امروز خراسان جنوبی – محمدی
در تعریف توسعه یافتگی کشورها، مجموعه زنجیرهای وجود دارد که کاملا بهم پیوسته و متأثر از یکدیگرند، لذا امکان انتزاعی کردن آنان غیر ممکن است و نمیتوان فقط به یک حلقه از زنجیره در هم تنیده توسعه کشورها بسنده کرد و آن را ارجح بر حلقه های دیگر دانست…
فرهنگ اقتصاد و سیاست سه عنصری هستند که بیشترین نقش را در گستره عدالت اجتماعی بازی میکنند و توسعه پذیری به مفهوم واقعی را به نمایش میگذارند، مثلث فاس (فرهنگ، اقتصاد و سیاست) در تمامی کشورهای جهان حاکمیت دارد اما چگونگی اجرای آنهاست که برخی کشورها را در زمره توسعه یافته ها قرار می دهد و برخی دیگر را در مجموعه کشورهای جهان سوم و یا به تعبیر دیگر در حال توسعه می نشاند…
برای توسعه یافتگی نیاز به تمرین، ممارست، حاکمیت قانون، همبستگی ملی و آبشار عظیم عدالت اجتماعی است، وقتی از قانون حرف میزنیم یعنی تمامی آحاد یک مملکت از صدر تا به ذیل باید در برابر قانون یکسان بوده و بر آن تمکین کنند… در حاکمیتهای توسعه یافته و بنا بر اصل دانستن حق همگان است، نقش رسانه ها آنقدر حیاتی و مهم است که آن را از نان شب واجب تر میدانند چرا که رسانه ها را اعم از تصویری، صوتی، جراید، خبرگزاریها و جهان مجازی چون چشم و گوش مردم میدانند که با نظارت بر تمامی ارکان دولتی و خصوصی و قرار دادن آنها در اتاقهای شیشهای و زیر نور افکن عملکردشان مو را از ماست کشیده و امکان سوءاستفاده از قانون و قدرت و روابط سازمانی و پشت پرده های زد و بندهای مافیایی و مبارزه با فاسد و فساد جامعه و حکومتهای آنان را از بسیاری کژرویها و سوءاستفاده از قدرت دور کرده و با شفافسازی و برملا کردن بسیاری از خلافهای به ظاهر قانونی حتی منجر به برکناری وزرا و یا معاونین و استعفای دولت میشوند…
رسانه در دنیای پرفراز و نشیبش تعریف بسیار حرفهای و زنده ای دارد، اولین رکن این حرفه آزادی عمل بر نوشتن و بیان است، لذا رسانه بدون وجود این دو عامل تعریف حرفه ای خود را از دست داده و تبدیل به عریضه نویسی میشود که فقط منتشر میشود، بدون تأثیرگذاری بر افکار عمومی و راستیآزمایی ادعاهای مطروحه از زبان مدیران خُرد و کلانش…!!
در عملکرد رسانه قرار بر نوشتن بر مبنای مُرقانون است نه مصلحت اندیشی و خودسانسوری، رسانه به هیچ طیف و گروه و حزب خاصی چک سفید امضا نمیدهد چرا که حرمت قلم و رسالت آن نمی بایست توسط هیچ ارگان و مؤسسه و شخصی به دلخواه دستمالی شود…!!!
جهان امروز دنیای شگفتی های رسانه ای است لذا اولین بستر رسیدن به رسانه های حرفه ای سواد رسانهای است، سوادی که هیچ ربطی به مدارکی با کلماتی چون کارشناس، کارشناس ارشد و دکترا ندارد، گاه دیده میشود که شخص کم سوادی، به دلیل تجربه و مطالعه روزمره و در حد خودش سواد رسانه ای اش از یک فرد با مدارک بالای علمی بسیار بیشتر است…!!!