین در جایگاه‌های سوخت را کاهش دهیم و با اجرای طرح مدیریت مصرف هر فرد می‌تواند در ۲۴ ساعت ۹۰ لیتر بنزین دریافت کند.

وی عنوان کرد: میانگین رشد مصرف بنزین در هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در سطح کشور ۲۲ درصد و در استان خراسان جنوبی ۳۲ درصد بوده است.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با بیان اینکه در راستای کاهش قاچاق نفت سفید نیز تمامی سرپرست‌های خانوار برای دریافت نفت سفید در فصل سرما شناسایی شده‌اند، گفت: سهمیه‌ نفت سفید براساس یکی از کارت‌های بانکی سرپرست خانوار تعریف شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح منطقه‌ای نفت‌گاز در راستای جلوگیری از مصرف بی‌رویه این فرآورده گفت: نفت‌گاز تخصیصی به خودروها براساس پیمایش و میزان رفت و آمد خودرو، صورت‌ وضعیت و بارنامه خودرو محاسبه شده و مصرف‌کنندگان این بخش می‌توانند برابر سهمیه‌های تعیین شده استانی در جایگاه‌های سطح استان سوختگیری کنند.

عابدانی بارنامه‌های صوری را یکی از معضلات استان ذکر کرد و افزود: مقرر شد اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که به دوربین‌های تردد دسترسی دارد وضعیت را بررسی و برای اقدامات بعدی به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کند.

وی با اشاره به تامین سوخت برای موارد اضطرار در جایگاه‌های عرضه گازوئیل یادآور شد: نرخ هر لیتر ۶۰۰ تومان تعیین شده است و ناوگان حمل‌ و نقل مسافر و بار می‌توانند در موارد اضطراری از طریق کارت آزاد نفت‌گاز که در جایگاه‌های منتخب وجود دارد، سوخت موردنیاز خود را دریافت کنند.

این مسئول بیان کرد: به‌صورت کارشناسی و براساس مولفه‌هایی نظیر موقعیت جایگاه، نحوه عملکرد و تعداد مراجعین، ۱۴ باب جایگاه در سطح استان می‌توانند نسبت به عرضه گازوئیل در موارد اضطرار اقدام کنند و برای صحت‌سنجی باید به سامانه بارنامه اداره راهداری دسترسی داشته‌ باشیم.

وی گفت: در هشت ماه گذشته از سال جاری قریب به یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر فرآورده‌های نفتی مکشوفه تحویل انبار نفت بیرجند شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از پنج برابر افزایش داشته است.

جولان خودروهای شوتی و افزایش قاچاق سوخت در خراسان جنوبی

روند افزایشی قاچاق سوخت در خراسان جنوبی

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی نیز از کشف یک میلیون و ۹۱۴ هزار و ۸۲۷ هزار لیتر سوخت قاچاق در هشت ماه سال جاری خبر داد و گفت: کشفیات سوخت نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۸۷ درصدی داشته است.

محمد شریف گلچین افزود: در هشت ماه سال گذشته ۳۹۲ هزار و ۹۷۴ لیتر سوخت قاچاق در استان کشف شده بود.

وی عنوان کرد: علیرغم تلاش و زحمات همه دست‌اندرکاران مبارزه با قاچاق و تمهیدات صورت گرفته برابر آسیب‌شناسی انجام شده و به دلیل نیاز شدید ۱۵ تا ۱۷ میلیون لیتری روزانه کشور افغانستان و حتی کشورهای آسیای میانه به دلیل تفاوت فاحش قیمت انواع فرآورده‌ها در مقایسه با ایران، این سرمایه ملی توسط عناصر و عوامل متعدد و با شیوه‌ها و شگردهای متفاوت و حرفه‌ای از کشور قاچاق می‌شود.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی گفت: اگرچه در سنوات گذشته در مقاطعی به دلیل اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و سهمیه‌بندی فرآورده‌ها، صدور کارت هوشمند و کنترل نسبی سهمیه مصارف عمده و جزء و اقدامات پیشگیرانه ستاد مرکزی تا حدودی قاچاق این نوع محصول در استان کاهش یافت اما متاسفانه در سال جاری مجدد روند افزایشی به خود گرفته است.

وی تفاوت فاحش قیمت انواع فرآورده‌های نفتی در مقایسه با کشور همسایه، چند نرخی بودن انواع فرآورده‌ها در داخل، نیاز حیاتی کشور همسایه و سودآوری آن از علل افزایش قاچاق سوخت در منطقه عنوان کرد.

گلچین افزود: سودآوری قاچاق سوخت به گونه‌ای است که قیمت یک بشکه نفت‌گاز در شهر نهبندان از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در اواخر سال گذشته اکنون به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال جاری با توجه به افزایش قاچاق فرآورده‌های نفتی به منظور بهبود وضعیت موجود اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است گفت: اجرای طرح جدول مدیریت برداشت نفت‌گاز در بخش حمل و نقل استان، طرح تعدیل کارت‌های سوخت و توزیع بنزین آزاد با کارت‌های جایگاه تا سقف ۲۰ لیتر، انجام بازدید مشترک اعضای کارگروه پیشگیری از عرضه خارج از شبکه و مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی استان از نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها به منظور جلوگیری از عرضه خارج از شبکه فرآورده نفتی و بازدید از مصرف‌کنندگان عمده برای کنترل و نظارت بر فعالیت مصرف‌کنندگان عمده سوخت از اقدامات انجام شده در سال جاری است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی گفت: همچنین بازدید کنترل کیفیت مجازی عرضه، انجام بازدید مجازی عرضه و مصرف‌کنندگان عمده توسط شرکت پخش، احذ توقیف موقت کارت‌های سوخت مهاجر از دادستان برای اولین بار در کشور، شناسایی بارنامه‌های صوری و غیرواقعی ناوگان حمل و نقل عمومی (خراسان جنوبی در کشف بارنامه‌های صوری اولین استان کاشف موضوع است)، پایش تراکنش‌های سوختگیری خودروهای دیزلی و شناسایی کارت‌های دارای ترکنش نامتعارف و توقیف این کارت‌های مهاجر و سرگردان از دیگر اقدامات پیشگیری و مقابله‌ای با قاچاق سوخت است.

وی از پایش تقاضای استفاده از کارت نیمه یارانه ۶۰۰ تومانی در بخش حمل و نقل عمومی خودروهای دیزلی و توقف کارت‌های هوشمند سوخت متقاضیانی که با ترفندهای مختلف اقدام به دریافت سهمیه از کارت ویژه جایگاه کرده‌اند، خبر داد و افزود: شناسایی مینی بوس‌های سوء‌استفاده کننده از کارت‌های نیمه یارانه‌ای، تجهیز تمامی مجاری عرضه به سامانه حفاظتی دروبین‌های مداربسته و به‌روز رسانی آن برای رصد عملیات مجازی نیز انجام شده است.

گلچین اظهار داشت: همچنین عرضه و شناسایی تخلفات اجتماعی در مجاری عرضه و راستی‌آزمایی خانوارهای استفاده‌کننده از نفت سفید انجام شده است.

جولان خودروهای شوتی و افزایش قاچاق سوخت در خراسان جنوبی

۶۸ فقره تصادف خودروهای شوتی در راه‌های خراسان جنوبی

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی هم با اشاره به افزایش تردد خودروهای شوتی در محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه ملاک خاصی برای گزارش‌گیری تردد این نوع خودروها در دسترس نیست لذا آمار دقیق تردد آنها را نداریم اما با بررسی‌های میدانی و گزارشات رسیده، تردد این خودروها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

سرهنگ علیرضا رضایی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۶۸ فقره تصادف مربوط به این خودروها در حوزه استحفاظی پلیس راه استان به وقوع پیوسته که تصادفات نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: تردد این خودروها در محورهای مواصلاتی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در تصادفات تاثیرگذار بوده و پلیس با اخذ دستور از دادستان مرکز استان و هماهنگی عوامل انتظامی نسبت به متوقف کردن و برخورد انتظامی، قضایی و هدایت آنها به پارکینگ اقدام می‌کند.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: پلیس با اجرای طرح‌های انتظامی و ملاحظات لازم نسبت به شناسایی و توقیف خودروها و معرفی آنها به مرجع قضایی اقدام می‌کند.

وی افزود: از آنجایی که تعقیب و گریز این خودروها با توجه به رانندگی تحت هیجانات ناشی از حمل کالای قاچاق برای پلیس و کاربران جاده‌ای مخاطره‌آمیز است لذا در راستای اجرای دستور دادستان مرکز استان برای پیشگیری بیشتر هنگام برگشت و تخلیه سوخت نسبت به توقیف و کنترل آنان اقدام می‌شود و در این راستا در هشت ماه سال جاری هفت هزار و ۴۶۵ خودرو اعمال قانون و هزار و ۲۵۶ دستگاه خودرو نیز توقیف شده است.

توقیف ۱۴۵ خودرو حامل سوخت قاچاق در سه روز

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی هم ۱۹ آذر ماه اعلام کرد: ماموران انتظامی در اجرای طرح سه روزه “برخورد با خودروهای شوتی و حامل سوخت قاچاق” در این استان ۱۴۵ دستگاه خودرو حامل سوخت خارج از شبکه توزیع را توقیف کردند.

سرهنگ حسن شجاعی‌نسب اظهار داشت: ماموران انتظامی استان خراسان جنوبی در اجرای طرح سه روزه مبارزه با قاچاق سوخت همچنین برخورد با خودروهای شوتی، شناسایی محل‌های عبور قاچاقچیان سوخت و پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: با انجام ایست و بازرسی‌های مقطعی و کنترل محورهای مواصلاتی در سطح استان، ۱۴۵ دستگاه خودرو سبک و سنگین حامل سوخت شناسایی و برای بررسی بیشتر متوقف شدند.

جانشین فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ماموران انتظامی در بازرسی از خودروها، مقدار ۷۳ هزار و ۲۴۵ لیتر سوخت قاچاق خارج ار شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی را کشف کردند.

وی با بیان اینکه کارشناسان ارزش سوخت‌های کشف شده را بیش از ۲۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال برآورد کردند افزود: ماموران انتظامی در این رابطه ۸۲ متهم را دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گفته کارشناسان تنها یک عامل در افزایش قاچاق سوخت تاثیرگذار نیست بلکه مجموعه‌ای از عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دست به دست هم داده‌ تا سرمایه ملی کشور با قیمت اندک به سوی مرزها سرازیر شود که باید این عوامل توسط دستگاه‌های نظارتی و ملی ریشه‌یابی و برای رفع این معضل چاره اساسی اندیشیده شود.

 

 

 

 

سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی اعلام کرد:
هزینه کرد ۳ میلیارد تومانی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی برای خوابگاه دانشجویان
حجت الاسلام اکبری مطلق با اشاره به کمبود فضای خوابگاهی دانشگاه فرهنگیان گفت: با وجود این مشکل در هر ترم بالغ بر سه میلیارد تومان هزینه برای تخت دانشجویان پرداخت می شود.

حجت الاسلام جواد اکبری مطلق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با اشاره به کمبود فضای خوابگاهی دانشگاه فرهنگیان استان گفت: امسال با وجود این مشکل از فضاهای دانشگاه آزاد استفاده شده است و در هر ترم هزینه تخت برای دانشجویان یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان (هر دانشجو ترمی سه میلیون برای تخت) پرداخت می شود.

سرپرست مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی تعداد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان را ۲ هزار و ۳۷۰ نفر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر ۵۵۰ دانشجوی این دانشگاه از خوابگاه دانشگاه آزاد استفاده می کنند و بر همین اساس دانشگاه فرهنگیان از محل اعتبارات استانی برای هر ترم این تعداد دانشجو بالغ بر سه میلیارد تومان پرداخت می کند.

وی افزود: با توجه به مشکل خوابگاه دانشجویان برای حل این معضل تعداد ۲۰۰ دانشجو (آقا) به شهرستان قاین فرستاده و در آن جا اسکان یافتند و برای حل مشکل خواهران هم، خوابگاه دانشگاه آزاد در نظر گرفته شد.

حجت الاسلام اکبری ضمن گلایه از عدم تخصیص اعتبار به این دانشگاه در سنوات گذشته، گفت: در طول سنوات گذشته در حق دانشگاه فرهنگیان اجحاف شده و این دانشگاه به حاشیه رفته است.

به گفته وی اگر این دانشگاه به طور عادی دانشجو پذیرش داشت مشکل کمبود معلم در استان نداشتیم و در یک سال گذشته برای جبران عقب ماندگی (از نظر اعتباری، پذیرش دانشجو و…) اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی ضمن تقدیر از مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: با مساعدت آموزش و پرورش اقدامات خوبی انجام شده است و خوابگاه آموزش و پرورش هم بدون پرداخت هزینه در اختیاز دانشجویان گذاشته شده است.

۴۴ میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور برای آبرسانی به بیرجند تخصیص یافت

۴۴ میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور برای آبرسانی به بیرجند تخصیص یافت

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: تاکنون از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان بیش­­­­­­­­­­ از ۴۴ میلیارد تومان ­­­به اجرای طرح انتقال آب به بیرجند تخصیص یافته است و با تزریق این اعتبار دیون پیمانکار پرداخت شد.

سعید سروری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این مبلغ ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در سال گذشته و ۳۰ میلیارد تومان در سال جاری تخصیص یافته است.

وی عنوان کرد: اختصاص مبلغ ۳۰ میلیارد تومان برای تجهیز چاه‌های آب این طرح توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در سال ۱۴۰۱ تصویب شد که در مجموع بیشتر از این مبلغ تخصیص داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: با تخصیص این اعتبار علاوه بر پرداخت دیون پیمانکار، تجهیز چاه‌های آب شرب محمدشهر انجام شده و تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ محمدشهر در حال اجراست.

وی افزود: ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تهاتر نفت برای تکمیل طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات بیرجند مصوب شده به این گونه که اجرای طرح را قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) به عنوان پیمانکار برعهده می‌گیرد و این مقدار اعتبار را در زمینه اجرای طرح هزینه خواهد کرد.

سروری گفت: چندی پیش بازدیدهای لازم توسط کارشناسان وزارت نیرو از روند اجرای طرح انجام شد و به‌روزرسانی نقشه‌ها و برآورد نهایی اعتبار مورد نیاز و قرارداد واگذاری آماده شده که منتظر هستیم قرارداد اجرا به امضای وزیر نیرو و قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار برسد.

وی تصریح کرد: با اختصاص کامل اعتبارات سفر استانی رئیس جمهور، طرح آبرسانی به شهر بیرجند در ۲ سال آینده تکمیل خواهد شد و در مجموع طرح‌ آبرسانی به بیرجند از دشت‌ها و محل‌های مختلف بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: تاکنون خط انتقال آب به بیرجند از محل دشت سربیشه، دشت مرک و دشت رکات انجام شده و در حال حاضر طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات برای تامین کسری آب شرب شهر بیرجند به میزان ۱۵۰ لیتر بر ثانیه مهمترین و فعال‌ترین طرحی است که برای تامین آب شرب بیرجند در دست اجراست.

وی بیان کرد: طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن به ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

۴۴ میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور برای آبرسانی به بیرجند تخصیص یافت

سروری با بیان اینکه حفر ۶ حلقه چاه، هشت کیلومتر خطوط جمع‌آوری و احداث مخزن هزار مترمکعبی از اقدامات انجام شده در این طرح است گفت: خط جمع‌آوری از نوع فایبرگلاس با اقطار ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیمتر و به طول ۱۰ کیلومتر، خط انتقال به طول تقریبی ۶۰ کیلومتر شامل لوله چدن داکتیل و فولادی به قطر ۵۰۰ میلیمتر و یک عدد مخزن جمع‌آوری به حجم هزار متر مربع در مجموع مشخصات فنی طرح است.

وی اضافه کرد: طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات برای تامین آب شهر بیرجند به دلیل کمبود اعتبار مدت یک سال راکد بود و قرارداد قبلی به دلیل کمبود اعتبار فسخ شد که با تخصیص اعتبار سفر رئیس جمهور عملیات اجرایی این طرح مجدد آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: شهر بیرجند از نظر تامین آب شرب به طور کامل وابسته به آب‌های زیرزمینی است و در رابطه با آب‌های زیرزمینی به دلیل توسعه شدید بهره‌برداری در سال‌های اخیر، محدودیت کلی به لحاظ منابع تامین‌کننده آب به وجود آمده، به طوری که از سال ۱۴۰۱ به بعد شهر بیرجند با کمبود میزان آب تولیدی در قیاس با نیاز آبی مواجه خواهد شد.

وی افزود: براساس مصوبه سفر رئیس جمهور وزارت نیرو متعهد شده که با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به درج پروژه تامین آب شهر طبس از طریق حفر چاه و احداث خط انتقال از محل تنش آبی در سال ۱۴۰۱ اقدام کند.

سروری عنوان کرد: برای اجرای این مصوبه تاکنون تاییدیه از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اخذ و خرید لوله جدار چاه‌ها، چهار کیلومتر خط انتقال و خرید پمپ‌ها انجام شده و در مجموع ۱۵ میلیارد تومان تخصیص یافته اما پیشرفت فیزیکی قابل توجهی نداشته است.

آیت الله سید ابراهیم رییسی که نوزدهم شهریور پارسال بعد از استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان سومین سفر استانی خود را به خراسان جنوبی اختصاص داد، بدو ورود در جمع خبرنگاران گفت: مساله آب مشکل بسیاری از استان‌های کشور است و این موضوع را در دولت به‌صورت ویژه دنبال می‌کنیم.

رییس دولت سیزدهم در این ارتباط از راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت گفت و افزود: اقدامات کوتاه‌مدت را می‌توان در استان دنبال کرد و اگر اعتباری لازم است تصمیم بگیریم اما راهکارهای بلندمدت از جمله انتقال آب از دریای عمان را می‌توان به‌صورت بلندمدت پیگیری کرد نه اینکه خیلی طولانی شود که مردم ناامید شوند و باید مشکل دسترسی مردم به منابع آبی با آنچه دولت دنبال می‌کند، برطرف شود.

کمبود آب از جمله موضوعاتی بود که در دیدار نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای استان خراسان جنوبی با رییس جمهور نیز مطرح شد و آیت الله رییسی در این دیدار آب را مشکل اساسی خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: در خراسان جنوبی علیرغم کمبود نزولات آسمانی و خشکسالی‌ها، ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود، این استان آباد می‌شود.

سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در نوزدهم شهریور پارسال، ۱۰۰ مصوبه در پی داشت که از این تعداد ۸۰ مصوبه در زمینه عمرانی و زیرساختی و ۲۰ مصوبه در حوزه اقتصادی، تولیدی و اشتغالزایی بوده است.

 

 

 

ناز نرگس خراسان‌جنوبی در فصل گل دهی/سود فروش به جیب دلال می رود

نرگس کاران خراسان جنوبی که با رنج بسیار محصول خود را به بار می‌نشانند معتقدند سود اصلی از فروش گل نرگس به جیب دلالان و واسطه ها می رود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: پاییز برای مردم خراسان جنوبی فصل خزان و بی برگی نیست. از محصولات قرمز رنگ خراسان جنوبی چون عناب و انار و …که بگذریم، از اواسط آذرماه گل‌های خوش نقش و نگار نرگس در مزارع برخی از شهرستان‌های خراسان جنوبی شروع به جلوه‌گری می‌کنند.

در بسیاری از میادین بیرجند نیز افرادی را می‌بینیم که گل‌های نرگس را برای فروش بر سردست گرفته‌اند و شهر را زیباتر از همیشه کرده‌اند.

مردم نیز مشتاقانه این دست گل‌های زیبا را برای خانه و عزیزانشان خریداری می‌کنند اما نرگس کاران معتقدند سود اصلی از این خرید و فروش هیچگاه به جیب کشاورز نمی‌رود.

لقای عقبری از نرگس کاران خراسان جنوبی در گفت گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: من در سه هزار و ۸۰۰ متر زمین گل نرگس کشت می‌کنم و از این کارم بسیار راضی ام.

سودآوری گل نرگس به شرط عدم سرمازدگی

وی با اشاره به اینکه در سال حدود ۴۰ هزار شاخه گل نرگس در مزرعه خود تولید می‌کند، بیان کرد: اگر مسائلی چون سرمازدگی و آفت‌زدگی وجود نداشته باشد، تولید گل نرگس از نظر اقتصادی نیز به صرفه است.

این نرگس کار خراسان جنوبی ادامه داد: به نظر من یکی از کسانی که در زمینه قیمت گذاری گل نرگس مسیر را به اشتباه می‌روند، خرده مالک‌هایی هستند که حاضرند این گل ارزشمند را به هر قیمتی به فروش برسانند.

عبقری با تأکید بر اینکه نرگس خراسان جنوبی و شهرستان خوسف در استان اصفهان، کرج و مشهد نیز طرفداران زیادی دارد، گفت: من نیز بخشی از تولیدم را به این استان‌ها می‌فرستم.

وی با اشاره به اینکه برخی از نرگس کاران نیز گل تولیدی خود را به سیستان و بلوچستان و تهران ارسال می‌کنند، ادامه داد: البته در برخی استان‌ها نیز تا زمانی که نرگس شیراز و بهبهان وارد بازار نشده، نرگس خراسان جنوبی را به خوبی می‌خرند.

این نرگس کار خراسان جنوبی اظهار کرد: ولی بعد از ورود گل نرگس شیراز قیمت به شدت کاهش یافته و گاه به شاخه‌ای دو- سه هزار تومان می‌رسد.

ناز نرگس خراسان‌جنوبی در فصل گل دهی/سود فروش به جیب دلال می رود

هزینه ایجاد واحد تولیدی عطر نرگس بسیار بالا است

بقای عقبری در زمینه راهکارهای حمایت از نرگس کاران خراسان جنوبی بیان کرد: برخی سخن از راه اندازی واحد تولیدی عطر گل نرگس می‌زنند ولی راه اندازی چنین واحدی سرمایه عمده‌ای می‌خواهد.

وی گفت: به نظرم بهترین و ضروری‌ترین کار برای نرگس کاران این است که در زمین قیمت گذاری اقدامات ارزشمندی صورت گیرد تا خدای نکرده کشاورز ما ضرر نکند.

محمد حاجی زاده از دیگر نرگس کاران خراسان جنوبی با اشاره به اینکه من در نیم هکتار زمین در روستای کلاته ملک خوسف گل کشت می‌کنم، اظهار کرد: من گل‌های تولیدی خودم را به استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، سیستان و بلوچستان و شهر نیشابور ارسال می‌کنم.

وی ادامه داد: گذشته در مراکزی به صورت متمرکز گل نرگس را از ما خریداری می‌کرد ولی این مراکز به دلایلی امروز دیگر فعالیت ندارند.

سود فروش به جیب کشاورز نمی‌رود

این نرگس کار شهرستان خوسف یادآور شد: حتی شرکت‌های موجود نیز کمک خاصی به ما نکردند و گل نرگس ما را به قیمتی بسیار کمتر از قیمت واسطه فروختند.

حاجی زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر سود اصلی از فروش گل نرگس به جیب دلال و واسطه گر می‌رود، گفت: واسطه‌ها گل نرگس را به قیمت بسیار کم از ما می‌خرند و به قیمت‌های بسیار خوب در استان‌های دیگر می‌فروشند.

ناز نرگس خراسان‌جنوبی در فصل گل دهی/سود فروش به جیب دلال می رود

وی یادآور شد: گل نرگس شهرستان خوسف عطر و بوی خاصی دارد و از این جهت همواره طرفداران خود را دارد.

این نرگس کار خراسان جنوبی اظهار کرد: ایجاد واحد تولیدی عطر گل نرگس در شهرستان خوسف نیاز به تولید بیشتر و ورود یک سرمایه گذار قوی دارد.

خبرنگار مهر به صورت میدانی سری به مراکز فروش گل نرگس در نقاط مختلف شهر بیرجند زد تا از قیمت گل نرگس در بازار مطلع شود.

قیمت‌های متفاوت

قیمت‌ها در بازار متفاوت است. گاه دسته چهار- پنج شاخه‌ای گل نرگس را به ۲۰ هزار تومان می‌فروشند و حتی در برخی دیگر از مناطق شهر این دسته‌ها به ۵۰ هزار تومان نیز فروخته می‌شود.

این تفاوت قیمت نشان می‌دهد که مرکز متمرکزی برای قیمت گذاری این محصول ارزشمند وجود ندارد و واسطه‌ها به قیمت‌های دلخواه به خرده فروش‌ها، می‌فروشند.

مهدی جعفری، رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سطح زیرکشت گل نرگس در خراسان جنوبی ۴۰ هکتار است، اظهار کرد: بیشترین سطح زیرکشت مربوط به شهرستان خوسف با ۲۵ هکتار و بعد شهرستان طبس با ۱۴.۵ هکتار است.

ناز نرگس خراسان‌جنوبی در فصل گل دهی/سود فروش به جیب دلال می رود

ورود شهرستان سربیشه به تولید گل نرگس

وی ادامه داد: شهرستان سربیشه نیز در چند سال اخیر در زمینه کشت گل نرگس ورود پیدا کرده و در این شهرستان نیز هفت دهم هکتار گل نرگس کشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۰ میلیون شاخه گل نرگس از نرگس‌زارهای خراسان جنوبی برداشت شود.

جعفری با اشاره به اینکه سطح زیرکشت نرگس در سال جاری در استان نیم هکتار افزایش یافته است، گفت: ارزش گل نرگس تولیدی خراسان جنوبی با احتساب شاخه‌ای ۲ هزار تومان، ۴۰ میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: گل نرگس تولیدی این خراسان جنوبی به تهران، اصفهان، زاهدان و مشهد برای فروش ارسال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: البته بیشتر تلاش می‌شود که گل نرگس به استان‌های همجوار ارسال شود چرا که هرچه مسافت نزدیک‌تر باشد، گل بهتری به دست مشتری می‌رسد.

برداشت گل نرگس تا اسفند ادامه دارد

جعفری گفت: شرایط اقلیمی خراسان جنوبی، آب، هوا، تغذیه و کودهای حیوانی باعث شده کیفیت گل نرگس تولیدی خراسان جنوبی بهتر باشد که مزیتی برای خراسان جنوبی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: برداشت گل نرگس در خراسان جنوبی از اواخر آبان آغاز شد و در صورتی که شرایط جوی استان مساعد باشد تا نیمه اسفند ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر و ابتدای فصل برداشت، کشاورزان در زمینه فروش گل نرگس خود مشکلی ندارند.

تولید در بخش کشاورزی مانند بسیاری دیگر از بخش‌های اقتصادی نیاز به انگیزه سازی و سودآوری دارد. باید شرایطی را فراهم کرد که نرگس‌کار برای ادامه کار به سود اصلی دست یابد تا کار همچنان بر محور تولید گل و زیبایی بچرخد.

ارتفاع برف در خراسان جنوبی به ۲۰ سانتیمتر رسید

ارتفاع برف در خراسان جنوبی به ۲۰ سانتیمتر رسید

بیرجند – ایرنا – رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره‌ کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ارتفاع برف در ایستگاه خَلف شهرستان درمیان به ۲۰ سانتیمتر رسید و آب حاصل از برف هم پنج میلیمتر است.

جواد نخعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۲۴ ساعت گذشته در شهرستان‌های زیرکوه، بیرجند، سربیشه، درمیان، نهبندان و خوسف بارش برف و باران گزارش شده است.

وی بیان کرد: بیشترین مقدار بارندگی در ۲۴ ساعت گذشته به ترتیب در ایستگاه معصوم آباد شهرستان زیرکوه با ۱۰ میلیمتر، ایستگاه خوسف و روستای درمیان شهرستان درمیان ۹ میلیمتر، ایستگاه‌های سربیشه، حاجی آباد و درخش هفت میلیمتر، اسدیه و گزیک پنج میلیمتر، دستگرد چهار میلیمتر، زهان سه میلیمتر، حجت آباد، مختاران، کلاته گاویج و بیرجند هم ۲ میلمتر بارندگی به ثبت رسیده است.

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره‌ کل هواشناسی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با عبور سامانه بارشی از شرق استان کاهش ابر و رطوبت هوا در استان قابل پیش‌بینی است گفت: برای امروز در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی تشکیل مه باعث کاهش دید افقی می‌شود و کاهش رطوبت و کاهش دما هم در نیمه شرقی استان محسوس است که باعث تشدید سرما و یخبندان خواهد شد.

وی با بیان اینکه با توجه افزایش مصرف حامل‌های انرژی از جمله گاز و برق لازم است مردم صرفه‌جویی در دستورکار خود قرار دهند، خاطرنشان کرد: یخ زدگی و لغزندگی سطح جاده‌های شرق استان کماکان قابل پیش‌بینی است که توصیه می‌شود از سفرهای غیر ضروری پرهیز شود.

نخعی به فعالان بخش کشاورزی توصیه کرد؛ تهیه سوخت کافی، آماده بودن سامانه‌های گرمایشی، تنظیم دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی از جمله گلخانه، دامداری‌ها و مرغداری‌ها، برداشت باقی‌مانده محصولات کشاورزی از جمله زعفران و مراقبت از کندوهای زنبور عسل را مدنظر قرار دهند.

وی افزود: همچنین تخلیه سم‌پاش‌ها و سامانه‌های آبیاری تحت فشار، مصرف بهینه گاز و برق و بازدید از ضدیخ خودروها مورد توجه باشد.

 

 

 

 

 

برگزاری نشست هم اندیشی و گردهمایی خانواده بسکتبال خراسان جنوبی با حضور رییس فدراسیون

برگزاری نشست هم اندیشی و گردهمایی خانواده بسکتبال خراسان جنوبی با حضور رییس فدراسیون

نشست هم اندیشی و گردهمایی خانواده بسکتبال خراسان جنوبی با حضور رییس فدراسیون برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ، گردهمایی و نشست هم اندیشی روسای هیات های بسکتبال شهرستان های استان ، نمایندگان باشگاهها، داوران و مربیان با حضور جواد داوری رییس فدراسیون، محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان ، معزی فر دبیر فدراسیون، اصغری سرپرست معاونت توسعه امور ورزش و آشوری رییس هیات استان برگزار شد.
در این گردهمایی و نشست وضعیت رشته ورزشی بسکتبال، چالش ها، ظرفیت و پتانسیل های موجود در شهرستان های استان مورد بررسی قرار گرفت.

دیدار رییس فدراسیون بسکتبال با شهردار بیرجند

دیدار رییس فدراسیون بسکتبال با شهردار بیرجند

رییس فدراسیون بسکتبال با شهردار بیرجند دیدار و گفتگو کرد .

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ، داوری رییس فدراسیون بسکتبال با همراهی و حضور محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی با بهترین شهردار بیرجند دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار درخصوص فضاها و زیرساخت‌های ورزشی روباز در سطح مرکز استان و فراهم کردن امکانات ورزشی برای استفاده ورزشکاران بسکتبالیست تبادل نظر شد.
رئیس فدراسیون بسکتبال ضمن تقدیر از اقدامات ارزشمند شهرداری بیرجند در حوزه ورزش اظهار داشت: شهرداری ها و شوراهای اسلامی می بایست در جهت مسئولیت های اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی پیشقدم باشند.
داوری با بیان اینکه ورود ورزش به خانواده مهمترین راهکار در کاهش آسیب های اجتماعی است خاطر نشان کرد: برگزاری جشنواره های ورزشی در استان و شهر بیرجند قطعا در این راستا ضروری می باشد.
به گفته وی شادابی و نشاط اجتماعی باید از سوی شهرداری ها به خانواده و اجتماع تزریق شود.
در ادامه این دیدار به پاس همراهی و همکاری مجموعه شهرداری با ورزش و جوانان با اهدای لوح سپاس از بهترین شهردار بیرجند تجلیل شد.
در این دیدار دبیر فدراسیون ، فروزانفر عضو شورای اسلامی شهر بیرجند ، اصغری سرپرست معاونت توسعه امور ورزش ، رمضانی رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، افشین آشوری سرپرست هیات بسکتبال و اعضای هیأت استان نیز حضور داشتند.
دیدار رییس فدراسیون بسکتبال با سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی

دیدار رییس فدراسیون بسکتبال با سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی

دیدار رییس فدراسیون بسکتبال با سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی

رییس فدراسیون بسکتبال با سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی دیدار و گفتگو کرد .

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ، ظهر امروز جواد داوری رییس فدراسیون بسکتبال جمهوری اسلامی ایران با همراهی معزی فر دبیر فدراسیون با محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار مباحث زیر ساختی ورزش بسکتبال در سطح استان و همچنین حمایت های دو جانبه برای سرعت بخشیدن به مسیر کشف، استعداد یابی و استعداد پروری نخبگان ورزشی در این رشته در طرفدار بحث و تبادل نظر شد.
در این دیدار اصغری سرپرست معاونت توسعه امور ورزش و آشوری سرپرست هیات بسکتبال استان نیز حضور داشتند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*