اخبار خراسان جنوبی/

در راستای مقابله با مخاطرات زلزله؛

۹ هزار دانش آموز در خراسان جنوبی از آموزش های هلال احمر بهره مند شدند

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از ارائه آموزش به ۹ هزار و ۲۲۰ دانش آموز با هدف مقابله با زلزله و مخاطرات آن در مدارس سطح استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، فائزه موهبتی در حاشیه اجرای مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس در دبیرستان دخترانه هاجر شهر بیرجند بیان کرد: این مانور همه ساله به عنوان بزرگترین فعالیت آموزش همگانی در حیطه ایمنی مدارس در برابر زلزله، برنامه ریزی و اجرا می شود.
وی با بیان اینکه مانور امسال با شعار «آمادگی در برابر زلزله در شرایط پاندمی» برگزار می شود، افزود: در اجرای این برنامه  تلاش شده تا با محوریت ایمنی در برابر زلزله در مدرسه و خانه، اطلاعات جامعی به مخاطبان مانور ارائه شود که با فراگیری آن مطالب بتوانند در مقابل زلزله احتمالی از آمادگی لازم برخوردار شوند.
معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با توجه به رنگ بندی شهرستان های مختلف توسط ستاد ملی کرونا، این مانور به صورت حضوری و مجازی از طریق شبکه شاد برگزار شد، گفت: در این راستا فایل های آموزشی در شبکه شاد برای دانش آموزان تهیه و ارائه  شده است.
وی با اشاره به اجرای مانور سراسری زلزله و ایمنی در هشتم آذرماه سال جاری در مدارس سطح استان به صورت حضوری و مجازی، عنوان کرد: تا کنون تعداد ۹ هزار و ۲۲۰ دانش آموز از آموزش های لازم در مقابله با زلزله و مخاطرات آن بهره مند شده اند.
موهبتی با اشاره به لزوم تداوم آموزش ها به دانش آموزان، بیان کرد: ارائه آموزش ها محدود به بازه زمانی خاصی نیست و در صورت درخواست مدارس، هلال احمر آمادگی لازم برای آموزش دانش آموزان را دارد.
کلمات کلید

هشت زندانی دارای فرزند معلول در خراسان جنوبی آزاد شدند

هشت زندانی دارای فرزند معلول در خراسان جنوبی آزاد شدند

بیرجند – ایرنا – معاون سلامت، اصلاح و تربیت اداره کل زندان‌های خراسان جنوبی گفت: با همکاری دادستان مرکز استان، هشت زندانی خراسان جنوبی که دارای فرزند معلول هستند به کانون خانواده بازگشتند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل زندان‌های خراسان جنوبی، مجید آذرمهری اظهار داشت: در برنامه ملاقات مردمی که با حضور دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، مدیرکل بهزیستی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و قضات دادگستری برگزار شد، پرونده تعدادی از مددجویان مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: با همکاری دستگاه قضایی و انجمن حمایت از زندانیان بیرجند پرونده ۳۵ زندانی دارای معلول که یکی از اعضای خانواده دوران محکومیت خود را در زندان سپری می‌کند، با حضور دادستان بیرجند بررسی شد.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت اداره کل زندان‌های خراسان جنوبی گفت: با همکاری دادستان مرکز استان هشت زندانی دارای فرزند معلول آزاد شدند و چهار زندانی دیگر با همکاری انجمن حمایت از زندانیان بیرجند بعد از سپری کردن مراحل قانونی، پابند الکترونیک دریافت می‌کنند.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان بیرجند هم با بیان اینکه در این دیدار به جرائم مختلفی رسیدگی شد گفت: از ابتدی امسال تاکنون با همت خیرین ۹ میلیارد تومان به این انجمن کمک‌ نقدی و غیرنقدی شده که منجر به آزادی ۳۵ زندانی نیز شده است.

سید هاشم اسماعیل‌زاده افزود: ۲۶ پرونده دیگر در حال بررسی است و برای آزادی این تعداد زندانی بیش از یک میلیارد تومان نیاز داریم که با کمک مردم نوعدوست و خیرین و نگاه ویژه مسئولان قضایی در دهه اول فاطمیه زمینه آزادی آنان فراهم می‌شود.

 

 

 

 

مشارکت بنیاد برکت در اجرای ۱۲۷ طرح عمرانی خراسان جنوبی

مشارکت بنیاد برکت در اجرای ۱۲۷ طرح عمرانی خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی گفت: ۱۲۷ طرح عمرانی و زیربنایی در این استان با مشارکت بنیاد برکت در دست اجرا است و هدفگذاری شده که این طرح‌ها تا پایان سال آینده تکمیل شود.

سید مجتبی موسوی‌ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح‌ها شامل ساخت ۶ مدرسه، چهار مسجد، ۷۵ واحد مسکونی و ۴۲ طرح عمرانی دیگر شامل لایروبی و مرمت قنوات روستایی، آبرسانی، بازسازی و تجهیز مدارس، بیمارستان و خانه عالم است.

وی بیان کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در چند سال اخیر در زمینه سلامت و سایر خدمات نیز یک میلیارد تومان در استان خراسان جنوبی هزینه کرده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی گفت: این ستاد از ابتدای فعالیت خود در امور زیربنایی و فرهنگی ۷۰۱ طرح را با سرمایه‌گذاری ۹۰ میلیارد تومان در استان اجرا کرده‌ و از این تعداد ۵۷۴ طرح در زمینه عمرانی و امور زیربنایی بوده که با اعتبار بیش از ۸۰ میلیارد تومان اجرایی شده است.

وی افزود: این طرح‌ها شامل ۷۲ مدرسه، ۲۲ باب مسجد، ۳۱۸ واحد مسکن محرومان، ۱۶۲ پروژه عمرانی دیگر شامل تکمیل بیمارستان، حوزه علمیه، آبرسانی، احداث حسینیه، راه، کتابخانه، زمین چمن و سالن ورزشی است.

موسوی‌ عنوان کرد: اجرای طرح توسعه نهبندان در سال جاری نیز به عنوان سومین سال پیاپی توسط این ستاد دنبال می‌شود و امسال در زمینه ارتقای زیرساخت‌های شهرستان نهبندان ۵۰ میلیارد تومان مشارکت خواهیم داشت.

وی با اشاره به اقدامات توانمندسازی اقتصادی و توسعه کارآفرینی و اشتغال‌زایی ستاد اجرایی در خراسان جنوبی گفت: تاکنون هشت هزار و ۸۵۲ طرح اشتغالزایی با سرمایه‌گذاری بیش از هزار و ۶۸۲ میلیارد تومان توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این استان اجرا شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خراسان جنوبی بیان کرد: از این تعداد، ۱۲ طرح بنگاه‌محور با ظرفیت اشتغال ۱۱ هزار و ۲۸۰ نفر و مجموع سرمایه‌گذاری ۲۰۵ میلیارد تومان، هزار و ۸۱۶ طرح اجتماع‌محور سحاب با ظرفیت اشتغال ۲۶ هزار و ۴۴۸ نفر و مجموع سرمایه‌گذاری هزار و ۶۴ میلیارد تومان، ۲۳ طرح تسهیلات‌محور با ظرفیت اشتغال ۸۶۹ نفر و سرمایه‌گذاری ۴۱۱ میلیارد تومان و یک طرح مشارکت مدنی با ظرفیت اشتغال پنج نفر و سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی افزود: پایدارسازی اشتغال ایجاد شده در سال‌های گذشته با حمایت از طرح‌های اقتصادی مشارکتی و ایجاد و تکمیل زنجیره تولید طرح‌های اشتغالزایی اجتماع‌محور از طریق شبکه مجریان و تسهیلگران و کمک به توسعه و تقویت بازاریابی و فروش محصولات طرح‌های اشتغالزایی اجرا شده نیز توسط این ستاد دنبال می‌شود.

موسوی گفت: توانمندسازی اقتصادی و توسعه کارآفرینی و اشتغال‌زایی با اجرای سه هزار و ۵۰ طرح اقتصادی اجتماع‌محور با حجم کل سرمایه‌گذاری ۵۷۹ میلیارد تومان و ایجاد ظرفیت شغلی ۹ هزار و ۱۵۰ نفر تا پایان سال ۱۴۰۲ در دستور کار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قرار دارد.

 

 

 

 

۱۲ هزار دانش‌آموز عشایر خراسان جنوبی از تجهیزات آموزشی بهره‌مند شدند

بیرجند – ایرنا – مدیر آموزش و پرورش عشایری خراسان جنوبی گفت: امسال ۹ قلم انواع تجهیزات آموزشی و پرورشی برای بهره‌مندی ۱۲ هزار دانش‌آموز جامعه عشایری استان توزیع شده است.

علی اسداللهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت ۶ دستگاه یخچال، تلویزیون، چرخ خیاطی، ۱۱ دستگاه کپی، چهار دستگاه چاپکر سه کاره، ۱۲ عدد تشک، ۸۰۰ جفت کفش، ۵۰۰ دست لباس گرم و ۷۰۰ بسته نوشت‌افزار با کمک خیران در بین مدارس عشایری توزیع شده است.

وی گفت: روز گذشته هم یک کاروان از تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی، خوابگاهی و پرورشی به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای توزیع در مدارس عشایری به شهرستان‌ها و مناطق استان ارسال شد.

مدیر آموزش و پرورش عشایری خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر با کمک خیران توزیع صبحانه بین سه هزار و ۹۲۴ نفر از دانش‌آموزان عشایر انجام می‌شود و ۲ روز هم تغذیه دولتی در مدارس عشایری استان داریم اما همچنان نیازمند کمک خیران در زمینه تامین نوشت‌افزار، پوشاک و تغذیه هستیم.

وی با بیان اینکه تعداد مدارس کانکسی در مناطق عشایری خراسان جنوبی محدود است گفت: مهمترین نیازهای دانش‌آموزان عشایر استان در زمینه نوشت‌افزار و پوشاک است.

اسداللهی با اشاره به وجود ۲۶۹ مدرسه عشایری در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: این مدارس در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم زمینه تحصیل بیش از ۱۲ هزار دانش‌آموز را فراهم کرده‌اند.

وی افزود: در مدارس عشایری فعلا کمبود معلم نداریم اما در مورد نیازهای تحصیلی انتظار می‌رود خیران بیش از گذشته پای کار باشند.

 

 

 

 ۲۰۰ طرح عمرانی ویژه عتبات عالیات در دست اجرا است

بیرجند – ایرنا – معاون اداری و پشتیبانی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گفت: در حال حاضر ۲۰۰ طرح عمرانی در عتبات عالیات در دست اجراست که یکی از آنها ساخت صحن عقیله بنی هاشم در کربلای معلی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا امیدعلی گودرزی روز چهارشنبه در مراسم تکریم اعضای ستاد اربعین حسینی و موکب‌داران استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: صحن عقلیه بنی هاشم به مساحت ۱۶۳ هزار متر مربع در حال ساخت است و ۳۰ تا ۴۰ هکتار دیگر به این طرح اضافه شده و اکنون در مرحله نازک‌کاری است.

وی با اشاره به اینکه مشارکت‌های مردمی در بازسازی و توسعه عتبات عالیات نقش اصلی را دارد گفت: صحن حضرت زهرا (س) در نجف اشرف نیز با ۲۳۰ هزار متر مربع در چهار طبقه آماده شده است که امسال افتتاح می‌شود.

معاون اداری و پشتیبانی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات افزود: ساخت گنبد جدید حرم امام حسین (ع) که به دستور سردار سلیمانی آغاز شد، در کرمان به اتمام رسید و چند ماه گذشته توسط چهار تریلی به کربلا منتقل شده است.

وی با بیان اینکه از هر طرف کربلا این گنبد قابل رویت است گفت: این گنبد هفت و نیم متر از گنبد فعلی بلندتر است و تنها گنبد طلای سه پوسته جهان محسوب می‌شود.

گودرزی ادامه داد: خراسان جنوبی چند سال اخیر رتبه اول خدمت به عتبات عالیات در بین ۳۱ استان را داشته است و نقش اصلی در اعزام متبرعین (افراد نیکوکار) را دارد که بدون نام خدمت می‌کنند.

وی به استقرار ۲ هزار و ۸۹۳ موکب در اربعین امسال اشاره کرد و گفت: هفت هزار و ۱۵۱ تریلی و کامیون در اختیار داشتیم که محموله مواکب را منتقل می‌کردند.

معاون اداری و پشتیبانی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با اشاره به ۲۵۶ میلیون بطری آب که در ایام اربعین امسال توزیع شد، افزود: یکی از مشکلات سال‌های گذشته تامین آب و یخ بود که امسال با ذخیره‌سازی آن مشکلات کمتری داشتیم.

وی گفت: امسال به خاطر وجود برخی مشکلات، دولت و برخی نهادهای حاکمیتی نیز در تامین نیازهای اسکان و تغذیه زائران کمک کردند اما مردمی نگهداشتن مشارکت در کمیته اسکان و تغذیه از برنامه‌های سال آینده ستاد بازسازی عتبات عالیات است.

گودرزی افزایش مواکب اشتراکی با عراق را از دیگر برنامه‌ها برای اربعین سال آینده ذکر کرد و افزود: ایجاد مواکب ثابت برای ارائه خدمات، پیگیری و ثبت جایگاه حقوقی مواکب را نیز در برنامه داریم.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: به فرمایش رهبر معظم انقلاب، جریان اربعین معجزه‌ای فراتر از پیروزی انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی افزود: اربعین حسینی فرصتی خاص و رزمایشی عظیم برای جهاد تبیین و انجام مباحث فرهنگی است.

وی اظهار داشت: اربعین حسینی عرصه به نمایش گذاشتن ایثار و فداکاری در خدمت‌رسانی به یکدیگر است و هر کسی در این نمایش عظیم با توجه به توانایی و تخصص خود سعی می‌کند تا مشکلی از زائر امام حسین (ع) برطرف شود.

مسوول ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی هم گفت: اربعین امسال ۵۲ موکب از این استان در داخل ایران و عراق به زائران خدمت‌رسانی کردند.

موسی جوینده با اشاره به اینکه امسال به لحاظ کثرت جمعیت زوار اربعین استثنایی بود افزود: مردم ولایتمدار و محب اهل بیت (ع) در خراسان جنوبی با توجه به ۲ سال تعطیلی به خاطر کرونا همچنین شرایط اقتصادی امسال به لحاظ کمی به‌طور ویژه به میدان آمدند.

وی تصریح کرد: امسال مواکب اربعین خراسان جنوبی به لحاظ کیفیت همه امکانات و ملزومات برای پذیرایی از زائران حسینی را در اختیار داشتند و با کمک های مردمی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده بیش از ۲ برابر سال‌های قبل به زائران اربعین خدمات ارائه دادند.

مسوول ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: در سال جاری یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سه وعده غذایی پذیرایی شدند و ۵۴۵ هزار قرض نان پخت و توزیع شد.

وی به ایجاد ۱۵ هزار متر مربع سایبان در سایت مواکب خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: این زیرساخت در کاظمین منجر به کاهش ۱۵ درجه‌ای گرمای هوا شد.

جوینده ادامه داد: همچنین ۱۴۰ کامیون به‌صورت رایگان بار مواکب را به کشور عراق حمل کردند و درخواست می‌شود مشکل تامین گازوییل این کامیون‌ها برای سال آینده برطرف شود.

در پایان این مراسم تعدادی از دست‌اندرکاران و موکب‌داران اربعین در خراسان جنوبی تجلیل شدند همچنین پرچم و روپوش قبر امامین جوادین (ع) به استاندار خراسان جنوبی اهدا شد.

 

 

 

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی خبر داد:

تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار جبران خسارت سیل در خراسان جنوبی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: بارش‌های رگباری در این استان خسارت‌زاست و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای جبران بخشی از خسارت‌های سیلاب سال گذشته به خراسان جنوبی تخصیص یافت.

محمدعلی آخوندی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال گذشته خراسان جنوبی در چند مرحله از جمله ماه‌های اردیبهشت، شهریور و دی بارندگی‌های شدید را تجربه کرد.

وی افزود: بارندگی‌ها در سال گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان به استان خسارت وارد کرد که بخشی از خسارت‌ها به‌ویژه در حوزه محصولات کشاورزی و دامی با پوشش بیمه‌ای جبران شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: برای سایر خسارت‌ها نیز دولت در حد توان و براساس فرم‌های برآورد خسارت کمک کرده لذا در این رابطه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت که اکنون در حال توزیع این اعتبار بین دستگاه‌های متولی و هزینه‌کرد آن هستیم.

وی تاکید کرد: کمبود اعتبارات نافی جبران خسارات نیست لذا انتظار می‌رود در بخش‌هایی که مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کند به قید فوریت خسارت‌ها جبران شود.

آخوندی افزود: بخشی از خسارت‌ها با اعطای تسهیلات بلاعوض به مردم جبران شده که بیشتر در حوزه مسکن و کمک معیشتی بوده است.

وی گفت: شرایط استان به گونه‌ای است که علیرغم کمبود بارندگی اما به خاطر توپوگرافی منطقه شاهد سیلاب‌های ناگهانی و بارش‌های رگباری هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: خشکسالی‌های متوالی باعث کاهش نفوذپذیری سطح خاک و پوشش گیاهی منطقه شده است لذا بارندگی‌های سال گذشته در استان منجر به جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی‌ شد که در همه شهرستان‌ها بارندگی وجود داشت اما در نهبندان، قاینات و سرایان حجم بارندگی بیشتر بود.

وی گفت: خسارت‌هایی در بخش‌های مختلف از جمله قنوات، استخرهای ذخیره آب، جاده‌های بین مزارع، راه و ایل راه‌ها به وجود آمد و خدمات شهری، معابر، کانال‌های هدایت آب و حتی برخی سیل‌بندها نیز دچار خسارت شد.

آمادگی برای بارندگی در سال جاری

آخوندی با اشاره به شروع فصل بارندگی در سال جاری ادامه داد: آمادگی‌های لازم در سطح دهیاری‌ها و بخشداری‌ها ایجاد شده و نظارت‌ها نیز با جدیت دنبال می‌شود.

وی لایروبی رودخانه را از اقدامات پیشگیرانه وقوع سیل عنوان کرد و گفت: هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی برای پیشگیری از سیل در استان انجام شده است و براساس هشدارهای هواشناسی همه دستگاه‌های متولی به حالت آماده‌باش قرار می‌گیرند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه حین وقوع سیل خدمات‌رسانی مشکل می‌شود گفت: لازم است پیش از وقوع حادثه دستگاه‌ها با تجهیز ماشین‌آلات و توان اجرایی پای کار باشند.

وی استفاده از نیروی مردمی و امکانات موجود را ضروری دانست و اظهار داشت: هر سال اقداماتی برای پیشگیرانه از سیل انجام می شود و تمامی دستگاه ها نیز در این زمینه مشارکت دارند اما همواره میزان خسارت‌ها از اعتبارات بالاتر است لذا جبران آن سخت می‌شود و باید آمادگی لازم در استان ایجاد شود.

آخوندی بر رعایت توصیه‌ها و هشدارها از سوی مردم تاکید کرد و گفت: هدف نهایی این است که خسارت جانی به صفر و خسارت مالی به حداقل برسد.

وی تصریح کرد: با توجه به تغییر اقلیم شاهد بارندگی‌های رگباری هستیم به طوری که در مدت نیم ساعت حدود ۴۰ میلمیتر بارندگی در استان ثبت می‌شود و این حجم بارش به‌خصوص برای مناطق کویری خطر سیل و تخریب را بسیار زیاد می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: خراسان جنوبی مشابه بسیاری از استان‌ها رودخانه دائمی ندارد و گاهی کشاورزان رودخانه‌ها را با بندهای غیرمقاوم مسدود می‌کنند که هنگام بارندگی موجب بروز حادثه می‌شود.

وی گفت: به‌زودی رزمایش زمستانی برای آمادگی دستگاه‌های اجرایی در استان انجام می‌شود و مشارکت مردم هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 

 

 

بهره مندی ۱۲ هزار دانش‌آموز عشایر خراسان جنوبی از تجهیزات آموزشی

مدیر آموزش و پرورش عشایری خراسان جنوبی گفت: امسال ۹ قلم انواع تجهیزات آموزشی و پرورشی برای بهره‌مندی ۱۲ هزار دانش‌آموز جامعه عشایری استان توزیع شده است.

اسداللهی مدیر آموزش و پرورش عشایری خراسان جنوبی گفت : ۶ دستگاه یخچال، تلویزیون، چرخ خیاطی، ۱۱ دستگاه کپی، چهار دستگاه چاپکر سه کاره، ۱۲ عدد تشک، ۸۰۰ جفت کفش، ۵۰۰ دست لباس گرم و ۷۰۰ بسته نوشت‌افزار با کمک خیران در بین مدارس عشایری توزیع شده است.

وی گفت: روز گذشته هم یک کاروان از تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی، خوابگاهی و پرورشی به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای توزیع در مدارس عشایری به شهرستان‌ها و مناطق استان ارسال شد.

مدیر آموزش و پرورش عشایری خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر با کمک خیران توزیع صبحانه بین سه هزار و ۹۲۴ نفر از دانش‌آموزان عشایر انجام می‌شود و ۲ روز هم تغذیه دولتی در مدارس عشایری استان داریم، اما همچنان نیازمند کمک خیران در زمینه تامین نوشت‌افزار، پوشاک و تغذیه هستیم.

وی با بیان اینکه تعداد مدارس کانکسی در مناطق عشایری خراسان جنوبی محدود است گفت: مهمترین نیاز‌های دانش‌آموزان عشایر استان در زمینه نوشت‌افزار و پوشاک است.

اسداللهی با اشاره به وجود ۲۶۹ مدرسه عشایری در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: این مدارس در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم زمینه تحصیل بیش از ۱۲ هزار دانش‌آموز را فراهم کرده‌اند.

وی افزود: در مدارس عشایری فعلا کمبود معلم نداریم، اما در مورد نیاز‌های تحصیلی انتظار می‌رود خیران بیش از گذشته پای کار باشند.

 

 

 

 

برداشت زعفران از زمین‌های ارغوانی کویر

مدتی است فصل برداشت زعفران در خراسان جنوبی آغاز شده است و کشاورزان مشغول چیدن مرغوب‌ترین زعفران ایران برای عرضه به بازارند.

 

صدای پای پاییز که شنیده می‌شود، کشاورزان خراسان جنوبی هم فصل خوشحالیشان فرا می‌رسد؛ چرا که وقت، وقت برداشت زعفران است.

هنوز روی خورشید نمایان نشده که زحمت کشان زعفران کار از شیرینی خواب گذشته و راهی می‌شوند تا گل امید را از مزارع زعفران برداشت کنند.

قدمت کاشت زعفران در خراسان جنوبی به ۷۰۰ سال پیش بر می‌گردد؛ زعفران این استان به علت برداشت گل قبل از طلوع آفتاب و برداشت غنچه قبل از باز شدن از کیفیت، عطر و قدرت رنگ دهی بالایی برخوردار است که مشتریان زیادی در آلمان، اسپانیا و کشور‌های حاشیه خلیج فارس دارد.

زعفران در ایران در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و همچنین استان‌های یزد، کرمان، گیلان و مازندران کشت می‌شود، اما عطر و طعم زعفران خراسان جنوبی شهرت جهانی دارد و این استان پیشتاز و پرچم دار تولید بهترین زعفران در جهان است.

هدیه ۷۰ تنی مزارع زعفران به کشاورزان

خاوران ایران قطب تولید زعفران است و پایتخت کیفی این محصول را در خود جای داده که معیشت ۳۲ هزار خانوار به آن وابسته است.

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در دیار خاوران ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین زیر کشت زعفران قرار دارد.

او افزود: پیش بینی تولید زعفران خشک امسال در استان از این سطح زیرکشت، ۷۰ تن است.

زعفران

جعفری با بیان این که قاین پایتخت کیفی زعفران ایران و جهان است ادامه داد: در این شهرستان ۱۵ هزار و ۲۰۰ هکتار زمین زیر کشت طلای سرخ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: امسال حدود ۲۰ تن زعفران خشک در قاین تولید شده و ۳۲ هزار خانوار بهره بردار خرده مالک زعفران در استان هستند.

از برداشتی پربار تا امید به کسب سود واقعی

کشاورزان زعفران کار امسال از میزان برداشت محصول و افزایش آن خشنودند و قیمت گل‌های ارغوانی زعفران نیز راضی کننده به نظر می‌آید.

مصطفایی یکی از زعفران کاران شهرستان قاین با اشاره به اینکه امسال برداشت زعفران نسبت به پارسال افزایش دارد گفت: تاکنون حدود ۱۰۰ کیلوگرم گل زعفران برداشت کرده ام.

او افزود: تا ده روز دیگر که برداشت ادامه داشته باشد، می‌توان محصول بیشتری نیز جمع آوری کرد و امسال برای اکثر کشاورزان سالی خوب بوده است.

از برداشتی پربار تا امید به کسب سود واقعی

مصطفایی اظهار کرد: زمین‌های من و فرزندانم که آن‌ها هم زعفران کار هستند در شهر آبیز قرار دارد.

این کشاورز زعفران کار شهرستان قاین و شهر آبیز در خصوص قیمت محصول گفت: هم اکنون گل‌ها را از کیلویی ۲۷۰ تا ۳۶۰ هزار تومان می‌فروشند.

او عنوان کرد: نمی‌توان الان قیمت گذاری دقیقی برای زعفران خشک انجام داد و باید دید که وضعیت صادرات چگونه است؛ اگر خوب باشد قیمت بالا می‌رود.


بیشتر بخوانید


مصطفایی با اشاره به طرح‌های حمایتی دولت افزود: اگر طرحی اجرا شود که بتواند دست دلال را حذف کند بسیار خوب است، چون در زمان فروش محصول به دلال، مالمان به هدر می‌رود و ما سودی نمی‌بینیم.

این کشاورز تصریح کرد: اگر طرح دولت قوی باشد می‌تواند به راحتی محصول ما را تبدیل به پول کند و ما هم راضی خواهیم بود.

پرداخت تسهیلات برای کشت زعفران ارگانیک

موسوی مدیر جهاد کشاورزی قاین با اشاره به اینکه نحوه خشک کردن و فرآوری زعفران در بازاریابی و فروش و حتی صادرات آن تأثیر زیادی دارد، گفت: ۴ واحد فرآوری و بسته بندی زعفران در این شهرستان فعال است.

پرداخت تسهیلات برای کشت زعفران ارگانیک

او ادامه داد: صادرات زعفران در سال‌های اخیر رونق گرفته است، ولی درصد کمی از زعفران به صورت ارگانیک صادر می‌شود و صادرات این محصول نیازمند بازاریابی و توجه بیشتر به تولید زعفران ارگانیک است.

موسوی تصریح کرد: برای حمایت از کشت زعفران ارگانیک، تسهیلاتی از محل اعتبارات گیاهان دارویی به صورت قرض الحسنه به زعفران کارانی که قصد کاشت مزرعه زعفران ارگانیک را دارند و تحت پوشش شرکت‌های دارای مجوز تولید محصولات ارگانیک هستند به ازای هر هکتار ۸۰۰ میلیون ریال تعلق می‌گیرد.

زعفران کاران امسال هم حمایت می‌شوند

دولت برای حمایت از زعفران کاران برنامه‌هایی را از سال‌های گذشته به اجرا در آورده است و امسال نیز طرح خرید حمایتی زعفران در استان به اجرا در می‌آید.

رضوی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در خصوص خرید حمایتی زعفران در استان گفت: به زودی خرید زعفران به صورت حمایتی از کشاورزان در استان آغاز می‌شود.

او افزود: برای اجرای این طرح ۴ مرکز خرید در شهرستان‌های بیرجند، قاین، سرایان و فردوس در نظر گرفته شده و با اجرای طرح، فعال می‌شوند.

زعفران کاران امسال هم حمایت می‌شوند

رضوی در خصوص قیمت خرید محصول از زعفران کاران اظهار کرد: قرار شده تا زعفران نگین با قیمت هر کیلوگرم ۴۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و زعفران شبه نگین با قیمت هر کیلوگرم ۳۳ میلیون تومان خریداری شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی تصریح کرد: زعفران پوشال مرغوب هر کیلوگرم ۳۲ میلیون تومان، زعفران پوشال معمولی هر کیلوگرم ۳۱ میلیون تومان و زعفران دسته پیچ هر کیلوگرم ۲۵ میلیون تومان قیمت دارد.

او با بیان اینکه ۳۰ درصد مبلغ زعفران خریداری شده به صورت نقدی به کشاورز داده می‌شود، عنوان کرد: محصول خریداری شده تا ۳ ماه به صورت امانتی نگهداشته شده و در صورتی که در بازار آزاد قیمت بیشتر باشد، کشاورز می‌تواند محصول خود را تحویل گرفته و در بازار آزاد عرضه کند.

پاییز، فصل خودنمایی طلای سرخ

هر ساله با فرا رسیدن فصل خزان، کشاورزان خاوران چشم امیدشان به ارغوانی شدن زمین‌هایی است که از آن‌ها طلای سرخ برداشت می‌شود.

زعفران خراسان جنوبی با قدمت ۷۰۰ ساله به دلیل برداشت گل قبل از طلوع آفتاب و به صورت غنچه، از کیفیت بالایی برخوردار است.

پاییز، فصل خودنمایی طلای سرخ

۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از دیار خاوران به زعفران اختصاص یافته و امسال پیش بینی برداشت این محصول ارزشمند ۷۰ تن است.

امسال نیز، چون گذشته کشاورزان این خطه قبل از طلوع آفتاب به معادن ارغوانی خود می‌روند تا مرغوب‌ترین زعفران ایران را برداشت و به بازار عرضه کنند.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*