یک متخصص عفونی مطرح کرد؛ ایران دومین کشور جهان در مصرف آنتی بیوتیک

دبیر انجمن بیماری های عفونی ایران، گفت: ایران جایگاه دوم جهان در مصرف آنتی بیوتیک ها را دارد و ۱۶ برابر استاندارد جهانی، مصرف آنتی بیوتیک در کشور وجود دارد.

 آمیتیس رمضانی، در برنامه ضربان شبکه سلامت، در پاسخ به این سوال که آنتی بیوتیک ها برای درمان کدام بیماری‌ها مصرف می‌شود، گفت: تجویز آنتی بیوتیک ها، در بیماری‌هایی که باکتری‌ها عامل ایجاد آن هستند، مانند گلو درد چرکی استرپتوکوکی، تجویز می‌شوند.

وی یادآور شد: عامل ایجاد سرماخوردگی‌ها ویروس‌ها هستند و نیاز به درمان آنتی بیوتیکی ندارند.

استاد تمام انستیتو پاستور ایران گفت: به دلیل شیوع کرونا و محافظت زیاد طی دو سال گذشته، مقاومت و ایمنی بدن در برابر انواع بیماری‌های ویروسی، کاهش یافته و در حال حاضر با شیوع انواع سرماخوردگی‌ها و آنفلوانزا، رو به رو هستیم.

این متخصص عفونی افزود: در هنگام ابتلاء به بیماری‌های ویروسی، مانند انواع سرماخوردگی‌ها، سیر بیماری باید به طور طبیعی، طی شود. البته به غیر از بیماری آنفلوانزا که در موارد خاص، از داروی ضد ویروسی اختصاصی بیماری آنفلوانزا استفاده می‌شود.

وی گفت: درمان سرماخوردگی‌ها، معمولاً علامتی است و استفاده از مسکن، مایعات فراوان، آنتی هیستامین و استراحت، تنها توصیه پزشک است و مصرف آنتی بیوتیک ها غیر ضروری است و نه تنها کمک به درمان نمی‌کند، بلکه مشکلاتی را اضافه می‌کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*