اخبار خراسان جنوبی/ نخستین رویداد ملی گردشگری کویر در خراسان‌ جنوبی برگزار می‌شود

وقتی خرما از ایران به «ایران» صادر می‌شود

مرکز پژوهش‌‌های مجلس گزارش داد خرمای ایران پس از صادرات به خارج از کشور، دوباره بسته بندی می‌شود و با برچسب‌های کیفی و بهداشتی و بسته بندی‌های دیگر، به بازار حتی به کشور ایران باز می‌گردد.

این مرکز بر اساس آمارها گزارش داده که «سرانه مصرف خرما در داخل ایران در مقایسه با سال‌های پیش به علت افزایش قیمت، در حال کاهش است» و انواع خرما‌های تازه بیشتر از خرما‌های خشک مصرف می‌شود.

ایران با تولید سالانه حدود ۱/۳ میلیون تن خرما، سومین تولیدکننده خرما در جهان شناخته می‌شود. آمار و اطلاعات مربوط به این محصول نشان می‌دهد که ایران سال ۱۳۹۹ با حدود ۲۹۷ میلیون دلار دومین صادرکننده بزرگ خرما در جهان بوده اما پایین بودن متوسط قیمت خرمای صادراتی ایران به کشور‌ها(حدود ۸۸ سنت به ازای هر کیلو) در سال ۲۰۲۰، در مقایسه با قیمت صادراتی کشور‌های دیگر مانند تونس، عربستان، فرانسه، هلند و آمریکا، باعث شده ارزآوری کمتری داشته باشد.

مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین گفته «صادرات خرمای ایران ارزش افزوده پایینی دارد، چون عمدتاً فله‌ای و در بسته بندی‌های بزرگ ۵ تا ۱۰ کیلویی به کشور‌های دیگر صادر می‌شود که بازارپسند نیست و فرصت انجام فرآوری‌های مختلف این محصول را محدود می‌کند.»

این گزارش اضافه کرده ناکارامدی تعاونی‌‎های مرتبط با نخلداران و مکانیزه شدن عملیات داشت و برداشت، از چالش‌های تولید خرماست و نسبت تولید این محصول به میزان فراوری آن در ایران حدود ۷۹ درصد است.

بی‌توجهی صادرکنندگان خرمای ایران به بازارهای هدف

«ناهماهنگی وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی برای صدور جواز تأسیس برخلاف قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی، ناکافی بودن ظرفیت صنایع فراوری و بسته بندی خرما، احداث نشدن واحدهای صنعتی در قطب‌های تولید و استفاده نشدن از فناوری‌های مدرن و به‌‍روز در واحد‌های بسته بندی» از مشکلات تولید خرما در ایران است.

نوآوری پایین در تولید محصولات متنوع از خرما به ویژه در بسته بندی، رعایت نشدن اصول و الزامات استاندارد‌های ملی یا بین المللی، تأمین مالی نامناسب کسب و کار‌های مرتبط با خرما(بهره بانکی بالا، تأمین مالی ناکافی صنایع) و کمبود ظرفیت سردخانه‌ای در بعضی از استان‌های خرماخیز مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان معضلات دیگر تولید این محصول است.

مرکز پژوهش‌های مجلس بی‌توجهی شرکت‌های صادرکننده به ویژگی‌ها و نیاز بازار‌های هدف را یکی از مهم‌ترین علت‌های ضعف نظام بازاریابی محصول خرما دانسته؛ این مرکز همچنین از حضور دلالان خارجی به ویژه هندی‌ها و پاکستانی‌ها و مشکلات تأمین مالی و دریافت گواهی‌های سلامت و بهداشت نباتی به عنوان بخشی از محدودیت‌های تجارت و فروش خرمای ایران نام برده است.

بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش‌ها داده، در میان کشورهایی مانند عربستان، تونس، آمریکا و امارات که از آنها در تولید خرما به نام کشورهای برتر یاد می‌شود، اقداماتی برای «اختصاص تسهیلات مناسب و احداث صنایع تبدیلی و نخلستان‌های مدرن با سامانه‌های آبیاری تحت فشار» انجام شده است.

در این گزارش آمده عربستان با عنوان‌های مقدس مانند خرمای پیامبر، خرمای مدینه و خرمای قدس، محصولش را در ترکیه برندسازی کرده و امارات هم خرما را به گردشگران به عنوان هدیه‌ای محلی و ملی معرفی کرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در بخشی از پیشنهادهایش گفته وزارت جهاد کشاورزی تنها متولی صدور جواز تأسیس فعالیت صنعتی در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی شود و منابع قانون بودجه سالانه کشور هم در حوزه فراوری محصولات کشاورزی، از وزارت صمت به وزارت کشاورزی انتقال پیدا کند.

 

 

 

 

در راستای کاهش آسیب های اجتماعی صورت گرفت؛

محله «موسی بن جعفر» زیر چتر حمایتی بهزیستی

برای کاهش آسیب های اجتماعی در منطقه موسی بن جعفر(ع) بیرجند علاوه بر دستگاه‌هایی چون بهزیستی، ظرفیت های مردمی هم پای کار آمدند.

به گزارش مهر بسیاری از محلات قدیمی شهر بیرجند با مشکلات و آسیب‌های زیادی رو به رو هستند که رفع آن همت همه جانبه دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.

یکی از این محلات، محله موسی بن جعفر (ع) شهر بیرجند است که مردم نجیب و صبور این منطقه با سختی‌های متعددی رو به رو بوده و منتظر اقدام مسئولان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در این محله هستند.

مشکل اعتیاد، اشتغال، مسائل خانواده‌های دارای فرزند معلول و مشکلات مرتبط با افراد سالمند از موارد مورد ابتلاء در این محله است.

شناسایی دو هزار و ۲۰۰ محله

حسن شرفی، مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به طرح توانمندسازی و تحول اجتماع محور محلات کم برخوردار در کشور، اظهار کرد: این طرح در دو هزار و ۲۰۰ محله کشور اجرا می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این طرح در راستای کاهش آسیب‌های این محلات اجرایی می‌شود، بیان کرد: در این طرح دستگاه‌های اجرایی مختلف برای توانمند سازی اقدام می‌کنند.

شرفی با بیان اینکه این محلات توسط کمیته‌های بازآفرینی هر استان انتخاب می‌شود، ادامه داد: هر دستگاه، متولی کاهش آسیب‌های اجتماعی یک محله است که در محله موسی بن جعفر بیرجند هم بهزیستی پای کار آمده است.

بهزیستی پای کار آمد

وی گفت: بهزیستی برای کاهش آسیب‌های این محله و توانمندسازی افراد از شرکای اجتماعی و ظرفیت‌های مردم خود منطقه موسی بن جعفر استفاده خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: برای رسیدن به هدف در خرداد ماه خانه بهزیست را در محله موسی به جعفر بیرجند راه اندازی کرده‌ایم تا مردم به راحتی مراجعه و مشکلات خود را مطرح کنند.

شرفی بیان کرد: البته قبل از اجرای طرح، موضوع را با معاونت سیاسی استانداری خراسان جنوبی در میان گذاشته و در کارگروه‌هایی مسائل مرتبط با خانه بهزیست مطرح شد.

انتخاب بانو یاران محله برای شناسایی خانواده‌های نیازمند

وی گفت: در راستای اجرای این طرح افرادی از خود محله به عنوان شهرداران و بانو یاران محله انتخاب می‌شوند تا خانه به خانه افراد نیازمند را شناسایی و در راستای رفع مشکل آنها اقدام کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: بعد از آن بر اساس نوع نیاز، افراد به خانه بهزیست معرفی می‌شود تا با کمک سایر دستگاه‌های خدمت رسان مشکل این شهروندان عزیز مرتفع شود.

وی بیان‌کرد: خانواده‌های بدسرپرست، بی سرپرست، خانواده‌های دارا فرزند معلول، خانواده زندانیان و خانواده افراد درگیر اعتیاد در این طرح برای رفع مشکل به دستگاه‌های مرتبط معرفی می‌شوند.

شرفی افزود: بعد از شناسایی و رفع مشکل برای توانمند سازی این افراد و اشتغال زایی اقدام می‌شود که در این مرحله معمولاً آنها را به فنی و حرفه‌ای معرفی می‌کنیم.

شناسایی ۴۶۵ خانواده نیازمند در محله موسی بن جعفر

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در محله موسی بن جعفر (ع) ۴۶۵ خانواده نیازمند شناسایی شده است، بیان کرد: به این خانواده‌ها خدمات آموزشی، درمان و … داده شده است.

شرفی یادآور شد: البته هر آنچه در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی منطقه موسی بن جعفر رخ می‌دهد با کمک خود این منطقه است و خانه بهزیست تنها تسهیل گری را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه حدود هزار نفر از افراد فاقد بیمه نیز در این محله شناسایی شد، گفت: این افراد اکنون بیمه شدند و از خدمات مرتبط با آن بهره مند می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: کمیته امداد، هلال احمر و فنی و حرفه‌ای و… نیز در راستای توانمند سازی افراد این محله همکاری‌های بسیار خوبی با ما دارند.

 

 

 

 

 

بیش از ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات برای عشایر خراسان جنوبی ابلاغ شد

بیش از ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات برای عشایر خراسان جنوبی ابلاغ شد

سرپرست اداره‌ کل امور عشایر خراسان جنوبی از ابلاغ ۱۸ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان تسهیلات در راستای زنجیره تولید گوشت قرمز خبر داد و گفت: عشایر واجد شرایط دریافت این تسهیلات به ادارات امور عشایر شهرستان‌ها مراجعه کنند.

محمد ابراهیم ابراهیمی روز ‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از زمان ابلاغ این تسهیلات تاکنون عشایر برای مبلغ چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بانک معرفی شده‌اند و در حال جذب تسهیلات هستند.

وی اظهار داشت: از ابتدای امسال یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به‌صورت قرض‌الحسنه با کارمزد چهار درصد برای تامین علوفه عشایر پرداخت شده همچنین ۶ میلیارد تومان به‌صورت ۱۰ درصد یک ساله به عنوان تسهیلات سرمایه در گردش در اختیار اتحادیه عشایری استان برای تامین علوفه قرار گرفته است.

سرپرست اداره‌ کل امور عشایر خراسان جنوبی  گفت: سازمان امور عشایر ایران در راستای حذف واسطه‌ها و حمایت از جامعه عشایری کشور، طرح زنجیره تولید گوشت قرمز را به مرحله اجرا گذاشته است تا در قالب آن تمامی فعالیت‌های دامداری از مزرعه تا سفره مصرف‌کننده را در سبد حمایتی خود قرار دهد.

وی ادامه داد: براساس این طرح، سالانه تسهیلاتی در اختیار عشایر قرار می‌گیرد تا بتوانند بدون نیاز به سرمایه دیگران، هزینه‌های دام خود را که بیشتر هزینه تغذیه می‌شود، تامین کرده و در پایان سال نیز پس از فروش دام خود به مصرف‌کننده نسبت به بازپرداخت این تسهیلات اقدام کنند.

ابراهیمی با اشاره به تولیدات دامی و لبنی عشایر در سال جاری گفت: از ابتدای امسال عشایر خراسان جنوبی ۱۰ هزار و ۲۱ تُن محصول دامی تولید کرده‌اند که از این مقدار ۶۰۰ تن پشم و کرک، ۳ هزار و ۶۷۰ تن گوشت قرمز و پنج هزار و ۹۳۱ تن شیر بوده است.

وی افزود: عشایر خراسان جنوبی ۹۲۱ هزار و ۹۲۸ رأس دام  را پرورش می‌دهند که از این تعداد ۸۹۴ هزار و ۵۴۱ رأس دام سبک و ۲۷ هزار و ۳۸۷ رأس دام سنگین هستند.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی با توجه به استقرار ۸۰ درصد عشایر این استان در شهرستان‌های مرزی و نقاط صعب‌العبور، از آنان به عنوان مرزبان واقعی و تامین‌کننده امنیت یاد کرد و گفت: ۱۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی را جامعه عشایری تشکیل می‌دهد.

 

مشارکت۱۲۱هزار دانش آموز خراسان جنوبی در انتخابات شورای دانش آموزی/۲-۷

مدیر کل آموزش و پررش خراسان جنوبی، از مشارکت ۱۲۱ هزار و ۷۲۳ دانش آموز دختر و پسر، در انتخابات شوراهای دانش آموزی مدارس استان خبر داد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد، با اعلام این خبر گفت: از این تعداد، ۴۷ هزار ۴۳۳ نفر از دوره دوم ابتدایی، ۴۱ هزار ۷۱۲ نفر ازدوره اول  متوسطه و تعداد۳۲ هزار و ۵۷۸ نفر از دوره دوم متوسطه دراین انتخابات شرکت کردند.

وی، از شورای دانش‌آموزی‌ به عنوان نماد مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌جویی در جامعه یاد کرد و افزود: انتخابات شوراهای دانش آموزی یکی از فرصت هایی است که موجب حضور فعال و با نشاط دانش آموزان در فعالیتهای پرورشی با ابعاد وسیع شده و  زمینه های به ظهور رساندن توانمندی های بالقوه آنان را فراهم می کند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، تأکید کرد: در فرآیند تعلیم و تربیت اسلامی، انتاخبات شوراهای دانش آموزی مدارس  متناسب با فرهنگ اصیل دینی، برنامه ها و فعالیت هایی با هدف بروز و ظهور این علایق و استعدادهای بالقوه طراحی و به اجرا درآمده است.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی،  پرورش اجتماعی مبتنی بر تعالیم انسان ساز اسلام را از دیگر اهداف برگزاری این انتخابات بر شمرد و عنوان کرد: انتخابات دانش آموزی تمرینی برای حضور موثر، خودانگیخته  فعالیت های گروهی، برنامه ها و فعالیت های آموزشی و پرورشی مدارس و کسب آمادگی برای ورود دانش آموزان به عرصه های فرهنگی،اجتماعی،سیاسی و اقتصادی است.

جذب بیش از ۶۰ میلیارد اعتبار در حوزه گردشگری زیرکوه/۲

به‌گزارش امروز خراسان جنوبی، عباس حبیبی برکوک گفت: «۶۱ میلیارد ریال اعتبار در حوزه گردشگری شهرستان جذب شد.»
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زیرکوه افزود: «در سال جاری تأسیسات گردشگری شهرستان شامل مجتمع گردشگری شهر حاجی‌آباد و مجتمع بین‌راهی حاجی‌آباد- خواف برای دریافت تسهیلات از محل اعتبارات گردشگری به مبلغ ۶۱میلیارد ریال به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد:
ضرورت حل و فصل موضوعات کلان استان در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی باید موضوعات کلان استان مورد بررسی قرار گیرد تا شاهد حل و فصل آن باشیم.
به گزارش امروزخراسان جنوبی؛ قناعت با بیان این مطلب در پنجمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان در سال جاری که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند برگزار شد، اظهارداشت: مسئولان استان برای پیگیری مباحث تنها به شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اکتفا نکنند و جلسات تخصصی ذیل شورا را نیز برگزار نمایند.
وی با تأکید بر برگزاری جلسات تخصصی و موردی ذیل شورا، گفت: لازم است با محوریت معاونت اقتصادی استانداری و اتاق بازرگانی بیرجند و با عضویت دستگاه‌ های متولی جلسات تخصصی ذیل شورا در راستای رفع ابهام مسائل برگزار شود و موضوعات کلی و غیرقابل حل به شورا منتقل گردند.
🔹استاندار با ذکر این نکته که مباحث مطرح شده در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی باید از جامعیت بالایی برخودار باشد، عنوان کرد: مسائل ابتدایی و برخی مسائل خرد در جلسات تخصصی مورد بررسی قرار گیرند و لذا باید در این شورا شاهد حل و فصل موضوعات کلان باشیم.
🔹قناعت عنوان کرد: هرچه جلوتر می‌رویم، موضوعات و دستور کارهای شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نسبت به گذشته جدی‌تر و فنی‌تر می شود اما انتظار این است که سطح موضوعات را ارتقاء دهیم و به سمت حل و فصل موضوعات کلان پیش برویم.
🔹وی ادامه داد: اگر براساس خروجی این جلسات بتوانیم مجوز ملی برای حل برخی مسائل استان بگیریم، بسیار ارزشمند خواهد بود.
🔹استاندار با تأکید بر اینکه باید همه استان را در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی ببینیم و مشکلات سایر شهرستان‌ ها هم در این جلسات مطرح شود، بیان کرد: برخی موضوعات و مسائل مطرح شده، فراگیر تمام شهرستان‌هاست و برخی موضوعات خاص و استثنایی می باشند لذا باید بررسی همه موضوعات در دستورکار شورا قرار گیرد.
🔹قناعت بر فعال شدن تمام کمیته‌های اتاق بازرگانی بیرجند در راستای پیگیری مسایل استان تأکید کرد.
🔹وی با اشاره به آغاز طرح نهضت احیای واحد راکد در معاونت اقتصادی استانداری با همکاری دستگاه‌های متولی، گفت: احیای واحدهای راکد یکی از موضوعات و دستورکارهای جدی ما در شورای گفت و گو باشد تا هم گزارشی از وضعیت فعال‌سازی واحدها داشته باشیم و هم مشکلات واحدهایی غیرقابل حل در این شورا مورد بررسی قرار گیرد تا شاهد احیای واحد‌های راکد بیشتری در خراسان جنوبی در راستای رونق تولید باشیم.
🔹استاندار با اشاره به سفر سفیر قرقیزستان به خراسان جنوبی در شنبه هفته آینده (پنجم آذرماه)، عنوان کرد: در این جلسات ظرفیت‌های استان به خوبی توسط مسئولان متولی مطرح شود.
🔹وی افزود: بخش خصوصی، مسئولان دولتی و رسانه‌ها به تبیین ظرفیت‌های موجود بپردازند تا این سفرها رهاورد خوبی برای استان داشته باشد.
🔹به گفته وی؛ بازدید از ظرفیت‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی، دیدار با فعالان اقتصادی و بازدید از ظرفیت‌های گردشگری از مهمترین برنامه‌های این سفر باشد.
🔹استاندار با اشاره به وضعیت متفاوت مناطق مختلف استان، تأکید کرد: عدالت این نیست که در تمام شهرستان‌ ها سایت انتقال صنوف آلاینده ایجاد شود، بلکه در این خصوص باید اولویت را به شهرهای دارای بیشترین مشکل و چالش بدهیم.
🔹قناعت با بیان اینکه موضوع صنوف آلاینده تنها در سه شهر استان جدی است، به روند خوب ارائه زیرساخت‌ها در سایت صنوف آلاینده بیرجند اشاره کرد و گفت: راه دسترسی سایت صنوف آلاینده بیرجند به دلیل یکسری مشکلات کاری زمان‌بر است اما در دستورکار استان قرار دارد.

 

 

🔹وی از معاونین اقتصادی و عمرانی استانداری خواست جلسه ای با حضور دستگاه‌های متولی، شهرداری‌ها و فرمانداران جهت بررسی آخرین وضعیت انتقال صنوف آلاینده در شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، قاینات و بشرویه برگزار کنند و در این جلسه محل تأمین اعتبار طرح انتقال صنوف آلاینده را از اعتبارات ملی، استانی و مصوبات سفر دوم رئیس‌ جمهور مشخص نمایند.

 

 

 

 

معاون امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی خبر داد:
🔸روند مطلوب ایجاد زیرساخت‌ها در سایت صنوف آلاینده بیرجند

🔹معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: روند ایجاد زیرساخت‌های مختلف برق، آب و گاز در سایت صنوف آلاینده بیرجند مطلوب است و به خوبی پیش می‌رود.
🔹به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ جواد اشرفی با بیان این مطلب در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: در شهرک صنوف آلاینده بیرجند، پست شبکه برق قوی هم در حال اجراست.
🔹وی افزود: شهرداری قول صدور مجوز حفاری طرح گازرسانی به سایت صنوف آلاینده را در اسرع وقت داده است.
🔹معاون اقتصادی استاندار متذکر شد: اجرای مسیر دسترسی به صنوف آلاینده به دلیل داشتن مالک شخصی کاری زمان‌بر است ولی در اولویت برنامه ها قرار دارد.
🔹اشرفی در ادامه با اشاره به اینکه برای پذیرش پروانه معادن به عنوان وثیقه بانکی، جلسه‌ای با حضور بانک‌های متولی برگزار شده ، بیان کرد: در این جلسه بانک‌های متولی ۴۰ و ۵۰ درصد پروانه معدنی را به عنوان وثیقه قبول می‌کنند همچنین ماشین آلات هم مشروط به نو بودن به عنوان وثیقه توسط بانک قبول می‌شود.
🔹وی تصریح کرد: معادن کاران می‌ توانند تسهیلات مورد نیاز خود را از محل اوراق گام تأمین کنند.
🔹معاون اقتصادی استاندار از اختصاص هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال خرد به خراسان جنوبی خبر داد و گفت: از این محل به هر متقاضی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.
🔹وی خاطرنشان کرد: همچنین امسال از محل تسهیلات بند «الف» تبصره ۱۸، ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به خراسان جنوبی اختصاص یافته است.
🔹اشرفی در پاسخ به انتقاد برخی افراد در خصوص نبود عدالت در پرداخت تسهیلات، گفت: تاکنون هیچ واحد تولیدی و‌ صنعتی از یک محل دو دفعه تسهیلات دریافت نکرده مگر اینکه طرح توسعه‌ای ارائه داده باشد.
🔹وی از اختصاص ۴۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از محل تبصره ۱۶ برای اصناف استان گفت و اظهار داشت : متولی و تصمیم گیرنده در خصوص پرداخت این منبع اعتباری سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

 

 

 

 

مروری بر شرایط مرزشینی در شرق کشور/کوچ مرزنشینان باپایان یک مصوبه

گذشته از مشکلات مرتبط با قهر طبیعت و خشکسالی‌های پیش رو، مصائبی مانند توقف دو ساله سهمیه سوخت مرزنشینان خراسان جنوبی گلایه‌های زیادی را ایجاد کرده و زنگ خطر کوچ آن‌ها را به صدا در آورده است.

به گزارش مهر خراسان جنوبی با داشتن چهار شهرستان مرزی زیرکوه، نهبندان، سربیشه و درمیان و ۳۶۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، به عنوان استانی مرزی شناخته شده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

علی رغم نقش حیاتی مرزنشینان در حفظ امنیت مرزها و مناطق مرزی، خراسان جنوبی آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و نیاز مند توجه است. عدم پرداخت سهمیه سوخت مرزنشینی طی دو سال گذشته از مهم‌ترین دغدغه‌هایی بوده که پای مرزنشینان را به دایره گلایه و انتقاد کشانده است.

خشکسالی‌های چندین ساله بسیاری از نقاط مرزی را خالی از سکنه کرده و مهاجرت بسیاری از جوانان مرزنشین را رقم زده اما هنوز هم اجرای برخی از طرح‌ها اعم از سهمیه سوخت مرزنشینان نه تنها روزنه‌های امید را در دل این قشر باز کرده بود بلکه مهاجرت معکوس را به دنبال داشت.

در شرایطی که خشکسالی بسیاری از داشته‌های مرزنشینان را به تاراج برده، شایسته نیست چتر حمایت مسئولان بسته بماند و این مردمان غیور زیر باران مشکلات اوقات تلخی را گذران کنند.

پایان ناخوش یک مصوبه

اگرچه دولت باهدف حمایت از معیشت مرزنشینان طرح‌هایی اعم از سهمیه سوخت مرزنشینان به خصوص کارت بارزگانی و سهیم شدن مرزنشینان در درآمدهای ارزی و صادرتی را در دست اجرا دارد اما توقف در اجرای طرح‌ها دغدغه‌ای جدی است.

در جلسه هیئت وزیران در هشتم تیر ۱۳۹۹، با هدف ارتقای توان اقتصادی ساکنین روستاهای مرزی شعاع (۲۰) کیلومتری مرز و تخصیص سهمی از درآمدهای حاصل از صادرات زمینی فرآورده‌های نفتی، تعیین سهمیه فروش سوخت به مرزنشینان، به تصویب رسید. به موجب این مصوبه، از ابتدای سال ۱۳۹۹، سهمیه کل سوخت نفت گاز تخصیصی به ساکنین روستاهای مرزی مشمول این تصویب نامه، در سال، برابر ۴۵۰ (ماهانه برابر با ۵/۳۷) میلیون لیتر نفت گاز برآورد شد. همچنین سهمیه هر خانوار مرزنشین مشمول این تصویب نامه، در سال حداکثر ۱۵۰۰ لیتر نفت گاز (مجموعاً در سقف مذکور) تعیین شد.

اما متأسفانه گویا از همان اواخر سال ۱۳۹۹ به بعد، دیگر عوائد سهمیه سوخت مرزنشینی برای مرزنشینان استان واریز نشده و علی رغم وعده‌های چندباره، با گذشت دو سال هنوز هم خبری از پرداخت آن نیست.

از سویی دیگر تعطیلی یا نیمه تعطیلی در بازارچه‌های مرزی سد بزرگی در مسیر ارتعاش مرزنشینان ایجاد کرده است. بازارچه‌هایی که می‌تواند منبعی بزرگ برای کسب درآمد مرزنشینان باشد و اقتصاد خراسان جنوبی را هم متحول کند، در لا به لای برخی تصمیمات از سوی افغانستان قفل تعطیلی خورده و نیازمند همت ویژه مسئولان در رایزنی‌ها با کشور همسایه است.

وضعیت مرزنشینان مطلوب نیست

مصطفی نخعی، رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی چندی پیش در سفر رئیس قوه قضائیه به خراسان جنوبی از وضعیت مرز و مرزنشینان گلایه کرد و گفت: وضعیت مرزنشینان ما به هیچ وجه مناسب نیست و از روند کند رسیدگی‌ها برای مرزنشینان گلایه مند هستیم.

وی با بیان اینکه هر هفته جوانان ما در جاده و به واسطه قاچاق سوخت جان خود را از دست می‌دهند، افزود: در رسیدگی به وضعیت مرزنشینان کم کاری‌هایی شده که در این حوزه‌ها باید پرونده‌ای با عنوان ترک فعل تشکیل شود.

نخعی همچنین طی جلسه‌ای با معاون وزیر کشور بروکراسی اداری و تغییر مکرر قوانین را بلای جان صادرات به افغانستان اعلام و اظهار کرد: در گذشته سود حاصل از عوائد سوخت مرزنشینی در راستای ماندگاری جمعیت در نقاط مرزی واریز می‌شد اما از اسفند ماه سال ۱۳۹۹ پرداخت نمی‌شود.

مروری بر شرایط مرزشینی درشرق کشور/کوچ مرزنشینان باپایان یک مصوبه

ضرورت صدور مجوز کوله بری در استان

به گفته رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی صدور مجوز کوله بری باید در مرزهای خراسان جنوبی مانند سایر استان‌های مرزی باشد.

استاندار خراسان جنوبی هم چندی پیش در شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کار گروه توسعه صادرات استان خواستار اصلاح و بازنگری در قانون ساماندهی مبادلات مرزی مصوب مهرماه ۱۳۸۴، شد و گفت: پرداخت سود حاصل از عوائد سوخت مرزنشینی باید برای استان‌های مرزی مجدد برقرار شود زیرا باعث تثبیت امنیت و پایداری جمعیت مرزنشینان می‌شود.

قناعت افزود: نیاز است شعاع مرزنشینی در خراسان جنوبی از ۲۰ کیلومتر به ۵۰ کیلومتر افزایش یابد تا جمعیت بیشتری از عوائد سوخت مرزنشینی استفاده کنند.

قطع امید مرزنشینان از یارانه سوخت

یکی از مرزنشینان منطقه گزیک درمیان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات مرزنشینان بیان کرد: در شرایطی که تمام مسائل به‌ویژه تحصیل وابسته به اینترنت شده، بستر استفاده از تلفن و زیرساخت‌های اینترنتی برای بسیاری از مرزنشینان فراهم نیست.

عطایی با اشاره به سهمیه سوخت مرزنشینی بیان کرد: مردم امیدی به استمرار این یارانه ندارند چراکه علی‌رغم برنامه‌ریزی‌شان بر روی این سهمیه، طی چند ماه گذشته پرداخت‌نشده است.

وی با بیان اینکه سال ۹۹ آخرین واریزی این سهمیه بوده است، اظهار کرد: قرار است اتحادیه مرزنشینان دستخوش تغییراتی شود که امید است افراد جدید با پیگیری بیشتر حق مرزنشینان را احیا کنند.

عطایی با اشاره به شعاع حمایت از مرزنشینان بیان کرد: با توجه به اینکه تراکم جمعیت در مناطق مرزی استان کم اما پراکندگی‌ها زیاد است، شعاع مرزنشینی در استان باید افزایش یابد.

وی با گلایه از کمرنگ شدن فعالیت تعاونی‌های مرزنشین بیان کرد: تعاونی‌هایی که قرار بود سالیانه مبلغی در سبد حمایتی مرزنشینان قرار دهند، کم فروغ شده و نیازمند پویایی هستند.

حرف‌های ناگفته مرزنشینان

یکی دیگر از مرزنشینان منطقه زیرکوه هم به خبرنگار مهر گفت: قبلاً سهمیه سوخت مرزنشینان توسط اتحادیه مرزنشینان و با ساز و کار خاص خود به خانوارهای مرزنشین ساکن در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز پرداخت می‌شد.

عبدالهی ادامه داد: از زمانی که پرداخت این سهمیه توسط استانداری انجام شد، بعد از چهار مرحله واریز و حدوداً از اواخر سال ۱۳۹۹، پرداخت آن کلاً متوقف شد و پس از گذشت دو سال، هنوز هم این سهمیه به مرزنشینان پرداخت نشده است.

وی با اشاره به اینکه پرداخت مستمر این یارانه باعث مهاجرت معکوس می‌شود، بیان کرد: البته ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی نقش موثرتری بر رونق معیشت مرزنشینان دارد که خواستاریم برنامه‌های مسئولان به سمت کارآفرینی در مناطق مرزی سوق یابد.

مروری بر شرایط مرزشینی درشرق کشور/کوچ مرزنشینان باپایان یک مصوبه

عبدالهی بیان کرد: متأسفانه قطع این سهمیه و بیکاری در مرز، دوباره سبب مهاجرت خانوارهای مرزی به شهرهای اطراف شده که این موضوع امنیت مرز را هم به مخاطره می‌اندازد.

وی بیان کرد: شغل اصلی ساکنان مناطق مرزی دامداری است، اما متأسفانه از عشایر و دامدار هیچ حمایتی نمی‌شود در حالی که اگر دامداری از بین برود شغل‌های زیاد دیگری هم در پی آن از بین خواهد رفت.

عبدالهی با اشاره به کاهش جمعیت دام در مناطق عشایری بیان کرد: سال گذشته ۱۵۰ رأس گوسفند داشتم که اکنون تعداد آن به کمتر از ۵۰ رأس رسیده است.

وی با بیان اینکه به ناچار برای تأمین آذوقه و نهاده، باید تعدادی از این گوسفندان را هم به فروش برسانم، افزود: سال ۱۳۹۸ قیمت گوشت بره کیلویی ۵۱ هزار تومان و قیمت جو کیلویی ۱,۸۰۰ تومان بود، اما الان قیمت گوشت ۶۵ هزار تومان و جو ۱۳ هزار تومان شده که برای دامدار صرفه‌ای ندارد.

سکوت تعاونی‌ها در سایه مشکلات

حبیب محمدی، رئیس شورای اسلامی بارنجگان زیرکوه هم در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: پرداخت عوائد حاصل از سوخت مرزنشینی باعث رونق جامعه مرزی استان شده بود که متأسفانه از ۲۰ ماه گذشته پرداخت نشده است.

وی با اشاره به وضعیت اشتغال مرزنشینان بیان کرد: بازارچه مرزی یزدان در ۵۰ کیلومتری روستای بارنجگان واقع شده اما در بحث صادرات و واردات، هیچ گونه صادرات و وارداتی در سال‌های قبل انجام نشده است.

محمدی ادامه داد: ۹ سال پیش مردم صبح برای کار به بازارچه یزدان می‌رفتند ولی مدتی است که تعطیل و نیمه فعال است و چیزی عاید مردم نمی‌شود.

وی با اشاره به مشکلات روستاهای مرزی از جمله خشکسالی‌ها، گرانی نهاده‌های دامی و طرح‌های خرید دام بدون صرفه، اظهار کرد: با خشکسالی‌های پیش رو ۱۰ درصد چرا در بیابان بوده و ۹۰ درصد خوراک گوسفند در خانه است‌.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم در گفتگو با مهر با اشاره به سوخت مرزنشینان بیان کرد: مصوبه سوخت مرزنشینان سال ۹۱ بوده و با تأخیر ایجاد شده در کل استان‌ها، در خراسان جنوبی سال ۹۴ اجرایی شد.

مروری بر شرایط مرزشینی درشرق کشور/کوچ مرزنشینان باپایان یک مصوبه

افزایش شعاع مرزنشینی

علی صادقی ادامه داد: تا سال ۹۹، سهمیه سوخت مرزنشینان را در اختیار استان‌ها قرار می‌دادند و استان‌ها بعد از فروش، مبلغ را به شرکت نفت داده و سود به حساب مرزنشینان واریز می‌شد.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه جدید هیئت وزیران در تاریخ ۱۱ تیر ۹۹، متأسفانه به صورت متمرکز تصمیم‌گیری کردند و در آن قید شد که شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی به نمایندگی از خانوارهای مشمول سوخت مرزنشینان سهمیه سوخت از مرزهای زمینی را صادر کند، گفت: همچنین شرکت نفت ۲۰ درصد سود حاصل را به سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها واریز کند و این سازمان ۸۰ درصد آن وجه را به حساب مرزنشینان واریز کند مابقی را به حساب وزارت کشور بریزد تا در زیرساخت‌ها هزینه شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: آخرین واریزی مهرماه ۹۹ بوده که مبلغی به حساب مشمولین واریز شد و مکاتبات و پیگیری‌ها منجر به نتیجه نشده است.

وی با بیان اینکه در مصوبه قبلی شعاع برای مرزنشینان ۲۰ کیلومتر تعیین شده بود که با پیگیری‌های انجام شده به ۳۵ کیلومتر در استان افزایش دادیم، گفت: در دور دوم سفر رئیس جمهور افزایش شعاع مرزنشینی تا ۵۰ کیلومتر را پیگیری می‌کنیم.

توسعه روابط تجاری اولویت مسئولان

صادقی بیان کرد: بر اساس مصوبه‌ای در سال ۸۹، شعاع مشمول تسهیلات مبادلات مرزی در خراسان جنوبی و سیستان بلوچستان ۵۰ کیلومتر است بنابراین به استناد این مصوبه خواستار افزایش شعاع سهمیه سوخت هستیم.

وی با بیان اینکه اگرچه واریز سوخت مرزنشینان خوب است اما اقدامی مقطعی برای کمک به درآمد مرزنشینان است، افزود: فعال کردن ظرفیت‌های اقتصادی مرزی در دستور کار ویژه است.

صادقی توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه را از اولویت‌های کاری دانست و گفت: توسعه روابط تجاری نیازمند فعال کردن بازارچه‌های مرزی است.

وی با بیان اینکه در شهریورماه ۱۴۰۰ خرده فروشی در بازارچه مرزی یزدان فعال شد، افزود: در سال ۱۴۰۰ بیش از دو میلیون دلار صادرات و در شش ماه امسال هم ۲۰۰ هزار دلار صادرات از این بازارچه داشته‌ایم.

صادقی با بیان اینکه متأسفانه طرف افغان برای گسترش روابط تجاری همکاری مطلوبی ندارد، اظهار کرد: در این راستا برنامه‌هایی در دست اقدام داریم که امید است به خروجی خوبی منجر شود.

کوه گرد، مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت بازارچه‌های مرزی بیان کرد: در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی یکی از تأکیدات مهم بحث استفاده از ظرفیت مرز و بازارچه‌های مرزی استان بود.

وی با بیان اینکه با گذشت یک سال و نیم از این سفر اتفاقات بسیار خوبی در مرز ایران و افغانستان صورت گرفته است، افزود: مجوز ورود موقت خودروی سواری برای تجار و فعالان اقتصادی کشور افغانستان اخذ شده است که این موضوع نیز منجر به افزایش تبادلات تجاری خواهد شد.

مروری بر شرایط مرزشینی درشرق کشور/کوچ مرزنشینان باپایان یک مصوبه

مالیات بر فقر مرزنشینی

رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلات مرزنشینان خراسان جنوبی بیان کرد: متأسفانه مالیات‌های غیر عادلانه بر مرزنشینان تحمیل می‌شود که نابود کننده این قشر است.

الله نظر اسعد زاده با بیان اینکه افزایش هزینه‌های زندگی، بالا رفتن سقف مخارج عمومی، گرانی‌های پیش رو و از بین رفتن درآمدهای کشاورزی از دیگر مشکلات این جامعه است، گفت: ناهماهنگی اقلام سهمیه مرزنشینان از دیگر مشکلات پیش رو بوده چراکه اقلام مورد نظر کارایی برای این قشر ندارد.

وی ادامه داد: حذف صادرات اجباری، اصلاح فهرست اقلام سهمیه‌ای با درخواست استان و اجازه واردات محصولات و تولیدات از افغانستان از دیگر راهکارهای پیش رو برای رفع مشکلات مرزنشینان است.

قانون ساماندهی مبادلات مرزی نیازمند اصلاح است که می‌طلبد مورد توجه قرار گیرداسعد زاده خواستار رفع مشکلات کارت‌های الکترونیک مرزنشینان شد و گفت: قانون ساماندهی مبادلات مرزی نیازمند اصلاح است که می‌طلبد مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بازارچه‌های مرزی به نام مرزنشینان بوده اما مرزنشینان در آن نقشی ندارند، افزود: علی رغم امکانات و ظرفیت‌های موجود در مرز، از مرزنشینان تنها به عنوان کارگر استفاده می‌شود.

رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی بیان کرد: از مسئولان خواستاریم به مرزنشینان اجازه واردات ماشین آلات سنگین فرسوده یا دست دوم از افغانستان برای راهسازی، کشاورزی، معدن کاری و خدمات بدهند.

وی با بیان اینکه همچنین اجازه مبادله کالای پایاپای و ورود تولیدات داخلی افغانستان مانند خشکبار داده شود، گفت: همچنین خواستار عزم جدی و مشارکت همه دستگاه‌ها در خصوص رفع مشکلات موجود و ایجاد بستر مناسب برای شروع مجدد فعالیت تعاونی‌ها و برون رفت از زمین گیر شدن فعلی هستیم.

اسعد زاده با گلایه از توقف سهمیه سوخت مرزنشینان بیان کرد: با واریز این سهمیه مهاجرت معکوس داشتیم اما با قطع این سهمیه مجدد مرزنشینان به دیگر شهرها مهاجرت می‌کنند.

در حالی که مرز ظرفیتی عظیم برای مرزنشینان است اما مرزنشینان در خراسان جنوبی محروم از اشتغال‌های مرزی هستند. مناطقی که سال‌ها پیش مکانی برای امرار معاش بودند امروز جای خود را به سرمایه گذاران داده و مرزنشینان را گاهی به صورت مقطعی به کارگری می‌گمارند.

آنچه مسلم است تنها نشستن بر صندلی مسئولیت و تصمیم گرفتن برای مرزنشینان کاری از پیش نمی‌برد. سال‌هاست که از وضعیت نامطلوب مرزنشینی در خراسان جنوبی قلم می‌زنیم و صدای این مردم را به گوش مسئولان می‌رسانیم اما نه تنها زخمی از مرزنشینان مرهم نمی‌شود بلکه برخی قوانین همچون نمک پیکره جامعه مرزی را می‌سوزاند. آیا وقت آن نرسیده که تصمیمات از چارچوب کاغذ و مصوبه خارج شده و پیگیری‌ها بیش از این مورد توجه قرار گیرد؟

 

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی خواستار شد؛

نمایشگاه های تجاری در بیرجند و قرقیزستان برگزار شود

 نمایشگاه های تجاری در بیرجند و قرقیزستان برگزار شود

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: از متولیان خواستاریم در سفر سفیر قرقیزستان به بیرجند، برنامه ریزی لازم برای انعقاد تفاهم نامه و برپایی نمایشگاه های تجاری انجام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ذاکریان صبح شنبه در جلسه هماهنگی سفر سفیر قرقیزستان به بیرجند، بیان داشت: کشاورزی قرقیزستان بیشتر بر پایه کشاورزی و در مرحله بعد صنعت است لذا ضرورت دارد فهرستی از محصولات مورد نیاز این کشور برای صادرات به قرقیزستان تهیه شود.

وی با اشاره به اینکه صنایع غذایی، کاشی و سرامیک و محصولات مزیت دار استان از قابلیت صادرات به این کشور برخوردارند، افزود: انعقاد تفاهم نامه تجاری، برگزاری نمایشگاه در بیرجند و قرقیزستان، برنامه‌ریزی برای سفر هیأتی از استان به این کشور برای مشاهده پتانسیل‌های قرقیزستان از جمله مواردی است که در این سفر می‌تواند موردتوجه قرار گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم گفت: کویر یکی از جاذبه‌های خوب استان برای سرمایه گذاری است که در صورت امکان در این سفر به آن توجه شود.

شاهوردی باغ و عمارت جهانی اکبریه، باغ و عمارت رحیم آباد، بافت تاریخی و موزه‌های موجود در بیرجند را از جمله آثار تاریخی دانست که برای بازدید سفیر قرقیزستان از آنها، می‌تواند در نظر گرفته شود.

به گفته وی، حضور رایزن فرهنگی قرقیزستان در این سفر فرصت بسیار مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های خراسان جنوبی برای جذب سرمایه گذاری این کشور در بخش‌های مورد نظر است.

معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی خبر داد:
سفیر کشور قرقیزستان به خراسان جنوبی سفر می کند/۲

خواهر خواندگی یک شهر‌ خراسان جنوبی با یک شهر‌ قرقیزستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی از سفر سفیر قرقیزستان به استان خبر داد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ جواد اشرفی با اعلام این خبر در جلسه هماهنگی سفر سفیر قرقیز ستان به بیرجند اظهار کرد: برای این که این سفر خروجی مناسبی برای استان داشته باشد، دستگاه های اجرایی پیشنهاد های خود را برای این منظور ارائه کرده اند که در چند سر فصل باید عملی شوند.
وی با بیان این که سفر سفیر قرقیزستان به بیرجند باید دارای خروجی کاربردی باشد، تصریح کرد: انجام این مهم جز با برنامه ریزی مناسب امکانپذیر نیست.
به گفته وی؛ صنایع دستی و میراث فرهنگی،کشاورزی، امور اقتصادی و تجارت، دانشگاه‌ها، صنایع و معادن از مهمترین ظرفیت‌های خراسان جنوبی است که باید برای افزایش همکاری با کشور قرقیزستان مورد توجه قرار گیرند.
معاون اقتصادی استاندار با بیان این که درصدد هستیم در این سفر تفاهم نامه ای برای تبادلات تجاری منعقد شود، ادامه داد: بازدید از منطقه ویژه اقتصادی، نشست با فعالان اقتصادی ، بازدید از برخی واحدهای تولیدی، حضور در جمع رؤسای دانشگاه های استان و دیدار با استاندار از جمله برنامه های پیش بینی شده برای این سفر است.
اشرفی گفت: تهیه طرح توجیهی خواهر خواندگی یکی از شهرهای استان با یکی از شهرهای قرقیزستان از دیگر برنامه های مورد نظر است.
وی افزود : یکی از آسیب های بزرگ در تجارت با افغانستان این است که برای ایجاد بازار در این کشور اقدام نکرده ایم که باید اقدام لازم در این خصوص صورت گیرد.
معاون اقتصادی استاندار اظهار داشت: یکی از دغدغه های استان، عدم ماندگاری و دوام مدت حضور مسئولان نمایندگی وزارت خارجه در استان و رفتن آنها کمتر از دو سال است.
اشرفی تصریح کرد: باید مسئولان نمایندگی وزارت امور خارجه حداقل ۲ سال کامل در استان مستقر شوند ولی متأسفانه فعالیت خدمتی همه آنها از یک سال فراتر نمی‌رود.

دانشگاه بیرجند با ۱۷ کشور جهان تعامل علمی دارد/۲

 

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه ۸۵۰ دانشجو خارجی در دانشگاه های استان تحصیل می کنند، ادامه داد: از این تعداد ۵۸۰ نفر در دانشگاه دولتی، ۲۱۴ نفر در دانشگاه آزاد، ۸۵ نفر دانشگاه علوم پزشکی و ۲ نفر در دانشگاه پیام نور مشغول به تحصیل هستند.

 

احمد لامعی با اشاره به اینکه دانشگاه بیرجند با ۱۷ کشور جهان تعامل علمی دارد، افزود: ۲۰ پایان نامه مشترک با کشورهای مختلف در حال حاضر در دستور کار دانشگاه بیرجند قرار دارد.

 

لامعی با تاکید بر اینکه دانشگاه بیرجند در زمینه علمی و تخصصی از جایگاه فراملی برخوردار است، بیان کرد: دانشگاه بیرجند در سال ۱۴۰۱ از توانمندی ها و قابلیت های بالایی برخوردار است و این توانایی را دارد تا با کشور قرقیزستان همکاری لازم را داشته باشد.

 

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه به دو موضوع اقتصاد و اندیشه در سفر سفیر قرقیزستان به خراسان جنوبی توجه شود، گفت: این دو موضوع در جهت پیشرفت و توسعه خراسان جنوبی از اهمیت بالایی برخوردار است و آمادگی لازم جهت تعامل با کشور قرقیزستان در زمینه های علمی را داریم.

 

احمد لامعی در نشست هماهنگی سفر سفیر قرقیزستان به بیرجند اظهار داشت: در قرقیزستان ۱۹ دانشگاه و در خراسان جنوبی ۴۸ دانشگاه و آموزشگاه عالی وجود دارد.

 

آسمانی شدن مادر شهید سید یونس حسینی/۲

مادر شهید سید یونس حسینی به فرزند شهیدش پیوست.

زلیخا خانی مادر شهید سید یونس حسینی در سن۸۶ به علت کهولت سن و بیماریآسمانی شدن مادر شهید سید یونس حسینی دعوت حق را لبیک گفت .

پیکر این مرد شهید ظهر امروز در جوار فرزندش در روستای تخته جان آرام می گیرد .

شهید سید یونس حسینی ۲۸  آبان سال ۶۲  در عملیات والفجر در پنجوین عراق  به شهادت رسید .

 

 

 

 

 

 

به همت خادمیاران رضوی صورت می‌گیرد

ارائه خدمات درمانی رایگان به محرومان در بیرجند/۷

جانشین درمانگاه امام رضا (ع) بیرجند از ارائه خدمات درمانی رایگان به محرومان در درمانگاه امام رضا بیرجند خبر داد.

حسینی فخر جانشین درمانگاه امام رضا (ع) بیرجند گفت: درمانگاه امام رضا (ع) بیرجند که در مسجد الحسین جوادیه قرار دارد روزانه به ۵۰ تا ۶۰ نفر خدمات درمانی رایگان یا با تخفیف ۹۰ درصدی ارائه می دهد.

او با اشاره به اینکه از ابتدای سال حدود ۶۰ هزار نفر از خدمات درمانی درمانگاه امام رضا (ع) بهره‌مند شده اند افزود: در این درمانگاه علاوه بر پزشکان عمومی، طب سنتی، داندانپزشکی و پزشکان متخصص از جمله زنان و زایمان، قلب، مغز و اعصاب، داخلی و.. مشغول به خدمات به محرومین هستند.

حسینی فخر با بیان اینکه افراد محرومی که دچار بیماری هستند از سوی گروه‌های رضوی در مساجد محلات شناسایی می‌شوند اظهار‌ کرد: این افراد گاهی به دلیل نداشتن توانایی آمدن به درمانگاه با خودروی درمانگاه به این محل آورده می شوند و ویزیت پزشکان به صورت رایگان برایشان صورت می گیرد و حتی خرید دارو نیز برایشان انجام می‌شود.

جانشین درمانگاه امام رضا (ع) بیرجند عنوان کرد: پذیرش بیماران در این درمانگاه همه روزه از ساعت ۷ صبح تا ۱۹ شب انجام می‌شود.

 

 

 

برگزاری جشن بزرگ«همه هوادار ایران» و تجلیل از ورزشکاران مدال آور

برگزاری جشن بزرگ«همه هوادار ایران» و تجلیل از ورزشکاران مدال آور

در آستانه رقابت های جام جهانی ۲۰۲۲ جشن بزرگ فرهنگی ورزشی«همه هوادار ایران» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در فرهنگسرای بیرجند با حضور جمعی از مسئولان و ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی امروز در این مراسم گفت: جشن بزرگ «همه هوادار ایران» در آستانه جام جهانی ۲۰۲۲ بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور جمعی از ورزشکاران استان برگزار می شود.

علی فرخنده با بیان اینکه پیشرفت های امروز کشور حاصل خون ۵ هزار شهید ورزشکار دوران دفاع مقدس است، افزود:۱۵۵ هزار شهید دفاع مقدس، جوان مجرد بودند که جا دارد سیره و روش زندگی این شهدای عزیز الگوی جوانان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در تاریخ اسلام و انقلاب و بیانیه گام دوم انقلاب از جوان به معنای امید به آینده، خودآگاهی، اعتماد به نفس و خودباوری یاد شده است، ادامه داد: شرایط موجود این ضرورت را به وجود آورده است که در راستای بیانیه گام دوم انقلاب، با شور و نشاط و خودباوری، آینده خویش را بسازیم.

برگزاری جشن بزرگ«همه هوادار ایران» و تجلیل از ورزشکاران مدال آور

ورزشکاران مانند مجاهدان فی سبیل الله

رئیس هیات ووشوی خراسان جنوبی هم در این مراسم با تشکر از ورزشکاران استان که با اراده ای فولادی در میادین مختلف ورزشی برای خراسان جنوبی افتخار آفریدند، گفت: یک ورزشکار باید رنج و سختی های بسیاری را تحمل کند تا برای هم وطنان خود افتخار آفرینی کند.

حجت الاسلام وحید خرمشاد اظهار کرد: ورزشکاران مانند مجاهدان فی سبیل الله هستند که در میادین بین المللی پرچم ایران اسلامی را به اهتزار در می آورند.

به گفته وی از آن جایی که دشمنان هیچ گاه از دشمنی خود با مردم ایران کوتاه نخواهند آمد، ملت ایران اسلامی با توکل بر خداوند متعال در برابر همه دشمنان خود ایستاده اند.

برگزاری جشن بزرگ«همه هوادار ایران» و تجلیل از ورزشکاران مدال آور

وی با بیان اینکه ضعف هایی در امور مختلف کشور وجود دارد، افزود: پیشرفت های که در بخش های مختلف بهداشت و درمان، هسته ای، تولید تجهیزات نظامی و… در شرایط تحریم داشته ایم سبب ارتقای رتبه علمی ایران در جهان شده است.

خرمشاد تاکید کرد: همه این پیشرفت ها در زیر سایه اسلام بوده است و دشمن تلاش بسیاری انجام می دهد تا پیشرفت این ملت را در عرصه های مختلف متوقف کند.

برگزاری جشن بزرگ«همه هوادار ایران» و تجلیل از ورزشکاران مدال آور

تجلیل از ۵۶ ورزشکار مدال آور

در این جشن که با به اهتزاز در آمدن پرچم زیبای سه رنگ جمهوری اسلامی ایران و خواندن سرود های حماسی و نوای خوش مرشدان و حرکات زیبای ورزش باستانی همراه بود از ۵۶ مدال آور ورزشکار خراسان جنوبی در رقابت های جهانی، آسیایی، بین المللی و المپیاد استعداد های برتر و همچنین روسا، نایبان رئیس و مربیان این رشته های ورزشی تجلیل شد.

در بین ورزشکارانی که در این مراسم از آنها تجلیل شد نام ورزشکارانی چون نجمه خدمتی، مهسا کدخدا، جواد سلمانی، متین سیروسی، پوریا ایوبی و…وجود داشت که در میادین بین المللی و آسیایی برای مردم خراسان جنوبی بارها افتخار آفرینی کرده اند.

این جشن با همکاری فرمانداری و شهرداری بیرجند، اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل آموزش و پرورش و صدا و سیمای استان و سازمان بسیج ورزشکاران خراسان جنوبی برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

لزوم حمایت و تقویت حضور زنان در صنعت آب و برق

 

لزوم حمایت و تقویت حضور زنان در صنعت آب و برق

مشاور امور زنان و خانواده وزیر نیرو برلزوم حمایت و تقویت حضور زنان در صنعت آب و برق تاکید کرد.

نشست هم‌اندیشی مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده با بانوان شاغل در صنعت آب و برق خراسان جنوبی با حضور مشاورین امور بانوان شرکت‌های مادر تخصصی زیر مجموعه وزارت نیرو، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی و مدیران و بانوان شاغل در صنعت آب و برق استان برگزار شد.

فعالیت ۱۳۸ نفر بانو در صنعت آب  و برق خراسان جنوبی

مشاور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در امور بانوان و خانواده در این جلسه به بیان گزارشی از عملکرد حوزه بانوان صنعت آب و برق پرداخت.

سامره مهربان اظهار داشت: از مجموع شاغلین در صنعت آب و برق ۱۳۸ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۱۶ درصد بانوان در سطوح مدیریتی پایه و ۱۱ درصد در سطوح مدیریتی میانی شاغل هستند.

وی اجرای طرح سلامت و غربالگری بیماری های زنان، استفاده از مرخصی ۹ ماهه زایمان، اجرای کاهش ساعت کاری برای بانوان همکار دارای فرزند کمتر از ۶ سال، پرداخت هزینه‌های مهد کودک به بانوان همکار از جمله این اقدامات است.

مشاور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی یادآور شد:  برگزاری دوره آموزشی جمعیت شناسی و فرهنگ افزایش جمعیت در راستای تحکیم بنیان خانواده، دوره آموزشی نقش نقش حجاب در حفظ حریم خانواده از دیگر اقدامات انجام شده است.

ایجاد  تعادل بین زندگی و محیط کار رمز موفقیت بانوان است

مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده وزارت نیرو  نیز در این مراسم اظهار داشت: با توجه به اینکه خدمات مهمی در صنعت آب و برق کشور انجام شده، به عنوان شاغلین در این حوزه جهاد تبیین را باید به خوبی انجام دهیم.

سمیه خداپرست با بیان اینکه باید تعادل بین خانواده و محیط کار را به درستی انجام دهیم افزود: به گفته رهبری ما داریم الگوی سومی از زن مسلمان را ارائه می‌کنیم.

وی بر تلاش بانوان برای تحقق جوانی جمعیت تاکید کرد و گفت: این مسئله با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا چند سال آینده یک چهارم جمعیت کشور پیر می‌شوند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

برگزاری جلسه هم‌اندیشی با بانوان شاغل در صنعت آب و برق، بازدید از تاسیسات و حضور در جلسه شورای انسجام بخشی مدیران عامل صنعت آب و برق استان از دیگر برنامه‌های این سفر است.

 

 

 

 

 

بیانیه رئیس دانشگاه بیرجند در گرامیداشت هفته بسیج

بسیج، نماد شکوه و نشان افتخار انقلاب و آشناترین واژه قاموس فداکاری و ایثار است که به دست مسیحایی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی بر تارک عزّت این سرزمین درخشید. هماره این یادگار بزرگ یادآور رشادت‌ها و جان‌نثاری‌های یگانه مردانی است که در هشت سال دفاع مقدس و صیانت از امنیت و ولایت، هستی خویش را به راه خدا اهدا نمودند تا نام ایران و بیرق اسلام بر فراز جهان زنده و در اهتزاز باشد. اینک که میراث‌دار این شجره طیبه هستیم برماست که در سنگر علم و اندیشه و تفکّر و تبیین ارزش‌های اصیل اسلامی و دستاوردهای انقلاب اسلامی، همه توان خویش را به‎‌کار بندیم و با فتح قلّه‌های دانش و فناوری، زمینه پیشرفت گسترده ایران عزیز را در جهان فراهم سازیم و با جهاد علمی و فرهنگی از کیان نظام اسلامی پاسداری نماییم. این هفته پرافتخار را به همه بسیجیان که چشم و چراغ این ملت‌اند تبریک عرض نموده و با بزرگداشت این ایام، همه خاطرات شهیدان و جانبازان و ایثارگران این عرصه را گرامی می‌داریم.

احمد لامعی‌گیو

«صفر» سهم هواشناسی از اعتبارات مدیریت بحران /۳

خندان‌رو گفت: اعتبارات هواشناسی خراسان جنوبی برای مبحث پیشگیری از محل مدیریت بحران طی دو سال گذشته صفر بوده است.

علیرضا خندان‌رو در گفت‌وگو با شبستان با اشاره به خشکسالی های پی در پی استان خراسان جنوبی اظهار کرد: خراسان جنوبی، یک استان سیل خیز است که نیازمند اعتبارات پیشگیرانه مدیریت بحران است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی افزود: اعتبارات مدیریت بحران برای بعد از حوادث و بازسازی حوادث ناشی از سیل و سایر حوادث طبیعی است و اعتبارات ناشی از خشکسالی و سیل استان هم به راهداری، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و سایر دستگاه های متولی اختصاص داده می‌شود و اعتبارات هواشناسی استان برای مبحث پیشگیری از محل مدیریت بحران طی دو سال گذشته صفر بوده است.

وی با بیان اینکه ماهیت کار هواشناسی پیشگیری از حوادث، قبل از بحران است، گفت: خراسان جنوبی استان سیل خیزی است و ما پروژه‌هایی را تعریف و برای مدیریت بحران ارسال کرده‌ایم که امسال در این خصوص برای پروژه «هشدار سیل» نیازمند پنج میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی تصریح کرد: پروژه هشدار سیل با همکاری وزارت نیرو در سطح کشور در حال انجام است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با اشاره به سفر قریب الوقوع ریاست جمهوری به خراسان جنوبی، گفت: پروژه بهسازی و نوسازی ایستگاه‌های هواشناسی خراسان جنوبی تعریف و پیشنهاد شده است که برای اجرا نیازمند هفت میلیارد تومان است.

وی در پایان در خصوص وضعیت هواشناسی استان هم گفت: طی دو روز آینده شاهد بارش‌های نقطه‌ای و پراکنده در استان خواهیم بود که در برخی شهرستان ها شدت آن بیشتر خواهد بود.

عملیات اجرایی کارخانه فرآوری مس در خوسف آغاز می‌شود/۲

 

 

فرماندار خوسف گفت: به زودی عملیات اجرایی کارخانه فرآوری مس در شهرستان خوسف برای اشتغال بیش از صدها نفر با سرمایه گذاری بیش از ۱۶۰۰ میلیارد فراهم می‌شود.

به گزارش شبستان، محمدعلی ایمانی از مجتمع صنعتی و معدنی شادان بازدید و در جریان این بازدید اظهار کرد: مجموعه بسیار فعال با ظرفیت بسیار خوبی در این منطقه وجود دارد.

فرماندار خوسف گفت: شهرستان خوسف دارای پتانسیل ها و ظرفیت‌های مختلف معدنی است که یکی از آنها ظرفیت معدنی شادان است که از سال ۱۳۹۸ عملیات اجرایی آن آغاز شده و اکنون به مرحله فراوری رسیده است.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های مدنظر در شهرستان توجه به فراوری محصولات از جمله مواد معدنی بوده است، افزود: این مجموعه صنعتی و معدنی توانسته است در این راستا قدم های خوبی را بردارد.

وی تصریح کرد: این مجموعه امکان اشتغال مستقیم قریب به ۳۰۰ نفر را فراهم آورده است.

ایمانی افزود: امکان توسعه این مجموعه در راستای فراوری مس وجود دارد و زمینه ایجاد مجموعه صنعتی کنسانتره مس در این منطقه فراهم و موافقت نامه های آن اخذ شده و شروع عملیات اجرایی آن بزودی آغاز خواهد شد.

ایمانی ادامه داد: با راه اندازی مجموعه جدید اشتغال بیش از صدها نفر و سرمایه گذاری بیش از ۱۶۰۰ میلیارد فرصت بسیار خوبی در این منطقه فراهم خواهد شد و امیدواریم پیش بینی ها و تمهیدات لازم علی الخصوص در موارد زیست محیطی اندیشیده شده و نگرانی در زمینه زیست محیطی باقی نماند.

 

 

آیت الله عبادی در جمع بسیجیان و اعضای ستاد گرامیداشت هفته بسیج

دروغ پراکنی ابزار آخر دشمن برای ضربه به ایران/۳

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: دشمن در دروغ پراکنی به شدت مهارت دارد و همین باعث شده تا نوجوانان و جوانان نا آگاه، تحت تأثیر قرار گیرند.

آیت الله عبادی در جمع بسیجیان و اعضای ستاد گرامیداشت هفته بسیج گفت: اصل حرکت بسیج در طول تاریخ با وجود انبیا و جانشینان آن‌ها برای سعادت بشر وجود داشته است.
وی افزود: این انقلاب عظیم که در امتداد دعوت اولیا برای تجدید اسلام صورت گرفت، با همراهی مردم، با ارتش و سپاه به بار نشست و قوام پیدا کرد.

نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی همچنین گفت: در هر زمانی، بنا به اولویت‌های جامعه و نظام، بسیج همیشه پیشتاز بوده است، چه در جنگ هشت ساله، چه در محرومیت زدایی و کمک‌های بهداشتی، مسائل علمی و چه در سیل و زلزله همیشه بسیجی میدرخشد.

آیت الله عبادی افزود: با وجود این اقدامات، معادلات استکبار با تمام گزینه هایشان به هم ریخت و با رسوایی زمین گیر شدند و این بسیج بود که تغییرات بزرگ در عرصه جهانی ایجاد کرد.

وی ضمن تاکید بر روشنگری در جامعه گفت: ۱۷ هزار ترور توسط منافقین، قتل ها، اختلال در کار اقتصاد کشور، برنامه‌های نفوذی و گرفتن جلوی رشد علمی در دانشگاه‌ها و … همه طراحی‌های برنامه ریزی شده دشمن در ۴ هزار اتاق فکرشان است.
سردار مهدوی فرمانده سپاه انصارالرضای خراسان جنوبی در این دیدار با گرامیداشت یاد شهدای حوادث اخیر گفت: امسال در حالی به استقبال چهل وسومین سالگرد تشکیل بسیج مستضعفین می‌رویم که دشمن زبون با تمام توان خود به میدان می‌آید، ولی راه به جایی نمی‌برد.
وی افزود: در گام دوم انقلاب با دستاورد‌های جهادی، زیرساخت ها، پیشرفت‌های به دست آمده توسط فرزندان این آب و خاک دشمن را عصبانی‌تر کرده است.

دشمن درصدد ایجاد اخلال در کشور است

 فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: دشمن از روی استیصال و با جنگ احزاب و همه قوا درصدد ایجاد اخلال در حوزه داخلی کشور است.

سردار “محمدرضا مهدوی” افزود: امسال در حالی به استقبال چهل و سومین سالگرد تشکیل بسیج می‌رویم که دشمن زبون و مستاصل که در هیچ عرصه‌ای توان مقابله با جمهوری اسلامی را نداشته، به تزویر روی آورده است.

وی افزود: ما امروز در تقابل ۲ فرایند جهانی هستیم که یکی ارزش‌های اسلامی است و منادی و پرچمدار معنویت، عدالت، اخلاق و کرامت انسانی بوده و برای دفاع از محرومان و مستضعفان جهان قدرت‌سازی می‌کند و دیگری فرایند ارزش‌های آمریکایی که در برابر عدالت می‌ایستد و مروج نابرابری و تحقیر ملت‌ها، اشاعه‌دهنده ابتذال اخلاقی، پوچ‌گرایی و بی‌هویتی انسان‌ها و ملت‌هاست.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: اکنون در گام دوم انقلاب و در فرایند بزرگ جهانی، با دستاوردهای بزرگ و خیره‌کننده توسط فرزندان انقلابی ایران قوی در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و زیرساخت‌های اساسی با پیشرفت قابل ملاحظه کشور مواجه هستیم که این روند دشمن را عصبانی کرده و به وحشت انداخته، محیط منازعه را پیچیده‌تر و متنوع‌تر و ابعاد تقابل را گسترده‌تر کرده است.

وی عنوان کرد: ما همواره تجربه کرده‌ایم که در سختی‌ها، ناملایمات و چالش‌ها رشد کرده و قوی شده‌ایم، روی پای خود ایستاده‌ایم تا کشور را به استقلال برسانیم و می‌رویم ایران اسلامی را قوی‌تر کنیم.

سردار مهدوی گفت: امیدواریم در گام دوم انقلاب هرچه سریعتر بستری برای ایجاد تمدن نوین اسلامی فراهم شود و در جهت بسط حاکمیت اسلام گام موثر برداریم، در این راستا به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی سه عنصر بصیرت، اخلاص و عمل به‌هنگام را سرلوحه امور قرار داده و در جهت پیش برندگی انقلاب اسلامی با همه توان تلاش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه امروز بسیج در عرصه‌های مختلف اجتماعی فعال است و نقش موثری دارد اظهار داشت: بسیج در عرصه سازندگی با ساخت مسکن روستایی، راه، قنات، چاه، ترویج کشاورزی و دامداری و در حوزه محرومیت‌زدایی به دورترین نقاط کشور با توزیع بسته‌های معیشتی و همچنین دستگیری از نیازمندان گام برداشته است.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: بسیج در عرصه سلامت و بهداشت، خدمات پزشکی در مناطق بسیار محروم، دورافتاده و نابرخوردار فعال بوده و برای ایجاد ظرفیت‌هایی در عرصه پزشکی، سلامت، علمی، دانش‌بنیان‌ها و اتصال آنها به مراکز تولیدی و صنعتی که عرصه جدیدی را رقم زده، تحول اساسی به وجود آورده است.

وی افزود: همچنین در عرصه فرهنگی با هم‌افزایی و کمک به دستگاه‌های فرهنگی، آموزشی و آموزش عالی، بسط و گسترش دانش‌بنیان‌ها به صنعت، تجربه و تولید نیز کمک کرده است و در عرصه اقتصادی به مراکز تولیدی در جهت پیشگیری از کندتر شدن کار، تسهیل‌گری و کمک به امنیت غذایی مردم فعالیت داشته است.

سردار مهدوی گفت: در عرصه دفاعی و امنیتی پیشرفت در تولیدات دفاعی منجر به بازدارندگی در منطقه شده و بازدارندگی دفاعی ما توانسته چشم طمع بسیاری از مستکبران و دشمن زبون را از سر کشور و منطقه کوتاه کند.

وی با اشاره به اینکه بسیجیان همواره در میدان‌های مختلف امنیتی و دفاع از انقلاب اسلامی حضور داشته‌اند تصریح کرد: امروز بسیجیان سلحشور در عرصه جهاد تبیین با کمک دیگر دستگاه‌های فرهنگی و ادارات مختلف در جنگ نرم در مقابل توطئه‌های دشمن و استکبار با همه توان ایستادگی می‌کنند.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی افزود: در آغاز چهل و سومین سالگرد تشکیل بسیج با ۴۳ سرفصل در عرصه‌های مختلف بیش از ۲ هزار برنامه در خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

وی گفت: این روزها و شب‌ها اوقات سختی برای بسیجیان است، از طرفی ناراحتی و عصبانیت در برابر دشمن را به خاطر مصلحت‌هایی کنترل می‌کنند و از طرفی مظلومانه خون بسیجیان بر کف خیابان ریخته می‌شود.

سردار مهدوی اظهار داشت: براساس سنت الهی تزویری که دشمن طراحی کرده به خودشان بر می‌گردد و بسیجیان ما همچنانکه مکرر درخواست دارند پاسخ قاطع و محکم به ایادی استکبار در کف خیابان داده شود لذا می‌رویم به سمتی که پاسخ کوبنده و محکم به ایادی استکبار و مزدوران داخلی بدهیم.

برنامه‌های هفته بسیج از ۲۹ آبان آغاز می‌شود و شعار هفته بسیج امسال «بسیج خدمتگزار ملت ایران» است.

 

 

 

نخستین رویداد ملی گردشگری کویر در خراسان‌ جنوبی برگزار می‌شود/۲

معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: نخستین رویداد ملی گردشگری کویر نیمه‌ دوم آذر ماه امسال در چهار شهرستان خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

مرتضی عربی، اظهار داشت: نخستین رویداد ملی گردشگری کویر خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

وی افزود: این رویداد ملی در راستای شناسایی ظرفیت‌های طبیعی و معرفی قابلیت‌های کویری خراسان جنوبی نیمه‌ دوم آذر ماه امسال برگزار می‌شود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی  تصریح کرد: نخستین رویداد ملی گردشگری کویر در شهرستانهای نهبندان، خوسف، فردوس، سرایان، طبس، زیرکوه و بشرویه برگزار می‌شود.

عربی یادآور شد: جلسه برنامه‌ریزی و تشکیل کمیته‌های چندگانه این رویداد ملی برگزار شده تا زمینه حضور حداکثری مهمانان کشوری در خراسان جنوبی فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: کویر لوت، بیست‌و هفتمین بیابان بزرگ در مساحتی بیش از ۴۰ هزارمتر کیلومتر مربع شامل عرصه و حریم در استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی واقع‌ شده است که می‌تواند در کنار تپه.ماهورهای کویر حلوان طبس، دق‌اکبرآباد‌ خوسف و  آسبادهای‌ نهبندان بعنوان مناطق گردشگری و توریسم‌پذیر استان مطرح باشد.

 

 

 

یادواره شهدای امنیت و شاهچراغ در بیرجند برگزار شد/۲

یادواره شهدای امنیت و شهدای شاهچراغ تحت عنوان بیعت انقلابی در بیرجند برگزار شد.

 

در یادواره شهدای امنیت و شهدای شاهچراغ در بیرجند که با حضور جمعی از خانواده‌های شاهد، نیرو‌های انتظامی، مردم و بسیجیان برگزار شد از ۱۰ خانواده شهید امنیت و شهدای ۸ سال دفاع مقدس تجلیل شد.

نوفرستی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی در این مراسم با اشاره به جایگاه شهیدان و جایگاه آن ها از دیدگاه اسلام گفت: باید ادامه دهنده راه شهدا باشیم و بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان کمتر از شهادت نیست.

او افزود: در هر دوره و زمان، صبر و استقامت داشتیم پیروز شدیم و مردم ایران همواره پای اعتقادات خود ایستاده اند و هرگز به دشمنان اسلام اجازه نخواهند داد به اسلام صدمه بزنند و این شهیدان بودند که راه خدایی را انتخاب کردند و امروز هم شهیدان امنیت هستند که جان خود را در راه اسلام فدا می‌کنند تا امنیت برای من و شما برقرار باشد.

 

 

 

جشن بزرگ فرهنگی-ورزشی «همه هوادار ایران» در بیرجند برگزار شد/۷

در آستانه مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، جشن بزرگ فرهنگی- ورزشی «همه هوادار ایران» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با حضور پرشور مردم در بیرجند برگزار شد‌.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم بیان کرد: جشن بزرگ «همه هوادار ایران» در آستانه جام جهانی و بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور جمعی از ورزشکاران استان برگزار شده است.
علی فرخنده با بیان اینکه پیشرفت های امروز اعم از برگزاری اینگونه از برنامه ها حاصل خون ۵ هزار شهید ورزشکار دوران دفاع مقدس است؛ گفت: ۱۵۵ هزار شهید دفاع مقدس، جوان و مجرد بودند که می طلبد سیره و روش زندگی این شهدای عزیز الگوی جوانان قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در تاریخ اسلام و انقلاب و بیانیه گام دوم انقلاب از جوان به معنای امید به آینده، خودآگاهی، اعتماد به نفس و خودباوری تعریف می شود؛ افزود: شرایط پیش رو می طلبد که با الگو گرفتن بیانیه گام دوم انقلاب، با شور و نشاط و خودباوری، آینده خویش را بسازیم.

گفتنی است؛ این جشن با همکاری فرمانداری بیرجند، شهرداری بیرجند، اداره کل ورزش و جوانان استان، اداره کل آموزش و پرورش استان، صدا و سیمای استان و سازمان بسیج ورزشکاران خراسان جنوبی برگزار و در پایان مراسم از ورزشکاران و قهرمانان برتر استانی تجلیل بعمل آمد.

 

 

 

اردوی آموزشی بازی سازی رایانه ای در بیرجند آغاز به کار کرد

مدیرکل فرهنگ ارشاد و اسلامی خراسان جنوبی گفت: اردوی آموزشی بازی سازی رایانه ای به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با همکاری دانشگاه بیرجند، از ۲۶ آبان ماه جاری آغاز شده و‌ تا ۳۰ آبان ماه ادامه دارد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ علی فرخنده با اشاره به برگزاری اردوی آموزشی بازی سازی رایانه ای (بوت کمپ بازی سازی) در بیرجند بیان کرد: این کارگاه آموزشی با رویکرد حمایت از کشف استعدادهای ناشناخته صنعت بازی از ۲۶ آبان ماه جاری آغاز شده و‌ تا ۳۰ آبان ماه ادامه دارد.
وی ادامه داد: این رویداد شامل ۵۰ ساعت آموزش فشرده بازی‌سازی با حضور مربیان حوزه فنی بازی‌سازی است و به شرکت‌کنندگان در آن گواهینامه بازی‌سازی ارائه می‌شود.
فرخنده بیان کرد: شرکت‌کنندگان در این اردو پس از اتمام فرآیند آموزش‌ها در حوزه‌ فنی و تشکیل تیم، در قالب مسابقه بازی‏‌سازی (گیم‌جم) به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.
بنا به گفته وی، این اردوی آموزش بازی‌سازی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با همکاری دانشگاه بیرجند، برگزار می‌شود.

کره و سرند رکورددار بارندگی‌های در خراسان جنوبی/۲

کره قائنات و سرند طبس با ۱۴ میلیمتر بیشترین میزان بارش‌های اخیر در خراسان جنوبی را به نام خود ثبت کردند.

کارشناس هواشناسی استان گفت: در این مدت در کریموی ۱۰ میلیمتر، پیروک ۹، دوست آباد ۷ و در سرایان، سه قلعه، دیهوک، پیکوه و فردوس ۶ میلیمتر باران باریده است.
لطفی با بیان اینکه شرایط جوی نیز تا اواخر هفته پایدار خواهد بود افزود: به لحاظ دمایی نیز روند تغییرات دما کاهشی خواهد بود و در مناطق سردسیر وقوع یخبندان پیش بینی می‌شود.

 

 

 

مغازه لوازم یدکی در بیرجند طعه حریق شد/۴

آتش سوزی در مغازه لوازم یدکی در بیرجند با تلاش آتش نشانان اطفا شد.

ساعت ۲۳ و ۳۷ دقیقه جمعه ۲۷ آبان حادثه آتش سوزی واحد تجاری فروش لوازم یدکی واقع در خیابان عدل به مرکز فرماندهی عملیات سازمان آتش نشانی بیرجند اعلام شد.

با توجه به وسعت حریق، ستاد فرماندهی، تیم اطفا حریق از ایستگاه ۳ و خودرو پشتیبانی آب از ایستگاه ۲ بهمراه رئیس ایستگاه را به محل حادثه اعزام کرد.

آتش نشانان به محض رسیدن با توجه به بسته بودن درها اقدام به بریدن یکی از قفل‌ها کرده و سپس با پوشیدن تجهیزات کامل و دستگاه تنفسی به محل حریق نزدیک و پس از شناسایی کانون آتش سوزی، حریق را مهار کردند.

گفتنی است پس از مهار شعله‌های آتش و جهت اطفا کامل و لکه گیری حریق عملیات تهویه دود با استفاده از فن‌های تهویه انجام شد.

در این حادثه آتش نشانان توانستند از انتقال حریق به زیرزمین مغازه که انبار با حجم زیادی از لوازم یدکی خودرو بود جلوگیری کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«علامه ملاعبدالله بشروی» مقدس اردبیلی ثانی/ شخصیتی که شاه عباس همراهش شد

 

 

«علامه ملاعبدالله بشروی» مشهور به مقدس اردبیلی دوم یکی از مفاخر خراسان جنوبی است که از ایشان به عنوان عالم وارسته و آموزگار زُهد و تقوا یاد می شود اما با گذشت ۴۰۰ سال از ارتحال ایشان متاسفانه کمتر کسی با نام و یاد و آثار ایشان آشنایی دارد.

به گزارش شبستان، ایران اسلامی مفتخر به داشتن مفاخر، مشاهیر و بزرگان بسیاری از جمله ابوریحان بیروین، حافظ، رازی، ابوعلی سینا، علامه طباطبایی و … است که نام و آثار ایشان می تواند به الگویی برای نسل های جدید تبدیل شود و راه روشنی برای پیمودن مسیر رشد و تعالی باشد.

خراسان جنوبی یکی از استان های شرقی ایران اسلامی که به دیار خاوران شهره است از وجود مفاخر و مشاهیر بزرگی همچون غلامحسین شکوهی، کاظم معتمدنژاد، بدیع الزمان فروزانفر، حکیم سعدالدین نزاری قهستانی و … بهره مند است که در دل این دیار کویری علم و دانش را به جهانیان هدیه داده اند.

*مقدس اردبیلی دوم

علامه «ملاعبدالله بشروی» یکی از مفاخر بزرگ دیار خاوران به خصوص شهرستان عالم پرور بشرویه است، کسی که متاسفانه بعد از ۴۰۰ سال کمتر کسی نام ایشان و آثار بی بدیلش را شنیده و دیده است.

این عالم بزرگ و فرزانه در علم و نوآوری و خلاقیت، مبتکر بود و نظرات فکری جدیدی داشت و از زهد و پارسایی بالایی برخوردار بود آن تا آنجا که شاه عباس زمام دار کشور در رکاب ایشان حرکت می کرد.

ملا عبدالله تونی بشروی از علمای بزرگ و فقیهان مشهور قرن یازدهم هجری است که همه او را به فضل و کمال و زهد و پارسایی ستوده و همتای مقدس اردبیلی دانسته اند و در کتاب های مختلف از ایشان به عنوان عالم، فاضل، ماهر، فقیه، صالح، زاهد و عابد یاد شده است.

در مورد تاریخ دقیق ولادت علامه ملاعبدالله بشروی اطلاعاتی در دسترس نیست اما ایشان در شهر بادگیرهای خراسان جنوبی یعنی بشرویه دیار عالمان و مومنین چشم به جهان گشود.

علامه ملاعبدالله ابتدا همراه برادرش ملا احمد که او نیز از عالمان بزرگ است در مدرسه معروف مولی عبدالله تستری در اصفهان به تحصیل اشتغال ورزید و از محضر اعلام آن دیار مخصوصاً علامه مولانا رفیع الدین محمد بن حیدر طباطبایی معروف به میرزا رفیعا کسب فیض نمود و در ضمن تحصیل به کار تدریس و افاضه پرداخت.

ایشان در طول اقامت خویش در اصفهان با تدریس و افاضه در مدرسه ملا عبدالله بن حسین تستری، شاگردان برجسته ای همچون علامه میر عبدالحسین خاتون آبادی تربیت نمود و همواره مشتاقان فقه، اصول، کلام و حدیث از محفل پرفیضش بهره مند شدند.

یکی از ویژگی های علامه ملاعبدالله بشروی ابتکارات علمی اش است. این همان روح آزاد اندیشی علمی است که وی را در زمان خودش مشهور و معروف ساخته است؛ اگرچه بعد از فوت و گذشت زمان در اثر مفقود شدن آثار وی، نام او به بوته فراموشی سپرده شد؛ اما عده ای معدود از بزرگان معاصر وی، نام او را به بزرگی یاد کرده اند.

این عالم بزرگ و فرهیخته آثار و تالیفات بسیاری از جمله الوافیه، شرح الارشاد در فقه، رساله ای در اصول فقه، رساله ای در نماز جمعه، حاشیه بر معالم الاصول، تعلیقاتی بر مدارک الاحکام، حاشیه ای بر ارشاد علامه و فهرست بر تهذیب الاحکام شیخ طوسی داشته است.

یکی از کتاب هایی که ذوق و ابتکار او را بر همگان آشکار می کند، کتاب ایشان با عنوان «الفهرست علی تهذیب الاحکام شیخ طوسی» است اما با کمال تأسف از آثار وی جز رساله خطی نماز جمعه و کتاب الوافیه که چاپ شده است، اثری در دسترس نیست و شاید سبب گمنامی این بزرگان همین محو آثار ایشان باشد.

همه به زهد و پارسایی علامه ملاعبدالله بشروی ستوده اند؛ شیخ حر عاملی با تعبیر صالح، زاهد و عابد، او را می ستاید و میرزا عبدالله افندی می گوید که «وی از پارساترین مردم اهل زمانش بوده، بلکه می توان گفت دوم مقدس اردبیلی بوده، بلکه برادرش ملا احمد هم در همین قدر از زهد و پارسایی بوده است و در دیداری که از بشرویه داشتم به برکت این عالم بزرگ و برادرش ملا احمد تمام اهالی آن صالح و متقی و عابد و پرهیزکار بودند.»

عالمی بزرگ همچون ملاعبدالله بشروی دارای بُعد اجتماعی عظیمی بود و توانست در میان مردم نفوذ داشته باشد. ساختن مدرسه علمیه ای در اصفهان با وجود مدارس علمیه دیگر خود حاکی از موقعیت اجتماعی ایشان است.

سرانجام این عالم ربانی هنگامی که عازم سفر عتبات عالیات بود؛ در شهر کرمانشاه در اثر بیماری دارفانی را وداع گفت و در شانزدهم ربیع الاول (۱۰۷۱ هـ . ق) روح پاکش به جنان پرواز کرد و پیکر مطهر ایشان با احترام تشییع و در انتهای قبرستان، نزدیک پل شاه کرمانشاه به خاک سپرده شد و به دستور شیخ علیخان زنگنه حاکم کرمانشاه بارگاهی بر قبر ایشان ساختند و این مزار مدت ها مورد توجه خاص و عام بود.

*علامه ملاعبدالله بشروی از عالمان بزرگ جهان تشیع

فرارسیدن سالروز ارتحال علامه ملاعبدالله بشروی این فرصت را به وجود آورد و بهانه ای شد تا به سراغ حسین اسدی مقدم محقق و پژوهشگر مسائل تاریخی شهرستان بشرویه و مولف کتاب «مفاخر بشرویه» برویم. وی در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: علامه ملاعبدالله بشروی از عالمان بزرگ جهان تشیع محسوب می شوند.

وی عنوان می کند که ایشان در ابتدا در شهرستان بشرویه ساکن بودند و سپس به دستور شاه عباس صفوی به اصفهان سفر می کنند و پدر ایشان حاج محمد بشروی بود و اطلاعاتی از ایشان در دسترس نیست.

اسدی مقدم با بیان اینکه بسیاری از مورخین عبارت فاضل خان را منتسب به ملاعبدالله بشروی می کنند، می افزاید: اما ایشان برادری به نام حسینعلی داشتند که در هندوستان ساکن بود و به تجارت می پرداخت و مدرسه فاضل خان را در مشهد تاسیس کرده و لقب فاضل خان متعلق به ایشان است.

این پژوهشگر بیان می کند که در هنگام ورود علامه ملاعبدالله بشروی به اصفهان یک اتفاق تاریخی رخ می دهد و شاه عباس صفوی به دیدار ایشان می آید و به علامه می گوید که اگر خواسته ای دارید بفرمایید تا اجابت کنم.

وی ادامه می دهد که علامه ملاعبدالله گفتند که من سوار بر اسب می شوم و شما اسب را در راستای بازار همراهی کنید و شاه عباس این خواسته را اجابت کرد و باعث شد تا نگاه مردم اصفهان به علامه تغییر کند و سبب جذب شاگردان بسیاری به سمت مدرسه و کلاس های ایشان شود.

اسدی مقدم با اشاره به اینکه «الوافیه» مشهورترین کتاب علامه ملاعبدالله بشروی است، می افزاید: این کتاب در خصوص فقه و به زبان عربی تهیه شده است و در سطوح بالای حوزوی مورد تدریس قرار می گیرد و این کتاب نشان دهنده عظمت ملاعبدالله بشروی است.

این محقق و پژوهشگر بیان می کند که علامه ملاعبدالله بشروی چارچوب متداول تحقیقی فقهی در زمان خود را شکست و یک شکل جدیدی را متصور می شود و فراتر به بحث فقه نگاه می کند و طرز نگاهش با سایر محققین متفاوت بوده است.

وی با بیان اینکه همه مورخین بر زهد و تقوای علامه ملاعبدالله بشرویه تاکید دارند، ادامه می دهد: زهد و تقوا در زندگی ایشان بسیار نمایان بوده است و در کتب مختلف به این موضوع اشاره شده است و به همین دلیل به مقدس اردبیلی ثانی مشهور می شوند.

اسدی مقدم تاکید می کند شخصیت علامه ملاعبدالله بشروی تنها متعلق به شهرستان بشرویه نیست بلکه به جهان تشیع تعلق دارد و می توان جهت زنده نگهداشتن نام و یاد ایشان کارهای بسیار بزرگی انجام داد و بزرگان فقه نام ایشان را با وجد خاصی بر زبان می آورند.

*لزوم الگوگیری جوانان از شخصیت علامه ملاعبدالله بشروی

محمد اسماعیلی اول رئیس شورای اسلامی و عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان بشرویه هم در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: عبدالله بن محمد بشروی خراسانی مشهور به ملا عبدالله بشروی از علمای بزرگ و فقیهان مشهور قرن یازدهم بوده که همه او را در فضل، کمال، زهد و پارسایی ستوده و وی را همتای مقدس اردبیلی می دانستند.

وی ادامه می دهد: وجود بزرگانی چون ملاعبدالله بشروی به عنوان مجتهد و از مراجع به نام قرن یازدهم که استفتائات متعدد از اقصی نقاط ایران به ویژه اصفهان به عنوان پایتخت صفویان داشته اند باعث افتخار بشرویه بوده و بیانگر تربیت دینی و مذهبی مردم در این شهرستان از گذشته های دور و مهر تاییدی بر سابقه مذهبی و دینی غنی در این خطه کویری است.

اسماعیلی اول عنوان می کند که یکی از مصادیق تعظیم شعائر الهی و دینی و ترویج وحدت، گرامیداشت نام و یاد اولیای خدا و مکتب الهی است که برگزاری این جلسات گرامیداشت به ما کمک می کند تا در جهت حفظ وحدت که توصیه مقام معظم رهبری نیز می باشد گام برداریم.

رئیس شورای اسلامی بشرویه با بیان اینکه گرامیداشت یاد و خاطر بزرگانی چون ملاعبدالله بشروی و مفاخر و مشاهیر سطح شهرستان وظیفه همه است، می افزاید: برگزاری جلسات گرامیداشت مفاخر سبب می گردد تا تاریخ پربار و غنی شهرستان به دست فراموشی سپرده نشده و برای فرزندان مرز و بوم الگو قرار گیرد.

وی بیان می کند: آنچه که امروزه و باتوجه به جریانات و اقدامات اخیر ضدانقلاب و اغتشاشگران بیش از پیش لازم است مورد توجه قرار گیرد بحث الگو و اسوه قراردادن بزرگان، علما و شهدا است و لازم است جوانان و نوجوانان این خطه راه و روش عالم بزرگ ملاعبدالله بشروی را ادامه دهند.

اسماعیلی اول می گوید: اعتقاد بنده بر این است که یاد و نام علمای فرهیخته، مشاهیر و شهدای شهرستان نباید صرفا در این یادواره ها و مراسمات خلاصه شود و لازم است گروه های فرهنگی، پژوهشی، علمی و رسانه ای شهرستان با استفاده از ظرفیت های متعددی که در اختیار دارند، محتوای مناسب و درخور شان این بزرگمردان را در قالب های مختلف تولید و بازنشر نمایند.

*مظلوم ماندن علامه ملاعبدالله بشروی در بشرویه

حجت الاسلام علیرضا زارعی امام جمعه شهرستان بشرویه هم در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: بشرویه یکی از شهرستان هایی است که مفاخر بزرگی از جمله علامه ملاعبدالله بشروی و بدیع الزمان فروزان فر را در دل خود دارد.

وی در خصوص علامه ملاعبدالله بشروی عنوان می کند که آثار و تالیفات ایشان امروزه در حوزه های علمیه کاربردهای بسیاری دارد اما متاسفانه در جامعه ایشان ناشناخته و مظلوم هستند.

امام جمعه بشرویه با بیان اینکه شخصیت علامه ملاعبدالله بشروی باید به جوانان و نوجوانان معرفی شود، می افزاید: ایشان الگوی بسیار خوبی در همه جهات از جمله تقوا، زهد و علم هستند و متاسفانه در معرفی ایشان کارهای کمی انجام شده است.

حجت الاسلام زارعی ادامه می دهد: درخواست داریم تا حوزه های علمیه به معرفی آثار موجود علامه ملاعبدالله بشروی از جمله کتاب «الوافی» ایشان بپردازد و دانشجویان را به سمت مطالعه این آثار سوق دهیم.

وی تاکید می کند که شخصیت ملاعبدالله بشروی در شهرستان بشرویه مظلوم مانده است و امیدواریم با کمک مسئولان و نهادهای فرهنگی بیش از گذشته به معرفی این شخصیت بزرگ به جوانان و نوجوانان بپردازیم.

 

 

 

 

بیش از ۱۱۲ تُن لاشه دام و طیور در قاین معدوم شد/۴

بیش از ۱۱۲ تُن لاشه دام و طیور غیر قابل مصرف در کشتارگاه‌های شهرستان قائنات معدوم سازی شد.

محمودی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قائنات گفت: نظارت بهداشتی بر تولید گوشت قرمز و سفید سالم و بهداشتی به صورت روزانه از کشتارگاه‌های دام وطیور شهرستان به وسیله کارشناسان شبکه انجام می‌شود که در همین خصوص در دو کشتارگاه دام و طیور در بخش دولتی و خصوصی، پس از نظارت‌های بهداشتی و نتایج آزمایشگاهی، بیش از ۱۱۲ تُن لاشه دام و طیور غیر قابل مصرف از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

او افزود: از این مقدار ۱۱۰ تُن مربوط به کشتارگاه طیور و ۲ تُن و ۱۰۰ کیلوگرم متعلق به کشتارگاه دام بوده است.

محمودی بیان کرد: نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی در تمامی زنجیره‌های تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی تضمین کننده سلامت، کیفیت و بهداشت غذای مصرفی شهروندان خواهد بود.

 

 

۳ سال از کلنگ‌زنی بیمارستان مهرشهر گذشت/۷

۳ سال از کلنگ‌زنی بیمارستان مهرشهر گذشت/نسخه بلاتکلیفی پیچیده شد

 با گذشت بیش از سه سال از کلنگ زنی بیمارستان محلی مهرشهر بیرجند، این طرح در هاله ای از ابهام قرار داشته و ادامه این پروژه خیر ساز در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

به گزارش مهر ضعف زیر ساخت‌های بهداشت و درمان و نبود هیچ گونه مرکز درمانی و بیمارستان مجهز در شمال شهر بیرجند مسئولان وقت را بر آن داشت تا برای ساخت بیمارستان در شمالی ترین نقطه شهر گام بردارند و سرانجام پس از کش و قوس فراوان مجوز ساخت بیمارستان محلی با توجه به شرایط منطقه را اخذ کنند.

این پروژه که ابتدا مدیریت درمان سازمان تأمین اجتماعی برنامه ریزی ها و پیگیری‌ها برای ساخت و ساز آن را دنبال می‌کرد پس از رایزنی‌ها ادامه روند آن به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شد و پس از پیگیری‌ها برای اخذ مجوز ساخت به دنبال اعلام وزارتخانه مبنی بر اینکه در صورت آمادگی خیرین، ساخت بیمارستان بلامانع است، موافقت اخذ و سپس تفاهم‌نامه‌ای با خیر منعقد شد تا کار آغاز شود.

سرانجام کلنگ ساخت و ساز بیمارستان محلی مهرشهر در سال ۹۸ با همت خیر پروژه در زیربنایی حدود ۲۱۸۰ مترمربع و در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع در خیابان ۹ دی مهرشهر به زمین زده شد. قسمت‌های مختلف این بیمارستان محلی شامل اورژانس همراه با درمان سریع، بستری اورژانس، زنان و زایمان، اتاق عمل سرپایی، اداری و درمانگاه سرپایی اعلام شد و قرار بود پس از ساخت آن نیز کلینیک تخصصی احداث شود تا شاهد بسته خدمت کامل‌تری در بیمارستان باشیم.

عملیات اجرایی این پروژه درمانی که در بهمن ماه سال ۹۸ به زمین زده شد و بنا به اخبار موجود دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیش از سه میلیارد تومان برای آن سرمایه گذاری تا کنون انجام شده و قرار بوده با همت خیر و همراهی دانشگاه پایان سال ۱۴۰۰ آماده خدمات دهی به بیماران شمال شهری باشد اما گزارش‌ها و پیگیری‌ها حکایت از آن دارد که این پروژه در حال حاضر با پیشرفت ۱۵ درصدی در مرحله فونداسیون و اسکلت بندی متوقف شده و ادامه آن با توجه به شرایط در بلاتکلیفی به سر برد.

همت خیر و دولت برای ساخت

رئیس دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با مهر بیان کرد: با توجه به نبود بیمارستان در شمال‌شهر بیرجند و نیاز مردم به خدمات درمانی در منطقه مهرشهر، ساخت بیمارستان محلی در این منطقه احساس شد.

مجتبی مالکی با بیان اینکه در سفر معاون درمان وزارت بهداشت به استان که سال ۹۷ صورت گرفت، موافقت ساخت بیمارستان محلی در مهرشهر گرفته شد، افزود: همچنین بهمن‌ماه سال ۹۷ نامه‌ای دریافت شد که ساخت بیمارستان در صورت داشتن خیّر در منطقه مهرشهر بلامانع است و پس از آن با خیّر برای ساخت و ساز بیمارستان محلی تفاهم شد.

وی بیان کرد: با پیگیری دستگاه‌های مربوطه زمین در اختیار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند قرار گرفت و پس از آن با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رایزنی شد که بعد از ساخت بیمارستان محلی در این منطقه یک درمانگاه تخصصی به این بیمارستان افزوده شود.

پیشرفت ۱۵ درصدی

مالکی با بیان اینکه از دیگر تعهدات دانشگاه پیگیری خرید انشعاب برق، گاز و نظارت بر ساخت پروژه مذکور است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال بابت خرید زمین و پروانه ساخت پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر پس از اجرای فونداسیون توسط خیر محترم این پروژه با پیشرفت ۱۵ درصدی همراه است و ادامه روند بسته به همت خیر دارد.

به اظهار مالکی، ادامه پروژه با توجه به شرایط اقتصادی و هزینه‌ها و … بلاتکلیف است و اگر چه سال ۹۷ خیر ساخت بیمارستان را متعهد شد اما با توجه به شرایط برای آنکه ادامه پروژه را بتواند دولت در اختیار بگیرد نیازمند ماده ۲۳ قانون است و بنابراین امکان تعریف پروژه ملی برای آن فراهم نیست.

نگاه به آینده

وی با اشاره به محدود بودن سهم اعتبارات وزارت بهداشت، از پیگیری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای جایگزینی بیمارستان کلی در شمال شهر گفت و افزود: اگر اسکلت این بیمارستان توسط خیر انجام و پروژه را به پیشرفت حداقل ۴۰ درصدی برسانیم، می‌توان پروژه را در ردیف پروژه‌های در حال ساخت با مشارکت خیرین قرار داد و به ادامه روند کار با بودجه تخصیصی دولت امیدوار تر بود.

به اظهار وی این پروژه به بیش از پنج میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

شمال شهر بیرجند به جز تعداد محدود مراکز بهداشتی فاقد مراکز درمانی مجهز و بیمارستان است و به لحاظ در اختیار داشتن خدمات درمانی کامل در ضعف به سر می‌برد. امید می‌رود این پروژه خیر ساز با همت خیر و همکاری دولت به سرانجام برسد و کمی از بار مشکلات حوزه بهداشت و درمان در منطقه شمال شهر بیرجند کاسته شود.

تجربه خوش اولین برداشت بادام زمینی در خراسان جنوبی/۲

کشاورز روستای اصغریه شهر ماژان برای نخستین بار کشت بادام زمینی را در مزرعه خود تجربه کرده و اکنون زمان برداشت محصول فرا رسیده است.

 

محمودی کشاورز روستای اصغریه گفت: در اردیبهشت بود که اقدام به کشت بادام زمینی در نیم هکتار از زمین های کشاورزی خود کردم و برای من بسیار جالب بود که برای اولین بار در شهرستان خوسف، این محصول باارزش کشت شده است.

او با اشاره به اینکه زمان کشت بادام زمینی در اردیبهشت است و در مهر و آبان هم محصول برداشت می‌شود افزود: کشت این محصول برای اولین بار بسیار خوب جواب داد و شکر خدا داریم محصول خوبی را برداشت می‌کنیم.

محمودی بیان کرد: این محصول گرمادوست است و به هوای گرم و آفتاب فراوان نیاز دارد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*